ODLUKA

O JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 61/2009, 10/2011, 55/2011, 69/2014, 2/2015, 86/2016, 89/2020, 106/2020, 22/2021, 111/2021, 19/2022, 76/2022, 23/2023 i 40/2023)

 

I - OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom propisuju se način organizovanja, uslovi obavljanja i uslovi korišćenja javnog linijskog prevoza putnika (u daljem tekstu: linijski prevoz) na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: grad), a naročito:

1. organizacija linijskog prevoza,

2. uslovi za obavljanje linijskog prevoza,

3. prava i obaveze prevoznika i korisnika prevoza,

4. sredstva za obavljanje linijskog prevoza na teritoriji grada Beograda,

5. način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju linijskog prevoza,

6. način postupanja i ovlašćenja grada u slučaju prekida obavljanja linijskog prevoza, nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode, prekid isporuke energenata za rad ili štrajk), kao i red prvenstva u linijskom prevozu kad usled više sile dođe do smanjenog obima u vršenju linijskog prevoza,

7. izrada i kontrola ostvarenja reda vožnje,

8. organizacija sistema praćenja i upravljanja vozilima linijskog prevoza,

9. organizacija sistema naplate usluge prevoza, prodaje voznih isprava, kontrole putnika i dr.

Organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za poslove javnog prevoza (u daljem tekstu: nadležna organizaciona jedinica) obezbeđuje organizovano i trajno obavljanje i razvoj linijskog prevoza, stara se o obezbeđivanju ugovorom preuzetih obaveza, organizuje i vrši nadzor nad obavljanjem linijskog prevoza, kao i nad korišćenjem ove komunalne usluge.

Nadležna organizaciona jedinica utvrđuje obim i kvalitet usluge linijskog prevoza u skladu sa materijalnim mogućnostima grada.

Nadležna organizaciona jedinica bliže uređuje obaveze prevoznika i saobraćajnog osoblja u linijskom prevozu posebnim pravilnikom.

Izdavanje, prodaja i kontrola voznih isprava vrši se u organizaciji javnog komunalnog preduzeća osnovanog za objedinjenu naplatu prevozne usluge i kontrolu voznih isprava u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: preduzeće).

Linijski prevoz je komunalna delatnost od opšteg interesa.

Član 2

Pojedini izrazi u smislu ove odluke imaju sledeća značenja:

1) "Javni prevoz" je prevoz koji je pod jednakim uslovima dostupan svim korisnicima prevoznih usluga i za koji se naplaćuje usluga prevoza;

2) "Linijski prevoz" je javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji, određenom učestalošću, pri čemu se putnici ukrcavaju i iskrcavaju na unapred određenim stanicama, okretnicama odnosno terminusima ili stajalištima;

3) "Linija" je relacija ili skup relacija između početne stanice ili okretnice odnosno terminusa i krajnje stanice ili okretnice odnosno terminusa;

4) "Trasa linije" je unapred definisan put kojim se kreću vozila od početne do krajnje tačke linije i određuje se nazivima ulica i puteva;

5) "Autobuska stanica" je saobraćajni objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, ukrcavanje i iskrcavanje putnika i prtljaga, prodaja i izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isparava, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom;

6) "Okretnica" je posebno izgrađena i uređena površina na krajnjim tačkama linije, na kojima se vrši promena smera kretanja vozila, obavlja prijem i otprema vozila i ulazak i izlazak putnika;

7) "Terminus" je okretnica na kojoj je postavljen terminusni objekat;

8) "Terminusni objekat" je objekat koji se postavlja na terminusu, opremljen sanitarnim čvorom i drugim sadržajima;

9) "Stajalište" linijskog prevoza je izgrađen prostor van kolovoza ili propisno obeležena površina na kolovozu, namenjena za zaustavljanje vozila linijskog prevoza (autobusi, trolejbusi, tramvaji i dr.) radi ulaska i izlaska putnika;

10) "Stajališni plato" je deo trotoara ili posebno izgrađena površina uz ivicu kolovoza namenjena za ulazak i izlazak putnika;

11) "Stajališna oznaka" je poseban stub sa tablom koja sadrži oznaku sistema javnog linijskog prevoza i na kojoj su označene linije koje ga koriste kao i tarifne zone kojima stajalište pripada;

12) "Stajališni mobilijar" čine nadstrešnice, klupe i druga oprema u funkciji korisnika javnog prevoza;

13) "Plan linija" je pregled postojećih i planiranih linija sa prikazom elemenata za svaku liniju, koji se donosi za jednu kalendarsku godinu;

14) "Registar linija" je evidencija statičkih i dinamičkih elemenata linije sa tekućim izmenama čiji sadržaj propisuje nadležna organizaciona jedinica;

15) "Red vožnje" je plan obavljanja prevoza na liniji;

16) "Gradska železnica" je železnica sa posebnim saobraćajno-tehničkim karakteristikama kojom se vrši linijski prevoz na teritoriji jedinice lokalne samouprave, odnosno području naseljenih mesta u sastavu jedinice lokalne samouprave;

17) "Žičara" je podsistem javnog transporta lica i sastoji se od infrastrukture i podsistema, projektovanih izrađenih i sastavljenih u svrhu prevoza putnika;

18) "Viseća žičara" je žičara sa gondolom, kod koje se kabine podižu i/ili pomeraju pomoću jednog ili više nosećih užadi;

19) "Rečni prevoz" je linijski prevoz kojim se vrši prevoz putnika putničkim brodom, skelom i čamcem za privredne svrhe;

20) "Skela" je plovilo namenjeno za prevoz lica, robe i životinja sa jedne na drugu obalu unutrašnjih voda;

21) "Čamac za privredne svrhe" je čamac za obavljanje linijskog prevoza putnika, za obavljanje privredne delatnosti tegljenja ili potiskivanja skela ili za više navedenih namena;

22) "Putnički brod" je brod registrovan za prevoz više od 12 putnika;

23) "Tarifni sistem" podrazumeva skup načela i principa po kojima se organizuje izdavanje, prodaja i kontrola voznih isprava i karata, sistem naplate usluge prevoza, kao i uslovi korišćenja linijskog prevoza;

24) Vozna isprava je svaki dokument, uređaj, kartica, legitimacija, odnosno druga vrsta isprave kojom se dokazuje status korisnika usluge;

25) "Putnik" je lice koje na osnovu ugovora ili druge odgovarajuće vozne isprave ima pravo na prevoz;

26) "Kontrolor" je lice ovlašćeno da vrši kontrolu voznih isprava i karata kao i kontrolu vozača i vozila u linijskom prevozu;

27) "Saobraćajno osoblje" je osoblje zaposleno ili angažovano kod prevoznika koga čine vozači, saobraćajni dispečeri, otpravnici i ostalo zaposleno ili angažovano osoblje kod prevoznika čiji je delokrug poslova u vezi sa neposrednim obavljanjem linijskog prevoza;

28) "Vozno osoblje" je osoblje zaposleno ili angažovano kod prevoznika koga čine vozači i kondukteri.

Izuzetno od stava 1. tačka 25) putnikom se smatraju i deca do sedam godina starosti, profesionalni pripadnici Vojske Srbije u uniformi, pripadnici policije i komunalne milicije u uniformi.

Član 3

Tarifni sistem obuhvata:

- načela, principe i dr;

- područje primene (granice zona, relacije i dr);

- sistem karata u linijskom prevozu;

- vrste voznih isprava, način njihovog korišćenja;

- uslove korišćenja prevoza, kategorije korisnika usluge, način i postupak dokazivanja statusa korisnika usluga, način i postupak plaćanja cene karte, važenje voznih karata i dr;

- sistem naplate i kontrole putnika (mehanički, elektronski u skladu sa uređajem koji se koristi) i

- sistem prodaje usluge (prodajna mreža i dr).

Tarifni sistem na teritoriji grada, posebnim aktom, donosi preduzeće, nakon prethodno pribavljene saglasnosti Gradskog veća Grada Beograda.

Član 3a

Uslugu prevoza, zavisno od kategorije, korisnici mogu ostvariti kao:

1. prevoz sa naknadom - bez popusta i sa popustom;

2. prevoz bez naknade - sa neograničenim vremenom trajanja bez vozne isprave i sa ograničenim vremenom trajanja sa voznom ispravom.

Član 3b

Uslugu prevoza sa naknadom bez popusta, uz odgovarajuću voznu ispravu, ostvaruju:

1. građani Republike Srbije;

2. strani državljani.

Dokumentacija kojom korisnici dokazuju status utvrđuje se aktom iz člana 3. ove odluke.

Član 3v

Uslugu prevoza sa naknadom sa popustom (povlašćene kategorije korisnika), uz odgovarajuću voznu ispravu, ostvaruju korisnici koji imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, i to:

1) studenti visokoškolskih ustanova do navršenih 26 godina života;

2) studenti doktorskih studija i studenti fakulteta čije osnovne ili integrisane akademske studije traju šest školskih godina, do navršenih 28 godina života;

3) ratni vojni invalidi i mirnodopski vojni invalidi sa 20-40% invalidnosti;

4) civilni invalidi rata sa 20-40% telesnog oštećenja;

5) trajno nesposobna lica za rad i privređivanje;

6) dijalizirana lica;

7) lica sa lakom duševnom zaostalošću;

8) korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć i njegovi članovi domaćinstva koji su obuhvaćeni rešenjem o priznavanju prava, pod uslovom da ovo pravo nisu ostvarili po nekom drugom osnovu;

9) korisnici starosne/prevremene starosne ili invalidske penzije;

10) korisnici porodične penzije;

11) nezaposlena lica koja su na evidenciji kod organizacije nadležne za poslove zapošljavanja na teritoriji grada Beograda;

12) izbegla i interno raseljena lica koja imaju boravište na teritoriji grada Beograda;

13) samostalni umetnici.

Izuzetno, korisnici iz stava 1. tač. 1 i 2. ovog člana, koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, ostvaruju uslugu prevoza sa naknadom sa popustom uz odgovarajuću voznu ispravu, pod uslovom da su akreditovani fakulteti koje pohađaju na teritoriji grada Beograda.

Korisnici iz stava 1. tač. 1. i 2. ovog člana, koji imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, a pohađaju fakultet u inostranstvu ili je ispostava inostranog fakulteta na teritoriji grada Beograda, ostvaruju uslugu prevoza sa naknadom sa popustom uz odgovarajuću voznu ispravu.

Važenje voznih isprava iz stava 1. ovog člana, način izdavanja isprava i dokumentacija kojom korisnici dokazuju status, utvrđuje se aktom iz člana 3. ove odluke.

Ukoliko u postupku izdavanja vozne isprave Preduzeće utvrdi da podnosilac zahteva ne ispunjava uslove za izdavanje vozne isprave, podnosilac zahteva može podneti zahtev za odlučivanje nadležnoj organizacionoj jedinici.

Član 3g

Uslugu prevoza bez naknade (besplatan prevoz) sa neograničenim vremenom trajanja bez vozne isprave ostvaruju:

1) deca do sedam godina starosti;

2) profesionalni pripadnici vojske Srbije u uniformi;

3) pripadnici policije i komunalne milicije u uniformi.

Član 3d

Uslugu prevoza bez naknade (besplatan prevoz) sa ograničenim vremenom trajanja, najduže do kraja perioda važenja vozne isprave, uz odgovarajuću voznu ispravu, ostvaruju:

1) učenici osnovnih škola do navršenih 17 godina života i učenici koji pohađaju osnovne škole za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju do navršenih 19 godina života;

2) učenici srednjih škola do navršenih 19 godina života;

3) ratni vojni invalidi i mirnodopski vojni invalidi sa 50-100% invaliditeta;

4) civilni invalidi rata sa 50-100% telesnog oštećenja;

5) lica sa 70-100% telesnog oštećenja iz grupe VII Pravilnika o utvrđivanju telesnih oštećenja koje je prouzrokovano povredom u saobraćajnoj nezgodi u kojoj je učestvovalo vozilo javnog linijskog prevoza na teritoriji grada Beograda;

6) slepa lica i njihov pratilac kada je u prisustvu slepog lica;

7) osobe sa invaliditetom koje primaju stalni dodatak za tuđu negu i pomoć;

8) lica obolela od cerebralne paralize, dečije paralize i plegije kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje ili je priznato pravo na stalni dodatak za tuđu negu i pomoć (osobe sa invaliditetom) i njihov pratilac kada je u prisustvu osobe sa invaliditetom;

9) lica obolela od mišićne distrofije kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje ili je priznato pravo na stalni dodatak za tuđu negu i pomoć (osobe sa invaliditetom) i njihov pratilac kada je u prisustvu osobe sa invaliditetom;

10) lica obolela od multiple skleroze kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje ili je priznato pravo na stalni dodatak za tuđu negu i pomoć (osobe sa invaliditetom) i njihov pratilac kada je u prisustvu osobe sa invaliditetom;

11) lica obolela od hemofilije kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje;

12) lica sa umerenom, teškom i dubokom duševnom zaostalošću i lica obolela od poremećaja razvoja pod uslovom da su trajno nesposobni za rad i privređivanje (osobe sa invaliditetom) i njihov pratilac kada je u prisustvu osobe sa invaliditetom;

13) Nosioci ordena "Narodni heroj", nosioci "Partizanske spomenice 1941. godine", i korisnici koji su to pravo stekli na osnovu saveznih i republičkih propisa, pod uslovom da imaju odgovarajuću legitimaciju izdatu od nadležnog organa kojom dokazuju ovaj status;

14) lica starija od 65 godina.

Lica iz stava 1. ovog člana ostvaruju pravo na uslugu prevoza bez naknade pod uslovom da imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, odnosno izbegla i interno raseljena lica sa boravištem na teritoriji grada Beograda, izuzev lica iz stava 1. tačka 13. ovog člana koja besplatan prevoz ostvaruju uz uslov da imaju prebivalište na teritoriji Republike Srbije.

Izuzetno, korisnici iz stava 1. tač 1. i 2. ovog člana, koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, ostvaruju pravo na uslugu prevoza bez naknade uz odgovarajuću voznu ispravu, pod uslovom da je škola koju pohađaju verifikovana i na teritoriji grada Beograda.

Korisnici iz stava 1. tač 1. i 2. ovog člana, koji imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, a pohađaju školu u inostranstvu ili je ispostava inostrane škole na teritoriji grada Beograda, ostvaruju pravo na uslugu prevoza bez naknade uz odgovarajuću voznu ispravu.

Važenje voznih isprava iz stava 1. ovog člana, način izdavanja isprava i dokumentacija kojom korisnici dokazuju status, utvrđuje se aktom iz člana 3. ove odluke.

Ukoliko u postupku izdavanja vozne isprave Preduzeće utvrdi da podnosilac zahteva ne ispunjava uslove za izdavanje vozne isprave, podnosilac zahteva može podneti zahtev za odlučivanje nadležnoj organizacionoj jedinici.

Član 3đ

Uslugu prevoza bez naknade (besplatan prevoz) sa ograničenim vremenom trajanja, uz odgovarajuću voznu ispravu, ostvaruju:

1) trudnice dok traju okolnosti pod kojima se ostvaruje pravo;

2) deca do 18 godina koja lično primaju stalnu socijalnu pomoć na osnovu rešenja nadležnog centra za socijalni rad uz potvrdu da su redovni učenici;

3) uživaoci porodične invalidnine po osnovu palog borca u oružanim akcijama posle 17. avgusta 1990. godine, i to:

- deca palih boraca redovni učenici verifikovanih srednjih škola i studenti akreditovanih visokoškolskih ustanova;

- bračni drugovi i roditelji palih boraca koji nisu u radnom odnosu.

Lica iz stava 1. ovog člana mogu ostvariti pravo pod uslovom da imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, odnosno izbegla ili interno raseljena lica sa boravištem na teritoriji grada Beograda.

Važenje voznih isprava iz stava 1. ovog člana, način izdavanja isprava i dokumentacija kojom korisnici dokazuju status, utvrđuje se aktom iz člana 3. ove odluke.

Ukoliko u postupku izdavanja vozne isprave Preduzeće utvrdi da podnosilac zahteva ne ispunjava uslove za izdavanje vozne isprave, podnosilac zahteva može podneti zahtev za odlučivanje nadležnoj organizacionoj jedinici.

Član 3e

Nadležna organizaciona jedinica može, po prethodno dobijenoj saglasnosti gradonačelnika, odobriti legitimaciju za posebne manifestacije (značajni međunarodni skupovi, kulturne i naučne manifestacije, programi razmene studenata, sportski događaji i drugo u kojima je Grad domaćin, suorganizator, pokrovitelj i sl), kojom se ostvaruje pravo korišćenja usluge prevoza bez naknade (besplatan prevoz).

Rok važenja legitimacije za posebne manifestacije iz stava 1. ovog člana određuje se na osnovu vremena trajanja manifestacije, odnosno događaja.

Izgled i sadržaj legitimacija iz stava 1. ovog člana utvrđuje nadležna organizaciona jedinica.

Nadležna organizaciona jedinica ima pravo i da u izuzetnim slučajevima stavi van snage zapisnik, odobri povraćaj sredstava od naplaćenih karata kao i da, po prethodno dobijenoj saglasnosti gradonačelnika, odobri izdavanje voznih isprava kojima se ostvaruje pravo na korišćenje usluge prevoza bez naknade (besplatan prevoz) ili usluge prevoza sa naknadom sa popustom (povlašćen prevoz), sa rokom važenja najduže do jedne godine.

O povraćaju sredstava od naplaćenih karata, kao i izdatih voznih isprava iz stava 4. ovog člana vodi se službena evidencija.

II - ORGANIZACIJA LINIJSKOG PREVOZA

Član 4

Linijski prevoz se obavlja autobusima, trolejbusima, tramvajima, šinskim vozilima, putničkim brodovima, skelom, čamcima za privredne svrhe, žičarom i drugim vozilima (u daljem tekstu: vozila) na unapred utvrđenim linijama i prema utvrđenom redu vožnje uz unapred utvrđenu tarifu i ostale uslove prevoza u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Nadležna organizaciona jedinica organizuje i usklađuje obavljanje autobuskog, trolejbuskog, tramvajskog i šinskog prevoza.

Linijski prevoz na teritoriji grada Beograda u smislu odredaba ove odluke obavlja se kao:

- gradski prevoz na području koje obuhvata gradske opštine: Voždovac, Vračar, Zvezdaru, Zemun, Novi Beograd, Palilulu, Rakovicu, Savski venac, Stari grad, Čukaricu i naselja opštine Grocka severno od puta Grocka - Begaljica - Auto-put Beograd-Niš,

- prigradski prevoz između naseljenih mesta na području gradskih opština iz alineje 1. ovog člana i naseljenih mesta sa područja gradskih opština: Surčin, Barajevo, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i naselja opštine Grocka južno od puta Grocka - Begaljica - Auto-put Beograd-Niš ili između naseljenih mesta na području dve ili više tih gradskih opština i

- lokalni prevoz između naseljenih mesta na području gradske opštine: Surčin, Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot.

Nadležna organizaciona jedinica posebnim aktom uređuje saobraćajno-tehničke uslove za obavljanje linijskog prevoza na određenoj trasi.

Linijski prevoz koji se obavlja šinskim vozilima (u daljem tekstu: Gradska železnica) se obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje javnom železničkom infrastrukturom i obavljanje prevoza u železničkom saobraćaju.

Rečni prevoz, prevoz gradskom železnicom i žičarom bliže će se urediti posebnim aktima Grada.

Izuzetno u odnosu na stav 3. ovog člana, nadležna organizaciona jedinica svojim aktima vrstu linijskog prevoza između pojedinih naselja u zoni administrativne linije gradskih opština može drugačije odrediti u interesu korisnika javnog linijskog prevoza.

Član 5

Linije se utvrđuju u skladu sa potrebama stanovništva, razvojem grada i saobraćajno-tehničkim uslovima.

Linije se određuju godišnjim planom linija koji priprema organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za poslove javnog linijskog prevoza, a donosi ga gradonačelnik grada Beograda u poslednjem tromesečju tekuće za narednu godinu.

Plan linija sadrži:

- broj i naziv linije,

- dužina linije,

- trasa linije,

- stajališta i

- vrstu linijskog prevoza (G - gradski, P - prigradski L - lokalni).

Izmena i dopuna plana vrši se po potrebi, po postupku predviđenom za njegovo donošenje, uz analizu opravdanosti.

Uspostavljanje linije vrši se aktom o uspostavljanju, koji u formi rešenja donosi nadležna organizaciona jedinica.

Član 6

Grad Beograd može sporazumom s drugim zainteresovanim jedinicama lokalne samouprave uspostaviti linije linijskog prevoza koje obuhvataju i područja van grada Beograda.

Sporazumom iz stava 1. ovog člana uređuju se naročito: međusobna prava i obaveze u obezbeđivanju uslova za obavljanje javnog prevoza putnika, posebno način finansiranja, učešće u investicijama, utvrđivanje cena prevoza, održavanju autobuskih stajališta i dr.

Način obavljanja

Član 7

Linijski prevoz u skladu sa zakonom obavlja javno komunalno preduzeće koje je osnovao grad i druga privredna društva, kojima grad može u skladu sa pozitivnim propisima poveriti obavljanje ovog prevoza (u daljem tekstu: prevoznik).

Čl. 8-15

(Brisani)

Registracija linija

Član 16

Registraciju linija linijskog prevoza vrši nadležna organizaciona jedinica.

Promene na uspostavljenim linijama linijskog prevoza kao što su: produženje, skraćenje, izmena trase, uspostavljanje i ukidanje stajališta i dr. odobrava nadležna organizaciona jedinica.

Član 17

Registar linija linijskog prevoza sadrži:

1. akt o uspostavljanju linije,

2. podatke o prevozniku (naziv prevoznika, izvod iz registra o vršenju delatnosti javnog linijskog prevoza putnika, i važeće rešenje za otpočinjanje i obavljanje javnog linijskog prevoza putnika nadležnog ministarstva Republike Srbije) i

3. podatke o terminusu.

Akt o uspostavljanju linije iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:

1. broj i naziv linije,

2. vrstu linije,

3. trasu i dužinu linije,

4. naziv i lokacije stajališta na liniji u oba smera,

5. međustajališna rastojanja,

6. naziv terminusa odnosno autobuske stanice,

7. tarifni sistem u kojem se obavlja prevoz na liniji,

8. napomene (datum promene elemenata linije sa datumom primene, promene tarifne zone, datum primene reda vožnje i sl.).

Podaci o terminusu sadrže:

1. naziv terminusa,

2. elemente iz čl. 26. i 27. ove odluke,

3. naziv linija koje koriste terminus, odnosno vrše promenu smera kretanja.

Promene u planu linija nadležna organizaciona jedinica unosi u registar iz stava 1. ovog člana.

Član 18

Akt o odobravanju obavljanja linijskog prevoza (u daljem tekstu: rešenje) na određenoj liniji osim elemenata linije iz člana 17. stav 2. ove odluke obavezno sadrži i:

- naziv prevoznika,

- datum početka rada na liniji,

- red vožnje, vrstu, tip i broj vozila koji će opsluživati određenu liniju i dr.

Član 19

Red vožnje je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji i sadrži:

- broj i naziv linije,

- vrstu linije (G - gradski P - prigradski, L - lokal),

- naziv sezonskog reda vožnje sa periodom važenja,

- početak važenja reda vožnje,

- vreme polaska sa terminusa u gradskom (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika), odnosno vreme polaska, dolaska i prolazna vremena sa svih stajališta u prigradskom i lokalnom linijskom prevozu (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika),

- vreme rada linije,

- oznaka tarifnog sistema,

- broj vozila na radu i

- napomene.

Izuzetno, nadležna organizaciona jedinica može izmeniti akt iz stava 1. ovog člana u skladu sa članom 1. stav 3. ove odluke.

Akt iz stava 1. ovog člana može biti u elektronskom obliku kada se sačinjava kao elektronski dokument u skladu sa Zakonom kojim se uređuje elektronski dokument i Zakonom kojim se uređuje elektronski potpis.

Član 20

Prevoznik započinje obavljanje linijskog prevoza po prijemu rešenja o odobravanju rada na liniji za period važenja plana linija.

Prevoznik ne može obavljati linijski prevoz bez izdatog i overenog reda vožnje koji čini sastavni deo rešenja iz stava 1. ovog člana.

Overa reda vožnje podrazumeva stavljanje pečata, datum overe i potpis ovlašćenog lica nadležne organizacione jedinice, odnosno kad je red vožnje sačinjen kao elektronski dokument potpisuje se kvalifikovanim elektronskim potpisom.

III - USLOVI ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA

Član 21

Linijski prevoz se može obavljati kao dnevni prevoz sa polascima u periodu od 04 do 24 časa i kao noćni prevoz sa polascima u periodu od 00 do 04 časova.

Linijski prevoz se obavlja na:

- stalnim linijama - svakodnevno, u toku godine,

- sezonskim linijama - u određenom periodu u toku godine (izletnička i sl.),

- privremenim linijama - za vreme održavanja sajmova, manifestacija iz oblasti sporta i kulture, vanrednih događaja, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova zbog rekonstrukcije puta i sl.

Probne linije su linije privremenog karaktera koje se uspostavljaju u skladu sa potrebama linijskog prevoza i zahtevima stanovništva. Period testiranja opravdanosti uvođenja probne linije ne može biti duži od šest meseci. O potrebi uspostavljanja probne linije odlučuje gradonačelnik. Po isteku probnog perioda i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za unošenje u plan linija.

Izuzetno period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci, do okončanja postupka za poveravanje prevoza na ovoj liniji u skladu sa odredbama ove odluke.

Objekti infrastrukture u linijskom prevozu

Član 22

Objekti infrastrukture neophodni za obavljanje linijskog prevoza, koji se vrši autobusima, trolejbusima i tramvajima su: stajališta, terminusi i stanice.

Gradska železnica u skladu sa zakonom koristi železničku infrastrukturu koja je dobro u opštoj upotrebi i nalazi se u svojini Republike.

Član 23

Stajalište je unapred utvrđeno i obeleženo mesto stajališnom oznakom namenjeno za zaustavljanje vozila javnog prevoza i za ulazak i izlazak putnika.

Stajališna oznaka sadrži naziv stajališta i broj linije, a na terminusima linije i izvod iz važećeg reda vožnje.

Stajališna oznaka, pored podataka iz stava 2. ovog člana, može da sadrži i druge podatke od interesa za bolje informisanje putnika.

Uspostavljanje i ukidanje stajališta vrši se aktom koji u formi rešenja donosi nadležna organizaciona jedinica.

Član 24

Stajalište može biti opremljeno i drugim sadržajima za potrebe putnika kao što su:

- nadstrešnice,

- informacioni panoi - koji se mogu postaviti na važnijim saobraćajnim čvorovima (terminusima više linija, tačke presecanja na mreži gde se susreće više linija, stajališta sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza), mogu biti štampanog ili izmenjivog sadržaja, kao nezavisna konstrukcija ili u sklopu stajališnih oznaka, odnosno nadstrešnica, sadrže podatke od interesa za bolje informisanje putnika,

- ostala saobraćajna oprema u funkciji linijskog prevoza (automati za prodaju karata i dopuna, liftovi za potrebe korisnika linijskog prevoza, oprema za sakupljanje reciklažnog otpada i automatsku dopunu beskontaktnih smart kartica i dr.).

Na pojedinim stajalištima nadstrešnica može da sadrži i sredstva za oglašavanje.

O održavanju stajališta i postavljanju i održavanju opreme stajališta stara se nadležna organizaciona jedinica.

Poslove iz stava 3. ovog člana nadležna organizaciona jedinica može obavljati preko javnog komunalnog preduzeća, odnosno drugog privrednog društva ili preduzetnika kome poveri ove poslove.

Član 24a

Elementi opreme stajališta linijskog prevoza mogu se koristi za postavljanje sredstava za oglašavanje i to: reklamni medij malog formata - "City light", vitrina: pano, plakat, nalepnica, elektronski displej i drugih sredstva koja sadrže oglasnu poruku.

Član 24b

Objekat, odnosno sredstvo za oglašavanje postavlja korisnik mesta koji se određuje nakon sprovedenog postupka javnog konkursa, odnosno postupka javnog privatnog partnerstva sa elementima koncesije.

Javni konkurs raspisuje i sprovodi komisija koju obrazuje gradonačelnik grada Beograda. Broj članova, sastav, mandat i zadaci komisije, kao i način obavljanja stručnih i administrativnih poslova za potrebe komisije utvrđuju se aktom o obrazovanju komisije.

Postupak, sprovođenje, sadržina javnog konkursa i kriterijumi za izbor korisnika bliže se uređuju aktom koji donosi gradonačelnik grada Beograda, na predlog nadležne organizacione jedinice.

Član 25

Ulazak i izlazak putnika iz vozila vrši se na označenim i registrovanim stajalištima.

Ulaz i izlaz putnika dopušten je na stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja kada se može, na bezbedan način, vršiti i izvan stajališta.

Član 26

Terminus može biti zajednički za veći broj linija.

Terminus mora imati prostor za vozila i površinu za ulazak i izlazak putnika iz vozila.

Prostor za vozila sadrži: površinu za kretanje i promenu smera kretanja vozila (okretnicu) i površinu za zaustavljanje vozila.

Terminus može imati površinu za stajanje vozila u rezervi.

O izgradnji i održavanju terminusa stara se nadležna organizaciona jedinica.

Za održavanje terminusa u zimskim uslovima - čišćenje snega i leda nadležan je upravljač javnog puta.

Član 27

Na terminusima više linija, sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza, može se postaviti terminusni objekat koji sadrži:

- sanitarni čvor,

- prostor za saobraćajno-tehničko osoblje, i dr.

Terminusni objekat može imati prostoriju za prodaju karata i druge sadržaje od interesa za prevoznika i putnike.

Član 28

Nadležna organizaciona jedinica aktom iz člana 4. stav 4. ove odluke bliže uređuje saobraćajno-tehničke uslove za izgradnju, održavanje i eksploataciju stajališta i terminusa linijskog prevoza.

Član 28a

Standardi i uslovi za označavanje stajališta i vozila javnog linijskog prevoza putnika utvrđuju se posebnim aktom koji donosi nadležna organizaciona jedinica.

Aktom iz stava 1. ovog člana posebno se definiše: primena oznake sistema javnog linijskog prevoza, boje i oznake prema tipovima vozila, obeležavanje tarifnih zona, obeležavanje linija i njihovih vrsta, tipografija, dimenzije pojedinih oznaka i dr.

Član 29

Autobuska stanica je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ulaz i izlaz putnika, izdavanje voznih karata, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom.

Vozilo

Član 30

Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se reguliše obavljanje prevoza u drumskom saobraćaju i železničkom saobraćaju.

Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju biti pre upućivanja u saobraćaj čista i provetrena i obojena prepoznatljivom bojom prevoznika, ako ugovorom kojim se prevoz poverava nije drugačije određeno.

Vozila u obavljanju linijskog prevoza u zimskom periodu kada je spoljna temperatura ispod 10°C moraju biti zagrejana. U letnjem periodu vozila moraju biti provetrena, odnosno kada je spoljna temperatura iznad 25°C moraju biti rashlađena, ukoliko poseduju sistem za rashlađivanje.

U letnjem periodu počev od 1. jula zaključno sa 31. avgustom, svi autobusi kojima se obavlja linijski prevoz moraju imati ugrađen sistem za rashlađivanje (klima-uređaj).

Član 30a

Starosna granica autobusa koji učestvuju u linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, računajući od datuma prve registracije, iznosi:

- počev od 1. januara 2024. godine, autobusi kojima se obavlja linijski prevoz ne smeju biti stariji od 20 godina;

- počev od 1. septembra 2024. godine autobusi kojima se obavlja linijski prevoz ne smeju biti stariji od 15 godina i

- počev od 1. septembra 2025. godine, autobusi kojima se obavlja linijski prevoz ne smeju biti stariji od 10 godina.

Nadležna organizaciona jedinica može, u postupku poveravanja usluge javnog linijskog prevoza putnika, odrediti nižu starosnu granicu za autobuse, u odnosu na starost koja je definisana stavom 1. ovog člana.

Član 31

Vozilo kojim se vrši prevoz može mora biti vidno obeleženo oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:

1. na prednjoj strani ispisan broj i naziv linije u smeru kretanja ili terminusa, a na zadnjoj i ulaznoj strani vozila ispisan broj linije,

2. na bočnoj strani vozila ispisan naziv i sedište prevoznika (dimenzija 800 x 550 mm, slova visine 100 mm) i stiliziran grb Grada Beograda,

3. na desnoj prednjoj i zadnjoj strani vozila (na sredini između branika i vetrobranskog stakla) identifikacioni broj vozila koji izdaje nadležna organizaciona jedinica.

Garažni broj vozila mora biti naznačen sa desne bočne i zadnje strane vozila.

Kada se vozilom ne vrši redovan prevoz ili se ne primaju putnici, na prednjoj strani vozila postavlja se odgovarajuća oznaka "vanredna vožnja", "za garažu", "u kvaru" (kod tramvaja "za depo" i sl).

Uređaji iz člana 30. stav 3. moraju biti ispravni i u funkciji.

Nije dozvoljeno postavljanje reklama i drugih natpisa sa spoljašnje strane vozila, kao ni sa unutrašnje strane staklenih površina.

Unutrašnjost vozila se može koristiti za postavljanje reklamnih poruka. Nijedno obaveštenje niti reklama u unutrašnjosti vozila ne sme se postaviti van posebno predviđenih prostora za ovu namenu. Reklame i drugi natpisi ne smeju prekrivati propisane oznake i obaveštenja o javnom linijskom prevozu niti zaklanjati vidik iz vozila vozaču i putnicima.

Reklamni panoi svojom konstrukcijom ili načinom pričvršćivanja ne smeju ugrožavati bezbednost putnika niti pokrivati obavezne natpise u pogledu bezbednosti putnika, identifikaciju vozila i trase linije, kao ni obaveštenja (upozorenja namenjena putnicima).

Reklame iz stava 7. ovog člana ne smeju biti političke, verske ili diskriminatorske sadržine, niti se njima može ugrožavati javni red i mir.

IV - PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA I KORISNIKA PREVOZA

Prava i obaveze prevoznika

Član 32

Prevoznik je dužan:

- da linijski prevoz vrši u svemu prema elementima linije sadržanim u registru i redu vožnje, osim u slučajevima da je aktom nadležne organizacione jedinice određeno drugačije u skladu sa odredbom člana 46. stav 2. i člana 47. ove odluke,

- da prilikom obavljanja linijskog prevoza u svakom vozilu poseduje izvod iz izdatog overenog reda vožnje, koji može biti u elektronskom obliku u skladu sa odredbama ove odluke,

- da u obavljanju linijskog prevoza primenjuje tarifni sistem iz člana 3. i cenu usluge prevoza iz člana 42. ove odluke i

- da postupa u skladu sa odlukama nadležne organizacione jedinice donetim na osnovu člana 19. stav 3. ove odluke.

Član 32a

Prevoznik je dužan da obezbedi:

- čistoću spoljašnjosti i unutrašnjosti vozila;

- ispravnost i funkcionalnost displej tabli;

- ispravnost i funkcionalnost klima uređaja i uređaja za grejanje, koji moraju biti uključeni kada su ispunjeni uslovi iz člana 30. stav 3. ove odluke;

- ispravnost uređaja za brojanje putnika;

- WI-FI pokrivenost;

- da vozač u toku rada bude obučen u uniformu tj. u službeno odelo i da bude obuven u adekvatnu obuću. Uniformu, odnosno službeno odelo čine - gornji deo uniforme koji ima utisnutu ili odštampanu oznaku poslovnog imena prevoznika (letnji gornji deo - majica sa kragnom ili košulja, zimski gornji deo - sako ili jakna i košulja), donji deo uniforme (pantalone dugih nogavica). Adekvatna obuća ne podrazumeva: papuče, sandale i slično;

- ulazak putnika na vrata opredeljena za ulaz na linijama koje odredi nadležna organizaciona jedinica;

- način ulaska i izlaska putnika iz vozila i redosled otvaranja vrata od strane vozača u skladu sa nalogom nadležne organizacione jedinice;

- zaustavljanje vozila, otvaranje i zatvaranje vrata od strane vozača na svim stajalištima, prema registrovanom redu vožnje.

Prava i obaveze vozača

Član 33

Vozač je dužan:

- da vozilo zaustavlja na svim stajalištima prema registrovanom redu vožnje i da prilikom zaustavljanja otvori vrata (smatra se da je vozilo zaustavljeno na stajalištu kada je prednji deo vozila poravnat sa stajališnom oznakom),

- da dozvoli ulazak i izlazak putnika samo iz prva dva vozila, ukoliko dužina stajališta omogućava istovremeno zaustavljanje više vozila,

- da omogući izlazak putnika iz vozila na bezbedan način i izvan stajališta u slučaju dužeg zastoja,

- da vozilo zaustavi na posebno određenoj i obeleženoj površini na terminusu i da omogući putnicima ulazak u vozilo odmah po pristajanju, osim u vozilu koje je u rezervi ili u kvaru i zaustavljeno na za to rezervisanoj površini,

- da za vreme stajanja na terminusu preduzme odgovarajuće radnje u cilju obezbeđenja vozila od nekontrolisanog kretanja,

- da se pridržava reda vožnje na liniji, osim u slučajevima predviđenim čl. 46. i 47. ove odluke,

- da pokrene vozilo tek kada se uveri da su sva vrata zatvorena,

- da za vreme rada nosi uniformu i adekvatnu obuću, u skladu sa članom 32a. stav 1. alineja sedma,

- da ne puši u vozilu,

- da se prema putnicima ophodi sa pažnjom i predusretljivo i

- da se stara o održavanju reda u vozilu.

Član 34

Vozač neće dozvoliti ulazak u vozilo:

- licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola,

- licu obolelom od zarazne bolesti,

- detetu do šest godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe i

- licu čiji prtljag može izazvati povredu putnika ili oštećenja autobusa.

Član 35

Vozač ne sme dozvoliti boravak drugih lica u prostoru izdvojenom i namenjenom vozaču.

Za vreme vožnje vozač ne sme razgovarati sa putnicima niti koristiti mobilni telefon.

Putnik

Član 36

Ugovor o prevozu se zaključuje momentom kupovine vozne karte, odnosno momentom ulaska u vozilo.

Putnik je dužan da, u vozilu, odnosno u prostoru rezervisanom za putnike na stajalištima gradske železnice koji je posebno obeležen i na kojima je kontrolisan pristup putnika pokretnom rampom (u daljem tekstu: rezervisani prostor), ima važeću kartu, odnosno važeću voznu ispravu, koju je dužan da pokaže i ustupi na zahtev kontrolora ili ovlašćenog lica.

Izuzetno od stava 1. ovog člana za decu do sedam godina, profesionalne pripadnike Vojske Srbije u uniformi, pripadnike policije i komunalne milicije u uniformi, kao i korisnike iz člana 3d. i 3đ. ove odluke, ugovor o prevozu se zaključuje momentom ulaska u vozilo odnosno momentom ulaska u rezervisani prostor.

Član 36a

Kontrolu putnika obavlja kontrolor ili drugo ovlašćeno lice.

Kontrolor ili drugo ovlašćeno lice vrše kontrolu voznih isprava i voznih karata lica koja su zatečena u vozilu ili lica zatečenih u rezervisanom prostoru.

Prilikom kontrole putnika kontrolor ili drugo ovlašćeno lice predstavlja se legitimacijom.

Lica koja su prilikom kontrole zatečena u vozilu ili u rezervisanom prostoru, dužna su da kontroloru ili drugom ovlašćenom licu pokažu voznu ispravu, odnosno voznu kartu, osim lica iz člana 2. stav 2. ove odluke.

Ukoliko lice koje je prilikom kontrole zatečeno u vozilu ili u rezervisanom prostoru odbije da kontroloru ili drugom ovlašćenom licu pokaže voznu ispravu, odnosno voznu kartu, smatra se da ne poseduje važeću kartu.

Ukoliko putnik ne poseduje važeću kartu dužan je da kontroloru ili ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu.

Po uzimanju podataka izdaće se prekršajni nalog u skladu sa zakonom.

Uručenje i plaćanje prekršajnog naloga vrši se u skladu sa zakonom kojim se reguliše prekršajni postupak.

Način i postupak kontrole, bliže se uređuje aktom iz člana 3. ove odluke.

Član 37

Prilikom ulaska u vozilo na prednja vrata i zauzimanja mesta za sedenje prednost imaju osobe sa invaliditetom, trudnice, lica sa malom decom i stare i nemoćne osobe.

Član 38

Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečja kolica, invalidska kolica, lovačku ili sportsku opremu (pušku u futroli bez naboja, skije, pribor za ribolov i slično) i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika.

"Putnik u vozilo može uneti psa visine do 40 cm mereno u visini grebena i mačku, u posebnom transporteru prilagođenom vrsti i veličini psa ili mačke, u periodu od 09.00 do 13.00 časova i 18.00 do 24.00 časa.

Transporter u smislu stava 2. ovog člana jeste sanduk, kutija, kavez ili bilo koja druga čvrsta konstrukcija za transport životinja u vozilu primerena vrsti životinja. Transporter mora biti takav da obezbeđuje ventilaciju za životinje, dovoljno slobodne podne površine i visinu koja odgovara njihovoj veličini tako da mogu da stoje ili legnu, osim ako tehnički protokol ili posebni uslovi za dobrobit životinja zahtevaju drugačije.

Transporter iz stava 2. ovog člana mora biti opremljen da obezbeđuje sigurnost životinja, tako što je zatvoren na odgovarajući način (katancem, bravom ili rajsferšlusom) kojim se onemogućava provlačenje šape, njuške ili bežanje životinja, kao i ispadanje i curenje hrane, izmeta i drugih otpadaka.

Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu. Prtljag iz stava 1. i transporter iz stava 2. ovog člana potrebno je smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.

Član 39

U vozilo nije dozvoljeno unositi:

- vatreno oružje, eksplozivne lakozapaljive predmete i tekućine;

- predmete koji mogu ugroziti život, zdravlje i imovinu putnika i vozno osoblje;

- predmete koji mogu ozlediti, isprljati, oštetiti ili uznemiriti putnike u vozilu ili vozno osoblje.

Izuzetno od stava 1. alineje 1. ovog člana dozvoljeno je pripadnicima policije i Vojske Srbije kada su na službenom zadatku nošenje ličnog naoružanja i to na način utvrđen posebnim propisima.

Član 39a

U vozilo nije dozvoljen ulazak:

- licu u napitom stanju,

- licu obolelom od zarazne bolesti i

- licu mlađem od 6 godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe.

Član 40

Zabranjeno je:

1. nalaziti se u vozilu linijskog prevoza bez važeće karte u smislu odredaba akta iz člana 3. stav 2. ove odluke;

2. unositi u vozilo prtljag, stvari i životinje, suprotno odredbama ove odluke, osim specijalno dresiranih pasa vodiča slepih lica;

3. ometati vozača, odnosno drugo ovlašćeno lice u vozilu u obavljanju službe;

4. bacati otpatke ili na drugi način zagađivati i uništavati opremu vozila, vozilo i njegove oznake;

5. pušenje u vozilu;

6. ometati naplatu i kontrolu vozne karte, ulaženje i izlaženje iz vozila i smeštaj putnika u vozilo;

7. ulaziti u vozilo na vrata koja nisu obeležena oznakom za ulaz u vozilo, odnosno izlaziti iz vozila na vrata koja nisu obeležena oznakom za izlaz iz vozila;

8. ulaziti i izlaziti iz vozila u pokretu, voziti se ili hvatati se na spoljnom delu vozila;

9. onemogućavati otvaranje i zatvaranje vrata kao i nasilno otvaranje vrata na vozilu;

10. prosjačenje i prodaja proizvoda i sl. u vozilu.

Vozač, odnosno ovlašćeno lice u vozilu dužno je da opomene lice, odnosno putnika koji postupa suprotno odredbama iz stava 1. tač. 2-10. ovog člana a ukoliko i pored opomene ono izvrši koju od navedenih radnji, vozač će pozvati lice, odnosno putnika da napusti vozilo.

Član 41

Stvari nađene u vozilu predaju se vozaču ili ovlašćenom licu koji su dužni da nalazaču izdaju potvrdu u kojoj će upisati ime i prezime, odnosno naziv prevoznika, broj linije, registarski broj vozila, vreme pronalaska stvari, opis stvari i ime, prezime i adresa nalazača.

Ako se za vreme vožnje ne javi vlasnik nađene stvari, službeno lice kojem je ta stvar predata, je dužan po završetku vožnje odmah predati službi prevoznika.

Prevoznik je dužan da nađene stvari preda u roku od sedam dana ustanovi koja se stara o nađenim stvarima.

Sa nađenim stvarima postupaće se prema propisima o nađenim stvarima.

V - SREDSTVA ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA

Član 42

Sredstva za obavljanje linijskog prevoza obezbeđuju se iz prihoda od prodaje usluge prevoza i iz budžeta grada.

Cena usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje se posebnim aktom koji donosi gradonačelnik Grada Beograda, na osnovu načela i elemenata za određivanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti, na predlog Preduzeća, po pribavljenom mišljenju organizacione jedinice Gradske uprave Grada Beograda nadležne za poslove koji se odnose na cene u komunalnim i drugim delatnostima iz nadležnosti grada.

VI - OBEZBEĐIVANJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA

Član 43

Prevoznik je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa odredbama ove odluke tako da kontinuirano i nesmetano pruža uslugu linijskog prevoza korisnicima, u skladu sa odredbama ove odluke obezbedi propisan obim, vrstu i kvalitet usluge.

Prevoznik je dužan da na osnovu pisanog naloga nadležne organizacione jedinice vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem linijskog prevoza, za koje se obezbeđuju dodatna novčana sredstva.

Član 44

U slučaju iznenadnog zastoja ili kraćeg poremećaja u saobraćaju prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice poremećaja odnosno da u što kraćem roku preduzme mere za ponovno uspostavljanje redovnog prevoza.

U slučaju prekida saobraćaja zbog kvara vozila prevoznik je dužan da putnicima omogući da istim kartama nastave započetu vožnju drugim vozilom.

Prevoznik se obavezuje da u slučaju neispravnosti vozila isto ukloni sa linije u roku od 90 minuta.

Član 45

Odstupanja od registrovanog reda vožnje na liniji u smislu skraćenja, produženja, delimične izmene trase i izmene u ponuđenom kapacitetu linije kao i zamene vrste i tipa vozila mogu se vršiti izuzetno, iz opravdanih razloga.

Pod opravdanim razlozima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se elementarne nepogode (snežni nanosi, posledice poplava i sl.), znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata, tramvajskih pruga, kontaktnih vodova, saobraćajne nezgode, manifestacije, radovi na putu i sl. čime je onemogućeno redovno odvijanje prevoza na liniji i preraspodela kapaciteta na druge linije zbog izmene saobraćajne situacije u gradu usled mera nadležnog organa dok ti razlozi postoje.

Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za inspekcijske poslove, utvrđuje da li je prevoznik morao odstupiti od registrovanog reda vožnje.

Kad organizaciona jedinica iz stava 4. ovog člana utvrdi da prevoznik nije morao odstupiti od registrovanog reda vožnje, postupiće u skladu sa propisanim ovlašćenjima.

Član 46

Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti da dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju linijskog prevoza, prevoznik mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida.

Mere koje prevoznik preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:

1. radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, tj. razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju usluge linijskog prevoza,

2. hitne popravke vozila i sistema za napajanje vozila sa električnom vučom kojima se obezbeđuje obavljanje linijskog prevoza i

3. preduzima i druge mere koje utvrdi nadležna organizaciona jedinica.

VII - NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA GRADSKE UPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA

Član 47

Prevoznik je dužan da u slučaju prekida u obavljanju linijskog prevoza nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima linijskog prevoza, o tome obavesti organizacione jedinice Gradske uprave iz člana 45. stav 3. ove odluke.

Član 48

Kada nadležna organizaciona jedinica iz člana 45. stav 3. ove odluke primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu linijskog prevoza, dužna je da bez odlaganja:

1. odredi red prvenstva i način obavljanja linijskog prevoza u skladu sa potrebama,

2. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje usluge,

3. angažuje drugog prevoznika za obavljanje linijskog prevoza neposrednom pogodbom, do otklanjanja poremećaja i

4. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za prekid odnosno poremećaj nastao iz drugih razloga u pružanju usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.

Član 49

U slučaju prekida linijskog prevoza usled štrajka prevoznika, prevoznik je obavezan da obezbedi minimalno 75% od planiranog obima rada u obavljanju linijskog prevoza u skladu sa aktom osnivača odnosno zaključenim ugovorom.

VIII - NADZOR

Član 50

Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove javnog prevoza.

Inspekcijski nadzor vrši inspektor za javni linijski prevoz putnika organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za inspekcijske poslove.

U skladu sa zakonom, inspektor za javni linijski prevoz putnika ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:

1. pregleda vozila kojima se obavlja linijski prevoz,

2. kontroliše važeće i overene redove vožnje,

3. utvrđuje identitet prevoznika, vozača i drugih odgovornih lica za obavljanje linijskog prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava,

4. kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju linijskog prevoza i

5. pregleda opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju prevoznika.

Kontrolu primene ove odluke i komunalno-milicijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji i drugim propisima vrši Komunalna milicija.

Član 51

U skladu sa zakonom, u vršenju inspekcijskog nadzora inspektor za javni linijski prevoz putnika je ovlašćen, u skladu sa zakonom, da:

1. kontroliše da li se delatnost linijskog prevoza obavlja na način i pod uslovima utvrđenim zakonom, ovom odlukom i propisima donetim na osnovu istih,

2. naredi izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka i

3. preduzima druge mere utvrđene zakonom.

IX - KAZNENE ODREDBE

Član 52

Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik:

1. ukoliko otpočne sa obavljanjem linijskog prevoza suprotno odredbi člana 20. stav 2. ove odluke,

2. ukoliko postupa suprotno odredbama člana 25. ove odluke,

3. ako linijski prevoz obavlja vozilima koja ne ispunjavaju uslove propisane odredbama člana 30. ove odluke,

4. ako vozilo ne obeleži i opremi na način predviđen članom 31. ove odluke,

5. ako reklame i druge natpise postavi suprotno odredbama člana 31. ove odluke,

6. ako linijski prevoz ne obavlja prema elementima linije iz registra (član 32. stav 1. alineja 1. ove odluke),

7. ne poseduje u vozilu fotokopiju izdatog i overenog reda vožnje sa pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika prilikom obavljanja linijskog prevoza (član 32. stav 1. alineja 2. ove odluke),

8. ukoliko ne obavlja prevoz u skladu sa tarifnim sistemom iz člana 3. i ne primenjuje cenu iz člana 42. stav 2. ove odluke (član 32. stav 1. alineja 3. ove odluke),

9. ukoliko ne postupa u skladu sa odlukama nadležne organizacione jedinice donetim na osnovu člana 19. stav 2. ove odluke (član 32. stav 1. alineja 4),

10. ako linijski prevoz obavlja suprotno članu 43. ove odluke,

11. ukoliko prevoz ne organizuje na način propisan članom 44. stav 1. ove odluke,

12. ako ne omogući putnicima da u slučaju prekida saobraćaja ili kvara vozila započetu vožnju nastave drugim vozilom (član 44. stav 2. ove odluke),

13. ukoliko ne postupi shodno članu 44. stav 3. ove odluke,

14. o odstupanjima i razlozima odstupanja od registrovanog reda vožnje ne obavesti nadležne organizacione jedinice Gradske uprave (član 45. stav 3. ove odluke),

15. ako ne preduzme mere shodno odredbama člana 46. ove odluke,

16. ne postupa u skladu sa odredbama člana 48. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice novčanom kaznom od 20.000,00 dinara.

Član 53

Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik i drugo pravno lice ako onemogući ili ometa inspektora za javni linijski prevoz putnika u vršenju službene dužnosti, ili ne dostavi tražene podatke u određenom roku, ili dostavi netačne podatke i ako ne izvrši - ili u određenom roku ne izvrši rešenje inspektora za javni linijski prevoz putnika.

Za radnje iz prethodnog stava kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 dinara.

Član 54

Novčanom kaznom od 3.000,00 dinara kazniće se za prekršaj vozač ako postupa u suprotnosti sa odredbama čl. 33, 35, 40. stav 2. i člana 41. stav 1. ove odluke.

Novčanom kaznom od 20.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik i drugo pravno lice ako postupa u suprotnosti sa odredbama člana 32a.

Za prekršaj iz st. 1. i 2. ovog člana inspektor za javni linijski prevoz putnika izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.

Član 55

Novčanom kaznom od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako postupa suprotno odredbama člana 38, 39, 39a stav 1. alineja prva i druga i član 40. stav 1. ove odluke.

Novčanom kaznom od 5.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice koje se nalazi u vozilu javnog linijskog prevoza bez važeće karte.

Za prekršaje iz st. 1. i 2. ovog člana komunalni milicioner izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.

Član 55a

Novčanom kaznom od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

- ako postupa suprotno odredbama člana 24b. stav 1. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 75.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom od 10.000 dinara.

X - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 56

Ugovori zaključeni između grada i prevoznika, pre stupanja na snagu ove odluke, ostaju na snazi do isteka vremena na koje su zaključeni.

U roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke:

- gradonačelnik će doneti akt iz člana 5. stav 2. ove odluke i

- nadležna organizaciona jedinica će doneti akta iz člana 1. stav 3. i 4. i člana 3. stav 2. i člana 4. stav 4. ove odluke.

Član 57

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove javnog linijskog prevoza preuzeće od organizacionih jedinica uprave gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin poslove registracije linija između naseljenih mesta na području tih opština u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 58

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 24/06) i sva druga akta doneta na osnovu te odluke.

Član 59

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".

 

Samostalni član Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 55/2011)

Član 24

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 55/2011)

Član 9

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda", a primenjivaće se počev od 1. oktobra 2014. godine.

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 2/2015)

Član 8

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 86/2016)

Član 12

Gradonačelnik grada Beograda doneće akt iz člana 5. ove odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 13

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 76/2022)

Član 4

Prevoznici su dužni da svoje poslovanje kojim se uređuje reklamiranje u i na vozilima usklade sa članom 2. ove odluke najkasnije do 1. oktobra 2022. godine.

Član 5

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 23/2023)

Član 17

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda", a primenjuje se danom stupanja na snagu akta iz člana 3. ove odluke.

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda

("Sl. list grada Beograda", br. 40/2023)

Član 4

Nadležna organizaciona jedinica je dužna da uskladiti postojeće akte, redove vožnje, procedure, organizaciju i postupke poveravanja usluge javnog prevoza putnika u skladu sa članom 1. i članom 3. ove odluke, najkasnije do 1. januara 2024. godine.

Prevoznici i nadležna organizaciona jedinica su dužni da svoje poslovanje usklade sa ovom odlukom.

Član 5

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja, a biće objavljena u "Službenom listu Grada Beograda".