ODLUKAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU U JAVNOJ SVOJINI GRADA ZRENJANINA("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 2/2021 i 12/2023) |
Ovom Odlukom se uređuju postupak, uslovi i način:
- raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada Zrenjanina,
- pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada Zrenjanina,
- ustanovljavanja prava službenosti i davanja saglasnosti vezanih za zemljište u javnoj svojini Grada Zrenjanina.
2. Pojam građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.
3. Korišćenje građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.
4. Vrste građevinskog zemljišta
4.1. Izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.
Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.
Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.
4.2. Uređeno i neuređeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i obezbeđeni drugi uslovi).
II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA
1. Nadležnost i nadležni organi
Građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) raspolaže Grad, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:
1. otuđenje,
2. davanje u zakup,
3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini,
4. ulaganje u kapital,
5. ustanovljavanje prava stvarne službenosti.
Grad pribavlja građevinsko zemljište u javnu svojinu grada u skladu sa zakonom, ovom Odlukom i posebnom odlukom Skupštine Grada.
Pod pribavljanjem građevinskog zemljišta u javnu svojinu smatra se i razmena.
Gradsko veće grada Zrenjanina donosi rešenje o raspolaganju građevinskim zemljištem, u javnoj svojini Grada kao i druga rešenja i druge akte koji se donose na osnovu ove odluke.
Gradsko veće donosi rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta na osnovu pozitivnog mišljenja Pravobranilaštva Grada, datog na predlog ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta.
Gradsko veće donosi rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta putem javnog oglasa najkasnije u roku od 6 meseci od dana otvaranja ponuda odnosno održavanja javnog nadmetanja.
Skupština Grada donosi odluku o pribavljanju i razmeni nakon donošenja pristupne odluke, a na osnovu pozitivnog mišljenja Pravobranilaštva Grada, datog na predlog ugovora o pribavljanju odnosno razmeni.
Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju građevinskog zemljišta kao i druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu ove odluke, zaključuje Gradonačelnik, odnosno drugo lice po ovlašćenju Gradonačelnika.
Pravni poslovi iz stava 1. ovog člana overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonom.
Nadležan organ overe dostavlja primerak overenog pravnog posla iz stava 1. ovog člana Pravobranilaštvu grada Zrenjanina, a nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za imovinsko-pravne poslove dostavlja primerak overenog pravnog posla nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave za finansije, u roku od 5 dana od dana overe.
Pravni poslovi iz stava 1. prethodnog člana, zaključuju se po prethodno pribavljenom mišljenju Pravobranilaštva grada Zrenjanina, koje je dužno da mišljenje da u roku od 30 dana od dana prijema zahteva. Uz zahtev za davanje mišljenja Pravobranilaštvu se dostavlja nacrt Ugovora, kao i nacrti Rešenja, odnosno Odluke.
2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta
Građevinskim zemljištem se raspolaže odnosno pribavlja se i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Izuzetno, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini nižoj od tržišne vrednosti, odnosno bez naknade, u slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktima Vlade Republike Srbije.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje nadležan poreski organ za procenu tržišne vrednosti. Ukoliko se nadležni poreski organ izjasni da nije u mogućnosti da utvrdi tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, ista će biti utvrđena od strane licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa.
Tržišna vrednost se utvrđuje po m2 građevinskog zemljišta i ista važi 2 godine.
Plaćanje cene se vrši jednokratno ili izuzetno na rate.
U slučaju otuđenja građevinskog zemljišta kada cena građevinskog zemljišta prelazi iznos od 2.000.000,00 dinara, ista se može platiti na rate i to najviše na 12 mesečnih rata.
U slučaju otuđenja građevinskog zemljišta kada cena građevinskog zemljišta prelazi iznos od 4.000.000,00 dinara, ista se može platiti na rate i to najviše na 24 mesečnih rata.
U slučaju otuđenja građevinskog zemljišta kada cena građevinskog zemljišta prelazi iznos od 8.000.000,00 dinara, ista se može platiti na rate i to najviše na 36 mesečnih rata.
U slučaju otuđenja građevinskog zemljišta radi izgradnje poslovnih odnosno proizvodnih objekata u radnim zonama, kada se plaćanje cene vrši jednokratno, odobrava se, rešenjem nadležnog organa, popust od 30%, uz obavezu Investitora da otpočne sa proizvodnjom odnosno obavljanjem delatnosti u roku od 6 meseci od privođenja zemljišta nameni.
Ukoliko se plaćanje cene vrši jednokratno, plaćanje se vrši na osnovu rešenja nadležnog organa, u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja.
Ukoliko se plaćanje cene vrši na rate, plaćanje prve rate u iznosu od minimalno 30% od utvrđene cene, vrši se na osnovu rešenja nadležnog organa, u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja, dok se preostali iznos plaća u jednakim mesečnim ratama nakon zaključenja ugovora.
Plaćanje na rate se može odobriti kupcu Rešenjem Gradskog veća, uz uslov da kao sredstvo obezbeđenja plaćanja kupac, do dana zaključenja ugovora, dostavi neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora, koja glasi na preostali neplaćeni iznos i koja je izdata na rok koji mora biti duži od tri meseca od dana dospeća poslednje rate.
Kada se plaćanje vrši u ratama, visina cene, osim prve rate, preračunava se u evrima na dan izrade rešenja, po srednjem kursu Narodne banke Srbije, sa obavezom otplate dospelih rata u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan plaćanja.
U slučaju kašnjenja sa uplatom dospele rate, kamata se računa na dinarsku protivvrednost rate u evrima po srednjem kursu Narodne banke Srbije, primenom stope zakonske zatezne kamate, od dana dospeća rate, do dana uplate.
Kontrolu plaćanja cene, kontrolu plaćanja rata, usklađivanje rata, obračun zatezne kamate i naplatu sredstava obezbeđenja vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za finansije.
III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom.
Otuđenje putem javnog oglašavanja vrši se radi izgradnje, odnosno radi privođenja zemljišta planskoj nameni. Rok izgradnje je 5 godina od dana potpisivanja ugovora, u kom je lice kojem je zemljište otuđeno obavezno da upiše upotrebnu dozvolu u registar nepokretnosti.
Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom i ovom odlukom.
1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta
1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda javnim oglasom
Neizgrađeno građevinsko zemljište se otuđuje radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Početni iznos cene, u postupcima javnim nadmetanjem i prikupljanja ponuda javnim oglasom, se utvrđuje Odlukom Gradonačelnika. Početna cena ne može biti niža od procenjenje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta koje se otuđuje. Građevinsko zemljište u javnoj svojini se otuđuje licu (u daljem tekstu: kupac, investitor odnosno lice kojem je zemljište otuđeno) koje ponudi najveću cenu po metru kvadratnom za to zemljište.
U slučaju da pristignu ponude sa istom ponuđenom cenom, prednost će se dati ponudi koja je prva pristigla.
Odluku o raspisivanju javnog oglasa u postupku otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini donosi Gradonačelnik.
Odluka iz prethodnog stava donosi se u skladu sa Programom otuđenja zemljišta u javnoj svojini grada Zrenjanina i ovom Odlukom.
Odluka mora da sadrži opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, plansku namenu zemljišta, način javnog oglašavanja, početni iznos cene, visinu depozita i druge elemente bitne za sadržinu javnog oglasa.
1.2. Program otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini
Program otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini donosi se za period od godinu dana, s tim da je isti podložan izmenama u skladu sa potrebama Grada.
Program iz prethodnog stava donosi Skupština grada na osnovu predloga nadležne organizacione jedinice Gradske uprave koja obavlja poslove izgradnje i uređenja grada.
Skupština grada donosi Program otuđenja najkasnije do 31. marta za tekuću godinu.
Do donošenja novog programa primenjivaće se Program iz prethodne godine.
1.2.1. Sadržina programa
Program otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Zrenjanina, naročito sadrži:
- oznaku i naziv planskog dokumenta radi čije realizacije se Program donosi,
- podatke iz javne evidencije o nepokretnostima (br. parcele, list nepokretnosti, naziv katastarske opštine, površina parcele),
- podatke o opremljenosti komunalnom infrastrukturom,
- druge podatke bitne za donošenje što preciznijeg programa.
1.3. Postupak raspisivanja javnog oglasa
Postupak sprovodi Komisija za građevinsko zemljište (u daljem tekstu: Komisija), koju imenuje Gradsko veće na period od 4 godine.
Komisija radi i odlučuje u punom sastavu.
Komisija iz stava 1. ovog člana ima Predsednika i 2 člana, zamenika predsednika i 2 zamenika člana Komisije koji se imenuju na period od 4 godine.
Administrativne, stručne i tehničke poslove za potrebe Komisije, kao i pripreme Odluke o raspisivanju javnog oglasa, obavlja nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za imovinsko-pravne poslove.
Predsednik, zamenik predsednika kao i članovi Komisije ne mogu biti učesnici u postupku javnog nadmetanja i postupku prikupljanja ponuda.
Javni Oglas o otuđenju neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Zrenjanina javnim nadmetanjem objavljuje se u sredstvima javnog informisanja i na sajtu grada Zrenjanina.
Javni Oglas iz stava 1. ovog člana sadrži:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, po potrebi druge bliže podatke);
2. podatke iz urbanističke, odnosno planske dokumentacije o zemljištu kao i vrstu, odnosno namenu objekata koji se mogu graditi;
3. stepen komunalne opremljenosti;
4. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
5. početni iznos cene;
6. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
7. rok plaćanja cene i posledicu propuštanja;
8. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
9. napomenu o posledicama u slučaju odustanka, odnosno stavljanja rešenja van snage;
10. obavezan sadržaj prijave i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu;
11. rok za podnošenje prijava;
12. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja;
13. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja,
14. druge elemente bitne za sadržinu javnog oglasa.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava) se dostavlja Komisiji, u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi.
Prijava pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica. Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica prilaže se izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijava fizičkog lica, mora da sadrži ime, prezime, adresu i matični broj i mora biti potpisana.
Prijava preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od ovlašćenog lica. Uz prijavu preduzetnik prilaže izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Uz prijavu mora da se dostavi izjava podnosioca prijave da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Prijava je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Predsednik Komisije otvara sednicu komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.
Predsednik Komisije konstatuje koliko je prijava primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave.
Predsednik Komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu.
Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, ko je od podnosilaca prijava prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja i koje su prijave, neblagovremene, odnosno nepotpune.
Predsednik Komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i objavljuje početnu licitacionu cenu.
Učesnik javnog nadmetanja je dužan da se jasno izjasni da li prihvata ponuđenu licitacionu cenu.
Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa.
Predsednik Komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno. Zapisnik komisije sa odgovarajućim predlogom dostavlja nadležnom organu za donošenje rešenja o otuđenju.
Svi prisutni podnosioci prijava imaju pravo uvida u podnete prijave.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.
Ukoliko javno nadmetanje ne uspe, postupak oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto predsednik komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
1.5. Postupak prikupljanja ponuda javnim oglašavanjem
Javni oglas o otuđenju neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Zrenjanina prikupljanjem pismenih ponuda objavljuje se u sredstvima javnog informisanja i na sajtu grada Zrenjanina.
Javni oglas iz stava 1. ovog člana sadrži:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, po potrebi druge bliže podatke);
2. podatke iz urbanističke, odnosno planske dokumentacije o zemljištu kao i vrstu, odnosno namenu objekata koji se mogu graditi;
3. stepen komunalne opremljenosti;
4. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
5. početni iznos cene za otuđenje;
6. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
7. rok plaćanja cene i posledicu propuštanja;
8. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
9. napomenu o posledicama u slučaju odustanka, odnosno stavljanja rešenja van snage;
10. obavezan sadržaj ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz ponudu;
11. rok za podnošenje ponuda;
12. mesto i vreme otvaranja ponuda;
13. druge elemente bitne za sadržinu javnog oglasa.
Ponuda za učestvovanje u postupku javnog oglašavanja (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja Komisiji, u zatvorenoj koverti sa posebnom naznakom: "NE OTVARATI".
Ponuda mora da sadrži ponuđeni iznos kupoprodajne cene ili zakupnine.
Ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica. Uz ponudu pravnog lica prilaže se izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Ponuda fizičkog lica, mora da sadrži ime, prezime, adresu, matični broj i očitanu ličnu kartu i mora biti potpisana.
Ponuda preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od ovlašćenog lica. Uz ponudu preduzetnik prilaže izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Uz ponudu mora da se dostavi izjava ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Neblagovremena, odnosno neuredna ponuda će se odbaciti.
Ponuda će se smatrati neblagovremenom u slučaju da je podneta po isteku roka označenog u javnom oglasu za podnošenje ponuda.
Neurednom će se smatrati ponuda koja je podneta u otvorenoj koverti, ili kod koje nije vidljivo označeno na koju se građevinsku parcelu ponuda odnosi, odnosno koja ne sadrži sve potrebne podatke i uredno zahtevana dokumenta iz ove Odluke, odnosno ponuda kod koje je iznos ponuđene kupoprodajne cene izražen u procentima, ili je niži od početnog iznosa.
Ukoliko se otuđuje deo parcele, uz ponudu se dostavlja i predlog parcelacije sa površinom buduće parcele, predložen od strane nadležnog javnog preduzeća za urbanizam.
O postupku javnog otvaranja ponuda vodi se zapisnik.
Postupak javnog otvaranja ponuda počinje unošenjem u zapisnik mesta i vremena otvaranja javnih ponuda, podataka o predsedniku i članovima Komisije i podataka o parcelama koje su predmet javnog oglašavanja.
Neblagovremene i neuredne ponude se posebno odvajaju i odbacuju bez razmatranja, a što se zapisnički konstatuje.
Ponude otvara predsednik Komisije i daje ih na uvid ostalim članovima Komisije.
Predsednik Komisije javno saopštava i diktira u zapisnik sadržinu svake ponude, a pri tom Komisija konstatuje da li su ponude uredne.
Postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom smatra se uspelim ako je prispela najmanje jedna uredna ponuda.
Postupak javnog otvaranja ponuda završava se nakon otvaranja i razmatranja svih prispelih ponuda.
Postupku javnog otvaranja ponuda mogu prisustvovati sva zainteresovana lica.
Zapisnik potpisuju predsednik i svi članovi Komisije kao i prisutni podnosioci ponuda, odnosno njihovi ovlašćeni zastupnici.
Pre potpisivanja zapisnika prisutni podnosioci ponuda, odnosno njihovi ovlašćeni zastupnici mogu zahtevati da se u zapisnik unesu i njihove eventualne primedbe na sam postupak javnog otvaranja ponuda.
O sprovedenom postupku javnog otvaranja ponuda Komisija sačinjava izveštaj koji obavezno sadrži:
1. podatke o javnom oglasu,
2. podatke o parceli koja je predmet sprovedenog postupka prikupljanja ponuda,
3. broj ukupno prispelih ponuda,
4. konstataciju o tome koje su ponude odbačene kao neblagovremene, ili neuredne s obrazloženjem,
5. redosled ponuđača prema visini iznosa koji je ponuđen za svaku parcelu posebno,
6. predlog najpovoljnijeg ponuđača za svaku parcelu posebno.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži predlog nadležnom organu za otuđenje.
Na osnovu zapisnika i izveštaja Komisije, nadležni organ Grada donosi rešenje o otuđenju.
Rok za podnošenje prijava odnosno ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Ako lice kome se zemljište otuđuje ili daje u zakup ne pristupi zaključenju ugovora o kupoprodaji u roku određenom rešenjem nadležnog organa o otuđenju ili ne plati cenu ili se ugovor raskine pre upisa u javnu knjigu, rešenje nadležnog organa kojim je zemljište otuđeno biće stavljeno van snage, na predlog nadležnog organa za imovinsko-pravne poslove.
Ukoliko najpovoljniji ponuđač odustane od svoje ponude do zaključenja ugovora, građevinsko zemljište koje je predmet te ponude će biti ponovo javno oglašeno na sledećem javnom oglasu.
1.6. Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: rešenje o otuđenju) sadrži naročito:
1. način otuđenja (javno oglašavanje, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);
2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;
3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
4. iznos cene, rok, način i dinamiku plaćanja sa datumom dospelosti, visinu rate i podatke o sredstvima obezbeđenja (ukoliko se cena plaća na rate), račun na koji se vrši plaćanje i posledice propuštanja plaćanja u roku;
5. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
6. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.
Sastavni deo rešenja o otuđenju predstavlja i predlog ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta na koji je dato pozitivno mišljenje od strane Pravobranilaštva grada Zrenjanina.
Cena predstavlja prihod Grada i uplaćuje se na odgovarajući račun grada.
Obaveza plaćanja cene kao i način plaćanja (jednokratno ili na rate) utvrđuje se rešenjem o otuđenju građevinskog zemljišta.
Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje, ukoliko plaćanje vrši jednokratno obavezno je da utvrđenu cenu plati u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, a ukoliko plaćanje vrši na rate da iznos od minimalno 30% od utvrđene cene plati u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, a preostali iznos u jednakim mesečnim ratama, nakon zaključenja ugovora o otuđenju.
1.7. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju, a nakon uplate cene ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, odnosno uplate od minimalno 30% od cene, ukoliko se plaćanje vrši na rate.
Ugovor o otuđenju sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
2. iznos cene, kao i način plaćanja (jednokratno ili na rate);
3. sredstva obezbeđenja, ukoliko se plaćanje vrši na rate;
4. potvrdu da je cena izmirena u celosti ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, i saglasnost grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, upiše pravo svojine na građevinskom zemljištu. Ukoliko se cena plaća na rate, konstataciju da je isplaćena prva rata, podaci o dostavljenoj garanciji i saglasnost grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, upiše pravo svojine na građevinskom zemljištu;
5. konstataciju da je isplata cene u ugovorenom roku bitan sastojak ugovora;
6. konstataciju da je bitan sastojak ugovora obaveza investitora da privede zemljište planskoj nameni sa rokom izgradnje od 5 godina od dana potpisivanja ugovora, u kom je isti obavezan da upiše upotrebnu dozvolu u registar nepokretnosti; izuzetno rok može biti produžen, na zahtev investitora, u slučaju da je investitor završio objekat u konstruktivnom smislu (a što će biti utvrđeno na osnovu zapisnika nadležnog građevinskog inspektora), te da mu je produžena građevinska dozvola;
7. obavezu investitora da preuzme obavezu finansiranja izgradnje nedostajuće infrastrukture, a koja će detaljnije biti regulisana ugovorom sa gradom, kao i obavezu da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, elektromrežu, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
8. konstataciju da je zaključenjem ugovora lice kome je građevinsko zemljište otuđeno uvedeno u posed istog;
9. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
10. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;
11. način rešavanja sporova;
12. elemente vezane za raskid ugovora;
13. kada se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje, ugovor sadrži i zabranu otuđenja neizgrađenog građevinskog zemljišta, do privođenja istog planskoj nameni, odnosno do upisivanja upotrebne dozvole u evidenciju nepokretnosti;
14. druga prava i obaveze.
Ugovor o otuđenju overava se kod nadležnog organa.
Učesnik javnog nadmetanja koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama zakona, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
1.8. Stavljanje van snage rešenja o otuđenju
Gradsko veće donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:
1. ne plati cenu u roku utvrđenom rešenjem o otuđenju;
2. odustane od otuđenja posle izvršenog plaćanja cene, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;
3. posle izvršenog plaćanja ukupne cene ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, odnosno uplate od minimalno 30% od ukupne cene ukoliko se plaćanje vrši na rate, ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju.
Lice iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za 20%.
Gradsko veće donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o otuđenju.
1.9. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju se može raskinuti sporazumno, u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je otuđeno, odnosno ne privede zemljište nameni, tj. ne upiše upotrebnu dozvolu u registar nepokretnosti, u roku od 5 godina, kao i ukoliko ne izvršava druge obaveze iz ugovora o otuđenju.
Ugovor o otuđenju se raskida u slučaju neispunjenja bitnih sastojaka ugovora.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odnosno nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za imovinsko-pravne poslove.
Po predlogu za sporazumni raskid ugovora o otuđenju nadležan organ donosi rešenje kojim se stavlja van snage rešenje o otuđenju i kojim se ovlašćuje Gradonačelnik da sa licem kome je otuđeno građevinsko zemljište zaključi sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja.
U slučaju da ne bude zaključen sporazumni raskid ugovora o otuđenju, ugovor se raskida, u skladu sa zakonom kojim se regulišu obligacioni odnosi.
U slučaju da dođe do neispunjenja bitnih sastojaka ugovora usled krivice kupca, kupac je dužan da vrati otuđeno zemljište, dok se grad obavezuje na povraćaj isplaćene kupoprodajne cene umanjene za 20%.
U slučaju da je objekat izgrađen u konstruktivnom smislu, ugovor ne mora biti raskinut, ukoliko lice kojem je otuđeno zemljište podnese zahtev za produženje roka za privođenje zemljišta nameni, o čemu će se sačiniti Aneks ugovora na osnovu rešenja nadležnog organa.
Potpisi ugovorača na ugovoru o raskidu ugovora o otuđenju, overavaju se pred nadležnim organom.
Odredbe ove Odluke koje se odnose na elemente postupka otuđenja građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada.
IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:
1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;
2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno Grad;
3. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom i
5. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.
1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola
Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola (zavisno od vrste objekta, odnosno radova), koji se može produžiti za onoliko vremena za koliko je organ nadležan za izdavanje privremene građevinske dozvole produžio rešenje o privremenoj građevinskoj dozvoli, a ukupno najduže do pet godina.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se daje u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima, a tržišnu vrednost zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) utvrđuje nadležan poreski organ za procenu tržišne vrednosti. Ukoliko se nadležni poreski organ izjasni da nije u mogućnosti da utvrdi tržišnu vrednost, ista će biti utvrđena od strane licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa.
Uz zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup koji se podnosi nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave za imovinsko-pravne poslove dostavlja se nalog za dostavljanje ugovora o zakupu građevinskog zemljišta izdat od strane organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za izdavanje privremene građevinske dozvole, koji mora da sadrži opis objekta koji se gradi, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji će se izdati privremena građevinska dozvola.
Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za imovinsko-pravne poslove obaveštava podnosioca zahteva o mesečnom iznosu zakupnine, roku plaćanja, maksimalnom broju rata, načinu usklađivanja rata i sredstvima obezbeđenja plaćanja, o mogućnosti da ukupan iznos zakupnine plati jednokratno, kao i roku za jednokratnu uplatu.
Podnosilac zahteva je dužan da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 4. ovog člana, pismeno izjasni o načinu plaćanja zakupnine i da dostavi sredstva obezbeđenja ukoliko se opredeli da plaćanje vrši na rate. Podnosilac zahteva može dati izjavu i neposredno, o čemu se sačinjava zapisnik.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvata zakupninu ili ne dostavi sredstva obezbeđenja (ukoliko se plaćanje vrši na rate), smatraće se da je odustao od zahteva.
Zakupnina predstavlja prihod grada i uplaćuje se na odgovarajući račun grada. Zakupac građevinskog zemljišta može platiti zakupninu jednokratno ili u ratama.
Obaveza plaćanja zakupnine, iznos zakupnine i način plaćanja utvrđuju se rešenjem o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
Ukupna zakupnina je iznos mesečne zakupnine pomnožen sa vremenom (ukupnim brojem meseci) na koje se građevinsko zemljište daje u zakup.
U slučaju plaćanja zakupnine jednokratno, plaćanje se vrši u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
U slučaju plaćanja zakupnine u ratama, plaćanje se vrši u onoliko mesečnih rata na koliki je rok građevinsko zemljište dato u zakup, a najviše na 60 rata. Prva rata u visini od 10% utvrđene ukupne zakupnine plaća se u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, a preostali iznos ukupne zakupnine u jednakim mesečnim ratama, najviše 60.
Kada se plaćanje vrši u ratama, visina cene preračunava se u evrima na dan zaključenja ugovora po srednjem kursu Narodne banke Srbije, sa obavezom otplate dospelih rata u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan plaćanja.
Za period kašnjenja u plaćanju, obračunava se zatezna kamata u skladu sa zakonom koji uređuje visinu stope i načina obračuna zatezne kamate.
Radi obezbeđenja plaćanja zakupnine, ukoliko se plaćanje vrši na rate, sredstva obezbeđenja su neopoziva bankarska garancija "bez prigovora" i naplativa "na prvi poziv", koja glasi na iznos zakupnine ili izvršna vansudska hipoteka uspostavljena u korist Grada, na nepokretnosti koja vredi najmanje 30% više od iznosa ukupne zakupnine. Naplata sredstava obezbeđenja će se vršiti u korist propisanih uplatnih računa. Kontrolu plaćanja rata, usklađivanje rata, obračun zatezne kamate i naplatu sredstava obezbeđenja vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za finansije.
U slučaju produženja roka zakupa sprovodi se novi postupak davanja u zakup, na način propisan ovim članom, u kom slučaju se menjaju rešenje i ugovor o zakupu građevinskog zemljišta.
2. Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;
2. podatke o katastarskoj parceli;
3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;
4. visinu, rok i način plaćanja zakupnine (jednokratno ili na rate), račun na koji se vrši uplata, sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaćanje vrši na rate i posledice propuštanja plaćanja u roku;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.
3. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta
Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli;
2. opis i bliže podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;
3. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine;
4. sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaćanje vrši na rate;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
8. obavezu zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
9. način rešavanja sporova;
10. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
11. druga prava i obaveze.
Pravo zakupa iz člana 41. ove odluke se ne upisuje u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, već se u javnoj knjizi postojanje Ugovora o zakupu građevinskog zemljišta.
Evidenciju o zakupu iz prethodnog stava vodi nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za imovinsko-pravne poslove.
4. Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima
U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.
Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno- privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.
Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, odnosno Grad, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz st. 1, 2. i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, podzakonskog akta Vlade Republike Srbije, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
5. Stavljanje van snage rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Gradsko veće donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup u slučaju da lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište:
1. ne plati ukupnu zakupninu u roku utvrđenom u rešenju o davanju u zakup (ukoliko je kao način plaćanja zakupnine utvrđena jednokratna uplata) ili ne plati prvu ratu u roku utvrđenom rešenjem o zakupu (ukoliko je kao način plaćanja zakupnine utvrđeno plaćanje na rate);
2. odustane od zakupa posle izvršenog plaćanja ukupne zakupnine, odnosno prve rate zakupnine, a pre zaključenja ugovora o zakupu;
3. posle izvršenog plaćanja ukupne zakupnine, odnosno prve rate zakupnine, ne pristupi zaključenju ugovora o zakupu u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o zakupu.
U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o zakupu, podnosi nadležna organizaciona jedinica za imovinsko-pravne poslove, odmah po proteku roka za plaćanje zakupnine.
U slučaju iz stava 1. tač. 2. i 3, ovog člana, predlog za donošenja rešenja o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup, podnosi nadležna organizaciona jedinica za imovinsko- pravne poslove, odnosno lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište.
Lice iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu.
Nadležni organ donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o zakupu.
6. Pretvaranje prava zakupa u pravo svojine
Pravo zakupa na izgrađenom, odnosno neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno ugovorom o zakupu, zaključenom u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, pretvara se u pravo svojine pod uslovima i na način propisan zakonom, po izmirenju ukupne zakupnine, o čemu o čemu nadležna organizaciona jedinica za imovinsko-pravne poslove, nakon sprovedenog postupka, izdaje potvrdu.
7. Izmena Ugovora o zakupu građevinskog zemljišta
Ako se promeni vlasnik objekta, odnosno posebnog fizičkog dela objekta koji je izgrađen ili se gradi na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenom u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, zakupodavac će, na zahtev zakupca, izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti novi vlasnik objekta, odnosno dela objekta.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu dostavlja se ugovor o kupovini objekta ili kupovini objekta u izgradnji, odnosno drugi pravni osnov kojim se stiče pravo svojine na objektu ili objektu u izgradnji, koji je overen u skladu sa zakonom, odnosno pravnosnažno rešenje o nasleđivanju, sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po tom pravnom osnovu ili sa potvrdom poreske uprave o oslobađanju od poreske obaveze, i izjava novog vlasnika objekta, odnosno dela objekta da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Ako se promeni vlasnik katastarske parcele kome je u postupku ispravke granica susednih katastarskih parcela dato u zakup građevinsko zemljište u javnoj svojini, na zahtev novog vlasnika može se izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto dotadašnjeg zakupca, stupiti novi vlasnik katastarske parcele.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu iz stava 3. ovog člana dostavlja se dokaz o pravu svojine na katastarskoj parceli, osnov sticanja sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po osnovu sticanja prava svojine ili sa potvrdom poreske uprave o oslobođenju od poreske obaveze i izjava vlasnika da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Po zahtevu iz stava 1. i 3. ovog člana, nadležan donosi rešenje kojim se menja zakupac, tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti, novi vlasnik. Ukoliko postoje neizmirene obaveze ranijeg zakupca na ime zakupnine, Rešenje sadrži i obavezu plaćanja duga zakupnine, sa obračunatom kamatom, po osnovnom ugovoru o zakupu.
Na osnovu rešenja iz prethodnog stava zakupodavac zaključuje sa novim vlasnikom, ugovor o zakupu, odnosno ugovor o izmeni ugovora o zakupu, u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja, koji po potpisivanju predstavlja osnov za promenu upisa zakupca u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima. Prava i obaveze za novog zakupca nastaju danom upisa prava zakupa u javnoj knjizi o nepokretnostima i pravima na njima.
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
2. ako zakupac ne plati zakupninu u visini od šest dospelih mesečnih rata;
3. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene;
4. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i
5. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, ukoliko je zakupnina plaćena jednokratno, i srazmerni deo iznosa zakupnine za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.
V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.
Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i davanje građevinskog zemljišta u zakup i razmena.
Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, s tim da se građevinsko zemljište može otuđiti ili dati u zakup bez naknade, odnosno po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.
U slučaju da se međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši po tržišnim uslovima, tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje nadležan poreski organ za procenu tržišne vrednosti. Ukoliko se nadležni poreski organ izjasni da nije u mogućnosti da utvrdi tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, ista će biti utvrđena od strane licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa.
VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala, u skladu sa posebnim zakonima.
VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI
Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, može se doneti kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinsko-pravni osnov.
Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti iz stava 1. ovog člana, može se doneti i u drugim slučajevima kada je to, s obzirom na okolnosti, neophodno.
Uz zahtev za donošenje rešenja iz stava 1. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže fotokopije izdatih lokacijskih uslova i idejnog projekta odnosno projekta za građevinsku dozvolu, kao i druge odgovarajuće dokaze iz kojih sledi neophodnost konstituisanja prava službenosti.
Uz zahtev za donošenje rešenja iz stava 2. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže nalaz veštaka odgovarajuće struke iz kog sledi neophodnost konstituisanja prava službenosti.
Za ustanovljavanje prava službenosti prolaza, vlasnik povlasnog dobra plaća naknadu, čija visina zavisi od vrste, dužine ili površine opterećenja poslužnog dobra.
Za postavljanje infrastrukturnih instalacija (vodovod, kanalizacija, električne instalacije, ptt instalacija, kablovske, toplifikacije, gasovoda i slično) naknada se određuje po metru dužnom postavljenih instalacija i prečniku istih.
U slučajevima kada infrastrukturne instalacije ili na drugi način opterećenje poslužnog dobra vrši javno preduzeće, ustanova ili drugo pravno lice, osnovani od strane Grada Zrenjanina, ista naknadu za uspostavljanje prava službenosti ne plaćaju.
Za ustanovljeno pravo stvarne službenosti se plaća naknada, i to:
1. za postavljanje infrastrukturnih instalacija prečnika do 20 cm:
- do 10 metara dužine u iznosu od 100,00 dinara po metru dužnom,
- do 50 metara dužine u iznosu od 30,00 dinara po metru dužnom,
- preko 50 metara dužine u iznosu od 20,00 dinara po metru dužnom.
2. za postavljanje infrastrukturnih instalacija prečnika preko 20cm:
- do 50 metara dužine u visini od 500,00 dinara po metru dužnom,
- do 1000 metara dužine, u visini od 50,00 dinara po metru dužnom,
- preko 1000 metara dužine, u visini od 20,00 dinara po metru dužnom.
3. za postavljanje stubova, bandera i sl, naknada se određuje po površini koju isti zauzimaju, i to u visini od 2000,00 dinara po metru kvadratnom.
4. za ostale službenosti plaća se naknada u iznosu ekvivalentnom godišnjem iznosu poreza na imovinu za nepokretnost opterećenu službenošću.
Naknada za ustanovljeno pravo službenosti plaća se jednokratno. Obaveza plaćanja naknade se utvrđuje rešenjem iz stava 1. ovog člana i isto se plaća u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti zaključuju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja iz stava 1. ovog člana, sticalac prava službenosti i Grad, pod uslovom da je plaćena naknada.
Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti zaključuje se na određeno vreme, dok traju instalacije ili stvari koje su postavljene na zemljištu u javnoj svojini Grada, odnosno dok traje potreba za pravom službenosti.
Ugovoreno pravo službenosti se evidentira u registar nepokretnosti.
Ukoliko sticalac prava službenosti ne izvrši plaćanje naknade u roku iz stava 6. ovog člana, kao i ukoliko ne pristupi zaključenju ugovora, rešenje iz stava 1. ovog člana se stavlja van snage, a uplaćena naknada se vraća, umanjena za 20%.
VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu Grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti. Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje nadležan poreski organ za procenu tržišne vrednosti. Ukoliko se nadležni poreski organ izjasni da nije u mogućnosti da utvrdi tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, ista će biti utvrđena od strane licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama grada, odnosno pravnih lica koje je osnovao Grad, s tim da odluka kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).
Pribavljanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada za potrebe uređenja površina javne namene, može se, osim u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje eksproprijacija, sprovesti i sporazumom sa vlasnikom građevinskog zemljišta, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima.
IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Pod pribavljanjem građevinskog zemljišta podrazumeva se i razmena građevinskog zemljišta iz javne svojine, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
X DEOBA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Deoba građevinskog zemljišta u susvojini Grada Zrenjanina i drugih nosilaca prava svojine vrši se shodno odredbama zakona kojim se uređuju osnove svojinsko-pravnih odnosa i ove odluke, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima.
Deoba se vrši u cilju razvrgnuća suvlasničke zajednice.
Deoba iz stava 1. ovog člana, sprovodi se i u slučaju da je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina grada i pravo korišćenja lica za koje će pravo i uslovi za pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine biti uređeno posebnim zakonom, u kom slučaju se vrši razvrgnuće suvlasničke, odnosno sukorisničke zajednice.
Deoba iz stava 1. ovog člana, sprovodi se i u slučaju da je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina grada i pravo dugoročnog zakupa koje je stečeno na osnovu ranijih zakona o planiranju i izgradnji.
Predmet deobe može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet deobe, utvrđuje nadležan poreski organ za procenu tržišne vrednosti. Ukoliko se nadležni poreski organ izjasni da nije u mogućnosti da utvrdi tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, ista će biti utvrđena od strane licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa.
Ukoliko je radi deobe građevinskog zemljišta potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac zahteva obezbeđuje izradu projekta.
Radi razvrgnuća suvlasničke ili sukorisničke zajednice, odnosno deobe građevinskog zemljišta na kome je upisano pravo dugoročnog zakupa, pribavlja se mišljenje nadležnog javnog preduzeća o mogućnostima i ograničenjima gradnje na građevinskom zemljišta koje je predmet deobe, a po potrebi i izveštaj o mogućnostima parcelacije, odnosno preparcelacije.
Ukoliko je radi donošenja rešenja o deobi građevinskog zemljišta potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac zahteva obezbeđuje izradu projekta, u skladu sa izveštajem iz stava 1. ovog člana i snosi troškove izrade.
U slučaju da je građevinsko zemljište koje je predmet deobe, ili deo tog zemljišta, više katastarskih parcela, od kojih su neke postojeće ili planirane javne površine, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe je sticanje prava isključive svojine Grada na građevinskom zemljištu javne namene.
U slučaju da je predmet deobe građevinsko zemljište na više katastarskih parcela, od kojih su neke izgrađene, a neke neizgrađene, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe je sticanje prava isključive svojine grada na neizgrađenom građevinskom zemljištu.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se može otuđiti drugom suvlasniku, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa odredbama ove odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta u slučaju:
1. da postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve ili više građevinskih parcela;
2. da idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele;
3. da se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela od kojih su neke u javnoj, a neke u privatnoj svojini, s tim da građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, a nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granice susednih katastarskih parcela.
U slučajevima iz stava 1, tač. 1. i 2, ovog člana, idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini, može se otuđiti i javnim oglašavanjem radi izgradnje, pod uslovom da je katastarska parcela neizgrađeno građevinsko zemljište koje ispunjava uslove građevinske parcele i koje je namenjeno za izgradnju, i pod uslovom da takav zahtev podnese drugi suvlasnik, u kom slučaju se primenjuju odredbe ove odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.
U slučaju iz stava 1, tačka 3. ovog člana, katastarske parcele u javnoj svojini koje čine deo građevinske parcele mogu se otuđiti javnim oglašavanjem radi izgradnje u skladu sa odredbama ove odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem, pod uslovom da takav zahtev podnesu vlasnici preostalih katastarskih parcela koje čine građevinsku parcelu.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana, drugi suvlasnik, odnosno vlasnici katastarskih parcela koje čine deo građevinske parcele, daju saglasnost gradu da sprovede postupak otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini, putem javnog oglašavanja.
Odredbe ove odluke kojima je uređena deoba građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na deobu neizgrađenog građevinskog zemljišta u zajedničkoj svojini Grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno korisnika, pod uslovom da se na osnovu uverenja organa nadležnog za upis prava na nepokretnostima, ili drugih dokaza, može utvrditi realni udeo suvlasnika, odnosno sukorisnika, s tim da ukoliko realni udeo ne može da se utvrdi, pretpostavka je da su suvlasnički, odnosno sukorisnički udeli jednaki.
XI STAVLJANJE REŠENJA VAN SNAGE
Ukoliko se utvrdi da je u postupku raspolaganja građevinskim zemljištem, usled nepotpunog ili pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, odnosno usled pogrešne primene materijalnog prava, građevinskim zemljištem raspolagano suprotno zakonu, odnosno odluci, nadležni organ će izmeniti, odnosno staviti van snage akt o raspolaganju, u kom slučaju se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora, s tim da posledica akt o izmeni može biti i zaključenje aneksa ugovora.
Nadležni organ će doneti akt kao u stavu 1. ovog člana, i u drugim slučajevima kada je to potrebno radi usaglašavanja sa novim činjeničnim stanjem.
Gradonačelnik donosi zaključak kojim vlasniku objekta izgrađenog bez građevinske dozvole, daje saglasnost za legalizaciju odnosno ozakonjenje objekta, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja građevinske dozvole u postupku legalizacije odnosno ozakonjenja, osim u slučaju kada je moguće ozakoniti postupak u postupku utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta.
U slučaju iz prethodnog stava podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane organa nadležnog za poslove legalizacije objekata. Uz zahtev se prilaže i dokaz da je nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za poslove ozakonjenja po podnetom zahtevu utvrdila mogućnost legalizacije odnosno ozakonjenja, kao i geodetski snimak situacije.
Ukoliko je uslov za ozakonjenje, saglasnost i drugih lica, podnosilac zahteva prilaže dokaz da su druge saglasnosti date.
Prilikom procene ispunjenosti uslova, odnosno celishodnosti i opravdanosti davanja saglasnosti iz ovog člana, posebno će se ceniti da li će usled ozakonjenja objekta, biti onemogućeno ili otežano privođenje građevinskog zemljišta nameni u skladu sa planskim dokumentom, odnosno realizacija plana, kao i da li se usled ozakonjenja objekta u znatnoj meri ugrožava pravo javne svojine Grada na građevinskom zemljištu na kome je izgrađen bespravni objekat, u kom slučaju neće predložiti donošenje saglasnosti iz ovog člana.
Zaključak kojim se konstatuje da nisu ispunjeni uslovi za davanje saglasnosti iz ovog člana, mora biti posebno obrazložen.
Gradonačelnik donosi zaključak kojim daje saglasnost za izgradnju drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini grada i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja rešenja o odobrenja za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, u slučaju da nije celishodno izvršiti deobu odnosno razvrgnuće sukorisničke zajednice.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane organa nadležnog za poslove izdavanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, kao i dokaz da je data saglasnost i drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.
Prilikom procene ispunjenosti uslova, odnosno celishodnosti i opravdanosti davanja saglasnosti iz stava 1. ovog člana, postupa se na isti način kao u prethodnom članu.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci za raspolaganje građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, kao i drugi zahtevi koji su podneti do dana stupanja na snagu ove odluke, okončaće se po opštem aktu koji je važio u vreme podnošenja zahteva.
Na osnovu ove Odluke nadležan organ će imenovati Komisiju iz čl. 16. Odluke, u roku od 8 dana od dana stupanja na snagu Odluke.
Program otuđenja građevinskog zemljišta, donet na osnovu Odluke o građevinskom zemljištu ("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 5/17,14/17 i 29/18) ostaje na snazi do donošenja novog programa po ovoj Odluci.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o građevinskom zemljištu ("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 5/17,14/17 i 29/18).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Zrenjanina".