ODLUKA
O SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA PIROTA

("Sl. list grada Niša", br. 2/2018, 96/2021 i 54/2023)

 

DEO PRVI - UVODNE ODREDBE

Član 1

Predmet odluke

Odlukom o socijalnoj zaštiti utvrđuju se prava građana na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške, postupci za ostvarivanje prava, prava i obaveze korisnika socijalne zaštite, finansiranje socijalne zaštite, kao i druga pitanja od značaja za socijalnu zaštitu na nivou lokalne zajednice u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski rod.

Član 2

Pravo na socijalnu zaštitu

Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranja uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa zakonom, u visini, pod uslovima i na način utvrđenim ovom odlukom i u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima grada.

Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.

Prava utvrđena ovom odlukom vezana su za ličnost i ne mogu se prenositi.

Član 3

Korisnici socijalne zaštite

Korisnik prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške jeste pojedinac, odnosno porodica koja se suočava sa preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života, ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.

Porodicom u smislu ostvarivanja prava na mere materijalne podrške smatraju se supružnici i vanbračni partneri, deca i srodnici u pravoj liniji bez obzira na stepen srodstva, kao i srodnici u pobočnoj liniji do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.

Lice koje je zaključilo ugovor o doživotnom izdržavanju ne može da ostvari prava iz ove odluke, kao ni pojedinac, odnosno član porodice koji je sposoban za rad, ukoliko odbije ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima, stručno osposobljavanje, prekvalifikaciju, dokvalifikaciju.

Korisnici prava na socijalnu zaštitu su građani koji imaju prebivalište na teritoriji grada Pirota.

Izuzetno, pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa odredbama ove odluke priznaje se i:

- licima koja imaju boravište na teritoriji grada Pirota, a koja imaju potrebu za uslugama socijalne zaštite i merama materijalne podrške;

- licima koja se nađu u skitnji ili im je iz drugih razloga potrebno obezbediti pravo na socijalnu zaštitu;

- korisnicima socijalnih usluga koji imaju prebivalište na teritoriji druge opštine/grada, u skladu sa odredbama međuopštinskog sporazuma o pružanju usluga socijalne zaštite (ukoliko je takav sporazum potpisan);

- stranim državljanima i licima bez državljanstva koja imaju potrebu za socijalnom zaštitom, u skladu sa Zakonom i međunarodnim ugovorima.

Član 4

Sredstva za ostvarivanje prava na socijalnu zaštitu

Sredstva za obavljanje delatnosti socijalne zaštite u nadležnosti lokalne samouprave obezbeđuju se u budžetu grada Pirota.

Sredstva za obezbeđivanje usluga socijalne zaštite mogu se pribavljati i putem donacija, kao i ustupanjem imovine, osnivanjem zadužbina i fondacija, u skladu sa zakonom.

Imovina namenjena socijalnoj zaštiti može se koristiti isključivo za obezbeđenje usluga socijalne zaštite.

Sredstva za obezbeđivanje prava na usluge socijalne zaštite predviđene ovom odlukom obezbeđuju se i iz namenskih transfera budžeta Republike Srbije u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima.

U obezbeđivanju sredstava za pružanje usluga socijalne zaštite učestvuje i korisnik, u obimu i na način utvrđen zakonom i ovom odlukom.

Član 5

Postupak

Na postupak za ostvarivanje prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške predviđene ovom odlukom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.

Sredstva za pokriće troškova postupka za ostvarivanje prava iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada Pirota.

Član 6

Saradnja u obezbeđivanju prava na socijalnu zaštitu

Grad Pirot u obezbeđivanju prava građana na socijalnu zaštitu sarađuje sa ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenih zakonom/ima preko kojih obavljaju delatnost: pružaocima usluga socijalne zaštite, ustanovama predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja; zdravstvenim ustanovama, policijom, pravosudnim i drugim državnim organima, udruženjima građana, javnim preduzećima, javnim ustanovama, mesnim zajednicama i drugim pravnim i fizičkim licima.

Saradnja u pružanju usluga socijalne zaštite ostvaruje se u okvirima i na način utvrđen sporazumom o saradnji.

DEO DRUGI - USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE

Član 7

Svrha usluga socijalne zaštite

Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodici radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranja mogućnosti da samostalno žive u društvu.

Član 8

Usluge socijalne zaštite

U skladu sa članom 40. Zakona o socijalnoj zaštiti grad Pirot može obezbediti sledeće grupe usluga socijalne zaštite:

- dnevne usluge u zajednici;

- usluge smeštaja;

- usluge podrške za samostalan život;

- savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge;

- ostale usluge socijalne zaštite u skladu sa potrebama lokalne zajednice;

- inovacione usluge.

Član 9

Pravilnici i odluka o ceni usluga

Specifikacija usluga u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite, obezbeđivanje i pružanje usluga, kao i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika u ceni usluge biće definisani pravilnikom za svaku od usluga koje lokalna zajednica pruža.

Gradsko veće daje saglasnost na predlog pravilnika licenciranog pružaoca usluge izabranog u postupku javne nabavke usluga socijalne zaštite, kao i saglasnost na predlog pravilnika pružaoca usluge koji je odabran po osnovu javnog konkursa, u slučaju kada je reč o uslugama koje nisu standardizovane.

Saglasnost na Odluku o ceni usluga socijalne zaštite, na predlog Gradske uprave-odelenja zaduženog za poslove socijalne zaštite, daje Gradsko veće.

I Dnevne usluge u zajednici

Član 10

Svrha dnevnih usluga

Dnevne usluge u zajednici obuhvataju aktivnosti koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju.

Član 11

Dnevne usluge u zajednici

Grad Pirot može obezbediti pravo na sledeće dnevne usluge u zajednici:

- pomoć u kući za odrasla i starija lica;

- pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju;

- pomoć u kući za lica sa mentalnim i intelektualnim poteškoćama;

- pomoć u kući drugim ranjivim grupama u skladu sa potrebama lokalne zajednice;

- dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju;

- dnevni boravak za odrasla i starija lica;

- dnevni boravak za decu i mlade u sukobu sa zakonom;

- lični pratilac deteta;

- svratište za decu i mlade; odrasla ili starija lica koji žive ili rade na ulici ili dobrovoljno zatraže ili pristanu na uslugu.

Pomoć u kući

Član 12

Svrha usluge pomoć u kući

Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama osoba, koje usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.

Usluga pomoći u kući se pruža korisnicima u urbanom i ruralnom području grada Pirota.

Član 13

Korisnici usluge pomoć u kući

Korisnici usluge pomoć u kući su:

- lica starija od 65. godina koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći i odrasla lica sa hroničnim oboljenjima, koja su teže ili teško pokretna bez obzira na starosnu granicu;

- odrasla lica sa intelektualnim i mentalnim poteškoćama bez obzira na starosnu granicu;

- deca sa smetnjama u razvoju;

- druge korisničke grupe u skladu sa potrebama lokalne zajednice.

Dnevni boravak

Član 14

Svrha usluge dnevnog boravka

Svrha usluge dnevnog boravka sastoji se u unapređenju kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini kroz održavanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština, kako bi se u što većoj meri osposobili za samostalan život.

Kroz uslugu dnevnog boravka korisnici u organizovanom okruženju, i uz potreban nadzor, zadovoljavaju razvojne potrebe, stiču i razvijaju životne veštine, ličnu i društvenu odgovornost radi razvoja samostalnosti, socijalnih, saznajnih i drugih važnih funkcija.

Uslugom dnevnog boravka realizuje se pozitivno i konstruktivno iskustvo boravka izvan porodice, a članovima porodice slobodno vreme za bavljenje radnim i drugim aktivnostima. Usluga dnevnog boravka se realizuje kroz osmišljene programe, u planiranim i ograničenim vremenskim periodima.

Član 15

Korisnici usluge dnevnog boravka

Usluge dnevnog boravka koje lokalna zajednica bude uspostavila dostupne su:

- deci i mladima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom, nadzorom i podrškom u održanju i razvijanju potencijala, na način koji ne ometa njihovo školovanje;

- odraslima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom i nadzorom, i podrškom u održanju i razvijanju njihovih potencijala;

- deci i mladima koji su u sukobu sa zakonom, roditeljima, školom ili zajednicom na način koji ne ometa njihovo školovanje ili odlazak na posao;

- odraslim i starijim licima kojima je potrebna dnevna nega i nadzor;

- drugim ciljnim grupama u skladu sa potrebama lokalne zajednice.

Lični pratilac deteta

Član 16

Svrha usluge lični pratilac deteta

Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Uslugu neposredno pruža lični pratilac deteta kroz aktivnosti koje se planiraju i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta, u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, oblačenja, hranjenja i komunikacije sa drugima.

Usluga se može koristiti do redovnog završetka srednje škole.

Član 17

Korisnici usluge lični pratilac deteta

Lični pratilac dostupan je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do redovnog završetka srednje škole.

Svratište

Član 18

Svrha usluge svratište

Svrha usluge svratište je pružanje privremenih i povremenih intervencija i zadovoljavanje trenutnih potreba korisnika, kao i posredovanje u obezbeđivanju drugih usluga.

Član 19

Korisnici usluge svratište

Usluga svratište dostupna je deci, mladima, odraslim i starijim licima koji žive ili rade na ulici i dobrovoljno zatraže ili pristanu na uslugu.

II Usluge smeštaja

Član 20

Svrha i korisnici usluge smeštaja

Usluge smeštaja obezbeđuju korisniku kratkotrajni smeštaj, osiguravaju mu bezbednost, zadovoljenje njegovih osnovnih potreba i pristup drugim uslugama, iznalaženje održivih rešenja za kriznu situaciju, dok se ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite u mestu prebivališta.

Član 21

Usluge smeštaja u zajednici koje može obezbediti JLS

Grad Pirot može obezbediti sledeće usluge smeštaja:

- privremeni smeštaj u prihvatilište za odrasla i starija lica;

- privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici;

- predah smeštaj.

Privremeni smeštaj u prihvatilište za odrasla i starija lica

Član 22

Svrha usluge smeštaja u prihvatilište za odrasla i starija lica

Smeštajem u prihvatilište za odrasla i starija lica korisniku se obezbeđuje kratkotrajan smeštaj i osigurava bezbednost, zadovoljenje njegovih osnovnih potreba, iznalaženje održivih rešenja za krizne situacije i pristup drugim uslugama.

Član 23

Korisnici usluge smeštaja u prihvatilište za odrasla i starija lica

Korisnici usluge privremenog smeštaja u prihvatilište su odrasla i starija lica koja imaju prebivalište na teritoriji grada Pirota.

Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za odrasla i starija lica dostupna je i korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Pirota, pod uslovima i na način definisan sporazumom o međuopštinskoj saradnji, ukoliko se takav sporazum potpiše.

Privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici

Član 24

Svrha usluge privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici

Prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja obezbeđuje smeštaj i ishranu, pristup zdravstvenoj zaštiti, pravnu pomoć, savetovanje i konsultacije, psiho-socijalnu podršku, upućivanje na osposobljavanje za rad, upućivanje i povezivanje sa drugim službama u zajednici.

Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se u situacijama akutnog stanja nasilja u porodici (nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje).

Član 25

Korisnici usluge privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici

Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici obezbeđuje se deci i nenasilnom roditelju, žrtvama porodičnog zlostavljanja i zanemarivanja, nad kojima se nasilje vrši.

Ukoliko je potpisan sporazum o međuopštinskoj saradnji, usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici, dostupna je i korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Pirota, pod uslovima i na način definisan sporazumom.

Predah smeštaj

Član 26

Svrha usluge predah smeštaj

Svrha usluge predaha je kratkoročni i povremeni smeštaj deteta sa smetnjama u razvoju, koji se obezbeđuje kao dnevni, vikend ili višednevni smeštaj, čime se pruža podrška kako detetu tako i porodici deteta u održavanju i podizanju kvaliteta njihovog života s ciljem ostanka deteta u porodici.

Predah smeštajem obezbeđuje se kratkoročna i povremena nega deci i mladima sa smetnjama u razvoju, unapređuju se i razvijaju veštine samostalnog života, stvaraju mogućnosti za uključivanje u zajednicu, kao i razvijanje, očuvanje i unapređenje snaga porodice.

Član 27

Korisnici usluge predah smeštaja

Usluga predah smeštaja dostupna je deci sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama tj. starateljima koji imaju prebivalište na teritoriji grada Pirota.

III Usluge podrške za samostalan život

Član 28

Svrha i korisnici usluge podrška za samostalan život

Usluge podrške za samostalan život pružaju se pojedincu da bi se njegove mogućnosti za zadovoljenje osnovnih potreba izjednačile sa mogućnostima ostalih članova društva, da bi mu se poboljšao kvalitet života i da bi mogao da vodi aktivan i samostalan život u društvu.

Član 29

Usluga podrške za samostalan život koju može obezbediti JLS

Grad Pirot može obezbediti sledeće vrste usluga podrške za samostalan život:

- stanovanje uz podršku za osobe sa fizičkim invaliditetom, intelektualnim ili mentalnim poteškoćama;

- stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju;

- personalna asistencija.

Stanovanje uz podršku za osobe sa fizičkim invaliditetom, intelektualnim ili mentalnim teškoćama

Član 30

Svrha usluge stanovanja uz podršku za osobe sa fizičkim invaliditetom, intelektualnim ili mentalnim teškoćama

Svrha usluge stanovanja uz podršku za osobe sa fizičkim invaliditetom, intelektualnim ili mentalnim teškoćama jeste pomoć i podrška u sticanju što većeg stepena samostalnosti korisnika, koja im omogućava nezavistan život u zajednici.

Usluga stanovanja uz podršku dostupna je najduže dve godine.

Član 31

Korisnici usluge stanovanja uz podršku

Usluga je namenjena licima uzrasta između 15 i 26 godina, koja, po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili hraniteljskoj porodici, kao i po prestanku boravka u ustanovi za vaspitanje dece i omladine, odnosno u ustanovi za izvršenje krivičnih sankcija, ne mogu ili ne žele da se vrate u biološku ili srodničku porodicu, niti su u mogućnosti da započnu samostalan život.

Usluga je dostupna korisnicima koji imaju prebivalište na teritoriji grada Pirota.

Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju

Član 32

Svrha usluge stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju

Svrha usluge stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju je pomoć i podrška u sticanju samostalnosti i integracije u zajednicu.

Član 33

Korisnici usluge stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju

Usluga stanovanja uz podršku dostupna je najduže dve godine licima uzrasta između 15 i 26 godina, koja nemaju mogućnosti da i dalje žive u biološkim ili srodničkim porodicama, kao alternativa smeštaju u ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu, odnosno radi osposobljavanja za samostalan život.

Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju dostupna je i licima uzrasta između 15 i 26 godina, koja po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili hraniteljskoj porodici, kao i po prestanku boravka u ustanovi za vaspitanje dece i omladine, odnosno u ustanovi za izvršenje krivičnih sankcija, ne mogu ili ne žele da se vrate u biološku ili srodničku porodicu, niti su u mogućnosti da započnu samostalan život.

Usluga je dostupna korisnicima koji imaju prebivalište na teritoriji grada Pirota.

Personalna asistencija

Član 34

Svrha usluge personalna asistencija

Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljenje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Član 35

Korisnici usluge personalna asistencija

Usluge personalne asistencije mogu biti dostupne punoletnim licima sa invaliditetom, kojima je utvrđena potreba za prvim ili drugim stepenom podrške, koji ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, sposobni su za samostalno donošenje odluka, radno su angažovani ili aktivno uključeni u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno, uključeni su u redovni ili individualni obrazovni program.

Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge

Član 36

Svrha savetodavno-terapijskih i socijalno-edukativnih uslugama

Savetodavno-terapijske i socijalno- edukativne usluge pružaju se kao vid pomoći pojedincima i porodicama, radi unapređenja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u društvu.

Član 37

Vrste savetodavno-terapijskih i socijalno edukativnih uslugama

Grad Pirot može obezbediti pravo na sledeće savetodavno-terapijske i socijalno- edukativne usluge:

- socijalno-edukativne usluge;

- terapijske usluge;

- medijaciju;

- savetodavne usluge;

- mobilni tim za hitne intervencije.

Naručivanje usluga socijalne zaštite

Član 38

Naručivanje usluga putem javne nabavke

Pružanje usluga socijalne zaštite iz ove Odluke za koje su, od strane Ministarstva rada, zapošljavanja, boračkih i socijalnih pitanja Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite, propisani standardi za pružanje usluga, poverava se ugovorom ovlašćenom pružaocu usluge izabranom u postupku javne nabavke u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.

Ugovor o javnoj nabavci usluge zaključuje se između naručioca usluge i odabranog ovlašćenog pružaoca usluge socijalne zaštite, i njime se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje pružanja usluge, način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.

Član 39

Naručivanje usluga putem konkursa

Usluge socijalne zaštite za koje nisu propisani standardi obezbeđuju se putem javnog konkursa, a prava i obaveze lokalne samouprave i izabranog pružaoca usluge regulišu se ugovorom.

Obavezni elementi ugovora se odnose na definisanje sadržine usluge, načina i dinamike plaćanja, trajanje usluge, izveštavanje o pruženim uslugama i uslove za raskid ugovora.

Postupak za korišćenje usluga socijalne zaštite

Član 40

Pokretanje postupka za priznavanje prava na uslugu socijalne zaštite i nadležnost za priznavanje prava

Postupak za korišćenje usluge iz ove odluke koju obezbeđuje jedinica lokalne samouprave sprovodi Centar za socijalni rad, po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika.

Mesna nadležnost Centra za socijalni rad utvrđuje se prema prebivalištu korisnika.

Izuzetno, Centar za socijalni rad može sprovesti postupak za korišćenje usluge u slučaju da korisnik ima boravište na teritoriji grada Pirota.

Centar za socijalni rad odlučuje o korišćenju usluga predviđenih ovom odlukom primenom odredaba zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drukčije određeno.

U postupku odlučivanja o priznavanju prava na usluge socijalne zaštite koje se pružaju deci i mladima, a koje su priznate ovom odlukom, Centar za socijalni rad, po potrebi, pribavlja mišljenje Interresorne komisije.

Član 41

Rešenje o priznavanju prava i upućivanje korisnika

Ako voditelj slučaja, odnosno stručni tim centra za socijalni rad, proceni da korisnik ima potrebu za uslugom, Centar za socijalni rad donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenje usluge koju obezbeđuje JLS i upućuje korisnika kod izabranog pružaoca usluge.

Centar za socijalni rad upućuje korisnika, radi korišćenja usluge koju je grad Pirot obezbedio putem javne nabavke, ovlašćenom pružaocu usluga sa kojim je zaključen Ugovor o pružanju usluge.

Ako voditelj slučaja ili stručni tim centra proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev za korišćenje tražene usluge socijalne zaštite, odbiće se rešenjem.

Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge može se izjaviti žalba u roku od 15 dana. Žalba se izjavljuje Gradskom veću.

Odluka o žalbi donosi se u roku od 30 dana.

Član 42

Izveštavanje o pružanju usluge i upućivanje korisnika drugom pružaocu usluge

Ako ovlašćeni pružalac usluge odbije da korisniku pruži uslugu predviđenu rešenjem o priznavanju prava (uputom), dužan je da o tome odmah, pismenim putem, obavesti Centar za socijalni rad i korisnika, i da za to navede razloge.

Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana, korisnik u roku od osam dana od prijema obaveštenja, može uputiti pritužbu Centru za socijalni rad.

Centar za socijalni rad će, pošto razmotri pritužbu, uputiti korisnika drugom ovlašćenom pružaocu sa spiska ovlašćenih pružalaca usluga, ako ovlašćeni pružalac usluge iz stava 1. ovog člana upućenom korisniku ne može pružiti uslugu.

O odbijanju pružanja usluge Centar za socijalni rad odmah obaveštava nadležno odeljenje gradske uprave, organ nadležan za izdavanje licence pružaocima usluga socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.

O realizovanim uputima Centar za socijalni rad izveštava nadležno odeljenje gradske uprave, odmah po otpočinjanju pružanja usluge.

Centar za socijalni rad podnosi godišnji izveštaj o odbijanju pružanja usluga ministarstvu nadležnom za socijalna pitanja, nadležnom odeljenju gradske uprave i Zavodu za socijalnu zaštitu.

Član 43

Neposredno ugovaranje korišćenja usluge

Korisnik, odnosno zakonski zastupnik korisnika, može neposredno odabrati uslugu socijalne zaštite, odnosno pružaoca usluge socijalne zaštite i zaključiti ugovor o korišćenju usluge sa izabranim pružaocem usluge.

U slučaju iz stava 1. ovog člana procenu potrebe korisnika za uslugom vrši ustanova socijalne zaštite koja pruža uslugu, odnosno pružalac usluge socijalne zaštite, u skladu sa ovom odlukom.

Finansiranje usluga socijalne zaštite

Član 44

Sredstva za finansiranje usluga socijalne zaštite

Sredstva za pružanje usluga socijalne zaštite obezbeđuju se:

- iz budžeta grada Pirota za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Pirota;

- iz sredstava korisnika i učešća korisnika u troškovima usluge;

- iz budžeta drugih lokalnih samouprava na čijoj teritoriji korisnici usluge imaju prebivalište, u skladu sa međuopštinskim sporazumom o pružanju usluge;

- iz namenskih sredstava obezbeđenih u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima;

- iz drugih izvora (partnerstva sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacija, dobrovoljnih priloga i sl.).

Član 45

Plaćanje usluge

U zavisnosti od socijalno-ekonomskog statusa korisnika, plaćanje usluge može biti:

- u celosti iz budžeta Grada Pirota;

- u celosti iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili trećeg lica;

- uz delimično učešće korisnika, njegovog srodnika, trećeg lica ili budžeta Grada Pirota.

Član 46

Učešće korisnika u troškovima usluge

Korisnik učestvuje u plaćanju usluge u skladu sa Pravilnikom o kriterijumima za učešće korisnika u ceni usluge.

Saglasnost na predlog pravilnika daje Gradsko veće, na predlog nadležnog odeljenja gradske uprave.

Saglasnost na Odluku o ceni usluga daje Gradsko veće, na predlog nadležnog odeljenja gradske uprave.

DEO TREĆI - MATERIJALNA PODRŠKA

Član 47

Svrha i vrste mera materijalne podrške

Pravo na materijalnu podršku ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti korisnika.

Grad Pirot obezbeđuje pravo na sledeće vrste materijalne pomoći:

1. materijalna podrška u novcu:

- jednokratna novčana pomoć;

- dobrovoljno radno angažovanje radno sposobnih lica korisnika jednokratne novčane pomoći;

- troškovi sahrane;

- rešavanje stambenih potreba korisnika novčane socijalne pomoći;

- novčana pomoć žrtvama nasilja u porodici;

- privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu;

- interventna novčana pomoć;

2. materijalna podrška u naturi:

- besplatan obrok u narodnoj kuhinji;

- opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;

- besplatna užina za učenike osnovnoškolskog uzrasta, korisnike NSP i decu sa smetnjama u razvoju za koju je doneto mišljenje Interresorne komisije;

- besplatni udžbenici za učenike osnovnoškolskog uzrasta, korisnike NSP;

3. Ostale vrste materijalne podrške:

- pravo na besplatan prevoz učenika osnovnih i srednjih škola, korisnika NSP;

- povlašćeni prevoz za penzionere.

Materijalna podrška u novcu

Član 48

Jednokratna novčana pomoć

Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se nađu u stanju socijalne potrebe, u slučajevima vezanim za zadovoljenje osnovnih životnih potreba, a naročito:

- otklanjanje posledica elementarnih nepogoda;

- prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu;

- teške bolesti;

- smrtnog slučaja u porodici;

- ako je hranilac porodice na izdržavanju kazne zatvora;

- povratnicima sa izdržavanja kazne zatvora;

- ako se lice nađe na teritoriji grada Pirota bez sredstava za život, odnosno bez sredstava za povratak u mesto prebivališta;

- za nabavku ogreva;

- za kupovinu životnih namirnica; odeće i obuće;

- za kupovinu lekova i ostvarivanje drugog vida zdravstvene zaštite;

- za pokriće troškova stanarine; izuzetno električne energije ili komunalnih usluga;

kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.

Visina jednokratne pomoći u novcu utvrđuje se u zavisnosti od potreba korisnika i raspoloživih budžetskih sredstava.

Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u JLS u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Jednokratna novčana pomoć može se odobriti istom korisniku najviše tri puta u toku godine, a samo izuzetno više puta u toku godine, ukoliko ukupna sredstva primljena po ovom osnovu ne prelaze iznos prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.

Rešenje o priznavanju prava na jednokratnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad Pirot.

Isplatu jednokratnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad Pirot iz sredstava budžeta grada Pirota.

Član 48a

Interventna novčana pomoć

Pravo na interventnu novčanu pomoć mogu da ostvare:

1. pojedinac i porodica kojima su elementarnom nepogodom u značajnoj meri oštećeni objekti u okviru domaćinstva u kome žive, bez obzira na visinu prihoda pojedinca, odnosno porodice.

2. porodica u kojoj je nesrećnim slučajem nastupila smrt jednog ili više članova porodice.

3. Pojedinac odnosno porodica u kojoj je član porodice oboleo od teške bolesti, pod uslovom da troškovi njegovog lečenja ne padaju na teret sredstava obaveznog osiguranja ili da porodica nema sredstava za pojačanu negu i finansiranje lečenja.

Interventna novčana pomoć određuje se u visini od jedne do pet prosečnih neto zarada isplaćenih na teritoriji Grada Pirota u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, a u slučaju kada su neophodna veća finansijska sredstva, odlukom Gradskog veća može se opredeliti i veći iznos od pet prosečnih zarada i isplatiti direktno na račun građana.

Član 49

Dobrovoljno radno angažovanje radno sposobnih lica korisnika jednokratne novčane pomoći

Pravo da budu radno angažovani mogu da ostvare radno sposobna lica ili članovi njihove porodice koja su korisnici novčane socijalne pomoći i lica i članovi porodice koja se nađe u stanju socijalne potrebe.

Centar za socijalni rad proverava radnu sposobnost lica ili člana porodice i uzima izjavu o tome da je saglasno da bude radno angažovano, i donosi rešenje o upućivanju na dobrovoljni rad.

Centar za socijalni rad, sa javnim preduzećima, ustanovama, mesnim zajednicama i drugim pravnim licima potpisuje Protokol o saradnji, čime se omogućava radno angažovanje navedenih lica.

Nadležno odeljenje Gradske uprave dostavlja Centru saglasnost za obavljanje dobrovoljnog rada.

Naknada za jedan sat radnog angažovanja se određuje u visini minimalne neto zarade važeće u mesecu isplate, utvrđene od strane nadležnog republičkog organa.

Jedno lice može biti dobrovoljno radno angažovano najviše 320 sati u toku jedne godine.

Sredstva za finansiranje prava na jednokratnu pomoć po osnovu dobrovoljnog radnog angažovanja obezbeđuju se u budžetu grada Pirota.

Uslovi, način i postupak dobrovoljnog radnog angažovanja radno sposobnih lica korisnika novčane socijalne pomoći i lica i članova porodice koje se nađu u stanju socijalne potrebe, bliže se uređuju Pravilnikom o dobrovoljnom radnom angažovanju.

Član 50

Troškovi sahrane

Naknada troškova sahrane priznaje se licima koja su koristila pravo na novčanu socijalnu pomoć, kao i licima smeštenim u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a nemaju srodnike koji su po zakonu dužni da im daju izdržavanje.

Pravo na naknadu troškova sahrane izuzetno se može priznati i drugim licima u stanju socijalne potrebe na osnovu mišljenja stručnog tima centra za socijalni rad.

Naknada troškova sahrane određuje se u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk, pokrov, krst), za prevoz posmrtnih ostataka i izvršeno sahranjivanje.

Član 51

Rešavanje stambenih potreba korisnika novčane socijalne pomoći

Pravo na pružanje pomoći u rešavanju stambenih potreba imaju korisnici novčane socijalne pomoći i druga lica u stanju socijalne potrebe, a ista se može priznati kao naknada za popravku kuće ili stana, ili davanja za korišćenje kuće ili stana.

Sredstva za rešavanje stambenih potreba obezbeđuju se u zavisnosti od materijalnih mogućnosti grada.

Odluku o visini naknade za popravku kuće ili stana donosi Odeljenje nadležno za stambeno-komunalnu delatnost, na predlog Komisije za stambena pitanja.

Dodela kuća i stanova vrši se na način i po postupku predviđenom gradskom Odlukom o stambenim odnosima.

Član 52

Novčana pomoć žrtvama nasilja u porodici

Pravo na novčanu pomoć može da ostvari lice prema kome je izvršeno nasilje u porodici pod uslovom:

- da se kao žrtva porodičnog nasilja nalazi na evidenciji Centra za socijalni rad Pirot, ili drugog državnog organa (PU, sud i dr.);

- da je kod nadležnog suda pokrenut postupak za zaštitu žrtve od nasilja u porodici;

- da ima prebivalište na teritoriji grada Pirota;

- da ukupni mesečni prihodi tog lica po svim osnovama ne prelaze visinu minimalne zarade za mesec koji prethodi mesecu u kome je pokrenut postupak;

- da ne poseduje imovinu u vlasništvu po mestu prebivališta i mestu rođenja na osnovu koje može da ostvari prihod, ili pravo svojine na useljivom stanu, s tim da taj iznos ne prelazi visinu minimalne zarade za mesec koji prethodi mesecu u kome je pokrenut postupak;

Novčana pomoć se utvrđuje u mesečnim iznosima i to:

a) za lice bez dece,50% od iznosa naknade za izdržavanje deteta u hraniteljskoj porodici koja se utvrđuje rešenjem ministra nadležnog za socijalna pitanja;

b) za lice sa jednim detetom, 80% od iznosa naknade za izdržavanje deteta u hraniteljskoj porodici, koju utvrđuje ministar nadležan za socijalna pitanja;

v) za lice sa dvoje dece, 100% od iznosa naknade za izdržavanje deteta u hraniteljskoj porodici, koju utvrđuje ministar nadležan za socijalna pitanja;

g) za lice sa troje i više dece, 130% od iznosa naknade za izdržavanje deteta u hraniteljskoj porodici, koju utvrđuje ministar nadležan za socijalna pitanja.

Novčana pomoć ovim licima priznaje se najduže godinu dana od prvog evidentiranog nasilja.

Prestanak prava:

- pravo na korišćenje novčane pomoći prestaje neispunjavanjem makar jednog od navedenih uslova;

- u slučaju da žrtva nasilja odustane od postupka ili se nagodi sa vršiocem nasilja, pravo na novčanu pomoć se obustavlja;

- ukoliko se neposrednim uvidom na terenu od strane nadležnih organa utvrdi da žrtva nasilja, nakon prijavljenog slučaja nasilja, živi u istom domaćinstvu sa vršiocem nasilja.

Materijalna podrška u naturi

Član 53

Besplatan obrok u narodnoj kuhinji

Pravo na besplatan obrok ima lice koje je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć, kao i druga lica u stanju socijalne potrebe, po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.

Postupak pripreme i podele besplatnih obroka organizuje i sprovodi Crveni Krst Pirot, odnosno drugo pravno ili fizičko lice sa kojim Crveni krst zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.

Pravilnikom o pravu na besplatan obrok definiše se nadležnost Centra za socijalni rad Pirot za priznavanje prava na besplatan obrok, kriterijumi za priznavanje prava i postupak za priznavanje prava na besplatan obrok u narodnoj kuhinji.

Pravilnik o pravu na besplatan obrok predlaže Crveni Krst Pirot, a saglasnost na pravilnik daje Gradsko veće.

Član 54

Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

Pravo na opremu za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu ima lice koje se upućuje u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a istu ne može da obezbedi, niti mu je mogu obezbediti srodnici koji su po zakonu dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.

Oprema obuhvata najnužniju odeću i obuću, kao i troškove prevoza korisnika do ustanove, odnosno druge porodice.

Visinu sredstava potrebnih za nabavku opreme određuje stručni tim Centra za socijalni rad Pirot.

Član 55

Besplatna užina za učenike osnovnoškolskog uzrasta

Deca korisnika novčane socijalne pomoći i sa smetnjama u razvoju za koju je doneto mišljenje Interresorne komisije osnovnoškolskog uzrasta imaju pravo na besplatnu užinu.

Deca sa smetnjama u razvoju osnovnoškolskog uzrasta na produženom boravku u ŠOSO "Mladost" imaju pravo na dve užine u toku dana.

Gradska uprava, kao naručilac usluge, poziv za podnošenje ponuda za nabavku besplatne užine za učenike osnovne škole, objavljuje u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.

Ugovor o javnoj nabavci besplatne užine zaključuje se između naručioca i odabranog pružaoca usluge, i njime se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje usluge, način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.

Postupak podele besplatnih užina sprovodi osnovna škola, odnosno drugo pravno ili fizičko lice sa kojim grad zaključi ugovor, po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca usluge.

Posebnim pravilnikom definisaće se nadležnost za priznavanje prava na besplatnu užinu, kriterijumi za priznavanje prava, postupak za ostvarivanje prava na besplatnu užinu.

Član 56

Besplatni udžbenici za učenike osnovnoškolskog uzrasta

Deca korisnika novčane socijalne pomoći osnovnoškolskog uzrasta imaju pravo na besplatne udžbenike za pohađanje nastave u osnovnoj školi.

Sredstva za nabavku besplatnih udžbenika obezbeđuju se u budžetu grada Pirota.

Osnovna škola, kao naručilac, poziv za podnošenje ponuda za nabavku besplatnih udžbenika za učenike osnovne škole, objavljuje u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.

Ugovor o javnoj nabavci besplatnih udžbenika zaključuje se između naručioca i izabranog ponuđača.

Postupak podele besplatnih udžbenika sprovodi osnovna škola, po okončanom postupku javne nabavke za izbor najpovoljnijeg dobavljača.

Član 57

Pravo na besplatan prevoz učenika osnovnih i srednjih škola

Pravo na besplatan prevoz priznaje se učenicima osnovnih i srednjih škola u skladu sa kriterijumima definisanim gradskom Odlukom o regulisanju obezbeđenja sredstava za prevoz i učešće grada Pirota u troškovima prevoza dece pripremnog predškolskog programa i učenika i zaposlenih u osnovnim i srednjim školama.

Izbor pružaoca usluge besplatnog prevoza vrši se putem javne nabavke, a prava i obaveze gradske uprave i izabranog pružaoca definišu se ugovorom.

Član 58

Povlašćeni prevoz

Grad Pirot obezbeđuje materijalnu pomoć građanima na svojoj teritoriji i u vidu povlašćenog prevoza za određena lica (penzioneri i lica starija od 65 godina bez statusa penzionera).

Pravo na povlašćeni prevoz obezbeđuje se u skladu sa Zaključkom Skupštine opštine Pirot I br. 06/123-2008 od 05.12.2008.godine i zaključkom Gradskog veća grada Pirota II br. 06/39-2017 od 20.10. 2017. godine.

Sredstva na ime povlašćenog prevoza obezbeđuju se u budžetu grada Pirota, a u okviru programske aktivnosti - Javni gradski i prigradski prevoz putnika.

Postupak za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške

Član 59

Pokretanje postupka i odlučivanje po zahtevu

Postupak za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške pokreće se na zahtev stranke ili po službenoj dužnosti.

Po zahtevima za korišćenje prava na mere materijalne podrške iz ove Odluke, u prvom stepenu rešava Centar za socijalni rad, osim za određene zahteve po kojima rešava nadležno odeljenje gradske uprave.

Nadležno odeljenje gradske uprave rešava u prvom stepenu po zahtevima za priznavanje prava na:

- besplatan prevoz učenika osnovnih i srednjih škola,

- besplatnu užinu za učenike osnovne škole,

- povlašćeni prevoz za penzionere,

- besplatne udžbenike za učenike osnovne škole,

- rešavanje stambenih potreba korisnika novčane socijalne pomoći.

 

Član 60

Pravo na žalbu

Stranka kojoj nije priznato pravo na mere materijalne podrške iz ove Odluke ima pravo žalbe u roku od 15 dana.

Po žalbama na prvostepene odluke odlučuje u drugom stepenu Gradsko veće.

Finansiranje prava na mere materijalne podrške

Član 61

Sredstva

Sredstva za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške u socijalnoj zaštiti predviđene ovom Odlukom obezbeđuju se :

- iz budžeta grada

- iz drugih izvora (donacije, dobrovoljni prilozi i sl.).

Član 62

Troškovi obezbeđivanja prava na materijalnu podršku

Budžetom grada Pirota se opredeljuju i sredstva za materijalne troškove i zarade zaposlenih koji obavljaju poslove vezane za realizaciju materijalne podrške.

Sredstva za materijalne troškove i zarade zaposlenih koji obavljaju poslove vezane za realizaciju materijalne podrške definišu se posebnim sporazumom između Gradonačelnika grada Pirota i Centra za socijalni rad Pirot.

Unapređenje socijalne zaštite

Član 63

Program unapređenja socijalne zaštite

Grad Pirot utvrđuje godišnji program mera i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite u skladu sa strategijom koju donosi Vlada Republike Srbije i strateškim dokumentima grada.

Član 64

Savet za socijalnu zaštitu

Za potrebe unapređenja socijalne zaštite grada Pirota, Gradsko veće, u skladu sa Statutom grada, osniva Savet za socijalnu zaštitu, kao međusektorsko savetodavno telo.

Sastav, nadležnost, prava i obaveze članova Saveta definišu se Pravilnikom o radu koji usvaja Savet.

Program unapređenja socijalne zaštite usvaja Skupština Grada, na predlog Saveta za socijalnu zaštitu.

DEO ČETVRTI - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 65

Postupak za korišćenje usluga i ostvarivanje materijalne podrške vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.

Član 66

Postupci za ostvarivanje prava i pružanje usluga socijalne zaštite koji nisu okončani do početka primene ove odluke okončaće se po odredbama stare odluke.

Član 67

Pravilnike vezane za ostvarivanje prava iz ove Odluke nadležne službe doneće najkasnije u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 68

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o dodatnim pravima u socijalnoj zaštiti u opštini Pirot br. 06/61-12 doneta 22.06.2012. godine ("Službeni list grada Niša" br. 2/2013,105/2013.).

Član 69

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".

 

Samostalni članovi Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o socijalnoj zaštiti grada Pirota

("Sl. list grada Niša", br. 96/2021)

Član 3

Ovlašćuje se Odeljenje za vanprivredne delatnosti Gradske uprave Grada Pirota da utvrdi prečišćen tekst ove odluke.

Član 4

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".

 

Samostalni članovi Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o socijalnoj zaštiti grada Pirota

("Sl. list grada Niša", br. 54/2023)

Član 3

Ovlašćuje se Odeljenje za vanprivredne delatnosti Gradske uprave Grada Pirota da utvrdi prečišćen tekst ove odluke.

Član 4

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".