ODLUKA
O OSNIVANJU USTANOVE ISTORIJSKI ARHIV SUBOTICA - ISTORIJSKI ARHIV SUBATICA - SZABADKAI TÖRTÉNELMI LEVÉLTÁR - POVIJESNI ARHIV SUBOTICA

("Sl. list grada Subotice", br. 53/2012 - prečišćen tekst i 13/2023)

Član 1

Utvrđuje se da je Rešenjem Narodnog odbora Gradskog narodnog odbora u Subotici broj 2173/52 dana 10. marta 1952. godine osnovana "Gradska državna arhiva" u Subotici.

Član 2

Osnivač Istorijskog arhiva Subotica (u daljem tekstu: Ustanova) je Grad Subotica (u daljem tekstu: Grad) u čije ime osnivačka prava vrši Skupština grada Subotice (u daljem tekstu: Skupština).

Član 3

Naziv Ustanove je:

Историјски архив Суботица

Istorijski arhiv Subatica

Szabadkai Történelmi Levéltár

Povijesni arhiv Subotica

Sedište Ustanove je u Subotici, Trg slobode broj 1.

Član 4

Utvrđuje se da je Ustanova od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta mađarske, hrvatske, bunjevačke i romske nacionalne manjine.

Član 5

Ustanova je ustanova zaštite koja obavlja arhivsku delatnost u skladu sa zakonom.

U obavljanju delatnosti iz stava 1. ovog člana Ustanova vrši ovlašćenja i stručne poslove u skladu sa zakonom.

Delatnost Ustanove je:

91.01 Delatnost biblioteka i arhiva, kao pretežna delatnost

a ostale delatnosti su:

47.89 Trgovina na malo ostalom robom na tezgama i pijacama

58.11 Izdavanje knjiga

58.14 Izdavanje časopisa i periodičnih izdanja

58.19 Ostala izdavačka delatnost

74.20 Fotografske usluge

74.30 Prevođenje i usluge tumača

82.19 Fotokopiranje, pripremanje dokumenata i druga specijalizovana kancelarijska podrška.

Ustanova obavlja i sledeću delatnost koja nije obuhvaćena nomenklaturom nove klasifikacije delatnosti:

- digitalizacije arhivske građe.

Član 6

Nadležni organ Republike Srbije utvrđuje teritorije opština u kojima Ustanova obavlja poslove zaštite pokretnih kulturnih dobara - arhivske građe.

Član 7

Ustanova je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima koje ima na osnovu zakona i ove Odluke.

Za svoje obaveze u pravnom prometu Ustanova odgovara celokupnom svojom imovinom.

Ustanova ima račun kod Uprave za trezor, a pravo raspolaganja sredstvima preko računa Ustanova utvrđuje se statutom Ustanova.

Član 8

Ustanova stiče sredstva za ostvarivanje svoje delatnosti iz budžeta Republike Srbije, budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodine, budžeta Grada i budžeta opština za koje obavlja poslove zaštite arhivske građe i registraturskog materijala, od korisnika i drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 9

Skupština ima pravo da:

- direktoru i Upravnom odboru Ustanove predlaže mere u cilju ostvarivanja delatnosti,

- u skladu sa zakonom preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za vršenje funkcija i zadataka Ustanove,

- osim godišnjeg traži podnošenje i drugih izveštaja o radu i poslovanju Ustanove.

Član 10

Ustanova je dužna da:

- u ostvarivanju delatnosti postupa po predlozima Skupštine;

- podnosi Skupštini predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine, u skladu sa zakonom;

- na zahtev Skupštine podnosi izveštaje o radu, ostvarivanju delatnosti, poslovanju, a po potrebi druge izveštaje;

- na Statut Ustanove traži saglasnost Skupštine;

- na programe rada Ustanove traži saglasnost Skupštine;

- na godišnji finansijski plan traži saglasnost Skupštine;

- na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Ustanove traži saglasnost Gradonačelnika.

Član 11

Organi Ustanove su:

- direktor,

- Upravni odbor i

- Nadzorni odbor

Član 12

Direktor rukovodi Ustanovom.

Direktora Ustanove imenuje Skupština, na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa sa Liste kandidata dostavljene od strane Upravnog odbora Ustanove, po postupku utvrđenim zakonom, na mandatni period od 4 godine i može biti ponovo imenovan.

Uslovi za imenovanje direktora utvrđuju se zakonom i Statutom Ustanove.

U postupku imenovanja direktora nacionalni saveti nacionalnih manjina iz člana 4. ove odluke, daju mišljenje.

Skupština može imenovati vršioca dužnosti direktora Ustanove, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.

Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu

Član 13

Direktor Ustanove:

1) organizuje i rukovodi radom Ustanove;

2) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova i druga opšta akta u skladu sa zakonom i Statutom Ustanove;

3) izvršava odluke Upravnog odbora Ustanove;

4) zastupa Ustanovu;

5) stara se o zakonitosti rada Ustanove;

6) odgovoran je za sprovođenje programa rada Ustanove;

7) odgovoran je za materijalno-finansijsko poslovanje Ustanove;

8) vrši druge poslove utvrđene zakonom i Statutom Ustanove.

Član 14

Dužnost direktora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština će razrešiti direktora Ustanove pre isteka mandata:

1) na lični zahtev;

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3) ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu Ustanovi ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu Ustanove;

4) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora Ustanove;

5) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom Ustanove.

Član 15

Ustanovom upravlja Upravni odbor.

Upravni odbor ima devet članova, predsednik i tri člana su predstavnici osnivača, po jedan član se imenuje na predlog nacionalnih saveta nacionalnih manjina iz člana 4. ove odluke, a jedan član je iz reda zaposlenih Ustanove.

Članove Upravnog odbora, imenuje i razrešava Skupština iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulturne delatnosti.

Predsednika Upravnog odbora imenuje Skupština iz reda članova Upravnog odbora.

Članovi Upravnog odbora Ustanove imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Član 16

Član Upravnog odbora koji se imenuje iz reda zaposlenih u ustanovi, imenuje se na predlog reprezentativnog sindikata Ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.

Član Upravnog odbora iz reda zaposlenih mora da bude iz reda nosilaca osnovne, tj. programske delatnosti.

Četiri člana Upravnog odbora imenuje se na predlog nacionalnih saveta nacionalnih manjina iz člana 4. ove odluke, u skladu sa zakonom.

Nacionalni saveti nacionalnih manjina iz člana 4. ove odluke daju mišljenje o predloženim članovima Upravnog odbora ustanove.

Sastav Upravnog odbora treba da obezbedi zastupljenost predstavnika manje zastupljenog pola u skladu sa zakonom.

U slučaju sprečenosti predsednika Upravnog odbora, sednicu Upravnog odbora može zakazati i njom predsedavati, najstariji član Upravnog odbora.

Predsedniku i članovima Upravnog odbora može pripadati naknada za rad, pod uslovima i prema merilima utvrđenim aktom osnivača.

Član 17

Skupština može, do imenovanja predsednika i članova Upravnog odbora Ustanove, da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova Upravnog odbora.

Skupština može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana Upravnog odbora Ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu Upravnog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Upravnog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 18

Upravni odbor Ustanove:

1) donosi Statut;

2) donosi druge opšte akte Ustanove, predviđene zakonom i Statutom;

3) utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku;

4) odlučuje o poslovanju Ustanove;

5) donosi programe rada Ustanove, na predlog direktora;

6) donosi godišnji finansijski plan;

7) usvaja godišnji obračun;

8) usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju;

9) daje predlog o statusnim promenama, u skladu sa zakonom;

10) daje predlog Skupštini o kandidatu za direktora;

11) zaključuje ugovor o radu sa direktorom, na određeno vreme, do isteka roka na koji je izabran, odnosno do njegovog razrešenja, a kada je za direktora imenovano lice koje je već zaposleno u istoj ustanovi kulture na neodređeno vreme, zaključuje aneks ugovora o radu, u skladu sa Zakonom o radu;

12) odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim zakonom i Statutom.

Član 18a

Dužnost člana Upravnog odbora Ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština će razrešiti člana Upravnog odbora pre isteka mandata:

1) na lični zahtev;

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Upravnog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Upravnog odbora Ustanove;

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom Ustanove.

Član 19

U Ustanovi se obrazuje Nadzorni odbor.

Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem Ustanove.

Nadzorni odbor ima tri člana, jedan član je predstavnik osnivača, jedan član se imenuje na predlog koji zajednički podnose nacionalni saveti nacionalnih manjina iz člana 4. ove odluke, a jedan član je iz reda zaposlenih Ustanove.

Članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština.

Predsednika Nadzornog odbora imenuje Skupština iz reda članova Nadzornog odbora.

Članovi Nadzornog odbora Ustanove imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Član 20

Član Nadzornog odbora koji se imenuje iz reda zaposlenih u ustanovi, imenuje se na predlog reprezentativnog sindikata Ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.

Sastav Nadzornog odbora treba da obezbedi zastupljenost predstavnika manje zastupljenog pola u skladu sa zakonom.

Za člana Nadzornog odbora ne može biti imenovano lice koje je član Upravnog odbora Ustanove.

U slučaju sprečenosti predsednika Nadzornog odbora, sednicu Nadzornog odbora može zakazati i njom predsedavati, najstariji član Nadzornog odbora.

Predsedniku i članovima Nadzornog odbora može pripadati naknada za rad, pod uslovima i prema merilima utvrđenim aktom osnivača.

Član 21

Skupština može do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora Ustanove da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova Nadzornog odbora.

Skupština može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana Nadzornog odbora Ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu Nadzornog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 21a

Dužnost člana Nadzornog odbora Ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština će razrešiti člana Nadzornog odbora pre isteka mandata:

1) na lični zahtev;

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Nadzornog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Nadzornog odbora Ustanove;

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom Ustanove.

Član 22

Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje, podnosi izveštaj o svom radu Skupštini.

Član 23

Dana 13. maja 1992. godine prestalo je da važi Rešenje Izvršnog odbora Gradskog narodnog odbora u Subotici broj 2173/52 od 10. marta 1952. godine i Odluka o određivanju broja i sastava predstavnika društvene zajednice koji učestvuju u odlučivanju u Istorijskom arhivu - Tortenelmi leveltar Subotica ("Sl. list opštine Subotica", br. 22/90).

Član 24

Prečišćeni tekst Odluke o osnivanju ustanove Историјски архив Суботица - Szabadkai Történelmi Levéltár - Povijesni arhiv Subotica objavljuje se u "Službenom listu Grada Subotice".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o osnivanju ustanove Istorijski arhiv Subotica - Szabadkai Történelmi Levéltár - Povijesni arhiv Subotica

("Sl. list grada Subotice", br. 13/2023)

Član 11

Upravni odbor Ustanove imenovan Rešenjem o imenovanju predsednika i članova Upravnog odbora ustanove Istorijski arhiv Subotica - Szabadkai Történelmi Levéltár - Povijesni arhiv Subotica broj I-00-022-382/2020 od 23.12.2020. godine ("Službeni list Grada Subotice", br. 60/20) i Rešenjem o razrešenju i imenovanju člana Upravnog odbora ustanove Istorijski arhiv Subotica - Szabadkai Történelmi Levéltár - Povijesni arhiv Subotica broj I-00-022-147/2022 od 7.4.2022. godine ("Službeni list Grada Subotice", br. 12/22), obavljaće svoju dužnost do imenovanja Upravnog odbora u skladu sa odredbama ove odluke.

Član 12

Ustanova je dužna da uskladi odredbe Statuta Ustanove sa ovom odlukom roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 13

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".

Napomene

Prečišćeni tekst Odluke o osnivanju ustanove Историјски архив Суботица - Szabadkai Történelmi Levéltár - Povijesni arhiv Subotica obuhvata:
1. Odluku o organizaciji ustanove "Istorijski arhiv - Történelmi levéltár" Subotica ("Službeni list Opštine Subotica", br. 8/92), izuzev člana 14. kojim su propisani rokovi za donošenje statuta i drugih opštih akata Ustanove i člana 17. kojim je uređeno stupanje na snagu i primena odluke,
2. Odluku o izmenama Odluke o organizaciji ustanove Istorijski arhiv - Történelmi levéltár Subotica ("Službeni list Opštine Subotica", br. 43/02), izuzev člana 3. kojim je uređeno stupanje na snagu odluke,
3. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o organizaciji ustanove Историјски архив Суботица - Historijski arhiv Subotica - Történelmi levéltár Szabadka ("Službeni list Opštine Subotica", br. 52/03), izuzev člana 11. kojim je uređeno stupanje na snagu odluke,
4. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o organizaciji ustanove "Историјски архив Суботица- Historijski arhiv Subotica - Történelmi levéltár Szabadka" ("Službeni list Grada Subotice", br. 50/12), izuzev člana 18. kojim je uređeno stupanje na snagu i sačinjenje prečišćenog teksta odluke.