ODLUKA

O USVAJANJU ETIČKOG KODEKSA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE

("Sl. list grada Vršca", br. 3/2023)

Član 1

Usvaja se Etički kodeks funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: Etički kodeks) koji je sastavni deo ove odluke (Prilog 1).

Svi pojmovi koji su u Etičkom kodeksu i ovoj odluci izraženi u gramatičkom muškom rodu, podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Član 2

Načela sadržana u Etičkom kodeksu predstavljaju etičke standarde ponašanja kojih su dužni da se pridržavaju svi funkcioneri Grada Vršca u obavljanju svojih funkcija, a građani imaju pravo da od funkcionera očekuju takvo ponašanje.

Član 3

Obaveza pridržavanja etičkih standarda ponašanja ustanovljenih Etičkim kodeksom, odnosi se na lica izabrana, postavljena i imenovana u organe grada, javnog preduzeća, ustanove i drugog pravnog lica čiji je osnivač ili član Grad Vršac, u organ privrednog društva u kojem udeo ili akcije ima pravno lice čiji je osnivač ili član Grad Vršac, kao i na članove tela koja osnivaju organi grada Vršca (u daljem tekstu: funkcioner).

Član 4

Funkcioner promoviše Etički kodeks među drugim funkcionerima, zaposlenima, u javnosti i medijima, sa ciljem unapređenja svesti o načelima Etičkog kodeksa i značaja njihovog poštovanja za ostvarivanje lokalne samouprave u Gradu.

Član 5

Nadzor nad primenom Etičkog kodeksa vrši Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa (u daljem tekstu: Savet).

Član 6

Zadatak Saveta je da prati, promoviše i unapređuje primenu ustanovljenih etičkih standarda ponašanja funkcionera.

Aktom o obrazovanju Saveta bliže se određuju poslovi, zadaci i ovlašćenja Saveta, uslovi i način imenovanja članova, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta, način rada i druga pitanja od značaja za rad Saveta.

Član 7

Savet ima 7 članova, od kojih je jedan predsednik.

Član Saveta može da bude svako lice koje zbog svojih stručnih, radnih i moralnih kvaliteta uživa ugled u svojoj sredini i gradu u celini i koji ima podršku odgovarajućeg udruženja, organizacije, drugog pravnog lica ili najmanje 30 građana.

Funkcioner ne može biti član Saveta.

Članove Saveta imenuje Skupština Grada Vršca posebnim rešenjem, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs raspisuje Gradsko veće.

Bliži uslovi, način i postupak kandidovanja, rangiranja i izbora kandidata za članove Saveta, uređen je Metodologijom za izbor kandidata za članove Saveta koja je sastavni deo ove odluke (Prilog 2).

Član 8

U vršenju poslova iz člana 6. ove odluke, Savet može izreći:

1) meru nejavnog upozorenja, za lakšu povredu odredaba Etičkog kodeksa, odnosno ponašanje funkcionera koje nije uticalo na vršenje javne funkcije i

2) meru javnog objavljivanja akta Saveta kojim se utvrđuje da je funkcioner prekršio određeno etičko načelo, za težu povredu odredaba Etičkog kodeksa.

Težom povredom odredaba Etičkog kodeksa smatra se povreda koja je uticala na obavljanje funkcije, ugled funkcionera i poverenje građana u funkcionera i funkciju koju obavlja, kao i ponovljeno ponašanje funkcionera za koje mu je izrečena mera nejavnog upozorenja.

Mera javnog objavljivanja akta Saveta iz stava 2. tačka 2) ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada Vršca.

Način rada i odlučivanja Saveta u postupku utvrđivanja povrede Etičkog kodeksa i određivanja mera na koje je ovlašćen, bliže se uređuju poslovnikom Saveta.

Član 9

Kada u toku postupka nađe da je povredom Etičkog kodeksa funkcioner prekršio i neku zakonsku normu, Savet o tome obaveštava nadležni organ (policiju, tužilaštvo, budžetsku inspekciju i dr.).

Član 10

Predsednik i članovi Saveta nemaju naknadu za rad u Savetu.

Član 11

Savet izveštava Skupštinu o svom radu.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana podnosi se Skupštini najkasnije do 31. marta tekuće za prethodnu godinu.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o primeni Etičkog kodeksa u prethodnoj godini, a posebno podatke o broju i sadržini podnetih predstavki, utvrđenih kršenja etičkih načela i izrečenih mera, kao i ocenu stanja u ovoj oblasti sa eventualnim preporukama za unapređenje primene Etičkog kodeksa.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada Vršca.

Član 12

Uslove za rad Saveta, kao i stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta obezbeđuje Gradska uprava.

Član 13

Etički kodeks objavljuje se na internet prezentaciji Grada Vršca.

Načelnik Gradske uprave obezbeđuje dovoljan broj primeraka Etičkog kodeksa u štampanom obliku, radi isticanja na oglasnoj tabli Gradske uprave i na drugim odgovarajućim mestima (uslužni servis građana, šalterske službe, mesne kancelarije, poslovne prostorije u kojima rade funkcioneri opštine i slično) kako bi se obezbedilo upoznavanje građana i drugih zainteresovanih lica sa njegovom sadržinom.

Član 14

Skupština Grada uskladiće Rešenje o imenovanju Saveta za praćenje primene Etičkog kodeksa sa odredbama ove Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 15

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Etički kodeks ponašanja funkcionera lokalne samouprave u Opštini Vršac ("Službeni list opštine Vršac", broj 1/2005).

Član 16

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".

 

Prilog 1:

ETIČKI KODEKS FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE

Etički kodeks funkcionera lokalne samouprave sastoji se od 12 etičkih načela i odnosi se na sva lica izabrana, postavljena i imenovana u organ opštine ili grada, javnog preduzeća, ustanove i drugog pravnog lica čiji je osnivač ili član lokalna samouprava, u organ privrednog društva u kojem udeo ili akcije ima pravno lice čiji je osnivač ili član lokalna samouprava, kao i na članove tela koja osnivaju organi lokalne samouprave (u daljem tekstu: funkcioner).

1. Vladavina prava i zakonitost

• Funkcioner uvek i na svakom mestu poštuje vladavinu prava i pridržava se Ustava, zakona i ostalih propisa.

• Funkcioner se delatno zalaže za puno sprovođenje Ustava, zakona i ostalih propisa i delatno se suprotstavlja njihovom kršenju, zaobilaženju i izigravanju.

2. Odgovornost

• Funkcioner je za svoje postupanje i ponašanje odgovoran pred zakonom i pred građanima.

• Funkcioner voljno prihvata da njegovo obavljanje javne službe može biti predmet nadzora i kontrole građana, pravosuđa, nadzornih organa, nezavisnih tela, javnosti i javnih glasila.

3. Otvorenost, pristupačnost i transparentnost

• Funkcioner postupa tako da je njegovo delovanje uvek otvoreno uvidu i sudu javnosti.

• Funkcioner se stara da građani budu upućeni u rad lokalne samouprave, a naročito u razloge za donošenje odluka, kao i o dejstvu i posledicama koje iz njih proishode.

• Funkcioner javnosti blagovremeno pruža tačne i potpune podatke i objašnjenja od značaja za odlučivanje i praćenje primene odluka, pružajući joj priliku da ih proverava i preispituje.

• Funkcioner u javnom delovanju i istupanju uvek štiti podatke o ličnosti.

4. Građansko učešće

• Funkcioner se stara da građani budu što više konsultovani o odlukama od značaja za zajednicu i uključeni u donošenje tih odluka, korišćenjem i unapređivanjem različitih načina građanskog učešća.

• Funkcioner se stara da lokalna samouprava odgovori potrebama i interesima svih kategorija njenog stanovništva i svih njenih područja i naselja.

• Funkcioner radi na uspostavljanju što šire saglasnosti građanstva o ključnim odlukama lokalne samouprave.

5. Poštovanje izborne volje i ukazanog poverenja

• Funkcioner poštuje volju birača, pridržavajući se programa za čije je sprovođenje izabran.

• Funkcioner se stara da njegovo delovanje i ponašanje nikada ne dovede u pitanje poverenje koje mu je ukazano.

6. Uzornost

• Funkcioner gradi i održava poverenje građana u savesno i odgovorno obavljanje javne funkcije, i stara se da ne naruši ugled javne funkcije svojim ponašanjem u javnom i privatnom životu.

• Funkcioner uvek i na svakom mestu štiti ugled lokalne samouprave i građana koje predstavlja, a u javnom istupanju vodi računa da taj ugled ne bude narušen.

• Funkcioner uvek i na svakom mestu postupa i ponaša se tako da bude primer za ugled.

7. Profesionalnost

• Funkcioner neprestano izgrađuje svoju stručnost i kompetentnost za obavljanje javne funkcije, a u svom radu uvek se pridržava standarda stručnosti.

• Funkcioner uvažava stručnost zaposlenih u upravi i redovno se sa njima savetuje prilikom donošenja odluka, podržavajući razvoj njihovih stručnih kapaciteta.

• Funkcioner se stara da pri odlučivanju o zapošljavanju, kao i raspoređivanju, premeštanju ili napredovanju zaposlenih, to bude rađeno na osnovu kvalifikacija i objektivno ocenjenog radnog učinka i radnih sposobnosti.

8. Pravičnost, objektivnost i nepristrasnost

• Funkcioner pravično i nepristrasno vrši svoju dužnost, vođen opštim dobrom i pretežnim javnim interesom, a starajući se da nikome ne nanese štetu.

• Funkcioner nastoji da nikakve lične predrasude ili neprimereni posebni interesi ne utiču na njegovo postupanje i odlučivanje, kao i da ono bude zasnovano na tačnim, potpunim i blagovremenim podacima.

9. Savesno i domaćinsko upravljanje

• Funkcioner sa pažnjom dobrog i savesnog domaćina raspolaže poverenim sredstvima i njihovom raspodelom.

• Funkcioner se stara da upotreba i raspodela javnih sredstava bude zakonita, dobro isplanirana, pravična, svrsishodna i uvek u skladu sa ostvarivanjem opšteg dobra i pretežnog javnog interesa.

• Funkcioner se delatno suprotstavlja nesvrsishodnom i koruptivnom raspolaganju i korišćenju javnih sredstava.

• Funkcioner se stara da upotreba i raspodela javnih sredstava bude takva da na najbolji i najpravičniji mogući način zadovoljava prava, potrebe i interese svih kategorija stanovništva, ne diskriminišući ni jednu.

10. Lični integritet

• Funkcioner odbacuje delovanje pod pritiskom i korupciju, a javno ukazuje na takvo ponašanje ako ga primeti kod drugih funkcionera.

• Funkcioner se angažuje na prevenciji korupcije, ukazivanjem na njenu štetnost, uzroke i načine sprečavanja, kao i podržavanjem i učešćem u uspostavljanju i sprovođenju antikorupcijskih mehanizama.

• Funkcioner nikada ne daje prednosti privatnom interesu nad javnim, ne prihvata se dužnosti i poslova koji ga mogu dovesti u sukob interesa i izbegava svaki oblik ponašanja koji bi mogao da dovede do stvaranja utiska da postoji sukob interesa.

11. Ravnopravnost i nediskriminatornost

• Funkcioner poštuje različitosti i nikoga ne diskriminiše prema bilo kom stvarnom ili pretpostavljenom ličnom svojstvu, ni urođenom ni stečenom.

• Funkcioner se stara da usled različitosti ničija prava i slobode ne budu uskraćena, povređena ili ograničena.

• Funkcioner prepoznaje prava i potrebe različitih kategorija stanovništva i stara se da usluge lokalne samouprave svima budu dostupne i pružene na odgovarajući način.

• Funkcioner poštuje ravnopravnost žena i muškaraca, podržavajući i podstičući mere za puno ostvarivanje rodne ravnopravnosti.

• Funkcioner se zalaže za očuvanje i razvoj kulturnih posebnosti, običaja, jezika i identiteta svih građana lokalne samouprave.

12. Poštovanje i učtivost

• Funkcioner ukazuje poštovanje građanima, korisnicima usluga lokalne samouprave, zaposlenima u njoj, drugim funkcionerima i svima drugima sa kojima se ophodi, čineći to na učtiv i dostojanstven način.

• Funkcioner svima sa kojima se ophodi posvećuje odgovarajuću pažnju i vreme, pružajući im blagovremene, tačne i potpune podatke, na učtiv i dostojanstven način.

 

Prilog 2:

METODOLOGIJA
ZA IZBOR KANDIDATA ZA ČLANOVE SAVETA ZA PRAĆENJE PRIMENE ETIČKOG KODEKSA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 1

Ovom metodologijom uređuju se način i postupak kandidovanja, rangiranja i izbora kandidata za članove Saveta za praćenje primene Etičkog kodeksa funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: Saveta).

Član 2

Javni konkurs za izbor kandidata za članove Saveta (u daljem tekstu: javni konkurs), raspisuje Gradsko veće i oglašava ga na internet prezentaciji Grada Vršca, na oglasnoj tabli organa grada i najmanje u jednim dnevnim, odnosno nedeljnim novinama koje se distribuiraju na teritoriji Grada Vršca.

Obaveštenje o javnom konkursu iz stava 1. ovog člana mora biti vidljivo na internet prezentaciji Grada Vršca sve vreme trajanja konkursa.

Član 3

Javni konkurs obavezno sadrži: predmet javnog konkursa, ko može biti učesnik, odnosno uslove koje treba da ispunjava lice koje se kandiduje, način kandidovanja, sadržinu prijave/predloga kandidata, dokumentaciju koja se prilaže uz predlog/prijavu, način sprovođenja javnog konkursa, način i postupak vrednovanja kandidata, naznačenje organa kome se podnose predlozi/prijave i lica za kontakt, način i rokove za podnošenje predloga/ prijave, rokove za sprovođenje javnog konkursa i način objavljivanja javnog konkursa.

Javni konkurs traje najmanje 15 dana.

Član 4

Pravo učešća na javnom konkursu ima svaki punoletni državljanin Republike Srbije sa prebivalištem na teritoriji Grada Vršca, koji zbog svojih stručnih, radnih i moralnih kvaliteta uživa ugled u svojoj sredini i gradu u celini i koji ima podršku odgovarajućeg udruženja, organizacije ili drugog pravnog lica ili najmanje 30 građana.

Član 5

Prijavu na konkurs može da podnese svako lice koje ispunjava propisane uslove. Uz prijavu podnosi identifikacione podatke, kratku biografiju i odgovarajuće preporuke udruženja, organizacije, ustanove ili grupe građana koji pružaju podršku tom kandidatu.

Predlog kandidata za člana Saveta može da podnese svako fizičko ili pravno lice, a naročito: verska zajednica, nevladina organizacija, mesna zajednica, udruženje, strukovno udruženje, odnosno organizacija u oblasti zdravstva, obrazovanja, sporta, pravosuđa i slično. Predlog se podnosi u pisanom obliku i mora biti obrazložen. Uz predlog kandidata podnosi se i izjava lica koje se predlaže za kandidata da prihvata učešće na konkursu.

Član 6

Javni konkurs sprovodi Konkursna komisija za izbor kandidata za članove Saveta (u daljem tekstu: Komisija), koju obrazuje Gradsko veće.

Zadatak Komisije je da razmotri sve blagovremeno pristigle prijave i podnetu dokumentaciju, oceni ispunjenost uslova kandidata, obavi razgovor sa svim kandidatima u cilju formiranja rang liste kandidata i da utvrdi i Gradskom veću dostavi obrazloženu rang listu kandidata za članove Saveta.

Aktom o obrazovanju Komisije utvrđuju se sastav i broj članova Komisije i imenuju njeni članovi, bliže se određuju njeni zadaci i rokovi za njihovo izvršenje, kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 7

Komisija na prvoj sednici bira predsednika Komisije koji koordinira rad i vodi sednice Komisije.

Komisija radi i odlučuje u punom sastavu i o svom radu vodi zapisnik.

Komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Član 8

Organ koji je konkursom određen za prijem prijava, odnosno predloga kandidata, celokupnu konkursnu dokumentaciju odmah po prijemu dostavlja Komisiji.

Komisija otvara prijave, odnosno predloge kandidata, proverava njihovu blagovremenost i ceni ispunjenost uslova za učešće na konkursu.

Neblagovremene prijave i predlozi kandidata, kao i predlozi kandidata koji nisu obrazloženi odbacuju se bez razmatranja.

Član 9

Komisija poziva na razgovor svakog učesnika konkursa koji ispunjava uslove konkursa i čija prijava, odnosno predlog kandidata nije odbačen u skladu sa članom 8. stav 3. ove metodologije.

Razgovor sa kandidatima se obavlja komisijski, u vreme određeno u pozivnom pismu.

Na osnovu obavljenog razgovora i na osnovu podataka sadržanih u prijavi, odnosno predlogu kandidata, svaki član Komisije ocenjuje svakog kandidata pojedinačno, ocenom od 1 do 5. Zbir ocena svih članova Komisije koje je ostvario kandidat, predstavlja ocenu Komisije za tog kandidata i određuje njegovo mesto na rang listi kandidata.

Član 10

Komisija utvrđuje predlog rang liste prijavljenih kandidata, u roku određenom aktom o obrazovanju Komisije. Utvrđeni predlog rang liste kandidata mora da sadrži obrazloženje ocene za svakog kandidata na rang listi.

Predlog rang liste kandidata sa obrazloženjem objavljuje se na internet prezentaciji Grada Vršca i na oglasnoj tabli organa Grada Vršca.

Svako lice ima pravo da u roku od 8 dana od dana objavljivanja rang liste kandidata, dostavi Komisiji podatke i dokaze o netačnim navodima iznetim u obrazloženju ocene kandidata, a koji su od značaja za određivanje mesta kandidata na rang listi.

Komisija razmatra i proverava navode lica iz stava 3. ovog člana, po potrebi revidira predloženu rang listu i utvrđenu rang listu kandidata dostavlja Gradskom veću u roku određenom konkursom.

Komisija obaveštava lice iz stava 3. ovog člana o svom stavu povodom navoda tog lica.

Član 11

O izboru kandidata odlučuje Gradsko veće, prema redosledu utvrđenom u rang listi kandidata i utvrđuje predlog rešenja o imenovanju članova Saveta. Ako Gradsko veće ne predloži imenovanje članova Saveta prema redosledu utvrđenom u rang listi, dužno je da svoj predlog obrazloži.

Gradsko veće predlog rešenja o imenovanju članova Saveta sa obrazloženjem dostavlja Skupštini Grada radi donošenja.