UREDBA
O UTVRĐIVANJU DRŽAVNOG PROGRAMA POMOĆI I OBNOVE PORUŠENIH PORODIČNIH STAMBENIH OBJEKATA U SVOJINI GRAĐANA USLED DEJSTVA POPLAVA U MAJU I JUNU 2023. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 58/2023)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Državni program pomoći i obnove porušenih porodičnih stambenih objekata u svojini građana usled dejstva poplava u maju i junu 2023. godine.

Član 2

Državni program pomoći i obnove porušenih porodičnih stambenih objekata u svojini građana usled dejstva poplava u maju i junu 2023. godine odštampan je uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

DRŽAVNI PROGRAM
POMOĆI I OBNOVE PORUŠENIH PORODIČNIH STAMBENIH OBJEKATA U SVOJINI GRAĐANA USLED DEJSTVA POPLAVA U MAJU I JUNU 2023. GODINE

1. Oblast u kojoj se sprovode mere i teritorija na kojoj se sprovode mere

Program se odnosi na porušene porodične stambene objekte u svojini građana, koji su razvrstani u šestu kategoriju oštećenja u skladu sa Uputstvom o jedinstvenoj metodologiji za procenu štete od elementarnih nepogoda ("Službeni list SFRJ", broj 27/87).

Mere utvrđene ovim programom sprovode se na delu teritorije Republike Srbije u jedinicama lokalne samouprave obuhvaćenim Odlukom o proglašenju elementarne nepogode ("Službeni glasnik RS", br. 50/23 i 55/23), kao i drugim odgovarajućim izmenama i dopunama te odluke.

2. Analiza zatečenog stanja i nastale štete i sagledavanje mogućih daljnih štetnih posledica

Na osnovu izveštaja nadležnih organa jedinica lokalnih samouprava procenjuje se da je dvadeset porodičnih stambenih objekata u svojini građana razvrstano u šestu kategoriju oštećenja u skladu sa Uputstvom o jedinstvenoj metodologiji za procenu štete od elementarnih nepogoda, usled dejstva poplava u maju i junu 2023. godine.

3. Mere koje treba preduzeti

Mera koja se utvrđuje ovim programom jeste davanje bespovratnih novčanih sredstava u cilju obnove porušenih porodičnih stambenih objekata koji su razvrstani u šestu kategoriju i to u iznosu od:

- 3.000.000 dinara (tri miliona dinara), za domaćinstva od jednog do dva člana;

- 3.500.000 dinara (tri i po miliona dinara), za domaćinstva od tri do četiri člana;

- 4.000.000 dinara (četiri miliona dinara), za domaćinstva od pet i više članova.

4. Način i obim sprovođenja mera i kriterijumi za sprovođenje mera

Postupak za pružanje pomoći pokreće se prijavom štete u skladu sa Zakonom o obnovi nakon elementarne i druge nepogode ("Službeni glasnik RS", broj 112/15 - u daljem tekstu: Zakon).

Postupak kojim se utvrđuje pravo na pomoć vodi se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ukoliko zakonom nije drugačije određeno.

Jedinica lokalne samouprave bez odlaganja obrazuje potreban broj komisija koje vrše procenu štete nastale nakon elementarne i druge nepogode na porodičnim stambenim objektima u svojini građana, u skladu sa Uputstvom o jedinstvenoj metodologiji za procenu štete od elementarnih nepogoda.

Jedinica lokalne samouprave bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana proglašenja prestanka elementarne nepogode, poziva građane da prijave nastalu štetu u roku koji ne može biti kraći od 15 dana ni duži od 60 dana od dana objavljivanja poziva.

Ministarstvo za javna ulaganja (u daljem tekstu: Ministarstvo) vrši verifikaciju procene štete, koju su izvršile komisije koje je obrazovala jedinica lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom.

Po prijavi štete, izvršenom utvrđivanju, proceni i verifikaciji štete organ jedinice lokalne samouprave nastavlja postupak za utvrđivanje prava na državnu pomoć, pozivom stranci da se izjasni o verifikovanom zapisniku o proceni štete i drugim relevantnim okolnostima od značaja za utvrđivanje prava na državnu pomoć, u skladu sa zakonom.

Prilikom odlučivanja o pravu na pomoć građanima, nadležni organi će uzeti u obzir uslove propisane Zakonom, koji moraju biti kumulativno ispunjeni, i to:

1) da je nastala šteta neposredna posledica elementarne i druge nepogode;

2) da je šteta prijavljena u skladu sa zakonom;

3) da je štetu pretrpelo lice iz člana 1. Zakona;

4) da je oštećena ili uništena stvar koja služi i neophodna je za zadovoljenje osnovnih životnih potreba te je kao takva bila u svakodnevnoj ili redovnoj upotrebi;

5) da je stvar čuvana sa pažnjom i na propisan način kao i da su preduzete sve mere radi smanjenja rizika od elementarne i druge nepogode;

6) da su ispunjeni drugi uslovi u skladu sa Zakonom.

5. Redosled sprovođenja mera

Ministarstvo će po prijemu konačnih rešenja o državnoj pomoći vršiti isplatu primaocu pomoći na njegov tekući račun naveden u prvostepenom rešenju jedinice lokalne samouprave koje se dostavlja Ministarstvu.

6. Organi državne uprave nadležni za koordinaciju, odnosno nosioci pojedinih mera i aktivnosti

Nosioci sprovođenja ovog programa su jedinice lokalne samouprave utvrđene odgovarajućim aktom Vlade o proglašenju elementarne nepogode, Ministarstvo i Komisija za utvrđivanje štete od elementarnih nepogoda.

7. Procena potrebnih finansijskih sredstava i izvor finansiranja

Sredstva za sprovođenje ove uredbe u iznosu od 70.000.000,00 dinara obezbediće se po osnovu Zajma za razvojne politike u oblasti upravljanja rizicima od elementarnih nepogoda sa opcijom odloženog povlačenja sredstava, povećanjem izvora finansiranja 11 - Primanja od inostranih zaduživanja i rasporediće u okviru Razdela 39 - Ministarstvo za javna ulaganja, Program 1511 - Obnova i izgradnja objekata javne namene i saniranje posledica elementarne nepogode, funkcija 110 - izvršni i zakonodavni organi, finansijski i fiskalni poslovi i spoljni poslovi, Programska aktivnost 0002 - Koordinacija poslova obnove i izgradnje objekata javne namene, na teret aproprijacije ekonomska klasifikacija 912 - primanja od inostranog zaduživanja, u korist aproprijacije ekonomska klasifikacija 484 - naknada štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka, u iznosu od 70.000.000,00 dinara.