PRAVILNIK

O UPRAVLJANJU SUKOBOM INTERESA ZAPOSLENIH U GRADSKIM UPRAVAMA GRADA UŽICA

("Sl. list grada Užica", br. 45/2020 i 12/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuju pravila za sprečavanje sukoba interesa, postupak prijavljivanja privatnog interesa, postupak i odlučivanje u slučaju povrede pravila za sprečavanje sukoba interesa, odnosno prijavljivanja privatnog interesa, način određivanja lica ovlašćenih za nadzor nad sprovođenjem propisanih pravila i druga pitanja od značaja za upravljanje sukobom interesa službenika i nameštenika Gradskih uprava grada Užica (u daljem tekstu: zaposleni).

Član 2

Sukob interesa je situacija u kojoj zaposleni ima privatni interes koji utiče, može da utiče ili izgleda kao da utiče na njegovu nepristrasnost i objektivnost u obavljanju poslova u okviru svog radnog mesta, na način koji ugrožava javni interes.

Privatni interes zaposlenog je bilo kakva korist ili pogodnost za zaposlenog ili za drugo sa njime povezano lice.

Član 2a

Povezana lica sa zaposlenim iz člana 2. stav 2. ovog Pravilnika su:

1. supružnici, odnosno vanbračni partneri,

2. krvni srodnici u pravoj liniji,

3. krvni srodnici u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom srodstva,

4. srodnici po tazbini do drugog stepena srodstva,

5. usvojilac i usvojenik i potomci usvojenika,

6. staralac, štićenik i potomci štićenika,

7. kao i fizičko ili pravno lice koje se po drugim osnovama i okolnostima može opravdano smatrati interesno povezanim sa zaposlenim.

Član 3

Zaposleni ne sme da koristi rad u Gradskoj upravi da bi uticao na ostvarivanje svojih prava ili prava s njim povezanih lica.

Član 3a

Posebni oblici sukoba interesa su:

1. nepotizam odnosno pogodovanje licu koje se sa donosiocem odluke nalazi u srodstvu;

2. kronizam odnosno pogodovanje licu koje se sa donosiocem odluke nalazi u prijateljskom odnosu;

3. klijentalizam odnosno pogodovanje licu koje se sa donosiocem odluke nalazi u poslovnim odnosu.

Član 3b

Zaposleni su dužni da poslove u Gradskoj upravi obavljanju na način da ne smeju favorizovati člana svoje porodice sa kojim se nalazi u srodstvu u odnosu na druga lica, bez obzira na njihovu stručnu osposobljenost.

Zaposleni su dužni da poslove obavljaju savesno, pošteno i nepristrasno, uz otvorenost i odgovornost za svoje odluke i postupke.

Zaposleni ne smeju obavljati poslove u Gradskoj upravi na takav način da prednost daju prijateljima i poznanicima ili koriste interesima pojedinih korisnika, a na štetu drugih korisnika.

Zaposleni su dužni da postupaju u okviru prava koja su im dodeljena poštujući ograničenja koja se ogledaju u obimu ovlašćenja koja su im dodeljena.

II NAČIN ODREĐIVANJA LICA OVLAŠĆENIH ZA NADZOR NAD SPROVOĐENJEM PRAVILNIKA

Član 4

Načelnici Gradskih uprava rešenjem određuju najmanje po dva zaposlena u svojoj upravi (u daljem tekstu: Ovlašćena lica) za nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog Pravilnika, koja su ovlašćena za:

- prijem obaveštenja o primljenom poklonu;

- vođenje evidencija: o svim poklonima koje primaju zaposleni, dodatnom radu zaposlenih i datim saglasnostima, prijavama privatnog interesa i merama koje su preduzete radi sprečavanja sukoba interesa;

- davanje poverljivih saveta i smernica zaposlenima i načelniku Gradske uprave u vezi sa sprečavanjem sukoba interesa;

- prijem i postupanje po prijavama u slučajevima sumnje na postojanje sukoba interesa;

- analiziranje efikasnosti primene pravila o sukobu interesa zaposlenih u Gradskoj upravi i predlaganje aktivnosti za njihovo unapređenje;

- identifikovanje rizika i predlaganje aktivnosti za smanjenje rizika za nastanak sukoba interesa u posebno rizičnim oblastima u radu Gradske uprave.

Svaki Načelnik za svoju upravu (u daljem tekstu: načelnik) može da zatraži mišljenje sindikata i zaposlenih u svojoj Upravi prilikom određivanja Ovlašćenih lica.

Član 5

Načelnici su dužni da upute Ovlašćena lica na obuku iz oblasti sukoba interesa i upravljanja sukobom interesa.

III SPREČAVANJE SUKOBA INTERESA

Član 6

Zaposleni i sa njim povezana lica ne smeju primiti stvar, pravo, uslugu ili bilo kakvu drugu korist ili pogodnost (u daljem tekstu: poklon) za sebe ili povezana lica, a koji utiču, mogu uticati ili se čini da utiču na nepristrasno ili profesionalno obavljanje poslova, odnosno koji se mogu smatrati nagradom u vezi sa vršenjem njegovih poslova, izuzev protokolarnog ili prigodnog poklona male vrednosti.

Zaposleni i član njegove porodice imaju pravo da zadrže u svojinu protokolarne i prigodne poklone, ali tako da ukupna vrednost u svojini zadržanih poklona ne pređe iznos jedne prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji, u kalendarskoj godini.

Protokolarni poklon je poklon male vrednosti koji je zaposlenom uručen prilikom gostovanja ili pri službenoj poseti, u svojstvu predstavnika Gradske uprave.

Prigodni poklon je poklon male vrednosti koji je zaposlenom uručen u prilikama kada se tradicionalno razmenjuju pokloni i koji je izraz zahvalnosti ili pažnje, a ne namere da se ostvari uticaj na nepristrasno i objektivno obavljanje poslova zaposlenog i na taj način pribavi korist, neko pravo ili pogodnost.

Poklon male vrednosti je poklon čija vrednost ne prelazi 5% prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji, ali koji ni u tom slučaju ne može biti u novcu i hartijama od vrednosti.

Član 7

Zaposleni je dužan da o svakom primljenom poklonu osim poklona čija vrednost ne prelazi 5% obavesti jedno od Ovlašćenih lica u svojoj Upravi, radi vođenja evidencije o poklonima koje su primili zaposleni.

Na sadržinu obaveštenja o primljenom poklonu i evidencije o poklonima, primenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.

Član 8

Zaposleni je dužan da svaki pokušaj, obećanje ili ponudu davanja poklona s ciljem da se utiče da u okviru svojih službenih ovlašćenja i dužnosti izvrši službenu radnju koju ne bi smeo izvršiti ili da ne izvrši službenu radnju koju bi morao izvršiti, odnosno koju inače ne bi smeo izvršiti, bez odlaganja prijavi Ovlašćenom licu u Upravi u kojoj je zaposlen.

Član 9

Zaposleni je dužan da o svom dodatnom radu obavesti načelnika.

Zaposleni može, uz saglasnost načelnika, van radnog vremena da radi za drugog poslodavca ako dodatni rad nije zabranjen posebnim zakonom ili drugim propisom, ako ne stvara mogućnost sukoba interesa ili ne utiče na nepristrasnost rada zaposlenog.

Načelnik će uskratiti saglasnost za dodatni rad ako se njime onemogućava ili otežava rad zaposlenog, šteti ugledu Gradske uprave u kojoj je načelnik, odnosno stvara mogućnost sukoba interesa ili utiče na nepristrasnost rada zaposlenog.

Član 10

Pisanu saglasnost za dodatni rad zaposlenog načelnik daje po prethodno pribavljenom mišljenju neposrednog rukovodioca zaposlenog i Ovlašćenog lica određenog u toj Upravi, u roku od pet dana od dana dostavljanja zahteva zaposlenog za dobijanje saglasnosti.

Prilikom odlučivanja o davanju saglasnosti iz stava 1. naročito će se voditi računa o predviđenom trajanju dodatnog rada, odnosno o visini naknade po osnovu dodatnog rada u odnosu na visinu zarade zaposlenog u Gradskoj upravi u istom vremenskom periodu.

Saglasnost načelnika nije potrebna za dodatni naučnoistraživački rad, objavljivanje autorskih dela i rad u kulturnoumetničkim, humanitarnim, sportskim i sličnim udruženjima, ali je zaposleni dužan da o tom dodatnom radu obavesti načelnika.

Ovlašćena lica za Upravu u kojoj su zaposlena vode evidenciju o dodatnom radu zaposlenih i pismenim saglasnostima iz stava 1. ovog člana.

O dodatnom radu načelnika i njegovog zamenika odlučuje Gradsko veće.

Član 11

Zaposleni ne sme da bude osnivač privrednog društva, preduzeća, javne službe, niti da se bavi preduzetništvom.

Na prenos upravljačkih prava u privrednom subjektu na drugo lice primenjuju se propisi kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.

Zaposleni je dužan da podatke o licu na koje je preneo upravljačka prava i dokaze o njihovom prenosu dostavi načelniku u roku od pet dana od dana prenosa upravljačkih prava.

Načelnik je dužan da podatke o licu na koje je preneo upravljačka prava i dokaze o njihovom prenosu dostavi Agenciji za borbu protiv korupcije.

Član 12

Zaposleni ne može biti direktor, zamenik ili pomoćnik direktora privrednog društva i preduzeća, a član upravnog odbora, nadzornog odbora ili drugog organa upravljanja privrednog društva i preduzeća može biti jedino ako ga bira, imenuje ili postavlja Vlada, drugi državni organ, organ jedinice lokalne samouprave, odnosno gradske opštine, nadležan za imenovanje, postavljenje ili izbor.

Zaposleni je dužan da obavesti načelnika o članstvu u organima privrednog društva i preduzeća u roku od pet dana od dana imenovanja, postavljenja ili izbora.

Član 13

Zaposleni je dužan da preduzme sve što je u njegovoj mogućnosti kako bi izbegao bilo kakvu situaciju sukoba interesa prilikom obavljanja poslova, a ukoliko se takva situacija nije mogla izbeći, primenjuju se odredbe ovog pravilnika o upravljanju sukobom interesa.

IV UPRAVLJANJE SUKOBOM INTERESA

Član 14

Ovlašćena lica u Upravi u kojoj su zaposleni daju poverljive savete i smernice zaposlenima i načelniku u vezi sa sprečavanjem sukoba interesa.

Zaposleni može, odmah po saznanju o postojanju privatnog interesa u vezi sa obavljanjem poslova i odlučivanjem u kojem učestvuje, da se obrati Ovlašćenom licu u cilju dobijanja saveta i smernica za sprečavanje sukoba interesa.

Član 15

Zaposleni je dužan da odmah po saznanju, a najkasnije prvog narednog radnog dana pismeno prijavi neposrednom rukovodiocu i načelniku postojanje privatnog interesa u vezi sa obavljanjem poslova i odlučivanjem u kojem učestvuje.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, zaposleni je dužan da se uzdrži od daljih aktivnosti koje mogu ugroziti javni interes do odlučivanja načelnika o izuzeću.

U cilju sprečavanja sukoba interesa, načelnik izuzima zaposlenog iz daljeg rada i odlučivanja i određuje drugog zaposlenog za obavljanje poslova i odlučivanje o konkretnom pitanju.

U postupku odlučivanja, načelnik je dužan da pribavi mišljenja neposrednog rukovodioca i Ovlašćenog lica.

Načelnik odlučuje o izuzeću zaposlenog bez odlaganja, a najkasnije u roku od pet dana od dana prijema prijave zaposlenog, vodeći računa o pribavljenim mišljenjima neposrednog rukovodioca i Ovlašćenog lica.

U slučaju da donese odluku o izuzeću zaposlenog, načelnik istovremeno određuje zaposlenog koji će biti zadužen za obavljanje poslova i odlučivanje o konkretnom pitanju.

Načelnik je dužan da o privatnom interesu u vezi sa obavljanjem poslova i odlučivanjem u kojem učestvuje, pismeno obavesti Gradsko veće odmah po saznanju, a najkasnije prvog narednog radnog dana.

V POSTUPAK PO PRIJAVAMA U SLUČAJEVIMA SUMNJE NA POSTOJANJE SUKOBA INTERESA

Član 16

Rukovodilac unutrašnje organizacione jedinice i zaposleni u Gradskoj upravi su dužni da u slučaju sumnje na postojanje sukoba interesa drugog zaposlenog dostave Ovlašćenom licu, odmah po saznanju, a najkasnije prvog narednog radnog dana, sve poznate informacije.

U cilju provere informacija iz stava 1. ovog člana, Ovlašćeno lice je dužno da bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana, izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju i uzme izjave od lica koje je dostavilo informacije i zaposlenog na koga se odnose informacije, o čemu sastavlja zapisnik.

Zapisnik iz stava 2. ovog člana sadrži:

1. podatke o Gradskoj upravi,

2. podatke o Ovlašćenom licu,

3. mesto, dan i čas kada se vrši radnja,

4. podatke o licu koje je dostavilo informaciju, odnosno zaposlenom na koga se informacija odnosi,

5. sadržaj izjave,

6. potpis lica od kojeg je uzeta izjava i

7. potpis Ovlašćenog lica.

Član 17

Ukoliko na osnovu datih izjava i pregledane dokumentacije utvrdi nepravilnosti, Ovlašćeno lice je dužno da o tome bez odlaganja, a najkasnije prvog narednog radnog dana, obavesti načelnika radi pokretanja disciplinskog postupka u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave.

Član 18

Ovlašćena lica vode evidenciju o prijavama privatnog interesa, prijavama u slučajevima sumnje na postojanje sukoba interesa i merama koje su preduzete radi sprečavanja sukoba interesa.

Član 19

Postupanje zaposlenih suprotno odredbama ovog pravilnika o primanju poklona, prijavljivanju primanja poklona i prijavljivanju privatnog interesa predstavljaju teže povrede dužnosti iz radnog odnosa, propisane zakonom kojim se uređuje položaj zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave.

Član 20

Ovlašćena lica najkasnije do 31. marta tekuće godine dostavljaju načelniku godišnji izveštaj o upravljanju sukobom interesa u Gradskoj upravi za prethodnu godinu.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o broju poklona koje su primili zaposleni; broju datih saglasnosti i odbijenih zahteva zaposlenih za obavljanje dodatnog rada; broju prijava privatnog interesa; broju prijava u slučajevima sumnje na postojanje sukoba interesa i broju i vrstama mera koje su preduzete radi sprečavanja sukoba interesa.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli Gradske uprave i internet prezentaciji grada Užica.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 21

Načelnik će doneti rešenje o određivanju Ovlašćenih lica u svojoj Upravi u roku od osam dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 22

Načelnik upućuje Ovlašćena lica na obuku iz oblasti sukoba interesa i upravljanja sukobom interesa u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 23

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o upravljanju sukobom interesa zaposlenih u gradskim upravama grada Užica

("Sl. list grada Užica", br. 12/2023)

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".