ODLUKA

O OSNIVANJU USTANOVE KULTURE NARODNO POZORIŠTE SOMBOR

("Sl. list grada Sombora", br. 6/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ustanova kulture Narodno pozorište Sombor osnovana je Rešenjem GNO Sombor br. 38810 od 13.11.1946. godine.

Skupština opštine Sombor preuzela je prava i obaveze osnivača prema Narodnom pozorištu Sombor Odlukom br. 022-6/91 od 16.05.1991. godine.

Ustanova kulture Narodno pozorište Sombor je osnovana radi stvaralaštva, produkcije i interpretacije pozorišne umetnosti.

Ovom Odlukom vrši se usklađivanje navedenih akata sa Zakonom o kulturi ("Sl. glasnik RS", br. 72/09, 13/16, 30/16 - ispravka, 6/2020, 17/2021 i 78/2021).

Član 2

Osnivač ustanove kulture Narodnog pozorišta Sombor (u daljem tekstu: Ustanova) je grad Sombor (u daljem tekstu: osnivač) sa sedištem u Somboru, Trg Cara Uroša 1.

Ustanova ima svojstvo pravnog lica.

U pravnom prometu sa trećim licima Ustanova istupa u svoje ime i za svoj račun.

Ustanova ima svojstvo pravnog lica.

U pravnom prometu sa trećim licima Ustanova istupa u svoje ime i za svoj račun.

Naziv, sedište, pečat i štambilj Ustanove

Član 3

Naziv Ustanove na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu je: NARODNO POZORIŠTE SOMBOR

Naziv ustanove na latiničnom pismu je: NARODNO POZORIŠTE SOMBOR

Naziv Ustanove na mađarskom jeziku i pismu je: ZOMBORI NÉPSZÍNHÁZ

Sedište ustanove je u Somboru, Trg Koste Trifkovića broj 2.

O promeni naziva i sedišta Ustanove odluku donosi osnivač, na predlog upravnog odbora Ustanove.

Član 4

Ustanova ima svoj pečat i štambilj koji sadrže poslovno ime i sedište Ustanove.

Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuju se statutom Ustanove.

Delatnost Ustanove

Član 5

Pretežna delatnost Ustanove je:

- 9001 izvođačka umetnost

- 9003 umetničko stvaralaštvo

- 9002 druge umetničke delatnosti u okviru izvođačke umetnosti

- 9004 rad umetničkih ustanova

- 7810 audicije

- 7490 aktivnosti pozorišnih i umetničkih agenata koji zastupaju umetnike ili agencije

- 5914 prikazivanje kinematografskih dela

- 5811 izdavanje knjiga

- 5814 izdavanje časopisa i periodičnih izdanja

- 5819 izdavanje reklamnog materijala

- 5920 izdavanje zvučnih i muzičkih zapisa

- 5911 proizvodnja kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i TV programa

- 4760 trgovina na malo predmetima za kulturu i rekreaciju u specijalizovanim prodavnicama

Promene pretežne delatnosti Ustanove vrši se na način predviđen statutom ustanove, uz saglasnost osnivača.

II FINANSIRANJE

Član 6

Sredstva za ostvarivanje delatnosti Ustanove obezbeđuju se u skladu sa Zakonom iz:

- budžeta grada Sombora,

- iz sredstava pokrajinskog i republičkog budžeta,

- donacija, priloga, sponzorstva i poklona domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica,

- sopstvenih prihoda po osnovu obavljanja delatnosti, u skladu sa Zakonom,

- iz drugih izvora.

Član 7

U budžetu grada se obezbeđuju sredstva kojima se finansiraju programi i projekti, stalni troškovi, investiciono održavanje, tekuće popravke i održavanje, oprema, plate, dodaci, naknade i druga primanja direktora i zaposlenih u skladu sa godišnjim programom rada i finansijskim planom Ustanove za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine.

Ustanova podnosi osnivaču predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu i projekcije za naredne dve godine, najkasnije do 20. jula tekuće godine.

Ustanova je dužna da najkasnije do 15. marta tekuće godine, osnivaču podnese izveštaj o radu sa finansijskim pokazateljima za prethodnu godinu.

Gradonačelnik grada Sombora zaključuje sa Ustanovom ugovor o finansiranju troškova iz stava 1. ovog člana.

III ORGANI USTANOVE

Član 8

Organi Ustanove su: direktor, upravni odbor i nadzorni odbor.

Organe upravljanja Ustanove imenuje i razrešava osnivač.

Direktor

Član 9

Ustanovom rukovodi direktor.

Direktor se imenuje na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, na period od četiri godine i može biti ponovo imenovan.

Javni konkurs za direktora raspisuje i sprovodi upravni odbor Ustanove uz prethodnu saglasnost osnivača.

Javni konkurs raspisuje se najkasnije 60 dana pre isteka mandata direktora.

Javni konkurs iz stava 2. ovog člana objavljuje se na sajtu Nacionalne službe za zapošljavanje na oglasnoj tabli ili u prostorijama ustanove i u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike.

Rok za podnošenje prijava na javni konkurs ne može biti kraći od osam ni duži od petnaest dana od dana oglašavanja javnog konkursa.

Upravni odbor je dužan da postupa sa prijavama na javni konkurs u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak.

Upravni odbor ustanove obavlja razgovor sa kandidatima koji ispunjavaju uslove iz konkursa u roku od 30 dana od dana završetka javnog konkursa dostavlja osnivaču obrazloženi predlog liste kandidata (u daljem tekstu: Lista). Lista sadrži mišljenje upravnog odbora o stručnim i organizovanim sposobnostima svakog kandidata i zapisnik o obavljenom razgovoru.

Osnivač imenuje direktora ustanove sa liste.

Javni konkurs nije uspeo ako upravni odbor utvrdi da nema kandidata koji ispunjava uslove da uđe u izborni postupak o čemu je dužan da obavesti osnivača, ukoliko osnivač ne imenuje direktora sa liste.

Ukoliko upravni odbor ne raspiše javni konkurs u roku koji je utvrđen u stavu 4. ovog člana, obavezan je da o razlozima zbog kojih javni konkurs nije raspisan obavesti osnivača.

Član 10

Kandidati za direktora ustanove moraju imati visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva u kulturi. Ostali uslovi za izbor kandidata za direktora ustanove utvrđuju se statutom ustanove.

Kandidat za direktora dužan je da predloži program rada i razvoja Ustanove, kao sastavni deo konkursne dokumentacije.

Član 11

Osnivač može imenovati vršioca dužnosti direktora Ustanove, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.

Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.

Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor kandidata za direktora Ustanove.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.

Nadležnosti direktora

Član 12

Direktor Ustanove:

1) organizuje i rukovodi radom Ustanove;

2) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova i druga opšta akta o u skladu sa zakonom i statutom Ustanove;

3) izvršava odluke upravnog odbora Ustanove;

4) zastupa Ustanovu;

5) stara se o zakonitosti rada ustanove;

6) odgovoran je za sprovođenje programa rada Ustanove;

7) odgovoran je za materijalno-finansijsko poslovanje Ustanove;

8) vrši druge poslove utvrđene zakonom i statutom Ustanove.

Prestanak dužnosti direktora

Član 13

Dužnost direktora Ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Osnivač Ustanove razrešiće direktora pre isteka mandata:

1. na lični zahtev;

2. ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3. ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu Ustanovi ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu Ustanove;

4. ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora Ustanove;

5. iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom Ustanove.

Upravni odbor Ustanove

Član 14

Ustanovom upravlja upravni odbor.

Upravni odbor Ustanove ima pet članova.

Članove upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač, iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulturne delatnosti.

Predsednika upravnog odbora imenuje osnivač iz reda članova upravnog odbora.

Član 15

Upravni odbor čine:

- tri predstavnika osnivača,

- dva predstavnika iz reda zaposlenih, na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih iz Ustanove.

Najmanje jedan od članova upravnog odbora iz reda zaposlenih mora da bude iz reda nosilaca osnovne, tj. programske delatnosti.

Sastav upravnog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.

Član 16

Članovi upravnog odbora Ustanove imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

U slučaju sprečenosti predsednika upravnog odbora, sednicu upravnog odbora može zakazati i njoj predsedavati, najstariji član upravnog odbora.

Osnivač može do imenovanja predsednika i članova upravnog odbora ustanove, da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članove upravnog odbora.

Osnivač može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana upravnog odbora ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu upravnog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana upravnog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Nadležnost Upravnog odbora definiše se statutom Ustanove.

Član 17

Upravni odbor Ustanove:

1. donosi statut;

2. donosi druge opšte akte ustanove, predviđene zakonom i statutom;

3. utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku;

4. odlučuje o poslovanju Ustanove;

5. donosi programe rada Ustanove, na predlog direktora;

6. donosi godišnji finansijski plan;

7. usvaja godišnji obračun;

8. usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju;

9. daje predlog o statusnim promenama, u skladu sa zakonom;

10. daje predlog osnivaču o kandidatu za direktora;

11. zaključuje ugovor o radu sa direktorom, na određeno vreme do isteka roka na koji je izabran, odnosno do njegovog razrešenja, a kada je za direktora imenovano lice koje je već zaposleno u istoj ustanovi kulture na neodređeno vreme, zaključuje aneks ugovora o radu, u sladu sa zakonom o radu;

12. odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim zakonom i statutom.

Član 18

Dužnost člana upravnog odbora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština grada razrešiće člana upravnog odbora pre isteka mandata:

1. na lični zahtev;

2. ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3. ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora Ustanove;

4. iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom Ustanove.

Nadzorni odbor Ustanove

Član 19

Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem Ustanove.

Nadzorni odbor ima tri člana.

Predsednika nadzornog odbora imenuje osnivač iz reda članova nadzornog odbora.

Član 20

Nadzorni odbor čine:

- dva predstavnika osnivača;

- jedan predstavnik iz reda zaposlenih u Ustanovi, na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.

Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.

U slučaju sprečenosti predsednika nadzornog odbora, sednicu nadzornog odbora može zakazati i njoj predsedavati, najstariji član nadzornog odbora.

Sastav nadzornog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.

Članovi Nadzornog odbora imenuju se na period četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Nadležnost Nadzornog odbora definiše se statutom Ustanove u skladu sa zakonom.

Član 21

Osnivač može do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora Ustanove da imenuje vršioca dužnosti predsednika i članova nadzornog odbora.

Osnivač može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana nadzornog odbora Ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu nadzornog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 22

Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje, podnosi izveštaj o svom radu osnivaču.

Član 23

Dužnost člana nadzornog odbora Ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Osnivač Ustanove razrešiće člana nadzornog odbora pre isteka mandata:

1. na lični zahtev;

2. ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3. ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora Ustanove;

4. iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom Ustanove.

Član 24

Predsedniku i članovima Upravnog i Nadzornog odbora može pripasti naknada za rad po održanoj sednici u visini polovine neoporezivog iznosa dnevnice.

Naknada za rad iz stava 1. ovog člana se isplaćuje iz sopstvenih prihoda Ustanove.

Umetnički, programski, odnosno stručni savet

Član 25

U Ustanovi se obrazuje umetnički, programski, odnosno stručni savet.

Umetnički, programski, odnosno stručni savet razmatra pitanja iz umetničke, programske, odnosno stručne delatnosti ustanove i direktoru, daje mišljenja i predloge vezane za umetnički, programski i stručni rad Ustanove.

U sastav umetničkog, programskog, odnosno stručnog saveta biraju se lica od visokog umetničkog i stručnog integriteta i autoriteta.

Sastav, nadležnost i način rada umetničkog, programskog i stručnog saveta, bliže se uređuju statutom Ustanove.

IV MEĐUSOBNA PRAVA I OBAVEZE USTANOVA I OSNIVAČA

Član 26

Skupština grada kao osnivač daje saglasnost na:

- statut;

- godišnji program rada;

- statusne promene;

- imenuje i razrešava direktora;

- imenuje i razrešava članove Upravnog i Nadzornog odbora;

- razmatra i usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju Ustanove.

Član 27

Gradsko veće grada Sombora:

- vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava,

- daje prethodnu saglasnost za izdavanje u zakup stvari u javnoj svojini Grada,

- vrši i druge poslove u skladu sa zakonom.

Član 28

Gradonačelnik grada Sombora daje saglasnost na pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova u ustanovi i donosi Rešenje o utvrđivanju zbirne liste koeficijenata za obračun i isplatu plata zaposlenih u Ustanovi.

Član 29

Na zahtev Skupštine grada, Gradskog veća i gradonačelnika, ustanova je dužna da podnese vanredni izveštaj o svom radu.

Gradonačelnik i Gradsko veće kao izvršni organi imaju pravo da nalože vanrednu kontrolu poslovanja Ustanove.

U slučaju poremećaja u poslovanju Ustanove, osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti nesmetano poslovanje ustanove, a naročito može promeniti unutrašnju organizaciju ustanove, razrešiti organe koje je postavio i imenovati privremene organe, kao i druge mere predviđene zakonom.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 30

Ustanova je dužna da uskladi statut sa ovom Odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Statutom, kao osnovnim opštim aktom Ustanove, se uređuje:

1) delatnost Ustanove;

2) unutrašnja organizacija Ustanove;

3) organi ustanove, njihov sastav, način imenovanja i nadležnosti;

4) uslovi za imenovanje i razrešenje direktora Ustanove;

5) odgovornost Ustanove za obaveze u pravnom prometu;

6) druga pitanja značajna za rad Ustanove.

Član 31

Odredbe ove Odluke koje se odnose na postupak i uslove za imenovanje direktora, predsednika i članove upravnog i nadzornog odbora Ustanove, primenjivaće se po prestanku mandata direktora, predsednika i članove upravnog i nadzornog odbora Ustanove, imenovanih u skladu sa odredbama ranije važećih akata.

Član 32

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Narodnog pozorišta Sombor ("Sl. list grada Sombora", br. 3/2021).

Član 33

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".