ODLUKA
O OBRAZOVANJU GRADSKOG ŠTABA ZA VANREDNE SITUACIJE GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 15/2023)

Član 1

Obrazuje se Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva (u daljem tekstu: Gradski štab).

Član 2

Gradski štab obavlja sledeće poslove:

1. Rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka,

2. Rukovodi i koordinira sprovođenje mera civilne zaštite,

3. Razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje,

4. Prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje,

5. Naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama,

6. Stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama,

7. Procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije,

8. Naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama,

9. Sarađuje sa susednim štabovima za vanredne situacije,

10. Angažuje subjekte od posebnog značaja,

11. Učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija,

12. Izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja Skupštini grada na usvajanje,

13. Obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja.

Član Gradskog štaba je dužan da se odazove i učestvuje u obuci.

Član 3

Gradski štab pored poslova iz člana 2. ove odluke obavlja i sledeće poslove:

1. imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite,

2. stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Pančeva,

3. predlaže subjekte od posebnog značaja na teritoriji grada Pančeva,

4. obavlja druge poslove u skladu sa zakonom.

Član 4

Gradski štab čine komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi štaba.

Komandant gradskog štaba je gradonačelnik.

Zamenik komandanta je zamenik gradonačelnika, pomoćnik gradonačelnika ili član gradskog veća.

Načelnik gradskog štaba je predstavnik organizacione jedinice nadležne službe za teritoriju grada.

Članovi Gradskog štaba su:

- Predstavnici organa grada u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: odbrane, informisanja, inspekcije, komunalne delatnosti, stambenih poslova, zdravstva, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, rada, socijalne politike, zaštite životne sredine, obrazovanja, urbanizma, građevinarstva, saobraćaja, energetike i drugi u skladu sa predlogom Gradske uprave i nadležne službe,

- Rukovodioci JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo, JKP "Higijena" Pančevo, JKP "Zelenilo" Pančevo, JKP "Grejanje" Pančevo, JKP "Mladost" Pančevo, JP Urbanizam Pančevo, "Pantransport" DOO Pančevo, Dom zdravlja Pančevo, Opšta bolnica Pančevo, Zavod za javno zdravlje Pančevo, VD "Tamiš-Dunav" DOO Pančevo, Crveni krst Pančevo, predstavnik Vojske Srbije-garnizono mesto Pančevo, predstavnik MUP-a Policijske Uprave Pančevo, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležne službe.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Gradskog štaba obavlja stručna služba grada, u saradnji sa načelnikom Gradskog Štaba i organizacionom jedinicom nadležne službe za teritoriju grada.

Faze u radu štabova

Član 5

Gradski Štab radi u skladu sa zakonom i drugim propisima realizujući svoje aktivnosti kroz tri faze koje se međusobno smenjuju i to: preventivna faza, operativna faza, odnosno poslovi koordinacije i rukovođenja kao druga faza i aktivnosti u fazi oporavka zajednice kao treća faza.

Preventivna faza

Član 6

Aktivnosti u preventivnoj fazi predstavljaju organizaciju i sprovođenje zadataka i mera koje štab realizuje u periodu pre vanredne situacije.

Gradski Štab sprovodi aktivnosti na razmatranju stanja spremnosti za organizovani odgovor na rizike i pretnje i upoznaje se sa dostignutim stepenom razvoja i izgradnje sistema smanjenja rizika i upravljanja vanrednim situacijama.

Gradski Štab ove aktivnosti razmatra na redovnim sednicama.

Operativna faza

Član 7

Aktivnosti Gradskog štaba koje se sprovode u operativnoj fazi su neposredno rukovođenje i koordinacija subjektima i snagama sistema smanjenja rizika i upravljanju vanrednim situacijama na pogođenoj teritoriji radi zaštite i spasavanja života i zdravlja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara, životne sredine, infrastrukture i drugih štićenih vrednosti.

Gradski štab ove aktivnosti razmatra i realizuje na vanrednim sednicama koje se sazivaju po potrebi.

Po ukidanju vanredne situacije pristupa se analizi situacije na pogođenoj teritoriji, u pogledu broja i stanja ugroženog i nastradalog stanovništva, domaćinstava, infrastrukture, analizi rada učesnika kao i drugih potrebnih podataka po proceni Gradskog štaba.

Analiza situacije dostavlja se štabu za vanredne situacije neposredno višeg nivoa obrazovanja.

Faza oporavka

Član 8

Gradski štab aktivno učestvuje u prepoznavanju potrebe za preduzimanjem mera oporavka, organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih katastrofa.

Po sprovedenim merama oporavka pristupa se izradi izveštaja o stanju pogođenih štićenih vrednosti sa predlogom mera za smanjenje rizika od budućih katastrofa.

Izveštaj se dostavlja štabu za vanredne situacije neposredno višeg nivoa obrazovanja.

Zakazivanje sednica štaba za vanredne situacije

Član 9

Zakazivanje sednica Gradskog štaba, nalaže komandant, a u njegovom odsustvu zamenik komandanta ili načelnik Gradskog štaba, a na predlog nadležne službe, odnosno nadležnog organa grada.

Stručna služba Gradske uprave neposredno poziva članove Gradskog štaba.

Dokumenta Gradskog štaba

Član 10

Dokumenta Gradskog štaba su poslovnik o radu, godišnji plan rada, godišnji izveštaj o radu, izveštaji, analize informacije, naredbe, zaključci, preporuke.

Poslovnik o radu

Član 11

Poslovnikom o radu utvrđuje se: broj redovnih sednica, način pripremanja redovnih i vanrednih sednica, način utvrđivanja dnevnog reda, zakazivanje sednice, pozivanje članova gradskog štaba i tok sednice, način rasprave i odlučivanja o donošenju naredbi, zaključaka, preporuka i drugih dokumenata štaba.

Godišnji plan rada

Član 12

Godišnji plan rada je dokument kojim se planiraju aktivnosti na godišnjem nivou kroz predložene teme koje su dostavljene od nadležnih subjekata pisanim putem, koje će se razmatrati na redovnim sednicama.

Godišnji plan rada razmatra se na poslednjoj redovnoj sednici u tekućoj godini za narednu godinu.

Obavezni elementi godišnjeg plana rada su predložene teme nadležnih subjekata, a nosilac realizacije teme je Gradski štab u saradnji sa predlagačem teme i podatak na kojoj sednici će biti razmatrana predložena tema (polugodišnji period).

Predlog godišnjeg plana rada Gradskog štaba izrađuje Gradski štab, usvaja se na sednici Gradskog štaba, nakon čega godišnji plan rada usvaja Skupština grada Pančeva.

Godišnji izveštaj o radu

Član 13

Godišnji izveštaj o radu je dokument koji sadrži podatke o realizovanim aktivnostima Gradskog štaba tokom prethodne godine prevashodno kroz realizaciju tema iz godišnjeg plana rada, kao i aktivnosti tokom vanredne situacije.

Godišnji izveštaj o radu razmatra se na prvoj redovnoj sednici u tekućoj godini.

Obavezni elementi godišnjeg izveštaja o radu treba da budu sadržani kroz sledeće celine:

1) Redovne sednice Gradskog štaba, i to ukupan broj realizovanih, po sednicama realizovane teme u skladu sa Planom rada, kao i teme koje su realizovane, a nisu predviđene Planom rada, sa osvrtom na eventualne probleme u realizaciji, koordinaciji i kontroli funkcionisanja svih subjekata zaštite i spasavanja uz prateća dokumenta Gradskog štaba (naredbe, zaključci i preporuke) sa kratkim sadržajem navedenih dokumenata, kao i opšti zaključak sa redovne sednice.

2) vanredne sednice - broj održanih vanrednih sednica, šta je na sednicama razmatrano, pregledom proglašenih vanrednih situacija i opisom koja teritorija je bila ugrožena, broj ljudi, da li ima nastradalih, da li je infrastruktura ugrožena, materijalna i kulturna dobra, pregledom angažovanih snaga i sredstava i podacima o šteti. Takođe se prikazuju usvojena akta Gradskog štaba (naredbe, zaključci i preporuke), izveštaji i analize, kao i opšti zaključak sa vanredne sednice.

3) glavne aktivnosti nadležnih institucija tokom vanredne situacije.

4) Aktivnosti Gradskog štaba u preventivnom ciklusu rada, a naročito praćenje stanja i organizacije sistema smanjenja rizika od katastrofa sa osvrtom na specifičnosti teritorije, rad na izradi dokumenata u skladu sa propisima, učešće u obukama.

5) Aktivnosti Gradskog štaba u merama oporavka sa kratkim objašnjenjem u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih katastrofa.

Vrste akata

Član 14

U izvršavanju poslova i zadataka iz svoje nadležnosti, Gradski štab donosi naredbe, zaključke i preporuke.

Naredbom se nalaže:

1) izvršavanje zadataka, odnosno mera zaštite i spasavanja,

2) upotreba snaga i sredstava zaštite i spasavanja,

3) upotreba sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama na svojoj teritoriji.

Ovaj dokument koristi se u operativnom ciklusu rada Gradskog štaba.

Zaključkom se:

1) utvrđuje određeni stav o pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja,

2) obrazuje stručno-operativni tim i utvrđuju njegovi zadaci,

3) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije,

4) utvrđuje mišljenje na određena akta koje Gradski štab razmatra,

5) odlučuje o drugim pitanjima o kojima se ne odlučuje naredbom.

Ovaj dokument koristi se u sva tri ciklusa rada Gradskog štaba.

Preporukom se:

1) predlažu mere za poboljšanje stanja i organizacije zaštite i spasavanja,

2) predlaže preduzimanje mera, radnji i postupaka kojima se umanjuje rizik od opasnosti.

Ovaj dokument koristi se u sve tri faze rada Gradskog štaba.

Član 15

Gradski štab ima sopstveni pečat i delovodnik, u skladu sa posebnim zakonom. Radi potvrđivanja autentičnosti akata kojima odlučuje ili službeno opšti sa drugim organima, pravnim licima i građanima, Gradski štab ima pečat okruglog oblika prečnika 32 mm, na kome je u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije ispisan tekst na srpskom jeziku ćiriličnim pismom sledeće sadržine:

U spoljnom krugu pečata "Republika Srbija", u sledećem krugu pečata ispisuje se "Autonomna Pokrajina Vojvodina", u sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se "Gradski štab za vanredne situacije", u dnu pečata "Pančevo".

Gradski štab može imati više primeraka pečata koji moraju biti istovetni po sadržini i veličini.

Svaki primerak obeležava se rednim brojem, rimskim brojem koji se stavlja između grba Republike Srbije i sedišta štaba.

Akt o broju, ovlašćenjima za upotrebu i čuvanje pečata donosi Gradonačelnik grada Pančeva.

Evidentiranje akata Gradskog štaba vrši se u delovodniku u okviru jedinstvene pisarnice Gradske uprave grada Pančeva, gde se vrši prijem i otpremanje pošte Gradskog štaba.

Vrste sednica

Član 16

Gradski štab svoje aktivnosti realizuje na sednicama Gradskog štaba koje mogu biti redovne i vanredne.

Redovne sednice se održavaju najmanje dva puta godišnje i na njima se razmatraju teme koje su predviđene Planom rada.

Na redovnim sednicama se razmatraju i teme koje nisu planirane, jer njihovo razmatranje ne trpi odlaganje.

Vanredne sednice se održavaju zbog najave ili nastanka opasnosti koja može ugroziti živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra sa ciljem organizovanja i preduzimanja mera koordinacije i rukovođenja u vanrednim situacijama.

Stručno-operativni timovi

Član 17

Za izvršavanje specifičnih zadataka zaštite i spasavanja, Gradski štab može obrazovati stručno operativni tim.

Na teritoriji grada Pančeva formiraju se sledeći stručno-operativni timovi:

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava,

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa i iz ruševina,

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemije i pandemije,

- Stručno-operativni tim za evakuaciju i zbrinjavanje ugroženih i nastradalih,

- Stručno-operativni tim za asanaciju terena,

- Stručno-operativni tim za prvu i medicinsku pomoć,

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od snega i snežnih nanosa.

Radom stručno-operativnog tima rukovodi rukovodilac kojeg imenuje Gradski štab.

Stručno-operativni tim odgovara načelniku štaba.

Član 18

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o obrazovanju Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva ("Službeni list grada Pančeva", br. 20/2011 i 2/2012).

Član 19

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".