PRAVILNIK
O MINIMALNIM KRITERIJUMIMA SPROVOĐENJA ENERGETSKOG PREGLEDA

("Sl. glasnik RS", br. 45/2023)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju minimalni kriterijumi sprovođenja energetskog pregleda.

Minimalni kriterijumi iz stava 1. ovog člana primenjuju se na energetski pregled kod obveznika sistema energetskog menadžmenta i kod velikih pravnih lica definisanih zakonom kojim se uređuje oblast računovodstva.

Član 2

Prilikom sprovođenja energetskog pregleda primenjuju se sledeći minimalni kriterijumi:

1) energetski pregled se zasniva se na ažuriranim, izmerenim i sledljivim podacima o potrošnji energije i profilima opterećenja (za električnu energiju);

2) energetski pregled obuhvata detaljan pregled količine i načina potrošnje energije zgrade ili grupe zgrada, tehnoloških procesa ili industrijskih postrojenja, kao i sredstava za transport u okviru lokacije (kod energetskog pregleda za oblast industrijske energetike);

3) ako je moguće, predlog mera u okviru energetskog pregleda zasniva se na analizi troškova nastalih tokom životnog ciklusa, a ne na prostom periodu povraćaja investicije, kako bi se uzele u obzir dugoročne uštede, preostale vrednosti dugoročnih ulaganja i diskontne stope;

4) obim energetskog pregleda je proporcionalan i reprezentativan tako da verodostojno daje sliku ukupnih energetskih performansi i omogućava prepoznavanje najznačajnijih mogućnosti za njihovo poboljšanje;

5) energetski pregled treba da omogući detaljne i proverene proračune za mere koje se predlažu, kao i jasnu informaciju o mogućim uštedama;

6) potrebno je obezbediti čuvanje podataka koji se koriste prilikom sprovođenja energetskog pregleda, radi istorijske analize i praćenja učinka.

Član 3

Podaci iz člana 2. tačka 1) ovog pravilnika koji se prikupljaju prilikom sprovođenja energetskog pregleda naročito:

1) obuhvataju podatke o potrošnji energije u periodu od najmanje 12 meseci do sprovođenja energetskog pregleda;

2) odražavaju uticaj sezonskih, povremenih ili drugih vanrednih činilaca ili netipičnih poslovnih procesa koji utiču na povećanu potrošnju energije;

3) mogu se proveriti putem dokumentovanih očitavanja podataka/zapisa iz mernih uređaja, odnosno na osnovu faktura ili drugih verodostojnih dokumenata;

4) obezbeđuju dovoljno detaljne informacije o električnoj energiji za utvrđivanje profila opterećenja.

Član 4

Detaljan pregled količine i načina potrošnje energije iz člana 2. tačka 2) ovog pravilnika obuhvata sistematsku analizu količine i načina potrošnje energije:

1) za svaku vrstu energije/goriva čija potrošnja se analizira u okviru pregleda;

2) za svaku aktivnost, proces, funkciju, zgradu, objekat, vozni park ili energetsku uslugu koji su kao značajni potrošači energije predmet pregleda.

Pregled količine i načina potrošnje energije iz stava 1. ovog člana detaljan je u meri koja odgovara obimu i prirodi potrošnje energije koja se analizira, naročito ako je u pitanju potrošnja električne energije, npr. mogu se prikupljati podaci o dnevnoj/noćnoj potrošnji, potrošnji na svakih četvrt sata za velike potrošače i/ili o mesečnoj potrošnji.

U okviru pregleda iz stava 1. ovog člana koriste se grafikoni i tabele za prikazivanje obrazaca periodične potrošnje energije, ako se mogu izraditi na osnovu raspoloživih podataka.

Član 5

Kriterijum iz člana 2. tačka 3) ovog pravilnika primenjuje se na sledeći način:

1) proračuni koji se vrše radi procene mogućih ušteda energije i visine ulaganja u odgovarajuće mere koje se predlažu zasnivaju se na analizi troškova životnog ciklusa, a ne na prostom periodu povraćaja investicije. Predlozi za preduzimanje mera zasnivaju se na detaljnim i proverenim proračunima, uzimajući u obzir pun vek sprovođenja mere;

2) informacije o predloženim merama (investicijama) i mogućim uštedama energije baziraju se na izračunavanju neto sadašnje vrednosti, tokova novca i rezultujućih diskontovanih ušteda tokom vremena;

3) kod jednostavnih mera, finansijska analiza mogućih ušteda energije može se zasnivati na prostom periodu povraćaja investicije, pri čemu je potrebno dati obrazloženje zašto je taj metod primenjen.

Član 6

Kriterijum iz člana 2. tačka 4) ovog pravilnika primenjuje se na sledeći način:

1) obim potrošnje energije koja se analizira u okviru energetskog pregleda treba da bude proporcionalan tako da predstavlja pretežan deo potrošnje energije na postrojenju/tehnološkom procesu/zgradi koja je predmet energetskog pregleda i ne može biti manji od 80% od obima isporučene energije na predmetu energetskog pregleda;

2) rezultati energetskog pregleda treba da budu reprezentativni tako da su primenljivi ne samo na potrošnju energije koja je neposredno detaljno analizirana u okviru pregleda, već i na druge vidove potrošnje energije obveznika pregleda. Potrebno je da rezultati budu reprezentativni za tekući rad i za rad u prethodnom periodu potrošača energije koji se analiziraju u okviru pregleda. Grupisanje i uzorkovanje mogu se koristiti po potrebi;

3) u okviru energetskog pregleda treba utvrditi i analizirati najznačajnije mogućnosti za poboljšanje energetske efikasnosti i dati predlog njihove prioritizacije.

Član 7

Kriterijum iz člana 2. tačka 5) ovog pravilnika primenjuje se na sledeći način:

1) energetski pregled se zasniva na važnim ključnim podacima i obuhvata proračune koji su dovoljno detaljni da podrže jasnu i kvantitativno obrazloženu informaciju u pogledu mogućih ušteda energije i troškova koje zahteva svaka od predloženih mera;

2) ključni podaci koji se prikupljaju tokom energetskog pregleda sadrže kompletan skup podataka koji se odnose na analizu potrošnje energije, druge polazne podatke koji se analiziraju u toku pregleda, relevantne pretpostavke, kao i finalne proračune i rezultate pregleda;

3) svi ključni podaci treba da budu dokumentovani tako da mogu da se provere i/ili verifikuju u periodu nakon sprovođenja pregleda. Dokumentaciju koja sadrži ključne podatke naručilac pregleda može da označi kao tajnu ili kao poslovnu tajnu;

4) zapisi o ključnim podacima mogu da budu izuzeti iz izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu ako su označeni kao tajni ili kao poslovna tajna, u kom slučaju energetski savetnik obezbeđuje obrazloženje za proveru usklađenosti i kvalitet rezultata pregleda.

Član 8

Kriterijum iz člana 2. tačka 6) ovog pravilnika primenjuje se tako što obveznik pregleda trajno čuva ključne podatke iz člana 7. ovog pravilnika.

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".