PRAVILNIK
O PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE - LIČNI PRATILAC DECE

("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 19/2022)

Član 1

Ovim Pravilnikom bliže se definiše način izbora ličnog pratioca deteta kome je potrebna dodatna podrška, uslovi koji moraju biti ispunjeni da bi jedno lice bilo angažovano kao lični pratilac, način finansiranja i kontrole rada ličnog pratioca od strane pružaoca usluge.

Član 2

Interresorna komisija grada Jagodine (u daljem tekstu: IRK) daje mišljenje o potrebi angažovanja ličnog pratioca detetu kojem je zbog zdravstvenih problema, telesnog invaliditeta, ili višestrukih i senzornih poteškoća potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu.

Član 3

Deca koja pohađaju osnovnu ili srednju školu koja u svojoj unutrašnjoj organizaciji ima zaposlene defektologe nemaju pravo na uslugu ličnog pratioca.

Član 4

Usluga ličnog pratioca dostupna je detetu i učeniku pod uslovom da je uključeno u obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole, i to, tokom nastave, produženog boravka, vannastavnih aktivnosti, izvođenja nastave u prirodi, izleta, ekskurzija, odmora i sl.

Član 5

Lični pratilac deteta i učenika kumulativno mora da ispunjava sledeće uslove:

- da je državljanin Republike Srbije;

- da ima prebivalište na teritoriji grada Jagodine;

- da je nezaposleno lice, na redovnoj evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje;

- da ima najmanje četvrti stepen stručne spreme;

- da se protiv njega ne vodi istražni postupak ili da nije osuđivano lice za krivična dela za koja je predviđena kazna zatvora od najmanje šest meseci;

- da ima lekarsko uverenje o psihičkoj, fizičkoj i zdravstvenoj sposobnosti za rad sa decom i učenicima;

- da nije član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji, kao ni brat i sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika;

- da je prošao obuku akreditovanog programa za ličnog pratioca.

Član 6

Pružalac usluge sačinjava zapisnik o izboru i radnom angažovanju za svakog pojedinačnog ličnog pratioca za svako dete u školskoj godini u kojoj se dodeljuje i zaključuje ugovor. Pružalac usluge je dužan da proceni podobnost ličnih pratilaca.

Postupak procene podobnosti ličnog pratioca obuhvata:

- intervju sa budućim ličnim pratiocem;

- procenu stručnog tima tokom realizacije usluge lični pratilac.

Član 7

Grad Jagodina zaključuje ugovor sa pružaocem usluga. Ugovor sadrži informacije o odobrenom budžetu u godini u kojoj se usluga pruža korisnicima. Ugovorom se uređuje finansiranje, praćenje i trajanje pružanja usluge socijalne zaštite, kao i način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.

Član 8

Pružalac usluge učestvuje u odabiru i zadužen je za radno angažovanje ličnih pratilaca. Pružalac usluge zaključuje ugovor sa ličnim pratiocima, kojim se bliže definišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti u skladu sa Zakonom o radu ("Službeni glasnik RS" 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017-Odluka US, 113/2017 i 95/2018-autentično tumačenje).

Član 9

Za radno angažovane lične pratioce pružalac usluge obezbeđuje obuku po akreditovanom programu Republičkog zavoda za socijalnu zaštitu.

Član 10

Aktivnosti ličnog pratioca deteta se planiraju i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugim osobama. Aktivnost uključuje: pomoć u oblačenju, pomoć u održavanju lične higijene, pomoć pri hranjenju, priprema knjiga i opreme, pomoć u korišćenju gradskog prevoza, pomoć u kretanju, odlazak do igrališta, uključivanje u sportske i kulturne aktivnosti.

Član 11

Zahtev za usluge ličnog pratioca pružaocu usluge može podneti roditelj ili staratelj deteta.

Član 12

Pružalac usluge pisanim putem obaveštava školu da će dete imati svog ličnog pratioca. U dopisu se navodi ime i prezime deteta, ime i prezime pratioca, trajanje i dinamika podrške, kao i ostale važne informacije. U skladu sa odredbom iz člana 77. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i člana 8. Pravilnika o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan, njegovu primenu i vrednovanje, ukoliko se za dete izrađuje individualni obrazovni plan (IOP), lični pratilac po potrebi postaje član tima za dodatnu podršku, o čemu obaveštava pružaoca usluge.

Član 13

Pružalac usluge ima obavezu vođenja neophodne evidencije i dokumentacije, kompletnog administriranja dodatne podrške kroz angažovanje ličnog pratioca, kao i pružanje stručne, tehničke i svake druge vrste podrške i pomoći ličnim pratiocima i roditeljima/starateljima deteta, a u skladu sa važećim propisima.

Član 14

Pružalac usluge ima obavezu izveštavanja grada prema odredbama ugovora zaključenog između grada Jagodine i pružaoca usluge. Pružalac usluge najmanje jednom godišnje sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika, odnosno njihovih zastupnika.

Član 15

Usluga ličnog pratioca obavlja se po individualnom planu podrške koji sačinjavaju stručne službe škole a u skladu sa mišljenjem IRK, sačinjenog pojedinačno za svako dete kome je ovaj vid podrške dat.

Roditelj/staratelj svojeručnim potpisom daje saglasnost na individualni plan podrške.

Član 16

Individualni plan podrške je obavezni dokument koji prati Mišljenje IRK i mora da sadrži:

- opšte podatke o detetu;

- podatke o zdravstvenom statusu deteta;

- podatke o sposobnostima deteta;

- podatke o socijalnoj komunikaciji deteta;

- podatke o ponašanju deteta;

- procenu potreba deteta;

- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana;

- ime i prezime ličnog pratioca deteta;

- učestalost i način izveštavanja ličnog pratioca o pruženim uslugama;

- cilj koji se želi postići, i vremenski okvir pružanja podrške;

- rok trajanja individualne podrške i potreba za korigovanjem individualnog plana podrške;

- saglasnost roditelja/ staratelja vezanu za individualni plan podrške.

Pored obaveznih podataka, pružalac usluge u individualni plan podrške može da unese i druge podatke za koje smatra da su od značaja za praćenje i unapređenje podrške detetu.

Član 17

Usluga ličnog pratioca se obavlja uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti učenika uz strogu zabranu bilo kog vida nasilja ili diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog položaja, rođenja, veroispovesti, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta, i strogu zabranu dovođenja učenika u ponižavajući položaj.

Prilikom pružanja usluge, lični pratilac će se rukovoditi i postupati u skladu sa sledećim principima:

- individualizovana podrška;

- poštovanje prava deteta;

- poštovanje porodičnih opredeljenja i stilova života;

- saradnja sa porodicom i drugim akterima u detetovom životu;

- poštovanje privatnosti deteta i porodice;

- bezbednosti i sigurnosti deteta.

Član 18

Lični pratilac je dužan da poštuje sva propisana pravila ponašanja i kretanja unutar školske ustanove.

Član 19

Lični pratilac je dužan da poštuje ličnost, telesni integritet i bezbednost sve dece u školi u kojoj mu je dozvoljen pristup i kretanje u svojstvu ličnog pratioca. Najstrože je zabranjeno da ulazi u verbalni, ili fizički sukob sa drugim učenicima ili zaposlenima.

Lični pratilac je dužan da bilo kakav vid diskriminacije ili nasilja, koji primeti, bez odlaganja obavesti direktora, psihologa ili pedagoga škole, roditelja učenika i pružaoca usluge.

Član 20

Prava i obaveze ličnog pratioca prestaju istekom roka na koji je Ugovor zaključen.

Prava i obaveze ličnog pratioca mogu prestati i pre isteka roka na koji je Ugovor zaključen i to u slučajevima:

- pismeno izjavljene volje ličnog pratioca ili roditelja/staratelja;

- narušenog poverenja i ličnog odnosa između ličnog pratioca i učenika, ili ličnog pratioca i roditelja/staratelja deteta;

- nepružanja ili odbijanja pružanja usluge ili dela usluge predviđenih individualnim planom podrške;

- nasilnog ili neprimerenog ponašanja ličnog pratioca prema učeniku, drugoj deci, zaposlenima u vaspitno- obrazovnim ustanovama ili trećim licima;

- zanemarivanja potreba deteta, neprosleđivanja ili prikrivanja informacija, činjeničnog stanja, izmenjenih okolnosti roditelju/staratelju, pružaocu usluge;

- zloupotrebe lekova, alkohola i drugih opojnih sredstava;

- uništavanja, otuđivanja i nesavesnog odnosa prema imovini učenika, njegovih roditelja ili ustanove koju učenik pohađa ili u kojoj boravi u prisustvu ličnog pratilaca;

- raspirivanja nacionalne, verske, polne, ili druge vrste mržnje i netrpeljivosti;

- pokretanja istrage ili postupka protiv ličnog pratioca za dela koje ga čine nepodobnim za rad sa decom, ili za boravak u dečijem okruženju;

- drugih opravdanih razloga po oceni pružaoca usluge.

Po podnetom zahtevu za prestanak prava na svojstvo ličnog pratioca odlučuje pružalac usluge, u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.

Nadležna stručna služba pružaoca usluge procenjuje opravdanost zahteva i razloga u stručnoj proceduri. U slučaju da do prestanka angažovanja ličnog pratioca dolazi iz razloga navedenih u ovom članu, pružalac usluge je dužan da o tome vodi službenu evidenciju, kako bi se takvom licu onemogućilo ponovno imenovanje za ličnog pratioca, u nekom drugom slučaju.

Član 21

Odgovorno lice škole, direktor ima pravo da pokrene inicijativu:

- za dobijanje usluge ličnog pratioca za određeno dete;

- da nadgleda sprovođenje i realizaciju ovog vida podrške;

- da daje sugestije i smernice kako bi se ovaj vid podrške poboljšao u svakom pojedinačnom slučaju;

- da uskrati pravo ulaska i kretanja ličnog pratioca u krugu škole u slučaju grubog kršenja pravila ponašanja.

Član 22

Odgovorno lice škole, direktor je u obavezi da:

- omogući pristup ličnom pratiocu učenika u prostorijama škole;

- da upozna ličnog pratioca učenika sa donetim pravilima ponašanja u školi;

- da obavesti kolektiv i lica angažovana na poslovima obezbeđenja škole o imenovanju ličnog pratioca, i pravilima njegovog boravka i kretanja u školi;

- da u saradnji sa zaposlenima škole prati poštovanje pravila ponašanja ličnog pratioca učenika, njegov odnos prema učeniku i svim licima unutar prostora škole i da o bilo kakvim nepravilnostima odmah, ili najkasnije prvog narednog radnog dana obavesti pružaoca usluge;

- da jednom u tri meseca obavesti pružaoca usluge o postignutim rezultatima podrške i uputi eventualne sugestije kako bi se ovaj vid podrške poboljšao u svakom konkretnom slučaju.

Član 23

Rad ličnog pratioca se finansira iz sredstava budžeta grada Jagodine ili putem projekata.

Član 24

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".