PRAVILNIK

O USLOVIMA ZA POSTAVLJANJE OBJEKATA NA JAVNIM POVRŠINAMA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 11/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o uslovima za postavljanje objekata na javnim površinama (u daljem tekstu: Pravilnik), propisuju se tehnički i drugi uslovi za postavljanje sledećih objekata na javnim površinama:

1. letnje bašte,

2. tende i nadstrešnice,

3. slobodnostojeće i zidne vitrine za izlaganje robe,

4. sredstva za oglašavanje,

5. pultovi za izlaganje i prodaju knjiga, časopisa i drugih publikacija, kaseta, cveća, čestitki i drugih ukrasnih predmeta,

6. rashladni uređaji,

7. pokretni uređaji za pripremu hrane,

8. objekti za izvođenje zabavnih programa,

9. specijalizovana vozila za šaltersku prodaju robe,

10. dečji automobili.

Član 2

Objekti iz člana 1. ovog Pravilnika ne mogu se postavljati na sledećim javnim površinama:

- u zoni raskrsnice

- u zoni širine pešačkog prolaza na rastojanju od 2 m

- u zoni stajališta gradskog saobraćaja na rastojanju od 3 m

- u širini pešačkog i kolskog prilaza objektima

- na kolovozu

- na javnim parkiralištima

- na javnoj zelenoj površini

- na trasi protivpožarnog puta

- na drugim javnim površinama u zavisnosti od objekta, u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.

Navedene uslove bliže definiše Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja za svaki pojedinačni slučaj, a u skladu sa propisima o bezbednosti saobraćaja.

Objekti koji se postavljaju na fasadu objekta ili u celini koji uživaju prethodnu zaštitu, u skladu sa propisima o zaštiti kulturnih dobara, postavljaju se u skladu sa uslovima Zavoda za zaštitu spomenika kulture.

Član 3

Postavljene objekte vlasnici moraju održavati u ispravnom stanju i čiste. Oštećene i dotrajale konstrukcije, zastore i druge elemente vlasnici moraju zameniti ili ukloniti.

Vlasnici objekata dužni su da se tokom perioda korišćenja lokacija pridržavaju sanitarno-higijenskih propisa, propisa o zaštiti životne sredine, propisa o radnom vremenu, javnom redu i miru i ostalih propisa koji se primenjuju na predmetnu delatnost.

Prilikom rešavanja zahteva o zauzeću javne površine radi postavljanja objekata iz člana 1. ovog pravilnika posebno će se ceniti prijave građana, nadležnih inspekcijskih organa ili Policijske uprave za narušavanje javnog reda i mira.

Izdato odobrenje za postavljanje objekata iz člana 1. ovog pravilnika može se ukinuti ukoliko dođe do učestalih narušavanja propisa iz stava 2. ovog člana.

II TEHNIČKI I DRUGI USLOVI

1. Letnje bašte

Član 4

Letnja bašta je otvorena prostorna celina na javnoj površini ispred, bočno ili u zaleđu objekta u kome se obavlja ugostiteljska delatnost, delatnost poslastičarnice ili u kome se obavlja delatnost proizvodnje i prodaja peciva i kolača i to: bašta tipa "A" i bašta tipa "B".

Letnja bašta sadrži sledeće elemente: stolove, stolice, suncobrane i odgovarajuće lako pokretljive montažno-demontažne elemente (tende, ograde prema ulici), a koji se uračunavaju u ukupnu površinu koju zauzima letnja bašta.

Prilikom postavljanja letnje bašte, ne sme se ometati funkcija pešačkog i saobraćaja motornih vozila.

Bašta tipa "A" je bašta koja se postavlja na javnoj površini u Ekstra zoni, na osnovu Ppograma lokacija za postavljanje bašti tipa "A", po sprovedenom postupku javnog nadmetanja.

Program lokacija za postavljanje bašti tipa "A" (u daljem tekstu: Program) je sastavni deo ovog Pravilnika (Prilog 1).

Bašta tipa "B" je bašta koja se postavlja izvan lokacija utvrđenih Programom, po postupku i na način propisan Odlukom o komunalnom redu i ovim pravilnikom.

Član 5

Bašte tipa "A" i tipa "B" se ne mogu postavljati ispred kioska na javnoj površini i individualnim parcelama.

Za objekte u kojima se vrši isključivo šalterska prodaja hrane ili pića, odnosno proizvodnja hrane ili pića bez uslova za postavljanje inventara (stolovi, stolice i sl.) i prodaju u objektu, kao i privremenim objektima ne može se izdati odobrenje za postavljanje bašte.

Član 6

Odobrenje za postavljanje bašte tipa "A", Gradska uprava nadležna za komunalne poslove izdaje po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, na period do tri godine, sa pravom korišćenja u sezoni postavljanja letnjih bašti od petnaestog marta do prvog novembra.

Odobrenje za postavljanje bašte tipa "B" može se izdati najduže za period iz stava 1. ovog člana.

Član 7

Ukoliko vremenske prilike dozvoljavaju, letnje bašte se mogu postavljati tokom cele godine, na zahtev vlasnika bašte koji ima važeće odobrenje za postavljanje bašte tipa "A" ili tipa "B".

Zahtev se podnosi Gradskoj upravi nadležnoj za komunalne poslove i u istom se navodi period za koji se traži produžetak važenja odobrenja.

Gradska uprava nadležna za komunalne poslove donosi rešenje kojim se dozvoljava produžetak važenja odobrenja za zauzeće javne površine i isto dostavlja Gradskoj upravi nadležnoj za utvrđivanje, kontrolu i naplatu javnih prihoda, koja će utvrditi visinu naknade za korišćenje prostora na javnoj površini u poslovne svrhe, na način i u postupku saglasno odredbama Odluke o naknadama za korišćenje javnih površina na teritoriji grada Kragujevca i zakona kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija.

Član 8

Po isteku perioda za koje je izdato odobrenje, vlasnik bašta tipa "A" i tipa "B" je obavezan da ukloni sve elemente bašte i javnu površinu vrati u prvobitno stanje.

1a) Postupak za postavljanje bašte tipa "A"

Član 9

Bašta tipa "A" se postavlja po sprovedenom postupku javnog nadmetanja.

Pravo učešća u postupku javnog nadmetanja ima preduzetnik ili pravno lice koje je registrovano i obavlja ugostiteljsku delatnost, delatnost poslastičarnice, kao i delatnost proizvodnje i prodaje peciva i kolača u objektu koji se nalazi u ulici i u funkcionalnoj vezi je sa lokacijom iz Programa, kao i preduzetnik ili pravno lice koje obavlja navedenu delatnost u objektu koji se nalazi u neposrednoj blizini lokacija (u pasažima, prolazima i sl.), a ne predstavlja kiosk u smislu odredbe člana 5. stav 2. ovog pravilnika. Po osnovu jednog objekta u kome se obavljaju navedene delatnosti može biti samo jedan učesnik javnog nadmetanja.

Ukoliko posle javnog nadmetanja ostanu lokacije iz plana koje nisu dodeljene, isti će se dodeliti u novom postupku licitacije.

Član 10

Učesnik na javnom nadmetanju može licitirati jednu ili više lokacija za letnju baštu iz Programa, a može mu se dodeliti samo jedna lokacija u zoni, koju izlicitira kao najpovoljniji ponuđač.

Član 11

Početni licitacioni iznos predstavlja iznos lokalne komunalne takse za zauzeće javne površine za postavljanje bašte u Ekstra zoni obračunate dnevno po 1 m2, u skladu sa Odlukom o lokalnim komunalnim taksama za teritoriju grada Kragujevca.

Član 12

Licitacioni korak se utvrđuje u visini od najviše 10% od početnog licitacionog iznosa.

Član 13

Učesnici javnog nadmetanja su u obavezi da uplate depozit za učešće u postupku licitacije.

Učesniku javnog nadmetanja koji je izabran kao najpovoljniji ponuđač, uplaćeni depozit se uračunava kao uplaćeni deo naknade za korišćenje prostora na javnoj površini.

Učesniku javnog nadmetanja koji nije izabran kao najpovoljniji ponuđač, uplaćeni depozit se vraća u roku od pet dana od konačnosti Odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača.

Član 14

Na osnovu odobrenja za postavljanje bašte tipa "A", Gradska uprava nadležna za utvrđivanje, kontrolu i naplatu javnih prihoda, utvrdiće visinu naknade za korišćenje prostora na javnoj površini u poslovne svrhe, na način i u postupku saglasno odredbama Odluke o naknadama za korišćenje javnih površina na teritoriji grada Kragujevca i Zakona kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija.

Član 15

Postupak javnog nadmetanja u skladu sa ovim Pravilnikom sprovodi Komisija za sprovođenje postupka javnog nadmetanja za zauzeće javne površine za postavljanje bašte tipa "A" (u daljem tekstu: Komisija).

Komisiju, iz stava 1. ovog člana, svojim aktom obrazuje Gradsko veće.

Član 16

Zaključak o raspisivanju oglasa za zauzeće javne površine za postavljanje bašte tipa "A" putem javnog nadmetanja donosi Gradsko veće.

Zaključak obavezno sadrži: ko ima pravo učešća u javnom nadmetanju; naziv ulice, broj i površinu lokacije za bašte; period na koji se izdaju javne površine za postavljanje bašti tipa "A"; početni licitacioni iznos; konstatacije da postupak javnog nadmetanja sprovodi Komisija koju obrazuje Gradsko veće posebnim rešenjem i da se oglas obavezno objavljuje na sajtu grada Kragujevca.

Pored obaveznih elemenata, zaključak može, po potrebi, sadržati i druge potrebne elemente.

Član 17

Oglas obavezno sadrži sledeće elemente:

1. određivanje subjekata koji imaju pravo učešća u javnom nadmetanju,

2. lokaciju, naziv ulice, broj i površinu lokacije za baštu,

3. rok zauzeća javne površine za postavljanje bašti,

4. početni licitacioni iznos,

5. visinu licitacionog koraka,

6. iznos depozita i rok za uplatu,

7. krajni rok za podnošenje prijava,

8. dokumentaciju koja se podnosi uz prijavu, i to:

- podatke o preduzetniku ili pravnom licu koje se prijavljuje na javno nadmetanje (naziv, sedište, matični broj, PIB, delatnost) koji se dokazuje izvodom iz registra nadležnog organa,

- podatke o poslovnoj delatnosti za koju je preduzetnik, odnosno pravno lice registrovan, što dokazuje izvodom iz registra nadležnog organa,

- dokaz da je vlasnik ili zakupac objekta, najmanje za period za koji se sprovodi licitacija,

- broj lokacije, naziv ulice i redni broj bašte,

- podatke o broju poslovnog računa i banke kod koje se vodi,

- dokaz o izvršenoj uplati depozita.

9. organ kome se prijave podnose,

10. vreme (datum i čas) i mesto gde će se sprovesti postupak javnog nadmetanja,

11. kao i sledeće napomene:

- da ukoliko u postupku javnog nadmetanja učesnik nije lično prisutan, lice koje ga zastupa u postupku mora da ima originalno ovlašćenje overeno od strane javnog beležnika,

- da se javna površina - lokacija daje za zauzeće, učesniku koji ponudi najviši licitacioni iznos,

- da jedan učesnik na javnom nadmetanju može licitirati više od jedne lokacije, ali da mu može biti dodeljena samo jedna lokacija kao najpovoljnijem ponuđaču,

- da Komisija neće razmatrati neblagovremene i nepotpune prijave i

- posebnu napomenu o vremenu i mestu preuzimanja dokumentacije u vezi lokacija utvrđenih Programom.

Oglas može da sadrži i druge potrebne elemente.

Član 18

Predsednik Komisije, po otvaranju postupka javnog nadmetanja, utvrđuje i zapisnički konstatuje:

- imena preduzetnika i pravnih lica, odnosno ponuđača koji su ispunili uslove za učešće u javnom nadmetanju,

- imena učesnika koji nisu ispunili uslove za učešće u javnom nadmetanju,

- učesnike u javnom nadmetanju koji su lično prisutni,

- učesnike koje zastupaju lica po ovlašćenju da u ime i za račun učesnika mogu da učine ponudu, odnosno da preduzimaju radnje u postupku javnog nadmetanja.

Član 19

Zapisnik Komisije, osim elemenata iz člana 18. ovog pravilnika sadrži: vreme sprovođenja, odnosno početak postupka javnog nadmetanja, prisutna lica, svojstvo prisutnih lica, tok postupka, ponude i lica koja su ih učinila, vreme završetka postupka.

Član 20

Predsednik Komisije, objavljuje početni licitacioni iznos i poziva učesnike da daju svoje ponude za svaku lokaciju bašte pojedinačno.

Svaki učesnik u javnom nadmetanju obavezan je da javno kaže iznos koji nudi i u ime kog učesnika (ponuđača).

Nakon što zainteresovani učesnici učine ponude, Predsednik Komisije pita tri puta učesnike javnog nadmetanja, da li neko daje ponudu sa većim iznosom, od poslednjeg najvećeg ponuđenog iznosa.

Ukoliko neko od učesnika ponudi veći iznos, od do tada ponuđenog iznosa, postupak se nastavlja na način utvrđen stavom 3. ovog člana, sve dok učesnici javnog nadmetanja, daju ponude sa iznosom većim, od onog koji sadrži poslednja učinjena ponuda.

Ukoliko posle trećeg poziva predsednika Komisije, niko od učesnika u javnom nadmetanju ne učini povoljniju ponudu, od poslednje učinjene ponude, predsednik Komisije javno konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.

Član 21

Ponuđač koji je učinio najpovoljniju ponudu, obavezan je da na poziv predsednika Komisije, odmah potpiše izjavu da je ponudio najviši iznos, sa naznakom visine ponuđenog iznosa.

Ukoliko najpovoljniji ponuđač odbije da potpiše izjavu iz stava 1. ovog člana, predsednik Komisije poziva prvog sledećeg najpovoljnijeg ponuđača da potpiše izjavu iz stava 1. ovog člana.

Ukoliko prvi sledeći najpovoljniji ponuđač ne potpiše izjavu iz stava 1. ovog člana, predsednik Komisije javno oglašava da postupak javnog nadmetanja nije uspeo.

Komisija nakon toga sačinjava izveštaj Gradskom veću da postupak javnog nadmetanja nije uspeo, na osnovu koga Gradsko veće donosi Odluku o ponovnom raspisivanju oglasa za zauzeće javne površine za postavljanje bašte tipa "A" putem javnog nadmetanja.

Ponuđačima iz stava 2. i 3. ovog člana, ukoliko odbiju da potpišu izjave, uplaćeni depozit se ne vraća.

Član 22

Kada najpovoljniji ponuđač potpiše izjavu iz člana 21. ovog pravilnika, predsednik Komisije javno objavljuje da je postupak javnog nadmetanja završen i poziva sve učesnike javnog nadmetanja da potpišu zapisnik i u isti unesu svoje eventualne primedbe na tok postupka.

Na zahtev učesnika javnog nadmetanja predsednik Komisije odmah uručuje fotokopiju zapisnika o sprovedenom postupku javnog nadmetanja.

Član 23

Komisija je dužna da odmah, po okončanju postupka javnog nadmetanja, a najkasnije u roku od 5 dana, izradi Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača za svaku dodeljenu baštu, istu uruči učesnicima javnog nadmetanja i dostavi Gradskoj upravi nadležnoj za komunalne poslove.

Član 24

Učesnici javnog nadmetanja imaju pravo da u roku od tri dana od dana dostavljanja odluke iz člana 23. ovog pravilnika podnesu prigovor Gradskom veću.

Član 25

Gradsko veće obavezno je da u roku od tri dana od dana prijema prigovora iz člana 24. ovog pravilnika, prigovor razmotri i donese Odluku po prigovoru.

Stručne i administrativne poslove u postupku rešavanja po prigovoru za Gradsko veće obavlja Komisija za žalbe.

Član 26

Rešavajući po prigovoru Gradsko veće može:

- da prigovor odbaci zbog neblagovremenosti ili ukoliko je izjavljen od strane neovlašćenog lica,

- da prigovor odbije kao neosnovan,

- da prigovor usvoji i poništi Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača, odnosno poništi sprovedeni postupak.

Član 27

Odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača je konačna, po proteku roka za prigovor ukoliko isti nije podnet, odnosno ukoliko je rešavajući po prigovoru Gradsko veće isti odbacilo odnosno odbilo.

Član 28

U slučaju da se prigovor usvoji i poništi Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača, odnosno poništi sprovedeni postupak javnog nadmetanja, Gradsko veće će doneti zaključak o raspisivanju oglasa za zauzeće javne površine za postavljanje bašte tipa "A" putem javnog nadmetanja za koji je poništena Odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača, odnosno poništen sprovedeni postupak, u roku od sedam dana od dana dostave odluke po prigovoru učesnicima javnog nadmetanja.

Član 29

Gradska uprava nadležna za komunalne poslove na osnovu konačne Odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača, u roku od pet dana od dana njene konačnosti, rešenjem odobrava zauzeće javne površine za postavljanje bašte tipa "A" najpovoljnijem ponuđaču.

Rešenje iz stava 1. ovog člana, pored elemenata propisanih ovim pravilnikom, obavezno sadrži:

- Podatke o preduzetniku, odnosno pravnom licu kome se odobrava zauzeće javne površine;

- Lokaciju, površinu i elemente bašte;

- Period na koji se izdaje odobrenje;

- Uračunavanje uplaćenog depozita kao uplaćeni deo naknade za korišćenje prostora na javnoj površini u poslovne svrhe, osim radi prodaje štampe, knjiga i drugih publikacija, proizvoda starih i umetničkih zanata i domaće radinosti;

- Obavezu postavljanja elemenata bašte u skladu sa lokacijom za koju se odbora postavljanje;

- Zabranu davanja predmetne lokacije drugom licu na korišćenje;

- Prava i obaveze u slučaju neizvršavanja obaveza po ovom rešenju;

- Napomenu da će bašta biti uklonjena od strane nadležnog organa u slučaju odstupanja od utvrđenih obaveza.

Član 30

Rešenje iz člana 29. prestaje da važi:

- istekom roka na koji je doneto

- na zahtev korisnika

- promenom vlasnika

- promenom delatnosti

- promenom sedišta

Ako rešenje iz člana 29. Pravilnika prestane da važi pre isteka roka na koji je doneto, Komisija će raspisati oglas za zauzeće javne površine - upražnjene lokacije, pod uslovima i na način propisan ovim pravilnikom.

Član 31

Ukoliko posle donošenja rešenja iz člana 29. ovog pravilnika nastupe okolnosti koje se nisu mogle predvideti u toku postupka, a koje onemogućavaju korišćenje javne površine za postavljanje bašte, Gradska uprava nadležna za komunalne poslove može po službenoj dužnosti ili na zahtev imaoca odobrenja sprovesti postupak o utvrđivanju prestanka prava korišćenja javne površine.

Pod okolnostima iz stava 1. ovog člana podrazumevaju se: viša sila, izvođenje radova na izgradnji, rekonstrukciji ili održavanju objekta komunalne infrastrukture i opravdane okolnosti koje onemogućavaju imaoca odobrenja u obavljanju delatnosti za koju mu je odobreno korišćenje javne površine (stečaj, likvidacija, prestanak obavljanja delatnosti, duža i teža bolest i sl.).

Podnosilac zahteva iz stava 1. ovog člana dužan je da, uz zahtev za utvrđivanje prestanka prava korišćenja javne površine, Gradskoj upravi nadležnoj za komunalne poslove dostavi dokaz kojim će učiniti verovatnim okolnosti iz stava 2. ovog člana.

U postupku prestanka prava korišćenja javne površine Gradska uprava nadležna za komunalne poslove odlučiće i o vraćanju dela lokalne komunalne takse srazmerno vremenu korišćenja.

1b) Uslovi za postavljanje bašte

Član 32

Javne površine na kojima se mogu postavljati bašte su:

- pešačka zona,

- trg,

- trotoar i

- druge otvorene javne površine namenjene za korišćenje pod uslovima utvrđenim ovim pravilnikom.

Član 33

Bašta pored stolova i stolica može da sadrži:

- montažno-demontažnu, odnosno transparentnu ogradu ili žardinjere koja se postavlja maksimalno do visine baštenskih stolova u okviru odobrenog gabarita bašte osim u pešačkim zonama. Bašta koja se postavlja uz kolovoz mora imati transparentnu vizuelnu barijeru - ogradu postavljenu prema kolovozu radi zaštite od uticaja saobraćaja maksimalne visine do visine baštenskih stolova,

- suncobrane, svetlo bež boje ili slične nijanse sa prostorom za logo na obodnom karneru,

- tende na slobodnostojećim sklapajućim ramovima van pešačkih zona (bašte tipa "B"),

- rashladnu vitrinu, pokretni šank, televizore koji nisu fiksirani za podlogu i ljuljaške bez zaštite za sunce.

Svi elementi bašte moraju biti postavljeni unutar prostora odobrene površine, a čije su ivične linije obeležene na tlu.

Član 34

Bašte ne mogu biti zatvorenih stranica preko visine stolova i u istima se ne mogu postavljati baštenski roštilj, ražanj, mangal, fiksni šank, ozvučenje, video bimovi, montažno-demontažne podne platforme niti je dozvoljeno izvođenje muzike uživo.

Izuzetno podne platforme iz stava 1. ovog člana se mogu postaviti na obrazloženi zahtev imaoca odobrenja za postavljanje letnje bašte i uz prethodno mišljenje Komisije za utvrđivanje neophodnosti postavljanja montažno-demontažne platforme u okviru letnje bašte, a radi nivelacije podloge.

Nivelisanje letnje bašte može se vršiti samo kada je to neophodno zbog nagiba, konfiguracije i stanja površine terena, postavljanjem montažno-demontažne platforme, koja ne može biti viša od 0,25 m, uz obavezno zatvaranje prostora ispod platforme metalnim, nerđajućim rešetkama, koje su pričvršćene za konstrukciju platforme i koje nisu transparentne.

Komisiju iz stava 2. ovog člana rešenjem obrazuje načelnik Gradske uprave nadležne za komunalne poslove.

Član 35

Postavljanjem bašte ne može se menjati postojeća podloga.

Član 36

Prilikom postavljanja bašte u blizini drveta, sadnice, žive ograde, rondele, žardinjere i drugog objekta zelenila ostavlja se prostor za njihovo održavanje.

Elementi bašte postavljaju se tako da oko stabla drveta ili sadnice ostane slobodan prostor u dimenzijama površine sadnog mesta, odnosno elemenata horizontalne zaštite - rondele.

Suncobrani se postavljaju tako da oko drveta čija se krošnja nalazi iznad suncobrana postoji slobodan prostor u dimenzijama površine elemenata horizontalne zaštite, a oko sadnice i drveta kod kojih se krošnja nalazi u visini suncobrana prostor u dimenzijama površine elemenata horizontalne zaštite uvećanim sa svake strane za 40 cm i više.

Član 37

Bašte tipa "B" se mogu postavljati na trotoarima ukoliko su trotoari dovoljno široki, tako da je na njima moguće obezbediti potrebnu širinu prolaza za pešake i potrebnu širinu zaštitnog pojasa.

Bašte je moguće postavljati na trotoarima zavisno od protoka pešačkog saobraćaja prema proceni Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, a u skladu sa sledećom tabelom:

Frekvencija pešačkog saobraćaja

Minimalna širina trotoara (m)

Minimalna širina prolaza za pešake
(m)

Minimalna širina zaštitnog pojasa (m)

Minimalna širina za baštu (m)

niska

3,70

1,60

0,50

1,60

srednja

4,10

2,00

0,50

1,60

visoka

5,10

3,00

0,50

1,60

2. Tende i nadstrešnice

Član 38

Tenda je slobodnostojeća konstrukcija sa odgovarajućim zastorom sa namenom za zaštitu od sunca i može biti element bašte tipa "B". Uslovi za postavljanje tende propisani su ovim Pravilnikom kroz odredbe koje se odnose na bašte tipa "B".

Član 39

Nadstrešnica sadrži konstrukciju i zastor, postavlja se na fasadu iznad ulaza u poslovni prostor i služi kao zaštita od sunca. Konstrukcija nadstrešnice mora biti urađena od nerđajućih metala, plasticifirana ili metalna - obojena postojanim bojama, koja je sklapajuće konstrukcije.

Zastor mora biti otporan na atmosferske uticaje i pogodan za održavanje.

Minimalna visina donje ivice konstrukcije i zastora mora biti 2,20 m od kote terena, dok horizontalno odstojanje od građevinske linije može biti do 1,5 m.

Član 40

Konstrukcija nadstrešnice i zastor ne smeju ometati postojeće i planirano komunalno zelenilo, instalacije, vertikalnu saobraćajnu signalizaciju, niti zadirati u profil saobraćajnice.

Konstrukcije i zastore vlasnici moraju održavati u ispravnom stanju i čiste.

Oštećene i dotrajale konstrukcije i zastore vlasnici moraju ukloniti.

3. Slobodnostojeće i zidne vitrine

Član 41

Slobodnostojeće vitrine izrađuju se od aluminijumskih profila i okova i zastakljene su staklom za izloge.

Slobodnostojeće vitrine mogu se koristiti za izlaganje robe van poslovnog prostora.

U slobodnostojećim vitrinama se ne mogu isticati reklame, obaveštenja i slično.

Član 42

Slobodnostojeće vitrine se ne mogu postavljati u Ekstra zoni.

Član 43

Orijentacione dimenzije slobodnostojećih vitrina su: visina - 1,20 m, širina - 0,80 m, dubina - 0,40 m. Postolje vitrine je metalna konstrukcija, montažno-demontažna (sa točkićima), visine do 0,30 m.

Član 44

Slobodnostojeće vitrine ne smeju ometati pešačke tokove i održavanje javnih površina i instalacija.

Slobodnostojeće vitrine je moguće postavljati na trotoarima zavisno od protoka pešačkog saobraćaja prema proceni Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, u skladu sa tabelom iz člana 37. ovog pravilnika.

Član 45

Zidne vitrine izrađuju se od istih materijala od koga su izrađeni izlozi.

Član 46

Položaj vitrina na zidnim platnima fasada ne može visinski biti van gabarita izloga. Dubina vitrine može biti do 0,20 m.

Član 47

Postavljanjem zidne vitrine ne smeju se rušiti fasadni, konstruktivni i instalacioni elementi objekata.

4. Sredstva za oglašavanje

Član 48

Sredstvo za oglašavanje je: reklamni medij (oglasni pano-bilbord), elektronski displej, svetleće slovo ili znak kojim se predstavlja oglasna poruka ili naziv poslovnog subjekta, svetlosni ili laserski prikaz - poruka projektovana na podlogu, fasadu objekta ili u vazdušni prostor, svetleća reklamna vitrina - city light, svetleća reklama za isticanje cenovnika benzinskih stanica, reklamni stub - totema, rotirajuća tabla, prenosiva tabla, oznaka na ukrasnim i zaštitno-namenskim ogradama, transparent (baner), tabla, platno, mural, oznaka na uličnim fasadama, plakat ili simbol, komercijalni i drugi oglas, kao i oznaka kojom se obeležava kulturno dobro, turistički i drugi objekat, jarbol, zastava i sl. kojima se vrši oglašavanje za sopstvene potrebe i za potrebe drugih lica.

4a) Izgled

Član 49

Sredstvo za oglašavanje može da bude pravougaonog, kružnog, trouglastog, elipsastog ili oblika mnogougla. Sredstvo za oglašavanje može biti nepokretno ili rotirajuće, kao i svetleće ili nesvetleće. Sredstvo za oglašavanje može da sadrži tekstualnu poruku, grafičku poruku ili obe vrste poruka.

Raspored boja i simbola na sredstvima za oglašavanje ne sme da podseća na saobraćajni znak. Slova, brojevi i simboli na sredstvima za oglašavanje moraju da se visinom, bojom i oblikom razlikuju od slova, brojeva i simbola na saobraćajnom znaku.

Na obodu sredstva za oglašavanje kružnog, elipsastog ili trouglastog oblika ne može se nalaziti neprekidni pojas crvene boje. Pod neprekidnim pojasom crvene boje podrazumeva se i onaj čiji je centralni ugao prekida kontinuiteta manji od 90.

Poleđina sredstva za oglašavanje koja se postavlja na javnoj površini je zagasito sive boje, a boja poleđine sredstva za oglašavanje koje se postavlja na stub identične je boje kao stub.

Sredstva za oglašavanje koje se mogu postaviti na prilaznim putevima Gradu postavljaju se u skladu sa Pravilnikom o uslovima i načinu obavljanja komunalne delatnosti postavljanja reklamnih panoa.

4b) Postavljanje

Član 50

Sredstvo za oglašavanje se ne može postaviti na: stub ili naličje saobraćajnog znaka, stub ili naličje semafora, stablo drveta ili ukrasnog zelenila, zaštitnoj ogradi oko stabla, autobuskom stajalištu, u trouglu preglednosti raskrsnice ili ukrštanja puta sa železničkom prugom.

Sredstvo za oglašavanje čija je površina veća od 6 m2 može se postaviti uz prethodno pribavljeno odobrenje organa nadležnog za izdavanje građevinske dozvole.

Član 51

Ako se sredstvo za oglašavanje postavlja iznad trotoara, minimalna vertikalna udaljenost donje ivice sredstva za oglašavanje od najisturenije tačke trotoara je 2,5 m.

Ako se sredstvo za oglašavanje postavlja iznad kolovoza, minimalna vertikalna udaljenost donje ivice sredstva za oglašavanje od najisturenije tačke kolovoza je 4,5 m.

Član 52

Na stub javne rasvete, mogu da se postave najviše dva sredstva za oglašavanje, pod uslovom da sredstva za oglašavanje moraju biti na suprotnim stranama u odnosu na osu stuba.

Ako se sredstvo za oglašavanje postavlja na stub javne rasvete čija je visina veća od 6 m, donja ivica rama sredstva za oglašavanje mora biti postavljena na visini od 4,5 m od najisturenije tačke terena.

Ako se sredstvo za oglašavanje postavlja na stub javne rasvete čija je visina manja od 6 m, donja ivica rama sredstva za oglašavanje mora biti postavljena na visini od 2,5 m od najisturenije tačke terena, ali tako da ne ulazi u slobodni profil kolovoza.

Ram sredstva za oglašavanje koji se postavlja na stub javne rasvete pričvršćuje se na dve tačke (bez bušenja i oštećenja stuba), a udaljenost najbliže ivice rama od spoljne ivice stuba mora biti 0,1 m.

Sredstvo za oglašavanje koja se postavlja na stub javne rasvete mora biti pravougaonog oblika dimenzije 0,80 m x 0,80 m (može da se postavi i kao rotirajuće, umetnuto u okvir rama).

Sredstvo za oglašavanje može da se postavi na stub javne rasvete koji se nalazi u trouglu preglednosti raskrsnice ili ukrštanja puta sa železničkom prugom, a čija stranica trougla iznosi 40 m u naselju i 120 m van naselja.

Sredstva za oglašavanje na stubovima javne rasvete postavljaju se na način i u postupku propisanim Odlukom o oglašavanju na teritoriji grada Kragujevca.

Postavljanje sredstava za oglašavanje, kao delatnost, mogu vršiti pravna lica ili preduzetnici registrovani za obavljanje delatnosti pružanja usluge oglašavanja, po sprovedenom postupku javnog konkursa ili kroz realizaciju projekta javno privatnog partnerstva, u skladu sa Odlukom iz stava 7. ovog člana.

Član 53

Sredstvo za oglašavanje može da se postavi na fasadu zgrade pod uslovom da se obezbedi minimalna visina od 2,5 m od trotoara.

Član 54

Sredstvo za oglašavanje mora biti postavljeno tako da ne zaklanja saobraćajni znak.

Minimalna udaljenost sredstva za oglašavanje od saobraćajnog znaka je 15 m u naselju, a 50 m van naselja.

Član 55

Visina donje ivice rotirajućeg sredstva za oglašavanje mora biti minimalno 2,5 m od nivoa terena.

Član 56

Prenosiva sredstva za oglašavanje ne mogu se postavljati na trotoarima i pešačkim površinama u Ekstra zoni.

Član 57

Temeljna stopa nosača sredstva za oglašavanje ne može da se postavi iznad PTT instalacija, elektro kablova i drugih podzemnih vodova.

Član 58

Ako je sredstvo za oglašavanje svetleće, izvor svetlosti mora biti postavljen tako da ne zaslepljuje učesnike u saobraćaju, kao i susedne objekte. Svetlost ne sme biti emitovana u isprekidanim intervalima.

Ako je sredstvo za oglašavanje svetleće i ako se sredstvo za oglašavanje postavlja na stub javne rasvete, podnosilac zahteva je dužan da pribavi saglasnost javnog preduzeća nadležnog za distribuciju električne energije.

Član 59

Transparent postavljen između zgrada ili stubova nisko-naponske mreže postavlja se za značajne priredbe, sedam dana pre početka a najkasnije do završetka priredbe, odnosno manifestacije i uz saglasnost vlasnika stambenog, stambeno-poslovnog ili poslovnog objekta na koje se postavlja. Ovi transparenti ne mogu se postavljati na visini manjoj od 4,5 m od nivelete kolovoza.

Član 60

Troškove izrade, postavljanja održavanja i rizika za slučaj oštećenja i uništenja sredstva za oglašavanje padaju na teret lica kome je izdato odobrenje za postavljanje.

Član 61

Ako se na mesto postavljenog sredstva za oglašavanje ili u njegovoj visini postavlja novi saobraćajni znak ili druga saobraćajna oprema, sredstvo za oglašavanje biće uklonjeno ili premešteno na najbliže odgovarajuće mesto o trošku investitora nove opreme.

Član 62

O izdatim odobrenjima vodi se evidencija - registar postavljenih sredstava za oglašavanje pored saobraćajnica na gradskoj teritoriji grada Kragujevca.

Registar sadrži:

- naziv i adresu lica kome je izdato odobrenje,

- datum izdavanja odobrenja,

- važnost izdatog odobrenja,

- mesto postavljanja natpisa (adresa i opis, grafički prilog),

- dimenzije natpisa,

- sadržinu simbola i teksta sa naznakom osnovnih boja reklamne oznake.

5. Pultovi za izlaganje i prodaju knjiga, časopisa i drugih publikacija, kaseta, cveća, čestitki i drugih ukrasnih predmeta

Član 63

Pultovi za izlaganje i prodaju knjiga, časopisa i drugih publikacija, kaseta, cveća, čestitki i drugih ukrasnih predmeta (u daljem tekstu: prodajni pultovi) su tipski, otvoreni, lako pokretni objekti za izlaganje i prodaju robe, čija bruto površina ne može biti veća od 2 m2.

Gradsko veće, na osnovu zahteva Šumadija sajam d.o.o. Kragujevac može odobriti zauzeće javne površine u ekstra zoni za organizovanje postavljanja pultova za izlaganje i prodaju cveća, čestitki i drugih ukrasnih predmeta u sajamske dane povodom obeležavanja državnih, verskih i drugih praznika i radi organizovanja vašarske prodaje.

Gradsko veće, na osnovu zahteva Javnog komunalnog preduzeća Šumadija Kragujevac rešenjem može odobriti organizovanje prodaje sezonskih poljoprivrednih i drugih proizvoda (drva i sl.) uz prethodno pribavljeno mišljenje Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.

Gradsko veće, na osnovu zahteva Gradske turističke organizacije Kragujevac, rešenjem može odobriti organizovanje izlaganja predmeta starih i umetničkih zanata i domaće radinosti, radi očuvanja tradicija i kulturne baštine, u skladu sa uslovima utvrđenim ovim Pravilnikom.

Član 64

Nije dozvoljeno zatvarati izložbeni pult tako da dobija izgled kioska.

Član 65

Prodajni pult obavezno sadrži na vidnom mestu istaknutu pločicu sa imenom radnje, odnosno korisnika tezge, brojem pulta i brojem rešenja kojim je odobreno postavljanje prodajnog pulta.

Prodaja robe na prodajnim pultovima može se obavljati tokom cele godine, ili u sajamske dane, u vremenu od 8 do 20 sati, a po isteku radnog vremena, obavezno se uklanja sa javne površine.

Član 66

Prodajni pultovi mogu se postavljati na sledećim lokacijama: Pešačka zona u ul. Kralja Petra I, prolaz između Pešačke zone i Trga Radomira Putnika i staza između zgrade Suda i posebnog parkinga.

Prodajne pultove je moguće postavljati na trotoarima zavisno od protoka pešačkog saobraćaja prema proceni Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, a u skladu sa tabelom iz člana 37. ovog pravilnika.

6. Rashladni uređaji

Član 67

Rashladni uređaji su tipski, pokretni objekti za hlađenje, zamrzavanje i prodaju industrijski pakovanih sladoleda i drugih prehrambenih proizvoda (kremova, napitaka i dr.), čija bruto površina ne može biti veća od 2 m2.

Rashladni uređaji se postavljaju uz poslovni objekat pod uslovom da ne ometaju, odnosno ugrožavaju pešački saobraćaj.

Rashladne uređaje je moguće postavljati na trotoarima zavisno od protoka pešačkog saobraćaja prema proceni Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, a u skladu sa tabelom iz člana 37. ovog pravilnika.

Član 68

Ispred kioska i poslovnog objekta - lokala u Ekstra zoni se može postaviti jedan rashladni uređaj, a van Ekstra zone mogu se postaviti do četiri rashladna uređaja u skladu sa uslovima propisanim ovim pravilnikom.

Član 69

Aparat za sladoled je tipski, lako pokretni uređaj za pripremu i prodaju sladoleda koji se postavlja ispred ili pored objekta u kome se obavlja poslastičarska delatnost.

Član 70

Odobrenja za postavljanje rashladnih uređaja se mogu izdavati tokom cele godine, a najduže do 31. decembra tekuće godine.

Po isteku vremena na koje su postavljeni moraju se ukloniti sa javne površine.

7. Pokretni uređaji za pripremu hrane

Član 71

Pokretni uređaj za pripremu hrane je uređaj za prženje kokica, pečenje kestena, kuvanje ili pečenje kukuruza, šećerne vune i drugih uređaja za pripremu hrane koji se postavlja na javnoj površini u skladu sa Odlukom o komunalnom redu i odredbama ovog pravilnika.

Pokretni uređaji iz stava 1. ovog člana u Ekstra zoni i Velikom parku, postavljaju se na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja u skladu sa Programom lokacija, koji je sastavni deo ovog pravilnika (Prilog 2).

Na postupak javnog nadmetanja primenjuju se pravila postupka javnog nadmetanja za postavljanje bašte tipa "A".

Pravo učešća u postupku javnog nadmetanja imaju preduzetnici koji se bave trgovinom na malo izvan prodavnica, tezgi i pijaca, prodajom kokica i sl.

Učesnik u javnom nadmetanju može licitirati za jednu ili više lokacija iz plana koji je sastavni deo oglasa, ali mu se mogu dodeliti najviše dve lokacije.

Odobrenje za postavljanje pokretnih uređaja izdaje se na period od tri godine sa pravom korišćenja tokom cele godine ili u sajamske dane.

Pokretni uređaji za pripremu lokacija van lokacija iz stava 2. ovog člana, postavljaju se na osnovu zahteva stranke na lokacijama koje ispunjavaju uslove sa odredbama ovog Pravilnika, uz pribavljanje mišljenja gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.

8. Objekti za izvođenje zabavnih programa

Član 72

Objekti za izvođenje zabavnih programa su:

- dečji zabavni parkovi,

- virtuelne igraonice,

- cirkusi i luna parkovi,

- bine za koncerte i festivale.

Pod dečijim zabavnim parkom se podrazumeva prostor na kome je smeštena sledeća oprema:

- trambolina,

- dvorac i drugi elementi ispunjeni vazduhom,

- zidovi za penjanje,

- tuneli,

- tobogani i klackalice različitih oblika,

- bazeni napunjeni različitim sadržajima namenjenim deci različitog uzrasta,

- karusel i drugi slični elementi namenjeni deci manjeg uzrasta.

Dečji zabavni parkovi i virtuelne igraonice iz stava 1. ovog člana mogu se postaviti na javnoj površini u skladu sa Programom lokacija koji je sastavni deo ovog pravilnika (Prilog 3 i 3a).

Izdavanje javne površine za postavljanje opreme za dečje zabavne parkove sprovodi se u postupku javnog nadmetanja (licitacija) shodnom primenom odredaba ovog Pravilnika koje se primenjuju za sprovođenje postupka licitacije za bašte tipa "A".

Bine za koncerte i festivale iz stava 1. ovog člana mogu se postaviti na javnoj površini u skladu sa Programom lokacija koji je sastavni deo ovog pravilnika (Prilog 4).

Gradsko veće, na osnovu zahteva Ustanove Dom omladine ʺKragujevacʺ u Kragujevcu, može odobriti zauzeće javne površine u ekstra zoni i ostalim zonama za postavljanja bina za organizovanje koncerata i festivala povodom obeležavanja Dana Grada, državnih, verskih i drugih praznika.

9. Specijalizovana vozila za šaltersku prodaju robe

Član 73

Specijalizovano vozilo za šaltersku prodaju robe po pravilu menja mesto zadržavanja i prodaje u toku radnog vremena na lokacijama koje su odobrene rešenjem Gradske uprave nadležne za komunalne poslove.

Podnosilac zahteva za postavljanje specijalizovanog vozila iz stava 1. ovog člana je dužan da u zahtevu opredeli lokacije na kojima će se navedeno vozilo zadržavati radi prodaje kao i vreme zadržavanja na navedenim lokacijama.

Gradska uprava iz stava 1. ovog člana rešenjem može odobriti najmanje tri, a najviše pet lokacija koje ispunjavaju uslove uz prethodno mišljenje Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, a u skladu sa tabelom iz člana 37. ovog pravilnika.

10. Dečji automobili

Član 74

Dečji automobili su sredstva za dečju zabavu na akumulator ili pedale.

Dečji automobili se mogu postaviti na javnu površinu u skladu sa Programom lokacija koji je sastavni deo ovog pravilnika (Prilog 5).

Odobravanje korišćenja javne površine za postavljanje dečjih automobila sprovodi se u postupku javnog nadmetanja (licitacija) shodnom primenom odredaba ovog pravilnika koje se primenjuju i za sprovođenje postupka licitacije za bašte tipa "A".

III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 75

Postupci po podnetim zahtevima, koji nisu okončani izdavanjem odobrenja za korišćenje javne površine, biće okončani u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Član 76

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za postavljanje objekata na javnim površinama ("Službeni list grada Kragujevca", broj 10/17, 12/17, 9/20, 35/20 i 15/22).

Član 77

Ovaj pravilnik stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".