REŠENJE
O DAVANJU SAGLASNOSTI NA UPUTSTVO I KRITERIJUME ZA IZBOR KORISNIKA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA "STICANJE PRAKTIČNIH ZNANJA" BR. 5/2023 OD 30.05.2023. GODINE, SA UPUTSTVOM I KRITERIJUMIMA

("Sl. list grada Kruševca", br. 6/2023)

1. Daje se saglasnost na Uputstvo i kriterijume za izbor korisnika sredstava za finansiranje programa "Sticanje praktičnih znanja" br. 5/2023 od 30.05.2023. godine, koja je donela Komisija za izradu Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i izbor korisnika sredstava na sednici održanoj 30.05.2023. godine.

2. Rešenje objaviti u "Službenom listu grada Kruševca".

* * *

Na osnovu Odluke o budžetu grada Kruševca za 2023. godinu ("Službeni list grada Kruševca", br. 20/22) i Rešenja Gradskog veća grada Kruševca br. III br. 022-30/22 od 07.02.2022. godine o obrazovanju i imenovanju Komisije za izradu Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i izbor korisnika sredstava ("Službeni list grada Kruševca", br. 6/22) Komisija za izradu Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i izbor korisnika sredstava, na sednici održanoj dana 30.05.2023. godine donosi

UPUTSTVO I KRITERIJUME
ZA IZBOR KORISNIKA SREDSTAVA PROGRAMA "STICANJA PRAKTIČNIH ZNANJA"

 

I OSNOVNE INFORMACIJE

Mera sticanja praktičnih znanja (u daljem tekstu: mera) podrazumeva sticanje praktičnih znanja i veština nezaposlenog obavljanjem konkretnih poslova kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru.

U meru se mogu uključiti nezaposlena lica iz sledećih kategorija:

• lica bez završene srednje škole, odnosno bez kvalifikacija, uključujući i lica koja su završila funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih (FOOO), koji u ukupnom broju planiranih polaznika učestvuju sa najmanje 40%;

• lica sa srednjim obrazovanjem, koja se nalaze na evidenciji nezaposlenih Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba) duže od 12 meseci, bez obzira na vrstu kvalifikacije i radno iskustvo, a koja nemaju adekvatna i primenljiva znanja, veštine i kompetencije za obavljanje konkretnih poslova.

Prioritet za uključivanje u meru imaju osobe sa invaliditetom i Romi.

Program sticanja praktičnih znanja sačinjava poslodavac i podrazumeva sadržaje učenja u cilju sticanja praktičnih znanja i veština za rad na konkretnim poslovima, u trajanju od 3 meseca, a realizuje se kroz:

1. zasnivanje radnog odnosa na određeno vreme:

- poslodavac ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključeno lice u trajanju od 3 meseca i ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još 3 meseca nakon završetka Programa (ukupno trajanje 6 meseci);

2. zasnivanje radnog odnosa na neodređeno vreme (na početku Programa ili do isteka trećeg meseca, odnosno završetka Programa):

- poslodavac ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključeno lice u trajanju od 3 meseca i ima pravo na naknadu troškova zarade za još 3 meseca, odnosno u ukupnom trajanju od 6 meseci; poslodavac ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još najmanje 6 meseci nakon isteka perioda finansiranja (ukupno trajanje 12 meseci).

Za vreme trajanja mere, Nacionalna služba i Grad refundiraju poslodavcu na mesečnom nivou neto minimalnu zaradu lica (za pun fond radnih časova) i pripadajući porez i doprinose za obavezno socijalno osiguranje u trajanju od 3 ili 6 meseci (u zavisnosti od vrste radnog odnosa).

Sredstva dodeljena po osnovu mere su de minimis državna pomoć.

II USLOVI UČEŠĆA

Pravo učešća u realizaciji mere može da ostvari poslodavac pod uslovom:

- da pripada privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%);

- da ima registrovano poslovno sedište ili organizacionu jedinicu na području Grada;

- da je u dozvoljenom okviru opredeljenog iznosa za de minimis državnu pomoć u tekućoj fiskalnoj godini i prethodne dve fiskalne godine, u skladu sa propisima za dodelu državne pomoći;

- da ima Program sticanja praktičnih znanja kojima treba da ovlada lice;

- da izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u zakonskim rokovima;

- da u poslednjih šest meseci nije bio duže od 30 dana neprekidno evidentiran u registru dužnika prinudne naplate Narodne banke Srbije;

- da je izmirio ranije ugovorne i druge obaveze prema Nacionalnoj službi i Gradu, osim za obaveze čija je realizacija u toku, ukoliko iste redovno izmiruje;

- da na konkretnim poslovima zapošljava nezaposlenog sa evidencije Nacionalne službe, filijala Kruševac i sa prebivalištem na području Grada, a iz kategorije lica definisane ovim javnim pozivom i u skladu sa važećim aktima Nacionalne službe, koji zadovoljava opšte i posebne uslove za uključivanje u meru i:

- nema iskustva i znanja za obavljanje poslova za koje se organizuje Program,

- nije bio/la u radnom odnosu kod podnosioca zahteva u periodu od 6 meseci pre podnošenja zahteva;

- da ima odgovarajuće kadrovske kapacitete, odnosno:

- ima zaposlenog mentora (sa punim mesečnim fondom radnih sati) sa najmanje srednjim obrazovanjem, a u skladu sa nivoom kvalifikacije zahtevanim u standardu posla, koji poseduje znanja i veštine u skladu sa zahtevima posla, odnosno ima sertifikate, licence, potvrde kao dokaz stručnosti u oblastima za koje će biti zadužen i ima najmanje 18 meseci radnog iskustva na istim ili sličnim poslovima definisanim Programom;

- za lica bez završenog srednjeg obrazovanja, odnosno bez kvalifikacija, i lica sa završenim FOOO, mentor može da ima završenu osnovnu školu, ukoliko ispunjava sve ostale navedene uslove iz prethodnog stava;

- da ima tehničke, prostorne i druge kapacitete za realizaciju mere, odnosno da radni prostor, tehnička sredstva i oprema po funkcionalnosti odgovaraju zahtevima posla i u skladu su sa radnim mestom za koje lica stiču praktična znanja i veštine, kao i da obezbedi sve uslove u skladu sa propisima o bezbednosti i zaštiti na radu.

Pre uključivanja u meru Nacionalna služba vrši proveru ispunjenosti zakonskih i uslova Javnog poziva za nezaposlena lica.

III PODNOŠENJE ZAHTEVA

Dokumentacija za podnošenje zahteva:

- zahtev za učešće u meri na propisanom obrascu;

- fotokopija rešenja nadležnog organa o upisu u registar, ukoliko podnosilac zahteva nije registrovan u Agenciji za privredne registre; ukoliko delatnost obavlja izvan sedišta poslodavca (izdvojeno mesto), odnosno u izdvojenom organizacionom delu (ogranak) - izvod iz registra ili odluka nadležnog organa o obrazovanju organizacionog dela;

- ukoliko podnosilac zahteva meru realizuje na lokaciji izvan svog sedišta, odnosno organizacionog dela, potrebno je da dostavi dokaz o lokaciji na kojoj se realizuje mera (sporazum o poslovno-tehničkoj saradnji, ugovor o zakupu prostora i sl.);

- izvod iz akta o sistematizaciji i organizaciji poslova za koje će lice sticati praktična znanja i veštine ili opis poslova, u slučaju da poslodavac nema zakonsku obavezu usvajanja akta o sistematizaciji i organizaciji poslova;

- dokaz o kvalifikacijama mentora za osposobljavanje lica (diploma, uverenje, licenca)

Proveru ispunjenosti uslova Nacionalna služba vrši uvidom u podatke o kojima se vodi službena evidencija.

Nacionalna služba zadržava pravo da traži i druge dokaze relevantne za odlučivanje o zahtevu podnosioca.

Način podnošenja zahteva

Zahtev za učešće u programu i ostalom potrebnom dokumentacijom, podnosi se preporučenom poštom ili dostavom preko pisarnice Gradske uprave grada Kruševca sa naznakom " Prijava za program sticanja praktičnih znanja ".

Zahtev se podnosi na propisanom obrascu, koji se može dobiti u Službi za privredu Gradske uprave (kanc.br.23) ili preuzeti sa sajtova www.krusevac.rs i www.nsz.gov.rs

IV DONOŠENJE ODLUKE

Odluka o odobravanju sredstava za meru donosi se na osnovu provere ispunjenosti uslova iz Javnog poziva, bodovanja i rangiranja podnetog zahteva za učešće u meri.

U cilju provere ispunjenosti uslova iz Javnog poziva, Nacionalna služba će izvršiti službeni obilazak poslodavca.

Bodovanje podnetih zahteva

Prilikom bodovanja zahteva koji su ispunili uslove iz Javnog poziva uzimaju se u obzir sledeći kriterijumi:

BODOVNA LISTA

Br.

Kriterijumi

Bodovi

1.

Kadrovski kapaciteti
(radno iskustvo mentora)

Više od 60 meseci

20

Od 36 do 60 meseci

10

Od 18 do 36 meseci

5

2.

Delatnost poslodavca
(pretežna)

Proizvodna

20

Uslužna

10

Ostalo

5

3.

Dužina obavljanja delatnosti

Poslovanje duže od 5 godina

20

Poslovanje od 3 do 5 godina

15

Poslovanje od 1 do 3 godine

10

Poslovanje do 1 godine

5

4.

Prethodno korišćena sredstva Nacionalne službe kroz meru sticanja praktičnih znanja*

Procenat zaposlenih lica po završetku ugovorne obaveze**

Više od 50% zaposlenih lica

40

Zaposleno do 50% lica

20

Nije bilo zaposlenih

0

Poslodavac ranije nije koristio finansijska sredstva

40

Ugovorna obaveza poslodavca još traje

20

MAKSIMALAN BROJ BODOVA

100

* Kriterijum "Prethodno korišćena sredstva Nacionalne službe kroz meru sticanja praktičnih znanja" odnosi se na program sticanja praktičnih znanja sproveden po javnim pozivima u 2020, 2021. i 2022. godini, koje je finansirala delimično ili u celosti Nacionalna služba.
** Kriterijum "Procenat zaposlenih lica po završetku ugovorne obaveze" podrazumeva odnos broja lica koja su na 180-ti dan po izlasku iz mere/završetku ugovorne obaveze zadržana u radnom odnosu kod istog ili su zasnovala radni odnos kod drugog poslodavca i broja lica koja su bila uključena u program kod podnosioca zahteva. Navedene podatke Nacionalna služba će utvrditi na osnovu uvida u bazu podataka iz svog informacionog sistema.

Ukoliko postoji veći broj zahteva sa istim brojem bodova, odlučivaće se po redosledu podnošenja zahteva.

Rang lista objavljuje se na oglasnoj tabli nadležne filijale.

Dinamika odlučivanja

Odluka o odobravanju sredstava donosi se u roku od 30 dana od dana prijema zahteva. Izuzetno, zahtevi koji ispunjavaju uslove Javnog poziva, a po kojima nije pozitivno odlučeno u navedenom roku, mogu biti ponovo uzeti u razmatranje ukoliko se za to steknu uslovi.

Nacionalna služba i Grad zadržavaju pravo da prilikom odlučivanja po podnetom zahtevu izvrši korekciju broja traženih lica, u skladu sa raspoloživom kvotom.

V ZAKLJUČIVANJE UGOVORA

Načelnik gradske uprave, Nacionalna služba i poslodavac u roku od 45 dana od dana donošenja odluke o odobravanju sredstava zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze. U slučaju da od datuma donošenja odluke do kraja kalendarske godine u kojoj je doneta odluka ima manje od 45 dana, ugovor između Načelnika gradske uprave, Nacionalne službe i poslodavca mora biti zaključen do kraja kalendarske godine.

Poslodavac je u obavezi da pre zaključivanja ugovora dostavi Nacionalnoj službi ugovor o radu sa licem. Datum zasnivanja radnog odnosa sa licem mora biti posle datuma donošenja odluke o odobravanju sredstava.

Dokumentacija za zaključivanje ugovora sa poslodavcem

U cilju zaključivanja ugovora poslodavac je u obavezi da dostavi i odgovarajuća sredstva obezbeđenja ugovornih obaveza, i to:

1. Za preduzetnika:

- za odobrena sredstva u iznosu do 3.000.000,00 dinara - dve istovetne blanko trasirane menice korisnika sredstava sa dva žiranta i meničnim ovlašćenjima;

- za odobrena sredstva u iznosu od 3.000.001,00 dinar i više - bankarska garancija u vrednosti odobrenih sredstva sa rokom važenja od 18 meseci od dana izdavanja.

2. Za pravno lice:

- za odobrena sredstva u iznosu do 3.000.000,00 dinara - dve istovetne blanko solo menice sa meničnim ovlašćenjima;

- za odobrena sredstva u iznosu od 3.000.001,00 dinar i više - bankarska garancija u vrednosti odobrenih sredstva sa rokom važenja od 18 meseci od dana izdavanja.

Uz dostavljena sredstva obezbeđenja neophodno je priložiti:

- potvrdu o prijemu zahteva za registraciju menice (za pravna lica);

- fotokopiju kartona deponovanih potpisa kod poslovne banke, za tekući račun na koji će biti preneta sredstva na ime refundacije zarade lica;

- fotokopiju / očitanu ličnu kartu ovlašćenog lica korisnika sredstava / žiranta i

- druge dokaze u zavisnosti od statusa žiranta.

Žirant može biti svako poslovno sposobno fizičko lice koje je u radnom odnosu na neodređeno vreme, fizičko lice koje samostalno obavlja svoju delatnost (preduzetnik), odnosno lice koje samostalno obavlja delatnost u skladu sa posebnim zakonom (npr. advokat, notar, javni izvršitelj i sl.), penzioner.

VI OBAVEZE IZ UGOVORA

Poslodavac je u obavezi da:

- zasnuje radni odnos sa nezaposlenim radi sticanja praktičnih znanja i veština za rad na konkretnim poslovima;

- Nacionalnoj službi dostavi dokaz da je sa licem uključenim u meru na određeno vreme, do isteka trećeg meseca, odnosno završetka Programa, zaključio ugovor o radu na neodređeno vreme, u cilju ostvarivanja prava na naknadu troškova zarade za još tri meseca, odnosno u ukupnom trajanju od 6 meseci (dostavljaju samo poslodavci koji žele nastavak mere sa licem posle prva 3 meseca);

- osposobljava lice za rad na konkretnim poslovima u trajanju od 3 meseca, u skladu sa Programom sticanja praktičnih znanja i veština;

- mesečno, u skladu sa zakonom i zakonskim rokovima, obračunava i isplaćuje neto zaradu licu uključenom u meru, najmanje u visini odobrenog iznosa;

- mesečno, za mesec koji prethodi tekućem mesecu, dostavlja Nacionalnoj službi zahtev za učešće u finansiranju zarade i dokaze o isplati zarade licu uključenom u meru i uplati pripadajućeg poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje;

- izda licu potvrdu o stečenom praktičnom znanju za obavljanje poslova sa navedenim kompetencijama u oblastima u kojima je lice steklo praktična znanja i veštine;

- dostavi Nacionalnoj službi kopiju potvrde o stečenom praktičnom znanju;

- zadrži lice u radnom odnosu najmanje 3 meseca po isteku perioda sticanja praktičnih znanja i veština, odnosno 6 meseci nakon isteka perioda finansiranja;

- zaposlena lica ne ustupa na rad drugom poslodavcu;

- u slučaju prestanka radnog odnosa licu uključenom u meru, zasnuje radni odnos sa drugim nezaposlenim licem koje ispunjava potrebne uslove u skladu sa Javnim pozivom, u roku do 30 dana od dana prestanka radnog odnosa i zadrži ga u radnom odnosu najkraće do isteka ugovorom predviđenog roka produženog za period sprovedene zamene;

- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovorne obaveze i

- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora, u roku od 8 dana od dana nastanka promene.

U slučaju da poslodavac ne realizuje obaveze utvrđene ugovorom, dužan je da izvrši povraćaj isplaćenih sredstava, uvećanih za zakonsku zateznu kamatu od datuma prenosa sredstava.

VII ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI

Svi podaci o ličnosti koji budu dostavljeni Nacionalnoj službi i Gradu biće obrađivani isključivo u svrhu učešća u Javnom pozivu, a u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Pristup ličnim podacima imaće samo ovlašćena lica Nacionalne službe i Grada koja su obavezana na čuvanje poverljivosti podataka o ličnosti i neće ih otkrivati trećoj strani, osim ako je to neophodno u svrhu kontrole postupka sprovođenja Javnog poziva ili revizije.

Nacionalna služba će čuvati podatke o ličnosti u zakonom predviđenom roku, uz primenu odgovarajućih tehničkih, organizacionih i kadrovskih mera.

Lica čiji se podaci obrađuju imaju pravo na pristup, ispravku i brisanje svojih podataka, pravo na ograničenje obrade svojih podataka, pravo na prigovor i pravo na pritužbu Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

VIII OSTALE INFORMACIJE

Informacije o programu mogu se dobiti u Službi za privredu Gradske uprave (kanc.br.23),(telefon 414-853, 414-723) i u Nacionalnoj službi, filijala Kruševac (telefon 412-535)

Javni poziv je otvoren od dana objavljivanja na sajtovima Grada i Nacionalne službe do utroška raspoloživih sredstava izdvojenih za ovu namenu, a najkasnije do 31.08.2023. godine.