UREDBAO POSTUPKU PRIPREME NACRTA PLANA RAZVOJA REPUBLIKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 54/2023) |
Ovom uredbom bliže se propisuje postupak pripreme Nacrta plana razvoja Republike Srbije i izveštavanja o sprovođenju Plana razvoja Republike Srbije.
Za potrebe izrade Nacrta plana razvoja Republike Srbije pristupa se analizi stanja, koja obuhvata identifikaciju postojećih:
1) smernica, ciljeva i zadataka koji proističu iz preuzetih međunarodnih obaveza, uključujući obaveze preuzete u procesu pristupanja Evropskoj uniji, kao i ciljeva održivog razvoja;
2) planova, uključujući prostorne planove i planove razvoja autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, po potrebi i dokumenta prostornog i urbanističkog planiranja od značaja za Republiku Srbiju ili autonomne pokrajine;
3) smernica makroekonomskih, kao i ekonomskih i fiskalnih politika za prve tri godine važenja Plana razvoja Republike Srbije;
4) procesa planiranja, programiranja i korišćenja sredstava Evropske unije i međunarodne razvojne pomoći shodno prioritetima i pravilima koja se odnose na tu pomoć;
5) smernica, ciljeva i zadataka regionalnog razvoja.
Organi državne uprave sačinjavaju sažetak postojećih dokumenata iz stava 1. ovog člana iz svog delokruga i dostavljaju ga organu državne uprave nadležnom za koordinaciju javnih politika i ministarstvu nadležnom za poslove evropskih integracija.
Vlada obrazuje Upravljačko telo za pripremu i praćenje sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije (u daljem tekstu: Upravljačko telo), koje upravlja izradom Nacrta plana razvoja Republike Srbije, nadzire i usmerava rad organa državne uprave koji se odnosi na aktivnosti za sprovođenje analiza iz člana 4. ove uredbe i izradu Izveštaja o postojećem stanju za izradu Plana razvoja Republike Srbije (u daljem tekstu: Izveštaj o postojećem stanju), kao i na izradu Nacrta plana razvoja Republike Srbije, odobrava Izveštaj o postojećem stanju i Nacrt plana razvoja Republike Srbije i prati sprovođenje Plana razvoja.
Članove Upravljačkog tela i njihove zamenike iz stava 1. predlaže predsednik Vlade iz reda ministara i državnih sekretara, a Upravljačkim telom predsedava ministar nadležan za poslove evropskih integracija.
Upravljačko telo iz stava 1. ovog člana obrazuje Stručnu grupu za pripremu i praćenje sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije (u daljem tekstu: Stručna grupa) i posebne stručne grupe.
Stručnu grupu čine predstavnici državnih organa, autonomne pokrajine, jedinica lokalne samouprave, privrede i organizacija civilnog društva, a Stručnom grupom predsedava direktor organa državne uprave nadležnog za koordinaciju javnih politika.
Posebna stručna grupa se obrazuje za određenu tematsku oblast i/ili međusektorsko pitanje, na predlog Stručne grupe, a čine je predstavnici organa državne uprave, autonomne pokrajine, jedinica lokalne samouprave, akreditovanih regionalnih razvojnih agencija, privrede, organizacija civilnog društva, udruženja i akademske zajednice.
Organi državne uprave i autonomne pokrajine predlažu članove posebnih stručnih grupa iz redova svojih zaposlenih, na zahtev Upravljačkog tela, članovi iz jedinica lokalnih samouprava predlažu se na osnovu poziva koji sprovodi Stalna konferencija gradova i opština, članove iz redova privrede predlaže Privredna komora Srbije, članove iz redova akreditovanih regionalnih razvojnih agencija predlažu organ državne uprave nadležan za regionalni razvoj i Razvojna agencija Srbije, a članovi iz redova organizacija civilnog društva, udruženja i akademske zajednice predlažu se na osnovu javnog poziva, koji sprovodi organ državne uprave nadležan za saradnju sa civilnim društvom i društveni dijalog.
Predsednik posebne stručne grupe je predstavnik organa državne uprave koji ima pretežnu nadležnost za određenu oblast, a njen sekretar je predstavnik organa državne uprave nadležnog za koordinaciju javnih politika.
Organi državne uprave koordiniraju rad posebnih stručnih grupa iz svog delokruga, obezbeđuju dokumentaciju, informacije i podatke potrebne za sprovođenje analiza iz člana 4. ove uredbe i izradu Izveštaja o postojećem stanju i Nacrta plana razvoja Republike Srbije, a za te potrebe mogu obrazovati posebne timove.
Organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika pruža stručnu i administrativno˗tehničku podršku radu Upravljačkog tela i Stručne grupe, u saradnji sa predstavnicima Kabineta predsednika Vlade, Kabineta predsednika Republike, Generalnog sekretarijata Vlade, ministarstva nadležnog za finansije, ministarstva nadležnog za evropske integracije i ministarstva nadležnog za saradnju sa civilnim društvom i društveni dijalog.
Analiza stanja iz člana 2. ove uredbe, obuhvata i:
1) analizu međunarodnih ekonomskih i društvenih trendova;
2) analizu razvojnih potencijala Republike Srbije, uključujući aspekte održivog regionalnog razvoja i mogućnosti iskorišćavanja razvojnih potencijala u skladu sa međunarodnim ekonomskim i društvenim trendovima.
Analizu iz stava 1. ovog člana sprovode posebne stručne grupe iz člana 3. ove uredbe za određene uže tematske oblasti i/ili međusektorsko pitanje za koje su obrazovane.
U toku izrade analize iz stava 1. ovog člana sprovode se konsultacije, a obaveštenje o početku sprovođenja analize iz stava 1. ovog člana objavljuje se na portalu e-Konsultacije i internet stranici organa državne uprave nadležnog za koordinaciju javnih politika.
Nakon sprovedenih konsultacija, posebne stručne grupe razmatraju prispele primedbe, unose izmene i dostavljaju Stručnoj grupi delove radne verziju analize iz stava 2. ovog člana za koje su bili zaduženi, na razmatranje i davanje saglasnosti.
Stručna grupa, po potrebi, daje posebnim stručnim grupama, uputstva za unapređenje analize iz stava 4. ovog člana i po dobijanju konačne verzije analize, daje saglasnost i dostavlja je organu državne uprave nadležnom za koordinaciju javnih politika.
Na osnovu sažetaka iz člana 2. stav 2. ove uredbe i konačnih verzija analiza iz člana 4. stav 5. ove uredbe, organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika izrađuje Izveštaj o postojećem stanju, koji sadrži sažetke i nalaze sprovedenih analiza, kao i preporuke za dalje pravce razvoja Republike Srbije i dostavlja ih Upravljačkom telu na odobrenje.
Nakon odobravanja Upravljačkog tela, na predlog organa državne uprave nadležnog za koordinaciju javnih politika, Vlada usvaja Izveštaj o postojećem stanju.
Izveštaj o postojećem stanju je polazna osnova za izradu Nacrta plana razvoja Republike Srbije.
Po usvajanju Izveštaja o postojećem stanju, posebne stručne grupe pripremaju delove Nacrta plana razvoja Republike Srbije koji se odnose na oblasti za koje su obrazovane i dostavljaju ih Stručnoj grupi na saglasnost.
Delovi Nacrta plana razvoja iz stava 1. ovog člana uključuju ciljeve održivog razvoja i ostale preuzete međunarodne obaveze.
Stručna grupa, po potrebi, upućuje posebnim stručnim grupama uputstva za unapređenje dela Nacrta plana razvoja Republike Srbije iz stava 1. ovog člana i po davanju saglasnosti, dostavlja ga organu državne uprave nadležnom za koordinaciju javnih politika.
Organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika objedinjava delove radne verzije Nacrta plana razvoja Republike Srbije, koje pripremaju posebne stručne grupe i objavljuje na portalu e-Konsultacije i svojoj internet stranici.
Radnu verziju Nacrta plana razvoja Republike Srbije na svojim internet stranicama objavljuju i organi državne uprave koji su zaduženi da koordiniraju rada posebnih stručnih grupa iz svog delokruga.
Konsultativnim procesom koordinira organ državne uprave nadležan za koordinaciju javih politika, a konsultacije sprovode organi državne uprave koji su zaduženi za koordinaciju rada posebnih stručnih grupa, o čemu obaveštavaju organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika i dostavljaju odgovarajuće izveštaje o prispelim primedbama.
U konsultativnom procesu omogućava se učešće svih zainteresovanih strana iz reda građana, privrednih subjekata, udruženja građana i/ili drugih organizacija civilnog društva, naučno-istraživačkih strukovnih i drugih organizacija, kao i predstavnika državnih organa, lokalnih vlasti i ostalih učesnika u planskom sistemu.
Pozivi za konsultacije i dokumenta koji su predmet konsultativnog procesa i koji se pripremaju u vezi sa tim procesom se objavljuju na portalu e-Konsultacije i internet stranici organa državne uprave nadležnog za koordinaciju javnih politika i internet stranici svakog organa koji sprovodi konsultacije za oblast koju koordinira.
Nakon sprovedenih konsultacija, posebne stručne grupe razmatraju prispele primedbe, unose izmene i dostavljaju Stručnoj grupi delove radne verzije Nacrta plana razvoja Republike Srbije, za koju su bili zaduženi, na razmatranje i davanje saglasnosti.
Organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika, nakon saglasnosti Stručne grupe, objedinjava delove radne verzije Nacrta plana razvoja Republike Srbije i dostavlja radnu verziju Nacrta plana razvoja Republike Srbije Upravljačkom telu na odobrenje.
Izveštaje o sprovedenom konsultativnom procesu priprema organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika, u skladu sa zakonom.
Nakon odobrenja Upravljačkog tela radne verzije Nacrta plana razvoja Republike Srbije, organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika je upućuje na javnu raspravu.
Javna rasprava o Nacrtu Plana razvoja Republike Srbije se sprovodi u skladu sa zakonom, uz podršku organa državne uprave nadležnog za saradnju sa civilnim društvom i društveni dijalog, organa državne uprave zaduženih da koordiniraju rad posebnih stručnih grupa iz svog delokruga i Upravljačkog tela.
Nakon sprovedene javne rasprave, posebne stručne grupe razmatraju prispele primedbe, unose izmene i dostavljaju Stručnoj grupi Nacrt plana razvoja Republike Srbije na razmatranje i davanje saglasnosti.
Organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika, nakon saglasnosti Stručne grupe, objedinjava delove Nacrta plana razvoja Republike Srbije i dostavlja Nacrt plana razvoja Republike Srbije Upravljačkom telu na odobrenje.
Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi priprema organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika, u skladu sa zakonom.
Nakon odobravanja Upravljačkog tela, Nacrt plana razvoja Republike Srbije organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika dostavlja Vladi na odlučivanje u skladu sa Poslovnikom Vlade.
Izveštaj o postojećem stanju iz člana 5. ove uredbe, dostavlja se uz Nacrt plana razvoja Republike Srbije i njegov je sastavni deo.
Nacrt odluke o bližem sadržaju Plana razvoja Republike Srbije priprema se kao sastavni deo Plana razvoja Republike Srbije i njen Predlog je sastavni deo Predloga plana razvoja Republike Srbije.
Po isteku svake treće kalendarske godine od donošenja Plana razvoja, organ državne uprave nadležan za koordinaciju javnih politika priprema radnu verziju Izveštaja o učincima sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije, koji sadrži i informacije o postignutim učincima ciljeva Plana razvoja u odnosu na ciljeve održivog razvoja, u saradnji sa drugim nadležnim organima državne uprave i službama Vlade i dostavlja ga Stručnoj grupi na razmatranje i saglasnost.
Po pribavljanju saglasnosti iz stava 1. ovog člana, organ nadležan za koordinaciju javnih politika objavljuje radnu verziju Izveštaja o učincima sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije na portalu e-Konsultacije i svojoj internet stranici.
Nakon sprovedenih konsultacija iz stava 2. ovog člana organ nadležan za koordinaciju javnih politika, u saradnji sa drugim nadležnim organima državne uprave i službama Vlade, razmatra prispele primedbe i dostavlja Nacrt izveštaja o učincima sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije, Upravljačkom telu na razmatranje i saglasnost.
Po pribavljanju saglasnosti iz stava 3. ovog člana, organ nadležan za koordinaciju javnih politika dostavlja Predlog izveštaja o učincima sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije, Vladi na usvajanje, a najkasnije u roku od šest meseci od svake treće kalendarske godine od donošenja Plana razvoja Republike Srbije.
Vlada podnosi Narodnoj skupštini, radi informisanja, Izveštaj iz stava 3. ovog člana, skladu sa zakonom.
Izrada novog Plana razvoja Republike Srbije vrši se na način da se, pored sažetaka i analiza iz čl. 2. i 4. ove uredbe, u obzir uzima i Izveštaj o učincima sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Važeći Plan razvoja Republike Srbije se može menjati i dopunjavati u slučaju da Vlada, na osnovu usvojenog Izveštaja o učincima sprovođenja Plana razvoja Republike Srbije, utvrdi potrebu da se sprovede revizija Plana razvoja Republike Srbije, kao i na osnovu inicijative Narodne skupštine.
Izrada predloga izmena i dopuna Plana razvoja Republike Srbije se sprovodi prema proceduri propisanoj za njegovo usvajanje.
Upravljačko telo se formira u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe.
Stručna grupa se formira u roku od 60 dana od formiranja Upravljačkog tela.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".