PRAVILNIK
O NAČINU I POSTUPKU PROVERE ALKOHOLISANOSTI I/ILI UTICAJA DRUGIH OPOJNIH SREDSTAVA ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA PROKUPLJA

("Sl. list grada Prokuplja", br. 21/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o načinu i postupku provere alkoholisanosti i/ili uticaja drugih opojnih sredstava zaposlenih u Gradskoj upravi grada Prokuplja (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuje se način i postupak provere prisustva alkohola i drugih psihoaktivnih supstanci u organizmu zaposlenih u Gradskoj upravi grada Prokuplja u toku radnog vremena, radi zaštite zaposlenih i stranaka od opasnosti koju može izazvati lice pod dejstvom istih, kako sebi tako i drugima, a sve u cilju sprečavanja nastanka štete po lica i imovinu.

Pravilnikom se takođe uređuje način i postupak upućivanja zaposlenog u nadležnu zdravstvenu ustanovu radi testiranja na prisustvo drugih sredstava zavisnosti (opijata) u organizmu.

Termini izraženi u ovom Pravilniku u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koja se odnose.

Član 2

Zaposlenima u smislu odredaba ovog Pravilnika smatraju se zaposleni u Gradskoj upravi grada Prokuplja, kao i druga lica koja obavljaju poslove u poslovnim prostorijama Gradske uprave (izvođači radova, studenti na stručnoj praksi, volonteri, kao i sva druga lica koja po bilo kom osnovu obavljaju rad u prostorijama Gradske uprave).

Član 3

Zaposlenima je zabranjeno unošenje/konzumiranje alkoholnih pića i drugih opojnih sredstava u bilo kom obliku u poslovnim prostorijama Gradske uprave i drugim prostorima gde obavljaju rad.

Zabranjen je dolazak na rad i prisustvo na radnom mestu u alkoholisanom stanju ili pod dejstvom drugih opojnih sredstava u toku radnog vremena.

Pod alkoholisanim stanjem, u smislu Pravilnika, podrazumeva se prisustvo alkohola u organizmu u vrednosti većoj od 0,00 %.

Član 4

Načelnik Gradske uprave, kao i rukovodioci užih unutrašnjih jedinica dužni su da:

- ne dozvole početak rada, odnosno, odmah prekinu započeti rad zaposlenom kada postoji sumnja da su pod uticajem alkohola ili drugih opojnih sredstava;

- spreče unošenje i upotrebu alkohola ili drugih opojnih sredstava za vreme rada, odnosno nalože uklanjanje istih ukoliko u kontroli bude utvrđeno njihovo prisustvo u poslovnim prostorijama Gradske uprave;

- udalje sa rada, iz radnih prostorija i radne okoline zaposlenog koji je pod uticajem alkohola ili drugih opojnih sredstava.

II NAČIN I POSTUPAK UTVRĐIVANJA PRISUTNOSTI ALKOHOLA U ORGANIZMU ZAPOSLENIH

Član 5

Provera prisutnosti alkohola u organizmu zaposlenog se vrši korišćenjem mernog uređaja (alkometra, dregera) kojim se brzo, pouzdano, higijenski i precizno vrši merenje koncentracije alkohola u dahu, čiji se rezultati mogu koristiti kao dokaz na sudu.

Merni uređaj iz stava 1. ovog člana podleže kalibraciji kako bi se obezbedila njegova tačnost i prikazivanje rezultata testova, a koju vrši Gradska uprava grada Prokuplja.

Kalibracija (baždarenje) se vrši po preporuci proizvođača na šest meseci, ukoliko aparat sam ne prikaže na ekranu da je istu potrebno izvršiti ranije.

Proveru alkoholisanosti zaposlenih, odnosno proveru prisustva alkohola u krvi zaposlenog vrši Komisija za alkotestiranje (u daljem tekstu: Komisija), koju obrazuje načelnik Gradske uprave.

Komisiju čini tri člana (predsednik Komisije i dva člana). Komisija može biti obrazovana kao stalna komisija na period od 4 (četiri) godine, ili se obrazuje po potrebi.

Jedan član Komisije obavezno mora biti obučen za rukovanje alko-test uređajem, odnosno za korišćenje drugih sredstava ili aparata kojima se vrši provera da li je lice pod dejstvom alkohola ili drugih opojnih sredstava.

Komisija, po zahtevu načelnika Gradske uprave, vrši proveru alkoholisanosti zaposlenog Gradske uprave, kome je naloženo alkotestiranje ili su određeni za preventivnu proveru alkoholisanosti.

Član 6

Postupak provere na prisustvo alkohola se vrši:

1. po dostavljenom obaveštenju neposrednog rukovodioca zaposlenog Načelniku Gradske uprave, u slučaju postojanja sumnje ili saznanja da je zaposleni pod dejstvom alkohola;

2. po nalogu Načelnika Gradske uprave, kada dobije obaveštenje iz tač. 1 ovog člana ili postupa samoinicijativno;

3. kada zaposleni svojim ponašanjem vidno ostavlja utisak da je pod uticajem alkohola ili opojnih sredstava;

4. kada se zaposleni zatekne na radnom mestu da konzumira alkohol;

5. u slučaju povrede na radu ili incidenta na radu, ako postoji sumnja da je povreda ili incident posledica upotrebe alkohola;

6. u drugim slučajevima kada se proceni da je ponašanje zaposlenog uzrokovano upotrebom alkohola.

Član 7

Preventivna provera alkoholisanosti sprovodi se najmanje dva puta godišnje na osnovu akta o sprovođenju preventivne provere zaposlenih u Gradskoj upravi, koji donosi načelnik Gradske uprave na predlog zaposlenog na poslovima bezbednosti i zdravlja na radu zaposlenih.

Zaposleni koji će biti podvrgnuti preventivnoj proveri iz stava 1. ovog člana određuju se metodom prostog slučajnog uzorka.

Načelnik Gradske uprave je u obavezi da po dolasku Komisije i dobijanju obaveštenja o preventivnoj proveri izda nalog i obezbedi uslove za proveru zaposlenih koji budu izabrani.

Član 8

U slučaju postojanja sumnje ili saznanja da je neko od zaposlenih u alkoholisanom stanju, neposredni rukovodilac zaposlenog je dužan da bez odlaganja o tome obavesti Načelnika Gradske uprave. Obaveštenje se upućuje neposredno usmenim putem, telefonski ili slanjem obaveštenja elektronskom poštom.

Načelnik Gradske uprave, po dobijanju obaveštenja iz stava 1. ovog člana, bez odlaganja:

- poziva zaposlenog i izdaje pisani nalog da se izvrši provera prisustva alkohola u krvi zaposlenog, koji uručuje odmah zaposlenom

- upućuje istovremeno zahtev Komisiji da izvrši proveru prisustva alkohola u organizmu zaposlenog. Zahtev se može uputiti neposredno, telefonski ili putem elektronske pošte.

Postupanje iz stava 2. ovog člana može inicirati sam načelnik Gradske uprave, bez obaveštenja neposrednog rukovodioca (npr. kada u neposrednom susretu sa zaposlenim posumnja na alkoholisanost zaposlenog, vidi zaposlenog da konzumira alkohol, dobije obaveštenje o ponašanju ili postupanju zaposlenog, telefonskim ili drugim putem od rukovodioca, drugog zaposlenog ili stranke i dr.).

Nakon izvršene provere prisustva alkohola u organizmu, Komisija će sačiniti zapisnik o izvršenom alkotestiranju (u daljem tekstu: Zapisnik) u četiri primerka. Jedan primerak zadržava lice zaduženo za bezbednost i zdravlje na radu, a ostali primerci se dostavljaju zaposlenom, neposrednom rukovodiocu zaposlenog i načelniku Gradske uprave.

Član 9

Zaposleni kome je dat nalog za alkotestiranje iz člana 8. ovog Pravilnika, dužan je da se podvrgne proveri na prisustvo alkohola u organizmu u skladu sa datim nalogom, u protivnom čini težu povredu dužnosti iz radnog odnosa.

Provera se obavezno vrši u prisustvu neposrednog rukovodioca zaposlenog koji se proverava ili lica koje odredi načelnik Gradske uprave.

Član 10

U slučaju povrede na radu, incidenta u kome učestvuje jedan ili više zaposlenih ili drugog ponašanja koje može dovesti ili ima za posledicu remećenje procesa rada, nanošenje materijalne štete, ugrožavanje života ili zdravlja, kako samog zaposlenog učesnika događaja/incidenta, tako i drugih zaposlenih i stranaka, neposredni rukovodilac zaposlenog kome se takvo ponašanje prijavi ili načelnik Gradske uprave, bez odlaganja preduzima radnje iz člana 8. ovog Pravilnika vezane za utvrđivanje alkoholisanosti zaposlenog.

Ukoliko u situacijama iz stava 1. ovog člana, učestvuju zaposleni i iz drugih gradskih uprava ili stručnih službi organa Grada, načelnik Gradske uprave, bez odlaganja obaveštava telefonskim putem ili putem elektronske pošte, rukovodioca Gradske uprave ili stručnih službi organa grada čiji zaposleni su učesnici konkretnog događaja ili incidenta kako bi se blagovremeno preduzele sve neophodne radnje vezane za alkotestiranje u skladu sa ovim pravilnikom i opštim aktima gradskih uprava ili stručnih službi organa grada.

Član 11

Rezultati provere alkoholisanosti mogu se koristiti u postupku utvrđivanja disciplinske odgovornosti zaposlenog.

Član 12

U slučaju da zaposleni odbije proveru prisustva alkohola u organizmu, načelnik Gradske uprave na osnovu sačinjenog zapisnika Komisije o odbijanju alkotestiranja izdaje nalog za alkotestiranje zaposlenog u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi.

Zaposleni je u obavezi da se, u roku od jednog sata od dobijanja naloga iz stava 1. ovog člana, javi nadležnoj zdravstvenoj ustanovi radi provere prisustva alkohola u organizmu.

Provera iz stava 2.ovog člana obavezno se vrši u prisustvu jednog člana Komisije i neposrednog rukovodioca zaposlenog, odnosno lica koje odredi načelnik Gradske uprave.

U slučaju da zaposleni odbije da postupi po nalogu iz stava 1. ovog člana, i ne obavi proveru u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, smatraće se da je pod uticajem alkohola, čime čini težu povredu dužnosti iz radnog odnosa.

Nalaz o izvršenom kontrolnom alkotestiranju od strane nadležne zdravstvene ustanove sa upisanim datumom i vremenom davanja krvi dostavlja se Komisiji koja nalaz prilaže uz zapisnik i prosleđuje ga načelniku Gradske uprave radi preduzimanja mera zbog učinjene teže povrede dužnosti iz radnog odnosa.

Provera u zdravstvenoj ustanovi se vrši obavezno u slučaju teških povreda ili materijalne štete koja je posledica ponašanja zaposlenog.

Član 13

U slučaju da zaposleni iskaže sumnju u tačnost merenja prisustva alkohola u organizmu, može, u roku od jednog sata od završetka provere od strane Komisije da se javi nadležnoj zdravstvenoj ustanovi radi provere prisustva alkohola u organizmu, o svom trošku.

Početnim satom za računanje roka iz stava 1. ovog člana smatra se vreme koje je upisano u zapisnik Komisije kao vreme završenog testiranja.

Ukoliko zaposleni dobije dokaz da ne postoji prisustvo alkohola u krvi isti dostavlja Komisiji koja ga prilaže uz zapisnik i dostavlja načelniku Gradske uprave.

II NAČIN I POSTUPAK PROVERE PRISUSTVA DRUGIH OPOJNIH SREDSTAVA U ORGANIZMU ZAPOSLENOG

Član 14

Provera prisustva drugih opojnih sredstava u organizmu zaposlenih vrši se u slučaju sumnje da je zaposleni pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.

Provera iz stava 1. ovog člana, vrši se u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, po nalogu Načelnika Gradske uprave i to u roku od 24 časa od dana kada je zaposlenom uručen nalog za upućivanje zaposlenog u nadležnu zdravstvenu ustanovu radi provere prisustva opojnih sredstava u organizmu.

Nalog iz stava 2. ovog člana zaposlenom uručuje Načelnik Gradske uprave u prisustvu neposrednog rukovodioca zaposlenog ili lica koje odredi Načelnik Gradske uprave, uz obavezno navođenje datuma i vremena uručenja, potpisa zaposlenog i prisutnog lica.

Zaposleni je dužan da se javi u nadležnu zdravstvenu ustanovu u roku utvrđenom stavom 2.ovog člana, u protivnom čini težu povredu dužnosti iz radnih odnosa.

Zaposleni je dužan da Načelniku Gradske uprave dostavi rezultate testiranja, u roku od 24 časa od uručenja istih.

Troškovi provere padaju na teret poslodavca, osim u slučaju potvrđenog prisustva psihoaktivnih supstanci u organizmu zaposlenog, kada se troškovi refundiraju od zaposlenog.

Član 15

U slučaju da zaposleni odbije nalog Načelnika Gradske uprave da pristupi proveri prisustva psihoaktivnih supstanci u organizmu, čini težu povredu dužnosti iz radnog odnosa i podleže disciplinskoj odgovornosti.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na način i postupak utvrđivanja prisutnosti alkohola u organizmu zaposlenih shodno se primenjuju i u postupku utvrđivanja prisustva drugih psihoaktivnih supstanci u organizmu zaposlenih.

IV POSTUPAK SA ZAPOSLENIM KOD KOGA SE UTVRDI PRISUSTVO ALKOHOLA ILI DRUGIH OPOJNIH SREDSTAVA

Član 16

Ukoliko se alkotestiranjem ili proverom u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi utvrdi prisustvo alkohola u organizmu u vrednostima većim od dozvoljenih odnosno propisanih odredbama člana 2. ovog Pravilnika, ili se utvrdi prisustvo drugih opojnih sredstava, Načelnik Gradske uprave je dužan da zaposlenog privremeno udalji sa rada.

U slučaju da zaposleni koji je privremeno udaljen sa rada, odbije da napusti radno mesto, lice za bezbednost i zdravlje na radu ili zaposleni na poslovima obezbeđenja pozivaju nadležnu policijsku upravu Ministarstva unutrašnjih poslova radi asistencije.

Protiv zaposlenog koji je privremeno udaljen sa rada u smislu stava 1. ovog člana Načelnik Gradske uprave pokreće disciplinski postupak u skladu sa opštim aktom kojim je regulisana disciplinska odgovornost za zaposlene u Gradskoj upravi.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 17

Na sve što nije regulisano ovim Pravilnikom primenjuju se odredbe Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu i propisi doneti na osnovu istog zakona.

Poslodavac je dužan da obezbedi da svi budu upoznati sa sadržinom ovog Pravilnika.

Član 18

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja", a objavljuje se i na oglasnoj tabli Gradske uprave grada Prokuplja.