ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA("Sl. list grada Zaječara", br. 19/2023) |
Ovom Odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara, posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, po potrebi i eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.
Ovom Odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti i načelo informisanja javnosti.
Načelo prioriteta
Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Zaječara predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.
Načelo primarne uloge lokalnih zajednica
Organi grada Zaječara i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa grada Zaječara, imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Zaječara.
Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava
Organi grada Zaječara, Štab za vanredne situacije grada Zaječara na teritoriji grada Zaječara i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritorija grada Zaječara, staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da nijedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, su dužni da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Zaječara.
Načelo participativnosti i solidarnosti
Svi građani na prostoru grada Zaječara koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći, kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru grada Zaječara.
Načelo infomisanja javnosti
Gradonačelnik grada Zaječara i Štab za vanredne situacije grada Zaječara na teritoriji grada Zaječara imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada Zaječara. Informisanje se obezbeđuje održavanjem konferencija za štampu, izdavanjem saopštenja itd.
III SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA
Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Zaječaru su:
1. Skupština grada Zaječara (u daljem tekstu: Skupština grada);
2. Gradonačelnik grada Zaječara (u daljem tekstu: Gradonačelnik);
3. Gradsko veće grada Zaječara (u daljem tekstu: Gradsko veće);
4. Gradska uprava grada Zaječara (u daljem tekstu: Gradska uprava) i njeni organi;
5. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Zaječara (u daljem tekstu: subjekti od posebnog značaja);
6. obrazovne i druge javne ustanove.
Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Zaječara su:
1. Štab za vanredne situacije grada Zaječara na teritoriji grada Zaječara (u daljem tekstu: Gradski štab);
2. poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite;
3. jedinice civilne zaštite opšte namene;
4. specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;
5. dobrovoljno vatrogasno društvo;
6. ekipe Crvenog krsta Zaječar;
7. radioamateri i
8. građani i udruženja građana.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Zaječara u skladu sa odredbama Zakona, Skupština grada vrši sledeće poslove:
- obrazuje Gradski štab;
- razmatra Izveštaj gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;
- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara;
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja, razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara;
- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Zaječara, primenom odredaba Zakona i drugih propisa, gradonačelnik obavlja sledeće poslove:
- stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
- vrši funkciju komandanta Gradskog štaba i rukovodi njegovim radom;
- u saradnji sa zamenikom komandanta i načelnikom Gradskog štaba, predlaže postavljenje ostalih članova Gradskog štaba;
- donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Zaječara, na predlog Gradskog štaba;
- vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja;
- donosi naredbu o aktiviranju snaga i subjekata od posebnog značaja;
- donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara;
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;
- usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad Zaječar osnivač, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
- ostvaruje saradnju sa načelnikom Zaječarskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije, kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalnih samouprava, u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- planira i preko Skupštine grada i Gradskog veća, obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa, upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanje posledica vanrednih situacija;
- na zahtev ili po sopstvenoj proceni, izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;
- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.
U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Zaječara primenom odredaba Zakona i drugih propisa, Gradsko veće obavlja sledeće poslove:
- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara, na predlog Gradskog štaba i obezbeđuje njeno sprovođenje;
- donosi Procenu rizika od katastrofa grada Zaječara, a nakon dobijanja saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektor za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Zaječaru;
- donosi Plan zaštite i spasavanja grada Zaječara, a nakon dobijanja saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektora za vanredne situacije - Odeljenja za vanredne situacije u Zaječaru;
- donosi Plan smanjenja rizika od katastrofa grada Zaječara, na osnovu Procene rizika od katastrofa grada Zaječara;
- po potrebi donosi Eksterni plan zaštite od velikog udesa za teritoriju grada Zaječara, a nakon dobijanja saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektora za vanredne situacije - Odeljenja za vanredne situacije u Zaječaru;
- donosi Odluku o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Zaječara na predlog Gradskog štaba;
- donosi Odluku o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i Odluku o formiranju specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;
- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade Republike Srbije;
- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
- odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;
- uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;
- predlaže akta koja donosi Skupština grada;
- preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;
- obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom.
Gradska uprava, preko svojih organizacionih jedinica, u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, obavlja sledeće poslove i zadatke:
- obezbeđuje uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra uz saglasnost Gradonačelnika, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Zaječara;
- nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa grada Zaječara;
- nosilac je na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa grada Zaječara;
- nosilac je na izradi Plana zaštite i spasavanja grada Zaječara;
- učestvuje u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;
- učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba;
- stara se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova grada;
- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Zaječara;
- stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima grada;
- učestvuje u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;
- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije, Odeljenja za vanredne situacije u Zaječaru;
- obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada Zaječara, formira se Gradski štab u čiji sastav ulaze:
- gradonačelnik grada Zaječara - komandant Gradskog štaba;
- zamenik gradonačelnika, pomoćnik gradonačelnika ili član Gradskog veća grada Zaječara - zamenik komandanta Gradskog štaba;
- predstavnik Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektor za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Zaječaru - načelnik Gradskog štaba;
- načelnik Gradske uprave grada Zaječara - član Gradskog štaba;
- predstavnik Gradskog veća grada Zaječara - član Gradskog štaba;
- direktori javnih komunalnih preduzeća čiji je osnivač grad Zaječar - članovi Gradskog štaba;
- direktor zdravstvene ustanove - član Gradskog štaba;
- predstavnik Ministarstva unutrašnjih poslova u Zaječaru - član Gradskog štaba;
- predstavnik elektrodistributivnog preduzeća - član Gradskog štaba;
- sekretar Crvenog krsta Zaječar - član Gradskog štaba;
- i druga lica, a na osnovu predloga komandanta i načelnika Gradskog štaba.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
- angažovanje jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;
- uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;
- angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na opštinskim i nekategorisanim putevima;
- evakuaciju stanovništva;
- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog i prigradskog prevoza i sl.);
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- i druge mere.
Stručno-operativni timovi Gradskog štaba
Gradski štab formira stručno-operativne timove kao svoja pomoćna, stručna, savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:
- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;
- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;
- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemija;
- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od tehničko-tehnoloških nesreća;
- Stručno-operativni tim za evakuaciju;
- Stručno-operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;
- Stručno-operativni tim za asanaciju terena;
- Stručno-oprerativni tim za prvu i medicinsku pomoć;
- i druge stručno-operativne timove, po proceni Gradskog štaba.
U sastav stručno-operativnih timova ulaze stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost, predstavnici organa grada, predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.
Gradski štab može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno-operativne timove, u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa grada Zaječara.
Situacioni centar za informisanje
U situaciji proglašenja vanredne situacije na prostoru grada Zaječara, formiraće se Situacioni centar za informisanje, koji će nakon formiranja, uspostaviti neprekidan rad, sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.
Pored navedenog, ovaj centar će obavljati i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka Gradskog štaba nadležnim organima i službama Gradske uprave, mesnim zajednicama i snagama zaštite i spasavanja, prikupljanje podataka i informacija o ugroženom stanovništvu i dostavljanje istih Gradskom štabu ili Odeljenju za vanredne situacije u Zaječaru, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.
Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na prostoru grada Zaječara, a koja u svom sastavu raspolažu sa ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, određuje Gradsko veće svojom Odlukom koja obuhvata:
- javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta grada Zaječara;
- zdravstvene ustanove;
- veterinarske ustanove;
- saobraćajna preduzeća;
- građevinska preduzeća;
- rudarsko energetske subjekte;
- telekomunikacione subjekte;
- humanitarne organizacije i drugo.
Na osnovu Plana zaštite i spasavanja grada Zaječara i po potrebi, Gradski štab subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, određuje zadatke u zaštiti i spasavanju.
Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja, padaju na teret budžeta grada Zaječara.
Gradska uprava priprema ugovore za realizaciju zadataka, a potpisuje ih Gradonačelnik.
Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba.
Ostala privredna društva i druga pravna lica
Sva privredna društva i druga pravna lica na teritoriji grada Zaječara, u obavezi su da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naloga Gradskog štaba, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.
Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica pri sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta grada Zaječara.
Humanitarne organizacije i udruženja građana
Organizacija Crvenog krsta Zaječar i druge humanitarne organizacije i udruženja koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Zaječara, učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja, kao i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa.
Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab.
U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru grada Zaječara, uključujući i strane državljane, sem trudnica i majki sa decom do deset godina starosti i samohrani roditelji, odnosno i druge kategorije stanovništava propisane Zakonom.
Za potrebe zaštite i spasavanja, građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab, a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi).
Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava grada Zaječara.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite, u sledećim naseljenim mestima:
Redni broj |
Naseljeno mesto |
Broj |
|
Poverenika |
Zamenika |
||
1 |
Borovac |
1 |
1 |
2 |
Brusnik |
1 |
1 |
3 |
Velika Jasikova |
2 |
2 |
4 |
Veliki Izvor |
6 |
6 |
5 |
Veliki Jasenovac |
1 |
1 |
6 |
Vražogrnac |
3 |
3 |
7 |
Vratarnica |
1 |
1 |
8 |
Vrbica |
1 |
1 |
9 |
Gamzigrad |
2 |
2 |
10 |
Glogovica |
1 |
1 |
11 |
Gornja Bela Reka |
1 |
1 |
12 |
Gradskovo |
1 |
1 |
13 |
Grlište |
2 |
2 |
14 |
Grljan |
6 |
6 |
15 |
Dubočane |
1 |
1 |
16 |
Zagrađe |
1 |
1 |
17 |
Zaječar |
93 |
93 |
18 |
Zvezdan |
4 |
4 |
19 |
Jelašnica |
1 |
1 |
20 |
Klenovac |
1 |
1 |
21 |
Koprivnica |
1 |
1 |
22 |
Čokonjar |
1 |
1 |
23 |
Lasovo |
1 |
1 |
24 |
Lenovac |
1 |
1 |
25 |
Leskovac |
1 |
1 |
26 |
Lubnica |
2 |
2 |
27 |
Mala Jasikova |
1 |
1 |
28 |
Mali Izvor |
1 |
1 |
29 |
Mali Jasenovac |
1 |
1 |
30 |
Marinovac |
1 |
1 |
31 |
Metriš |
1 |
1 |
32 |
Nikoličevo |
2 |
2 |
33 |
Planinica |
1 |
1 |
34 |
Prlita |
1 |
1 |
35 |
Rgotina |
3 |
3 |
36 |
Salaš |
2 |
2 |
37 |
Selačka |
1 |
1 |
38 |
Tabakovac |
1 |
1 |
39 |
Trnavac |
1 |
1 |
40 |
Halovo |
2 |
2 |
41 |
Šipikovo |
1 |
1 |
42 |
Šljivar |
1 |
1 |
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.
Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada su:
- obaveštavanje Gradskog štaba o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;
- aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;
- upoznavanje građana sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;
- organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;
- učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;
- učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;
- informisanje Gradskog štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.
Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Zaječara, Gradska uprava, privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Zaječara, imenuju svoje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite.
Akt o imenovanju poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima donosi Gradski štab.
Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite, izrađuje nadležna služba Gradske uprave grada Zaječara za poslove mesnih kancelarija, u saradnji sa Gradskim štabom.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite, imenuju se u skladu sa Pravilnikom o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje.
Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru grada Zaječara, formiraju se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalna jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.
Gradsko veće, u skladu sa Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni, zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe i Procenom rizika od katastrofa grada Zaječara, a u skladu sa budžetom grada Zaječara, formira jedinice iz stava 1. ovog člana.
Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.
Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.
Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.
Na osnovu procene ugroženosti, Gradska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju, dekontaminaciju i sl.
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru grada Zaječara, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Gradski štab, Gradska uprava i subjekti od posebnog značaja će planirati, organizovati i preduzimati mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima, razraditi mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju grada Zaječara i to:
- uzbunjivanje stanovništva;
- evakuaciju stanovništva i stoke;
- zbrinjavanje ugroženog stanovništva;
- prvu i medicinsku pomoć i
- asanaciju.
Grad Zaječar će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa.
U tom smislu, neophodno je uskladiti Procenu rizika od katastrofa grada Zaječara i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja grada Zaječara.
Posebnu saradnju treba ostvariti sa susednim lokalnim samoupravama po pitanju izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa grada Zaječara za sve zajedničke rizike.
Gradska uprava će planirati obuku pripadnika jedinice civilne zaštite opšte namene i poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.
Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, sredstva se obezbeđuju iz budžeta grada Zaječara ili na drugi način propisan zakonom.
Gradska uprava, u saradnji sa Gradskim većem, planira i predlaže Skupštini grada da u budžetu planira finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada Zaječara.
Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i drugo.
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada finansiraju se sledeće aktivnosti:
- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba;
- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;
- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;
- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja;
- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Zaječara;
- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;
- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada Zaječara;
- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima i
- druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
Navedene aktivnosti se pored sredstava iz budžeta grada Zaječara mogu realizovati putem donacija, projekata, programa, donacija i drugih vidova pomoći, u skladu sa Zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz Republičkog budžeta.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara ("Službeni list grada Zaječara", br. 31/2014 i 12/2017).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".