UREDBA
O IZBORU STRATEŠKOG PARTNERA ZA REALIZACIJU PROJEKTA IZGRADNJE BEZ UPRAVLJANJA I ODRŽAVANJA SAMOBALANSIRANIH SOLARNIH ELEKTRANA VELIKOG KAPACITETA SA BATERIJSKIM SISTEMIMA ZA SKLADIŠTENJE ELEKTRIČNE ENERGIJE U REPUBLICI SRBIJI

("Sl. glasnik RS", br. 58/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom uredbom bliže se uređuju sadržina i elementi javnog poziva, sprovođenje javnog poziva, način dostavljanja ponuda, rok za dostavljanje ponuda, kriterijumi koji definišu pravo učešća, kriterijumi koji predstavljaju osnovu za vrednovanje ponuda, prijem, otvaranje i vrednovanje ponuda i način odabira strateškog partnera za realizaciju projekta izgradnje bez upravljanja i održavanja samo - balansiranih solarnih elektrana velikog kapaciteta ukupne instalisane snage 1.000 MWAC, odnosno 1.200 MWDC sa baterijskim sistemima za skladištenje električne energije ukupne instalisane snage minimalno 200 MW i mogućnosti skladištenja od 400 MWh, koje će biti u vlasništvu i kojim će upravljati akcionarsko društvo Elektroprivreda Srbije (u daljem tekstu: Projekat).

Način izbora strateškog partnera 

Član 2

Izbor strateškog partnera vrši Vlada, na predlog radne grupe Vlade obrazovane odlukom Vlade o obrazovanju Radne grupe za izbor strateškog partnera u cilju realizacije Projekta (u daljem tekstu: Radna grupa), sa zadatkom da sprovede postupke izbora i pregovaranja sa izabranim strateškim partnerom u cilju zaključenja ugovora. 

Postupak izbora strateškog partnera obuhvata:

1) pripremu javnog poziva za podnošenje ponuda;

2) objavljivanje javnog poziva;

3) prijem, otvaranje i ocenu ponuda;

4) dostavljanje predloga Vladi o izboru strateškog partnera od strane Radne grupe;

5) donošenje odluke o izboru strateškog partnera od strane Vlade;

6) sprovođenje pregovora sa izabranim strateškim partnerom.

Radna grupa sačinjava javni poziv, pregleda dostavljenu dokumentaciju, sprovodi postupak vrednovanja ponuda i dostavlja Vladi na usvajanje predlog odluke o izboru strateškog partnera, vodi pregovore sa izabranim strateškim partnerom i sačinjava predlog ugovora.

U postupku prijema i otvaranja ponuda Radna grupa vodi zapisnik.

Načela javnog poziva

Član 3

Javni poziv se sprovodi primenom načela javnog nadmetanja na osnovu prikupljenih ponuda, načela transparentnosti i zabrane diskriminacije, načela zaštite životne sredine i načela efikasnosti.

Prilikom sprovođenja javnog poziva za izbor strateškog partnera za realizaciju projekta (u daljem tekstu: Javni poziv), izbora strateškog partnera za realizaciju Projekta i zaključenja ugovora o realizaciji Projekta sa strateškim partnerom, ne primenjuju se propisi kojima se uređuje postupak javne nabavke i propisi kojima se uređuje javno-privatno partnerstvo.

II SPROVOĐENJE JAVNOG POZIVA

Član 4

Javni poziv se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije", kao i na internet stranici Ministarstva rudarstva i energetike na srpskom jeziku i na stranom jeziku koji se uobičajeno koristi u međunarodnoj trgovini.

III SADRŽINA I ELEMENTI JAVNOG POZIVA

Član 5

Radna grupa priprema i objavljuje Javni poziv.

Javni poziv sadrži sledeće elemente:

1) uvodne informacije;

2) predmet Javnog poziva;

3) pravo učešća na Javnom pozivu;

4) kriterijume koji definišu pravo učešća na javnom pozivu;

5) kriterijume za ocenjivanje i izbor strateškog partnera;

6) dokumentaciju koja se mora podneti uz ponudu na Javni poziv;

7) način i rok podnošenja ponuda;

8) postupak donošenja odluke o izboru strateškog partnera;

9) način na koji se pružaju dodatne informacije ili pojašnjenja podnosiocu ponude;

10) druge informacije.

IV ROK I NAČIN DOSTAVLJANJA PONUDA

Član 6

Rok za dostavljanje ponuda je najmanje 50 (pedeset) dana od dana objavljivanja Javnog poziva u skladu sa članom 3. ove uredbe.

Ponude se podnose Ministarstvu rudarstva i energetike, preko pošte na adresu Nemanjina 22-26, 11000 Beograd, u zatvorenoj koverti, sa naznakom Ponuda na Javni poziv za izbor strateškog partnera za realizaciju projekta izgradnje bez upravljanja i održavanja samobalansiranih solarnih elektrana velikog kapaciteta sa baterijskim sistemima za skladištenje električne energije u Republici Srbiji ili neposredno na pisarnici (u zatvorenoj koverti sa punom adresom pošiljaoca na poleđini koverte).

Po prijemu sve ponude se dostavljaju Radnoj grupi neotvorene.

V KRITERIJUMI KOJI DEFINIŠU PRAVO UČEŠĆA NA JAVNOM POZIVU

Član 7

Kriterijumi koji definišu pravo učešća na javnom pozivu su uslovi koje podnosilac ponude mora obavezno da ispunjava kako bi učestvovao u postupku za izbor strateškog partnera.

Kriterijumi iz stava 1. ovog člana se ne boduju.

Podnosilac ponude može biti domaće i strano pravno lice, kao i konzorcijum domaćih i/ili stranih pravnih lica.

Kriterijumi iz stava 1. ovog člana su:

1) za domaće pravno lice da je registrovano kod nadležnog organa, što se dokazuje izvodom iz Agencije za privredne registre, odnosno izvodom iz registra nadležnog Privrednog suda;

2) za strano pravno lice da ima registrovan ogranak u Republici Srbiji, što se dokazuje izvodom iz Agencije za privredne registre, odnosno izvodom iz registra nadležnog Privrednog suda;

3) za strano pravno lice koje nema registrovan ogranak u Republici Srbiji, da u momentu podnošenja ponude dostavi izjavu kojom se obavezuje da osnuje ogranak u Republici Srbiji za realizaciju Projekta pre potpisivanja ugovora. Pored ove izjave, ovo strano pravno lice dužno je da dostavi i ispravu nadležnog stranog organa kojom dokazuje da je registrovano u matičnoj državi;

4) za konzorcijum (Consortium ili Joint Venture), potrebno je da podnosilac ponude dostavi ugovor o međusobnoj poslovno-tehničkoj saradnji za realizaciju Projekta, kao i ispravu nadležnog stranog organa kojom dokazuje da je registrovan u matičnoj državi (za svakog člana konzorcijuma);

5) da se podnosilac ponude ne nalazi pod sankcijama i/ili isključenjima (uključujući sve odluke koje imaju za posledicu privremeno ili trajno isključenje, kao što su privremena suspenzija ili zabrana učestvovanja na tenderima, uslovno neisključivanje i sl.) od strane međunarodnih razvojnih banaka, kao što su Svetska banka, Afrička razvojna banka, Azijska razvojna banka, Evropska banka za obnovu i razvoj, Evropska investiciona banka ili Međuamerička razvojna banka, što se dokazuje prikazom trenutne liste na veb stranici međunarodnih razvojnih banaka u momentu podnošenja ponude, s tim da u slučaju da je podnosilac ponude u konzorcijumu (Consortium ili Joint Venture), neophodno je da svaki član pojedinačno ispuni zahtev;

6) da su izvršeni značajni radovi na izgradnji najmanje 25.000MW elektroenergetskih projekata (elektrana za proizvodnju električne energije), što se dokazuje potvrdom naručioca uz opis izvedenih radova;

7) da podnosilac ponude ima više od 5.000 zaposlenih što dokazuje izjavom ponuđača;

8) da podnosilac ponude ima godišnji obrt finansijskih sredstava u poslednje tri godine (2020, 2021. i 2022. godine) u iznosu od pet milijardi dolara po godini što se dokazuje dostavljanjem izjave nezavisnog revizora (finansijski izveštaj revizora);

9) podnosilac ponude treba da dostavi izjavu o izvršenim preliminarnim radovima na razvoju projekta, za solarne elektrane i baterijske sisteme za skladištenje električne energije koji po kapacitetu treba da budu jednaki ili veći od kapaciteta Projekta. Izveštaj ili izveštaji o izvršenim preliminarnim radovima dostavljaju se u elektronskom obliku na CD koji je deo ponude;

10) da je ponuđač uspešno realizovao najmanje jedan ugovor iste ili slične prirode, na osnovu koga su razvijene i izgrađene solarne fotonaponske elektrane ukupne instalisane snage najmanje 300 MWp, što se dokazuje potvrdom naručioca;

Ugovorima iste ili slične prirode smatraće se ugovori koji za predmet imaju pružanje usluga razvoja i izgradnje solarnih fotonaponskih elektrana, koji su zaključeni za potrebe elektroprivrednih kompanija;

11) da je ponuđač uspešno realizovao najmanje jedan ugovor iste ili slične prirode do nivoa potpunog razvoja projekta (kompletno izrađena tehnička dokumentacija sa izdatim dozvolama za izgradnju) i obezbeđenja finansiranja za solarne fotonaponske elektrane ukupne instalisane snage barem 400 MWp što se dokazuje potvrdom naručioca.

Ugovorima iste ili slične prirode smatraće se ugovori koji za predmet imaju pružanje usluga razvoja i izgradnje solarnih fotonaponskih elektrana, koji su zaključeni za potrebe elektroprivrednih kompanija;

12) drugi kriterijumi određeni Javnim pozivom.

Dokaze iz stava 4. tač. 1) i 2) ovog člana, o kojima se vodi službena evidencija, pribavlja Ministarstvo u skladu sa zakonom.

U slučaju da je podnosilac ponude novoosnovano pravno lice, odnosno ogranak, ispunjenost kriterijuma podnosilac ponude dokazuje preko referenci povezanog lica u smislu Zakona o privrednim društvima.

Kriterijume iz stava 4. tač. 6)-11) ovog člana, članovi konzorcijuma ispunjavaju zajedno.

Pored kriterijuma iz stava 4. ovog člana podnosilac ponude je dužan da u ponudi dostavi:

1) izjavu o prihvatanju obaveze da će izgradnju ponuđenih solarnih elektrana i završiti najkasnije do 1. juna 2028. godine, koja će biti sastavni deo ugovora sa izabranim strateškim partnerom;

2) izjavu o prihvatanju obaveze od strane podnosioca ponude da će angažovati i domaće podizvođače, koja će biti sastavni deo ugovora sa izabranim strateškim partnerom;

3) pismo o namerama međunarodnih finansijskih institucija, banaka, reputabilnih eksport kreditnih agencija, odnosno drugih izvora finansiranja za realizaciju Projekta. Finansiranje treba da bude pogodno za javno finansiranje Projekta sa odložnom otplatom tokom izgradnje projekta uz dugi rok otplate (minimalno 15 godina) i uz ostale uslove prihvatljive za Republiku Srbiju;

4) bankarsku garanciju za ozbiljnost ponude, u visini određenoj Javnim pozivom;

5) izjavu ponuđača da će u okviru ugovorene cene snositi sve troškove realizacije kompletnog Projekta, što uključuje, ali nije ograničeno na pribavljanje dozvola, izgradu planske i tehničke dokumentacije ukoliko se na lokacijama predviđenim za izgradnju moraju angažovati nosioci isključivih prava za izradu planske i tehničke dokumentacije na toj teritoriji, Strateške procene uticaja na životnu sredinu i Studije o proceni uticaja na životnu sredinu, kao i Studije zaštite kulturnog i arheološkog nasleđa i ratnih memorijala uz sprovođenje prethodnih arheoloških istraživanja, u skladu sa međunarodnim standardima, zaštitnih arheoloških iskopavanja, čuvanje i publikovanje dobara koja uživaju prethodnu zaštitu do njihove predaje na čuvanje ovlašćenoj ustanovi zaštite, i drugih studija tokom izrade tehničke dokumentacije, a sve po sistemu "ključ u ruke";

6) Podnosilac ponude treba da dostavi pismo proizvođača opreme kojim konkretnom ponuđaču potvrđuje zahtevane tehničke karakteristike, količinu ugrađenih proizvoda, kao i da potvrdi mogućnosti isporuke proizvoda potrebnih za realizaciju Projekata strateškog partnera za kapacitete solarnih elektrana instalisane snage 1GW, u skladu sa ponudom, i to:

6.1) solarnih panela dugog životnog veka, visoke efikasnosti i male degradacije proizvodnje, koja tokom 30 godina eksploatacije neće pasti ispod 82% od početnog kapaciteta, koje proizvodi kompanija koja je instalirala panele na preko 5.000 MW solarnih elektrana;

6.2) sistema za postavljanje solarnih panela sa jednoosnim praćenjem, dugog životnog veka od barem 30 godina, koje proizvodi kompanija koja je instalirala svoje sisteme na preko 30 000MW solarnih elektrana;

6.3) invertora dugog životnog veka i visoke efikasnosti (preko 98.5%), koje proizvodni kompanija koja je instalirala preko 10,000 MW svojih invertora;

6.4) energetskih transformatora visoke pouzdanosti i dugog životnog veka koje proizvodi kompanija koja je integrisala na mrežu preko 200.000 MVa elektroenergetskih instalacija;

6.5) baterijskih sistema za skladištenje električne energije dugog životnog veka i pouzdanosti, koje proizvodi kompanija koja je instalirala preko 10,000 MWh baterijskih sistema za skladištenje električne energije;

7) izjavu ponuđača da će realizovati Projekat koji ispunjava zahteve definisane članom 8. ove uredbe koji nisu navedeni kao kriterijumi koji predstavljaju osnovu za vrednovanje ponuda, a koja će biti sastavni deo ugovora o realizaciji projekta sa izabranim strateškim partnerom.

VI KRITERIJUMI KOJI PREDSTAVLJAJU OSNOVU ZA VREDNOVANJE PONUDA

Član 8

Kriterijumi koji predstavljaju osnovu za vrednovanje ponuda su kriterijumi na osnovu kojih se ocenjuje ponuda.

Ponude se rangiraju na osnovu zbira bodova, tako da je prvorangirana ponuda sa najvećim brojem bodova.

Kriterijumi iz stava 1. ovog člana su:

1) Poslovni kriterijum: ponuđena ukupna instalisana snaga baterijskih sistema za skladištenje električne energije - 20 bodova. Najmanja dozvoljena ponuđena instalisana snaga punjenja i pražnjenja 200 MW kapaciteta 400 MWh, dok je najviša dozvoljena ponuđena instalisana snaga punjenja i pražnjenja 300 MW kapaciteta 600 MWh.

Kriterijum se dokazuje potvrdom isporučioca opreme da će u predloženom kapacitetu dostaviti baterijske sisteme za skladištenje električne energije;

1) Ljudski resursi ponuđača: broj i struktura stručnih kadrova ponuđača - 20 bodova:

(1) Broj inženjera elektrotehnike - 4 boda (minimalno 4 inženjera);

(2) Broj inženjera mašinstva - 4 boda (minimalno 1 inženjer);

(3) Broj inženjera građevine - 4 boda (minimalno 3 inženjera);

(4) Broj ostalih inženjera (tehnologija, ekologija, itd.) - 4 boda (minimalno 4 inženjera);

(5) Broj tehničara za montažu - 4 boda (minimalno 10 inženjera).

Kriterijum se dokazuje izjavom ponuđača;

3) Garantni rok ključnih komponenti opreme - 30 bodova:

(1) Garantni rok solarnih panela (u godinama) - 6 bodova (minimalno 2 godine);

(2) Garantni rok sistema za postavljanje solarnih panela (u godinama) - 6 bodova (minimalno 2 godine);

(3) Garantni rok invertora (u godinama) - 6 bodova (minimalno 2 godine);

(4) Garantni rok energetskih transformatora (u godinama) - 6 bodova (minimalno 2 godine);

(5) Garantni rok baterijskih sistema (u godinama) - 6 bodova (minimalno 2 godine).

Kriterijum se dokazuje izjavom proizvođača opreme;

4) Tehničke karakteristike ključnih komponenti - 30 bodova:

(1) Garantovani stepen degradacije solarnih panela nakon prve godine (u %) - 7 bodova (maksimalno 0.7%);

(2) Kapacitet solarnog panela nakon 30 godina eksploatacije u odnosu na nominalni kapacitet (u %) - 7 bodova (minimum 82%);

(3) Nominalna efikasnost invertora (u %) - 6 bodova (minimum 95%);

(4) Nominalna efikasnost energetskih transformatora (u %) - 5 bodova (minimum 98%);

(5) AC-AC efikasnost jednog ciklusa punjenja baterije (iz mreže) i pražnjenja baterije (u mrežu) na početku eksploatacije - 5 bodova (minimum 85%).

Kriterijum se dokazuje izjavom proizvođača opreme i odgovarajućim tehničkim sertifikatima.

Najmanje i/ili najveće dozvoljene vrednosti su zahtevi koje ponuđač mora da ispuni da bi realizovao Projekat i ne predstavljaju osnovu za vrednovanje ponuda.

Podnosilac prijave sa najboljom vrednosti pojedinačnog kriterijuma koji predstavlja osnovu za vrednovanje ponude biće ocenjen sa maksimalnim brojem bodova, podnosilac sa najlošijom vrednosti pojedinačnog kriterijuma biće ocenjen sa 0 bodova, dok će ostali ponuđači biti ocenjeni proporcionalno u odnosu na raspon između najviše i najniže vrednosti tog kriterijuma.

Ukoliko postoje dve ili više ponuda sa istim brojem bodova, prednost će imati ponuda ponuđača koji ima veći godišnji obrt finansijskih sredstava u poslednje tri godine (2020, 2021. i 2022. godine).

U slučaju da je podnosilac ponude novoosnovano pravno lice, odnosno ogranak, ispunjenost kriterijuma iz stava 3. tačka 2) ovog člana podnosilac ponude dokazuje preko referenci člana, odnosno povezanog lica.

VII PRIJEM, OTVARANJE I VREDNOVANJE PONUDA

Prijem ponuda

Član 9

Prijem ponuda se vrši na način propisan članom 6. st. 2. i 3. ove uredbe i Javnim pozivom.

Radna grupa utvrđuje blagovremenost pristiglih ponuda.

Neblagovremene ponude se ne otvaraju i neće se uzeti u razmatranje.

Otvaranje i vrednovanje ponuda

Član 10

Blagovremene ponude Radna grupa otvara, na način utvrđen ovom uredbom i Javnim pozivom.

Otvaranju ponuda može da prisustvuje po jedan ovlašćeni predstavnik podnosilaca ponuda.

O postupku prijema i otvaranja ponuda Radna grupa vodi zapisnik.

Prilikom vrednovanja ponuda Radna grupa prvo utvrđuje ispunjenost kriterijuma iz člana 7. ove uredbe. Ponude koje ne ispunjavaju navedene kriterijume ne uzimaju se u dalje razmatranje.

Bodovanje ponuda koje ispunjavaju kriterijume iz člana 7. ove uredbe vrši se na osnovu kriterijuma iz člana 8. ove uredbe i dodeljuje im se relativan značaj u skladu sa ovom uredbom i Javnim pozivom.

Obaveza čuvanja poverljivosti ponuda

Član 11

Radna grupa je obavezna da čuva poverljivost i tajnost tehničkih, ekonomskih i drugih podataka iz dostavljenih ponuda.

Nakon otvaranja ponuda svaki član Radne grupe potpisuje izjavu o odsustvu sukoba interesa, a u cilju zaštite integriteta postupka.

VIII NAČIN ODABIRA STRATEŠKOG PARTNERA ZA REALIZACIJU PROJEKTA

Dostavljanje Vladi predloga odluke o izboru strateškog partnera

Član 12

Radna grupa nakon sprovedenog postupka vrednovanja ponuda dostavlja Vladi na usvajanje predlog odluke o izboru strateškog partnera i izveštaj o sprovedenom postupku u skladu sa zakonom kojim se uređuje korišćenje obnovljivih izvora energije, ovom uredbom i Javnim pozivom.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži zaključke o ispunjenosti kriterijuma i predlog rang liste u skladu sa ovom uredbom i Javnim pozivom.

Ukoliko nijedna ponuda ne ispunjava propisane uslove, Radna grupa o tome sačinjava poseban izveštaj koji dostavlja Vladi.

Izbor strateškog partnera od strane Vlade

Član 13

Po prijemu predloga odluke i izveštaja Radne grupe iz člana 12. stav 1. ove uredbe Vlada donosi odluku o izboru strateškog partnera ili obustavlja postupak.

Postupak se obustavlja ukoliko blagovremeno nije pristigla nijedna ponuda, ukoliko pristigle ponude ne ispunjavaju opšte kriterijume ili ukoliko prestane potreba za realizacijom Projekta.

Kao strateški partner smatra se i konzorcijum, kao i svako povezano lice, odnosno lica strateškog partnera odnosno bilo koje privredno društvo ili društva koje strateški partner i/ili njegovo povezano lice ili lica osnuju za potrebe realizacije projekta koji su predmet Javnog poziva, u skladu sa propisima kojima se uređuju privredna društva.

Sprovođenje pregovora sa izabranim strateškim partnerom

Član 14

Nakon što Vlada donese odluku o izboru strateškog partnera, Radna grupa sa izabranim strateškim partnerom pregovara o elementima ugovora, na osnovu platforme o pregovorima koje donosi Vlada.

Nakon početka pregovora iz stava 1. ovog člana Vlada kao finansijer sprovodi pregovore o uslovima finansiranja koji će biti sastavni deo ugovora o finansiranju sa međunarodnim finansijskim institucijama, bankama, odnosno reputabilnim eksport kreditnim agencijama pri čemu Republika Srbija može da izabere i drugi vid finansiranja Projekta u zavisnosti od finansijskih uslova i budžetskih mogućnosti.

Radna grupa Vlade po sprovedenim pregovorima sa izabranim strateškim partnerom, nakon usaglašenih elemenata ugovora o finansiranju iz stava 2. ovog člana dostavlja izveštaj Vladi sa predlogom da se ugovor sa izabranim strateškim partnerom zaključi ili da Vlada donese drugu odluku o daljem postupku u zavisnosti od rezultata pregovora.

Vlada, kao finansijer, investitor i izabrani strateški partner zaključuju ugovor o realizaciji Projekta.

Ako izabrani strateški partner ne zaključi ugovor smatraće se da je odustao od Ponude i učestvovanja u postupku.

U slučaju iz stava 5. ovog člana, a na osnovu već dostavljenog izveštaja o sprovedenom postupku i predloga rang liste, Vlada donosi odluku o daljem postupku, nakon čega Radna grupa pregovara o elementima ugovora sa sledeće rangiranim strateškim partnerom.

Ugovor o realizaciji projekta stupa na snagu nakon potpisivanja i stupanja na snagu ugovora o finansiranju Projekta.

IX STUPANJE NA SNAGU 

Član 15

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".