ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 15/2023)

 

I UVOD I NAČELA

Član 1

Ovom Odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Pančeva, posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima grada Pančeva u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade Procene rizika od katastrofa, Plana zaštite i spasavanja, Plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog Plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u gradu Pančevu i naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, međugradska saradnja, obučavanje, finansiranje i druga pitanja.

Član 2

Ovom Odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđenih Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti i načelo informisanja javnosti.

Načelo prioriteta

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Pančeva predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Organi grada Pančeva i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na teritoriji grada Pančeva imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na teritoriji grada Pančeva.

Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Organi grada Pančeva, Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđenju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se i obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, dužni su da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na teritoriji grada Pančeva.

Načelo participativnosti i solidarnosti

Svi građani na teritoriji grada Pančeva koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja, već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na teritoriji grada Pančeva.

Načelo informisanja javnosti

Gradonačelnik grada Pančeva i Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila teritoriju grada Pančeva. Informisanje vršiti na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferenciji za medije.

II SUBJEKTI I SNAGE SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 3

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Pančeva su:

1. Skupština grada Pančeva,

2. Gradsko veće grada Pančeva,

3. Gradonačelnik grada Pančeva,

4. Gradska uprava grada Pančeva,

5. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

6. Privredna društva i druga pravna lica.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Pančeva su:

1. Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva,

2. Jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje,

3. Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

4. Humanitarne organizacije i udruženja,

5. Građani.

Skupština grada Pančeva

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Pančeva, a u skladu sa odredbama Zakona, Skupština grada Pančeva, vrši sledeće poslove:

- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Pančeva, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva i obezbeđuje njeno sprovođenje;

- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva;

- razmatra izveštaj Gradonačelnika grada Pančeva o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Pančeva;

- finansira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera civilne zaštite na teritoriji grada Pančeva;

- usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradsko veće grada Pančeva

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Pančeva, primenom odredaba Zakona i drugih propisa, Gradsko veće grada Pančeva vrši sledeće poslove:

- daje mišljenje na predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Pančeva, koji utvrđuje Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva, i dostavlja Skupštini grada Pančeva radi razmatranja i donošenja;

- Usvaja (donosi) Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Pančeva, nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a Sektora za vanredne situacije;

- Usvaja (donosi) Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Pančeva na osnovu Procene rizika od katastrofa;

- Usvaja (donosi) Eksterni plan zaštite od velikog udesa nakon dobijene saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

- Donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju Grada Pančeva na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva;

- donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade;

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

- odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

- uspostavlja situacioni centar u skladu sa materijalnim i tehničkim mogućnostima;

- predlaže akta koja donosi Skupština grada Pančeva;

- preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

Gradonačelnik grada Pančeva

Član 6

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Pančeva, primenom odredaba Zakona i drugih propisa, Gradonačelnik grada Pančeva vrši sledeće poslove:

- Stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

- vrši funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva i rukovodi njegovim radom;

- u saradnji sa zamenikom komandanta i načelnikom Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva predlaže postavljenje ostalih članova Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva;

- donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Pančeva, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva;

- vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja (donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na svojoj teritoriji);

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad Gradskih organa i pravnih lica čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- ostvaruje saradnju sa načelnikom Južnobanatskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih gradova i opština u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- odlučuje o uvođenju dežurstva Gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- planira i preko Skupštine grada Pančeva obezbeđuje sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

- na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji grada Pančeva i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

Gradska uprava grada Pančeva

Član 7

Gradska uprava grada Pančeva i Odeljenje za odbranu i vanredne situacije Gradske uprave grada Pančeva u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama obavljaju sledeće poslove i zadatke:

- obezbeđuju uspostavljenje i funkcionisanje situacionog centra, u situaciji proglašenja vanredne situacije na teritoriji grada Pančeva koji će uspostaviti neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj oblasti kao i prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka - Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva nadležnim organima i službama grada, mesnim zajednicama i snagama zaštite i spasavanja, prikupljanje podataka i informacija o ugroženom stanovništvu i dostavljanje Gradskom štabu za vanredne situacije grada Pančeva i Sektoru za vanredne situacije MUP-a, Odeljenju za vanredne situacije u Pančevu, kao i prikupljanje podataka o intervencijama snaga zaštite i spasavanja. uz saglasnost Gradonačelnika grada Pančeva, u skladu sa materijalnim i tehničkim mogućnostima Gradske uprave grada Pančeva;

- nosioci su na izradi Procene rizika od katastrofa za teritoriju grada Pančeva;

- nosioci su na izradi Plana zaštite i spasavanja;

- nosioci su na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

- učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva;

- staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornog plana grada Pančeva;

- staraju se o održavanju, nabavci i postavljanju akustičkih izvora (sirena) i ostale opreme u okviru jedinstvenog sistema za javno uzbunjivanja u Republici Srbiji i izrađuje studiju pokrivenosti sistema za javno uzbunjivanje za teritoriju grada Pančeva (akustička studija);

- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuju, razvijaju i vode ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima grada Pančeva;

- učestvuju u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

- ostvaruju saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije MUP-a - Odeljenjem za vanredne situacije u Pančevu;

- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Član 8

Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na teritoriji grada Pančeva, a u svom sastavu raspolažu ljudskim i materijalnim resursima, koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom kojim će obuhvatiti:

1) javno-komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta grada Pančeva;

2) zdravstvene ustanove;

3) veterinarske ustanove;

4) elektrodistributivnu službu;

5) saobraćajna preduzeća;

6) građevinska preduzeće;

7) humanitarne organizacije i dr.

Na osnovu Plana zaštite i spasavanja, a na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva, Gradska uprava grada Pančeva će subjektima odrediti zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, padaju na teret budžeta grada Pančeva.

Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva.

Privredna društva i druga pravna lica

Član 9

Sva privredna društva i druga pravna lica na teritoriji grada Pančeva su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naredbe Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica u sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta grada Pančeva.

Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva

Član 10

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada Pančeva formira se Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva.

Gradski štab čine komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi štaba.

Komandant gradskog štaba je gradonačelnik.

Zamenik komandanta je zamenik gradonačelnika, pomoćnik gradonačelnika ili član gradskog veća.

Načelnik gradskog štaba je predstavnik organizacione jedinice nadležne službe za teritoriju grada.

Članovi Gradskog štaba su:

- Predstavnici organa grada u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: odbrane, informisanja, inspekcije, komunalne delatnosti, stambenih poslova, zdravstva, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, rada, socijalne politike, zaštite životne sredine, obrazovanja, urbanizma, građevinarstva, saobraćaja, energetike i drugi u skladu sa predlogom Gradske uprave i nadležne službe,

- Rukovodioci JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo, JKP "Higijena" Pančevo, JKP "Zelenilo" Pančevo, JKP "Grejanje" Pančevo, JKP "Mladost" Pančevo, JP Urbanizam Pančevo, "Pantransport" DOO Pančevo, Dom zdravlja Pančevo, Opšta bolnica Pančevo, Zavod za javno zdravlje Pančevo, VD "Tamiš-Dunav" DOO Pančevo, Crveni krst Pančevo, predstavnik Vojske Srbije-garnizono mesto Pančevo, predstavnik MUP- a Policijske Uprave Pančevo, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležne službe.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Gradskog štaba obavlja stručna služba grada, u saradnji sa načelnikom Gradskog Štaba i organizacionom jedinicom nadležne službe za teritoriju grada.

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab za vanredne situacije Grada Pančeva, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

- angažovanje (upotrebu) jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

- uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

- angažovanje (upotrebu) subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (voda, grejanja, gas, električna energija, gradski prevoz, železnički i drumski prevoz i sl);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

- i druge mere.

Član 11

Gradski Štab za vanredne situacije grada Pančeva formiraće stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

1. stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

2. stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa i iz ruševina;

3. stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemije i pandemije;

4. stručno-operativni tim za evakuaciju i zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5. stručno-operativni tim za asanaciju terena;

6. stručno-operativni tim za prvu i medicinsku pomoć;

7. stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od snega i snežnih nanosa.

Potrebno je da u sastav stručno-operativnih timova uđu stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost, predstavnici Organa grada Pančeva, predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno-operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa za teritoriju grada Pančeva.

Jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje

Član 12

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na teritoriji grada Pančeva formiraće se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje.

Gradsko veće će, u skladu sa Procenom rizika od katastrofa, Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni, zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe, i u skladu sa budžetom grada Pančeva, formirati jedinice iz stava 1. ovog člana.

Jedinice civilne zaštite opšte namene angažovaće se za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

Specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje angažovaće se za blagovremeno obaveštavanje stanovništva o nastupajućoj ili nastaloj opasnosti radi hitnog postupanja u cilju zaštite života i zdravlja. Uzbunjivanje se vrši putem sistema za javno uzbunjivanje.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite

Član 13

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, gradski Štab za vanredne situacije grada Pančeva, imenovaće poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite na teritoriji grada Pančeva i naseljenih mesta:

1. Grad Pančevo, imenovaće se 217 poverenika i 217 zamenika poverenika civilne zaštite;

2. Naseljeno mesto Banatsko Novo Selo, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

3. Naseljeno mesto Dolovo, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

4. Naseljeno mesto Starčevo, imenovaće se 2 poverenik i 2 zamenik poverenika civilne zaštite;

5. Naseljeno mesto Omoljica, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

6. Naseljeno mesto Banatski Brestovac, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

7. Naseljeno mesto Ivanovo, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

8. Naseljeno mesto Kačarevo, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

9. Naseljeno mesto Jabuka, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite;

10. Naseljeno mesto Glogonj, imenovaće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika civilne zaštite.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u gradu Pančevu i naseljenim mestima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u gradu Pančevu i naseljenim mestima su:

- obaveštavaju Gradski štaba za vanredne situacije grada Pančeva o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

- angažuju stanovništvo i koordiniraju njihove aktivnosti na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

- upoznaju građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

- organizuju ličnu i uzajamnu zaštitu u zoni svoje odgovornosti;

- učestvuju u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

- učestvuju u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

- informišu Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Pančeva, Gradska uprava, privredna društva i druga pravna lica, odrediće svoje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u gradu Pančevu i naseljenim mestima izvršiće Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke. Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite uradiće Odeljenje za odbranu i vanredne situacije Gradske uprave grada Pančeva.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imenovaće se u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje.

Humanitarne organizacije i udruženja

Član 14

Humanitarne organizacije i udruženja (Crveni krst Pančevo, Dobrovoljno vatrogasno društvo), koje svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Pančeva, učestvuju u planiranju, pripremanju i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa. Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva.

Građani

Član 15

Građani imaju pravo da budu obavešteni o rizicima od katastrofa, merama i aktivnostima koje se preduzimaju radi njihovog smanjenja, pretnjama i mogućim posledicama od katastrofa kao i o svim neophodnim informacijama od značaja za zaštitu i spasavanje.

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na teritoriji grada Pančeva, uključujući i strane državljane, sem trudnica, majki sa decom do deset godina starosti, samohranih roditelja i drugih kategorija stanovništva koje su definisane Zakonom.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva, a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanredne situacije, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova radi zaštite i spasavanja na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi). Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžeta grada Pančeva.

III CIVILNA ZAŠTITA

Lična i uzajamna zaštita

Član 16

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Na osnovu procene rizika od katastrofa, Gradska uprava grada Pančeva nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženoj teritoriji grada Pančeva i to: sredstva za pružanje prve pomoći, sredstva za raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanje plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju i dekontaminaciju i sl.

Mere civilne zaštite

Član 17

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na teritoriji grada Pančeva, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, Gradsko veće grada Pančeva, Gradski štab za vanredne situacije grada Pančeva, Gradska uprava i subjekti od posebnog značaja će planirati i preduzimati mere civilne zaštite.

Međugradska saradnja

Član 18

Grad Pančevo će uspostaviti saradnju sa susednim gradovima i opštinama u pripremanju, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti Procenu rizika od katastrofa i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju ostvariti sa susednim gradovima i opštinama po pitanju izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

Obučavanje

Član 19

Gradska uprava grada Pančeva će planirati obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene, specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje, poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite. Gradska uprava grada Pančeva će za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, obezbediti finansijska sredstva iz budžeta grada Pančeva, u skladu sa mogućnostima.

Finansiranje

Član 20

Gradska uprava grada Pančeva će u saradnji sa Gradskim većem grada Pančeva planirati i predložiti Skupštini grada Pančeva da se u budžetu grada Pančeva obezbede finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na teritoriji grada Pančeva.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti, iz budžeta grada Pančeva (u skladu sa mogućnostima), finansiraće se i sledeće aktivnosti:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije grada Pančeva;

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Pančeva;

- nabavka, održavanje, smeštaj i čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada Pančeva;

- saniranje šteta nastalih prirodnim i drugim nezgodama, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta grada Pančeva, mogu realizovati putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz Republičkog budžeta.

IV ZAVRŠNA ODREDBA

Član 21

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".