PRAVILNIKO MINIMALNIM KRITERIJUMIMA SPROVOĐENJA ENERGETSKOG PREGLEDA("Sl. glasnik RS", br. 45/2023) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju minimalni kriterijumi sprovođenja energetskog pregleda.
Minimalni kriterijumi iz stava 1. ovog člana primenjuju se na energetski pregled kod obveznika sistema energetskog menadžmenta i kod velikih pravnih lica definisanih zakonom kojim se uređuje oblast računovodstva.
Prilikom sprovođenja energetskog pregleda primenjuju se sledeći minimalni kriterijumi:
1) energetski pregled se zasniva se na ažuriranim, izmerenim i sledljivim podacima o potrošnji energije i profilima opterećenja (za električnu energiju);
2) energetski pregled obuhvata detaljan pregled količine i načina potrošnje energije zgrade ili grupe zgrada, tehnoloških procesa ili industrijskih postrojenja, kao i sredstava za transport u okviru lokacije (kod energetskog pregleda za oblast industrijske energetike);
3) ako je moguće, predlog mera u okviru energetskog pregleda zasniva se na analizi troškova nastalih tokom životnog ciklusa, a ne na prostom periodu povraćaja investicije, kako bi se uzele u obzir dugoročne uštede, preostale vrednosti dugoročnih ulaganja i diskontne stope;
4) obim energetskog pregleda je proporcionalan i reprezentativan tako da verodostojno daje sliku ukupnih energetskih performansi i omogućava prepoznavanje najznačajnijih mogućnosti za njihovo poboljšanje;
5) energetski pregled treba da omogući detaljne i proverene proračune za mere koje se predlažu, kao i jasnu informaciju o mogućim uštedama;
6) potrebno je obezbediti čuvanje podataka koji se koriste prilikom sprovođenja energetskog pregleda, radi istorijske analize i praćenja učinka.
Podaci iz člana 2. tačka 1) ovog pravilnika koji se prikupljaju prilikom sprovođenja energetskog pregleda naročito:
1) obuhvataju podatke o potrošnji energije u periodu od najmanje 12 meseci do sprovođenja energetskog pregleda;
2) odražavaju uticaj sezonskih, povremenih ili drugih vanrednih činilaca ili netipičnih poslovnih procesa koji utiču na povećanu potrošnju energije;
3) mogu se proveriti putem dokumentovanih očitavanja podataka/zapisa iz mernih uređaja, odnosno na osnovu faktura ili drugih verodostojnih dokumenata;
4) obezbeđuju dovoljno detaljne informacije o električnoj energiji za utvrđivanje profila opterećenja.
Detaljan pregled količine i načina potrošnje energije iz člana 2. tačka 2) ovog pravilnika obuhvata sistematsku analizu količine i načina potrošnje energije:
1) za svaku vrstu energije/goriva čija potrošnja se analizira u okviru pregleda;
2) za svaku aktivnost, proces, funkciju, zgradu, objekat, vozni park ili energetsku uslugu koji su kao značajni potrošači energije predmet pregleda.
Pregled količine i načina potrošnje energije iz stava 1. ovog člana detaljan je u meri koja odgovara obimu i prirodi potrošnje energije koja se analizira, naročito ako je u pitanju potrošnja električne energije, npr. mogu se prikupljati podaci o dnevnoj/noćnoj potrošnji, potrošnji na svakih četvrt sata za velike potrošače i/ili o mesečnoj potrošnji.
U okviru pregleda iz stava 1. ovog člana koriste se grafikoni i tabele za prikazivanje obrazaca periodične potrošnje energije, ako se mogu izraditi na osnovu raspoloživih podataka.
Kriterijum iz člana 2. tačka 3) ovog pravilnika primenjuje se na sledeći način:
1) proračuni koji se vrše radi procene mogućih ušteda energije i visine ulaganja u odgovarajuće mere koje se predlažu zasnivaju se na analizi troškova životnog ciklusa, a ne na prostom periodu povraćaja investicije. Predlozi za preduzimanje mera zasnivaju se na detaljnim i proverenim proračunima, uzimajući u obzir pun vek sprovođenja mere;
2) informacije o predloženim merama (investicijama) i mogućim uštedama energije baziraju se na izračunavanju neto sadašnje vrednosti, tokova novca i rezultujućih diskontovanih ušteda tokom vremena;
3) kod jednostavnih mera, finansijska analiza mogućih ušteda energije može se zasnivati na prostom periodu povraćaja investicije, pri čemu je potrebno dati obrazloženje zašto je taj metod primenjen.
Kriterijum iz člana 2. tačka 4) ovog pravilnika primenjuje se na sledeći način:
1) obim potrošnje energije koja se analizira u okviru energetskog pregleda treba da bude proporcionalan tako da predstavlja pretežan deo potrošnje energije na postrojenju/tehnološkom procesu/zgradi koja je predmet energetskog pregleda i ne može biti manji od 80% od obima isporučene energije na predmetu energetskog pregleda;
2) rezultati energetskog pregleda treba da budu reprezentativni tako da su primenljivi ne samo na potrošnju energije koja je neposredno detaljno analizirana u okviru pregleda, već i na druge vidove potrošnje energije obveznika pregleda. Potrebno je da rezultati budu reprezentativni za tekući rad i za rad u prethodnom periodu potrošača energije koji se analiziraju u okviru pregleda. Grupisanje i uzorkovanje mogu se koristiti po potrebi;
3) u okviru energetskog pregleda treba utvrditi i analizirati najznačajnije mogućnosti za poboljšanje energetske efikasnosti i dati predlog njihove prioritizacije.
Kriterijum iz člana 2. tačka 5) ovog pravilnika primenjuje se na sledeći način:
1) energetski pregled se zasniva na važnim ključnim podacima i obuhvata proračune koji su dovoljno detaljni da podrže jasnu i kvantitativno obrazloženu informaciju u pogledu mogućih ušteda energije i troškova koje zahteva svaka od predloženih mera;
2) ključni podaci koji se prikupljaju tokom energetskog pregleda sadrže kompletan skup podataka koji se odnose na analizu potrošnje energije, druge polazne podatke koji se analiziraju u toku pregleda, relevantne pretpostavke, kao i finalne proračune i rezultate pregleda;
3) svi ključni podaci treba da budu dokumentovani tako da mogu da se provere i/ili verifikuju u periodu nakon sprovođenja pregleda. Dokumentaciju koja sadrži ključne podatke naručilac pregleda može da označi kao tajnu ili kao poslovnu tajnu;
4) zapisi o ključnim podacima mogu da budu izuzeti iz izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu ako su označeni kao tajni ili kao poslovna tajna, u kom slučaju energetski savetnik obezbeđuje obrazloženje za proveru usklađenosti i kvalitet rezultata pregleda.
Kriterijum iz člana 2. tačka 6) ovog pravilnika primenjuje se tako što obveznik pregleda trajno čuva ključne podatke iz člana 7. ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".