ODLUKA

O REALIZACIJI PROJEKTA SMANJENJE ZAGAĐENJA VAZDUHA POREKLOM IZ INDIVIDUALNIH IZVORA U 2023. GODINI NA TERITORIJI GRADA PIROTA

("Sl. list grada Niša", br. 55/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Odlukom o realizaciji projekta "Smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora u 2023. godini na teritoriji grada Pirota" (u daljem tekstu Odluka) uređuje se: cilj sprovođenja mera; mere koje se sufinansiraju i bliži uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici u realizaciji mera, način njihovog učešća i uloge; način obezbeđivanja finansijskih sredstava, procenat sufinansiranja; način i uslovi prijave na Javni poziv i kriterijumi za selekciju građana; praćenje realizacije i izveštavanje.

Član 2

Cilj sprovođenja mera smanjenja zagađenja vazduha je unapređenje energetske efikasnosti u stambenom sektoru i povećano korišćenje efikasnijeg načina grejanja u domaćinstvima na teritoriji grada Pirota (u daljem tekstu: Grad).

Mere smanjenja zagađenja vazduha predviđene ovom Odlukom sprovode se kroz saradnju sa privrednim subjektima koji se bave prodajom energetski efikasnih grejnih tela, a krajnji korisnici bespovratnih sredstava su građani na teritoriji Grada.

Finansijska sredstva

Član 3

Sredstva za sufinansiranje Projekta "Smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora u 2023. godini na teritoriji grada Pirota" (u daljem tekstu: Projekat), opredeljena su delom u budžetu grada Pirota za 2023. godinu, a delom iz Ministarstva zaštite životne sredine (u daljem tekstu: Ministarstvo) na osnovu Ugovora o sufinansiranju realizacije projekta smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora u 2023. godini na teritoriji grada Pirota.

Ukupno planirana sredstva koje Grad zajedno sa sredstvima Ministarstva dodeljuje putem Javnog konkursa za dodelu sredstava za sufinansiranje realizacije projekta smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora u 2023. godini, iznose dva miliona dinara (sa PDV-om), od čega je 400.000,00 dinara opredelio Grad Pirot, a 1.600.000,00 dinara Ministarstvo.

Član 4

Sredstva za sufinansiranje mere iz člana 6. ove Odluke dodeljuju se na osnovu Javnog poziva za domaćinstva u najvišem iznosu do 50% od vrednosti ukupne investicije sa PDV-om po pojedinačnoj prijavi, pri čemu je maksimalni iznos odobrenih sredstava po pojedinačnoj prijavi definisan u članu 6.

Član 5

Odluku o dodeli sredstava građanima donosi Gradsko veće na predlog Komisije za realizaciju projekta na teritoriji grada Pirota.

Član 6

U okviru Projekta sprovodiće se mera energetske efikasnosti: zamena postojećeg grejača prostora (kotao ili peć) efikasnijim (kotlovima ili etažnim pećima na pelet), za porodične kuće.

Udeo sredstava podsticaja iznosi 50% od vrednosti ukupne investicije sa PDV-om po pojedinačnoj prijavi, a maksimalno 140.000,00 dinara sa PDV-om.

Kriterijum energetske efikasnosti koji oprema mora zadovoljiti je minimalni stepen korisnosti od 85%, odnosno 75% za peći.

Prihvatljivi troškovi

Član 7

Prihvatljivi investicioni troškovi su troškovi nabavke bez ugradnje sa uračunatim PDV-om.

Član 8

Neprihvatljivi troškovi i troškovi koji neće biti finansirani subvencijom su:

- nabavka materijala i opreme koji nastanu pre prvog obilaska Komisije;

- troškovi ugradnje;

- troškovi koji su u vezi sa nabavkom opreme: carinski i administrativni troškovi;

- troškovi u vezi sa odobravanjem i sprovođenjem kreditnog zaduženja: troškovi odobravanja kredita, troškovi kamata, troškovi kreditnog biroa, troškovi osiguranja kredita i sl;

- refundacija troškova za već nabavljenu opremu i izvršene usluge (plaćene ili isporučene);

- nabavka opreme koju podnosilac zahteva za bespovratna sredstva sam proizvodi ili za usluge koje podnosilac zahteva sam izvršava i

- drugi troškovi koji nisu u skladu sa merama smanjenja zagađenja vazduha.

II KORISNICI SREDSTAVA

Član 9

Direktni korisnici sredstava za realizaciju mera smanjenja zagađenja vazduha su privredni subjekti.

Privredni subjekti su dužni da korisnicima isporuče opremu odgovarajućeg kvaliteta, u skladu sa odredbama ugovora i u dogovorenim rokovima.

Član 10

Krajnji korisnici bespovratnih sredstava su građani - vlasnici porodičnih kuća.

III IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE

Član 11

Gradsko veće donosi Rešenje o obrazovanju Komisije za realizaciju Projekta smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Pirota u 2023. godini (u daljem tekstu Komisija).

Javni konkurs za sufinansiranje mera smanjenja zagađenja vazduha u ime Grada sprovodi Komisija.

Rešenjem o obrazovanju Komisije utvrđuju se: broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije, osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 12

Osnovni zadaci Komisije su:

- priprema konkursne dokumentacije za građane (Javni poziv, obrazac prijave, i drugo);

- oglašavanje Javnog poziva i prateće dokumentacije na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici grada Pirota;

- prijem i kontrola prispelih zahteva;

- rangiranje prispelih zahteva i izbor prijavljenih građana;

- utvrđivanje preliminarne liste izabranih građana;

- obilazak objekata prijavljenih građana;

- donošenje predloga rešenja konačne liste izabranih krajnjih korisnika i predloga rešenja izabranih krajnjih korisnika;

- izrada predloga Ugovora o sprovođenju mera smanjenja zagađenja vazduha i predloga rešenja o konačnoj listi krajnjih korisnika za sprovođenje mera smanjenja zagađenja vazduha, a koje se finansiraju iz budžeta Grada.

Komisija je nezavisna u svom radu. Komisija radi u kancelariji i na terenu.

Terenski rad Komisije obuhvata da sprovede najmanje dva najavljena obilaska, i to:

- pre isporuke, prilikom evaluacije prijave radi ocene početnog stanja objekta i verodostojnosti podataka iz podnete prijave, kao i opravdanosti predloženih mera energetske efikasnosti;

- nakon isporuke, radi utvrđivanja činjeničnog stanja po prijavi završetka radova.

Prilikom terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih zahteva, uz obavezno prisustvo podnosioca zahteva, sačinjava se Zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.

Komisija je dužna da prilikom posete utvrdi da li postoje indicije o nezakonitim radnjama ili grubom kršenju ugovornih obaveza, naloži postupanje u skladu sa odredbama ugovora i zakonskim okvirom.

Komisija prati realizaciju mera i vrši kontrolu njihove realizacije. Praćenje realizacije mera obuhvata:

- obavezu korisnika sredstava da obaveštava Komisiju o realizaciji mere, u rokovima određenim ugovorom i da omogući Komisiji da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije aktivnosti;

- prikupljanje informacija od korisnika sredstava;

- druge aktivnosti predviđene ugovorom;

- pripremu izveštaja o napretku i obaveštavanje nadležnih organa i javnosti.

Član 13

Rokovi za realizaciju:

- rok za prijavu krajnjih korisnika na Javni poziv je najmanje 20 dana od dana objavljivanja Javnog poziva na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici Grada;

- evaluacija prijava krajnjih korisnika i donošenje preliminarne rang liste krajnjih korisnika ne može biti duže od 15 dana od dana isteka Javnog poziva;

- donošenje konačne rang liste krajnjih korisnika ne može biti duže od 15 dana od dana podnošenja poslednjeg prigovora.

IV POSTUPAK DODELE SREDSTAVA

Član 14

Sredstva za sufinansiranje mera smanjenja zagađenja vazduha porodičnih kuća dodeljuju se u skladu sa odredbama ove Odluke.

Postupak obuhvata raspodelu sredstava iz stava 1. ovog člana, raspisivanje Javnog konkursa za građane, prikupljanje i kompletiranje prijava, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ocenjivanje radi utvrđivanja liste krajnjih korisnika na osnovu kriterijuma iz Javnog poziva, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.

Javni konkurs za dodelu bespovratnih sredstava građanima

Član 15

Odluku o raspisivanju Javnog konkursa donosi Gradsko veće.

Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava građanima sprovodi Komisija.

Građani - učesnici konkursa podnose prijavu Komisiji. Prijava podrazumeva podnošenje konkursne dokumentacije u roku koji je utvrđen Javnim pozivom.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana se objavljuje na oglasnoj tabli Gradske uprave i zvaničnoj internet stranici Grada, a najava Javnog poziva i u svim lokalnim medijima.

Konkursna dokumentacija sadrži:

1. Javni poziv,

2. prijavni obrazac sa listom potrebnih dokumenata.

Sadržaj Javnog poziva za krajnje korisnike (građane)

Javni poziv sadrži:

1 pravni osnov za raspisivanje Javnog poziva,

2 ciljeve preuzete iz Odluke o realizaciji projekta "Smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Pirota",

3 finansijski okvir,

4 namenu sredstava,

5 uslove za učešće na konkursu,

6 dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

7 način na koji Grad pruža dodatne informacije i pomoć podnosiocu prijave u pripremi i podnošenju prijave,

8 način i rok podnošenja prijave,

9 postupak odobravanja sredstava,

10 način objavljivanja Odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva građanima za sprovođenje mera smanjenja zagađenja vazduha po Javnom pozivu.

Član 16

Pravo učešća na konkursu imaju domaćinstva koja stanuju u porodičnim kućama i ispunjavaju sledeće uslove:

1. da je podnosilac prijave:

- vlasnik objekta ili

- ako podnosilac prijave nije vlasnik, mora da ima prijavu boravka na adresi objekta za koji podnosi prijavu i tada je potrebno uz prijavu podneti pisanu saglasnost vlasnika objekta;

2. da se objekat nalazi na teritoriji grada Pirota, da je nastanjen i uz prijavu priložiti kopiju računa za električnu energiju gde se vidi da je potrošnja električne energije u objektu u prethodnom mesecu minimalno 30 kWh;

3. da se kao postojeći energent koristi lož ulje, mazut, ugalj ili drvo;

4. drugi uslovi u skladu sa Javnim pozivom za građane.

Ukoliko ima više od jednog vlasnika porodične kuće, potrebno je dostaviti saglasnost ostalih vlasnika prilikom prijave.

Ukoliko podnosilac prijave nije vlasnik porodične kuće, potrebno je dostaviti saglasnost vlasnika.

Prijava na Javni poziv za krajnje korisnike (građane)

Član 17

Dokumentacija koju dostavlja podnosilac prijave pri podnošenju prijave:

1 potpisan i popunjen Prijavni obrazac za sufinansiranje mera smanjenja zagađenja vazduha (Prilog 1), sa popunjenim podacima o stanju građevinskih (fasadnih) elemenata i grejnog sistema objekta;

2 izjava o članovima domaćinstva, sa očitanim ličnim kartama za svakog člana domaćinstva sa jasno vidljivom adresom stanovanja (Prilog 2);

3 fotokopija računa za utrošenu električnu energiju za poslednji mesec za stambeni objekat za koji se konkuriše, radi dokaza da se živi u prijavljenom stambenom objektu (preporučuje se da minimalna potrošnja ne može biti manja od 30 kWh mesečno);

4 predmer i predračun/profaktura za opremu bez ugradnje;

5 potpisana izjava o saglasnosti da Komisija za potrebe postupka može izvršiti uvid, pribaviti i obraditi podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni u postupku odlučivanja (Prilog 3).

Komisija će obezbediti pribavljanje informacije po službenoj dužnosti.

Član 18

Pravo učešća na Javnom pozivu nemaju:

- vlasnici posebnih delova stambeno-poslovnog objekata koji ne služe za stanovanje;

- vlasnici stambenih objekata koji su u prethodne dve godine posle dostavljanja Rešenja o dodeli bespovratnih sredstava za slične aktivnosti odustali od sprovođenja aktivnosti.

Kriterijumi za izbor krajnjih korisnika (porodične kuće)

Član 19

Postupak za ocenjivanje pristiglih prijava i izbor korisnika sredstava vršiće se na osnovu liste prioriteta sastavljene bodovanjem prema sledećim kriterijumima:

Kriterijumi za izbor krajnjih korisnika

- Trenutno stanje spoljnih zidova

Broj bodova

Nemaju termičku izolaciju

20

Imaju termičku izolaciju - stiropor do 8 cm

10

Imaju termičku izolaciju - stiropor preko 8 cm

8

Imaju termičku izolaciju - kamenu vunu do 5 cm

8

Imaju termičku izolaciju - kamenu vunu preko 8 cm

6

- Postojeći energent za grejanje

Broj bodova

Lož ulje/ mazut

20

Ugalj

15

Drvo

10

- Postojeći uređaji za grejanje

Broj bodova

Peć ("Smederevac" ili slično)

20

Kotao na lož ulje/ mazut

15

Kotao na ugalj

10

Kotao na drvo

5

- Postojeće karakteristike spoljne stolarije

Broj bodova

Drveni, jednostruki sa jednim staklom

20

Drveni, dvostruki sa razmaknutim krilima

15

Drveni, jednostruki sa duplim staklom ili vakuum staklom

10

Metalni

5

PVC, aluminijum

0

- K faktor zauzetosti površine za porodične kuće

Broj bodova

Kao kriterijum za bodovanje koristi se K faktor zauzetosti površine, koji predstavlja količnik ukupne površine stambenog objekta P i broja korisnika tog objekta B. K= P / B

K<5

20

19,945 - K*0,189

19-1

K>100

0

Ukoliko se za grejanje koriste dva ili više različitih energenata, broj bodova se računa kao aritmetička sredina bodova za navedene energente.

Prilikom bodovanja stolarije na objektu na kome se nalazi više vrsta stolarije bodovaće se prozori čija je ukupna površina najveća.

Ukoliko se dva zahteva ocene istim brojem bodova, prednost imaju građani čiji je faktor iskorišćavanja površine (K) veći, a potom prijava koja je ranije podnešena.

Ukupan maksimalni broj bodova po svim kriterijumima primenjenim za pojedinačnu meru ne može preći 100.

Ocenjivanje, utvrđivanje liste i izbor korisnika

Član 20

Ocenjivanje i rangiranje prijava korisnika vrši se primenom kriterijuma iz člana 19. ove Odluke.

Komisija razmatra prijave i, u skladu sa uslovima iz člana 19. ove Odluke, utvrđuje jedinstvenu preliminarnu rang listu korisnika za mere energetske efikasnosti.

Preliminarnu listu iz stava 2. ovog člana Komisija objavljuje na oglasnoj tabli Grada i zvaničnoj internet stranici Grada.

Na osnovu preliminarne liste iz stava 3. ovog člana Komisija vrši terenski obilazak radi uvida u stanje stambenih objekata sa te liste, zaključno sa rednim brojem podnosioca prijave do kojeg su obezbeđena ukupna sredstva za subvencionisanje.

Ukoliko je Komisija prilikom terenskog obilaska iz stava 4. ovog člana utvrdila da je podnosilac prijave dao neistinite podatke u prijavi, Komisija ga eliminiše iz preliminarne liste i umesto njega sprovodi terenski obilazak prvog sledećeg na listi kod koga nije vršen terenski obilazak.

Prilikom terenskog obilaska, uz obavezno prisustvo podnosioca zahteva, Komisija sačinjava zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan ostaje podnosiocu prijave, a jedan zadržava Komisija.

Na osnovu zapisnika iz stava 6. ovog člana Komisija sačinjava konačnu listu krajnjih korisnika.

Konačnu listu iz stava 7. ovog člana Komisija objavljuje na oglasnoj tabli Grada i zvaničnoj internet stranici Grada.

Na konačnu listu iz stava 7. ovog člana podnosioci prijava kod kojih je izvršen terenski obilazak imaju pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana objavljivanja konačne liste krajnjih korisnika. Prigovor se dostavlja na pisarnici Grada.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 10. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora i nakon odlučivanja po svim prigovorima sačini konačnu listu krajnjih korisnika.

Gradsko veće Grada donosi Odluku o dodeli bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima za sufinansiranje mera smanjenja zagađenja vazduha, na osnovu čega se zaključuju ugovori.

Isplata sredstava

Član 21

Grad će vršiti prenos sredstava isključivo direktnim, a ne krajnjim korisnicima, nakon što Krajnji korisnik izvrši uplatu svog dela obaveze Direktnom korisniku, i nakon završetka realizacije mere.

Uslov da se prenesu sredstva Direktnom korisniku je potvrda Komisije da je oprema isporučena u skladu sa predmerom i predračunom koji je Krajnji korisnik predao kada se prijavio za meru.

Direktni korisnik će Krajnjem korisniku uz potvrdu predati urednu dokumentaciju (kopije računa i atesta). Potvrdu potpisanu od strane Krajnjeg korisnika, Direktni korisnik dostavlja nadležnoj Komisiji.

Krajnji korisnik sredstava će vršiti prenos sredstava Direktnom korisniku u skladu sa zaključenim ugovorom. Krajnji korisnik će sam snositi troškove izvedenih radova.

Kontrolu izvršenja ugovorenih obaveza izvršiće nadležni organi Gradske uprave, u saradnji sa Komisijom.

Ukoliko Krajnji korisnik nije sredstva namenski utrošio, ili se odstupilo od predmera i predračuna koji je Krajnji korisnik podneo prilikom prijave, Grad neće uplatiti sredstva Direktnom korisniku.

Ukoliko iz nekog razloga Krajnji korisnik ne može da realizuje nabavku od odabranog Direktnog korisnika, ima pravo da izvrši nabavku od drugog Direktnog korisnika i da o tome, pre realizacije nabavke, obavesti Komisiju i dostavi joj novu profakturu/predračun, s tim da iznos ne može biti veći od odobrenog.

V PRAĆENJE REALIZACIJE MERA ENERGETSKE SANACIJE

Izveštavanje

Član 22

Komisija priprema Završni izveštaj o sprovedenim merama smanjenja zagađenja vazduha i podnosi ga Gradskom veću.

Javnost se informiše o realizaciji mera smanjenja zagađenja vazduha preko lokalnih medija i internet stranice Grada.

Direktni korisnici sredstava dužni su da Komisiji, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Objavljivanje

Član 23

Podaci i akti se objavljuju na zvaničnoj internet stranici Grada i na oglasnoj tabli Grada.

Čuvanje dokumentacije

Član 24

Gradska uprava ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja mera smanjenja zagađenja vazduha, u skladu sa važećim propisima.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".