UREDBA

O USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI UČESNICIMA NA TRŽIŠTU KOJI OBAVLJAJU DELATNOST U SEKTORU VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA

("Sl. glasnik RS", br. 43/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći za aerodrome, kao i državne pomoći koja se dodeljuje avio-prevoziocima za uvođenje novih linija.

Primena

Član 2

Odredbe ove uredbe primenjuju se na državnu pomoć učesnicima na tržištu, koji obavljaju delatnost u sektoru vazdušnog saobraćaja.

Odredbe ove uredbe ne primenjuju se na državnu pomoć koja je uslovljena:

1) izvezenim količinama, osnivanjem i radom distribucione mreže u inostranstvu ili stalnim tekućim troškovima korisnika državne pomoći koji su direktno povezani sa izvoznom delatnošću;

2) davanjem prednosti korišćenju domaće robe u odnosu na uvezenu robu;

3) obavezom korisnika državne pomoći da koristi robu koja je proizvedena u Republici Srbiji ili usluge koje su pružene u Republici Srbiji; ograničavanjem korisnika državne pomoći da koristi rezultate istraživanja, razvoja i inovacija u Republici Srbiji;

4) obavezom korisnika državne pomoći da ima sedište ili predstavništvo u Republici Srbiji, osim u trenutku isplate državne pomoći.

Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom, podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći i drugim zakonima.

II KRITERIJUMI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI UČESNICIMA NA TRŽIŠTU KOJI OBAVLJAJU DELATNOST U SEKTORU VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA

Usklađena državna pomoć

Član 3

Državna pomoć učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u sektoru vazdušnog saobraćaja usklađena je sa pravilima o dodeli državne pomoći ako ispunjava uslove i kriterijume iz ove uredbe.

Transparentnost državne pomoći

Član 4

Državna pomoć učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u sektoru vazdušnog saobraćaja usklađena je u smislu člana 3. ove uredbe, ako je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti bez potrebe za procenom rizika od prekomerne državne pomoći.

Državna pomoć koja se dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava izražava se u bruto iznosu, tj. iznosu pre odbitka poreza i drugih naknada.

Ako se državna pomoć ne dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava, iznos državne pomoći mora biti izražen u obliku bespovratnih sredstava, tj. u njihovoj (bruto) novčanoj protivvrednosti.

Kriterijum transparentnosti ispunjavaju sledeći instrumenti (oblici) dodele državne pomoći:

1) subvencija i subvencionisana kamatna stopa na kredite,

2) garancija ako je obračunata u obliku bruto novčane protivvrednosti subvencije,

3) poreska olakšica ako je predviđena gornja vrednost koja obezbeđuje da se ne premaši dozvoljen (visina) intenzitet državne pomoći,

4) drugi instrumenti u skladu sa zakonom.

Utvrđivanje opravdanih troškova i intenziteta državne pomoći

Član 5

Intenzitet državne pomoći utvrđuje se u odnosu na iznos opravdanih troškova za koje se dodeljuje državna pomoć.

Opravdanost troškova dokazuje davalac državne pomoći ispravama koje moraju da sadrže jasne, konkretne i ažurirane podatke.

Intenzitet državne pomoći mora da bude u skladu sa dozvoljenim intenzitetima utvrđenim u ovoj uredbi.

Državna pomoć koja se isplaćuje u više rata i opravdani troškovi diskontuju se na njihovu vrednost u trenutku dodele pri čemu se za diskontovanje koristi diskontna stopa koja važi u trenutku dodele.

Iznos državne pomoći koja se ne dodeljuje u obliku bespovratnog sredstva, jednak je bruto novčanoj protivvrednosti bespovratnog sredstva.

Efekat podsticaja

Član 6

Državna pomoć učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u sektoru vazdušnog saobraćaja je usklađena u smislu člana 3. ove uredbe ako ima efekat podsticaja.

Državna pomoć iz stava 1. ovog člana ima efekat podsticaja ako je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu državne pomoći pre početka radova na projektu ili obavljanja delatnosti.

Zahtev iz stava 2. ovog člana naročito sadrži:

1) naziv i veličinu učesnika na tržištu,

2) opis projekta, datum početka i kraja projekta,

3) lokaciju projekta,

4) pregled troškova projekta, instrument i iznos državne pomoći.

Individualna državna pomoć iz stava 1. ovog člana koja se dodeljuje na osnovu akta davaoca državne pomoći i to unapred određenom učesniku na tržištu koji se razvrstava u velika pravna lica (u daljem tekstu: veliko pravno lice) ima efekat podsticaja ako je davalac državne pomoći utvrdio na osnovu priložene dokumentacije korisnika državne pomoći da državna pomoć dovodi do znatnog povećanja:

1) veličine projekta ili obima delatnosti,

2) ukupnog iznosa koji korisnik državne pomoći ulaže u projekat ili delatnost ili

3) brzine realizacije projekta ili delatnosti.

Izuzetno od st. 2. i 3. ovog člana, državna pomoć u obliku poreske olakšice ima efekat podsticaja ako:

1) se pravo na državnu pomoć uspostavlja u skladu sa objektivnim kriterijumima i bez dalje primene diskrecionih prava davaoca državne pomoći,

2) postoji pravni osnov za dodelu državne pomoći pre početka rada na projektu ili delatnosti za koju je dodeljena državna pomoć, osim ako se ne radi o šemi državne pomoći koja je nastala na osnovu fiskalne šeme, ako je određena delatnost bila obuhvaćena prethodnom šemom državne pomoći u obliku poreskih olakšica.

Pod početkom radova na projektu iz stava 2. ovog člana smatra se početak građevinskih radova ili nastanak obaveze po osnovu nabavke opreme povezane sa ulaganjem, a kod preuzimanja trenutak sticanja imovine neposredno povezane sa preuzetim učesnikom na tržištu.

Kupovina zemljišta, pribavljanje dozvola, obavljanje studija izvodljivosti i druge pripremne radnje ne smatraju se početkom radova na projektu iz stava 2. ovog člana.

Član 7

Državna pomoć je usklađena u smislu člana 3. ove uredbe ako se dodeljuje učesniku na tržištu koji se ne nalazi u postupku povraćaja državne ili de minimis pomoći, kao i učesnicima na tržištu koji nisu bili u teškoćama u skladu sa propisima o kontroli državne pomoći.

III USLOVI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI ZA AERODROME

Član 8

Državna pomoć za aerodrome dodeljuje se kao državna pomoć za ulaganje i kao operativna državna pomoć ako je aerodrom otvoren za sve potencijalne korisnike.

U slučaju fizičkog ograničenja kapaciteta aerodroma, pristup aerodromu se omogućava na osnovu odgovarajućih, objektivnih i transparentnih kriterijuma i bez diskriminacije.

Prosečan godišnji promet putnika u smislu ove uredbe utvrđuje se na osnovu ukupnih dolazaka i odlazaka putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje.

Državna pomoć za ulaganje

Član 9

Državna pomoć za ulaganje usklađena je ako se dodeljuje za ulaganje u aerodrom koji ima prosečan godišnji promet do tri miliona putnika, i ako:

1) je projekat ulaganja zasnovan na realnim procenama srednjoročno očekivanog prometa na aerodromu;

2) ne dovodi do povećanja prosečnog godišnjeg prometa iznad tri miliona putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje;

3) se dodeljuje za aerodrom koji je udaljen više od 100 kilometara ili više od 60 minuta putovanja automobilom, autobusom ili vozom od postojećeg aerodroma na kojem se obavlja redovan avio-prevoz;

4) se ne dodeljuje za izgradnju novog aerodroma, izmeštanje ili promenu namene postojećeg aerodroma;

5) prosečan godišnji promet tereta nije veći od 200.000 tona u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje i ne dovodi do povećanja godišnjeg prometa tereta preko 200.000 tona na tom aerodromu.

Izuzetno državna pomoć za ulaganje, koja se dodeljuje aerodromu koji ima prosečan godišnji promet do 200.000 putnika, u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje, usklađena je ako:

1) se dodeljuje aerodromu koji je udaljen manje od 100 kilometara ili manje od 60 minuta putovanja automobilom, autobusom ili vozom od postojećeg aerodroma na kojem se obavlja redovan avio-prevoz,

2) državna pomoć ne dovodi do povećanja godišnjeg prometa preko 200.000 putnika.

Opravdani troškovi i intenzitet državne pomoći za ulaganje

Član 10

Opravdani troškovi su troškovi povezani sa ulaganjima u aerodromsku infrastrukturu, uključujući i troškove planiranja.

Iznos državne pomoći za ulaganje ne sme da pređe razliku između opravdanih troškova i operativne dobiti, pri čemu se operativna dobit oduzima od opravdanih troškova unapred (zasnovano na realnim procenama) ili putem mehanizma povraćaja novca.

Dozvoljeni intenzitet državne pomoći za ulaganje određuje se u odnosu na opravdane troškove i zavisi od prosečnog godišnjeg prometa putnika na aerodromu, pri čemu ne može preći:

1) 50% opravdanih troškova za aerodrom, koji ima prosečan godišnji promet od milion do tri miliona putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje;

2) 75% opravdanih troškova za aerodrom, koji ima prosečan godišnji promet do milion putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje.

Operativna državna pomoć

Član 11

Operativna državna pomoć može se dodeliti aerodromu sa prosečnim godišnjim prometom do 200.000 putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje.

Iznos operativne državne pomoći ne sme preći iznos koji je neophodan za pokrivanje operativnih gubitaka i razumne dobiti u relevantnom periodu.

Državna pomoć iz stava 1. ovog člana dodeljuje se u obliku unapred određenih periodičnih obroka, koji se ne mogu povećavati u toku perioda u kojem se dodeljuje državna pomoć ili u iznosu koji je utvrđen na osnovu stvarno nastalih operativnih gubitaka.

Državna pomoć iz stava 1. ovog člana ne isplaćuje se za kalendarsku godinu u kojoj je prosečan godišnji promet veći od 200.000 putnika.

Dodela operativne državne pomoći ne može biti uslovljena zaključenjem ugovora sa određenim avio-prevoziocima u vezi sa aerodromskim naknadama, oglašavanjem ili drugim finansijskim aspektima poslovanja tog avio-prevozioca na tom aerodromu.

IV POSEBNI SLUČAJEVI DRŽAVNE POMOĆI UČESNICIMA NA TRŽIŠTU KOJI OBAVLJAJU DELATNOST U SEKTORU VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA

Član 12

Posebni slučajevi državne pomoći učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u sektoru vazdušnog saobraćaja obuhvataju državnu pomoć za ulaganje u posebne projekte, operativnu državnu pomoć koja se dodeljuje za posebne kategorije aerodroma, kao i državnu pomoć koja se dodeljuje avio-prevoziocima za uvođenje novih linija.

Posebni projekti ulaganja odnose se na ulaganje:

1) u aerodrom koji ima prosečan godišnji promet veći od tri miliona putnika;

2) u izgradnju novog aerodroma, izmeštanje ili promenu namene postojećeg aerodroma;

3) u aerodrom koji ima prosečan godišnji promet veći od 200.000 putnika i koji je udaljen manje od 100 kilometara ili manje od 60 minuta putovanja automobilom, autobusom ili vozom od postojećeg aerodroma na kojem se obavlja redovan avio-prevoz; ili

4) u aerodrom na kojem se obavlja prevoz putnika i tereta i koji ima prosečan godišnji promet tereta veći od 200.000 tona u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje.

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći za ulaganje u posebne projekte su troškovi koji se odnose na ulaganje u aerodromsku infrastrukturu, troškove planiranja, infrastrukturu za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromu i drugu aerodromsku opremu.

Za ulaganja iz stava 2. ovog člana maksimalni intenzitet državne pomoći određuje se u odnosu na opravdane troškove i zavisi od prosečnog godišnjeg prometa putnika na aerodromu, pri čemu ne može preći:

1) 50% opravdanih troškova za aerodrom, koji ima prosečan godišnji promet od milion do tri miliona putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje;

2) 75% opravdanih troškova za aerodrom, koji ima prosečan godišnji promet do milion putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje;

3) 25% opravdanih troškova za aerodrom, koji ima prosečan godišnji promet od tri do pet miliona putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje.

Operativna državna pomoć koja se dodeljuje za posebne kategorije aerodroma je državna pomoć za smanjenje tekućih troškova poslovanja aerodroma:

1) na kojem se obavlja prevoz putnika i tereta, a koji imaju prosečan godišnji promet tereta veći od 200.000 tona u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje;

2) sa prosečnim godišnji prometom do 700.000 putnika ili

3) aerodroma koji je udaljen manje od 100 kilometara ili manje od 60 minuta putovanja automobilom, autobusom ili vozom od postojećeg aerodroma na kojem se obavlja redovan avio-prevoz.

Intenzitet (visina) operativne državne pomoći koja se dodeljuje za posebne kategorije aerodroma iznosi do 50% nedostajućih sredstava u periodu za koji se smatra da će aerodrom postići ekonomsku isplativost, a najkasnije do isteka prelaznog perioda.

Izuzetno od stava 6. ovog člana intenzitet (visina) operativne državne pomoći za aerodrome sa prosečnim godišnjim prometom do 700.000 putnika iznosi do 80% nedostajućih u sredstava u periodu za koji se smatra da će aerodrom postići ekonomsku isplativost, a najkasnije do isteka prelaznog perioda.

Maksimalni iznos operativne državne pomoći iz st. 6. i 7. ovog člana izračunava se na osnovu sledeće formule:

A x B x V

pri čemu je:

1) "A" maksimalni dozvoljeni intenzitet državne pomoći iz st. 6. i 7. ovog člana;

2) "B" petogodišnji prosek nedostajućih sredstava za godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za dodelu državne pomoći, a koji se izračunava u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije;

3) "V" razlika između godine isteka prelaznog perioda i godine u kojoj se podnosi prijava državne pomoći (npr.: razlika između 2033. i 2026. godine iznosi sedam godina).

Prelazni period iz st. 6. i 7. ovog člana je period od deset godina od dana stupanja na snagu ove uredbe, odnosno do 1. aprila 2033. godine.

Opravdani troškovi državne pomoći koja se dodeljuje avio-prevoziocima za uvođenje novih linija su troškovi koji se odnose na aerodromske naknade za te linije, u maksimalnom iznosu do 50% vrednosti tih troškova obračunatih u maksimalnom periodu od tri godine.

Državna pomoć iz stava 1. ovog člana je usklađena ako ispunjava kriterijume iz ove uredbe i posebne uslove, i to:

1) doprinosi ostvarivanju cilja od zajedničkog interesa;

2) postoji potreba za intervencijom države;

3) mera pomoći je primerena;

4) ima podsticajni efekat;

5) proporcionalna je (svedena na minimum);

6) pozitivni efekti mere na konkurenciju i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije prevazilaze negativne efekte;

7) podaci o pomoći su dostupni javnosti.

Komisija za kontrolu državne pomoći bliže uređuje način za ocenjivanje posebnih uslova iz stava 11. ovog člana.

Prilog 1 - Prijava za dodelu državne pomoći za ulaganje u posebne projekte, Prilog 2 - Prijava za dodelu operativne državne pomoći koja se dodeljuje za posebne kategorije aerodroma, kao i Prilog 3 - Prijava za dodelu državne pomoći koja se dodeljuje avio-prevoziocima za uvođenje novih linija, dati su u prilogu i odštampani su uz ovu uredbu i čine njen sastavni deo.

V OSTALE ODREDBE

Kumulacija

Član 13

U skladu sa ovom uredbom državna pomoć može da se kumulira sa bilo kojom drugom državnom pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove bilo da je pomoć dodeljena kao individualna ili putem šeme državne pomoći, do dozvoljenog intenziteta propisanog ovom uredbom.

Državna pomoć može da se kumulira sa de minimis pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove do dozvoljenog intenziteta propisanog ovom uredbom.

Državna pomoć može da se kumulira sa bilo kojom drugom državnom pomoći i de minimis pomoći koja se dodeljuje za različite opravdane troškove i te pomoći mogu biti dodeljene nezavisno jedna od druge do maksimalno dozvoljenih iznosa i intenziteta u skladu sa ovom uredbom.

Kontrola trošenja javnih sredstava

Član 14

Davalac državne pomoći je dužan da vrši kontrolu trošenja javnih sredstava i korišćenja tih sredstava i u obavezi je da vrši nadzor da li korisnik državne pomoći troši sredstva u predviđenom iznosu i za namenu za koju su mu ta sredstva dodeljena, kao i to da li je korisnik državne pomoći ispunio svoju obavezu zbog koje su mu sredstva i dodeljena i koja je bila predviđena kao uslov za dodelu državne pomoći.

Davalac državne pomoći bliže uređuje način i postupak vršenja kontrole i nadzora iz stava 1. ovog člana.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 15

Postupci ocenjivanja usklađenosti državne pomoći koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nisu okončani okončaće se po odredbama Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. uredba, 62/21 - dr. uredba, 99/21 - dr. uredba i 20/23 - dr. uredba).

Ako posle stupanja na snagu ove uredbe rešenje Komisije za kontrolu državne pomoći doneto u skladu sa stavom 1. ovog člana bude poništeno ili ukinuto, ponovni postupak sprovodi se po odredbama ove uredbe.

Član 16

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaju da važe odredbe člana 90. stav 2. u delu koji se odnosi na vazdušni saobraćaj i član 94. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. uredba, 62/21 - dr. uredba, 99/21 - dr. uredba i 20/23 - dr. uredba).

Član 17

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

 

PRIJAVA ZA DODELU DRŽAVNE POMOĆI ZA ULAGANJE U POSEBNE PROJEKTE

OVA PRIJAVA SE ODNOSI NA DRŽAVNU POMOĆ KOJA SE DODELJUJE ZA POSEBNE PROJEKTE ULAGANJA U AERODROME

1. Podaci o korisniku, projektu ulaganja i državnoj pomoći koja se prijavljuje

 

1.1.

Korisnik državne pomoći

 

1.1.1.

Kome se dodeljuje državna pomoć? Opišite korisnika i objasnite kako je osigurano da drugi učesnik na tržištu neće ostvariti indirektnu prednost dodelom državne pomoći:

 

 

___________________________________________________________________________

 

1.1.2.

U slučaju individualne državne pomoći opišite pravne, organizacione i finansijske odnose između korisnika državne pomoći i povezanih lica, odnosno u slučaju šeme državne pomoći, opišite na koji će način davalac državne pomoći proceniti pravne, organizacione i finansijske odnose.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

1.1.3.

Ako se aerodrom koristi i za obavljanje neekonomske delatnosti koje su u isključivoj nadležnosti Republike Srbije, objasniti procentualno upotrebu aerodroma u te svrhe:

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

1.1.4.

U tabeli dostaviti sledeće podatke o putničkom prometu aerodroma koji prima državnu pomoć:

 

 

a) prosečni godišnji promet putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje za aerodrome koji imaju komercijalni promet putnika duži od dve finansijske godine;

 

 

b) očekivani prosečni godišnji promet putnika za dve finansijske godine od početka obavljanja komercijalnog prevoza putnika za aerodrome koji imaju komercijalni promet putnika manji od dve finansijske godine;

 

 

v) predviđeni prosečni godišnji promet putnika tokom perioda ulaganja.

 

 

 

 

 

Godina

Ukupni broj putnika

 

 

 

 

 

 

 

Broj putnika se izračunava u jednom pravcu za svaku liniju pojedinačno. Podaci o prometu putnika moraju se utvrditi na osnovu prometa svakog aerodroma pojedinačno.

1.2.

Projekat ulaganja

 

1.2.1.

Opisati projekat ulaganja i sve osnovne procene, dostavite unapred pripremljeni poslovni plan (u obliku tabele u Excel-u) na kojem se zasniva projekt. Poslovnim planom se mora obuhvatiti period ulaganja.

 

 

__________________________________________________________________________

 

1.2.2.

Navedite sledeće podatke o projektu ulaganja:

 

 

Datum podnošenja zahteva za državnu pomoć:

 

Datum početka radova na projektu ulaganja:

 

Panirani datum završetka projekta ulaganja:

 

Planirani datum puštanja u rad projekta ulaganja:

 

Planirani datum postizanja punog kapaciteta:

 

 

 

1.2.3.

Navedite u tabeli sve radove koji će se sprovoditi, izvor finansiranja, predviđeno trajanje, povezane troškove i planirani datum puštanja u rad (povezan sa obavljanjem neekonomske delatnosti, ekonomske delatnosti, kao i ekonomske delatnosti koja je namenjena ostalim delatnostima aerodroma).

 

 

Vrsta radova

Finansiranje

Struktura troškova

Vremenski okvir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.4.

Navedite pregled ukupnih opravdanih troškova ulaganja1 povezanih sa obavljanjem ekonomske i neekonomske delatnosti. Troškovi se moraju diskontovati na njihovu sadašnju vrednost s tim da se mora navesti diskontna stopa.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

Navedite u kom delu će prijavljena državna pomoć pokriti ulaganja u ekonomsku i neekonomsku delatnost:

 

 

__________________________________________________________________________

 

1.2.5.

Navedite da li je sprovedena ili postoji obaveza da se sprovede analiza uticaja na životnu sredinu projekta ulaganja i njihovo procentualno učešće u opravdanim troškovim ulaganja:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

1.3.

Neekonomske delatnosti

 

1.3.1.

Navedite da li su projektom ulaganja obuhvaćene neekonomske delatnosti (npr. kontrola vazdušnog saobraćaja, policija, carina, vatrogasna služba, delatnosti neophodne za zaštitu civilnog vazduhoplovstva).

 

 

da

ne

 

 

1.3.2.

Kako se osigurava da će naknada troškova neekonomskih delatnosti biti ograničena samo na te delatnosti i da neće doći do unakrsnog subvencionisanja ekonomskih delatnosti putem takve naknade?

 

 

__________________________________________________________________________

 

1.3.3.

Kako se osigurava da će aerodrom voditi odvojene račune za svaku delatnost pojedinačno (ekonomsku i neekonomsku)?

 

 

__________________________________________________________________________

 

2. Uslovi usklađenosti državne pomoći za ulaganje

 

2.1.

Doprinos ostvarivanju cilja od zajedničkog interesa

 

2.1.1.

Koji od navedenih ciljeva se ostvaruje dodelom državne pomoći za ulaganje u posebne projekte?

 

 

a) ☐ povećanje mobilnosti građana i povezanosti područja

 

 

b) ☐ umanjenje zagušenja saobraćaja u najvećim aerodromima

 

 

v) ☐ olakšava regionalni razvoj

 

 

Navedite na koji način se doprinosi odabranom cilju:

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.1.2.

Objasnite na osnovu poslovnog plana projekta ulaganja, kako će se novom infrastrukturom, u srednjoročnom periodu, zadovoljiti potrebe svih korisnika aerodroma koji se nalaze u njegovom prihvatnom području2.

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.1.3.

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje objasniti da li se aerodrom koji je korisnik državne pomoći nalazi u istom prihvatnom području kao i neki drugi aerodrom koji radi punim ili gotovo punim kapacitetom.

 

 

Ako se nalazi navedite sledeće: (a) veličinu i oblik prihvatnog područja; (b) udaljenost i vreme putovanja između aerodroma korisnika državne pomoći i aerodroma u istom prihvatnom području; (v) promet putnika drugog aerodroma u istom prihvatnom području (tokom pet godina pre godine u kojoj se prijavljuje za državnu pomoć); (g) očekivani kapacitet prihvatnog područja aerodroma koji je dobio državnu pomoć u skladu sa poslovnim planom (u sledećih deset godina koji je prikazan u najgorem, osnovnom i najboljem scenariju).

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.1.4.

U slučaju šeme državne pomoći navedite: (a) lokaciju i prihvatna područja izabranih aerodroma u teritorijalnom području primene šeme državne pomoći; (b) udaljenost i vreme putovanja između izabranih aerodroma i aerodroma u istom prihvatnom području; (v) metodu i kriterijume koji će se upotrebljavati za definisanje veličine i oblika prihvatnog područja i iskorišćenost kapaciteta aerodroma u istom prihvatnom području.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.1.5.

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje ako se aerodrom korisnik nalazi u istom prihvatnom području kao i neki drugi aerodrom koji radi punim ili gotovo punim kapacitetom navedite podatke o efektu ulaganja na upotrebu postojećeg aerodroma u istom prihvatnom području. Podaci moraju pokazati srednjoročna predviđanja za upotrebu infrastrukture i moraju biti zasnovani na realnim predviđanjima o putničkom i teretnom prometu u pesimističnom, realnom i optimističnom scenariju. Predviđanjima se mora opravdati dodela državne pomoći.

 

 

___________________________________________________________________________

2.2.

Postojanje potrebe za intervencijom države

 

2.2.1.

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje navedite godišnji prometa putnika tog aerodroma.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.2.2.

Navedite razloge zbog kojih projekat ulaganja ne može da se finansira iz drugih izvora finansiranja.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.2.3.

U slučaju šeme državne pomoći navedite pravni osnov kojim se propisuje da će davalac državne pomoći u svakom pojedinačnom slučaju procenjivati da li postoji potreba za intervencijom države na osnovu godišnjeg prometa putnika tog aerodroma i njegove sposobnosti da projekat ulaganja finansira iz drugih izvora finansiranja.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

2.3.

Primerenost mere državne pomoći

 

2.3.1.

U slučaju individualne državne pomoći objasnite da je mera državne pomoći primerena za ostvarivanje navedenog cilja iz tačke 2.1.1, kao i da je davalac izabrao instrument dodele državne pomoći koji najmanje narušava konkurenciju na tržištu i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica EU.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

2.4.

Podsticajni efekat i proporcionalnost državne pomoći

 

2.4.1.

Da li je podnet zahtev za dodelu individualne državne pomoći pre početka radova na projektu ulaganja?

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.4.2.

U slučaju šeme državne pomoći navedite pravni osnov kojim se propisuje da korisnik ne sme započeti radove na projektu ulaganja pre podnošenja zahteva za dodelu državne pomoći.

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.4.3.

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje objasniti nivo realizacije projekta ulaganja sa i bez državne pomoći (conterfactual analysis).

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.4.4.

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje ukoliko postoji conterfactual analysis uporediti oba scenarija i precizirati koji je slučaj koji bi bio sproveden samo sa državnom pomoći.

 

 

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje ako ne postoji analiza podsticajni efekat se može dokazati na osnovu unapred pripremljenog poslovnog plana u kome se jasno vidi razlika između pozitivnog i negativnog toka novca (uključujući troškove ulaganja u fiksnu kapitalnu imovinu) tokom perioda ulaganja iskazanog kroz neto sadašnju vrednosti (NPV).

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.4.5.

Navedite pravni osnov kojim se propisuje da će davalac pre dodele državne pomoći utvrditi podsticajni efekat na osnovu nivoa realizacije projekta ulaganja sa i bez državne pomoći (conterfactual analysis) ili, ako ne postoji navedena analiza podsticajni efekat se može utvrditi na osnovu unapred pripremljenog poslovnog plana korisnika u kome se jasno vidi razlika između pozitivnog i negativnog toka novca (uključujući troškove ulaganja u fiksnu kapitalnu imovinu) tokom perioda ulaganja iskazanog kroz neto sadašnju vrednosti (NPV).

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.4.6.

U slučaju individualne državne pomoći, kada je urađena conterfactual analysis, dostaviti u obliku Excel tabele unapred pripremljeni poslovni plan za oba scenarija i na osnovu toga navesti neto dodatne troškove, neto dodatni prihod koji su rezultat realizacije projekta ulaganja za koji je primljena državna pomoć. Navedite sve osnovne parametre koji se koriste u analizi. Unapred pripremljeni poslovni plan mora sadržati period ulaganja projekta.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.4.7.

U slučaju individualne državne pomoći za ulaganje ako nema conterfactual analysis dostaviti u obliku Excel tabele unapred pripremljeni poslovni plan aerodroma korisnika pomoći, navedite razliku između pozitivnog i negativnog toka novca (uključujući troškove ulaganja u fiksnu kapitalnu imovinu) tokom perioda ulaganja iskazanog kroz neto sadašnju vrednosti (NPV). Navedite sve osnovne parametre koji se koriste u analizi.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

2.4.8.

Navedite intenzitet (visinu) države pomoći, odnosno ukupan iznos državne pomoći izražen kao procenat opravdanih troškova:

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

Ako se šema državne pomoći primenjuje na aerodrome sa različitim prosečnim godišnjim prometom putnika navedite intenzitet (visinu) državne pomoći koja se primenjuje na aerodrome:

 

 

Prosečan godišnji promet putnika

Intenzitet (visina) državne pomoći

>3 - 5 miliona

 

1 - 3 miliona

 

< 1 miliona

 

 

2.5.

Pozitivni efekti mere na konkurenciju i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije prevazilaze negativne efekte

 

2.5.1

Da li je aerodrom korisnik državne pomoći otvoren za sve potencijalne korisnike?

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

2.5.2

Navedite kako se vrši dodela kapaciteta tog aerodroma ako postoji fizičko ograničenje.

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________

 

3. Ostali podaci

Navedite sve dodatne informacije za koje se smatra da su merodavne za dodelu državne pomoći.

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

4. Prilozi

Navesti svu dokumentaciju koja je neophodna za dokazivanje uslova iz člana 12. ove uredbe i priložite kopije u pisanom i elektronskom obliku.

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

5. Izjava

Potvrđujem da su svi podaci navedeni u ovom obrascu, i njegovi prilozi tačni i potpuni.
________________________________________________________________________________________

Datum i mesto potpisivanja:
________________________________________________________________________________________

Potpis i pečat:
________________________________________________________________________________________

Ime i prezime i funkcija potpisnika
________________________________________________________________________________________

__________
1 Troškovi koji se odnose na ulaganja u aerodromsku infrastrukturu, uključujući troškove planiranja, infrastrukturu za zemaljske usluge (na primer trake za prtljag i sl.) i aerodromsku opremu mogu biti opravdani troškovi za državnu pomoć za ulaganja u aerodrom. Troškovi ulaganja koji se odnose na nevazduhoplovne delatnosti (posebno parking, hoteli, restorani i poslovni prostor) ne ulaze u opravdane troškove državne pomoći. Troškovi ulaganja koji se odnose na pružanje zemaljskih usluga (na primer autobusi, vozila i sl.) samog aerodroma ne mogu biti opravdani troškovi ako nisu sastavni deo infrastrukture za zemaljske usluge.
2 "Prihvatno područje aerodroma" obično označava gegrafsku granicu tržišta koja se obično postavlja na 100 kilometara ili 60 minuta putovanja automobilom, autobusom, vozom ili vozom velikih brzina. Prihvatno područje određenog aerodroma može, međutim, biti različito i treba uzeti u obzir specifična obeležja svakog pojedinačnog aerodroma. Veličina i oblik prihvatnog područja razlikuju se za različite aerodrome i zavise od parametara aerodroma, uključujući poslovni model, lokaciju i odredišta koja opslužuje.

 

Prilog 2

 

PRIJAVA ZA DODELU OPERATIVNE DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE ZA POSEBNE KATEGORIJE AERODROMA

OVA PRIJAVA SE ODNOSI NA OPERATIVNU DRŽAVNU POMOĆ KOJA SE DODELJUJE ZA POSEBNE KATEGORIJE AERODROMA

1. Podaci o korisniku državne pomoći koja se prijavljuje

 

1.2.

Korisnik državne pomoći

 

1.1.1.

Da li se državna pomoć dodeljuje direktno operateru aerodroma?

 

 

da

ne

 

1.1.2.

Ako je odgovor na pitanje iz tačke 1.1.1. negativan potrebno je opisati korisnika državne pomoći, i objasniti kako je osigurano da drugi učesnik na tržištu neće ostvariti indirektnu prednost dodelom državne pomoći:

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

____________________________________________________________________________

 

1.1.3.

U slučaju individualne državne pomoći, opišite pravne, organizacione i finansijske odnose između korisnika državne pomoći i povezanih lica (uključujući zajedničke projekte), odnosno u slučaju šeme državne pomoći, opisati na koji će način davalac državne pomoći proceniti pravne, organizacione i finansijske odnose:

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

____________________________________________________________________________

1.3.

Opšti podaci o operateru aerodrom

 

1.2.1.

Ako se aerodrom koristi i za obavljanje neekonomske delatnosti koje su u isključivoj nadležnosti Republike Srbije, navedite prirodu tih usluga i procenat iskorišćenosti kapaciteta aerodroma (npr. upotreba piste i ostalih objekata aerodroma izraženih u procentu godišnjih kretanja vazduhoplova).

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

1.2.2.

Navedite podatke o putničkom prometu na aerodromima koji primaju državnu pomoć:

 

 

a) prosečni godišnji promet putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje ako aerodrom ima komercijalni promet putnika duži od dve finansijske godine.

 

 

b) očekivani prosečni godišnji promet putnika za dve finansijske godine od početka obavljanja komercijalnog prevoza putnika ako aerodrom ima komercijalni promet putnika kraći od dve finansijske godine.

 

 

Dostaviti podatke u tabeli:

 

 

Godina

Ukupni broj putnika

 

 

 

 

 

 

 

Broj putnika se izračunava u jednom pravcu za svaku liniju pojedinačno. Podaci o prometu putnika moraju se utvrditi na osnovu prometa svakog aerodroma pojedinačno.

 

1.3.3.

U slučaju individualne operativne državne pomoći: dostavite poslovni plan koji je korisnik realizovao u toku tri godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za dodelu državne pomoći i plan od trenutka podnošenja prijave do trenutka za koji se smatra da će aerodrom postići ekonomsku isplativost, a najkasnije do isteka prelaznog perioda.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju šeme državne pomoći: navedite pravni osnov kojim se propisuju kriterijumi koje poslovni planovi aerodroma moraju ispunjavati:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

1.3.4.

U slučaju individualne operativne državne pomoći u tabeli prikazati petogodišnji prosek nedostajućih sredstava za godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za dodelu državne pomoći, kao i predviđena nedostajuća sredstava od trenutka podnošenja zahteva do isteka prelaznog perioda

 

 

Prihodi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Operativni troškovi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ostalo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rezultati poslovanja

 

 

 

 

 

 

U slučaju šeme državne pomoći navedite pravni osnov kojim je propisano da će se nedostajuća sredstva obračunavati na osnovu petogodišnjeg proseka nedostajućih sredstava za godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za dodelu državne pomoći, kao i predviđenih nedostajućih sredstava od trenutka podnošenja zahteva do isteka prelaznog perioda.

 

1.3.5.

U slučaju individualne državne pomoći navedite izvode iz finansijskih izveštaja3 aerodroma za tri godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć prijavljuje.

 

 

U slučaju šeme državne pomoći navedite pravni osnov kojim se propisuje dostavljanje finansijskih izveštaja za tri godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć prijavljuje.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

1.3.6.

Navedite pravni osnov kojim se onemogućava prekomerna dodela državne pomoći ili se osigurava povrat prekomerno dodeljenih iznosa državne pomoći.

 

 

__________________________________________________________________________

1.4.

Usluge aerodroma

 

1.3.1.

Navedite sve usluge4 koje pruža aerodrom i njegov operativne troškove u odnosu na pružanje tih usluga.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2. Uslovi usklađenosti operativne državne pomoći

 

2.1.

Doprinos ostvarivanju cilja od zajedničkog interesa

 

2.1.1.

Koji od navedenih ciljeva se ostvaruje dodelom operativne državne pomoći?

 

 

a) ☐ povećanje mobilnosti građana i povezanosti područja

 

 

b) ☐ umanjenje zagušenja saobraćaja u najvećim aerodromima

 

 

v) ☐ olakšava regionalni razvoj

 

 

Navedite kako se operativnom državnom pomoći utiče na odabrani cilj.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.1.2.

Da li se aerodrom koji dobija državnu pomoć nalazi u istom prihvatnom području aerodroma koji ne radi sa punim, ili gotovo punim kapacitetom?

 

 

da

ne

 

2.1.3.

U slučaju individualne operativne državne pomoći: ako je odgovor na tačku 2.1.2. "da", navedite podatke o uticaju na promet drugog aerodroma koji se nalazi u tom prihvatnom području.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju šeme državne pomoći: Navedite pravni osnov iz šeme kojim se propisuje ocena uticaja prometa na bilo koji drugi aerodrom koji se nalazi u istom prihvatnom području.

 

 

__________________________________________________________________________

2.2.

Potreba za intervencijom države

 

2.2.1.

Navedite prosečan godišnji promet putnika na aerodromu:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

2.3.

Primerenost mere

 

2.3.1.

Navedite, razloge zbog kojih je predmetna mera primerena za ostvarivanje cilja iz tačke 2.1.1 i zašto nije moguće doprineti ostvarivanju cilja od zajedničkog interesa ili rešavanju problema tog aerodroma drugim merama5 koje ne sadrže državnu pomoć?

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.2.

U slučaju individualne operativne državne pomoći: navedite podatke iz poslovnog plana na osnovu kojih je moguće utvrditi da je iznos državne pomoći izračunat unapred kao fiksni paušalni iznos kojim se pokriva očekivani operativni manjak u periodu za koji se smatra da će aerodrom postići ekonomsku isplativost, a najkasnije do isteka prelaznog perioda.

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.3.

U slučaju šema državne pomoći: navedite pravni osnov kojim se propisuje da će se iznos državne pomoći utvrditi unapred kao fiksni paušalni iznos kojim se pokriva očekivani operativni manjak u periodu za koji se smatra da će aerodrom postići ekonomsku isplativost a najkasnije do isteka prelaznog perioda.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

2.4.

Podsticajni efekat i proporcionalnost državne pomoći

 

2.4.1.

U slučaju individualne operativne državne pomoći opisati zašto bi obim obavljanja ekonomske delatnosti aerodroma bez državne pomoći bio značajno smanjen i dostaviti potrebne podatke iz poslovnog plana kojima se upoređuje nivo planirane aktivnosti sa državnom pomoći i bez nje.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju šeme operativne državne pomoći navedite pravni osnov kojim se propisuje način na koji se dokazuje da bi obim obavljanja ekonomske delatnosti aerodroma bez državne pomoći bio značajno smanjen.

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.4.2.

U slučaju individualne državne pomoći navedite podatke iz poslovnog plana aerodroma na osnovu kojih se može utvrditi da će aerodrom po isteku perioda, u kojem prima državnu pomoć biti sposoban da samostalno pokrije operativne troškove:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju šeme državne pomoći navedite pravni osnov kojim se aerodrom obavezuje da samostalno snosi sve operativne troškove do isteka perioda u kom prima državnu pomoć:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.4.3.

Navedite:

 

 

U slučaju individualne operativne državne pomoći: petogodišnji prosek nedostajućih sredstava za godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za dodelu državne pomoći i razliku između godine isteka prelaznog perioda i godine u kojoj se podnosi prijava državne pomoći.

 

 

U slučaju šeme državne pomoći navedite pravni osnov kojim je propisan način obračuna na osnovu petogodišnjeg proseka nedostajućih sredstava za godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za dodelu državne pomoći i na osnovu razlike između godine isteka prelaznog perioda i godine u kojoj se podnosi prijava državne pomoći.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

Procenat manjka finansijskih sredstava koji će biti pokriven operativnom državnom pomoći:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

Period tokom kojeg će se dodeljivati operativna državna pomoć:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

2.5.

Pozitivni efekti mere na konkurenciju i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije prevazilaze negativne efekte

 

2.5.1.

Da li će svi aerodromi koji se nalaze u istom prihvatnom području kao aerodrom korisnik biti sposobni da pokriju sve operativne troškove na kraju prelaznog perioda?

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

____________________________________________________________________________

 

2.5.2.

Da li će aerodrom biti otvoren za sve potencijalne korisnike?

 

 

da

ne

 

2.5.3.

Navedite odredbe kojima se osigurava dodela kapaciteta aerodroma korisnicima na osnovu odgovarajućih, objektivnih i transparentnih kriterijuma i bez diskriminacije:

 

 

___________________________________________________________________________

 

3. Ostali podaci

Navedite sve dodatne informacije za koje se smatra da su merodavne za dodelu državne pomoći.

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

4. Prilozi

Navesti svu dokumentaciju koja je neophodna za dokazivanje uslova iz člana 12. ove uredbe i priložite kopije u pisanom i elektronskom obliku.

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

5. Izjava

Potvrđujem da su svi podaci navedeni u ovom obrascu, i njegovi prilozi tačni i potpuni.

Datum i mesto potpisivanja:
________________________________________________________________________________________

Potpis i pečat:
________________________________________________________________________________________

Ime i prezime i funkcija potpisnika:
________________________________________________________________________________________

__________
3 Bilans stanja, bilans uspeha, izjava ovlašćene računovodstvene ili revizorske kuće.
4 Usluge koje pruža aerodrom ili neko od njegovih kompanija ćerki u cilju osiguranja upravljanja avionom od sletanja do poletanja te putnicima i teretom kako bi avio-prevoznici mogli pružati usluge avio-prevoza, uključujući pružanje zemaljskih usluga i pružanje centralizovane infrastrukture za pružanje zemaljskih usluga.
5 Na primer, ako se državna pomoć dodeljuje u oblicima koje daju direktnu novčanu prednost korisniku državne pomoći, obrazložiti zbog čega nisu primereni drugi oblici pomoći kojima se potencijalno manje narušava konkurencija na tržištu, (na primer povratni avans (predujam) ili oblici pomoći koji se zasnivaju na instrumentima duga ili vlasničkim instrumentima (subvencije, oslobođenje od ili smanjenja poreza, doprinosa za socijalno osiguranje ili drugih obaveznih davanja ili stavljanje na raspolaganje zemljišta, robe ili usluga po povlašćenim cenama, kao i kredit s povoljnim kamatama ili subvencionisanim kamatama, državna garancije, kupovina dela kapitala ili drugi oblici pružanja kapitala pod povoljnim uslovima).

 

Prilog 3

 

PRIJAVA ZA DODELU DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE AVIO-PREVOZIOCIMA ZA UVOĐENJE NOVIH LINIJA

OVA PRIJAVA SE ODNOSI NA DRŽAVNU POMOĆ KOJA SE DODELJUJE AVIO-PREVOZIOCIMA ZA UVOĐENJE NOVIH LINIJA

1. Podaci o korisniku projektu i državnoj pomoći koja se prijavljuje

 

1.1.

Korisnik državne pomoći

 

1.1.1.

Da li se državna pomoć dodeljuje direktno avio-prevoziocu koji će obavljati prevoz na novoj liniji?

 

 

da

ne

 

1.1.2.

Ako je odgovor na pitanje iz tačke 1.1.1. negativan potrebno je opisati korisnika državne pomoći, kao i način na koji će se obezbediti da se državna pomoć ne prenosi na avio-prevozioca koji će obavljati prevoz na novoj liniji.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju individualne državne pomoći opišite pravne, organizacione i finansijske odnose između korisnika državne pomoći i povezanih lica, odnosno u slučaju šeme državne pomoći, opisati na koji će način davalac državne pomoći proceniti pravne, organizacione i finansijske odnose:

 

1.1.3.

Opišite postupak i kriterijume odabira korisnika državne pomoći:

 

 

__________________________________________________________________________

 

2. Uslovi usklađenosti državne pomoći

 

2.1.

Doprinos ostvarivanju cilja od zajedničkog interesa

 

2.1.1.

Koji od navedenih ciljeva se ostvaruje dodelom državne pomoći za uvođenje novih linija?

 

 

a) ☐ povećanje mobilnosti građana i povezanost područja otvaranjem novih avio linija;

 

 

b) ☐ podsticanje regionalnog razvoja.

 

 

U slučaju individualne državne pomoći dokazati da linija ili linije za koje se dodeljuje državna pomoć nisu obuhvaćene drugim načinima prevoza (npr. železničkim saobraćajem) ili ne polaze sa drugog aerodroma u istom prihvatnom području pod uporedivim uslovima, posebno u smislu trajanja putovanja. U suprotnom, objasniti zašto uslovi nisu uporedivi.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju šeme državne pomoći obrazložite na koji način davalac državne pomoći osigurava da se uslov iz ove tačke za uvođenje novih linija ispunjava u svakom pojedinačnom slučaju.

 

 

__________________________________________________________________________

2.2.

Potreba za intervencijom države i primerenost mere državne pomoći

 

2.2.1.

Da li se državna pomoć odnosi na uvođenje novih linija koje povezuju aerodrom, sa drugim aerodromom, koji se nalazi u Zajedničkom evropskom vazduhoplovnom području?

 

 

da

ne

 

 

2.2.2.

U slučaju individualne državne pomoći navesti lokacije aerodroma koje su povezane sa novim linijama:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.2.3.

U slučaju individualne državne pomoći u tabeli dostaviti sledeće podatke:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

a) prosečan godišnji promet putnika u toku dve finansijske godine koje prethode godini u kojoj se državna pomoć dodeljuje za aerodrome koji imaju komercijalni promet putnika duži od dve finansijske godine

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

b) očekivan prosečan godišnji promet putnika za dve finansijske godine od početka obavljanja komercijalnog prevoza putnika za aerodrome koji imaju komercijalni promet putnika manji od dve finansijske godine navedite

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

Dostaviti podatke u tabeli:

 

 

Godina

Aerodrom

Aerodrom

Godina

Broj putnika

Broj putnika

Godina

Broj putnika

Broj putnika

 

 

Broj putnika se izračunava u jednom pravcu za svaku liniju pojedinačno. Podaci o prometu putnika moraju se utvrditi na osnovu prometa svakog aerodroma pojedinačno.

 

 

2.2.4.

U slučaju šeme državne pomoći obrazložiti na koji način će davalac državne pomoći oceniti da li postoji potreba za intervencijom države za uvođenje novih linija (na primer na osnovu lokacije aerodroma, podataka o prometu putnika i linijama).

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

U slučaju individualne državne pomoći dokazati da je predmetna mera primerena za ostvarivanje navedenog cilja iz tačke 2.1.1.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.2.5.

Da li je avio-prevozilac unapred pripremio poslovni plan, u kojem je prikazano da će nova linija za koju se dodeljuje državna pomoć postati ekonomski isplativa, nakon dodele te pomoći?

 

 

da

ne

 

 

Ako je odgovor na prethodno pitanje negativan potrebno je da navedite dokument iz kojeg se može utvrditi da se avio-prevozilac obavezao da obavlja avio-prevoz na liniji za koju je primio individualnu državnu pomoć najmanje u periodu koji je jednak periodu u kojem je primao državnu pomoć.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.2.6.

Objasniti na koji način će davalac državne pomoći koja se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći za uvođenje novih linija proceniti da li je mera primerena u svakom pojedinačnom slučaju.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

2.3.

Podsticajni efekat i proporcionalnost državne pomoći

 

2.3.1.

Objasniti da li bi avio-prevozilac bez državne pomoći uveo novu liniju?

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

Navedite način na koji davalac državne pomoći vrši procenu da se bez državne pomoći, koja se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći, obim ekonomske delatnosti avio-prevozioca ne može povećati.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.2.

Da li je podnet zahtev za dodelu individualne državne pomoći pre početka obavljanja prevoza na novoj liniji?

 

 

da

ne

 

 

Ako se državna pomoć dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći da li će se prevoz na novim linijama obavljati tek nakon što se davaocu državne pomoći podnese zahtev za pomoć?

 

 

da

ne

 

2.3.3.

Navedite pravni osnov kojim se ograničava dodela državne pomoći na period od najviše tri godine:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.4.

Navesti intenzitet (visinu) državne pomoći, odnosno ukupni iznos državne pomoći izražen kao procenat opravdanih troškova6. Obe vrednosti izražavaju se u neto sadašnjoj vrednosti u trenutku dodele državne pomoći i pre odbitka poreza ili drugih davanja.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.5.

Navedite pravni osnov kojim se onemogućava prekomerna dodela državne pomoći ili se osigurava povrat prekomerno dodeljenih iznosa državne pomoći.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.6.

Navedite pravni osnov kojim se onemogućava unakrsno subvencionisanje drugih linija avio-prevozioca.

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.7.

Obrazložite na koji način pozitivni efekti mere na konkurenciju i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije prevazilaze negativne efekte:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.8.

Obrazložite zahtev iz tačke 2.1.2, a posebno u smislu trajanja putovanja:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

Objasnite na koji način su zainteresovani avio-prevozioci obavešteni o planiranoj dodeli državne pomoći za uvođenje novih linija:

 

 

__________________________________________________________________________

 

2.3.9.

Navedite pravni osnov kojim se potvrđuje da se državna pomoć koja se dodeljuje za uvođenje novih linija neće kombinovati sa bilo kojom drugom državnom pomoći za obavljanje prevoza na toj liniji:

 

 

__________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________

 

3. Ostali podaci

Navedite sve dodatne informacije za koje se smatra da su merodavne za dodelu državne pomoći.

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

4. Prilozi

Navesti svu dokumentaciju koja je neophodna za dokazivanje uslova iz člana 12. ove uredbe i priložite kopije u pisanom i elektronskom obliku.

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

5. Izjava

Potvrđujem da su svi podaci navedeni u ovom obrascu, i njegovi prilozi tačni i potpuni.

Datum i mesto potpisivanja:
________________________________________________________________________________________

Potpis i pečat:
________________________________________________________________________________________

Ime i prezime i funkcija potpisnika
________________________________________________________________________________________

_______
6 Opravdani troškovi državne pomoći koja se dodeljuje avio-prevoziocima za uvođenje novih linija su troškovi koji se odnose na aerodromske naknade za te linije, u maksimalnom iznosu do 50% vrednosti tih troškova.