PROGRAM
KONTROLE I SMANJENJA POPULACIJE PASA I MAČAKA LUTALICA NA TERITORIJI GRADA PROKUPLJA

("Sl. list grada Prokuplja", br. 27/2023)

I Osnovne odredbe

Program kontrole i smanjenja populacije pasa i mačaka lutalica na teritoriji grada Prokuplja predstavlja dokument kojim se definišu ciljevi i mere koje će sprovoditi grad Prokuplje u pogledu kontrole i smanjenja napuštenih pasa i mačaka na njegovoj teritoriji.

II Pregled stanja

Veliki broj pasa lutalica na području grada Prokuplja, kao i zakonska obaveza lokalne samouprave u čijoj je nadležnosti rešavanje ovog problema, postavili su neophodnost izrade ovog dokumenta kao prvi i osnovni korak u kontroli i smanjenju pasa lutalica na teritoriji grada Prokuplja, a u skladu sa specifičnostima naše sredine.

Tačan broj pasa i mačaka lutalica na području grada Prokuplja je teško precizno odrediti ali sigurno je da se radi o velikom broju na teritoriji čitavog grada.

Iz budžeta grada Prokuplja u toku 2022. godine na ime naknade štete nastale usled ujeda pasa lutalica plaćeno je ukupno 8.054.452,74 dinara, od toga na ime glavnog duga 6.111.410,00 dinara, na ime troškova postupka 1.881.858,00 dinara i 61.184,74 dinara na ime zakonske zatezne kamate. Na osnovu sudskih i vansudskih poravnanja sa fizičkim licima koja su pretrpela štetu usled ujeda pasa lutalica iz budžeta Grada Prokuplja od navedenih 8.054.452,74 dinara, plaćeno je 5.091.250,00 dinara na ime glavnog duga i 1.906.750,00 dinara na ime troškova postupka. Na osnovu 10 sudskih odluka u kojima je kao predmet spora bila naknada štete nastale usled ujeda pasa lutalica iz budžeta Grada Prokuplja od navedenih 8.054.452,74 dinara, plaćeno je na ime glavnog duga iznos od 1.020.160,00 dinara, 61.184, 74 dinara na ime zakonske zatezne kamate, a 675.108,00 dinara na ime troškova postupka.

Navedena izdvojena sredstva iz budžeta grada Prokuplja govore o naporima grada na rešavanju problema pasa lutalica.

Znatan broj pasa i mačaka lutalica, na teritoriji grada Prokuplja, u najvećoj meri posledica je nesavesnog ponašanja vlasnika kao i prirodne reprodukcije životinja. Odlukom o održavanju čistoće propisano je da domaćinstvo može držati pse i mačke. Psi i mačke mogu se držati samo pod uslovom i na način da se ne uznemiravaju treća lica i obezbedi sigurnost, nega i higijena. U dvorištu porodične stambene zgrade pas se može držati pod uslovom da je vezan na lancu ili na produženoj vodilici, da je obezbeđena odgovarajuća kućica ili ograđen prostor (boks) na udaljenosti 5 metara od stambenih objekata i 10 metara od vodenih objekata. Na ulazu u dvorište - kapiji mora da bude na vidnom mestu istaknut natpis"Čuvaj se psa". Držalac pasa može izvoditi psa iz zatvorenog prostora samo na kratkom povodcu i sa zaštitnom korpom na njušci. Lovački psi za vreme lova mogu se izvoditi iz zatvorenog prostora bez zaštitne korpe. Svaki pas i mačka koji se ne drže po odredbama ove Odluke smatraju se psom, odnosno mačkom lutalicom.

Psi i mačke se obeležavaju i evidentiraju u skladu sa zakonom koji uređuje veterinarstvo. Vlasnik odnosno držalac pasa i mačaka dužan je da omogući nadležnoj veterinarskoj službi obaveznu vakcinaciju protiv besnila, dehelmintizaciju i sterilizaciju životinja radi sprečavanja rađanja neželjenih kućnih ljubimaca. Vlasnik odnosno držalac pasa i mačaka dužan je da pravilnim držanjem i drugim merama i sredstvima spreči da kućni ljubimci ugroze ljude i okolinu.

Ako vlasnik odnosno držalac pasa i mačaka nije u mogućnosti da se dalje brine o njima, dužan je da im obezbedi odgovarajući tretman. Vlasnik odnosno držalac koji izgubi životinju dužan je da taj gubitak prijavi nadležnom organu jedinice lokalne samouprave ili veterinarskoj službi najkasnije u roku od tri dana, u suprotnom smatra se da je napustio životinju.

Poslove hvatanja, prevoza i zbrinjavanja vrši ovlašćena služba. U slučaju da prilikom hvatanja napuštenih pasa i mačaka bude uhvaćena životinja koja ima vlasnika, vlasnik je može preuzeti uz naknadu odgovarajućeg iznosa hvatanja i zbrinjavanja napuštenih životinja sa prevozom.

III Zakonska regulativa

Ovaj program usaglašen je sa zakonskom regulativom, uključujući Zakon o dobrobiti životinja, Zakon o veterinarstvu i Odluku o održavanju čistoće, kao i potrebama aktuelnog trenutka.

Na osnovu člana 54. Zakona o dobrobiti životinja organi jedinica lokalne samouprave dužni su da izrade i sprovode program kontrole i smanjenja napuštenih pasa i mačaka prema specifičnostima sredine. Na osnovu člana 66. istog Zakona organ jedinice lokalne samouprave dužan da obezbedi prihvatilište ako na svojoj teritoriji ima napuštenih životinja i da obezbedi prikupljanje, prevoz i zbrinjavanje napuštenih i izgubljenih životinja, kao i da im pruži pomoć, brigu i smeštaj u prihvatilište.

Na osnovu člana 46. Zakona o veterinarstvu lokalna samouprava dužna je da na svojoj teritoriji organizuje zoohigijensku službu koja obavlja poslove hvatanja i zbrinjavanja napuštenih životinja u prihvatilišta za životinje.

IV Ciljevi donošenja programa

Ciljevi donošenja ovog Programa su:

1. Smanjenje broja napuštenih pasa i mačaka koji se nalaze na javnim površinama;

2. Kontrola postojeće populacije pasa i mačaka;

3. Zaštita zdravlja ljudi i životinja sprečavanjem pojave, širenja i prenošenja zaraznih bolesti i bolesti koje se prenose sa životinja na ljude (zoonoze);

4. Smanjenje napada na građane kao i zavođenje javnog reda i mira;

5. Smanjenje troškova u slučaju odštetnih zahteva građana;

6. Sprečavanje rasturanja čvrstog otpada i smeća iz kontejnera, kanti i deponija;

7. Sprečavanje prljanja površina javne namene;

8.Stimulacija obeležavanja, vakcinacije, dehelmitizacije i sterilizacije;

9. Podizanje svesti građana u pravcu odgovornog držanja pasa i mačaka i humanog postupanja sa istima.

V Mere za realizaciju ciljeva Programa

Mere za realizaciju ciljeva ovog Programa su:

1. Registracija i obeležavanje svih kućnih ljubimaca je ključna preventivna mera koja obezbeđuje evidentiranje svih vlasničkih pasa i mačaka na teritoriji grada Prokuplja, evidentiranje svih napuštenih pasa i mačaka i formiranje jedinstvene baze podataka u sklopu baze Uprave za veterinu. Na ovaj način olakšan je nadzor nad kretanjem životinja, pronalaženje izgubljenih, napuštenih i otuđenih ljubimaca, utvrđenih vlasnika i njihove odgovornosti za materijalne troškove hvatanja i zbrinjavanja pasa, kao i naknade u slučaju napada.

2. Vakcinacija i dehelmintizacija svih kućnih ljubimaca kao mera sprečavanja pojave i širenja besnila i ehinokokoze koje su i zoonoze. Nadležna veterinarska stanica i veterinarske ambulante na teritoriji grada Prokuplja, na osnovu člana 56. Zakona o veterinarstvu, vršiće vakcinaciju pasa i mačaka u skladu sa Programom mera i izdavati potvrde o vakcinaciji protiv besnila vlasnicima odnosno držaocima pasa ili mačaka, i o tome voditi evidenciju. Vakcinisani psi moraju se trajno obeležiti u skladu sa posebnim propisom.

3. Hvatanje napuštenih i izgubljenih pasa, transport i smeštaj u prihvatilište - poslove hvatanja i zbrinjavanja napuštenih životinja sprovodi zoohigijenska služba, koju na osnovu zakona organizuje jedinica lokalne samouprave.

Na području grada Prokuplja poslove zoohigijenske službe obavlja odgovarajući pravni subjekt i to na osnovu Odluke o obavljanju delatnosti zoohigijene na teritoriji grada Prokuplja.

4. Izgradnja prihvatilišta je zakonska obaveza koju će grad Prokuplje ispuniti kada za ovu investiciju obezbedi finansijska sredstva.

Izgradnja prihvatilišta podrazumeva odabir odgovarajuće lokacije (ograđena, nezagađena i bezbedna parcela na samom obodu najvećeg naseljenog mesta u gradu), koja je infrastrukturno opremljena (voda, struja, put). Sledi izrada projektno-tehničke dokumentacije za izgradnju prihvatilišta, nabavka svih dozvola za izgradnju i na kraju dobijanje upotrebne dozvole za rad kao i dozvole od strane nadležnog Ministarstva.

Planirano prihvatilište za napuštene životinje ispunjavaće propisane uslove za prihvatanje i bezbedan boravak napuštenih životinja u pogledu prostora za životinje, prostorija, opreme, zaposlenih lica, veterinarske zaštite, ishrane i nege.

5. Sterilizacija pasa i mačaka podrazumeva ovarihisterektomiju ženskih i kastraciju muških životinja, i to je najefikasnija mera za smanjenje populacije napuštenih pasa i mačaka kojom se reguliše njihova nekontrolisana reprodukcija.

Sprovodiće se u prihvatilištu, a sada je deo odlukom predviđene obaveze sa službom za hvatanje i zbrinjavanje pasa lutalica.

6. Udomljavanje napuštenih pasa i mačaka iz prihvatilišta je najhumaniji način njihovog zbrinjavanja. Tom prilikom vakcinisane, sterilisane i obeležene životinje preuzimaju novi, odgovorni vlasnici.

7. Podrška u izgradnji privatnih azila i prihvatanju napuštenih životinja sa teritorije našeg grada.

8. Vraćanje napuštenih pasa na lokaciju na kojoj su uhvaćeni uz prethodnu registraciju, obeležavanje, vakcinaciju i sterilizaciju je zasnovano je na CNR strategiji "uhvati-tretiraj-pusti" (CNR- Catch-neuter-release)je mera koja podrazumeva da se životinje vraćaju na mesto hvatanja gde nastavljaju da žive pod zaštitom staratelja.

Na ovaj način stopa rasta populacije sa sterilisanim životinjama postaje nula, nakon čega se broj pasa polako i prirodno smanjuje.

Pri sprovođenju ove mere treba voditi računa da broj vraćenih pasa ne dovede do pojave čopora. Na lokaciju na kojoj je uhvaćen vraćaju se samo neagresivni, manji psi ukoliko postoje uslovi da građani brinu o njihovoj ishrani i pojenju.

9. Edukacija i informisanje

Edukacija pre svega treba da podstiče veću odgovornost vlasnika pasa i mačaka da bi se smanjila učestalost napuštanja kućnih ljubimaca, da bi se vlasnici upoznali sa potrebama i ponašanjem životinja, sa prevencijom ujeda, pravilnom brigom o njima, značajem registracije, obeležavanja, vakcinacije, dehelmintizacije i sterilizacije, sa propisima koje moraju poštovati i moralnim načelima i načelom humanosti sa posebnim osvrtom na zdravlje ljudi i životinja.

Edukaciju treba da sprovode stručnjaci a neophodno je uključiti kinološko udruženje, udruženje za zaštitu životinja ili druge zainteresovane organizacije i obrazovne ustanove. U cilju edukovanja stanovnika i dece treba organizovati tribine u mesnim zajednicama, seminare i predavanja u školama kao i prilagođeni program u predškolskoj ustanovi. Rezultati uporne primene programa za edukaciju postaju vidljivi na tri nivoa - građani i deca usvajaju znanja i veštine, razvija se svest, menjaju stavovi, dolazi do promene ponašanja prema životinjama.

Informisanje i obaveštavanje kao neophodni instrument edukacije podrazumeva plasiranje informacija putem štampanih i elektronskih medija, radija, bilborda, štampanje letaka i brošura namenjenih određenim ciljnim grupama. Kada se u jednoj društvenoj zajednici sprovodi CNR strategija u kombinaciji sa edukacijom građana, psi se hvataju, leče, sterilišu i vraćaju na svoja staništa, građani postaju svesni dobrobiti životinja i humanih metoda za ograničenje brojnosti uličnih životinja. Širenje bolesti se na taj način drži pod kontrolom zbog čega građani prestaju da se plaše pasa i lakše prihvataju povratak zdravih pasa u svoje zajednice.

10. Sankcionisanje neodgovornih građana

- primenom zakonskih propisa i kaznenih odredbi potrebno je sankcionisati one vlasnike, odnosno držaoce životinja koji ne vakcinišu svoje pse i mačke, ne izvrše njihovo trajno obeležavanje, ako napuste ili odbace životinju, kada bez nadzora puste životinje na javne površine, kao i u drugim zakonom ili propisima predviđenim slučajevima. Zahteve za podnošenje prekršajnog postupka protiv neodgovornih građana Prekršajnom sudu podnose nadležne inspekcije.

11. Eutanazija je najneefikasnija mera kontrole i sprovodi se isključivo nad agresivnim i neizlečivim životinjama, u skladu sa Zakonom o dobrobiti životinja.

12. Saradnja između ministarstva, lokalne samouprave, komunalnih preduzeća, veterinarskih ustanova, kinoloških društava, udruženja za zaštitu životinja i građana neophodna je mera u cilju rešavanja problema napuštenih pasa i mačaka.

VI Finansiranje

Da bi program u celosti bio realizovan potrebno je predvideti i obezbediti finansijska sredstva za organizovanje i rad zoohigijenske službe, izgradnju prihvatilišta, za rad službi i funkcionisanje prihvatilišta.

Potrebna finansijska sredstava:

1. Sredstva za formiranje zoohigijenske službe (vozilo, oprema, ljudstvo);

2. Troškovi rada zoohigijenske službe;

3. Sredstva za pribavljanje projektno-tehničke dokumentacije za izgradnju prihvatilišta;

4. Troškovi izgradnje prihvatilišta;

5. Sredstva za nabavku opreme za rad u prihvatilištu;

6. Troškovi zarada i naknada za zaposlene radnike;

7. Troškovi obuke kao i zdravstvene zaštite zaposlenih;

8. Materijalni troškovi u prihvatilištu (gorivo, registracija vozila, struja, voda, telefon...);

9. Troškovi ishrane životinja u prihvatilištu;

10. Troškovi sterilizacije, kastracije, lečenja, vitaminizacije i eutanazije;

11.Održavanje opreme;

12. Troškovi održavanja objekta.

Izvori finansiranja:

1. Sredstva dobijena na osnovu projekata iz evropskih fondova i budžeta Republike;

2. Donacije;

3. Budžet grada Prokuplja.

VII Nadzor

Nadzor nad sprovođenjem ovog programa vrši Odeljenje za privredu, poljoprivredu i lokalni ekonomski razvoj gradske uprave grada Prokuplja.

VIII Završne odredbe

Ovaj program stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".