UREDBAO TRŽIŠNOJ PREMIJI I FID-IN TARIFI("Sl. glasnik RS", br. 45/2023) |
Ovom uredbom bliže se uređuju vrsta, način i uslovi sticanja, ostvarivanja i prestanka prava na tržišnu premiju; način određivanja referentne tržišne cene; drugi elementi koje mora da sadrži javni poziv, uslovi, rokovi i način prijavljivanja na aukcije, dokazi o ispunjenosti uslova iz javnog poziva, kao i uslovi za obrazovanje Komisije; pokretanje postupka aukcije, dostavljanje i razmena dokumenata, obaveštavanje, sadržina i forma ponude, način zaštite sadržine ponude do njenog otvaranja, vreme otvaranja ponuda, objavljivanje i forma odluka; uslovi za prijavu u fazi kvalifikacije, sadržina i visina finansijskog instrumenta obezbeđenja za ozbiljnost ponude, model bankarske garancije, uslovi i način naplate finansijskog instrumenta obezbeđenja za ozbiljnost ponude u vezi sa tržišnom premijom; uslovi za prijavu u fazi kvalifikacije, sadržina i visina finansijskog instrumenta obezbeđenja, model bankarske garancije, uslovi i način naplate finansijskog instrumenta obezbeđenja, postupak prenosa i prestanka statusa privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa tržišnom premijom; obaveze ovlašćene ugovorne strane; uslovi i način produženja statusa privremenog povlašćenog proizvođača i rešavanje po zahtevu za produženje statusa privremenog proizvođača u slučaju više sile u vezi sa tržišnom premijom; obaveze privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa tržišnom premijom; način ukidanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa tržišnom premijom; način sticanja, prenosa i prestanka statusa povlašćenog proizvođača u vezi sa tržišnom premijom; obaveze povlašćenog proizvođača, visina novčanog depozita na ime troškova uklanjanja elektrane nakon isteka životnog veka elektrane i sanacije zemljišta na kojoj se nalazila elektrana, rok i postupak za uklanjanje elektrane i sanaciju zemljišta u vezi sa tržišnom premijom; način ukidanja statusa povlašćenog proizvođača u vezi sa tržišnom premijom; uslovi pod kojima mala postrojenja i demonstracioni projekti mogu steći fid-in tarifu, kao i način sticanja statusa povlašćenog proizvođača za mala postrojenja i demonstracione projekte; način, uslovi i postupak sticanja, ostvarivanje i prestanak prava na fid-in tarifu; uslovi za prijavu u fazi kvalifikacije, sadržinu i visinu finansijskog instrumenta obezbeđenja, model bankarske garancije, uslovi i način naplate finansijskog instrumenta obezbeđenja, postupak prenosa i prestanka statusa privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa fid-in tarifom; uslovi i način produženja statusa privremenog povlašćenog proizvođača i način odlučivanja po zahtevu za produženje statusa privremenog proizvođača u slučaju više sile u vezi sa fid-in tarifom; obaveze privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa fid-in tarifom; način ukidanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa fid-in tarifom; način sticanja, prenosa i prestanka statusa povlašćenog proizvođača u vezi sa fid-tarifom; obaveze povlašćenog proizvođača, visinu novčanog depozita na ime troškova uklanjanja elektrane nakon isteka životnog veka elektrane i sanacije zemljišta na kojoj se nalazila elektrana, rok i način za uklanjanje elektrane i sanaciju zemljišta u vezi sa fid-in tarifom; način ukidanja statusa povlašćenog proizvođača u vezi sa fid-in tarifom.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
1) elektrana je objekat za proizvodnju električne energije koji se sastoji od jedne ili više proizvodnih jedinica sa određenom lokacijom, kapacitetom koji se priključuje na elektroenergetski sistem i posebnim mernim mestom kod mesta priključenja na elektroenergetski sistem;
2) hidroelektrana je elektrana koja energiju prirodnog vodotoka pretvara u električnu energiju, kao i hidroelektrana na postojećoj infrastrukturi koja koristi već postojeću branu ili hidroelektrana izgrađena na cevovodima na postrojenjima za obradu vode pod pritiskom prirodnog pada vode;
3) elektrana na biomasu je elektrana koja koristi biorazgradivu materiju koja obuhvata:
(1) biljke, delove biljaka i ostatke biljaka nastale u poljoprivredi (slama, kukuruzovina, granje, koštice, ljuske), stajnjak sa farmi i sl.;
(2) biljke, delove biljaka i ostatke biljaka u šumarstvu, ostatke pri seči šuma i sl.;
(3) biljke, delove biljaka i ostatke biljaka nastale iz brzorastućih energetskih zasada;
(4) materiju nastalu u ribarstvu i akvakulturi;
(5) biorazgradive ostatke u prehrambenoj, drvnoj i srodnim industrijama;
(6) separisanu biorazgradivu frakciju komunalnog otpada;
(7) sporedne proizvode životinjskog porekla koji se koriste u skladu sa propisima iz oblasti veterinarstva;
4) elektrana na biogas je elektrana sa jednom ili više proizvodnih jedinica koje koriste gas nastao u sopstvenim postrojenjima (digestorima), iz industrijskih otpadnih voda, anaerobnim postupcima iz biomase i sporednih proizvoda životinjskog porekla koji se koriste u skladu sa propisima iz oblasti veterinarstva;
5) vetroelektrana je elektrana koja koristi energiju vetra;
6) solarna elektrana je elektrana na zemlji, vodi ili objektu koja koristi energiju sunčevog zračenja;
7) geotermalna elektrana je elektrana koja koristi podzemne vode i toplotu stenskih masa;
8) elektrana na biorazgradivi otpad je elektrana koja koristi biorazgradivi otpad;
9) elektrana na deponijski gas je elektrana koja koristi gas nastao iz deponija komunalnog otpada;
10) elektrana na gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda je elektrana koja koristi gas nastao anaerobnim postupcima u tim postrojenjima;
11) energetska vrednost utrošenog goriva je suma proizvoda potrošenih količina osnovnog i dopunskih goriva i njihovih prosečnih donjih toplotnih moći;
12) gorivo je osnovno i dopunsko gorivo koje se potroši za proizvodnju električne energije;
13) portal je veb platforma ministarstva nadležnog za poslove energetike za sprovođenje elektronskih aukcija za dodelu prava na podsticaje proizvođačima (električne) energije iz obnovljivih izvora energije (u daljem tekstu: Portal OIE-aukcije);
14) ponuđeni kapacitet je kapacitet elektrane ili deo kapaciteta elektrane za koji je dostavljena finansijska ponuda u postupku aukcije;
15) ponuđena cena je cena iz finansijske ponude učesnika na aukciji;
16) Portal eUprave je nacionalni veb Portal eUprava kao jedinstvena pristupna tačka elektronskoj upravi organa;
17) obračunski period je period za isplatu tržišne premije koji počinje u 00:00 časova prvog dana kalendarskog meseca i završava se u 00:00 časova prvog dana sledećeg kalendarskog meseca;
18) obračunski interval je vremenski period od jednog sata za koji se utvrđuje razlika između ostvarene cene i referentne tržišne cene;
19) dopunsko gorivo je gorivo koje se može koristiti samo u elektrani na biomasu, elektrani na biogas, elektrani na deponijski gas i gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda i elektrani na biorazgradivi otpad, a obuhvata: fosilno gorivo, otpadne tehnološke gasove sa organskom frakcijom, otpadni mulj iz postrojenja za tretman otpadnih voda ili neki drugi obnovljivi izvor energije;
20) zajmodavac je lice koje na osnovu ugovora o kreditu ili drugog pravnog posla obezbeđuje finansiranje ili refinansiranje za elektranu koja je predmet podsticaja u skladu sa ovom uredbom i propisom kojim se uređuje model ugovora o tržišnoj premiji, odnosno propisom kojim se uređuje model ugovora o fid-in tarifi.
Drugi izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi, koji nisu definisani u stavu 1. ovog člana, imaju značenje određeno Zakonom o korišćenju obnovljivih izvora energije (u daljem tekstu: Zakon), kao i zakonom kojim se uređuje energetika.
II ELEKTRANE KOJE SU PREDMET TRŽIŠNE PREMIJE I FID-IN TARIFE
Elektrane za koje se može steći pravo na tržišne premije i fid-in tarife su:
1) hidroelektrana odobrene snage do 30 MW;
2) elektrana na biomasu;
3) elektrana na biogas;
4) vetroelektrana;
5) solarna elektrana;
6) geotermalna elektrana;
7) elektrana na biorazgradivi otpad;
8) elektrana na deponijski gas;
9) elektrana na gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda.
III TRŽIŠNA PREMIJA, FID-IN TARIFA I REFERENTNA TRŽIŠNA CENA
Tržišna premija i fid-in tarifa
Pravo na tržišnu premiju stiče se na dan konačnosti rešenja o dodeljivanju tržišne premije donetog nakon sprovedenog postupka aukcije, a pravo na isplatu tržišne premije, ostvaruje se nakon sticanja statusa povlašćenog proizvođača, u skladu sa ugovorom o tržišnoj premiji.
Tržišna premija isplaćuje se u visini razlike između ostvarene cene i referentne tržišne cene za isporučenu električnu energiju u elektroenergetski sistem.
Ovlašćena ugovorna strana isplaćuje proizvođaču tržišnu premiju samo u slučajevima kada je za isporučenu električnu energiju ostvarena cena veća od referentne tržišne cene primenjive u odgovarajućem obračunskom intervalu u okviru obračunskog perioda.
U slučaju da je referentna tržišna cena veća od ostvarene cene, povlašćeni proizvođači dužni su da ovlašćenoj ugovornoj strani isplate takvu razliku na način predviđen propisom kojim se uređuje model ugovora o tržišnoj premiji.
U slučaju da se pravo na tržišnu premiju stekne za deo kapaciteta elektrane, električna energija za koju se isplaćuje tržišna premija dobija se tako što se procenat kapaciteta elektrane koji je ušao u kvotu, množi sa električnom energijom isporučenom u elektroenergetski sistem u toku obračunskog perioda, u skladu sa Zakonom.
Pravo na tržišnu premiju prestaje u slučaju ukidanja ili prestanka statusa privremenog povlašćenog proizvođača, odnosno statusa povlašćenog proizvođača.
Pravo na fid-in tarifu stiče se na dan konačnosti rešenja o dodeljivanju fid-in tarife donetog nakon sprovedenog postupka aukcije, a pravo na isplatu fid-in tarife ostvaruje se nakon sticanja statusa povlašćenog proizvođača, u skladu sa ugovorom o fid-in tarifi.
Obračunski period za isplatu fid-in tarife počinje u 00:00 časova prvog dana kalendarskog meseca i završava se u 00:00 časova prvog dana sledećeg kalendarskog meseca.
U slučaju da se pravo na fid-in tarifu stekne za deo kapaciteta elektrane, električna energija za koju se isplaćuje fid-in tarifa dobija se tako što se procenat kapaciteta elektrane koji je ušao u kvotu, množi sa električnom energijom isporučenom u elektroenergetski sistem u toku obračunskog perioda, u skladu sa Zakonom.
Pravo na fid-in tarifu prestaje u slučaju ukidanja ili prestanka statusa privremenog povlašćenog proizvođača, odnosno statusa povlašćenog proizvođača.
Način određivanja referentne tržišne cene
Referentna tržišna cena određuje se u skladu sa cenom električne energije ostvarene po satu na dan - unapred organizovanom tržištu električne energije u Republici Srbiji.
Operator organizovanog tržišta električne objavljuje referentne tržišne cene na svojoj internet stranici.
U postupku aukcije može se učestvovati pod uslovom da se prijave za učestvovanje na aukciji odnose na elektrane kapaciteta 500 kW i više, odnosno na vetroelektrane kapaciteta 3 MW i više.
Ako u postupku aukcija u kojima se dodeljuju tržišne premije učesnici aukcije podnesu prijavu za mala postrojenja i demonstracione projekte, te prijave se ne razmatraju.
U postupku aukcije za dodeljivanje prava na fid-in tarifu može se učestvovati pod uslovom da se prijave za učestvovanje na aukciji odnose na mala postrojenja i demonstracione projekte.
Ako u postupku aukcija u kojima se dodeljuju fid-in tarife učesnici aukcije podnesu prijavu koja se ne odnosi na mala postrojenja ili demonstracioni projekat, te prijave se ne razmatraju.
Pokretanje postupka aukcije i javni poziv
Postupak aukcije se pokreće objavljivanjem javnog poziva od strane ministarstva nadležnog za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Javnim pozivom se određuje dan kada počinje da teče rok za dostavljanje prijave za učestvovanje na aukciji i potrebnih dokumenata.
Osim elemenata propisanih Zakonom, javni poziv sadrži sledeće elemente:
1) podatke o geografskom području na koje se odnose kvote, pod uslovom da su kvote određene i po geografskom području;
2) podatak o visini maksimalne ponuđene cene i maksimalne fid-in tarife utvrđene od strane Vlade u evrima po MWh;
3) instrukcije za sastavljanje prijave za učestvovanje na aukciji;
4) podatke o zahtevima u pogledu forme dokumenata koji se dostavljaju uz prijavu za učestvovanje na aukciji u skladu sa članom 11. ove uredbe;
5) podatke o uslovima za kvalifikaciju, uslove i postupak sprovođenja faze nadmetanja i popunjavanja kvote i kriterijumime za ocenjivanje i rangiranje finansijskih ponuda;
6) podatak o načinu dostavljanja, vrsti, iznosu i roku važenja finansijskog instrumenta obezbeđenja za ozbiljnost ponude koji se dostavlja u postupku aukcije;
7) podatak o načinu dostavljanja, vrsti i iznosu finansijskog instrumenta obezbeđenja koje podnose učesnici kojima je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu na aukciji, rok za dostavljanje i rok važenja finansijskog instrumenta obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača, podatak o razlozima i posledicama naplate iz ovog sredstva obezbeđenja;
8) rok za realizaciju projekta, odnosno očekivani rok za realizaciju projekata za koji se bude steklo pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu u postupku aukcije;
9) podatak o tome da li se aukcije sprovode elektronski ili u papirnoj formi;
10) obrazac prijave za učestvovanje na aukciji, ako se aukcija sprovodi u papirnoj formi;
11) podatak o tome da li se aukcija sprovodi u skladu sa članom 21. stav 6. Zakona.
Model bankarske garancije, kao finansijskog instrumenta obezbeđenja iz stava 3. tačka 6) ovog člana, dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Model bankarske garancije, kao finansijskog instrumenta obezbeđenja iz stava 3. tačka 7) ovog člana, dat je u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Rok za podnošenje prijave za učestvovanje na aukciji ne može biti kraći od 30 dana, ni duži od 60 dana, računajući od dana početka roka za dostavljanje prijava za učestvovanje na aukciji koji je određen javnim pozivom.
U slučaju da se aukcija sprovodi u skladu sa članom 21. stav 6. Zakona, vrednovanje ponuda, rangiranje ponuda, način popunjavanja kvote, kao i način dokazivanja obaveze i najmanji rok trajanja ugovora sa garantovanim snabdevačem Ministarstvo sprovodi u skladu sa podzakonskim aktom iz člana 21. stav 10. Zakona.
Ministarstvo je dužno da u javnom pozivu izričito navede da li se aukcije sprovode u skladu sa članom 21. stav 6. Zakona, pri čemu se aukcije koje se sprovode u skladu sa članom 21. stav 6. Zakona ne mogu sprovesti pre 1. januara 2024. godine, u skladu sa Zakonom.
Uslovi za obrazovanje Komisije za sprovođenje aukcije
Komisija za sprovođenje aukcije (u daljem tekstu: Komisija) se obrazuje za svaki postupak aukcije posebno pod uslovom da broj članova Komisije bude neparan, da ima najmanje pet članova, predstavnika Ministarstva, od kojih je jedan diplomirani pravnik. Lice može biti imenovano kao član Komisije pod uslovom da ne postoji sukob interesa, u skladu sa st. 2. i 3. ovog člana.
Uslov o odsustvu sukoba interesa dokazuje se izjavom predloženog člana Komisije da:
1) sa zakonskim zastupnikom, punomoćnikom ili (direktnim ili indirektnim) vlasnikom učesnika na aukciji nije srodnik u pravoj liniji, a u pobočnoj liniji zaključno sa četvrtim stepenom srodstva, tj. supružnik ili vanbračni partner ili srodnik po tazbini zaključno sa drugim stepenom srodstva;
2) u protekle tri godine ne ostvaruje naknadu ili druga primanja od učesnika na aukciji ili da nije angažovan u upravnom odboru, nadzornom odboru ili radnom ili stručnom telu učesnika na aukciji;
3) da nema vlasnički udeo kod učesnika na aukciji;
4) da nije u bilo kojoj drugoj situaciji koja bi eventualno mogla da stvori sukob interesa.
Ako član Komisije ima sukob interesa u smislu stava 2. ovog člana dužan je da o tome obavesti ministra nadležnog za poslove energetike, i da prestane sa radom u Komisiji, uz pisanu izjavu u kojoj navodi razloge za postojanje sukoba interesa.
Rok i način prijavljivanja na aukciju
Prijavljivanje na aukciju se vrši podnošenjem popunjene prijave za učestvovanje na aukciji koja je dostupna na Portalu OIE-aukcija, odnosno na internet stranici Ministarstva u slučaju sprovođenja aukcije u papirnoj formi, finansijske ponude u skladu sa članom 12. ove uredbe, podnošenjem dokaza o ispunjenosti kvalifikacionih uslova i drugih potrebnih dokumenata u skladu sa ovom uredbom i javnim pozivom, u roku koji je određen javnim pozivom.
Uslovi prijavljivanja na aukciju
Uslov za prijavljivanje na aukciju je podnošenje prijave koja sadrži:
1) poslovno ime podnosioca prijave, adresu sedišta, broj telefona i i-mejl adresu podnosioca prijave, matični broj, poreski identifikacioni broj;
2) ime i prezime zakonskog zastupnika ili drugog ovlašćenog predstavnika podnosioca prijave;
3) podatke o kontakt osobi u postupku aukcije (lično ime, funkcija, telefonski kontakt, i-mejl);
4) naziv elektrane;
5) vrstu elektrane (u skladu sa klasifikacijom elektrana za koju su utvrđene kvote);
6) broj proizvodnih jedinica elektrane;
7) lokaciju elektrane (upravni okrug, opština/grad i katastarska opština na kojoj se nalazi, odnosno na kojoj je planirana izgradnja elektrane);
8) objekat na koji se elektrana postavlja, ako se radi o elektrani na objektu;
9) prostorne koordinate elektrane (sedmocifrene X, Y koordinate za težište objekta);
10) podatak da li se radi o rekonstruisanoj elektrani ili novogradnji;
11) kapacitet elektrane u MW;
12) ponuđeni kapacitet elektrane u MW;
13) napon mreže na koji se elektrana priključuje u kV;
14) očekivani broj radnih sati elektrane na godišnjem nivou;
15) očekivanu godišnju proizvodnju električne energije sa mesečnom dinamikom u MWh;
16) godinu u kojoj se očekuje realizacija projekta;
17) godinu u kojoj se očekuje kraj radnog veka elektrane;
18) procenjenu investicionu vrednost elektrane i priključka u evrima;
19) spisak svih dokumenata iz člana 9. ove uredbe, koji se podnose uz prijavu, uključujući dokumenta iz člana 11. ove uredbe, uz navođenje naziva, broja i datuma izdavanja svakog dokumenta;
20) podatak da li se elektrana nalazi u zaštićenom području i, ako se nalazi, podatak o zaštićenom području;
21) podatak da li je izdata građevinska dozvola za elektranu i ako jeste, broj i datum akta izdate građevinske dozvole i njenih izmena, ako postoje.
Uslov za prijavljivanje na aukciju za elektrane na biogas i elektrane na biomasu je podnošenje prijave koja, osim elementa iz stava 1. ovog člana, sadrži i sledeće elemente:
1) projektovanu godišnju potrošnju osnovnog goriva, odnosno supstrata;
2) projektovanu godišnju potrošnju dopunskih goriva, odnosno supstrata;
3) ukupnu toplotnu snagu na pragu u MW (u slučaju kombinovane proizvodnje električne i toplotne energije).
Uslov za prijavljivanje na aukciju za demonstracione projekte je podnošenje prijave koja, osim elementa iz stava 1. ovog člana, sadrži i sledeće elemente:
1) vrstu inovacione organizacije u smislu zakona kojim se uređuje inovaciona delatnost koja je nosilac realizacije demonstracionog projekta;
2) broj i datum izdavanja rešenja o registraciji inovacione organizacije;
3) naziv inovacionog projekta iz Registra inovacionih delatnosti.
Obrazac prijave za učestvovanje na aukciji biće dostupan na Portalu OIE-aukcije, osim u slučaju iz člana 15. ove uredbe, kada će obrazac prijave biti dostupan na internet stranici Ministarstva.
Dokazi o ispunjenosti kvalifikacionih uslova i druga potrebna dokumenta
Uz prijavu za učestvovanje na aukciji, učesnici dostavljaju sledeća dokumenta:
1) finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude, u skladu sa članom 13. ove uredbe;
2) pravnosnažnu energetsku dozvolu, ako elektrana spada u energetske objekte za koje se izdaje energetska dozvola u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike;
3) važeće lokacijske uslove ili važeću građevinsku dozvolu, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, ukoliko je izdato za elektranu;
4) za elektrane koje se priključuju:
(1) na prenosni sistem: potvrdu operatora prenosnog sistema da postoji planski osnov za priključak,
(2) na distributivni, odnosno zatvoreni distributivni sistem: uslove za projektovanje i priključenje elektrane;
5) izjavu zakonskog zastupnika učesnika aukcije, overenu od strane nadležnog organa overe, kojom potvrđuje, pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, identitet stvarnog vlasnika učesnika aukcije u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma;
6) izjavu zakonskog zastupnika učesnika aukcije, overenu od strane nadležnog organa overe, kojom potvrđuje, pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, da elektrana, odnosno deo elektrane u odnosu na koju je podneta finansijska ponuda nije predmet podsticaja, niti da postoji nerešeni zahtev za dodeljivanje podsticaja za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije u skladu sa propisima kojima se uređuju podsticajne mere za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, u trenutku objavljivanja javnog poziva i u trenutku ili nakon roka za podnošenje prijava predviđenog u javnom pozivu;
7) izjavu zakonskog zastupnika učesnika aukcije, overenu od strane nadležnog organa overe, kojom potvrđuje, pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, da:
(1) protiv učesnika aukcije nije podnet zahtev za pokretanje stečajnog postupka niti je doneta odluka o pokretanju postupka likvidacije;
(2) učesnik aukcije nije strana ni u jednom ugovoru koji narušava ili preti da će narušiti konkurenciju;
(3) učesnik aukcije nije bio kažnjavan, u periodu od tri godine pre datuma objavljivanja javnog poziva ili od dana osnivanja učesnika na aukciji do datuma objavljivanja javnog poziva, ni za jedno kršenje odredbi zakona kojim se uređuje zaštita konkurencije;
8) uverenje nadležnog suda i uverenje nadležnog odeljenja ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove da, prema službenim evidencijama koje vode sudovi, odnosno organi Republike Srbije, protiv učesnika aukcije i njegovog zakonskog zastupnika nije pokrenut krivični postupak ni istraga, odnosno da nisu osuđivani za krivična dela protiv privrede, krivična dela protiv zaštite životne sredine, krivična dela primanja ili davanja mita, odnosno krivično delo prevare, pri čemu takva potvrda ne može da bude starija od dva meseca računajući od dana izdavanja do datuma podnošenja prijava predviđenog u javnom pozivu;
9) potvrde poreskih organa, odnosno nadležnih organa jedinice lokalne samouprave da učesnik aukcije nema dugovanja po osnovu dospelih poreza i doprinosa u skladu sa propisima kojima se uređuju porezi i propisima kojima se uređuje socijalno osiguranje;
10) izjavu zakonskog zastupnika učesnika aukcije, overenu od strane nadležnog organa overe, kojom potvrđuje, pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, da elektrana u odnosu na koju je podneta finansijska ponuda nije elektrana za koju je izdata potvrda o prijavi završetka izgradnje temelja od strane nadležnog organa ili nije elektrana za koju su obezbeđena finansijska sredstva za završetak izgradnje elektrane;
11) potvrdu Narodne banke Srbije da poslovni računi učesnika na aukciji nisu bili blokirani po osnovu prinudne naplate duže od tri dana, u periodu od tri godine pre datuma objavljivanja javnog poziva ili od dana osnivanja učesnika na aukciji do datuma objavljivanja javnog poziva.
Učesnici aukcije u postupku dodeljivanja fid-in tarife čije se prijave odnose na demonstracione projekte, osim dokumenata iz stava 1. ovog člana, dostavljaju i tekst predloga inovacionog projekta sa opisom predmeta, sadržaja, cilja i plana aktivnosti realizacije, pregledom sadržine i vremenom postizanja očekivanih rezultata, koji je dostavljen uz javni poziv za podnošenje zahteva za dodelu budžetskih sredstava za finansiranje inovacionih projekata kojima se realizuju programi inovacione delatnosti.
Finansijska ponuda sadrži ponuđenu cenu koja će važiti za ceo podsticajni period, izraženu u evrima po MWh.
Finansijska ponuda dostavlja se kao deo prijave za učestvovanje na aukciji u formi koja će biti dostupna na Portalu OIE-aukcije, osim u slučaju iz člana 15. ove uredbe, kada se finansijska ponuda dostavlja u formi izjave, potpisane od strane zakonskog zastupnika ili ovlašćenog predstavnika učesnika na aukciji.
Finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude
Učesnik na aukciji je dužan da dostavi finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude, u jednoj od sledećih formi:
1) bankarska garancija koja mora biti:
(1) neprenosiva, neopoziva i bezuslovna, izdata u korist Ministarstva, bez prava na prigovor;
(2) u formi i sadržini koja odgovara modelu bankarske garancije iz Priloga 1. ove uredbe i ne sme da sadrži dodatne uslove ili priloge uz zahtev za naplatu bankarske garancije kojima se uslovljava njena naplata u slučaju ostvarenja uslova propisanih ovom uredbom za njeno aktiviranje;
(3) plativa na prvi poziv;
(4) izdata od strane poslovne banke koja je registrovana i posluje u skladu sa zakonima Republike Srbije;
(5) u iznosu od 30 evra po kW ponuđenog kapaciteta u aukciji za dodelu prava na tržišne premije, odnosno 10 evra po kW ponuđenog kapaciteta u aukciji za dodelu prava na fid-in tarife;
(6) sa rokom važenja najmanje pet meseci od roka za podnošenje prijava za učestvovanje na aukciji koji je određen u javnom pozivu;
2) novčani depozit u iznosu od 30 evra po kW ponuđenog kapaciteta u aukciji za dodelu prava na tržišne premije, odnosno 10 evra po kW ponuđenog kapaciteta u aukciji za dodelu fid-in tarife u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate, koji se uplaćuje na podračun posebnih depozita Ministarstva naznačen u javnom pozivu, u skladu sa propisima kojima se uređuje budžetski sistem.
Ministarstvo može naplatiti iznos po bankarskoj garanciji iz stava 1. tačka 1) ili depozita iz stava 1. tačka 2) ovog člana u slučajevima da:
1) podnosilac prijave povuče prijavu za učestvovanje u aukciji nakon isteka roka za podnošenje prijave;
2) podnosilac prijave kome je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu ne dostavi finansijsko sredstvo obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača u skladu sa članom 23. ove uredbe;
3) podnosilac prijave ne održava važenje finansijskog instrumenta obezbeđenja za ozbiljnost ponude za vreme trajanja aukcije, odnosno u slučaju sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača, do trenutka blagovremenog pribavljanja finansijskog instrumenta obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača.
Smatra se da učesnik na aukciji ne održava finansijski instrument obezbeđenja ako njegovo važenje ne produži 30 dana pre njegovog isteka.
Finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude vraća se ponuđaču čija je prijava odbačena ili odbijena, u roku od 30 dana od datuma donošenja odluke o odbacivanju, odnosno odbijanju prijave tog učesnika na aukciji.
Finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude vraća se učesnicima aukcija kojima je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu, u roku od 30 dana od dana podnošenja finansijskog instrumenta obezbeđenja privremenog povlašćenog proizvođača za sticanje statusa povlašćenog proizvođača, osim ukoliko privremeni povlašćeni proizvođač ne iskoristi pravo iz člana 23. stav 5. ove uredbe.
Portal OIE-aukcije i podnošenje prijave za učestvovanje na aukciji i drugih dokumenata
Preko Portala OIE-aukcije, sprovodi se:
1) podnošenje prijava za učestvovanje na aukciji u skladu sa članom 9. ove uredbe, izmena i povlačenje prijave za učestvovanje na aukciji;
2) dostavljanje dokumenata;
3) postavljanje pitanja i davanja odgovora između učesnika na aukciji i Komisije;
4) otvaranje prijava za učestvovanje na aukciji;
5) ocena kvalifikacionih uslova;
6) objavljivanje izveštaja o ispunjenosti kvalifikacionih uslova;
7) otvaranje finansijskih ponuda;
8) nadmetanje i rangiranje finansijskih ponuda;
9) objavljivanje rang liste;
10) objavljivanje odluka o sprovedenoj aukciji.
Ministarstvo objavljuje instrukcije za korišćenje i pristup Portalu OIE-aukcije na svojoj internet stranici.
Svi dokumenti koje učesnici aukcije dostavljaju preko Portala OIE-aukcije dostavljaju se u formi elektronskog dokumenta u.pdf formatu sa kvalifikovanim elektronskim potpisom, odnosno kvalifikovanim elektronskim pečatom, ako se dostavlja dokument nadležnog organa, a sve u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Ako je dokument koji se dostavlja kroz Portal OIE-aukcije nastao u papirnom obliku, za potrebe elektronske aukcije dostavlja se u digitalizovanom obliku u.pdf formatu u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, osim u slučaju finansijskog instrumenta obezbeđenja za ozbiljnost ponude i finansijskog instrumenta obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača, koji se dostavlja u izvornom papirnom obliku na način bliže određen javnim pozivom.
Ako učesnik aukcije dostavi prijavu koja nije po sadržini i formi u skladu sa obrascem koji je objavljen uz javni poziv ili prijavu dostavi posle isteka roka za dostavljanje prijave naznačenog u javnom pozivu, takva prijava se odbacuje.
Učesnik na aukciji može da dostavi samo jednu prijavu za istu elektranu.
U slučaju da je učesnik dostavio više od jedne prijave za istu elektranu sve takve prijave se odbacuju.
Finansijski instrumenti obezbeđenja za ozbiljnost ponuda koji su dostavljeni uz prijave iz st. 5. i 7. ovog člana vraćaju se njihovim podnosiocima.
Učesnici na aukciji mogu podneti zahteve za objašnjenja ili pitanja Ministarstvu u vezi sa uslovima predviđenim u javnom pozivu, odnosno u vezi sa delovima postupka aukcije, radi pripreme prijava za učestvovanje na aukciji.
Zahtevi za objašnjenja ili pitanja koja Ministarstvo primi pet dana pre roka za podnošenje prijava smatraju se neblagovremenim.
Ministarstvo odgovara bez odlaganja na sve blagovremeno podnete zahteve za pojašnjenja ili dostavljena pitanja.
Ministarstvo objavljuje na Portalu OIE-aukcije, odnosno svojoj internet stranici u slučaju sprovođenja aukcije u skladu sa članom 15. ove uredbe, odgovore na sve blagovremeno dostavljene zahteve za objašnjenja i pitanja.
Sprovođenje aukcije u papirnom obliku
Izuzetno od člana 14. ove uredbe, prva aukcija za dodeljivanje prava na tržišnu premiju, odnosno prva aukcija za dodeljivanje prava na fid-in tarifu, odnosno kada iz tehničkih ili drugih razloga privremene sprečenosti, Ministarstvo nije u mogućnosti da sprovede aukciju elektronski preko Portala OIE-aukcije, aukcija se može sprovesti u papirnom obliku u skladu sa ovim članom.
Prijave za učestvovanje na aukciji i finansijska ponuda dostavljaju se u originalu.
Dokazi o ispunjenosti kvalifikacionih uslova dostavljaju se u originalu ili overenoj kopiji.
Prijave za učestvovanje na aukciji, finansijska ponuda i dokazi o ispunjenosti kvalifikacionih uslova i druga potrebna dokumenta dostavljaju se u potpisanoj i zatvorenoj koverti.
Finansijska ponuda dostavlja se u potpisanoj i zatvorenoj koverti, odvojeno od koverte u kojoj se dostavlja prijava za učestvovanje na aukciji i dokaza o ispunjenosti kvalifikacionih uslova i drugih potrebnih dokumenata.
Koverte iz st. 4. i 5. ovog člana potpisuje zakonski zastupnik ili ovlašćeni predstavnik podnosioca prijave za učestvovanje na aukciji.
Koverte iz st. 4. i 5. ovog člana dostavljaju se u jednoj glavnoj koverti ili paketu, na kojoj se na prednjoj strani naznačava sledeće: referentni broj aukcije naznačen u javnom pozivu, naziv i adresa podnosioca prijave, opis "Glavna koverta - prijava za učestvovanje na aukciji i finansijska ponuda" i napomena "Poverljivo - Ne otvarati osim u prisustvu Komisije nadležne za sprovođenje aukcije referentni broj _________", i koja se dostavlja na adresu Ministarstva naznačenu u javnom pozivu.
Do isteka roka za podnošenje prijave, podnosilac prijave može da:
1) izmeni svoju prijavu za učestvovanje na aukciji, dostavljanjem posebne koverte, sa naznačenim referentnim brojem aukcije iz javnog poziva, nazivom i adresom podnosioca prijave, opisom "Glavna koverta - izmena prijave za učestvovanje na aukciji" i napomenom "Poverljivo - Ne otvarati osim u prisustvu Komisije nadležne za sprovođenje aukcije referentni broj _________", u kojoj se nalazi podnesak sa jasno naznačenim delovima prijave koji su predmet izmene ili dopune, uz dostavljanje potrebnih dokumenata i izmenjene finansijske ponude u posebnoj koverti ako je ona predmet izmene;
2) povuče svoju prijavu slanjem pisane izjave o povlačenju ponude Ministarstvu, sa overenim potpisom zakonskog ili ovlašćenog predstavnika podnosioca prijave.
Otvaranje prijava za učestvovanje na aukciji
Komisija otvara dostavljene prijave za učestvovanje na aukciji nakon isteka roka za njihovo podnošenje, odnosno na dan zakazan za otvaranje prijava.
Otvaranje prijava za učestvovanje na aukciji Komisija zakazuje i sprovodi najkasnije u roku od pet radnih dana nakon isteka roka za podnošenje prijava.
Finansijske ponude se ne otvaraju pre završetka faze kvalifikacije. U slučaju sprovođenja aukcije preko Portala OIE-aukcije, iznos ponuđene cene iz finansijske ponude učesnika na aukciji biće kripto-zaštićeni podatak od strane informacionog sistema u okviru kog je uspostavljen Portal OIE-aukcije. Do završetka faze kvalifikacije takav iznos ponuđene cene biće vidljiv isključivo učesniku aukcije koji je podneo finansijsku ponudu.
Komisija otvara dostavljene finansijske ponude, odnosno iznos ponuđene cene iz finansijske ponude dekriptuje se i biće dostupan Komisiji samo za one prijave koje su prošle u fazu kvalifikacije u skladu sa ovom uredbom.
Faze kvalifikacije, nadmetanja i popunjavanja kvote
Učesnik na aukciji prolazi fazu kvalifikacije i stiče uslov za nadmetanje u fazi nadmetanja ako ispunjava sledeće kvalifikacione uslove:
1) elektrana za koju je podneo prijavu za učestvovanje na aukciji odgovara po vrsti i kapacitetu elektrani za koju su raspisane kvote;
2) ukoliko je priložio sledeće dokaze:
(1) pravnosnažnu energetsku dozvolu, samo pod uslovom da elektrana spada u vrstu energetskog objekta za koji se izdaje energetska dozvola u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike;
(2) važeće lokacijske uslove ili važeću građevinsku dozvolu, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, ukoliko je izdato za elektranu;
(3) planski osnov za izgradnju priključka elektrane na elektroenergetski sistem u skladu sa članom 11. stav 1. tačka 4) ove uredbe;
3) da je dostavio finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude u skladu sa ovom uredbom i javnim pozivom;
4) da je aktivno pravno lice ili preduzetnik, registrovano za obavljanje delatnosti u Republici Srbiji;
5) da protiv učesnika aukcije nije podnet zahtev za pokretanje stečajnog postupka niti je doneta odluka o pokretanju postupka likvidacije;
6) da učesnik na aukciji ni njegov zakonski zastupnik, odnosno zakonski zastupnici nisu bili osuđeni za krivično delo kao članovi organizovane kriminalne grupe, nisu bili osuđeni za krivično delo protiv privrede, krivično delo protiv zaštite životne sredine, krivično delo primanja ili davanja mita ili krivično delo prevare, niti je protiv njih pokrenut krivični postupak ili istraga za ta dela;
7) da je izmirio sve dospele poreze, doprinose i druge javne dažbine;
8) da elektrana, odnosno deo elektrane u odnosu na koju je podneta finansijska ponuda nije predmet podsticaja za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije u skladu sa propisima kojima se uređuju podsticajne mere za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora niti da u odnosu na elektranu ili deo elektrane postoji nerešeni zahtev za dodeljivanje podsticaja u skladu sa članom 11. stav 1. tačka 6) ove uredbe;
9) da učesnik na aukciji nije bio kažnjavan u periodu od tri godine pre datuma objavljivanja javnog poziva ili od dana osnivanja učesnika na aukciji do datuma objavljivanja javnog poziva ni za jedno kršenje odredbi zakona kojim se uređuje zaštita konkurencije;
10) da učesnik na aukciji nije strana ni u jednom ugovoru koji narušava ili preti da će narušiti konkurenciju;
11) da elektrana u odnosu na koju je podneta finansijska ponuda nije elektrana za koju je izdata potvrda o prijavi završetka izgradnje temelja od strane nadležnog organa ili elektrana za koju su obezbeđena finansijska sredstva za završetak izgradnje elektrane;
12) da poslovni računi učesnika na aukciji nisu bili blokirani po osnovu prinudne naplate duže od tri dana, u periodu od tri godine pre datuma objavljivanja javnog poziva ili od dana osnivanja učesnika na aukciji do datuma objavljivanja javnog poziva;
13) da je ponuđeni kapacitet elektrane jednak ili veći od 70% kapaciteta elektrane.
U slučaju demonstracionih projekata učesnik aukcije prolazi u fazu nadmetanja ako ispuni, osim uslova iz stava 1. tačka 1), tačka 2) podtačka (2) i tač. 3)-8) ovog člana, i sledeće uslove:
1) demonstracioni projekat je upisan kao inovacioni projekat u Registar inovacione delatnosti;
2) demonstracioni projekat se odnosi na proizvodnju električne energije novim tehnološkim postupkom korišćenjem obnovljivih izvora energije, a koji nije komercijalno isplativ.
Faza kvalifikacija traje od otvaranja prijava za učestvovanje na aukciji do otvaranja finansijskih ponuda.
Nakon otvaranja prijava za učestvovanje na aukciji, Komisija ocenjuje dostavljene prijave i priprema izveštaj o ispunjenosti kvalifikacionih uslova.
Izveštaj o ispunjenosti kvalifikacionih uslova sadrži:
1) ime i prezime predsednika i članova Komisije;
2) spisak svih učesnika na aukciji koji su se prijavili prema vrsti kvote i dan podnošenja prijave učesnika na aukciji;
3) spisak učesnika na aukciji koji ispunjavaju kvalifikacione uslove;
4) spisak učesnika na aukciji koji ne ispunjavaju kvalifikacione uslove;
5) spisak učesnika na aukciji čije se prijave ili finansijske ponude ne razmatraju odnosno odbacuju;
6) navode o činjenicama i dokazima za svakog pojedinačnog učesnika na aukciji na osnovu kojih Komisija zauzima stav da taj učesnik na aukciji ne ispunjava kvalifikacione uslove, odnosno da prijava ne treba da se razmotri;
7) dan kada je izveštaj donet;
8) potpis predsednika i članova Komisije;
9) izdvojena mišljenja članova Komisije koji imaju drugačiji stav od stava Komisije i njihov potpis.
Komisija objavljuje izveštaj o ispunjenosti kvalifikacionih uslova na Portalu OIE - aukcije, odnosno internet stranici Ministarstva u slučaju iz člana 15. ove uredbe, u roku od pet radnih dana od dana otvaranja prijava.
Ponude, tj. prijave učesnika koje su prošle fazu kvalifikacije na osnovu izveštaja iz stava 6. ovog člana nadmeću se i popunjavaju kvotu na osnovu ponuđene cene, u skladu sa Zakonom. Nakon što sprovede fazu nadmetanja i popunjavanja kvote, Komisija priprema rang listu za dodelu tržišne premije, odnosno fid-in tarife i dostavlja je Ministarstvu.
Prijave učesnika koje sadrže ponuđenu cenu veću od maksimalne ponuđene cene, odnosno maksimalne fid-in tarife iz javnog poziva odbijaju se.
Na osnovu rang liste sa izveštajem o sprovedenoj aukciji koji priprema Komisija, Ministarstvo donosi rešenje o dodeljivanju tržišne premije, odnosno fid-in tarife ili rešenje o odbijanju prava na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu.
Ministarstvo donosi rešenja iz stava 1. ovog člana u roku od 15 dana od dana dostavljanja rang liste za dodelu tržišne premije, odnosno fid-in tarife sa izveštajem o sprovedenoj aukciji od strane Komisije.
Rešenje Ministarstva je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Rešenje o dodeljivanju tržišne premije, odnosno fid-in tarife naročito sadrži:
1) podatke o učesniku aukcije kome je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu;
2) podatke o vrsti i lokaciji elektrane, kapacitetu elektrane i ponuđenom kapacitetu elektrane, ukoliko je različit;
3) deo ponuđenog kapaciteta u procentima, ako je deo ponuđenog kapaciteta elektrane ušao u kvotu;
4) ponuđenu cenu iz finansijske ponude i ostvarenu cenu u evrima po MWh;
5) rok trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača;
6) obaveze privremenog povlašćenog proizvođača u vezi sa finansijskim instrumentom obezbeđenja za blagovremeno sticanje statusa povlašćenog proizvođača električne energije i zaključenjem ugovora o tržišnoj premiji, odnosno fid-in tarifi.
Objavljivanje odluka o sprovedenoj aukciji
Ministarstvo objavljuje odluke o sprovedenoj aukciji na Portalu OIE-aukcije, a u slučaju iz člana 15. ove uredbe, na internet stranici Ministarstva.
V OBAVEZE OVLAŠĆENE UGOVORNE STRANE
Ovlašćena ugovorna strana dužna je da:
1) ispunjava obaveze utvrđene Zakonom;
2) izvršava ugovore o tržišnoj premiji, u skladu sa Zakonom i zaključenim ugovorima o tržišnoj premiji;
3) uredno izmiruje račune za plaćanje tržišne premije, u skladu sa zaključenim ugovorima o tržišnoj premiji i blagovremeno podnese prigovor na račune i podatke o merenju, ukoliko je potrebno.
VI STATUS PRIVREMENOG POVLAŠĆENOG PROIZVOĐAČA
Sticanje i trajanje statusa privremenog povlašćenog proizvođača
Status privremenog povlašćenog proizvođača stiče učesnik na aukciji kome je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu na dan konačnosti rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu i traje u rokovima utvrđenim Zakonom.
Zaključenje ugovora o tržišnoj premiji, odnosno ugovora o fid-in tarifi
Privremeni povlašćeni proizvođač je dužan da podnese zahtev za zaključenje ugovora o tržišnoj premiji ovlašćenoj ugovornoj strani, odnosno ugovora o fid-in tarifi garantovanom snabdevaču u roku od 30 dana od dana sticanja tog statusa.
Finansijski instrument obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača
Privremeni povlašćeni proizvođač je dužan, osim u slučaju da se finansijska ponuda odnosi na elektranu čiji je kapacitet manji od 100 kW ili na demonstracione projekte, da Ministarstvu u roku od 30 dana od dana sticanja tog statusa dostavi finansijski instrument obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača u visini od 60 evra po kW kapaciteta elektrane za koju je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno 30 evra po kW kapaciteta elektrane za koju je dodeljeno pravo na fid-in tarifu, a koji se obezbeđuje kao:
1) novčani depozit u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate, koji se uplaćuje na podračun posebnih depozita Ministarstva, u skladu sa propisima kojima se uređuje budžetski sistem; ili
2) bankarska garancija "na prvi poziv" koja mora da:
(1) bude izdata u formi i sadržini koja odgovara modelu bankarske garancije iz Priloga 2. ove uredbe i ne sme da sadrži dodatne uslove ili priloge uz zahtev za naplatu bankarske garancije kojima se uslovljava njena naplata u slučaju ostvarenja uslova propisanih ovom uredbom za njeno aktiviranje;
(2) bude izdata od strane poslovne banke koja je registrovana i posluje u skladu sa zakonima Republike Srbije;
(3) važi najmanje dva meseca duže od roka trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Ako privremeni povlašćeni proizvođač pre sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača nije pribavio građevinsku dozvolu, finansijskim instrumentom obezbeđenja iz stava 1. ovog člana, privremeni povlašćeni proizvođač garantuje da će:
1) u roku od dve godine od dana sticanja tog statusa pribaviti građevinsku dozvolu i saglasnost na studiju o proceni uticaja, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu;
2) u roku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača steći status povlašćenog proizvođača električne energije.
Ako je privremeni povlašćeni proizvođač pre sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača pribavio građevinsku dozvolu, finansijskim instrumentom obezbeđenja iz stava 1. ovog člana, privremeni povlašćeni proizvođač garantuje da će u roku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača steći status povlašćenog proizvođača električne energije.
Finansijski instrument obezbeđenja ne može da bude obezbeđen i kao novčani depozit i kao bankarska garancija, ali se može jedan instrument obezbeđenja zameniti drugim u toku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Ako je finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude dat u obliku:
1) bankarske garancije, obaveza iz stava 1. ovog člana može se ispuniti ako privremeni povlašćeni proizvođač dostavi aneks te bankarske garancije koja u potpunosti odgovara sadržini i uslovima finansijskog sredstva obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača iz Priloga 2. ove uredbe;
2) novčanog depozita, obaveza iz stava 1. ovog člana može se ispuniti doplatom novčanog depozita koji je uplaćen za ozbiljnost ponude.
Uslovi i način naplate finansijskog instrumenta obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača
Ako privremeni povlašćeni proizvođač:
1) u propisanom roku stekne status povlašćenog proizvođača za ukupni kapacitet elektrane za koji je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača, finansijski instrument obezbeđenja mu se vraća;
2) u propisanom roku ne stekne status povlašćenog proizvođača za celokupni kapacitet elektrane za koji je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača, finansijski instrument obezbeđenja naplaćuje se u visini iznosa koji srazmerno odgovara delu kapaciteta elektrane za koju nije stečen status povlašćenog proizvođača električne energije, dok se preostali iznos finansijskog instrumenta obezbeđenja ne naplaćuje;
3) u propisanom roku ne stekne status povlašćenog proizvođača električne energije finansijski instrument obezbeđenja u celosti se naplaćuje, odnosno trajno se prisvajaju sredstva iz položenog novčanog depozita;
4) u roku od dve godine od sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača ne pribavi građevinsku dozvolu niti saglasnost na studiju o proceni uticaja, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu, finansijski instrument obezbeđenja se u celosti naplaćuje, odnosno trajno se prisvajaju sredstva iz položenog novčanog depozita;
5) dostavi drugi finansijski instrument obezbeđenja u visini prethodnog, prethodni finansijski instrument obezbeđenja se vraća privremenom povlašćenom proizvođaču.
Novčana sredstva koja su stečena na osnovu aktiviranja finansijskog instrumenta obezbeđenja isplaćuju se ovlašćenoj ugovornoj strani i koriste se za podsticaj povlašćenih proizvođača.
Privremeni povlašćeni proizvođač je dužan da u zahtevu za vraćanje bankarske garancije, odnosno za povraćaj novčanog depozita navede način preuzimanja bankarske garancije, odnosno račun i naziv banke ili druge organizacije kod koje se vode računi privremenog povlašćenog proizvođača na koji treba uplatiti sredstva novčanog depozita.
Ministarstvo je u obavezi da, na zahtev, vrati finansijski instrument obezbeđenja u roku od 30 dana od dana kada su se stekli uslovi za njegovo vraćanje.
Ministarstvo materijalno ne odgovara ukoliko privremeni povlašćeni proizvođač navede pogrešnu adresu za prijem bankarske garancije, odnosno pogrešan račun i naziv banke za isplatu novčanog depozita, kao i ukoliko Ministarstvo bez svoje krivice nije u mogućnosti da vrati finansijski instrumenta obezbeđenja iako je postupalo u svemu u skladu sa zahtevom za vraćanje bankarske garancije, odnosno za povraćaj novčanog depozita koji je dostavio privremeni povlašćeni proizvođač.
Produženje statusa privremenog povlašćenog proizvođača
Ako status privremenog povlašćenog proizvođača traje dve godine, Ministarstvo rešenjem produžava trajanje statusa privremenog povlašćenog proizvođača za tri godine, pod uslovom da privremeni povlašćeni proizvođač do isteka statusa privremenog povlašćenog proizvođača za elektranu obuhvaćenu rešenjem o dodeljivanju tržišne premije, odnosno fid-in tarife pribavi:
1) građevinsku dozvolu;
2) saglasnost na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu.
Privremeni povlašćeni proizvođač čiji status traje tri godine, ili je njegovo važenje produženo za tri godine u skladu sa stavom 1. ovog člana, može da produži status privremenog povlašćenog proizvođača za još godinu dana ako je elektrana u odnosu na koju je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača izgrađena u konstruktivnom smislu, odnosno u slučaju da se status privremenog povlašćenog proizvođača odnosi na rekonstruisanu elektranu, ako je rekonstruisana elektrana u probnom radu, u skladu sa Zakonom.
U slučaju više sile, status privremenog povlašćenog proizvođača može se produžiti za godinu dana, radi sprečavanja ili ublažavanja štetnog dejstva, odnosno otklanjanja štetnih posledica više sile, u skladu sa Zakonom.
U zahtevu za produženje statusa privremenog povlašćenog proizvođača u slučaju više sile, privremeni povlašćeni proizvođač je dužan da navede:
1) broj rešenja o sticanju privremenog statusa povlašćenog proizvođača čije se produženje traži;
2) pravni osnov za produženje statusa privremenog povlašćenog proizvođača;
3) broj i datum akta kojim je izdata građevinska dozvola, saglasnosti na studiju o proceni uticaja, odnosno odluke da nije potrebna procena uticaja na životnu, ako se produženje tog statusa traži po osnovu iz stava 1. ovog člana;
4) broj i datum akta iz Centralne evidencije objedinjene procedure (CEOP) da je elektrana završena u konstruktivnom smislu, odnosno da je rekonstruisana elektrana u probnom radu, ako se produženje tog statusa traži po osnovu iz stava 2. ovog člana;
5) podatak o produženom, obnovljenom ili zamenjenom finansijskom instrumentu obezbeđenja u skladu sa članom 23. ove uredbe koji mora da traje dva meseca duže od produženog roka trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača, kao i da ga priloži uz zahtev;
6) opis više sile, njen uticaj na ispunjenje obaveza privremenog povlašćenog proizvođača, kao i da priloži uz zahtev dokaze o tome, ako se produženje tog statusa traži po osnovu iz stava 3. ovog člana;
7) predlog roka za produženje tog statusa;
8) podatak o uplati administrativne takse, kao i da priloži dokaz o uplati te takse uz zahtev.
Ministarstvo po službenoj dužnosti proverava tačnost podataka iz stava 4. tač. 3) i 4) ovog člana i pribavlja akte od nadležnog organa po službenoj dužnosti, pri čemu privremeni povlašćeni proizvođač može, ali nije obavezan da priloži akte iz stava 4. tač. 3) i 4) ovog člana uz zahtev za produženje statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Obaveze privremenog povlašćenog proizvođača
Privremeni povlašćeni proizvođač dužan je da:
1) u roku od dve godine od dana sticanja tog statusa pribavi pravnosnažnu građevinsku dozvolu za elektranu i saglasnost na studiju o proceni uticaja, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu, osim ukoliko pre sticanja tog statusa nije pribavio građevinsku dozvolu za elektranu i saglasnost na studiju o proceni uticaja, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu u skladu sa Zakonom;
2) stekne status povlašćenog proizvođača u roku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača za elektranu obuhvaćenu rešenjem o dodeli tržišne premije, odnosno dodeli fid-in tarife;
3) ne poveća odobrenu snagu elektrane za koju je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača u toku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača;
4) održava finansijski instrument obezbeđenja i obavesti Ministarstvo o svakoj promeni u vezi sa njim u roku od 15 dana od dana nastanka promene;
5) zaključi i izvršava ugovor o tržišnoj premiji, odnosno ugovor o fid-in tarifi u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktom donetim na osnovu Zakona;
6) ako se promene podaci o činjenicama na osnovu kojih je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača, obavesti Ministarstvo o promenama u roku od 15 dana od dana nastanka promene, a naročito u slučaju promena koje se odnose na:
(1) poslovno ime;
(2) zakonskog zastupnika;
(3) pravnu formu;
(4) lokacijske uslove;
(5) energetsku dozvolu;
(6) građevinsku dozvolu ili rešenje o odobrenju za izvođenje radova, ako je primenjivo;
(7) elektranu, njen kapacitet, tehnologiju i lokaciju;
(8) na druge kvalifikacione uslove i podatke iz prijave za učestvovanje na aukciji;
7) tokom trajanja probnog rada elektrane ispunjava obaveze povlašćenog proizvođača koje su predviđene Zakonom.
Promene iz stava 1. tačka 6) ovog člana ne smeju da utiču na ispunjenost uslova na osnovu kojih je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača.
Prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača
Status privremenog povlašćenog proizvođača može biti prenet na drugo lice po osnovu statusne promene usled koje je privremeni povlašćeni proizvođač prestao da postoji ili na osnovu pravnog posla.
Lice na koje se status privremenog povlašćenog proizvođača prenosi podnosi zahtev za prenos rešenja o dodeli prava na tržišnu premiju, odnosno rešenja o dodeli prava na fid-in tarifu.
Predstavnik zajmodavca može da podnese zahtev za prenos rešenja o dodeli prava na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu.
Lice na koje se prenosi status privremenog povlašćenog proizvođača u zahtevu za prenos rešenja o dodeli prava na tržišnu premiju, odnosno rešenja o dodeli prava na fid-in tarifu navodi:
1) broj i datum akta o statusnoj promeni ili promeni pravne forme iz Registra privrednih društava; ili
2) dokument o pravnom poslu (ugovor, jednostrana izjava volje i sl.) koji je pravni osnov za prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača na podnosioca zahteva, pri čemu u dokumentu o pravnom poslu ili odvojeno, mora biti priložena izjava privremenog povlašćenog proizvođača, overena od strane nadležnog organa overe, kojom se nedvosmisleno daje saglasnost da se izvrši prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača na podnosioca zahteva sa pozivom na broj rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju, odnosno rešenja o dodeljivanju prava na fid-in tarifu;
3) finansijski instrument obezbeđenja koji glasi na lice na koje se status privremenog povlašćenog proizvođača prenosi.
U slučaju da prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača zahteva zajmodavac, uz zahtev za prenos rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju, zajmodavac dostavlja:
1) ugovor o zajmu koji dokazuje da je zajmodavac, bez obzira da li je u pitanju jedan ili više zajmodavaca, obezbedio finansiranje elektrane u vezi sa kojom je dodeljeno pravo na tržišnu premiju;
2) izjavu privremenog povlašćenog proizvođača overenu od strane nadležnog organa overe da zajmodavac ili lice koje je ovlašćeno da zastupa zajmodavca može odrediti drugo lice da stupi u prava i obaveze iz rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju bez njegove dalje saglasnosti;
3) izjavu lica određenog od strane zajmodavca ili lica koje je ovlašćeno da zastupa zajmodavca overenu od strane nadležnog organa overe o prihvatanju da stupi u prava i obaveze privremenog povlašćenog proizvođača iz rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju;
4) finansijski instrument obezbeđenja koji glasi na lice na koje se status privremenog povlašćenog proizvođača prenosi.
U slučaju prenosa statusa privremenog povlašćenog proizvođača, uz zahtev za prenos rešenja o dodeli prava na tržišnu premiju dostavljaju se dokumenti iz člana 11. stav 1. tačka 1) ove uredbe, važeća građevinska dozvola, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova iz člana 11. stav 1. tačka 3) ove uredbe, ukoliko je izdato za elektranu, kao i dokumenta iz člana 11. stav 1. tač. 5), 7), 8), 9) i 11) ove uredbe.
Ministarstvo odlučuje o podnetom zahtevu iz st. 2. i 3. ovog člana u roku od 15 dana od dana podnošenja tog zahteva.
Rešenje Ministarstva je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Novo lice na koga je preneto rešenje o dodeljivanju prava na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu, stupa u prava i obaveze prethodnog privremenog povlašćenog proizvođača na dan konačnosti rešenja kojim se prenosi status privremenog povlašćenog proizvođača.
Način ukidanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača
U slučaju postojanja bilo kog od osnova za ukidanje statusa privremenog povlašćenog proizvođača propisanih Zakonom, Ministarstvo bez odlaganja o tome obaveštava nadležnog inspektora.
Po dobijanju odluke nadležnog inspektora kojom se potvrđuje postojanje osnova za ukidanje statusa u skladu sa stavom 1. ovog člana, Ministarstvo će doneti rešenje o ukidanju statusa privremenog povlašćenog proizvođača u roku od pet dana i o tome će obavestiti ovlašćenu ugovornu stranu.
Rešenje Ministarstva je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Prestanak statusa privremenog povlašćenog proizvođača i zamena privremenog povlašćenog proizvođača koji je stekao pravo na tržišnu premiju od strane zajmodavca
Status privremenog povlašćenog proizvođača prestaje na jedan od sledećih načina:
1) danom konačnosti rešenja o ukidanju statusa privremenog povlašćenog proizvođača;
2) danom isteka statusa privremenog povlašćenog proizvođača;
3) danom otpočinjanja postupka likvidacije ili otvaranjem stečajnog postupka, osim u slučaju usvajanja plana reorganizacije u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj, nad privremenim povlašćenim proizvođačem;
4) danom prestanka postojanja i brisanja privremenog povlašćenog proizvođača iz Registra privrednih društava koji se vodi u Agenciji za privredne registre, osim u slučaju prenosa statusa privremenog povlašćenog proizvođača usled sprovođenja statusne promene u skladu sa ovom uredbom;
5) danom raskida ugovora o tržišnoj premiji, odnosno fid-in tarifi.
Zajmodavac privremenog povlašćenog proizvođača ima pravo da u skladu sa uslovima iz propisa kojima se uređuje model ugovora o tržišnoj premiji, odnosno propisa kojim se uređuje model ugovora o fid-in tarifi, imenuje lice koje će stupiti u prava i obaveze privremenog povlašćenog proizvođača u roku od tri meseca od dana kada je status privremenog povlašćenog proizvođača prestao.
U roku iz stava 2. ovog člana, zajmodavac ili lice ovlašćeno od strane zajmodavca može podneti Ministarstvu zahtev za izmenu rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju u ime i za račun lica koje je zajmodavac imenovao da stupi u prava i obaveze privremenog povlašćenog proizvođača čiji je status prestao, ili, može ovlastiti putem punomoćja overenog od strane nadležnog organa overe, imenovano lice da neposredno podnese zahtev Ministarstvu.
Uz zahtev za izmenu rešenja o dodeljivanju prava na tržišnu premiju neophodno je dostaviti dokumenta kojima se dokazuje da lice imenovano od strane zajmodavca ispunjava sve uslove za sticanje statusa privremenog povlašćenog proizvođača u skladu sa Zakonom i ovom uredbom.
Ministarstvo odlučuje o podnetom zahtevu iz ovog člana u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Rešenje Ministarstva je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
VII STATUS POVLAŠĆENOG PROIZVOĐAČA ELEKTRIČNE ENERGIJE
Sticanje statusa povlašćenog proizvođača
Privremeni povlašćeni proizvođač, koji je taj status stekao po osnovu tržišne premije, stiče status povlašćenog proizvođača električne energije za ceo kapacitet ili deo kapaciteta elektrane, u skladu sa Zakonom, ako je:
1) stekao licencu za obavljanje energetske delatnosti proizvodnje električne energije u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika, a koja obuhvata elektranu za koju je stekao status privremenog povlašćenog proizvođača, osim ukoliko u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika nije dužan da ima licencu;
2) elektrana iz tačke 1) ovog stava trajno priključena na prenosni, distributivni, odnosno zatvoreni distributivni sistem električne energije sa odobrenom snagom za koju je elektrana stekla status privremenog povlašćenog proizvođača u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika;
3) za elektranu iz tačke 1) ovog stava obezbeđeno posebno merenje odvojeno od merenja u drugim tehnološkim procesima:
(1) predate električne energije u prenosni sistem, distributivni sistem, odnosno zatvoreni distributivni sistem električne energije;
(2) preuzete električne energije iz prenosnog, distributivnog, odnosno zatvorenog distributivnog sistema, za potrebe tehnološkog procesa rada elektrane;
(3) predate toplotne energije u sistem;
(4) preuzete, odnosno proizvedene toplotne energije za potrebe tehnološkog procesa elektrane i pripremu energenta;
4) elektrana iz tačke 1) ovog stava novoizgrađena, odnosno rekonstruisana;
5) dobio upotrebnu dozvolu u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekata za elektranu za koju je stekao status privremenog povlašćenog proizvođača;
6) zaključen ugovor o tržišnoj premiji u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu njega;
7) za elektranu iz tačke 1) ovog stava izdata vodna dozvola u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast vodoprivrede, u slučaju da je predmet zahteva hidroelektrana;
8) pribavio integrisanu dozvolu, odnosno dozvolu za upravljanjem otpadom ili drugi akt u skladu propisima kojima se uređuje oblast upravljanja otpadom i upotreba otpada za proizvodnju energije, u slučaju da je predmet zahteva elektrana na biorazgradivi otpad;
9) za elektranu iz tačke 1) ovog stava izdat akt inspektora za zaštitu životne sredine da su ispunjeni uslovi zaštite prirode, uslovi i mere zaštite životne sredine koji su propisani studijom o proceni uticaja, kao i uslovi iz dozvole za upravljanje otpadom i integrisane dozvole za rad elektrane i obavljanje aktivnosti, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita životne sredine;
10) obezbedio posebno merno mesto za deo kapaciteta elektrane koji je popunio kvotu u odnosu na preostali deo kapaciteta elektrane ili je privremeni povlašćeni proizvođač uredio balansnu odgovornost za svoju elektranu bez prava iz člana 10. stav 1. Zakona;
11) u slučaju sprovođenja aukcije u skladu sa članom 21. stav 6. Zakona, zaključio dugoročni ugovor sa garantovanim snabdevačem, odnosno krajnjim kupcem u skladu sa ponudom tog privremenog povlašćenog proizvođača podnetom u aukciji i podzakonskim aktom iz člana 21. stav 10. Zakona.
Privremeni povlašćeni proizvođač, koji je taj status stekao po osnovu fid-in tarife, stiče status povlašćenog proizvođača električne energije na osnovu zahteva na propisanom obrascu, u skladu sa Zakonom, ako je:
1) stekao licencu za obavljanje energetske delatnosti proizvodnje električne energije u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika, a koja obuhvata elektranu za koju je stekao status privremenog povlašćenog proizvođača, osim ukoliko u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika nije dužan da ima licencu;
2) elektrana iz tačke 1) ovog stava trajno priključena na prenosni, distributivni, odnosno zatvoreno distributivni sistem električne energije na odobrenu snagu koja odgovara odobrenoj snazi za koju je elektrana stekla status privremenog povlašćenog proizvođača, u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika;
3) za elektranu iz tačke 1) ovog stava obezbeđeno posebno merenje odvojeno od merenja u drugim tehnološkim procesima:
(1) predate električne energije u prenosni sistem, distributivni, odnosno zatvoreni distributivni sistem električne energije;
(2) preuzete električne energije iz prenosnog, distributivnog, odnosno zatvorenog distributivnog sistema, za potrebe tehnološkog procesa rada elektrane;
(3) predate toplotne energije u sistem;
(4) preuzete, odnosno proizvedene toplotne energije za potrebe tehnološkog procesa elektrane i pripremu energenta;
4) elektrana iz tačke 1) ovog stava novoizgrađena, odnosno rekonstruisana;
5) dobio upotrebnu dozvolu u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekata za elektranu za koju je stekao status privremenog povlašćenog proizvođača;
6) ima zaključen ugovor o fid-in tarifi u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu njega;
7) za elektranu iz tačke 1) ovog stava izdata vodna dozvola u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast vodoprivrede, u slučaju da je predmet zahteva hidroelektrana;
8) pribavio integrisanu dozvolu, odnosno dozvolu za upravljanjem otpadom ili drugi akt u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast upravljanja otpadom i upotreba otpada za proizvodnju energije, u slučaju da je predmet zahteva elektrana na biorazgradivi otpad;
9) za elektranu iz tačke 1) ovog stava izdat akt inspektora za zaštitu životne sredine da su ispunjeni uslovi za rad elektrane i obavljanje aktivnosti u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita životne sredine.
Akti iz st. 1. i 2. ovog člana moraju da se odnose na elektranu koja je obuhvaćena rešenjem kojim je privremeni povlašćeni proizvođač stekao taj status.
Zahtev i dokazi za sticanje statusa povlašćenog proizvođača
Privremeni povlašćeni proizvođač je dužan da podnese zahtev za sticanje statusa povlašćenog proizvođača električne energije najkasnije do isteka roka trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Zahtev za sticanje statusa povlašćenog proizvođača koji podnese lice koje nema status privremenog povlašćenog proizvođača, kao i u slučaju da je taj zahtev podnet posle isteka roka iz stava 1. ovog člana, odbacuje se rešenjem kao nedopušten.
Zahtev za sticanje statusa povlašćenog proizvođača podnosi se Ministarstvu na obrascu koji utvrđuje Ministarstvo i objavljuje na svojoj internet stranici.
Uslovi za sticanje statusa povlašćenog proizvođača dokazuju se na sledeći način:
1) licencom za obavljanje energetske delatnosti proizvodnje električne energije u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika;
2) odobrenjem za priključenje elektrane na prenosni, distributivni, odnosno zatvoreni distributivni sistem električne energije koje je izdato na osnovu građevinske dozvole na osnovu koje je pribavljena upotrebna dozvola iz tačke 6) ovog stava;
3) aktom kojim se potvrđuje trajno priključenje elektrane na prenosni, distributivni, odnosno zatvoreni distributivni sistem električne energije na osnovu odobrenja za priključenje iz tačke 2) ovog stava;
4) izjavom odgovornog izvođača radova i stručnog nadzora, overenom od strane nadležnog organa overe, kojom se potvrđuje da je elektrana novoizgrađena, odnosno rekonstruisana;
5) u slučaju da je predmet zahteva elektrana na biogas, izjavom podnosioca zahteva, overenom od strane nadležnog organa overe, da je ta elektrana izgrađena u skladu sa definicijom elektrane na biogas iz člana 2. stav 1. tačka 4) ove uredbe;
6) upotrebnom dozvolom izdatom na osnovu građevinske dozvole koju je proizvođač pribavio pre ili u toku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača, osim ako u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata ne postoji obaveza da se pribavi upotrebna dozvola za elektranu;
7) ako je elektrana rekonstruisana, overenom izjavom odgovornog izvođača radova i stručnog nadzora, što predstavlja dokaz o rekonstrukciji postrojenja sa datumom izgradnje i puštanja u rad rekonstruisanog postrojenja, ako se upotrebnom dozvolom ne može utvrditi rekonstrukcija;
8) ugovorom o tržišnoj premiji, odnosno ugovorom o fid-in tarifi;
9) vodnom dozvolom za elektrane koje koriste ili se nalaze na vodi;
10) u slučaju da je predmet zahteva elektrana na biorazgradivi otpad, integrisanom dozvolom za upravljanje otpadom ili drugim aktom u skladu propisima kojima se uređuje oblast upravljanja otpadom i upotreba otpada za proizvodnju energije;
11) u slučaju da je predmet zahteva deo kapaciteta elektrane koji je popunio kvotu, dokaz da je za taj deo kapaciteta elektrane proizvođač obezbedio posebno merno mesto u odnosu na preostali deo kapaciteta elektrane koji nije popunio kvotu, ili dokaz da je privremeni povlašćeni proizvođač uredio balansnu odgovornost bez prava iz člana 10. stav 1. Zakona, ukoliko je proizvođač odlučio da ima jedinstveno merno mesto za ceo kapacitet elektrane;
12) uredno potpisani i važeći dugoročni ugovor zaključen u skladu sa podzakonskim aktom iz člana 21. stav 10. Zakona između privremenog povlašćenog proizvođača i garantovanog snabdevača, odnosno krajnjeg kupca, sa uslovima ugovora koji odgovaraju ponudi tog privremenog povlašćenog proizvođača podnetoj u aukciji.
Ministarstvo po službenoj dužnosti proverava da li su izdati akti iz stava 4. tač. 1) - 3), tačka 6) i tač. 8) - 10) ovog člana, a ako su navedeni akti izdati, pribavlja kopiju tih akata od nadležnih organa koji su ih izdali.
Podnosilac zahteva za sticanje statusa povlašćenog proizvođača je dužan da uz zahtev dostavi akte iz stava 4. tač. 4), 5) i 7) ovog člana, a može da dostavi akte iz stava 4. tač. 1) - 3), tačka 6) i tač. 8) - 10) ovog člana.
U slučaju da su u zahtevu i aktima iz stava 4. ovog člana podaci o vrsti, lokaciji i kapacitetu elektrane neusaglašeni, zahtev za sticanje statusa povlašćenog proizvođača smatra se neurednim.
Ministarstvo odlučuje o zahtevu za sticanje statusa povlašćenog proizvođača u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Rešenje Ministarstva je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Status povlašćenog proizvođača električne energije stiče se danom konačnosti rešenja o sticanju statusa povlašćenog proizvođača.
Ako Ministarstvo utvrdi u toku postupka sticanja statusa povlašćenog proizvođača da traje postupak produženja statusa privremenog povlašćenog proizvođača, Ministarstvo prekida postupak sticanja statusa povlašćenog proizvođača do konačnosti rešenja kojim je odlučeno o zahtevu privremenog povlašćenog proizvođača za produženje statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Postupak prenosa statusa povlašćenog proizvođača
Status povlašćenog proizvođača prenosi se shodnom primenom odredaba ove uredbe kojima se uređuje prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Status povlašćenog proizvođača prenosi se na osnovu zahteva za prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Dokaz o pravu svojine na elektrani koja je predmet zahteva za prenos iz stava 2. ovog člana, Ministarstvo pribavlja po službenoj dužnosti.
Podnosilac zahteva iz stava 2. ovog člana može uz zahtev dostaviti dokaz da ima pravo svojine ili zakupa na elektrani koja je predmet zahteva za prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača ili dokaz da po drugom osnovu ima pravo na upotrebu i upravljanje tom elektranom.
Obaveze povlašćenog proizvođača
Povlašćeni proizvođač dužan je da:
1) u procesu proizvodnje električne energije koristi obnovljive izvore tako da:
(1) u elektrani na biomasu energetska vrednost osnovnog goriva, odnosno biomase na godišnjem nivou iznosi najmanje 80% ukupne energetske vrednosti utrošenog goriva;
(2) u elektrani na biogas, elektrani na deponijski gas i gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda i elektrani na biorazgradivi otpad energetska vrednost osnovnog goriva na godišnjem nivou iznosi najmanje 90% ukupne energetske vrednosti utrošenog goriva;
(3) u elektrani na biomasu udeo kukuruzne silaže u godišnjem masenom bilansu suve materije supstrata ne prelazi 40%;
2) poštuje sve propise u oblasti životne sredine;
3) poštuje sve propise u oblasti vodoprivrede u slučaju hidroelektrane i druge elektrane koja je izgrađena na vodi;
4) koristi reaktivnu energiju u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika, pravilima o radu prenosnog, distributivnog odnosno zatvorenog distributivnog sistema;
5) elektrana u toku rada ne prelazi vrednost odobrene snage koju je utvrdio nadležni operator sistema u aktu kojim se odobrava trajno priključenje elektrane na elektroenergetski sistem;
6) operatoru prenosnog, distributivnog, odnosno zatvorenog distributivnog sistema stavlja na raspolaganje podatke potrebne za rad sistema u skladu sa pravilima o radu prenosnog sistema, pravilima o radu distributivnog sistema, odnosno zatvorenog distributivnog sistema, odnosno pravilima o radu tržišta električne energije;
7) za elektranu na biomasu, elektranu na biogas, elektranu na deponijski gas i gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda i elektranu na biorazgradivi otpad vodi evidenciju o utrošenom osnovnom i dopunskom gorivu u kojoj se beleži količina i prosečne donje toplotne moći utrošenog goriva;
8) dostavlja planove rada balansno odgovornoj strani u skladu sa Zakonom;
9) ukloni elektranu nakon isteka životnog veka elektrane i sprovede sanaciju zemljišta u propisanom roku;
10) uplaćuje na mesečnom nivou iznose depozita bliže uređene članom 37. ove uredbe, koji se uplaćuje na podračun posebnih depozita Ministarstva u skladu sa propisima kojima se uređuje budžetski sistem, na ime troškova uklanjanja elektrane nakon isteka životnog veka elektrane i sanacije zemljišta na kojoj se nalazila elektrana za koju je pribavljen status povlašćenog proizvođača;
11) ne menja odobrenu snagu elektrane koju je utvrdio nadležni operator sistema u aktu kojim se odobrava trajno priključenje elektrane na elektroenergetski sistem;
12) obavesti Ministarstvo ako se promene podaci o činjenicama na osnovu kojih je stečen status povlašćenog proizvođača u roku od 15 dana od dana nastanka promene, a naročito u slučaju promena koje se odnose na:
(1) poslovno ime povlašćenog proizvođača;
(2) zastupnika povlašćenog proizvođača;
(3) pravnu formu povlašćenog proizvođača;
(4) licence za obavljanje energetske delatnosti proizvodnje električne energije;
(5) upotrebne dozvole;
(6) vodne dozvole;
(7) elektranu, njen kapacitet, tehnologiju i lokaciju;
(8) integrisanu dozvolu za upravljanje otpadom ili drugi akt u skladu propisima kojima se uređuje upravljanje otpadom i upotreba otpada za proizvodnju energije;
13) iz mreže ne preuzima električnu energiju za sopstvenu potrošnju elektrane u iznosu većem od 10% proizvedene električne energije elektrane, na godišnjem nivou, pri čemu opšta potrošnja elektrane i ostala potrošnja na lokaciji elektrane, ako ima posebno merenje, ne ulazi u taj obračun;
14) dostavi Ministarstvu do kraja februara tekuće godine u elektronskom obliku izveštaj za prethodnu kalendarsku godinu sa podacima kojima dokazuje da ispunjava obaveze iz tač. 1) i 7) ovog stava.
Tačnost evidencije iz stava 1. tačka 7) ovog člana dokazuje se:
1) kopijama računa o nabavci goriva sa dokumentacijom koja prati gorivo, a u slučaju da povlašćeni proizvođač za postrojenje ima sopstvenu proizvodnju goriva, izmerenim vrednostima utrošene količine svakog goriva, registrovanim preko instalisanih i zapečaćenih merno-registracionih merača za kontinualno praćenje utroška svake vrste goriva koje se ne kupuje;
2) rezultatima analiza donje toplotne moći reprezentativnog uzorka za svaku nabavku goriva, izvršenim od strane akreditovanih institucija, a u slučaju korišćenja goriva koja povlašćeni proizvođač sam proizvodi, rezultatima analiza reprezentativnih uzoraka svake vrste goriva rađenih jednom godišnje za elektrane instalisane električne snage.
Izveštaj iz stava 1. tačka 14) ovog člana dostavlja se u formi elaborata u kojem su prikazani materijalni i energetski tokovi u elektrani i uz koji se prilažu kopije računa za nabavljena goriva i stanje zaliha, kao i računi za prodatu toplotnu energiju, osim ako se celokupna proizvedena toplotna energija koristi za sopstvene potrebe. Prilikom prikaza materijalnih tokova posebno se izračunava i prikazuje masa suve materije sirovina koje su iskorišćene kao energent u elektrani.
U slučaju korišćenja šumske biomase kao osnovnog ili dopunskog goriva, dokazi iz stava 2. ovog člana smatraju se valjanim jedino ukoliko potvrđuju da nabavljena šumska biomasa potiče iz šuma kojima se gazduje u skladu sa propisima kojima se uređuje šumarstvo, odnosno da nije bila predmet bespravnih seča.
Ministarstvo na svojoj internet stranici objavljuje obrazac izveštaja iz stava 1. tačka 14) ovog člana.
Način ukidanja statusa povlašćenog proizvođača
U slučaju postojanja bilo kog od osnova za ukidanje statusa povlašćenog proizvođača propisanih Zakonom, Ministarstvo bez odlaganja o tome obaveštava nadležnog inspektora.
Po dobijanju odluke nadležnog inspektora kojom se potvrđuje postojanje osnova za ukidanje statusa u skladu sa Zakonom, Ministarstvo će doneti rešenje o ukidanju statusa povlašćenog proizvođača u roku od pet dana i o tome obavestiti ovlašćenu ugovornu stranu.
O raskidu ugovora o tržišnoj premiji, odnosno fid-in tarifi, ovlašćena ugovorna strana obaveštava Ministarstvo bez odlaganja. Po prijemu obaveštenja od ovlašćene ugovorne strane, Ministarstvo će doneti rešenje o ukidanju statusa povlašćenog proizvođača u roku od pet dana.
Rešenje Ministarstva je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Prestanak statusa povlašćenog proizvođača i prenos statusa povlašćenog proizvođača od strane zajmodavca
Status povlašćenog proizvođača prestaje na jedan od sledećih načina:
1) danom konačnosti rešenja o ukidanju statusa povlašćenog proizvođača;
2) danom prestanka ugovora o tržišnoj premiji, odnosno ugovora o fid-in tarifi, osim ako je status povlašćenog proizvođača ranije prestao po osnovu tač. 1), 3) i 4) ovog stava;
3) danom otpočinjanja postupka likvidacije ili otvaranjem stečajnog postupka, osim u slučaju usvajanja plana reorganizacije u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj, nad povlašćenim proizvođačem;
4) danom prestanka postojanja i brisanja povlašćenog proizvođača iz Registra privrednih društava, osim u slučaju prenosa statusa povlašćenog proizvođača usled sprovođenja statusne promene ili promene pravne forme u skladu sa ovom uredbom.
Zajmodavac imenuje novo lice za povlašćenog proizvođača i podnosi zahtev za izmenu rešenja o sticanju statusa povlašćenog proizvođača shodnom primenom člana 29. ove uredbe.
Postupci preko Portala eUprave
Ministarstvo objavljuje usluge elektronske uprave na Portalu eUprave putem kojih elektronski upravno postupa prilikom ostvarivanja prava na produženje statusa privremenog povlašćenog proizvođača, sticanje statusa povlašćenog proizvođača, prenos statusa privremenog povlašćenog proizvođača i statusa povlašćenog proizvođača, izmenu rešenja o dodeli tržišne premije, odnosno fid-in tarife i rešenja o sticanju statusa povlašćenog proizvođača, kao i prilikom ukidanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača i statusa povlašćenog proizvođača.
Korisnici usluga elektronske uprave iz stava 1. ovog člana zahteve za ostvarivanje prava podnose putem odgovarajućih elektronskih obrazaca, dok priloge u originalu dostavljaju kao elektronske dokumente, u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Novčani depozit za uklanjanje elektrane i sanaciju zemljišta
Povlašćeni proizvođač električne energije je dužan da tokom trajanja ugovora o tržišnoj premiji, odnosno fid-in tarifi uplaćuje novčani depozit na mesečnom nivou za potrebe uklanjanja elektrane i sanacije zemljišta na kojoj se nalazila elektrana nakon isteka životnog veka elektrane.
Novčani depozit iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u evrima, a isplaćuje se u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate, uplaćuje se u toku podsticajnog perioda i trajanja ugovora o tržišnoj premiji, odnosno fid-in tarifi na podračun posebnih depozita Ministarstva do 20. u mesecu za prethodni mesec, a utvrđuje se u zavisnosti od vrste elektrane i iznosi:
Redni broj |
Vrsta elektrane |
Iznos novčanog depozita |
1. |
vetroelektrane |
0,066 |
2. |
solarne elektrane |
0,02 |
3. |
ostale elektrane: hidroelektrana, elektrana na biomasu, elektrana na biogas i geotermalna elektrana, elektrana na biorazgradivi otpad, elektrana na deponijski gas, elektrana na gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda, elektrana koja koristi druge obnovljive izvore energije |
0,033 |
Ministarstvo na svojoj internet stranici objavljuje podatak o podračunu za uplatu novčanog depozita.
Nakon uklanjanja elektrane posle isteka njenog radnog veka, povlašćeni proizvođač obaveštava Ministarstvo o tome sa dokazima da je elektrana uklonjena, zajedno sa bankovnim računom na koji će sredstva sa podračuna posebnih depozita biti preneta.
Novčani depozit biće vraćen povlašćenom proizvođaču ako izvrši obavezu uklanjanja elektrane i sanacije zemljišta u skladu sa Zakonom i ovom uredbom. Ako povlašćeni proizvođač ne izvrši svoju obavezu, Ministarstvo izvršava uklanjanje elektrane i sanacije zemljišta, na teret povlašćenog proizvođača koristeći sredstva iz novčanog depozita. Povlašćeni proizvođači koji su pravo na tržišnu premiju, odnosno fid-in tarifu stekli za vetroelektrane ili solarne elektrane, a koji su zaključili ugovor o korišćenju državnog poljoprivrednog zemljišta sa ministarstvom nadležnim za poslove poljoprivrede, imaju pravo da zahtevaju od Ministarstva da ne plate iznos novčanog depozita, odnosno da traže povraćaj iznosa novčanog depozita iz ovog člana za koji dostave Ministarstvu dokaz da su ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede uplaćena sredstva za vraćanje poljoprivrednog zemljišta u pređašnje stanje, u skladu sa propisom kojim se uređuje davanje poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini na korišćenje u nepoljoprivredne svrhe.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nisu okončani okončaće se po odredbama propisa po kojima su započeti.
Održavanje i produženje bankarske garancije
Privremeni povlašćeni proizvođači koji su stekli taj status na osnovu zahteva podnetog pre stupanja na snagu ove uredbe, dužni su da održavaju bankarsku garanciju ako ističe pre isteka roka trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, privremeni povlašćeni proizvođači su dužni da najkasnije 45 dana pre prestanka važenja bankarske garancije produže njeno važenje najmanje dva meseca duže u odnosu na dan isteka statusa privremenog povlašćenog proizvođača.
Ako ne ispune obavezu iz stava 2. ovog člana, status privremenog povlašćenog proizvođača se ukida, a bankarska garancija naplaćuje.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o tržišnoj premiji i fid-in tarifi ("Službeni glasnik RS", broj 112/21), osim člana 40.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
MODEL BANKARSKE GARANCIJE KAO FINANSIJSKOG INSTRUMENTA OBEZBEĐENJA ZA OZBILJNOST PONUDE
Bankarska garancija za ozbiljnost ponude
Obavešteni smo da _____________________________ [poslovno ime i sedište učesnika na aukciji] (u daljem tekstu: Učesnik) namerava da podnese prijavu za učestvovanje na aukciji za dodeljivanje prava na [tržišnu premiju ili fid-in tarifu] br. ___________ koja je pokrenuta od strane Ministarstva rudarstva i energetike Republike Srbije (u daljem tekstu: Ministarstvo) na osnovu Javnog poziva objavljenog dana _____________. godine na internet stranici Ministarstva (u daljem tekstu: Aukcija) u skladu sa Uredbom o tržišnoj premiji i fid-in tarifi ("Službeni glasnik RS", broj ______ - u daljem tekstu: Uredba).
Razumemo da je u skladu sa uslovima Uredbe i Aukcije Učesnik u obavezi da dostavi finansijski instrument obezbeđenja za ozbiljnost ponude, odnosno bankarsku garanciju koja je neprenosiva, neopoziva, bezuslovna, plativa na prvi poziv i bez prava na prigovor u iznosu od 30 evra po kW ponuđenog kapaciteta u aukciji za dodelu tržišne premije, odnosno 10 evra po kW ponuđenog kapaciteta u aukciji za dodelu fid-in tarife, u korist Ministarstva (u daljem tekstu: Garancija).
Shodno navedenom, mi kao poslovna banka koja je registrovana i posluje u skladu sa zakonima Republike Srbije ______________________ [poslovno ime banke], sa registrovanim sedištem na adresi ____________________________ [sedište banke] (u daljem tekstu: Garant), ovim putem se bezuslovno i neopozivo obavezujemo da izvršimo isplatu bilo kog iznosa, koji ne prelazi iznos od ____________________ evra (slovima: _________________________________ evra) (u daljem tekstu: Garantovani iznos) na Vaš prvi poziv, tj. pismeni zahtev, (u daljem tekstu: Zahtev za plaćanje), bez obzira na punovažnost i pravne posledice predmetne isplate, i uz odricanje od svih prava na izuzetke i prigovore u vezi sa istim, ukoliko takav Zahtev za plaćanje sadrži vašu izričitu napomenu da je došlo do nastupanja Događaja za isplatu (kako je definisano u nastavku).
Isplate u skladu sa ovom Garancijom će biti izvršene u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne Banke Srbije na dan plaćanja.
Plaćanja u skladu sa ovom Garancijom će biti izvršena ukoliko se u Zahtevu za plaćanje navede da je nastupio neki od sledećih događaja za isplatu (u daljem tekstu: Događaj(i) za isplatu):
- ako Učesnik povuče prijavu za učestvovanje u Aukciji nakon isteka roka za podnošenje prijave;
- ako Učesnik ne dostavi finansijsko sredstvo obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača u skladu sa članom 23. Uredbe;
- ako Učesnik ne održava važenje ove Garancije za vreme trajanja Aukcije, odnosno u slučaju sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača do trenutka blagovremenog pribavljanja finansijskog instrumenta obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača.
Ova Garancija će biti na snazi počev od ____________. godine do ____________ godine [rok važenja garancije je najmanje pet meseci duži od roka za podnošenje prijava za učestvovanje na aukciji koji je određen u javnom pozivu], i prestaće da važi automatski dana ____________ godine, bez obzira da li je Garancija vraćena Ponuđaču ili ne, osim ako je Zahtev za plaćanje poslat pre isteka ovog roka.
Garancija može biti izvršena u celosti i/ili u delu od nekoliko rata, pod uslovom da ukupan iznos povučenih sredstava ne prelazi Garantovani iznos.
Garantovani iznos će biti umanjen za svako plaćanje u okviru Garantovanog iznosa koje izvrši Garant, ali se nijedna pojedinačna isplata neće smatrati punim izvršenjem ili istekom Garantovanog iznosa. Sva plaćanja ove vrste neće uključivati bilo kakvu vrstu popusta, kompenzacije ili zadržavanja sredstava od strane Garanta ili Učesnika.
Osim ako Ministarstvo nije pismenim putem odredilo drugačije, plaćanje treba izvršiti na račun Ministarstva koji je naznačen u Javnom pozivu.
Garant je dužan da izvrši isplate u skladu sa ovom garancijom u roku od pet radnih dana od prijema Zahteva za plaćanje od strane Ministarstva u kom je navedeno da je došlo do nastupanja Događaja za isplatu.
Na ovu Garanciju se primenjuju zakoni Republike Srbije. Za svaki spor koji nastane u vezi sa ovom Garancijom biće nadležan sud u Beogradu.
____________________________ [poslovno ime banke]
Ime i prezime: _________________________
Funkcija: _______________________________
MODEL BANKARSKE GARANCIJE KAO FINANSIJSKOG INSTRUMENTA OBEZBEĐENJA ZA STICANJE STATUSA POVLAŠĆENOG PROIZVOĐAČA ELEKTRIČNE ENERGIJE
Bankarska garancija za sticanje statusa povlašćenog proizvođača
Obavešteni smo da je _____________________________ [poslovno ime i sedište učesnika na aukciji] (u daljem tekstu: Učesnik) u postupku aukcije za dodeljivanje prava na [tržišnu premiju ili fid-in tarifu] koja je pokrenuta od strane Ministarstva rudarstva i energetike Republike Srbije (u daljem tekstu: Ministarstvo) na osnovu Javnog poziva objavljenog dana _____________. godine na internet stranici Ministarstva (u daljem tekstu: Aukcija) stekao status privremenog povlašćenog proizvođača kome je dodeljeno pravo na [tržišnu premiju ili odnosno fid-in tarifu] na dan ____________. godine kao dan konačnosti rešenja o [dodeli tržišne premije, odnosno fid-in tarife], u skladu sa Uredbom o tržišnoj premiji i fid-in tarifi ("Službeni glasnik RS", broj ______ - u daljem tekstu: Uredba).
Razumemo da je u skladu sa Uredbom i uslovima Aukcije Učesnik u obavezi da dostavi finansijski instrument obezbeđenja za sticanje statusa povlašćenog proizvođača, odnosno bankarsku garanciju koja je neprenosiva, neopoziva, bezuslovna, plativa na prvi poziv i bez prava na prigovor u iznosu od 60 evra po kW kapaciteta elektrane za koju je dodeljeno pravo na tržišnu premiju, odnosno 30 evra po kW kapaciteta elektrane za koju je dodeljeno pravo na fid-in tarifu, u korist Ministarstva (u daljem tekstu: Garancija).
Shodno navedenom, mi kao poslovna banka koja je registrovana i posluje u skladu sa zakonima Republike Srbije ______________________ [poslovno ime banke], sa registrovanim sedištem na adresi ____________________________ [sedište banke] (u daljem tekstu: Garant), ovim putem se bezuslovno i neopozivo obavezujemo da izvršimo isplatu bilo kog iznosa, koji ne prelazi iznos od ____________________ evra (slovima: _________________________________ evra) (u daljem tekstu:
Garantovani iznos) na Vaš prvi poziv, tj. pismeni zahtev, (u daljem tekstu: Zahtev za plaćanje), bez obzira na punovažnost i pravne posledice predmetne isplate, i uz odricanje od svih prava na izuzetke i prigovore u vezi sa istim, ukoliko takav Zahtev za plaćanje sadrži vašu izričitu napomenu da je došlo do nastupanja Događaja za isplatu (kako je definisano u nastavku).
Isplate u skladu sa ovom Garancijom će biti izvršene u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne Banke Srbije na dan plaćanja.
Plaćanja u skladu sa ovom Garancijom će biti izvršena ukoliko se u Zahtevu za plaćanje navede da je nastupio neki od događaja za isplatu (u daljem tekstu: Događaj(i) za isplatu), kako sledi:
1) Ukoliko Učesnik pre sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača nije pribavio građevinsku dozvolu, sledeće će se smatrati Događajima za isplatu:
- ako u roku od dve godine od dana sticanja tog statusa nije pribavio građevinsku dozvolu i saglasnost na studiju o proceni uticaja, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu;
- ako u roku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača nije stekao status povlašćenog proizvođača električne energije.
2) Ukoliko je Učesnik pre sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača pribavio građevinsku dozvolu, sledeće će se smatrati Događajem za isplatu:
- ako u roku trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača nije stekao status povlašćenog proizvođača električne energije.
Garantovani iznos naplatiće se na sledeći način:
- ako u roku propisanom Uredbom, Učesnik ne stekne status povlašćenog proizvođača za celokupni kapacitet elektrane za koji je stečen status privremenog povlašćenog proizvođača, Garantovani iznos se naplaćuje u visini iznosa koji srazmerno odgovara procentu kapaciteta elektrane za koju nije stečen status povlašćenog proizvođača električne energije, dok se preostali iznos Garantovanog iznosa ne naplaćuje;
- ako u roku propisanom Uredbom, Učesnik ne stekne status povlašćenog proizvođača električne energije Garantovani iznos se u celosti naplaćuje;
- ako u roku od dve godine od sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača Učesnik ne pribavi građevinsku dozvolu i saglasnost na studiju o proceni uticaja, odnosno odluku da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu, Garantovani iznos se u celosti naplaćuje.
Ova garancija će biti na snazi od ____________. godine do ____________ godine [rok važenja garancije je najmanje dva meseca duži od roka trajanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača], i prestaće da važi automatski istekom tog roka, bez obzira da li je Garancija vraćena Učesniku ili ne, osim ako je Zahtev za plaćanje poslat pre isteka ovog roka.
Garancija može biti izvršena u celosti i/ili u delu od nekoliko rata, pod uslovom da ukupan iznos povučenih sredstava ne prelazi Garantovani iznos.
Obezbeđeni iznos će biti umanjen za svako plaćanje u okviru Garantovanog iznosa koje izvrši Garant, ali se nijedna pojedinačna isplata neće smatrati punim izvršenjem ili istekom Garantovanog iznosa. Sva plaćanja ove vrste neće uključivati bilo kakvu vrstu popusta, kompenzacije ili zadržavanja sredstava od strane Garanta ili Učesnika.
Osim ako Ministarstvo nije pismenim putem odredilo drugačije, plaćanje treba izvršiti na račun Ministarstva koji je naznačen u Javnom pozivu.
Garant je dužan da izvrši isplate u skladu sa ovom Garancijom u roku od pet radnih dana od prijema Zahteva za plaćanje od strane Ministarstva u kom je navedeno da je došlo do nastupanja Događaja za isplatu.
Na ovu Garanciju se primenjuju zakoni Republike Srbije. Za svaki spor koji nastane u vezi sa ovom Garancijom biće nadležan sud u Beogradu.
____________________________ [poslovno ime banke]
Ime i prezime: _________________________
Funkcija: _______________________________