PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA PRUŽANJE USLUGE POMOĆI U KUĆI, POSTUPKU ZA KORIŠĆENJE USLUGE, METODOLOGIJI FORMIRANJA CENE USLUGE I KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UČEŠĆE KORISNIKA U CENI

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 18/2023 i 32/2023)

 

I OSNOVNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se uslovi za pružanje usluge pomoći u kući (u daljem tekstu: usluga), postupak za korišćenje usluge, metodologija formiranja cene usluge i kriterijumi i merila za učešće korisnika u ceni usluge.

II USLOVI ZA PRUŽANJE USLUGE

Član 2

Usluga je dostupna odraslim i starijim licima koja zbog ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, a kod kojih je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa (u daljem tekstu: korisnici).

Svrha usluge je podrška korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba, kako bi im se unapredio ili održao kvalitet života.

Član 3

Usluga se može pružati u stambenom objektu korisnika koji ispunjava minimalne uslove za pružanje usluge (električna, vodovodna i kanalizaciona instalacija, mogućnost zagrevanja prostorija), ako su zadovoljeni osnovni higijenski i sanitarni uslovi i obezbeđena osnovna sredstva za održavanje lične higijene i higijene prostora.

Član 4

U skladu sa procenom potreba korisnika, usluga obuhvata:

1) pomoć u obezbeđivanju ishrane, koja uključuje: nabavku namirnica, obezbeđivanje i dopremanje gotovih obroka, pripremu lakih obroka za korisnika, serviranje hrane, pripremu osvežavajućih napitaka, pomoć pri hranjenju nepokretnih, polupokretnih i dementnih korisnika; pranje posuđa nakon obroka, nabavku prehrambenih i drugih proizvoda za korisnika;

2) pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, koja uključuje:

- pomoć pri oblačenju i svlačenju,

- pomoć pri obavljanju fizioloških potreba, umivanju, češljanju i uređivanju frizure,

- šišanje, brijanje, sečenje i negu noktiju, održavanje higijene usne duplje, postavljanje korisnika u određeni korektivni položaj, higijensku pripremu nepokretnog i polupokretnog korisnika za uzimanje obroka,

- kupanje i pranje kose u kupatilu, nepokretnih korisnika koji mogu stabilno da održavaju ravnotežu u sedećem položaju i imaju adaptirano kupatilo i pomagala za kupanje kao što su toaletna kolica, i kupanje s pranjem kose ostalih nepokretnih korisnika u krevetu, u cilju zaštite korisnika i zaposlenog od povrede tokom nege,

- pomoć i asistenciju prilikom kupanja sa pranjem kose polupokretnih i pokretnih korisnika,

- dnevnu toaletu inkontinentnog korisnika,

- održavanje higijene katetera, traheja, gastrostome i ileostome, održavanje ortopedskih pomagala i pribora za ličnu higijenu,

- mašinsko pranje i peglanje posteljine i odeće, održavanje obuće,

- održavanje čistoće sudova i uređaja u domaćinstvu,

- održavanje čistoće prostorija u kojima boravi korisnik i prostorija koje su neposredno vezane za lične potrebe korisnika, uključujući i pranje prozora 2 puta godišnje;

3) pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci i donošenju ogreva i brigu o provetrenosti i zagrejanosti prostorija u kojima korisnik boravi;

4) pomoć pri nabavci novina i knjiga, staranje o plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl.;

5) posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, kao što su popravka vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenje stana i druge zanatske usluge;

6) nabavku i nadgledanje uzimanja lekova prepisanih od strane izabranog lekara.

Član 5

U okviru usluge pružaju se i usluge stručnog rada koje podrazumevaju poslove procene potreba korisnika i planiranja usluga, informisanje korisnika i posredovanje prilikom ostvarivanja prava korisnika iz oblasti socijalne zaštite.

III POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGE

Član 6

Zahtev za korišćenje usluge podnosi se Centru za socijalni rad Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Centar).

Podnosilac zahteva iz stava 1. ovog člana može da bude korisnik ili njegov zakonski zastupnik, član zajedničkog domaćinstva ili druga osoba koju korisnik pismeno ovlasti za podnošenje zahteva.

Pod članom zajedničkog domaćinstva, u smislu ovog pravilnika, smatra se: roditelj, bračni drug, vanbračni partner, dete, usvojilac, staratelj, hranitelj korisnika, kao i drugo lice koje živi u zajedničkom domaćinstvu sa korisnikom i ima prebivalište na istoj adresi.

Postupak za korišćenje usluge može da pokrene po službenoj dužnosti i Centar, na svoju inicijativu ili na inicijativu drugih organa, organizacija, ustanova i građana.

Korisnik može da koristi uslugu pod sledećim uslovima:

- da ima prebivalište na teritoriji Grada Novog Sada,

- da ima ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nije u stanju da nezavisno živi u svom domu bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora,

- da je porodična podrška korisniku nedovoljna ili nije raspoloživa.

Član 7

Uz zahtev iz člana 6. stav 1. ovog pravilnika prilažu se sledeći dokazi:

1. za korisnika:

- fotokopija lične karte,

- fotokopija medicinske dokumentacije,

2. za srodnika koji ima obavezu izdržavanja korisnika (bračni drug, deca, davaoci izdržavanja po ugovoru o doživotnom izdržavanju):

- dokaz o prosečnom iznosu primanja ostvarenih za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev, ili uverenje da se lice nalazi na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje,

- fotokopija ugovora o doživotnom izdržavanju (ukoliko je ugovor zaključen),

- potvrda o redovnom školovanju za decu do 26. godine života,

- dokazi da ima obavezu izdržavanja i drugih srodnika (potvrda škole/fakulteta za decu do 26. godine života koja su na redovnom školovanju).

Član 8

Centar po službenoj dužnosti pribavlja:

- dokaz o prosečnom iznosu penzije korisnika isplaćene za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev (čekovi od penzije), ili uverenje iz Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje da nije primalac penzije,

- izvod iz matične knjige rođenih za maloletnu decu srodnika.

Član 9

O zahtevu za korišćenje usluge rešava u prvom stepenu Centar.

Pre donošenja rešenja Centar pribavlja mišljenje stručnog tima sastavljenog od stručnog radnika Centra i stručnog radnika i trijažera pružaoca usluge.

Stručni tim iz stava 2. ovog člana, nakon kućne posete korisniku i uvida u njegovu medicinsku dokumentaciju, daje mišljenje o potrebi za pružanjem usluge i predlaže obim usluge uzimajući u obzir zdravstveno stanje korisnika, stepen brige srodnika ili drugih lica i lično opredeljenje korisnika.

U slučajevima kada postoje heteroanamnestički podaci o korisnicima koji ukazuju na psihičku izmenjenost, probleme u ponašanju i sl. stručni tim vrši procenu o spremnosti i kapacitetima korisnika za prihvatanje usluge, kao i prisustvu auto i heteroagresivnosti korisnika i na osnovu toga donosi odluku o adekvatnosti i svrsishodnosti usluge za korisnika.

Rešenjem o korišćenju usluge, u zavisnosti od potreba korisnika, kapaciteta pružaoca usluge i iznosa sredstava obezbeđenih u budžetu Grada Novog Sada, utvrđuje se obim usluge, učešće korisnika u ceni usluge i način plaćanja cene usluge.

Član 10

Po žalbi protiv rešenja Centra rešava Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu.

Žalba se podnosi putem Pisarnice Gradske uprave za opšte poslove, Novi Sad, Trg slobode 1.

Član 11

Procena potreba, snaga, rizika, sposobnosti i interesovanja korisnika i drugih lica značajnih za korisnika, kao i procena kapaciteta pružaoca usluge vrši se nakon početka pružanja usluge i periodično tokom pružanja usluge u rokovima utvrđenim individualnim planom usluge.

Procena iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa republičkim pravilnikom kojim se uređuju bliži uslovi i standardi za pružanje usluga socijalne zaštite.

Član 12

Efektivni rad kod korisnika u proseku iznosi najviše dva časa dnevno, s tim što mesečno po korisniku ne može da iznosi više od 19 časova.

Izuzetno, zbog posebno teškog zdravstvenog stanja ili značajno izmenjenih ili pogoršanih porodičnih i drugih okolnosti, korisnik usluge može ostvariti pravo na pomoć u kući do 30 časova mesečno.

U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje do 30 minuta za prelaze između korisnika.

Član 13

Korisnik nezadovoljan uslugom može pružaocu usluge da podnese pritužbu.

Pritužbu može da podnese i zakonski zastupnik korisnika, kao i obaveznik plaćanja cene usluge koji je određen rešenjem Centra.

Pružalac usluga je dužan da preduzme odgovarajuće mere u cilju rešavanja pritužbe i da u roku od 15 dana dostavi odgovor podnosiocu pritužbe.

Član 14

Korišćenje usluge prestaje:

1. na zahtev korisnika ili njegovog zakonskog zastupnika, odnosno lica koga je korisnik ovlastio za podnošenje zahteva,

2. smrću korisnika.

Korišćenje usluge može da prestane i na obrazloženi predlog pružaoca usluge ukoliko:

- pružalac usluge proceni, na osnovu zdravstvenog stanja ili identifikovanih potreba korisnika, da više ne postoji potreba za pružanjem usluge,

- pružalac usluge utvrdi da, zbog ponašanja korisnika ili srodnika suprotnog odredbama ugovora zaključenog sa pružaocem usluge, ne postoje uslovi za pružanje usluge,

- prostor u kome boravi korisnik ne zadovoljava osnovne higijenske i sanitarne uslove.

IV METODOLOGIJA FORMIRANJA CENE USLUGE

Član 15

Cena usluga za korisnike kojima se pomoć u kući obezbeđuje u ustanovi sa kojom Grad Novi Sad ima zaključen ugovor o obavljanju poslova pomoći u kući, utvrđuje se u ukupnom godišnjem iznosu.

Cena usluge određuje se u skladu sa standardima za pružanje usluga socijalne zaštite utvrđenim republičkim pravilnikom kojim se uređuju bliži uslovi i standardi za pružanje usluga socijalne zaštite i ovim pravilnikom.

Član 16

Pružanje usluge organizuje se u jednoj smeni.

Rad na pružanju usluge realizuju stručni radnici i drugi zaposleni:

1. jedan rukovodilac, sa stečenim visokim obrazovanjem,

2. jedan socijalni radnik,

3. tri trijažera,

4. jedna glavna medicinska sestra/tehničar,

5. jedan vozač,

6. jedan zaposleni za obavljanje finansijsko-računovodstvenih i opštih poslova,

7. 8 medicinskih sestara/tehničara,

8. 24 negovatelja/ice,

9. pet spremačica.

Član 17

Elementi za utvrđivanje cene usluge u ukupnom godišnjem iznosu su:

- zarade, naknade i druga primanja zaposlenih iz člana 16. ovog pravilnika, u skladu sa propisima kojima se uređuju primanja zaposlenih u oblasti socijalne zaštite;

- materijalni troškovi za utrošenu električnu energiju i komunalne usluge;

- troškovi registracije, troškovi goriva i održavanja vozila;

- ostali materijalni i nematerijalni troškovi (kancelarijski materijal, sanitarni pregled radnika, sredstva za održavanje higijene, sredstva za zaštitnu odeću i obuću i dr.);

- usluge komunikacija, troškovi platnog prometa i bankarskih usluga, kao i drugih usluga.

Cena jednog časa usluge utvrđuje se deljenjem ukupne godišnje cene usluge utvrđene u skladu sa stavom 1. ovog člana, sa ukupnim brojem časova rada zaposlenih na pružanju usluge na godišnjem nivou.

Cenu usluge iz stava 2. ovog člana utvrđuje Gradsko veće Grada Novog Sada.

Cena usluge iz stava 2. ovog člana usklađivaće se ukoliko dođe do promene elemenata cene iz stava 1. ovog člana.

Posebnim aktom Gradskog veća urediće se način obezbeđivanja sredstava iz budžeta Grada Novog Sada za nabavku investicione opreme neophodne za nesmetano pružanje usluge, u skladu sa Programom investicionih aktivnosti ustanova socijalne zaštite.

V KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U CENI USLUGE

Član 18

Sredstva za finansiranje pružanja usluge obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada (u daljem tekstu: budžet Grada), učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.

U budžetu Grada obezbeđuju se sredstva i za regresiranje cene časa usluge.

Učešće korisnika utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog mesečnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđenog Zakonom, a u zavisnosti od učešća korisnika u ceni utvrđuje se i učešće budžeta Grada u regresiranju cene usluge, prema sledećoj skali:

Red.
br.

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

% učešća budžeta

1.

Do 7,5 nominalnih iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca

0,00%

100,00%

2.

Preko 7,5 nominalnih iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca

20,00%

80,00%

Ukupan prihod porodice utvrđuje se na način predviđen propisima kojim se uređuje socijalna zaštita.

Preispitivanje uslova za korišćenje prava na uslugu vrši se jednom godišnje, i to u drugom kvartalu, na bazi prihoda i iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca za prvi kvartal tekuće godine.

Član 19

Ukoliko korisnik usluge nema prihode ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje cene usluge, a ima srodnike koji su po propisima o braku i porodici obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.

Ukoliko je korisnik usluge zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju, davalac izdržavanja ima u pogledu obaveza učešća u finansiranju troškova usluga isti položaj kao srodnik.

Član 20

Fizička i pravna lica koja ne prikažu svoje prihoda, plaćaju cenu časa usluge u iznosu od 100%.

Član 21

Učešće u ceni usluge korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun pružaoca usluge, najkasnije do petog u mesecu za prethodni mesec.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenih rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.

Za dane u kojima korisnik iz ličnih razloga ili zbog banjskog odnosno bolničkog lečenja ne koristi uslugu plaća se 20% od cene usluge.

Korisnik je u obavezi da pružaocu usluge najavi privremeni prestanak potrebe za korišćenjem usluge, najkasnije 15 dana pre odsustva u pismenoj formi.

U slučajevima iznenadnog i hitnog bolničkog lečenja usluga će se naplaćivati sa 20% cene za vreme trajanja odsustva i bez prethodne najave istog.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 22

Centar će uskladiti rešenja o pravu na pomoć u kući sa odredbama ovog pravilnika u roku od 60 dana od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 23

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene usluga i učešću korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći u kući ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 10/10, 26/10 i 35/18).

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o uslovima za pružanje usluge pomoći u kući, postupku za korišćenje usluge, metodologiji formiranja cene usluge i kriterijumima i merilima za učešće korisnika u ceni

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 32/2023)

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".