UREDBAO USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE U OBLIKU GARANCIJE("Sl. glasnik RS", br. 48/2023) |
Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći koja se dodeljuje u obliku garancije.
Odredbe ove uredbe primenjuju se na državnu pomoć koja se dodeljuje u obliku garancije učesnicima na tržištu u svim sektorima za namene propisane zakonom kojim se uređuje kontrola državne pomoći.
Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
Iznosi iskazani u evrima u ovoj uredbi predstavljaju iznos u nominalnoj vrednosti ili dinarskoj protivvrednosti, po srednjem zvaničnom kursu Narodne banke Srbije.
Garancija koju nadležni organ Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i svako pravno lice koje upravlja i/ili raspolaže javnim sredstvima daje učesniku na tržištu po uslovima povoljnijim od tržišnih predstavlja instrument dodele državne pomoći, odnosno državnu pomoć u obliku garancije.
Davanje garancije po uslovima povoljnijim od tržišnih podrazumeva da rizik vezan za garanciju snosi davalac odricanjem od premije koju bi u tržišnim uslovima korisnik morao da plati ili pristaje na druge uslove na koje tipični učesnik na tržištu prilikom davanja garancije ne bi pristao.
Državna pomoć u obliku garancije smatra se dodeljenom u trenutku izdavanja garancije, a ne u trenutku njene dospelosti za plaćanje, odnosno njenog plaćanja, kao i bez obzira da li se plaćanje izvrši ili neizvrši.
Državna pomoć u obliku garancije usklađena je sa pravilima o dodeli državne pomoći ako pored uslova i kriterijuma iz ove uredbe ispunjava i uslove i kriterijume u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći, a u zavisnosti od namene za koju se dodeljuje državna pomoć u obliku garancije.
II KRITERIJUM USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE U OBLIKU GARANCIJE
Državna pomoć sadržana u garanciji ispunjava kriterijum usklađenosti ako je izračunata na način da predstavlja razliku između tržišne premije i stvarne premije koja se plaća za garanciju i izražava se u bruto novčanoj protivvrednosti bespovratnog sredstva.
Državna pomoć za učesnike na tržištu u teškoćama ispunjava kriterijum usklađenosti ako je jednaka iznosu kredita ili druge finansijske obaveze koja je pokrivena garancijom i može se dodeliti u skladu sa propisom kojim se bliže uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći za sanaciju i restrukturiranje učesnika na tržištu u teškoćama.
Učesnik na tržištu koji je u teškoćama a razvrstava se u mala i srednja pravna lica (u daljem tekstu: MSP) i koji postoji kraće od tri godine, ne smatra se učesnikom na tržištu u teškoćama.
Ukupan iznos državne pomoći predstavlja zbir godišnjih iznosa diskontovanih na vrednost u trenutku dodele državne pomoći korišćenjem diskontne stope koja važi u trenutku dodele.
III USLOVI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE U OBLIKU GARANCIJE
Uslovi usklađenosti državne pomoći koja se dodeljuje u obliku garancije su:
1) korisnik garancije nije učesnik na tržištu u teškoćama;
2) garancija je povezana sa posebnom finansijskom transakcijom koja je ograničena na maksimalni fiksni iznos i određeni vremenski period;
3) garancija pokriva do 80% vrednosti neizmirenog kredita ili druge finansijske obaveze;
4) utvrđena je tržišna premija garancije na osnovu specifičnih karakteristika konkretne garancije i kredita ili druge finansijske obaveze.
Izuzetno od stava 1. tačka 3) ovog člana, garancija može da pokriva više od 80% a najviše do 100% vrednosti neizmirenog kredita ili druge finansijske obaveze, ako davalac državne pomoći obrazloži opravdanost ili ako se garancija daje za:
1) pokrivanje dužničke hartije od vrednosti, ili
2) finansiranje učesnika na tržištu čija je isključiva delatnost obavljanje poverene usluge od opšteg ekonomskog interesa i ako tu garanciju daje isti organ koji poverava tu uslugu.
Tržišna premija garancije jednaka je tržišnoj premiji garancije na finansijskom tržištu.
Ako nije moguće utvrditi tržišnu premiju garancije na finansijskom tržištu, državna pomoć se izračunava kao razlika između tržišne kamatne stope koju bi učesnik na tržištu platio za kredit bez garancije i kamatne stope koju stvarno plaća na kredit koji je pokriven garancijom, uzimajući u obzir i premiju koja se plaća na garanciju.
Prilikom utvrđivanja tržišne premije garancije, uzimaju se u obzir karakteristike garancije i osnovnog kredita (iznos i trajanje transakcije) i kreditni rejting zajmoprimca koji određuje međunarodno priznata agencija za kreditni rejting ili banka zajmodavac koja odobrava kredit (u zavisnosti od instrumenta obezbeđenja zajmoprimca i verovatnoće neizmirenja obaveza zajmoprimca uzimajući u obzir njegov finansijski položaj i sektor delatnosti i druge elemente koji utiču na procenu verovatnoće naplate kredita).
Tržišna premija garancije može da se utvrdi i poređenjem stvarne premije koju za garanciju plaća određeni učesnik na tržištu sa tržišnom premijom koju na finansijskom tržištu plaćaju drugi učesnici na tržištu sličnog kreditnog rejtinga.
U slučaju da tržišna kamatna stopa ne postoji, umesto nje se koristi osnovna referentna stopa uvećana za odgovarajuću maržu u zavisnosti od nivoa rizika delatnosti, kreditnog rejtinga i sredstava obezbeđenja korisnika, u skladu sa propisima o kontroli državne pomoći.
Tržišna premija garancije ne može biti utvrđena po jedinstvenoj stopi za sve učesnike na tržištu u određenom sektoru industrije.
IV USLOVI USKLAĐENOSTI INDIVIDUALNE DRŽAVNE POMOĆI U OBLIKU GARANCIJE
Individualna državna pomoć u obliku garancije je pomoć sadržana u garanciji koja se daje učesniku na tržištu na osnovu akta koji nije šema državne garancije.
Individualna državna pomoć u obliku garancije u korist MSP ispunjava uslov usklađenosti ako je u iznosu koji predstavlja razliku između premije sigurne luke i stvarne premije koja se plaća za konkretnu garanciju.
Premija sigurne luke iz stava 2. ovog člana je minimalna godišnja premija koja zavisi od kreditnog rejtinga zajmoprimca i predstavlja tržišnu premiju garancije a prikazana je u Tabeli.
Tabela
Kreditni rejting |
Standard&Poor’s |
Fitch |
Moody’s |
Godišnja premija |
Najviši rejting |
AAA |
AAA |
Aaa |
0,4% |
Vrlo visoka sposobnost plaćanja |
AA+ |
AA+ |
Aa1 |
0,4% |
AA |
AA |
Aa2 |
||
AA- |
AA- |
Aa3 |
||
Visoka sposobnost plaćanja |
A+ |
A+ |
A1 |
0,55% |
A |
A |
A2 |
||
A- |
A- |
A3 |
||
Dovoljna sposobnost plaćanja |
BBB+ |
BBB+ |
Baa1 |
0,8% |
BBB |
BBB |
Baa2 |
||
BBB- |
BBB- |
Baa3 |
||
Sposobnost plaćanja osetljiva na nepovoljne okolnosti |
BB+ |
BB+ |
Ba1 |
2% |
BB |
BB |
Ba2 |
||
BB- |
BB- |
Ba3 |
3,8% |
|
Sposobnost plaćanja zavisna od kontinuiranih povoljnih okolnosti |
B+ |
B+ |
B1 |
6,3% |
B |
B |
B2 |
||
B- |
B- |
B3 |
||
Sposobnost plaćanja će verovatno biti umanjena u nepovoljnim okolnostima |
CCC+ |
CCC+ |
Caa1 |
Ne postoji |
CCC |
CCC |
Caa2 |
||
CCC- |
CCC- |
Caa3 |
||
CC |
CC |
|
||
|
C |
|
||
U stečaju ili blizu stečaja |
SD |
DDD |
Ca |
Ne postoji |
D |
DD |
C |
||
|
D |
|
Premija sigurne luke iz člana 8. ove uredbe primenjuje se na stvarni iznos garancije na početku svake godine i predstavlja minimalni iznos premije koju plaća MSP čiji je kreditni rejting najmanje jednak rejtingu iz Tabele iz člana 8. ove uredbe.
Ako se garancija izdaje na period duži od godinu dana, godišnji iznosi se diskontuju na osnovu važeće diskontne stope.
V USLOVI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI U OBLIKU GARANCIJE KOJA SE DODELJUJE NA OSNOVU ŠEME
Državna pomoć u obliku garancije koja se dodeljuje na osnovu šeme ispunjava uslov usklađenosti ako se tržišna premija utvrđuje posebno za svakog korisnika na osnovu realne procene svake pojedinačne garancije (na osnovu kreditnog rejtinga zajmoprimca, instrumenata obezbeđenja, trajanja garancije i dr.) i pokriva uobičajene rizike povezane sa izdavanjem garancije, administrativne troškove šeme i godišnju naknadu za adekvatnost kapitala, iako je taj kapital delimično prikupljen ili uopšte nije prikupljen.
Administrativni troškovi iz stava 1. ovog člana najmanje uključuju početnu procenu rizika, troškove praćenja rizika i troškove upravljanja rizikom povezane sa dodelom i administracijom garancije.
Kapital iz stava 1. ovog člana odgovara iznosu od 8% neizmirene garancije, a ako se garancija daje učesniku na tržištu čiji je rejting jednak rejtingu A+/A-(A1/A3), iznos kapitala može da se umanji na 4% neizmirene garancije, dok učesniku na tržištu čiji kreditni rejting odgovara rejtingu AAA/AA-(Aaa/Aa3), iznos kapitala može da se umanji na 2% neizmirene garancije.
Naknada za adekvatnost kapitala koja čini deo tržišne premije garancije sastoji se od premije za rizik koja može da se uveća za kamatnu stopu bez rizika i iznosi najmanje 400 baznih poena.
Kamatna stopa bez rizika se plaća u slučaju kada šema garancije sadrži novčani doprinos davaoca, odnosno kada je osnovni kapital efektivno obezbeđen od davaoca, a davalac snosi troškove pozajmljivanja kapitala, dok se u suprotnom kamatna stopa bez rizika ne plaća.
Alternativno, trošak pozajmljivanja kapitala može da se obezbedi iz finansijskih prihoda šeme i ne mora da se nadoknađuje kroz premiju garancije.
Prinos desetogodišnje državne obveznice koja predstavlja normalan prinos na kapital je adekvatna zamena za kamatnu stopu bez rizika.
Državna pomoć u obliku garancije koja se dodeljuje na osnovu šeme ispunjava uslov usklađenosti ako je njen iznos jednak razlici između:
1) premije sigurne luke iz člana 8. ove uredbe koja se određuje za svakog korisnika posebno i stvarne premije koju taj korisnik plaća za svaku određenu garanciju, ili
2) jedinstvene premije koja važi za sve korisnike, bez obzira na njihov kreditni rejting i stvarne premije koja se plaća, kao i ako je maksimalni iznos garancije po učesniku na tržištu 2,5 miliona evra.
Ako se garancija izdaje na period duži od godinu dana, godišnji iznosi se diskontuju na osnovu važeće diskontne stope.
VI PRIJAVA, IZVEŠTAVANJE I VOĐENJE EVIDENCIJE O DRŽAVNOJ POMOĆI KOJA SE DODELJUJE U OBLIKU GARANCIJE
Davalac državne pomoći u obliku garancije koja se dodeljuje na osnovu šeme dužan je da Komisiji za kontrolu državne pomoći dostavi izveštaj o šemi državne garancije najkasnije do kraja perioda važenja šeme garancije.
Ako se uslovi u postojećoj šemi državne pomoći promene, davalac je dužan da prilikom prijave državne pomoći Komisiji za kontrolu državne pomoći dostavi i izveštaj iz stava 1. ovog člana.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži najmanje sledeće elemente:
1) broj i ukupnu vrednost izdatih garancija;
2) broj i iznos važećih garancija na kraju perioda;
3) broj i vrednost neaktiviranih garancija (prikazuju se pojedinačno) na godišnjem nivou;
4) godišnji prihod:
(1) prihod od premija;
(2) prihod od naplate aktiviranih garancija;
(3) ostale prihode (npr. kamate na depozite ili ulaganja);
5) godišnje troškove:
(1) administrativne troškove;
(2) odštete plaćene po osnovu aktiviranih garancija;
6) razliku između prihoda i troškova na godišnjem nivou (godišnji višak ili manjak);
7) ukupan višak ili manjak ostvaren od početka trajanja šeme.
Davalac individualne državne pomoći u obliku garancije dužan je da Komisiji za kontrolu državne pomoći dostavi izveštaj koji sadrži najmanje elemente iz stava 3. tač. 4)-7) ovog člana.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci ocenjivanja usklađenosti državne pomoći koja se dodeljuje u obliku garancije koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nisu okončani, okončaće se po odredbama Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 20/23 - dr. propis i 43/23 - dr. propis).
Ako posle stupanja na snagu ove uredbe rešenje Komisije za kontrolu državne pomoći doneto u skladu sa stavom 1. ovog člana bude poništeno ili ukinuto, ponovni postupak sprovodi se po odredbama ove uredbe.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi član 99. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 20/23 - dr. propis i 43/23 - dr. propis).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".