UREDBAO USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI ZA ULAGANJE U SEKTORE OD ZNAČAJA ZA DOSTIZANJE NULTE STOPE EMISIJE GASOVA SA EFEKTOM STAKLENE BAŠTE("Sl. glasnik RS", br. 45/2023) |
Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći koja se dodeljuje radi podsticanja ulaganja u sektore koji su od značaja za dostizanje nulte stope emisije gasova sa efektom staklene bašte.
Odredbe ove uredbe primenjuju se na državnu pomoć za podsticanje ulaganja u:
1) proizvodnju opreme, koja se koristi za dostizanje nulte stope emisije gasova sa efektom staklene bašte (baterije, solarni paneli, vetroturbine, toplotne pumpe, elektrolizeri, oprema za prikupljanje i korišćenje ugljenika i oprema za prikupljanje i skladištenje ugljenika i sl.);
2) proizvodnju komponenti za opremu iz tačke 1) ovog stava; ili
3) proizvodnju ili ponovnu upotrebu sirovina neophodnih za proizvodnju opreme i/ili komponenti iz tač. 1) i 2) ovog stava.
Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
Iznosi iskazani u evrima u ovoj uredbi predstavljaju iznos u nominalnoj vrednosti ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije.
Državna pomoć je usklađena sa pravilima o dodeli državne pomoći ako ispunjava sve uslove i kriterijume iz ove uredbe.
II KRITERIJUMI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI
Državna pomoć ispunjava kriterijume usklađenosti ako:
1) se dodeljuje u obliku šeme, koja sadrži ukupan procenjeni iznos sredstava;
2) se dodeljuje najkasnije do 31. decembra 2025. godine;
3) je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu pre početka radova na projektu.
Zahtev za dodelu državne pomoći koja se dodeljuje na osnovu šeme sadrži podatke o projektu ulaganja za koju se državna pomoć dodeljuje, a naročito:
1) kratak opis projekta ulaganja i očekivanih pozitivnih rezultata za predmetno područje (na primer, broj otvorenih novih radnih mesta ili sačuvanih radnih mesta, aktivnosti u vezi sa istraživanjem, razvojem i inovacijama, aktivnosti obuke, formiranje klastera i doprinos projekta za dostizanje nulte stope emisije gasova sa efektom staklene bašte);
2) pravni osnov za dodelu državne pomoći, datum početka i završetka projekta ulaganja;
3) lokaciju(e) projekta ulaganja;
4) troškove ulaganja, ukupne opravdane troškove, iznos državne pomoći potreban za izvođenje projekta ulaganja u predmetnom području i intenzitet državne pomoći;
5) obrazloženje zašto je državna pomoć neophodna i kako utiče na odluku o ulaganju ili odluku o izboru lokacije za ulaganje, kao i opis alternativnog ulaganja ili lokacije u slučaju da se državna pomoć ne dodeli.
Zahtev za dodelu individualne državne pomoći koja se dodeljuje na osnovu akta davaoca državne pomoći unapred određenom korisniku pored podataka iz stava 2. ovog člana sadrži i:
1) podatke o povezanim ulaganjima na drugim područjima (lokacija i iznos ulaganja);
2) obračun minimalnog iznosa potrebnog da se korisnik podstakne da izvrši ulaganje na teritoriji Republike Srbije (eng. funding gap analysis), biznis plan i obračun neto sadašnje vrednosti ulaganja na teritoriji Republike Srbije i neto sadašnje vrednosti istog ulaganja izvan teritorije Republike Srbije sa procenjenim troškovima ulaganja, operativnim troškovima, prihodima i rezidualnom vrednošću oba projekta ulaganja.
Uz zahtev za dodelu individualne državne pomoći iz stava 3. ovog člana korisnik podnosi dokaz o iznosu subvencija koje bi učesnik na tržištu dobio izvan teritorije Republike Srbije za sličan projekat ulaganja, kao i dokaz da planirani projekat ulaganja bez državne pomoći ne bi bio sproveden u Republici Srbiji.
Pod početkom radova na projektu iz stava 1. tačka 3) ovog člana smatra se početak građevinskih radova ili nastanak obaveze po osnovu nabavke opreme povezane sa ulaganjem.
Kupovina zemljišta, pribavljanje dozvola, obavljanje studija izvodljivosti i druge pripremne radnje ne smatraju se početkom radova na projektu iz stava 2. tačka 1) ovog člana.
Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći su troškovi ulaganja u materijalnu i nematerijalnu imovinu.
Materijalna imovina obuhvata nepokretnosti (zemljište, zgrade, građevine i dr.), postrojenja, mašine i opremu.
Nematerijalna imovina obuhvata pravo na patent, licencu, know-how ili druga prava intelektualne svojine.
Nematerijalnu imovinu za koju se dodeljuje državna pomoć:
1) korisnik državne pomoći može da kupi samo od trećeg lica koje nije povezano sa njim i po tržišnim uslovima;
2) upotrebljava isključivo korisnik državne pomoći i na nju obračunava amortizaciju u skladu sa važećim propisima;
3) korisnik državne pomoći iskazuje u bilansu stanja, najmanje pet godina odnosno tri godine, ako je korisnik učesnik na tržištu koji se razvrstava u mala i srednja pravna lica (u daljem tekstu: MSP).
Ulaganje mora opstati u istom području najmanje pet godina, odnosno u slučaju MSP tri godine nakon završetka projekta ulaganja, pri čemu je dozvoljena zamena postrojenja ili opreme koja je u periodu opstanka ulaganja zastarela ili se pokvarila, ali se za te namene ne može dodeliti nova državna pomoć.
Državna pomoć ispunjava kriterijum usklađenosti ako:
1) korisnik nije u potpunosti ili delimično prestao sa obavljanjem iste ili slične delatnosti na teritoriji Republike Srbije u periodu od dve godine pre podnošenja zahteva za državnu pomoć;
2) se korisnik obavezao da neće u potpunosti ili delimično da prestane sa obavljanjem takve delatnosti u roku od najviše dve godine nakon završetka ulaganja;
3) davalac nedvosmisleno utvrdi da bi se bez državne pomoći isto ulaganje izvršilo izvan teritorije Republike Srbije.
Državna pomoć je usklađena u smislu člana 3. ove uredbe ako se dodeljuje učesniku na tržištu koji nije u teškoćama u smislu propisa kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
III USLOVI ZA OCENU USKLAĐENOSTI ŠEME DRŽAVNE POMOĆI
Državna pomoć, koja se dodeljuje na osnovu šeme je usklađena ako je u obliku subvencije, fiskalnih olakšica, subvencionisanih kamatnih stopa i garancija ili kredita datih pod uslovima povoljnijim od tržišnih.
Intenzitet državne pomoći iznosi najviše 35% opravdanih troškova, a iznos državne pomoći ne može preći 350 miliona evra po korisniku.
Intenzitet državne pomoći iz stava 2. ovog člana može se uvećati za najviše pet procentnih poena ako se državna pomoć dodeljuje u obliku fiskalne olakšice, kao i garancije ili kredita datih po uslovima povoljnijim od tržišnih.
Intenzitet državne pomoći iz stava 2. ovog člana može se uvećati za najviše deset procentnih poena za učesnike na tržištu koji se razvrstavaju u srednja pravna lica odnosno 20 procentnih poena za učesnike na tržištu koji se razvrstavaju u mala pravna lica.
Državna pomoć kumulira sa drugom državnom pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove do intenziteta i iznosa propisanog ovom uredbom i drugim propisima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
IV USLOVI ZA OCENU USKLAĐENOSTI INDIVIDUALNE DRŽAVNE POMOĆI
Izuzetno od člana 4. stav 1. tačka 1) ove uredbe državna pomoć može se dodeliti kao individualna državna pomoć na osnovu akta davaoca državne pomoći unapred određenom korisniku, u obliku subvencije do iznosa koji bi korisnik mogao da dobije za isto ulaganje izvan teritorije Republike Srbije.
Državna pomoć iz stava 1. ovog člana usklađena je ako ispunjava kriterijume iz ove uredbe i ako:
1) korisnik dostavi dokaz o iznosu subvencije iz stava 1. ovog člana;
2) korisnik dostavi dokaz da bez državne pomoći ne bi izvršio planirano ulaganje na teritoriji Republike Srbije;
3) se korisnik obaveže da će koristiti najsavremeniju proizvodnu tehnologiju u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita životne sredine.
Iznos državne pomoći mora biti ograničen na minimalni iznos sredstava potreban da se korisnik podstakne da izvrši ulaganje na teritoriji Republike Srbije.
Minimalan iznos iz stava 3. ovog člana predstavlja razliku između neto sadašnje vrednosti ulaganja na teritoriji Republike Srbije i neto sadašnje vrednosti istog ulaganja izvan teritorije Republike Srbije.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".