UREDBA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODSTICANJA PREDUZETNIŠTVA KROZ RAZVOJNE PROJEKTE U 2023. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 43/2023)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2023. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
PODSTICANJA PREDUZETNIŠTVA KROZ RAZVOJNE PROJEKTE U 2023. GODINI

 

1. PREDMET

Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 138/22) član 8, u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, funkcija 410 - Opšti, ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, ekonomska klasifikacija 451 - Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.982.499.000,00 dinara, namenjena za realizaciju projekta Podrška razvoju preduzetništva. Od navedenog iznosa, 900.000.000,00 dinara je namenjeno za realizaciju Programa podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2023. godini (u daljem tekstu: Program).

Za realizaciju Programa mogu se koristiti i sredstva opredeljena Uredbom o utvrđivanju Programa podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2020. godini ("Službeni glasnik RS", broj 5/20) u iznosu koji će biti utvrđen izveštajem Fonda za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond), a koja nisu utrošena. Takođe, mogu se koristiti i sredstva opredeljena Uredbom o utvrđivanju Programa podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2022. godini ("Službeni glasnik RS", broj 4/22) i Uredbom o utvrđivanju Programa podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2021. godini ("Službeni glasnik RS", br. 5/21 i 44/21), ukoliko ista nisu plasirana po odobrenim zahtevima (delimično ili u celosti) ili je izvršen povraćaj sredstava od strane klijenta.

Sredstva za realizaciju ovog programa predstavljaju de minimis pomoć.

Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu ovog programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva - subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).

Programom se utvrđuju ciljevi, namena sredstava, pravila za dodelu bespovratnih sredstava, finansijski okvir, način realizacije i praćenje realizacije Programa.

Izrazi kojima se označavaju lica u ovom programu odnose se podjednako na lica muškog i ženskog pola bez obzira na to u kojem su gramatičkom rodu izraženi.

U cilju praćenja razvoja ženskog preduzetništva u Republici Srbiji, obavezno je vođenje evidencije korisnika programa sa aspekta rodne ravnopravnosti.

Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Fondom.

2. CILJEVI

Opšti cilj Programa je podrška investicijama i podsticaj bržem privrednom razvoju.

Specifični ciljevi Programa su:

- povećanje vrednosti i obima proizvodnje i prometa;

- podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja;

- podrška zapošljavanju;

- internacionalizacija poslovanja i uključivanje privrednih subjekata u lance dobavljača velikih sistema;

- podrška za investicije u izgradnju i proširenje proizvodnih kapaciteta;

- podsticanje inovativnosti, digitalizacije i primene novih tehnologija;

- jačanje konkurentnosti;

- podsticanje zaštite životne sredine.

3. NAMENA SREDSTAVA

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za:

- kupovinu, izgradnju, dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju, sanaciju, investiciono održavanje proizvodnog prostora ili poslovnog prostora koji je u sastavu proizvodnog prostora, ili prostora za skladištenje sopstvenih proizvoda, sirovina i repromaterijala. Proizvodni prostor ili poslovni prostor koji je u sastavu proizvodnog prostora, ili prostor za skladištenje sopstvenih proizvoda, sirovina i repromaterijala ne može biti kupljen od drugog privrednog subjekta osim u izuzetnim slučajevima kada privredni subjekt od koga se kupuje prostor duži vremenski period ne obavlja delatnost u tom prostoru, ili se kupuje novoizgrađeni prostor. Izuzetno, za privredne subjekte koji se bave informacionom tehnologijom i visokotehnološkim uslugama, sredstva mogu biti upotrebljena za poslovni prostor koji je namenjen za potrebe obavljanja delatnosti;

- kupovinu novih ili polovnih (ne starijih od pet godina) mašina i opreme, uključujući alate, kao i za dostavna vozila za prevoz sopstvenih proizvoda i druga transportna sredstva koja se koriste u procesu proizvodnje. Sredstva se ne mogu koristiti za nabavku ručnog alata, odnosno lakog teretnog vozila vrsta N1;

- trajna obrtna sredstva, koja mogu da čine najviše 10% ukupnog investicionog ulaganja;

- nabavku softvera i računarske opreme.

Prodavac nepokretnosti, izvođač radova i dobavljač opreme ne može biti povezano lice sa korisnikom kredita u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19 i 109/21) i Zakona o bankama ("Službeni glasnik RS", br. 107/05, 91/10 i 14/15). Prodavac nepokretnosti može biti i fizičko lice, dok izvođač radova i dobavljač opreme mora biti preduzetnik ili privredno društvo.

Sredstva po ovom programu se mogu odobriti isključivo ukoliko se na osnovu raspoloživih informacija može zaključiti da podnosilac zahteva i sva povezana lica imaju dobru poslovnu reputaciju.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za nabavku opreme prevashodno namenjene daljem iznajmljivanju ili opreme koja radi na principu samousluživanja, kao ni u svrhu špekulativnih radnji.

Sredstva po ovom programu ne mogu biti upotrebljena radi obavljanja sledećih delatnosti:

1. primarna poljoprivredna proizvodnja;

2. proizvodnja duvanskih proizvoda;

3. izvođenje građevinskih radova od strane privrednih subjekata koji ne poseduju svoju građevinsku operativu potrebnu za izvođenje radova;

4. saobraćaj i transport;

5. svi oblici trgovinske delatnosti;

6. uslužne delatnosti (uključujući usluge smeštaja kao i konsultantske, marketinške, računovodstvene i usluge istraživanja tržišta), osim reciklaže, računarskog programiranja, i drugih visokotehnoloških usluga;

7. štampanje i umnožavanje audio i video zapisa, osim štamparskih usluga;

8. organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti;

9. proizvodnja i prodaja naoružanja i vojne opreme;

10. proizvodnja i promet nafte i derivata nafte;

11. proizvodnja električne energije, osim ukoliko je ista namenjena za sopstvene potrebe.

12. proizvodnja čelika i sintetičkih vlakana i vađenje uglja;

13. proizvodnja i promet svih proizvoda ili aktivnosti, koje se prema domaćim propisima ili prihvaćenim međunarodnim sporazumima, smatraju zabranjenim. Izuzetno, privredni subjekti koji obavljaju delatnost pripreme i posluživanja hrane i pića, mogu koristiti sredstva po ovom programu, ali samo za nabavku opreme za obavljanje delatnosti (isključujući sitan inventar), kao i za dostavna vozila za sopstvene potrebe (snabdevanje i distribucija sopstvenih proizvoda).

Takođe, sredstva se mogu koristiti i za mašine i opremu za unapređenje energetske efikasnosti i ekoloških aspekata sopstvene proizvodnje.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti ni za projekte i aktivnosti privrednih subjekata u drugim delatnostima, ako ne doprinose ostvarivanju specifičnih ciljeva Programa.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za refundiranje troškova u okviru aktivnosti koje su bile započete ili završene pre odluke o dodeli bespovratnih sredstava u skladu sa Programom. Izuzetno, ukoliko privredni subjekt, usled nametanja uslova od strane dobavljača i/ili prodavca, ima obavezu prethodne uplate avansa i/ili depozita iz sopstvenih sredstava, uplata navedenog avansa i/ili depozita je moguća u maksimalnom iznosu do 10% vrednosti ulaganja prema dostavljenoj ponudi, profakturi, predugovoru ili ugovoru, s tim da ona predstavlja sopstveno učešće podnosioca zahteva i ne može biti predmet refundiranja.

4. FINANSIJSKI OKVIR

Privredni subjekti koji zadovolje uslove Programa, mogu ostvariti pravo na finansijsku podršku u iznosu do 20% bespovratnih sredstava od vrednosti investicionog ulaganja, odnosno do 30% bespovratnih sredstava za privredne subjekte koji pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti u skladu sa članom 11. Zakona o regionalnom razvoju ("Službeni glasnik RS", br. 51/09, 30/10 i 89/15 - dr. zakon) i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave. Trećoj grupi razvijenosti pripadaju privredni subjekti iz nedovoljno razvijenih jedinica lokalne samouprave, a četvrtoj grupi razvijenosti pripadaju privredni subjekti iz izrazito nedovoljno razvijenih jedinica lokalne samouprave. Privredni subjekti koji pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti na navedenoj teritoriji obavljaju delatnost u sedištu ili u registrovanom ogranku. U slučaju da se delatnost obavlja u registrovanom ogranku koji se nalazi u trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti, isti mora biti registrovan najmanje godinu dana pre podnošenja zahteva. Preostali iznos vrednosti investicionog ulaganja finansiraće se iz kredita Fonda. Ukoliko je vrednost odobrenih sredstava manja od vrednosti traženog ulaganja, privredni subjekt će, u slučaju da prihvati odluku Fonda i rešenje Komisije za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija), navedenu razliku do pune vrednosti investicije obezbediti iz sopstvenih sredstava. Učešće trajnih obrtnih sredstava u iznosu ukupnih sredstava (kredit Fonda i bespovratna sredstva) može biti do 10%.

Iznos bespovratnih sredstava ne može biti manji od 75.000,00 dinara za preduzetnike, odnosno 250.000,00 dinara za pravna lica, niti veći od 12.500.000,00 dinara za sve privredne subjekte.

Ukoliko podnosioci zahteva, za realizaciju celokupne vrednosti projekta imaju potrebu za dodatnim kreditnim sredstvima, razliku do pune vrednosti projekta mogu da finansiraju iz dodatnog kredita Fonda. U tom slučaju, menja se procentualni odnos bespovratnih sredstava i kreditnih sredstava u odnosu na ukupno tražena sredstva, odnosno uvećava se procenat učešća kreditnih sredstava u ukupno traženim sredstvima. Takođe, podnosioci zahteva imaju i mogućnost da deo vrednosti projekta finansiraju sopstvenim sredstvima.

Ukoliko ispunjavaju uslove Programa, preduzetnici, mikro, mala i srednja pravna lica mogu podneti zahtev za finansiranje projekata u kojima je deo bespovratnih sredstava do 2.500.000,00 dinara, odnosno do 3.750.000,00 dinara za privredne subjekte koji pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti.

Privredni subjekti mogu podneti zahtev za finansiranje projekata u kojima je deo bespovratnih sredstava preko 2.500.000,00 dinara, odnosno preko 3.750.000,00 dinara za privredne subjekte koji pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti, ukoliko ispunjavaju kriterijume brzorastućeg razvoja ili posluju stabilno.

4.1. Finansiranje privrednih subjekata koji ispunjavaju kriterijume brzorastućeg razvoja

Preduzetnici, mikro, mala i srednja pravna lica mogu podneti zahtev za finansiranje projekata u kojima je deo bespovratnih preko 2.500.000,00 dinara, odnosno preko 3.750.000,00 dinara u slučaju da pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti, ukoliko zadovoljavaju sledeće kriterijume za brzorastuće privredne subjekte:

1) do dostavljanja zvaničnih redovnih finansijskih izveštaja za 2022. godinu, da su na dan 31. decembar 2018. godine imali najmanje deset zaposlenih na određeno ili neodređeno vreme i da su u periodu od 2018. do 2021. godine ostvarili prosečan godišnji rast prihoda od redovne delatnosti/poslovnih prihoda ili prosečan godišnji rast zaposlenih od minimum 20%;

2) nakon dostavljanja zvaničnih redovnih finansijskih izveštaja za 2022. godinu, da su na dan 31. decembar 2019. godine imali najmanje deset zaposlenih na određeno ili neodređeno vreme i da su u periodu od 2019. do 2022. godine ostvarili prosečan godišnji rast prihoda od redovne delatnosti/poslovnih prihoda ili prosečan godišnji rast zaposlenih od minimum 20%.

Uslov za brzorastući razvoj je zadovoljen ukoliko su utvrđeni podaci za prihod od redovne delatnosti/poslovni prihod ili broj zaposlenih u 2021. godini najmanje 1,728 puta veći nego u 2018. godini, odnosno ukoliko su utvrđeni podaci za prihod od redovne delatnosti/poslovni prihod ili broj zaposlenih u 2022. godini najmanje 1,728 puta veći nego u 2019. godini. Pored navedenog uslova, oba parametra moraju iskazivati rast u posmatranim godinama.

Preduzetnici, mikro, mala i srednja pravna lica mogu podneti zahtev za finansiranje projekata u kojima je deo bespovratnih sredstava preko 6.000.000,00 dinara ukoliko, pored gore navedenog uslova, imaju najmanje 35 (za srednje pravno lice 50) zaposlenih na određeno ili neodređeno vreme na dan 31. decembra 2022. godine.

Maksimalan iznos bespovratnih sredstava koji može biti odobren privrednim subjektima koji ispunjavaju kriterijume brzorastućeg razvoja iznosi 12.500.000,00 dinara.

4.2. Finansiranje privrednih subjekata koji posluju stabilno

Preduzetnici, mikro, mala i srednja pravna lica mogu podneti zahtev za finansiranje projekata u kojima je deo bespovratnih sredstava preko 2.500.000,00 dinara, odnosno preko 3.750.000,00 dinara u slučaju da pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti, ukoliko zadovoljavaju sledeće kriterijume za stabilno poslovanje:

1) do dostavljanja zvaničnih redovnih finansijskih izveštaja za 2022. godinu da su na dan 31. decembar 2018. godine imali najmanje deset zaposlenih na određeno ili neodređeno vreme i da su u periodu od 2018. do 2021. godine zabeležili stabilan rast prihoda od redovne delatnosti/poslovnih prihoda i broja zaposlenih;

2) nakon dostavljanja zvaničnih redovnih finansijskih izveštaja za 2022. godinu, da su na dan 31. decembar 2019. godine imali najmanje deset zaposlenih na određeno ili neodređeno vreme i da su u periodu od 2019. do 2022. godine zabeležili stabilan rast prihoda od redovne delatnosti/poslovnih prihoda i broja zaposlenih.

Uslovi i kriterijumi koji se odnose na stav 1. tač. 1) i 2) ovog pododeljka, bliže će biti objašnjeni uputstvom za korisnike o sprovođenju programa.

Preduzetnici, mikro, mala i srednja pravna lica mogu podneti zahtev za finansiranje projekata u kojima je deo bespovratnih sredstava preko 6.000.000,00 dinara ukoliko, pored gore navedenih uslova, imaju najmanje 35 (za srednje pravno lice 50) zaposlenih na određeno ili neodređeno vreme na dan 31. decembar 2022. godine.

Maksimalan iznos bespovratnih sredstava koji može biti odobren privrednim subjektima koji posluju stabilno, kao i privrednim subjektima koji posluju stabilno, a pripadaju trećoj ili četvrtoj grupi razvijenosti, iznosi 10.000.000,00 dinara.

4.3. Finansiranje privrednih subjekata koji diversifikuju postojeću delatnost ili proizvodni program

Preduzetnici, mikro, mala i srednja pravna lica, mogu podneti zahtev za finansiranje projekata koji se odnose na delatnost koju do sada nisu obavljali, a za koju se mogu upotrebiti sredstva po ovom programu. U navedenim projektima deo bespovratnih sredstava može biti do 2.500.000,00 dinara za sve privredne subjekte.

4.4. Uslovi dodele kredita Fonda

1. Krediti Fonda po ovom programu odobravaće se u skladu sa programom Fonda i sa ovim programom.

2. Rok otplate:

- do deset godina u okviru koga je grejs period do jedne godine za pravna lica;

- do osam godina u okviru koga je grejs period do jedne godine za preduzetnike.

Rok otplate kredita ne može biti kraći od dve godine od dana zaključenja ugovora uključujući i grejs period, u slučaju otplate kredita u roku koji je kraći od dve godine privredni subjekt je dužan da vrati i bespovratna sredstva.

3. Kamatna stopa je u skladu sa kamatnom stopom iz programa Fonda, važećim na dan donošenja ove uredbe.

4. Obezbeđenje kredita:

- garancija ili avalirane menice poslovne banke i/ili

- menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/pristupanje dugu drugog privrednog subjekta), a za kredite za preduzetnike maksimalnog iznosa do 500.000,00 dinara menice i menično ovlašćenje i/ili administrativna zabrana solidarnog jemca - fizičkog lica i/ili

- menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika i/ili

- hipoteka prvog reda na nepokretnostima i/ili

- zaloga na postojećoj proizvodnoj opremi i drugim pokretnim stvarima i/ili

- zaloga na akcijama/udelima privrednog društva;

- menica i menično ovlašćenje dužnika.

Izuzetno, kod investicionih kredita za kupovinu opreme za iznose kredita do 10.000.000,00 dinara, kao osnovno sredstvo obezbeđenja moguće je uzimanje zaloge na postojećoj opremi i drugim pokretnim stvarima, uz obavezno uzimanje zaloge na opremi koja je predmet kupovine. U tom slučaju rok vraćanja kredita je do pet godina u okviru koga je grejs period do šest meseci.

Ukoliko je sredstvo obezbeđenja jemstvo drugog pravnog lica ili preduzetnika, rok vraćanja kredita je do pet godina u okviru koga je grejs period do jedne godine.

Jemstvo povezanog pravnog lica ili preduzetnika sa podnosiocem zahteva ne može biti osnovno obezbeđenje kredita.

Fond će za sve kredite naplaćivati proviziju za obradu zahteva, u visini od 0,3% od iznosa odobrenog kredita, jednokratno.

5. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA PO PROGRAMU

5.1. Korisnici bespovratnih sredstava

Pravo da se prijave na javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava i pravo da podnesu zahtev za kredit kod Fonda imaju preduzetnici, mikro, mali i srednji privredni subjekti i zadruge koji su registrovani u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: APR), a koji imaju zvanične finansijske izveštaje za prethodne dve godine u kojima nije iskazan neto gubitak. Uslov za zadruge je da je zadruga uskladila svoja akta, organe i poslovanje sa Zakonom o zadrugama ("Službeni glasnik RS", broj 112/15) i da se podvrgla zadružnoj reviziji u poslednje dve godine.

Uslov iz stava 1. ovog pododeljka ne primenjuje se na preduzetnike koji nemaju obavezu podnošenja finansijskih izveštaja.

Uslov za dodelu bespovratnih sredstava je da je zahtev za kreditnim sredstvima prethodno predložen za odobrenje od strane Fonda.

5.2. Uslovi koje moraju da ispune podnosioci zahteva

1. da su registrovani u APR u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata najkasnije do 31. decembra 2020. godine, a za privredne subjekte koji podnose zahteve za finansiranje u ukupnoj vrednosti većoj od 12.500.000,00 dinara najkasnije do 31. decembra 2018. godine, odnosno najkasnije do 31. decembra 2019. godine nakon dostavljanja zvaničnih redovnih finansijskih izveštaja i za 2022. godinu;

2. da nisu razvrstani kao veliko pravno lice u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon) prema poslednjem zvaničnom finansijskom izveštaju;

3. da su podneli popunjen zahtev za dodelu bespovratnih sredstava i zahtev za kredit sa potrebnom dokumentacijom Fondu;

4. da su podneli original profakture/predugovora/ponude po kom se izvršava investiciono ulaganje;

5. da nad njima nije pokrenut stečajni postupak, da se nad njima ne sprovodi postupak za unapred pripremljeni plan reorganizacije (u daljem tekstu: UPPR) ili da na snazi nisu mere iz UPPR, da se nad njima ne sprovodi plan reorganizacije ili da na snazi nisu mere iz plana reorganizacije, finansijsko restrukturiranje ili postupak likvidacije;

6. da su regulisali dospele obaveze javnih prihoda;

7. da su u većinskom privatnom vlasništvu;

8. da nisu u grupi povezanih lica, u smislu Zakona o privrednim društvima i Zakona o bankama, u kojoj su neki od članova velika pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu;

9. da povezana lica podnosioca zahteva nisu primila državnu pomoć po ovom programu;

10. da su prema evidenciji Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja o broju radnika na neodređeno vreme na dan 31. decembar 2022. godine imali najmanje jednog zaposlenog na neodređeno vreme;

11. da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2023, 2022. i 2021. godini) zajedno sa povezanim licima nisu primili državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima i delom državne pomoći sadržane u kreditu Fonda, prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara;

12. da nisu u teškoćama u skladu sa članom 2. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. uredba, 62/21 - dr. uredba, 99/21 - dr. uredba i 20/23 - dr. uredba).

6. NAČIN REALIZACIJE PROGRAMA

6.1. Postupak dodele bespovratnih sredstava

Ministarstvo raspisuje javni poziv za podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava, koji se objavljuje u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.

Javni poziv, informacija o načinu sprovođenja Programa, konkursna dokumentacija, kao i informacija o uslovima kredita kod Fonda, biće objavljeni na internet stranici Ministarstva: www.privreda.gov.rs i Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs, kao i na Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs.

Javni poziv je otvoren dok iznos traženih bespovratnih sredstava ne premaši iznos raspoloživih sredstava za sprovođenje Programa uvećan za 20%, koliko je prosečan procenat odbijenih, kao i odustalih zahteva pre rešavanja u prethodnim godinama, najkasnije do 31. decembra 2023. godine.

Zahtev za dodelu bespovratnih sredstava i zahtev za kredit se podnose Fondu istovremeno, i to dostavljanjem popunjenog objedinjenog obrasca zahteva za finansiranje, kao i prateće dokumentacije kojom se dokazuje ispunjenost uslova iz odeljaka 3, 4. i 5. ovog programa.

Podaci o ostvarenom prihodu od redovne delatnosti/poslovnom prihodu utvrđuju se isključivo na osnovu javno objavljenih finansijskih izveštaja na internet stranici APR, za zaposlenost isključivo na osnovu evidencije Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja o broju radnika na određeno i neodređeno vreme, a za javne prihode na osnovu evidencije Poreske uprave.

Fond će primati isključivo zahteve privrednih subjekata koji zadovoljavaju sve uslove Programa i koji su predali neophodnu konkursnu dokumentaciju.

Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev po ovom programu kod Fonda. Drugi zahtev može biti podnet u periodu trajanja javnog poziva, tek nakon prijema obaveštenja da je privrednom subjektu prvobitan zahtev odbijen ili ukoliko privredni subjekt odustane od korišćenja odobrenog zahteva pre puštanja sredstava u korišćenje, uz odgovarajuće obrazloženje.

Nakon prijema zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i zahteva za kredit, Fond ocenjuje podneti kreditni zahtev privrednog subjekta.

Informacije o svim primljenim zahtevima za dodelu bespovratnih sredstava, sa predlogom za odobrenje ili odbijanje kreditnog zahteva uz obrazloženje razloga odbijanja i uz svu potrebnu dokumentaciju, Fond dostavlja Komisiji, koju rešenjem obrazuje ministar privrede.

Komisija vrši pregledanje, kontrolu ispravnosti zahteva i njegovu ocenu i donosi rešenja o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva, prema redosledu prijema formalno ispravnih zahteva, ili o odbijanju zahteva. Komisija odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama, usled nastupanja neplaniranih okolnosti. Ukoliko se izmenama usled nastupanja neplaniranih okolnosti ne utiče na promenu namene sredstava ili povećanja iznosa odobrenih bespovratnih sredstava, o istim u toku grejs perioda može odlučivati Fond, o čemu redovno obaveštava Ministarstvo. Zamena dobavljača je moguća samo usled više sile (klijent mora dostavi pismeno obaveštenje od dobavljača da nije u mogućnosti da isporuči opremu) i samo za opremu koja ima istu namenu kao i za onu za koju su sredstva odobrena.

Komisija osnovana po ovom programu takođe odlučuje o svim podnetim, a nerešenim zahtevima do 31. decembra 2022. godine po Programu podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2022. godini, kao i o eventualnim zahtevima za izmenama usled nastupanja naknadnih neplaniranih okolnosti po Programu podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2022. godini i po Programu podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2021. godini. 

Kriterijumi na osnovu kojih Komisija vrši kontrolu ispravnosti i ocenjivanje zahteva definisani su u odeljcima 3, 4. i 5. ovog programa.

Radi potpunijeg sagledavanja kvaliteta zahteva, Komisija može da zatraži dodatnu dokumentaciju i pojašnjenja predloga, kao i da izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije.

Administrativno-tehničku podršku radu Komisije pruža Fond.

Rešenje o prihvatanju ili odbijanju zahteva za dodelu bespovratnih sredstva Komisija dostavlja Fondu. Rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži obaveštenje korisniku da mu se dodeljuje de minimis pomoć.

U roku od osam dana od dana donošenja odluke Upravnog odbora o kreditu, Fond o odluci o kreditu i o rešenju o dodeli bespovratne pomoći obaveštava privredni subjekt, nakon čega u roku od 60 dana, a u izuzetnim slučajevima najkasnije do isteka grejs perioda, zaključuje ugovor o dodeli bespovratnih sredstava i ugovor o kreditu sa privrednim subjektom.

Danom zaključenja ugovora se smatra dan kada je ugovor potpisan od strane Fonda. Smatraće se da su privredni subjekti koji nisu potpisali ugovor o dodeli bespovratnih sredstava u predviđenom roku odustali od dodeljenih sredstava, kao i od kredita kod Fonda. Ukoliko privredni subjekt ne potpiše ugovor o kreditu sa Fondom, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava zaključen sa Fondom smatra se ništavim i obrnuto.

Ugovor o dodeli bespovratnih sredstva mora da sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namenu za koju se sredstva dodeljuju, obavezu Fonda da prenese odobrena bespovratna sredstva na poseban namenski dinarski račun korisnika, obavezu korisnika da investiciono ulaganje završi najkasnije u roku od 12 meseci od zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, obavezu korisnika da ukoliko sredstva budžeta ne iskoristi namenski, ta sredstva vrati u skladu sa ugovorom, kao i vremenski okvir u kom privredni subjekt ne sme da izvrši brisanje iz relevantnog registra, otuđi, odnosno proda ili založi predmet investicionog ulaganja, niti isti da u zakup. Izuzetno, kod privrednih subjekata koji obavljaju građevinsku delatnost, najam građevinske mehanizacije sa ljudstvom se ne smatra iznajmljivanjem u smislu ovog programa.

Korisnik sredstava ne može u roku od dve godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom da:

1. obriše iz registra preduzetničku radnju, odnosno pokrene postupak likvidacije ili stečaja privrednog društva;

2. otuđi, odnosno proda ili založi predmet investicionog ulaganja, niti da isti da u zakup.

U slučaju nepoštovanja obaveza iz stava 19. ovog pododeljka, korisnik je u obavezi da pored kredita Fondu, vrati i odobrena bespovratna sredstva uvećana za zakonsku zateznu kamatu koja se obračunava od datuma proglašenja obaveza dospelim. Ukoliko korisnik navedene radnje izvrši posle navedenog roka od dve godine, a za vreme trajanja kredita, neće biti u obavezi da vrati odobrena bespovratna sredstva.

Kod nastupanja vanrednih okolnosti (požara, poplava i dr.), gde je došlo do uništenja predmeta finansiranja, ministar privrede odlučuje o otpisu bespovratnih sredstava ukoliko korisnik sredstava nije u mogućnosti da naplati sredstva preko osiguranja, a na osnovu izveštaja dobijenog od strane Fonda i izveštaja sa obavljene terenske kontrole.

Uz ugovor o dodeli bespovratnih sredstava prilažu se blanko menice korisnika i blanko menice većinskih osnivača, odnosno minimum 51% bez obzira da li su osnivači fizička ili pravna lica (izuzev ukoliko je osnivač strano pravno ili fizičko lice), koje služe kao sredstvo obezbeđenja za dodelu bespovratnih sredstava u slučaju da se utvrdi nenamensko trošenje sredstava ili eventualne zloupotrebe. Nakon isteka roka od dve godine od zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, ukoliko je klijent ispunio sve obaveze predviđene ugovorom o bespovratnim sredstvima, na zahtev, vraćaju se menice koje su bile sredstvo obezbeđenja, odnosno druga sredstva obezbeđenja za bespovratna sredstva.

Po zaključenju ugovora o dodeli bespovratnih sredstava i uspostavljanju instrumenata obezbeđenja za kreditna sredstva Fonda, Fond će, u roku od 15 dana od dana uspostavljanja instrumenata obezbeđenja, uplatiti odobrena bespovratna sredstva na poseban namenski dinarski račun korisnika u skladu sa zahtevom korisnika i validnom dokumentacijom za puštanje sredstava.

Fond na svojoj internet stranici objavljuje listu svih podnetih zahteva, kao i listu svih kandidata kojima su odobrena bespovratna sredstva.

6.2. Postupak po žalbi

Kandidati čije je zahteve Komisija odbila imaju pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

Žalba se podnosi ministru privrede, neposredno ili preporučenom poštom, na adresu Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.

O žalbi odlučuje ministar privrede u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

6.3. Ugovor o realizaciji programa

Po usvajanju Programa Ministarstvo će sa Fondom potpisati ugovor o komisionu koji se odnosi na realizaciju ovog programa, kojim će na Fond biti preneta obaveza prikupljanja i obrade zahteva privrednih subjekata za dodelu bespovratnih sredstava, obaveza zaključivanja ugovora o korišćenju bespovratnih sredstava sa privrednim subjektima, godišnja kontrola namenskog korišćenja bespovratnih sredstava u naredne dve godine od datuma potpisivanja ugovora o korišćenju bespovratnih sredstava, kao i obaveza redovnog izveštavanja Ministarstva i izveštavanja o eventualnim nepravilnostima i zloupotrebama.

Ministarstvo će, po zaključenju ugovora sa Fondom, preneti celokupna sredstva za realizaciju ovog programa Fondu na podračun za posebne namene, grupa podračuna 724 - Računi za posebne namene kod fondova Republike Srbije kod Uprave za trezor, u skladu sa ugovorom o realizaciji Programa.

7. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Nadzor i kontrolu namenskog korišćenja sredstava vrši Fond. U realizaciji kontrole, tehničku podršku Fondu pružaju akreditovane regionalne razvojne agencije (u daljem tekstu: ARRA).

Korisnik sredstava dužan je da Ministarstvu, Fondu, ARRA i Komisiji za kontrolu državne pomoći u svakom trenutku, od podnošenja zahteva do isteka dve godine od zaključenja ugovora, omogući terensku kontrolu i uvid u dokumentaciju potrebnu radi potpunijeg sagledavanja zahteva i kontrole realizacije investicionog projekta.

Fond će kvartalno dostavljati izveštaje o realizaciji i kontroli sprovođenja Programa Ministarstvu, u naredne tri godine od dana potpisivanja poslednjeg ugovora sa privrednim subjektom. Ministarstvo će izveštaj radi informisanja dostaviti Vladi.

Fond će po završetku svih aktivnosti, a najkasnije do 31. marta 2024. godine, dostaviti izveštaj o realizaciji Programa Ministarstvu. Ministarstvo će izveštaj radi informisanja dostaviti Vladi. Konačan izveštaj o realizaciji Programa biće sačinjen nakon druge terenske kontrole i objavljivanja završnih računa za 2025. godinu i dostavljen Ministarstvu, koje će ga radi informisanja dostaviti Vladi.

Fond će sva neutrošena sredstva do 30. aprila 2024. godine preneti u budžet Republike Srbije, sem ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi sredstva za realizaciju programa za iste namene.