AKCIONI PLAN
ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE UNAPREĐENJA POLOŽAJA OSOBA SA INVALIDITETOM U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2020. DO 2024. GODINE, U PERIODU OD 2023. DO 2024. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 59/2023)

 

I UVOD

Vlada Republike Srbije donela je Strategiju unapređenja položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji za period od 2020. do 2024. godine (u daljem tekstu: Strategija), s ciljem unapređenja i poboljšanja sveukupnog društvenog i ekonomskog položaja osoba sa invaliditetom i njihovog ravnopravnog učešća u društvu.

Radi sprovođenja Strategije sačinjen je prvi Akcioni plan za period od 2021. do 2022. godine. S obzirom na istek roka za primenu prvog Akcionog plana, u cilju daljeg sprovođenja Strategije u periodu njenog važenja, sačinjen ja Akcioni plan za period od 2023. do 2024. godine, usaglašen sa Zakonom o planskom sistemu Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 30/18), Zakonom o ministarstvima ("Službeni glasnik RS", br. 128/20 i 116/22) i Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 138/22).

II METODOLOŠKE NAPOMENE I KONSULTATIVNI PROCES

Ovaj akcioni plan izrađen je na osnovu izveštaja o sprovođenju Akcionog plana za sprovođenje Strategije unapređenja položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji za period od 2020. do 2024. godine, u periodu od 2021. do 2022. godine

Izveštaji o realizaciji aktivnosti treba da sadrže podatke (npr. broj realizovanih obuka, broj učesnika obuka, broj realizovanih projekata i utrošena sredstva, broj razvijenih odnosno pruženih usluga i broj korisnika tih usluga, broj realizovanih tribina i sl. i broj učesnika, broj biračkih mesta pristupačnih osobama sa invaliditetom, broj parking karata, broj popusta za struju, da li je planirani dokument usvojen i kakva je njegova realizacija, da li je neki entitet/npr. fond/formiran, da li je realizovana planirana analiza i koji su njeni ključni nalazi i preporuke, koliko je realizovano javnih nabavki kojima su obezbeđene IKT za pristupačne informacije, broj projekata i medijskih sadržaja koji su podržani i sredstva koja su u to uložena, da li je planirana pristupačnost realizovana i na koji način, broj prilagođenih udžbenika i drugih nastavnih sredstava po školskoj godini, broj ustanova u kojima su izvršena razumna prilagođavanja i koje su to ustanove i sl.), sve s obzirom na prirodu i intencije konkretne aktivnosti. Predmetni podaci u izveštajima neophodni su da bi se na osnovu njih stekao jasan uvid u obim i sadržinu realizovanih aktivnosti, kao i da bi se mogla meriti realizovanost mere odnosno cilja u okviru kojeg se konkretne aktivnosti i mere nalaze.

Akcioni plan, obuhvata period od 2023. do 2024. godine, a konkretizacijom svih mera i aktivnosti koje će biti preduzete u navedenom periodu unapređuje se delovanje odgovornih institucija i omogućava praćenje postignutih rezultata i kvalitetno izveštavanje, kao i blagovremena revizija ciljeva i identifikovanih mera, zarad boljeg planiranja u budućnosti.

Akcioni plan je strukturno podeljen u odnosu na jedan opšti i tri posebna cilja:

Opšti cilj: Izjednačavanje mogućnosti osoba sa invaliditetom u uživanju svih građanskih, političkih, ekonomskih, socijalnih i kulturnih prava, uz puno poštovanje njihovog dostojanstva i individualne autonomije, obezbeđivanja nezavisnosti, slobode izbora i pune i efektivne participacije u svim oblastima društvenog života, uključujući i život u zajednici.

- Poseban cilj 1 - Povećana društvena inkluzija osoba sa invaliditetom u svim oblastima društvenog života,

- Poseban cilj 2 - Obezbeđeno uživanje prava osoba sa invaliditetom na poslovnu sposobnost i porodični život na ravnopravnoj osnovi sa drugima i efikasna zaštita od diskriminacije, nasilja i zlostavljanja i

- Poseban cilj 3 - Sistemsko uvođenje perspektive invaliditeta u donošenje, sprovođenje i praćenje javnih politika.

U okviru svakog od posebnih ciljeva se nalaze mere i aktivnosti koje doprinose dostizanju postignutih ciljeva.

Usvajanju Akcionog plana prethodio je proces sprovođenja javne rasprave u skladu sa članom 36. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije. Javna rasprava o Predlogu akcionog plana održana je u toku decembra 2022. godine i januara 2023. godine. U postupku pripreme Predloga akcionog plana sprovedene su konsultacije sa organima državne uprave i nezavisnim institucijama nosiocima planiranih mera i aktivnosti, kojima je pre sprovođenja javne rasprave, odnosno tokom novembra 2022. godine, upućen Predlog akcionog plana sa molbom da daju primedbe i sugestije na dostavljeni Predlog, kao i da razmotre sve predložene iznose mogućih potrebnih sredstava, bilo da se radi o ljudskim resursima ili drugim potrebama, za realizaciju aktivnosti u novom planskom periodu, te ukoliko sa njima nisu saglasni, da ih koriguje u skladu sa novim procenama potreba resursa i drugih izdataka za 2023. i 2024. godinu. Istovremeno, u skladu sa Pravilnikom o načinu iskazivanja i izveštavanja o procenjenim finansijskim efektima zakona, drugog propisa ili drugog akta na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje ("Službeni glasnik RS", broj 32/15), zatraženo je da se prema eventualnim novim procenama ili prihvaćenim iznosima iz prethodnog perioda, iskažu procene sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti. Svoje mišljenje sa primedbama, sugestijama i iskazanim procenama potrebnih finansijskih sredstava dostavili su: Ministarstvo pravde, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog, Nacionalna služba za zapošljavanje, Ministarstvo prosvete, Nacionalna akademija za javnu upravu, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, Ministarstvo zdravlja i organizacione jedinice u sastavu Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, čija su mišljenja razmotrena i ugrađena u odgovarajući deo Predloga akcionog plana. Pored organa državne uprave i nezavisnih institucija, konsultacije su vršene i sa Nacionalnom organizacijom osoba sa invaliditetom Srbije - NOOIS, čiji su predstavnici bili uključeni u sve faze pripreme Predloga akcionog plana. Sve njihove primedbe i sugestije su razmotrene tokom više održanih konsultativnih sastanaka, a one koje su mogle biti prihvaćene unete su u Predlog akcionog plana. Po okončanju postupka javne rasprave, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja analiziralo je primedbe, predloge i sugestije učesnika u javnoj raspravi i sačinilo izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o Predlogu akcionog plana i isti objavilo na internet stranici Ministarstva. Akcioni plan je nakon završetka javne rasprave konačno razmotren u Ministarstvu, i spreman na prosleđivanje svim nadležnim resorima, radi davanja mišljenja i usvajanja od strane Vlade Republike Srbije.

III PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA

Akcionim planom predviđeno je da se opšti cilj realizuje kroz tri posebna cilja, čija implementacija će se ostvarivati kroz veći broj mera koje sadrže pojedinačne aktivnosti u periodu od 2023. do 2024. godine.

Procena finansijskih sredstava neophodnih za realizaciju posebnih ciljeva, mera i aktivnosti vršena je od strane predlagača Akcionog plana (Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja) i nosilaca pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana, a u skladu sa plansko-budžetskim procedurama. U tom smislu, nosioci pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana izvršili su okvirnu procenu troškova angažovanja ljudskih i drugih resursa i potreba za realizaciju planiranih aktivnosti, u skladu sa usvojenim Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 138/22), a koji su uneti u propisane PFE obrasce o finansijskim efektima iskazanih procenjenih okvirnih troškova na budžet, a u skladu sa Pravilnikom o načinu iskazivanja i izveštavanja o procenjenim finansijskim efektima zakona, drugog propisa ili drugog akta na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje ("Službeni glasnik RS", broj 32/15).

Za sprovođenje ovog akcionog plana finansijska sredstva su planirana Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 138/22). Sredstva su planirana u okviru razdela nadležnog Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja ili drugih ministarstava, odnosno državnih organa koji su nosioci pojedinačnih aktivnosti iz ovog akcionog plana.

Ukupno obezbeđena sredstva po navedenim programima obuhvataju i sredstva za realizaciju pojedinačnih aktivnosti iz ovog akcionog plana, iskazana po određenim pojedinačnim aktivnostima, koje su grupisane u okviru pojedinih vrsta mera, a po razdelima iz Zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu, struktura je sledeća:

1. Razdeo 30 - Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, sredstva su obezbeđena u okviru sledećih programa:

U okviru Programa 0902 - Socijalna zaštita:

- Programska aktivnost/Projekat 0006 - Zaštita položaja OSI u iznosu od 468.915.000, 00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu i

- Programska aktivnost 0003 - Prava korisnika socijalne zaštite u iznosu od 12.816.396.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu.

U okviru Programa 0802 - Uređenje sistema rada i radno - pravnih odnosa, Programska aktivnost 0002 - Administracija i upravljanje u iznosu od 2.300.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu.

U okviru Programa 0803 - Aktivna politika zapošljavanja, i to:

- Programska aktivnost 0005 - Podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom putem NSZ, u iznosu od 550.000.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu i

- Programska aktivnost/Projekat 0004 - Podrška preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom u iznosu od 625.000.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu.

2. Razdeo 22 - Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u okviru Programa 0702 - Realizacija infrastrukturnih projekata od značaja za Republiku Srbiju, Programska aktivnost 5015 - Projekat mađarsko - srpske železnice, u ukupnom iznosu od 6.384.979.000,00 dinara, od čega u 2023. godini 3.004.379.000,00 dinara, sa projekcijom za 2024. godinu u iznosu od 3.380.600.000,00 dinara.

3. Razdeo 38 - Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, Program 1204 - Sistem javnog informisanja, Programska aktivnost 0007 - Podrška informisanju OSI u iznosu od 15.000.000,00 dinara i projekcijom istog iznosa za 2024. godinu.

4. Razdeo 31 - Ministarstvo sporta, Program 1303 - Razvoj sportske infrastrukture, Programska aktivnost 0001 - Izgradnja i kapitalno održavanje sportske infrastrukture u iznosu od 5.000.000,00 dinara u 2023. godini.

5. Razdeo 23 - Ministarstvo pravde, Program 1607 Upravljanje izvršenjem krivičnih sankcija, Programska aktivnost 5008 - Rekonstrukcija smeštajnih kapaciteta po zavodima u okviru Uprave za izvršenje krivičnih sankcija, u iznosu od 10.000.000,00 dinara, prema projekciji za 2024. godinu.

6. Razdeo 23.1. Pravosudna akademija, u okviru Programa 1602 - Uređenje i upravljanje u sistemu pravosuđa, Programska aktivnost 0009 - Stručno usavršavanje za postojeće i buduće nosioce pravosudne funkcije u iznosu od 6.067.000,00 dinara u 2023. godini i projekcijom istog iznosa i za 2024. godinu.

7. Razdeo 26 - Ministarstvo prosvete, u okviru sledećih programa:

- Program 2003 - Osnovno obrazovanje, Programska aktivnost 0010 - Nabavka nastavnih sredstava za učenike, polaznike i ustanove u iznosu od 25.500.000,00 dinara, sa projekcijom iznosa od 26.000.000,00 dinara za 2024. godinu i

- Program 2001 - Uređenje, nadzor i razvoj svih nivoa obrazovnog sistema, u okviru dve programske aktivnosti i to: a) Programska aktivnost 0001 - Utvrđivanje zakonskih okvira i praćenje razvoja obrazovanja na svim nivoima u iznosu od 1.299.000,00 dinara u 2023. godini i 535.000,00 dinara u 2024. godini i b) Programska aktivnost 0012 - Povećanje dostupnosti obrazovanja i vaspitanja, prevencija osipanja i diskriminacije u iznosu od 950.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom iznosa od 1.000.000,00 dinara za 2024. godinu.

8. Razdeo 27 - Ministarstvo zdravlja, Program 1801 - uređenje i nadzor u oblasti zdravstva, Programska aktivnost 0001 - Uređenje zdravstvenog sistema, u iznosu od 6.655.000,00 dinara i projekcijom istog iznosa za 2024. godinu.

9. Razdeo 37 - Ministarstvo turizma i omladine, program 1302 - Omladinska politika, Programska aktivnost 0005 - Programi i projekti podrške mladima u obrazovanju, vaspitavanju, bezbednosti, zdravlju i participaciji, u iznosu od 4.000.000,00 dinara u 2023. godini i projekciji istog iznosa za 2024. godinu.

10. Razdeo 34 - Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju, u okviru Programa 0903 - Porodično pravna zaštita građana, Programska aktivnost 0004 - Administracija i upravljanje, u iznosu od 554.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu.

11. Razdeo 33 - Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog, u okviru Programa 1001 - Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0005 - Stvaranje uslova za politiku jednakih mogućnosti u iznosu od 35.000,00 dinara u 2023. godini.

12. Razdeo 63 - Nacionalna akademija za javnu upravu, u okviru Programa 0615 - Stručno usavršavanje u javnoj upravi, Programska aktivnost 0001 - Programiranje i sprovođenje programa stručnog usavršavanja u javnoj upravi, u iznosu od 139.000,00 dinara u 2023. godini, sa projekcijom istog iznosa sredstava i za 2024. godinu.

13. Razdeo 10 - Zaštitnik građana, Program 1001 - Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0009 - Kontrola zakonitosti postupanja organa javne uprave, u iznosu od 93.000,00 dinara u 2023. godini, odnosno 81.000,00 dinara u 2024. godini.

14. U Finansijskom planu Nacionalne službe za zapošljavanje za 2023. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 139/22), sredstva su obezbeđena u okviru sledećih programa:

- Program 0810 - Podrška sprovođenju poslova iz nadležnosti NSZ, Programska aktivnost 0001 - Administracija i upravljanje, u okviru iznosa od 5.817.459.000,00 dinara, i

- Programa 0803 - Aktivna politika zapošljavanja, kroz sledeće dve programske aktivnosti: Programska aktivnost 0006 - Programi i mere aktivne politike zapošljavanja, u okviru iznosa od 6.300.000.000,00 dinara i programske aktivnosti 0007 - Programi i mere za podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom iz dotacija Budžeta Republike Srbije u iznosu od 550.000.000,00 dinara sa istim projekcijama u finansijskom planu Nacionalne službe za zapošljavanje i za 2024. godinu.

Sva procenjena sredstva za realizaciju planiranih aktivnosti u ovom akcionom planu kreću se u okviru dozvoljenih višegodišnjih budžetskih limita i usklađuju se sa srednjoročnim okvirom rashoda iz budžetske procedure za 2023. godinu, kao i u skladu sa limitima koje Ministarstvo finansija odredi za naredne godine za odgovarajuće razdele.

Procenjena sredstva za realizaciju planiranih mera i pojedinačnih aktivnosti u okviru tih mera iskazana su u poglavlju VI. Tabela Akcionog plana.

IV PRAĆENJE SPROVOĐENJA AKCIONOG PLANA

Sadržaj akcionog plana uneće se u Jedinstveni informacioni sistem za planiranje, praćenje sprovođenja, koordinaciju javnih politika i izveštavanje i sprovešće se izveštavanje o rezultatima sprovođenja akcionog plana kroz ovaj sistem. O rezultatima sprovođenja akcionog plana izveštavaće se u roku od 120 dana po isteku svake kalendarske godine od dana usvajanja.

Za koordinaciju i izveštavanje realizacije Akcionog plana zadužen je Savet za osobe sa invaliditetom Vlade Republike Srbije (preko Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja).

U cilju praćenja postignutih rezultata i procene uspešnosti realizacije mera i aktivnosti, sva tela zadužena za njihovo sprovođenje u obavezi su da pripremaju izveštaje koje dostavljaju povremenom radnom telu Vlade - Savetu za osobe sa invaliditetom, preko Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, nakon čega će sažeti prikaz izveštaja o sprovođenju Strategije biti objavljen na internet prezentaciji tog ministarstva.

O rezultatima sprovođenja Akcionog plana izveštava se po isteku svake kalendarske godine, u cilju analize postignutih rezultata i procenu potreba osoba sa invaliditetom u odnosu na te rezultate, a takođe i da bi se moglo ukazati na nosioce koji u toku izveštajnog perioda nisu u dovoljnoj meri realizovali predviđene aktivnosti i usmerili se na postizanje predviđenih ciljeva.

Institucije - nosioci aktivnosti razmenjivaće informacije sa organizacijama civilnog društva o realizovanim programima, projektima i aktivnostima koji doprinose realizaciji mera.

Izveštaji svih tela zaduženih za sprovođenje mera i aktivnosti predviđenih Akcionim planom, sadrže podatke o:

1. realizaciji ciljeva Strategije, kao i mera i aktivnosti predviđenih Akcionim planom po pojedinačnim oblastima, kroz dostavljenje statističkih i drugih podataka o realizovanim aktivnostima i broju uključenih lica;

2. finansijskim sredstvima utrošenim za realizaciju predviđenih mera i aktivnosti u toku izveštajnog perioda;

3. planiranim sredstvima za tekuću godinu i projekcijama za naredne dve godine, u skladu sa mogućnostima budžeta i planovima organa;

4. projektnim aktivnostima na međunarodnom nivou po osnovu kojih se obezbeđuju sredstva za određene namene u vezi sa unapređenjem položaja osoba sa invaliditetom i iznosom tih sredstava na nivou tekuće godine.

U skladu sa Zakonom o planskom sistemu Republike Srbije, o sprovođenju ovog akcionog plana, biće izveštavana i Vlada jednom godišnje.

V ZNAČENJE IZRAZA SADRŽANIH U AKCIONOM PLANU

U okviru Akcionog plana koriste se sledeće skraćenice:

VS

Vrhovni sud

MGSI

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

MRZBSP

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

MBPD

Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

MLJMPDD

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog

MTO

Ministarstvo turizma i omladine

MIT

Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

MK

Ministarstvo kulture

MPS

Ministarstvo prosvete

MDULS

Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave

MS

Ministarstvo sporta

MP

Ministarstvo pravde

PA

Pravosudna akademija

NAJU

Nacionalna akademija za javnu upravu

PZR

Poverenik za zaštitu ravnopravnosti

MUP

Ministarstvo unutrašnjih poslova

VJT

Vrhovno javno tužilaštvo

MPR

Ministarstvo privrede

NSZ

Nacionalna služba za zapošljavanje

MZ

Ministarstvo zdravlja

MF

Ministarstvo finansija

JLS

Jedinice lokalne samouprave

CROSO

Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja

ZG

Zaštitnik građana

OCD

Organizacije civilnog društva

UN OHCHR

Tim UN za ljudska prava

OSI

osobe sa invaliditetom

 

Mere u Akcionom planu podeljene su na:
- Regulatorne (R)
- Podsticajne (PO)
- Informativno-edukativne (IE)
- Mere institucionalno-upravljačko-organizacione (IUO)
- Mere obezbeđenja dobara i pružanja usluga (ODU)
Skraćenice za oznake programskog budžeta su:

 

- PG

Budžetski program

- PA

Programska aktivnost

- Ek. klasif.

Ekonomska klasifikacija

- 01 - Opšti prihodi i primanja budžeta

Izvor finansiranja

U Akcionom planu mere su označene s obzirom na aktivnosti koje pretežno upućuju na konkretnu vrstu mere.

VI TABELA AKCIONOG PLANA

Tabelu Akcionog plana, koja je sastavni deo ovog plana, možete pogledati OVDE

VII ZAVRŠNI DEO

Ovaj akcioni plan objaviti na internet stranici Vlade, na portalu e-Uprava i na internet stranici Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, u roku od sedam radnih dana od dana usvajanja.

Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".