AKCIONI PLAN
ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2023. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 3/2023 i 14/2023)

 

I UVODNE NAPOMENE

Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za 2023. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan) predstavlja osnovni dokument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad), kojim se definišu ciljevi i prioriteti i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati u 2023. godini, radi unapređenja zapošljavanja i smanjenja nezaposlenosti.

Prilikom izrade Akcionog plana uzeti su u obzir strateški pravci, opšti cilj i pojedinačni ciljevi iz Strategije zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine ("Službeni glasnik RS", br. 18/21 i 36/21-ispr.), kao i prioriteti i ciljevi iz Akcionog plana za period od 2021. do 2023. godine za sprovođenje strategije zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine i Zakona o socijalnom preduzetništvu("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 14/22).

Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 36/09, 88/10, 38/15, 113/17, 113/17 - dr. zakon i 49/21) kojom je određeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje da usvoji lokalni akcioni plan zapošljavanja. U Novom Sadu, Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) je nadležni organ lokalne samouprave koji donosi Akcioni plan.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene odredbama Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za tekuću godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koja imaju prioritet za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera, i

- druge elemente.

Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradska uprava za privredu) u pripremi i izradi Akcionog plana koristila je podatke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje), podatke Republičkog zavoda za statistiku o privrednim kretanjima za područje Grada Novog Sada i Agencije za privredne registre.

U skladu sa odredbama Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).

Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni pri izradi Akcionog plana su:

- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti,

- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom,

- Zakon o socijalnom preduzetništvu,

- Strategija zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021 do 2026. godine,

- Akcioni plan za period od 2021. do 2023. godine za sprovođenje strategije zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine,

- Pravilnik o kriterijumima, načinu i drugim pitanjima od značaja za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja.

U izradi Akcionog plana i definisanju ciljeva i prioriteta politike zapošljavanja na teritoriji Grada učestvovali su socijalni partneri, relevantne institucije i ostale zainteresovane strane, radi sveobuhvatnog sagledavanja i sprovođenja politike zapošljavanja.

II EKONOMSKA SITUACIJA I PRIVREDNA KRETANJA NA TERITORIJI GRADA

Novi Sad je glavni administrativni centar Autonomne Pokrajine Vojvodine i sedište Južnobačkog okruga i pripada grupi podunavskih gradova.

Novi Sad je, zahvaljujući svom geostrateškom položaju i preduzetničkom duhu svojih građana, oduvek bio centar ekonomskog razvoja. Danas, Novi Sad je administrativni, univerzitetski, poslovni, kulturni, turistički i sajamski centar regiona.

U toku 2022. godine privredna aktivnost na području Grada realizovala se u okviru 11.139 aktivnih privrednih društava i 22.174 aktivnih preduzetnika. Novoosnovanih privrednih društava je 929, a brisanih-ugašenih 829 (Podaci APR-a sa stanjem na dan 17.11.2022. godine).

Prema klasifikaciji delatnosti, u privredi Grada najveći broj privrednih društava je u oblasti trgovine i raznim oblicima uslužnih delatnosti, a najmanji broj u proizvodnji.

Kretanje broja preduzetnika na području u periodu 2017-2022. godine po podacima APR-a. (podaci za 2022. godinu su sa stanjem na dan 17.11.2022. godine)

 

2017.

2018.

2019.

2020.

2021.

2022.

Aktivnih

16.836

17.177

19.725

19.812

20.571

22.174

Novoosnovanih

2.788

1.233

2.531

1.790

2.035

2.974

Brisanih/ugašenih

1.036

628

1.190

1.667

1.320

1.366

Što se tiče pretežne delatnosti obavljanja, najveći broj preduzetnika je kao i privrednih društava iz raznih oblika uslužne delatnosti i trgovine, s tim da se sve više uočava trend porasta registrovanih preduzetnika iz oblasti informacionih tehnologija.

III OSNOVNI STATISTIČKI POKAZATELJI

Prosečna isplaćena bruto zarada u Novom Sadu po zaposlenom za mesec oktobar 2022. godine iznosila je 124.460,00 (neto 90.198,00) dinara.

Ukupan broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 11.456, od toga 6.888 su žene (podaci NSZ, decembar 2022. godine).

Ukupan broj zaposlenih lica u Novom Sadu je 165.234 (januar-decembar 2021. godine, poslednji zvanični podatak Republičkog zavoda za statistiku).

U strukturi zaposlenih na nivou Grada najveće procentualno učešće imaju sektori: trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila (17,28%), prerađivačka industrija (15,28%), obrazovanje (8,35%)i zdravstvena i socijalna zaštita (7,37%).

IV STANJE NA TRŽIŠTU RADA NA TERITORIJI GRADA

Ukupan broj nezaposlenih lica na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje sa teritorije Grada Novog Sada, na dan 31.12.2022. godine iznosio je 11.456 lica. U odnosu na decembar 2021. godine, broj nezaposlenih lica na teritoriji Grada smanjen je za 11,67%.

Broj nezaposlenih lica u Gradu Novom Sadu po stepenu stručne spreme, na dan 31.12.2022. godine, prikazan je u sledećoj tabeli:

Stepen stručne spreme

Broj nezaposlenih

I

1.868

II

366

III

1.690

IV

3.781

V

74

VI1

429

VI2

454

VII-1

2.744

VII-2

35

VIII

15

Ukupno:

11.456

1. Deficitarna i suficitarna zanimanja

Osnovna deficitarnost se iskazuje kod informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom - diplomirani informatičari, programeri svih profila, diplomirani matematičari - informatičari, diplomirani inženjeri elektrotehnike - računarske tehnike, odnosno svi profili sa softverskim zanimanjem. U okviru zanimanja programer, prisutan je nedostatak znanja složenijih programskih jezika (C+, C++, PHP, JAVA, FRONTEND). Deficitarna zanimanja su i diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri, lekari specijalisti, mašinski i elektroinženjeri, profesori matematike i fizike, zavarivači, mesari, frizeri, ovlašćene računovođe, kuvari, armirači, tesari, električari, elektroinstalateri. Suficitarna zanimanja su: pravni, poljoprivredni i ekonomski tehničari, maturanti gimnazije, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, zanimanja iz oblasti kulture, hemijski tehničari, profesori srpskog jezika i književnosti, profesori razredne nastave.

2. Analize na lokalnom tržištu rada

Analize na lokalnom tržištu rada su istraživačke aktivnosti Nacionalne službe za zapošljavanje, koje se sprovode u kontinuitetu. U toku 2022 godine, organizovane su prezentacije usluga Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, gde su poslodavci iskazali veliko interesovanje za Javne pozive Nacionalne službe za zapošljavanje i Grada Novog Sada. Na teritoriji Grada, na dan 31.12.2022. godine evidentirano je najviše lica sa četvrtim stepenom stručne spreme 3.781, sa sedmim stepenom stručne spreme 2.774 i sa prvim stepenom obrazovanja 1.868 lica. Broj lica na evidenciji koja čekaju posao duže od 24 meseca je 4.979 lica, što je 43,46% od ukupnog broja evidentiranih za Grad.

U ukupnom broju nezaposlenih lica, veliko je učešće lica sa visokom obrazovanjem. Pripravništvo za mlade sa visokim obrazovanjem - podrazumeva stručno osposobljavanje za samostalan rad u zanimanju za koje je stečeno najmanje visoko trogodišnje ili četvorogodišnje obrazovanje, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita kad je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za rad na određenim poslovima, uz zasnivanje radnog odnosa.

Analiza trendova tržišta rada ukazuje na neophodnost intenziviranja aktivnosti u cilju unapređenja položaja kategorija teže zapošljivih lica.

Prioritet za uključivanje imaju nezaposlena lica iz sledećih kategorija:

- lica bez osnovnog obrazovanja;

- lica bez završene srednje škole;

- lica starosti 50 i više godina;

- dugoročno nezaposlena lica koja posao traže duže od 12 meseci, a posebno nezaposlena lica koja posao traže duže od 18 meseci;

- žene, posebno dugoročno nezaposlene žene;

- mladi do 30 godina starosti, a posebno mlade žene, mladi bez završene srednje škole, kao i mladi bez radnog iskustva;

- osobe sa invaliditetom;

- Romi;

- korisnici novčane socijalne pomoći i

- lica u statusu viška zaposlenih.

Takođe, u mere aktivne politike zapošljavanja uključivaće se i nezaposlena lica iz sledećih teže zapošljivih kategorija:

- mladi u domskom smeštaju, hraniteljskim i starateljskim porodicama,

- žrtve porodičnog nasilja,

- žrtve trgovine ljudima,

- izbegla i raseljena lica, povratnici prema Sporazumu o readmisiji,

- samohrani roditelji,

- supružnici iz porodice u kojoj su oba supružnika nezaposlena,

- roditelji dece sa smetnjama u razvoju i

- bivši izvršioci krivičnih dela.

Poseban prioritet za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja imaju lica koja se suočavaju sa više faktora otežane zapošljivosti, odnosno, koja pripadaju u dve ili više prethodno navedenih kategorija teže zapošljivih lica.

3. Dodatne obuke i obrazovanje

Dodatno obrazovanje i obuka su mere kojima lica stiču nova znanja, veštine i radno iskustvo. Zasniva se na analizi potreba tržišta rada, odnosno potreba poslodavaca u pogledu potrebnih znanja i veština neophodnih za obavljanje konkretnih poslova, utvrđenih u kontaktima sa poslodavcima. U skladu sa tim dodatno obrazovanje i obuke se realizuju za ona područja rada u kojima postoji deficit znanja i veština.

V POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA GRADA

Cilj politike zapošljavanja Grada je uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta, podršku razvoju preduzetništva i podsticanju zapošljavanja mladih.

Pored Nacionalne službe za zapošljavanje, na teritoriji Grada poslove vezane za zapošljavanje obavlja i Gradska uprava za privredu, a odnose se na poslove praćenja stanja u oblasti politike zapošljavanja Grada, unapređenja i sprovođenja mera za podsticanje zaposlenosti, izrade, pripreme i realizacije godišnjeg Akcionog plana, kao i Savet za zapošljavanje, kao radno savetodavno telo Gradonačelnika, čiji je zadatak da daje mišljenje i preporuke Gradonačelniku o pitanjima od interesa za unapređenje zapošljavanja vezanim za planove i programe zapošljavanja, godišnje akcione planove zapošljavanja Grada, mere aktivne politike zapošljavanja (organizovanje javnih radova i radno angažovanje nezaposlenih lica u izvođenju javnih radova, izdvajanje subvencija za otvaranje novih radnih mesta, dodatno obrazovanje i obuka nezaposlenih lica, podrška samozapošljavanju i drugim merama), propisima iz oblasti zapošljavanja i drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje. Savet za zapošljavanje osnovan je 2006. godine Rešenjem Gradonačelnika na osnovu Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti.

U skladu sa Zakonom, a na predlog Saveta za zapošljavanje, Gradonačelnik je doneo Programe aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, a za period 2010-2022. godine Akcione planove zapošljavanja.

U periodu od 2010. do 2022. godine Grad je za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja izdvojio ukupno 1.708.075.990,00 dinara i to za zapošljavanje 4.706 lica i za obuku 3.029 lica. Od toga je u 2022. godini zaposleno 416 lica (od toga broja 72 lica su na stručnoj praksi).

VI PROBLEMI U SPROVOĐENJU POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA

Problemi koji se pojavljuju u oblasti zapošljavanja na teritoriji Grada su:

- odlazak mladih i kvalifikovanih kadrova u inostranstvo

- visoka stopa nezaposlenosti i broj nezaposlenih lica u Novom Sadu koji iznosi 11.456,

- postojanje većeg broja viškova zaposlenih,

- prihvatanje poslova ispod nivoa stečenih kvalifikacija, zbog nedostatka posla,

- neusaglašenost ponude i potražnje, odnosno nedostatak kvalifikovane radne snage koja se ogleda u činjenici da određeni broj slobodnih radnih mesta za kojim postoji potreba poslodavaca ostaje nepopunjen, a da sa druge strane postoji veliki broj lica sa zanimanjima za koja ne postoji potreba na tržištu rada,

- dugoročna nezaposlenost, a samim tim i gubitak motivacije i znanja, kao i smanjena mogućnost za zapošljavanje, pa mera javnih radova utiče upravo na ovu kategoriju teže zapošljivih lica u pogledu radno-socijalne aktivacije,

- starosna struktura je nepovoljna jer je prosečna starost nezaposlenih lica oko 41 godina, a tome doprinose viškovi zaposlenih, pošto poslodavci zbog ekonomskih teškoća i otežanog poslovanja svojih firmi pribegavaju smanjenju broja zaposlenih, stariji radnici su pretrpeli dalje pogoršanje položaja jer u periodima kriza ova lica su najviše pogođena gubitkom radnih mesta,

- kvalifikaciona struktura nezaposlenih lica je nepovoljna, i prevazilaženje postojeće situacije zastarelih zanimanja i neadekvatnih sposobnosti podrazumeva reformu sistema obrazovanja koja treba da se rukovodi stvarnim i realnim potrebama tržišta rada,

- nezaposlenost kod žena izraženija je u odnosu na nezaposlenost muškaraca, ali poslednjih godina postoji trend postepenog smanjivanja i povećanja zaposlenosti, ali i dalje su žene u nešto većem procentu nezaposlene,

- nedovoljno socijalno uključivanje pojedinaca i grupa koje se nalaze u stanju socijalne isključenosti, mada je u periodu od 2015-2022. godine uglavnom zaustavljeno pogoršanje položaja teže zapošljivih lica, ali je potrebno i dalje raditi na tome,

- siva ekonomija koja je u visokom procentu izražena što je posledica nedostatka određenih mera koje bi smanjile rad na crno i nedovoljno promovisanje prednosti legalnog i prijavljenog rada među poslodavcima i zaposlenima.

VII KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA

U skladu sa Zakonom, teže zapošljiva lica su ona nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Određenim programima i merama aktivne politike zapošljavanja podstiče se ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, tako da teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.

U skladu sa navedenim, Grad podstiče zapošljavanje mladih prvenstveno kroz programe pripravništva i stručne prakse, a potom i kroz subvencije za samozapošljavanje i subvencije za otvaranje novih radnih mesta kod poslodavaca u privatnom sektoru.

Najugroženije grupe nezaposlenih lica su u 2023. godini kategorije teže zapošljivih lica prema Akcionom planu za period od 2021. do 2023. godine za sprovođenje strategije zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine, koja će imati prioritet za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja, a to su:

- lica bez osnovnog obrazovanja;

- lica bez završene srednje škole;

- lica starosti 50 i više godina;

- dugoročno nezaposlena lica koja posao traže duže od 12 meseci, a posebno nezaposlena lica koja posao traže duže od 18 meseci;

- žene, posebno dugoročno nezaposlene žene;

- mladi do 30 godina starosti, a posebno mlade žene, mladi bez završene srednje škole, kao i mladi bez radnog iskustva;

- osobe sa invaliditetom;

- Romi;

- korisnici novčane socijalne pomoći;

- lica u statusu viška zaposlenih.

- mladi u domskom smeštaju, hraniteljskim i starateljskim porodicama;1

- žrtve porodičnog nasilja;

- žrtve trgovine ljudima;

- izbegla i raseljena lica, povratnici prema Sporazumu o readmisiji;

- samohrani roditelji;

- supružnici iz porodice u kojoj su oba supružnika nezaposlena;

- roditelji dece sa smetnjama u razvoju;

- bivši izvršioci krivičnih dela

- osobe rehabilitovane od bolesti zavisnosti

- mladi do 30 godina starosti koji imaju status dece palih boraca

i sl. na način kojim se omogućava njihova integracija na tržište rada.

_______________
1 Kategorija mladih u domskom smeštaju, hraniteljskim i starateljskim porodicama, podrazumeva mlade do 30 godina starosti koji su imali ili imaju status mladih u domskom smeštaju, hraniteljskim i starateljskim porodicama.

VIII CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2023. GODINI

Osnovni cilj politike zapošljavanja Grada je uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti kroz podršku zapošljavanja mladih, otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i preduzetničkog duha naročito kod žena. Takođe, jedan od ciljeva politike zapošljavanja je i stvaranje povoljnog poslovnog okruženja za razvoj socijalnog preduzetništva.

Pojedinačni ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada za 2023. godinu odnose se na:

- povećanje zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja, posebno podsticanje ženskog preduzetništva,

- povećanje zaposlenosti mladih,

- podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica,

- organizovanje i sprovođenje javnih radova u koje se prvenstveno uključuju lica iz teže zapošljivih kategorija,

- u cilju poštovanja principa rodne osetljivosti, podsticanje ženskog preduzetništva radi ekonomskog osnaživanja i profesionalnog osamostaljivanja žena,

- preuzimanje značajnije uloge od strane lokalne samouprave u narednom periodu za kreiranje i sprovođenje aktivnih mera zapošljavanja koje će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja,

- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,

- podršku smanjenju neformalnog rada. U narednom periodu potrebno je povećati mere i aktivnosti za smanjenje obima neformalnog rada i takvu zaposlenost prevesti u legalne okvire,

- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera u oblasti zapošljavanja i lokalnoj politici zapošljavanja,

- podršku ravnopravnosti polova i jednakih mogućnosti u pogledu zapošljavanja i zarada,

- borbu protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,

- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,

- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,

- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz pokrajinskog i republičkog budžeta,

- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.

IX PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2023. GODINI

U okviru definisanih ciljeva politike zapošljavanja na teritoriji Grada određeni su konkretni prioriteti za delovanje prilikom sprovođenja programa i mera aktivne politike zapošljavanja.

Akcionim planom utvrđuju se sledeći prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2023. godinu:

- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos na određeno vreme, za obuku za samostalan rad u struci i sprovođenje programa stručne prakse,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje samozapošljavanja, naročito podsticanje samozapošljavanja žena, kao prioritet koji pokazuje težnju Grada da podrži princip rodne ravnopravnosti,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica kroz javne radove,

- podrška razvoju socijalnog preduzetništva,

- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada,

- saradnja sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, Univerzitetom u Novom Sadu i drugim obrazovnim institucijama, kao i ostalim relevantnim činiocima, koji mogu da pomognu u ostvarivanju postavljenih ciljeva i prioriteta u sprovođenju aktivne politike zapošljavanja, i

- unapređenje kvaliteta radne snage i ulaganje u ljudski kapital, putem finansiranja i organizovanja obuka za nezaposlena lica.

X PROGRAMI I MERE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2023. GODINI

Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja. Programe i mere aktivne politike zapošljavanja u 2023. godini sprovodi Gradska uprava za privredu, u skladu sa zakonom i primenom pravila o kontroli državne pomoći.

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja Grada koji će se realizovati u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti u 2023. godini su:

1. Program pripravnika

2. Program stručne prakse

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

4. Podrška samozapošljavanju

5. Subvencija za otvaranje novih radnih mesta

6. Sajmovi zapošljavanja

7. Obuke i edukacija lica

Grad će ove godine u većem obimu, kroz dodelu subvencije za samozapošljavanje, finansirati otpočinjanje privatnog posla i time povećati broj novoosnovanih privrednih društava i preduzetničkih radnji u cilju podrške razvoja preduzetništva i jačanja preduzetničkog duha, posebno ženskog preduzetništva.

Prema Akcionom planu za period od 2021. do 2023. godine za sprovođenje strategije zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine program subvencija biće u potpunosti namenjen pripadnicima teže zapošljivih kategorija. U skladu sa tim, Grad je izdvojio deo sredstava za subvencije, a u realizaciji mera prvenstvo će imati lica iz teže zapošljivih kategorija, ali će merama biti obuhvaćena i ostala lica sa evidencije nezaposlenih.

Posebno je važno da se očuvaju pozitivni trendovi povećanja aktivnosti i zaposlenosti starijih radnika, uz intenzivnije zapošljavanje mladih.

Rezultati studija evaluacije mera aktivne politike zapošljavanja sprovedenih u Republici Srbiji poslednjih godina pokazuju da programi obuka daju mešovite rezultate, ali ustanovljeni su dugoročni pozitivni efekti.

Programi stručne prakse i program pripravnika takođe imaju snažan pozitivni uticaj.

Programi direktnog subvencionisanja zapošljavanja imaju najjače direktne efekte, ali je primećeno i da su oni generalno skupi. Međutim, ove mere imaju značajno mesto, naročito u situacijama potisnute tražnje za radom.

Programi javnih radova, u skladu sa međunarodnim iskustvom, imaju veće efekte kao vid radno-socijalne aktivacije, nego kao sredstvo za poboljšanje zapošljivosti i zapošljavanja. Ipak, uočeni su izuzetno jaki pozitivni psihološki uticaji na korisnike.

1. Program pripravnika

Program pripravnika podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenih lica za samostalan rad u struci, za period do 12 meseci, i sticanje uslova za polaganje pripravničkog, odnosno drugog stručnog ispita.

Program je namenjen mladim nezaposlenim licima sa visokom stručnom spremom (najmanje šesti nivo kvalifikacija i 240 ESPB) sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, bez radnog iskustva u struci i koji aktivno traže posao.

Sredstva za realizaciju programa pripravnika koriste se za naknadu troškova zarade pripravnika (bruto II zarada, odnosno zarada sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom), u mesečnom iznosu od 70.000,00 dinara za stručno osposobljavanje 65 pripravnika sa visokim obrazovanjem, za period do 12 meseci, a sredstva su izdvojena u ukupnom iznosu od 54.600.000,00 dinara.

Sredstva dodeljena po osnovu programa pripravnika su državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć).

Pravo na učešće u finansiranju programa pripravnika može da ostvari poslodavac pod uslovom:

- da u APR-u ima registrovano sedište ili organizacionu jedinicu na teritoriji Grada Novog Sada u kojoj se zapošljavaju nezaposlena lica,

- da uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje,

- da je solventan, a u obzir se uzima broj dana koje je poslodavac bio u blokadi za šest meseci koji prethode mesecu u kom se zahtev podnosi,

- da je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku, ukoliko iste redovno izmiruje,

- da ima kadrovske i druge kapacitete za stručno osposobljavanje pripravnika, odnosno ima zaposlenog ili na drugi način angažovanog mentora koji, ukoliko pozitivnim propisima nije drugačije određeno, ispunjava sledeće uslove:

• ima odgovarajuću struku, najmanje je istog nivoa obrazovanja kao i lice koje se osposobljava,

• ima najmanje 12 meseci radnog iskustva u struci.

- da ima najmanje jedno zaposleno lice (pod zaposlenim licem, u skladu sa zakonom, podrazumeva se svako lice prijavljeno na obavezno socijalno osiguranje) i

- da angažuje nezaposleno lice koje se vodi na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, koje nema radnog iskustva u struci (pod radnim iskustvom smatra se i radno iskustvo stečeno volontiranjem), koje aktivno traži posao, koje prvi put zasniva radni odnos u struci, kao i da trenutno nije uključeno i nije bilo uključeno u neki od programa stručnog ospospbljavanja Grada Novog Sada i Nacionalne službe za zapošljavanje u stepenu za koji se osposobljava.

Pri bodovanju zahteva mogu se, na osnovu procene kretanja na tržištu rada, uzeti u obzir sledeći kriterijumi:

- program stručnog osposobljavanja, da li se program realizuje u skladu sa posebnim zakonom ili se realizuje iz pretežne delatnosti poslodavca na osnovu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova, a koji je napisan sadržajno i kvalitetno,

- kadrovski kapaciteti poslodavca potrebni za realizaciju programa pripravnika, pri čemu se prednost daje mentorima koji imaju više radnog iskustva,

- struktura lica koja se osposobljava,

- dužina obavljanja delatnosti poslodavca, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji duže obavljaju delatnost,

- tendencija porasta broja radnika,

- vrsta delatnosti poslodavca,

- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje po programu pripravnika, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji nisu prethodno koristili sredstva i poslodavci koji su koristili sredstva, a lica iz programa su zasnovala radni odnos nakon isteka ugovorne obaveze poslodavca, i

- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.

Kriterijumi po kojima se boduju zahtevi biće definisani Javnim pozivom.

Način bodovanja po kriterijumima objavljuje se na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje danom objavljivanja javnog poziva, na sajtu Grada i na sajtu Gradske uprave za privredu.

Javni poziv za stručno osposobljavanje pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini, koji se upućuje poslodavcima sa teritorije Grada, raspisuje načelnik Gradske uprave za privredu.

Odluku o odobravanju sredstava za finansiranje programa pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja, donosi načelnik Gradske uprave za privredu.

Odluka o odobravanju sredstava za finansiranje programa pripravnika donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i bodovanja podnetog zahteva poslodavca.

Poslodavac je u obavezi da za vreme trajanja programa pripravnika:

- zaposli nezaposlenog najmanje u dužini trajanja ugovorne obaveze,

- osposobi lice za samostalan rad u struci u skladu sa zakonom, odnosno aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova,

- Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostavlja dokaz o isplati zarade, poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za lica uključena u program pripravnika,

- omogući Nacionalnoj službi za zapošljavanje kontrolu realizacije ugovornih obaveza i

- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.

Poslodavac je u obavezi da po isteku programa pripravnika:

- organizuje polaganje pripravničkog, odnosno drugog stručnog ispita za samostalan rad, odnosno obezbedi dokaze o osposobljavanju neophodne za polaganje ispita pred nadležnim organom,

- izda potvrdu o obavljenom pripravničkom stažu, odnosno položenom pripravničkom, odnosno stručnom ispitu.

Mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, sa čije evidencije se nezaposlena lica zapošljavaju u svojstvu pripravnika, a u cilju sprovođenja mere zaključiće se sporazum između Gradske uprave za privredu i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji programa finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika.

Nakon donošenja Odluke o odobravanju sredstava za finansiranje programa pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini zaključuje se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i sa poslodavcima kojima su sredstva odobrena, gde se između ostalog Gradska uprava za privredu obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada pripravnika sa svim pripadajućim doprinosima i porezom, a Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva da mesečno refundira poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.

Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradskoj upravi za privredu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli.

2. Program stručne prakse

Program stručne prakse podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenih lica za samostalan rad za zanimanje za koje su stekli određenu vrstu i stepen stručne spreme, bez zasnivanja radnog odnosa i sticanje uslova za polaganje stručnog ispita u skladu sa opštim ili posebnim zakonom ili opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca ili opisom poslova, ukoliko u skladu sa zakonom poslodavac nema obavezu donošenja pravilnika o organizaciji i sistematizaciji poslova.

Program stručne prakse se finansira od 6 do12 meseci za ukupno 100 nezaposlenih lica i to: za 70 lica sa završenim visokim obrazovanjem (najmanje šesti nivo kvalifikacija i 240 ESPB), za 15 lica sa višim ili visokim trogodišnjim obrazovanjem (šesti nivo kvalifikacija i/ili 180 ESPB) i za 15 lica sa srednjom stručnom spremom, i namenjen je nezaposlenim licima koja se prvi put stručno osposobljavaju za zanimanje za koja su stekla određenu vrstu i stepen stručne spreme.

Grad finansira novčanu pomoć nezaposlenim licima na stručnoj praksi u mesečnom iznosu od 30.000,00 dinara za lica sa srednjom stručnom spremom, 35.000.00 dinara za lica sa višim ili visokim trogodišnjim obrazovanjem (šesti nivo kvalifikacija i/ili 180 ESPB), 40.000,00 dinara za lica sa završenim visokim obrazovanjem (najmanje šesti nivo kvalifikacija i 240 ESPB) (u iznose novčane pomoći uključeni su i troškovi prevoza), troškove doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje za slučaj invalidnosti i telesnog oštećenja po osnovu povrede na radu i profesionalne bolesti i doprinosa za zdravstveno osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom, kao i troškove polaganja stručnog ispita nakon završetka stručnog osposobljavanja u iznosu od 10.000,00 dinara po nezaposlenom licu.

Za realizaciju navedene mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu u iznosu od 46.375.000,00 dinara.

Javni poziv za realizaciju programa stručne prakse na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini koji se upućuje poslodavcima sa teritorije Grada, raspisuje načelnik Gradske uprave za privredu i objaviće se na sajtu Grada, Gradske uprave za privredu i na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje.

Pravo na sprovođenje programa stručne prakse može da ostvari poslodavac pod uslovom:

- da u APR-u ima registrovano sedište ili organizacionu jedinicu na teritoriji Grada Novog Sada u kojoj se angažuju nezaposlena lica,

- da ima registrovanu delatnost na teritoriji Grada Novog Sada;

- da uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje;

- da je opštim ili posebnim zakonom ili aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca kao uslov za rad na određenim poslovima propisana obaveza obavljanja pripravničkog staža odnosno polaganja stručnog ispita ili opisom poslova ukoliko u skladu sa zakonom poslodavac nema obavezu donošenja pravilnika o organizaciji i sistematizaciji poslova;

- da je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku, ukoliko iste redovno izmiruje;

- da ima najmanje jedno zaposleno lice;

- da osposobljava nezaposleno lice sa evidencije

Nacionalne službe u Novom Sadu koje:

• ima više ili visoko obrazovanje,

• nema radnog iskustva u struci (pod radnim iskustvom smatra se i radno iskustvo stečeno volontiranjem),

- da ima kadrovske i druge kapacitete za stručno osposobljavanje lica, odnosno ima zaposlenog, odnosno na drugi način angažovanog mentora koji, ukoliko pozitivnim propisima nije drugačije određeno, ispunjava sledeće uslove:

• ima odgovarajuću struku, najmanje je istog nivoa obrazovanja kao i lice koje se osposobljava,

• ima najmanje 12 meseci radnog iskustva u struci.

Pri bodovanju zahteva mogu se uzeti u obzir sledeći kriterijumi:

- program stručne prakse, da li se program realizuje u skladu sa posebnim zakonom ili se realizuje iz pretežne delatnosti poslodavca na osnovu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova,

- struktura lica koja se osposobljava,

- dužina obavljanja delatnosti poslodavca, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji duže obavljaju delatnost,

- tendencija porasta broja radnika,

- vrsta delatnosti poslodavca,

- kadrovski kapaciteti poslodavca potrebni za realizaciju programa stručne prakse, pri čemu se prednost daje mentorima koji imaju više radnog iskustva,

- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje po programu stručne prakse, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji nisu prethodno koristili sredstva i poslodavci koji su koristili sredstva, a lica iz programa su zasnovala radni odnos nakon isteka ugovorne obaveze poslodavca, i

- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.

Kriterijumi po kojima se boduju zahtevi biće definisani Javnim pozivom.

Način bodovanja kriterijumima objaviće se na oglasnoj tabli filijale Nacionalne službe za zapošljavanje, na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu danom objavljivanja javnog poziva.

Odluka o sprovođenju programa stručne prakse donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i bodovanja podnetog zahteva poslodavca.

Odluku o sprovođenju programa stručne prakse na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja, donosi načelnik Gradske uprave za privredu.

Nakon donošenja Odluke o sprovođenju programa stručne prakse na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini, zaključiće se ugovor o sprovođenju programa stručne prakse sa poslodavcima i Nacionalnom službom, kao i ugovor o realizaciji programa stručne prakse sa licima u programu i Nacionalnom službom za zapošljavanje.

Poslodavac je u obavezi da:

- nezaposleno lice osposobi za samostalan rad u struci u skladu sa zakonom, odnosno aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova,

- nezaposleno lice stručno osposobljava u dužini trajanja ugovorne obaveze,

- organizuje polaganje stručnog ispita za samostalan rad, odnosno obezbedi dokaze o osposobljavanju neophodne za polaganje ispita pred nadležnim organom,

- izda potvrdu o obavljenoj stručnoj praksi, odnosno položenom pripravničkom, odnosno drugom stručnom ispitu,

- dostavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje izveštaj o prisutnosti lica na stručnoj praksi u skladu sa ugovorom,

- dostavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje izveštaj o obavljenoj stručnoj praksi u skladu sa ugovorom,

- omogući Nacionalnoj službi za zapošljavanje kontrolu realizacije ugovornih obaveza, i

- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.

U slučaju prekida stručnog osposobljavanja lica, poslodavac može da u roku od 30 dana od dana prekida stručnog osposobljavanja nezaposlenog, izvrši zamenu sa drugim nezaposlenim licem istog nivoa obrazovanja, koje ispunjava potrebne uslove u skladu sa zakonom, za preostalo vreme definisano ugovorom.

Mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, a međusobna prava i obaveze u realizaciji programa stručne prakse urediće se sporazumom između Gradske uprave za privredu i Nacionalne službe za zapošljavanje.

 

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju radnog angažovanja teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih lica u stanju socijalne potrebe, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih lica, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2023. godini organizovaće se u oblastima:

- socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima (zdravstveno vaspitne aktivnosti - prevencija i pomoć starima, socijalno ugroženim licima, osobama sa invaliditetom, podrška za samostalan život i aktivno učestvovanje u zajednici osoba sa invaliditetom, zaštita i očuvanje kulturnog nasleđa i arheoloških nalazišta, poslovi u pozorišnoj, muzejskoj, bibliotečkoj i turističkoj delatnosti, poslovi ažuriranja baza podataka i drugi poslovi),

- održavanja i obnavljanja javne infrastrukture (uređenje i izgradnja puteva i putnih pojaseva, nasipa, kanala, pruga, rekonstrukcija kanalizacione i vodovodne mreže i drugih objekata od opšteg interesa, uređenje mesnih zajednica, uređenje romskih naselja - poboljšanje uslova stanovanja i drugi poslovi), i

- održavanja i zaštite životne sredine i prirode (sanacija divljih deponija, čišćenje i održavanje obala reka, jezera, kanala, odvoda, javnih površina, pošumljavanje, razvoj ekoloških poseda, čuvanje i zaštita šuma, reka i jezera, razvoj seoskog područja, montaža i održavanje opreme u parkovima i na javnim dečijim igralištima, pomoć za uspostavljanje novih deponija - lokacija za sakupljanje i odvođenje otpada i drugi poslovi).

Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javna i javna komunalna preduzeća i javne ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja registrovani na teritoriji Grada Novog Sada.

Sredstva za realizaciju ove mere obezbeđena su u budžetu Grada za 2023. godinu u iznosu od 28.600.000,00 dinara.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za isplatu naknade za obavljeni posao u skladu sa zaključenim ugovorima o privremenim i povremenim poslovima sa licima uključenim u javne radove i za troškove sprovođenja javnih radova. Naknada obuhvata i troškove dolaska i odlaska sa rada licu angažovanom na javnom radu.

U slučaju kada je potrebno da se sredstva odobre za što veći broj nezaposlenih lica koja će biti angažovana na poslovima javnih radova opravdano je da se troškovi sprovođenja javnih radova ne odobre poslodavcima izvođačima javnih radova, uz njihovu prethodno pribavljenu saglasnost.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2023. godini raspisuje načelnik Gradske uprave za privredu.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu.

Pravo na dodelu sredstava za sprovođenje javnog rada poslodavac izvođač javnog rada može da ostvari pod uslovom da ispunjava sledeće kriterijume:

- da je podneo prijavu za sprovođenje javnog rada,

- da prvenstveno radno angažuje nezaposlenog koji se teže zapošljava ili nezaposlenog u stanju socijalne potrebe, a može da radno angažuje i ostala lica,

- da je u prijavi za javne radove naveo detaljan opis i dinamiku aktivnosti javnog rada (termin plan) i podneo odgovarajuću dokumentaciju u skladu sa uslovima javnog poziva,

- da je izmirio ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, osim za obaveze čija je realizacija u toku i koje redovno izmiruje.

Prilikom bodovanja prijave za sprovođenje javnog rada mogu se uzeti u obzir sledeći kriterijumi:

- oblast sprovođenja javnog rada,

- kategorije lica koja se angažuju na javnom radu,

- predmet javnog rada,

- planirani broj nezaposlenih potrebnih za sprovođenje javnog rada,

- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, pri čemu se prednost daje poslodavcima koji nisu prethodno koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje i poslodavcima koji su koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje za lica koja su ostala u radnom odnosu na neodređeno vreme nakon isteka ugovorne obaveze, i

- procena važnosti podnete prijave za sprovođenje javnog rada za ekonomski razvoj Grada i socijalne politike, kao i za lokalno tržište rada.

Kriterijumi po kojima se boduju zahtevi biće definisani Javnim pozivom.

Način bodovanja po navedenim kriterijumima objavljuje se na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu danom objavljivanja javnog poziva.

Odluka o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i provere, kao i bodovanja podnete prijave poslodavca izvođača javnog rada.

Odluku o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2023. godini, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja, donosi načelnik Gradske uprave za privredu.

Javni radovi traju najduže pet meseci.

Prioritet prilikom odlučivanja imaju mladi do 30 godina života-bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama ili mladi koji posao traže duže od 12 meseci, stariji od 50 godina života, viškovi zaposlenih, osobe sa invaliditetom, Romi, radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, osobe rehabilitovane od bolesti zavisnosti, žrtve trgovine ljudima, žrtve porodičnog nasilja, žene. Na poslovima mogu biti angažovana i ostala lica koja nisu iz teže zapošljive kategorije nezaposlenih, ali u manjem broju.

Poslodavac - izvođač javnog rada u obavezi je da:

- zaključi ugovor o privremenim i povremenim poslovima sa nezaposlenim licima najduže do predviđene dužine trajanja javnog rada i izvrši prijavu na obavezno socijalno osiguranje,

- u slučaju prestanka radnog angažovanja nezaposlenog lica, poslodavac je u obavezi da, u roku od 15 dana od dana prestanka radnog angažovanja, izvrši zamenu sa drugim licem za preostalo vreme trajanja ugovora,

- mesečno vrši isplatu naknade radno angažovanim licima u zakonskim rokovima,

- Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostavlja dokaze o uplati poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za angažovana lica na sprovođenju javnog rada,

- Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostavlja dokaze o utrošku prenetih sredstava za troškove naknade i sprovođenja javnog rada,

- Nacionalnoj službi za zapošljavanje omogući kontrolu realizacije ugovornih obaveza i uvid u svu potrebnu dokumentaciju i tok sprovođenja javnog rada, i

- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.

U cilju sprovođenja mere zaključiće se sporazum između Gradske uprave za privredu i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji javnih radova.

Nakon donošenja Odluke o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2023. godini, zaključiće se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i poslodavcima izvođačima javnih radova kojima su odobrena sredstva za sprovođenje javnih radova, kojim se Grad između ostalog obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje za finansiranje naknade za obavljeni posao u skladu sa zaključenim ugovorima o privremenim i povremenim poslovima sa licima uključenim u javne radove i za troškove sprovođenja javnih radova, a Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva mesečno isplaćuje poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.

Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradskoj upravi za privredu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli i vrši postupak prinudne naplate u slučaju neizvršavanja obaveza od strane korisnika sredstava.

4. Podrška samozapošljavanju

Subvencija za samozapošljavanje dodeljuje se nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač u njemu zasniva radni odnos.

Subvencija za samozapošljavanje dodeljuje se nezaposlenom licu u jednokratnom iznosu od 300.000,00 do 500.000,00 dinara u zavisnosti od novoregistrovane delatnosti i visine troškova i potrebnih opravdanih ulaganja iskazanih u biznis planu.

Nezaposleno lice koje ostvari pravo na subvenciju za samozapošljavanje u obavezi je da registrovanu delatnost obavlja najmanje 12 meseci.

Ukoliko se više nezaposlenih lica udruži u skladu sa zakonom, svako pojedinačno podnosi zahtev za samozapošljavanje i ostvarivanje prava na subvenciju od najviše 500.000,00 dinara.

Subvencija za samozapošljavanje je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć).

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu u ukupnom iznosu od 50.000.000,00 dinara.

U cilju poštovanja principa rodne osetljivosti, od navedenih ukupnih sredstava iznos od 25.000.000,00 dinara planira se za podsticaj ženskog preduzetništva putem dodele subvencija za samozapošljavanje.

Javni poziv za dodelu subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini upućuje se nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, a raspisuje ga načelnik Gradske uprave za privredu.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu.

Pravo na subvenciju za samozapošljavanje može ostvariti nezaposleno lice ako je:

- podnelo popunjen zahtev sa biznis planom na propisanom obrascu,

- prijavljeno na evidenciju nezaposlenih Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu u periodu definisanim javnim pozivom,

- završilo obuku iz preduzetništva po planu i programu obuke u organizaciji Nacionalne službe za zapošljavanje ili druge odgovarajuće organizacije, i

- ispunilo druge uslove u skladu sa javnim pozivom.

Pravo na subvenciju za samozapošljavanje ne može ostvariti nezaposleni:

- za obavljanje delatnosti koje se ne finansiraju, prema spisku delatnosti koji je sastavni deo javnog poziva,

- za obavljanje poslova/delatnosti za koju je rešenjem o invalidnosti ili rešenjem o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili zadržavanja zaposlenja utvrđeno da osoba sa invaliditetom ne može da obavlja,

- za osnivanje udruženja građana,

- koji je ostvario pravo na isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje, i

- koji je koristio subvenciju za samozapošljavanje u tri godine koje prethode raspisivanju javnog poziva.

Pri bodovanju zahteva sa biznis planom mogu se uzeti u obzir sledeći kriterijumi:

- kategorija lica koje se samozapošljava,

- planirana vrsta delatnosti,

- potrebni resursi za otpočinjanje obavljanja sopstvenog posla (poslovni prostor, oprema), tržište (kupci, konkurenti, dobavljači), finansijski pokazatelji i izvori finansiranja, i

- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.

Kriterijumi po kojima se boduju zahtevi biće definisani Javnim pozivom.

Kriterijumi za bodovanje zahteva sastavni su deo javnog poziva i objavljuju se sa javnim pozivom na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu.

Odluka o odobravanju subvencije za samozapošljavanje donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i provere, kao i bodovanja podnetog zahteva nezaposlenog lica.

Odluku o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja, donosi načelnik Gradske uprave za privredu.

U cilju sprovođenja mere zaključiće se sporazum između Gradske uprave za privredu i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencije za samozapošljavanje.

Nakon donošenja Odluke o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini zaključiće se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i licima kojima se odobri subvencija za samozapošljavanje, kojim se Gradska uprava za privredu između ostalog obavezuje da prenese sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, a Nacionalna služba za zapošljavanje nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva uplati na račun lica kojem je odobrena subvencija za samozapošljavanje.

Korisnik subvencije za samozapošljavanje dužan je da:

- obavlja registrovanu delatnost i izmiruje obaveze po osnovu javnih prihoda od dana otpočinjanja delatnosti do perioda navedenog u ugovoru,

- omogući praćenje realizacije i dostavi dokaze o realizaciji ugovorne obaveze Nacionalnoj službi za zapošljavanje,

- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.

Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradskoj upravi za privredu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli i vrši postupak prinudne naplate u slučaju neizvršavanja obaveza od strane korisnika sredstava.

5. Subvencija za otvaranje novih radnih mesta

Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru, prvenstveno mala i srednja preduzeća, mogu za zapošljavanje nezaposlenih lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje da ostvare pravo na subvenciju za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima.

Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novog radnog mesta u jednokratnom iznosu od 300.000,00 dinara po jednom otvorenom radnom mestu, a sredstva su obezbeđena za 50 lica koja se zapošljavaju na novootvorenim radnim mestima, koji su i krajnji korisnici subvencije.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu u iznosu od 15.000.000,00 dinara.

Subvencija za otvaranje novih radnih mesta je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć).

Javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini upućuje se poslodavcima iz privatnog sektora sa teritorije Grada, i raspisuje ga načelnik Gradske uprave za privredu.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu.

Pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta može da ostvari poslodavac, pod uslovom:

- da zapošljava nezaposlena lica sa teritorije Grada Novog Sada, evidentiranih u Nacionalnoj službi za zapošljavanje u Novom Sadu na novootvorenim radnim mestima, u skladu sa uslovima definisanim javnim pozivom;

- da podnese uredno popunjen zahtev sa biznis planom na propisanom obrascu;

- da u APR-u ima registrovano sedište ili organizacionu jedinicu na teritoriji Grada Novog Sada u kojoj se zapošljavaju nezaposlena lica,

- da je registrovan najmanje tri meseca pre datuma podnošenja zahteva,

- da nije imao prekid obavljanja delatnosti najmanje tri meseca pre datuma podnošenja zahteva;

- da uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za zaposlene,

- da pozitivno posluje u periodu definisanim javnim pozivom (ostvaruje neto dobit)

- da ima najmanje jednog zaposlenog (pod zaposlenim licem, u skladu sa zakonom, podrazumeva se svako lice prijavljeno na obavezno socijalno osiguranje);

- poslednjih šest meseci nije bio evidentiran u registru dužnika prinudne naplate Narodne banke Srbije;

- da ne zapošljava lica koja su u periodu od tri meseca pre podnošenja zahteva za dodelu subvencije bila u radnom odnosu kod podnosioca zahteva, odnosno poslodavca koji je osnivač ili povezano lice sa poslodavcem podnosiocem zahteva;

- da nije smanjivao broj zaposlenih za period od tri meseca pre podnošenja zahteva, osim u slučaju prirodnog odliva zaposlenih (ostvarivanje prava na penziju, smrt zaposlenog, otkaz od strane zaposlenog i istek ugovora na određeno vreme) ;

- da je izmirio ranije ugovorne obaveze i izmirio potraživanja prema Gradu i Nacionalnoj službi, osim obaveza čija je realizacija u toku ukoliko iste redovno izmiruje;

- da lice koje zapošljava, najkasnije do momenta prijave na obavezno socijalno osiguranje, ima zaključen Individualni plan zapošljavanja u Nacionalnoj službi za zapošljavanje, koji sadrži mere koje je potrebno preduzeti u cilju zapošljavanja.

Pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta ne mogu ostvariti:

- državni organi, organizacije i drugi direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava i udruženja građana;

- poslodavci kod kojih se broj zaposlenih smanjio za prethodna tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev, osim u slučaju prirodnog odliva zaposlenih (ostvarivanje prava na penziju, smrt zaposlenog, otkaz od strane zaposlenog i istek ugovora na određeno vreme);

- poslodavci koji obavljaju delatnost koja se nalazi na spisku nesubvencionisanih delatnosti koji se objavljuje uz Javni poziv;

- poslodavci koji su koristili subvenciju po javnom pozivu za ista lica u toku prethodne tri godine, računajući od dana odobravanja sredstava;

- poslodavci koji nisu uspešno poslovali 12 meseci nakon pravosnažnog rešenja o usvajanju plana reorganizacije i obustavljanju stečajnog postupka ili nakon kupovine privrednog subjekta nad kojim je pravosnažnim rešenjem okončan stečajni postupak.

Kao i prethodnih godina, i ove godine prvenstvo u dodeli subvencije za otvaranje i opremanje radnog mesta imaju poslodavci koji će zaposliti teže zapošljiva lica, i to: viškovi zaposlenih, stariji od 50 godina, lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovani, osobe sa invaliditetom, Romi, radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, dugoročno nezaposleni (na evidenciji duže od 12 meseci a posebno nezaposlena lica koja traže posao duže od 18 meseci), mladi do 30 godina - bez završene srednje škole, u domskom smeštaju, hraniteljskim i starateljskim porodicama, samohrani roditelji, žrtve trgovine ljudima i žrtve porodičnog nasilja. Subvencija se može odobriti i za zapošljavanje lica koja nisu iz težih zapošljivih kategorija, ali u manjoj meri.

Prilikom bodovanja zahteva sa biznis planom mogu se uzeti se u obzir sledeći kriterijumi:

- vrsta delatnosti poslodavca,

- dužina obavljanja delatnosti, pri čemu se prednost daje poslodavcima koji duže obavljaju delatnost,

- struktura lica koja se zapošljavaju,

- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje po programu subvencije za otvaranje novih radnih mesta, pri čemu se prednost daje poslodavcima koji nisu prethodno koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje i poslodavcima koji su koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje za lica koja su ostala u radnom odnosu na neodređeno vreme nakon isteka ugovorne obaveze poslodavca,

- broj zaposlenih kod poslodavaca, pri čemu se daje prednost poslodavcima koji su povećali ukupan broj zaposlenih u periodu definisanom javnim pozivom (za prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome je raspisan javni poziv), i

- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.

Kriterijumi po kojima se boduju zahtevi biće definisani Javnim pozivom.

Način bodovanja po kriterijumima objavljuje se na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu danom objavljivanja javnog poziva.

Odluka o odobravanju subvencije donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon provere i bodovanja podnetog zahteva poslodavaca.

Odluku o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja, donosi načelnik Gradske uprave za privredu.

Poslodavac - korisnik subvencije dužan je da:

- lice za koje je ostvario pravo na subvenciju zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanja ugovorene obaveze (12 meseci), u slučaju prestanka radnog odnosa sa licem za koje je ostvareno pravo, poslodavac je u obavezi da, u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa, zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa drugim nezaposlenim, i da to lice zadrži u radnom odnosu najmanje do isteka ugovorom predviđenog roka uvećanog za period u kome je izvršena zamena,

- delatnost, u periodu realizacije ugovorene obaveze, obavlja na teritoriji Grada,

- omogući Nacionalnoj službi za zapošljavanje praćenje realizacije ugovorne obaveze,

- dostavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje dokaze o realizaciji ugovorne obaveze i

- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.

Za sprovođenje mere zaključiće se sporazum između Gradske uprave za privredu i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencija za otvaranje novih radnih mesta.

Nakon donošenja Odluke o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2023. godini zaključiće se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i poslodavcima kojima je odobrena subvencija za otvaranje novih radnih mesta Odlukom, kojim se Gradska uprava za privredu obavezuje da prenese sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, radi prenosa sredstava poslodavcima.

Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradskoj upravi za privredu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli i vrši postupak prinudne naplate u slučaju neizvršavanja obaveza od strane korisnika sredstava.

6. Sajmovi zapošljavanja

Za svaku godinu planira se održavanje sajmova zapošljavanja kao mera aktivne politike zapošljavanja kojom se ostvaruje neposredan kontakt većeg broja poslodavaca i lica koja traže zaposlenje, čime se ukazuje prilika nezaposlenim licima da uz prilaganje biografije i razgovor sa poslodavcima pronađu zaposlenje, a poslodavcima da izvrše izbor radnika i time popune slobodna radna mesta.

Ove godine planirano je da se održe dva sajma zapošljavanja, koje će Grad finansirati i organizovati u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje. Izveštaji sa dosadašnjih sajmova pokazuju da se u periodu od tri do šest meseci nakon održanog sajma zaposli svako četvrto nezaposleno lice koje je posetilo sajam i uspostavilo neposredni kontakt sa poslodavcima.

Na sajmovima koje organizuje Grad održavaju se tribine posvećene oblasti zapošljavanja, kao i upoznavanje posetioca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja za smanjenje nezaposlenosti koje se sprovode na teritoriji Grada.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu, u iznosu od 875.000,00 dinara, za zakup prostora održavanja sajma i za štampanje materijala za potrebe nezaposlenih lica i poslodavaca.

Savet za zapošljavanje i Gradska uprava za privredu učestvuju u organizovanju sajmova i planiranih tribina i kontakata sa socijalnim partnerima čije se učešće očekuje na sajmovima.

Takođe, planira se uspostavljanje saradnje i sa drugim institucijama i organizacijama koje tokom godine organizuju sajmove u Gradu, radi podrške i pomoći, kao i učestvovanja u održavanju i organizaciji sajmova.

7. Obuke i edukacija lica

Obrazovni sistem u Republici Srbiji još uvek nije usklađen sa realnim potrebama na tržištu rada, što za posledicu ima rastući broj nezaposlenih lica koja se nalaze na evidencijama službi za zapošljavanje u suficitarnim oblastima.

Obuka i edukacija lica podrazumeva obuke nezaposlenih lica koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje u oblasti deficitarnih zanimanja (programeri, zavarivači, knjigovođe i rukovaoci građevinskim mašinama) i obuke nezaposlenih lica za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti, kao i obuka za ličnog pratioca i pasoš kompetencije.

Za realizaciju ovih obuka sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu u ukupnom iznosu od 7.650.000,00 dinara.

7.1. Obuka za deficitarna zanimanja iz oblasti informacionih tehnologija

Deficitarna zanimanja su zanimanja za kojima u preduzećima ili ustanovama postoji veća potražnja od ponude, pa radna mesta na kojima se radnici takvih zanimanja zapošljavaju ostaju nepopunjena ili se na njima zapošljavaju neadekvatno osposobljeni kadrovi.

Obuka za deficitarna zanimanja ima za cilj da osposobi nezaposlena lica u oblastima rada gde ima nedovoljno kvalifikovanih i obučenih kadrova na tržištu rada. Obuka će imati za cilj stručno osposobljavanje kako bi se smanjila nezaposlenost na teritoriji Grada i zadovoljile potrebe tržišta za radnom snagom u deficitarnim oblastima.

Značaj obuke iz informacionih tehnologija se ogleda u tome što je Novi Sad praktično centar industrije informacionih tehnologija u Srbiji. Ponuda na lokalnom tržištu lica sa praktičnim znanjem iz ove oblasti niska je i ne može da odgovori na ukupnu tražnju koja kontinuirano raste, te Grad putem ove mere subvencioniše nezaposlena lica koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje za edukaciju u oblasti informacionih tehnologija, čime se smanjuje nezaposlenost i pruža podrška preduzetničkom sektoru na teritoriji Grada.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu u iznosu od 3.000.000,00 dinara.

7.2. Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti

Moderno doba je skoro potpuno istisnulo ove proizvode i usluge sa spiska potreba savremenog potrošača. Oštra i često neravnopravna konkurencija industrijskih proizvoda, neretko bagatelnih uvoznih supstituta inferiornog kvaliteta, prouzrokovala je izostanak tražnje koji preti opstanku tradicionalnih zanata.

Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti obuhvata celokupan proces izrade unikatnih proizvoda, uz korišćenje mahom jednostavnih alata. Zanati se obično zasnivaju na tradicionalnim znanjima i tehnologijama, ali su istovremeno kod njih značajni kreativnost i inovativnost majstora. Karakteristika zanata je u upotrebi prirodnih materijala u procesu proizvodnje (drvo, koža, glina, staklo, tekstil, metal i dr.).

Grad će podržati proces razvoja sektora starih zanata kako bi se očuvale i razvijale majstorske veštine kojima preti izumiranje, obezbedili uslovi da zanatski poslovi ojačaju svoju konkurentnost i samoodrživost u savremenim tržišnim uslovima, kao i da se podrže različiti oblici udruživanja starih zanatlija (esnafske organizacije i udruženja u okviru privrednih komora, klasteri) u cilju efikasne razmene informacija i znanja, efektivnog zajedničkog nastupa na tržištu, smanjenja troškova poslovanja i objedinjene nabavke i plasmana.

Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti vršiće se u poslovima koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti prema Pravilniku o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12).

Za realizaciju obuke za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2023. godinu u iznosu od 1.500.000,00 dinara.

7.3. Obuka za rukovaoce bagerom i utovarivačem, obuka za rukovaoce viljuškarom, obuke za ličnog pratioca, obuka za knjigovođe, obuka za zavarivače, obuka za montere solarnih fotonaponskih sistema i pasoš kompetencije

S obzirom da tržište rada na teritoriji Grada još uvek odlikuje neusklađenost ponude rada i zanimanja radnika, zanimanja koja su u deficitu su lični pratioci, rukovaoci bagerom i utovarivačem, rukovaoci viljuškarom, monteri solarnih fotonaponskih sistema, zavarivači i knjigovođe.

Sredstva za realizaciju obuke za ličnog pratioca planiraju se u iznosu od 500.000,00 dinara, obuke - prekvalifikacije i dokvalifikacije za rukovaoce bagerom i utovarivačem u iznosu od 375.000,00 dinara, obuke - prekvalifikacije i dokvalifikacije za rukovaoce viljuškarom u iznosu od 375.000,00 dinara, obuka za knjigovođe u iznosu od 500.000,00 dinara, obuka za montere solarnih fotonaponskih sistema u iznosu od 500.000,00 dinara i obuka za zavarivače u iznosu od 750.000,00 dinara.

Pasoš kompetencije je način da se putem obuke osnaže i edukuju, osobe koje su žrtve trgovine ljudima i žrtve nasilja u porodici, da u procesu zapošljavanja, upoznaju i prepoznaju svoje veštine i snage, te da na taj način budu spremnije za tržište rada i konkurentnije u procesu traženja posla. Svaka osoba nakon obuke dobija potvrdu o prepoznatim veštinama, koju zatim predaje potencijalnom poslodavcu uz svoju biografiju. Sredstva za pasoš kompetencije planirana su u iznosu od 150.000,00 dinara.

Obuke će se organizovati u Edukativnom centru za obuku u profesionalnim i radnim veštinama čiji je osnivač Vlada Autonomne Pokrajine Vojvodine. Završenom obukom polaznici dobijaju teorijska i praktična znanja i sertifikat o završenoj obuci, sa kojim lakše dolaze do zaposlenja.

XI KOMISIJA ZA REALIZACIJU MERA ZAPOŠLJAVANJA

Za mere iz poglavlja X. Programi i mere politike zapošljavanja na teritoriji Grada u 2023. godini, tač. 1 - 5. odluke donosi načelnik Gradske uprave za privredu, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja.

Članove Komisije za realizaciju mera zapošljavanja imenuje Gradonačelnik, a čine je predstavnici Grada, Nacionalne službe za zapošljavanje, Saveta za zapošljavanje i drugi stručnjaci iz oblasti zapošljavanja, čiji je zadatak da provere i razmotre prijave poslodavaca ili nezaposlenih lica ako je u pitanju mera iz tačke 4, sačine bodovnu listu, razmotre prigovore na bodovnu listu i pripreme predlog odluke i konačne bodovne liste.

Nakon provere i razmatranja prijava, Komisija za realizaciju mera zapošljavanja sačinjava bodovnu listu koja će biti istaknuta u prostorijama Gradske uprave za privredu i objavljena na sajtu Grada i Gradske uprave za privredu. Učesnici na javnom pozivu imaju pravo da u roku od tri dana od dana objavljivanja bodovne liste podnesu prigovor Gradskoj upravi za privredu na bodovnu listu. Komisija za realizaciju mera zapošljavanja u roku od tri dana rešava po dostavljenim prigovorima. Nakon isteka roka za prigovor, ako nema uloženih prigovora ili roka za rešavanje po prigovoru, ako je prigovor uložen Komisija za realizaciju mera zapošljavanja dostavlja načelniku Gradske uprave za privredu na donošenje predlog odluka sa konačnom bodovnom listom za navedene mere.

XII SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA ZAPOŠLJAVANJA

Ukupna sredstva za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada za 2023. godinu, planirana su Finansijskim planom prihoda i primanja i rashoda i izdataka Gradske uprave za privredu za 2023. godinu, razdeo 08-Gradska uprava za privredu, glava 08.01 - Gradska uprava za privredu, u funkciji 412 - Opšti poslovi po pitanju rada, Program 3 - Lokalni ekonomski razvoj (šifra 1501), Programska aktivnost - Mere aktivne politike zapošljavanja (šifra 1501-0002), u iznosu od 237.310.200,00 dinara.

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja, koje su predviđene Akcionim planom za 2023. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 203.300.000,00 dinara.

Raspored sredstava Grada za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja u 2023. godini:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani broj lica

1.

Program pripravnika

54.600.000,00

65

2.

Program stručne prakse

46.375.000,00

100

3.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

28.600.000,00

80

4.

Podrška samozapošljavanju

50.000.000,00

160

5.

Subvencija za otvaranje novih radnih mesta

15.000.000,00

50

6.

Sajmovi zapošljavanja

875.000,00

-

7.

Obuke i edukacije lica

7.650.000,00

210

8.

Naknade za rad predsednika, zamenika predsednika i članova Saveta za zapošljavanje

200.000,00

-

            Ukupno:

203.300.000,00

665

Za rad predsednika, zamenika predsednika i članova Saveta za zapošljavanje u budžetu Grada za 2023. godinu obezbeđena su sredstva u iznosu od 200.000,00 dinara.

Za nastavak realizacije mera iz 2022. godine planirana su sredstva u iznosu od 34.010.200,00 dinara za finansiranje stručnog osposobljavanja pripravnika iz 2022. godine i program stručne prakse iz 2022.

Učešće u sufinansiranju programa i mera zapošljavanja

Članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mera aktivne politike zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike za učešće u sufinansiranju predviđenih programa i mera.

Uslovi za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja su da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja i obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti i Akcionim planom za period od 2021. do 2023. godine za sprovođenje strategije zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine, Grad će, ako uslovi budu povoljni, aplicirati za sredstva za realizaciju programa stručne prakse i javnih radova.

Rok za podnošenje zahteva za sufinansiranje programa ili mera lokalnih samouprava je do 28. februara 2023. godine.

U 2023. godini odobravaće se učešće u finansiranju mera aktivne politike zapošljavanja iz sredstava opredeljenih za realizaciju Akcionog plana, i to sledećih mera:

- Stručna praksa;

- Pripravništvo za mlade sa visokim obrazovanjem;

- Pripravništvo za nezaposlene sa srednjim obrazovanjem;

- Sticanje praktičnih znanja;

- Obuka na zahtev poslodavca za nezaposlene;

- Javni radovi;

- Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih

- Subvencija za samozapošljavanje

XIII NOSIOCI SPROVOĐENJA MERA ZAPOŠLJAVANJA

Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim socijalnim partnerima.

Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najkasnije do 31. januara 2024. godine.

Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom listu Grada Novog Sada".