PRAVILNIK

O SUFINANSIRANJU MERA ENERGETSKE SANACIJE, PORODIČNIH KUĆA I STANOVA U OKVIRU "PROJEKTA ČISTE ENERGIJE I ENERGETSKE EFIKASNOSTI ZA GRAĐANE" ZA GRAD NOVI SAD

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 38/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se: cilj sprovođenja mera; mere koje se sufinansiraju, način raspodele sredstava podsticaja, uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici u realizaciji mera, način njihovog učešća i uloge; način i uslovi prijave na Javni poziv i kriterijumi za selekciju privrednih subjekata; način i uslovi prijave na Javni poziv i kriterijumi za izbor domaćinstava; praćenje realizacije i izveštavanje.

Član 2

Cilj sprovođenja mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova je unapređenje energetske efikasnosti u stambenom sektoru i povećano korišćenje obnovljivih izvora energije u domaćinstvima na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad).

Mere energetske sanacije predviđene ovim pravilnikom sprovode se u saradnji sa privrednim subjektima koji se bave proizvodnjom, uslugama i radovima na energetskoj sanaciji stambenih objekata, a krajnji korisnici usluga i radova su građani na teritoriji Grada.

Finansijska sredstva

Član 3

Sredstava za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova opredeljuju se Odlukom o budžetu Grada Novog Sada.

Član 4

Maksimalan iznos sredstva za sufinansiranje mera energetske sanacije iz člana 6. ovog pravilnika, kao i udeo u odnosu na ukupnu vrednost investicije, odrediće se na osnovu javnog poziva za podršku građanima.

Član 5

Odluku o dodeli bespovratnih sredstava donosi Gradsko veće Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće) na predlog Komisije za realizaciju mera energetske sanacije (u daljem tekstu: Komisija), koja u ime Grada sprovodi javne pozive iz čl. 7. i 8. ovog pravilnika.

Član 6

Predmet sufinansiranja su sledeće mere energetske sanacije:

1) unapređenje termičkog omotača putem:

- zamene spoljnih prozora i vrata i drugih transparentnih elemenata termičkog omotača. Ova mera obuhvata i prateću opremu za prozore/vrata, kao što su okapnice, prozorske daske, roletne, kapci i dr, kao i prateće građevinske radove na demontaži i pravilnoj montaži prozora/vrata, kao što je demontaža starih prozora/vrata i odvoz na deponiju, pravilna montaža prozora, obrada oko prozora/vrata gips-karton pločama, gletovanje, obrada ivica i krečenje oko prozora/vrata sa unutrašnje strane zida;

- postavljanja termičke izolacije zidova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova, podova na tlu i ostalih delova termičkog omotača prema negrejanom prostoru,

- postavljanja termičke izolacije ispod krovnog pokrivača. Ova mera može obuhvatiti, u slučaju da je oštećen krovni pokrivač i hidroizolacioni krovni sistem, građevinske radove na zameni hidroizolacije i drugih slojeva krovnog pokrivača, kao i limarske radove, ali ne i radove na zameni konstruktivnih elemenata krova;

2) unapređenje termotehničkih sistema zgrade putem zamene sistema ili dela sistema efikasnijim sistemom putem:

- zamene postojećeg grejača prostora (kotao ili peć) efikasnijim,

- zamene postojeće ili ugradnja nove cevne mreže, ugradnje elektronski regulisanih cirkulacionih pumpi, grejnih tela-radijatora i pratećeg pribora,

- ugradnje toplotnih pumpi koje koriste energiju vazduha, vode i zemlje (grejač prostora ili kombinovani grejač),

- opremanja sistema grejanja sa uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu (kalorimetri, delitelji toplote, balans ventili),

3) ugradnja solarnih kolektora u instalaciju za centralnu pripremu potrošne tople vode,

4) ugradnja solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe, ugradnja dvosmernog mernog uređaja za merenje predate i primljene električne energije i izrada neophodne tehničke dokumentacije i izveštaja izvođača radova na ugradnji solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije koji su u skladu sa zakonom neophodni prilikom priključenja na distributivni sistem,

5) i druge mere/paketi mera u skladu sa javnim pozivima.

Kriterijumi energetske efikasnosti i drugi uslovi za dodelu sredstava podsticaja se određuju Javnim pozivom za privredne subjekte i Javnim pozivom za domaćinstva.

II KORISNICI SREDSTAVA

Član 7

Direktni korisnici bespovratnih sredstava za realizaciju mera energetske sanacije (u daljem tekstu: direktni korisnici) su privredni subjekti koji su izabrani nakon sprovedenog javnog poziva za izbor privrednih subjekata u sprovođenju mera energetske sanacije (u daljem tekstu: Javni poziv za izbor privrednih subjekata).

Privredni subjekti su dužni da krajnjim korisnicima isporuče materijale i opremu odgovarajućeg kvaliteta i izvrše usluge i radove u skladu sa odredbama Ugovora između Grada, direktnih i krajnjih korisnika (u daljem tekstu: Ugovor) i u dogovorenim rokovima.

Član 8

Krajnji korisnici bespovratnih sredstava za realizaciju mera energetske sanacije za usluge i radove su građani koji su izabrani nakon sprovedenog Javnog poziva za podršku građanima u sprovođenju mera energetskesanacije na porodičnim kućama i stanovima (u daljem tekstu: Javni poziv za podršku građanima).

III IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE

Član 9

Gradsko veće donosi Rešenje o obrazovanju Komisije za realizaciju mera energetske sanacije, koja u ime Grada sprovodi Javni poziv za izbor privrednih subjekata i Javni poziv za podršku građanima.

Rešenjem o obrazovanju i imenovanju članova Komisije utvrđuju se: broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije (ime i prezime, naziv radnog mesta), osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Grad Novi Sad je dužan da, na zahtev Ministarstva rudarstva i energetike, kao člana Komisije iz stava 1. ovog člana uključi lice koje imenuje Ministarstvo rudarstva i energetike.

Članovi Komisije za svoj rad imaju pravo na naknadu.

Član 10

Osnovni zadaci Komisije su da:

- priprema konkursnu dokumentaciju za direktne i krajnje korisnike (javni poziv, obrazac prijave i drugo);

- oglašava javne pozive sa pratećom dokumentacijom na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave za zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: Gradska uprava);

- prijem i kontrola podnetih prijava;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor prijavljenih privrednih subjekata na Javnom pozivu za izbor privrednih subjekata;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor građana koji će ostvariti pravo na bespovratna sredstva;

- rešenjem utvrđuje liste direktnih i krajnjih korisnika i objavljuje ih na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave;

- donosi odluke o prigovorima na rešenje kojim se utvrđuje lista direktnih korisnika;

- donosi odluke o prigovorima na rešenje kojim se utvrđuje lista krajnjih korisnika

- poštuje obaveze na polju životne sredine i socijalnih pitanja u skladu sa Planom preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP), objavljenim na internet stranici Ministarstva rudarstva i energetike (https://www.mre.gov.rs);

- izrađuje predloge Ugovora o sprovođenju energetske sanacije;

- prati realizaciju ugovora koji su zaključeni sa direktnim i krajnjim korisnicima i o tome obaveštava nadležne organe;

- prati realizaciju mera energetske sanacije i vrši kontrolu njihove realizacije;

- obavlja terenski rad u cilju ocene početnog stanja objekata, opravdanosti predloženih radova i utvrđivanja stanja objekata nakon realizovanih radova;

- prati da li postoje indicije o nezakonitim radnjama ili grubom kršenju ugovornih obaveza i zatraži postupanje u skladu sa zakonom;

- razmatra i druga pitanja od značaja za realizaciju mera energetske sanacije.

Komisija je nezavisna u svom radu. Komisija je dužna da Gradskom veću dostavi Izveštaj o sprovedenom postupku.

Prilikom svakog terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih zahteva, uz obavezno prisustvo podnosioca zahteva i sačinjava Zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.

Komisija prati realizaciju mera i vrši kontrolu njihove realizacije. Praćenje realizacije mera obuhvata:

- Obavezu direktnog/krajnjeg korisnika da obaveštava Komisiju o realizaciji mera, u rokovima određenim Ugovorom i da omogući Komisiji da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije aktivnosti;

- Prikupljanje informacija od direktnog/krajnjeg korisnika;

- Pripremu izveštaja o napretku i obaveštavanje nadležnih organa i javnosti;

- Druge aktivnosti predviđene ugovorom.

IV POSTUPAK DODELE SREDSTAVA

Član 11

Sredstva Budžeta Grada Novog Sada za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova dodeljuju se u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana obuhvata raspisivanje Javnog poziva za izbor privrednih subjekata, prikupljanje i kompletiranje prijava na Javni poziv za izbor privrednih subjekata, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ispunjenosti uslova, radi utvrđivanja liste direktnih korisnika i donošenje akta o izboru direktnih korisnika, kao i raspisivanje Javnog poziva za podršku građanima, prikupljanje i kompletiranje prijava, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, radi utvrđivanja liste krajnjih korisnika na osnovu kriterijuma iz Javnog poziva za podršku građanima, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.

Javni poziv za izbor privrednih subjekata u sprovođenju mera energetske sanacije

Član 12

Odluku o raspisivanju Javnog poziva za izbor privrednih subjekata donosi Gradsko veće.

Javni poziv za izbor privrednih subjekata se raspisuje za mere iz člana 6. ovog pravilnika.

Prijava na Javni poziv za izbor privrednih subjekata iz stava 1. ovog člana podnosi se Komisiji, u roku i na način koji je utvrđen Javnim pozivom za izbor privrednih subjekata.

Javni poziv za izbor privrednih subjekata iz stava 1. ovog člana se objavljuje na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave za zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: Gradska uprava), a najava Javnog poziva za izbor privrednih subjekata i u sredstvima javnog informisanja.

Član 13

Na Javnom pozivu za izbor privrednih subjekata mogu učestvovati privredni subjekti koji vrše isporuku i radove na ugradnji materijala, opreme i uređaja i ispunjavaju sledeće uslove:

- da su upisani u registar APR-a, a registrovani su kao privredna društva i preduzetnici najmanje dve godine koje prethode danu podnošenja prijave,

- da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije,

- da imaju ateste za materijale i proizvode,

- i druge uslove u skladu sa Javnim pozivom za izbor privrednih subjekata.

Sadržaj Javnog poziva za izbor privrednih subjekata

Član 14

Javni poziv iz člana 12. ovog pravilnika naročito sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje Javnog poziva za izbor privrednih subjekata,

2) predmet i kriterijume energetske efikasnosti,

3) ciljeve preuzete iz ovog pravilnika,

4) finansijski okvir,

5) uslove za učešće na Javnom pozivu za izbor privrednih subjekata,

6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavu na Javni poziv za izbor privrednih subjekata,

7) ispunjenost uslova iz Javnog poziva za izbor privrednih subjekata,

8) način i rok podnošenja prijave,

9) način objavljivanja odluke o učešću privrednih subjekata u sprovođenju mera energetske sanacije po Javnom pozivu za izbor privrednih subjekata.

Prijava na Javni poziv za izbor privrednih subjekata

Član 15

Prijava koju na Javni poziv za izbor privrednih subjekata podnosi privredni subjekt sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.

Prijavni obrazac se nalazi u prilogu Javnog poziva za izbor privrednih subjekata i sadrži naročito:

1) opšte podatke o privrednom subjektu;

2) podatke o zakonskom zastupniku;

3) cenovni pregled roba i usluga;

4) drugu dokumentaciju u skladu sa Javnim pozivom za izbor privrednih subjekata.

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor privrednih subjekata

Član 16

Proveru ispunjenosti uslova za izbor privrednih subjekata vrši Komisija u skladu sa članom 13. ovog pravilnika i drugim uslovima utvrđenim Javnim pozivom za izbor privrednih subjekata.

Utvrđivanje liste direktnih korisnika

Član 17

Komisija rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova po Javnom pozivu za izbor privrednih subjekata i obaveštava privrednog subjekta.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana, kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mera energetske sanacije, privredni subjekat ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana donošenja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana privredni subjekat ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 2. ovog člana i o tome obavesti Jedinicu za implementaciju Projekta "Čista energija i energetska efikasnosti za građane u Srbiji" obrazovanu od strane Ministarstva rudarstva i energetike (u daljem tekstu JIP).

Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Odluka Gradskog veća je konačna.

Komisija formira listu direktnih korisnika koji su na osnovu rešenja iz stava 1. ovog člana ispunili uslove iz Javnog poziva za izbor privrednih subjekata i objavljuje je bez odlaganja (ili u roku od jednog dana) na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave.

Izmena i dopuna liste iz stava 4. ovog poglavlja se vrši po potrebi na svakih 15 dana.

Lista iz stava 4. ovog poglavlja će važiti do završetka "Projekta čiste energije i energetske efikasnosti za građane" za Grad Novi Sad, o čemu će Komisija blagovremeno obavestiti direktne korisnike.

Građani koji ostvare pravo na bespovratna sredstva mogu nabaviti dobra i usluge isključivo od direktnih korisnika navedenih u listi iz stava 7. ovog člana.

Javni poziv za podršku građanima

Član 18

Odluku o raspisivanju Javnog poziva za podršku građanima donosi Gradsko veće.

Javni poziv za podršku građanima sprovodi Komisija.

Prijava na Javni poziv za podršku građanima iz stava 1. ovog člana podnosi se Komisiji, u roku i na način koji je utvrđen Javnim pozivom za podršku građanima.

Javni poziv za podršku građanima iz stava 1. ovog člana se objavljuje na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave, a najava Javnog poziva za podršku građanima i u sredstvima javnog informisanja.

Član 19

Pravo učešća na Javnom pozivu za podršku građanima imaju građani koji stanuju u porodičnim kućama i stanovima na teritoriji Grada Novog Sada, a koji ispunjavaju uslove u skladu sa Javnim pozivom za podršku građanima.

Javnim pozivom za podršku građanima iz člana 18. ovog pravilnika se može odobriti viši iznos bespovratnih sredstava za socijalno ugrožene kategorije.

Sadržaj Javnog poziva za podršku građanima

Član 20

Javni poziv iz člana 18. ovog pravilnika naročito sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje Javnog poziva za podršku građanima,

2) predmet sufinansiranja,

3) definisane korisnike usluga i radova,

4) visinu bespovratnih sredstava,

5) uslove za učešće na Javnom pozivu za podršku građanima,

6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

7) način i rok podnošenja prijave,

8) postupak odobravanja sredstava,

9) način objavljivanja odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva građanima za sprovođenje mera energetske sanacije po Javnom pozivu za podršku građanima.

Prijava na Javni poziv za podršku građanima

Član 21

Prijava koju na Javni poziv za podršku građanima podnosi građanin sadrži naročito:

1) Prijavni obrazac za sufinansiranje mera energetske sanacije sa popunjenim podacima o meri/paketu mera za koju se konkuriše i o stanju građevinskih (fasadnih) elemenata i grejnog sistema objekta;

2) fotokopiju lične karte sa vidljivom adresom ili očitanu ličnu kartu za vlasnika, suvlasnika ili lica ovlašćenog od strane vlasnika;

3) predmer i predračun/profaktura za opremu sa ugradnjom izdat od strane direktnog korisnika sa liste direktnih korisnika iz člana 17. stav 7. ovog pravilnika;

4) drugu dokumentaciju u skladu sa Javnim pozivom za podršku građanima.

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu bespovratnih sredstava

Član 22

Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu bespovratnih sredstava na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 21. ovog pravilnika.

Odobravanje bespovratnih sredstava za finansiranje projekata energetske sanacije

Član 23

Nakon terenskog obilaska u cilju ocene početnog stanja objekata i opravdanosti predloženih radova i sačinjavanja Zapisnika, Komisija rešenjem utvrđuje listu krajnjih korisnika sa iznosom odobrenih bespovratnih sredstava i utvrđuje ispunjenost uslova prijava svih učesnika na Javnom pozivu za podršku građanima. Rešenje Komisije iz stava 1. ovog člana se objavljuje na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana, kojim je, između ostalog, utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, podnosilac prijave ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana donošenja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana podnosilac prijave ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 2. ovog člana i o tome obavesti JIP.

Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Odluka Gradskog veća je konačna.

Lista krajnjih korisnika, kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana odobrena bespovratna sredstva, objavljuje se na oglasnoj tabli i na internet stranici Gradske uprave i ažurira se na svakih 15 dana.

Grad zaključuje Ugovore sa krajnjim korisnicima, kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana odobrena bespovratna sredstva i direktnim korisnikom koji će izvoditi radove.

Isplata sredstava

Član 24

Grad vrši prenos sredstava direktnom korisniku, nakon što krajnji korisnik uplati direktnom korisniku svoju obavezu utvrđenu Ugovorom i nakon završetka realizacije mere.

Uslov da Grad izvrši prenos odobrenih sredstava direktnom korisniku je Zapisnik Komisije kojim se potvrđuje da su radovi izvedeni kako je predviđeno predračunom koji je građanin predao prilikom prijave na Javni poziv za podršku građanima.

U slučaju realizacije mere ugradnje solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe na porodičnim kućama, uslov da Grad izvrši prenos odobrenih sredstava direktnom korisniku je, pored Zapisnika Komisije kojim se potvrđuje da su radovi izvedeni kako je predviđeno predračunom i potpisan ugovor o potpunom snabdevanju sa neto merenjem između Građanina i EPS snabdevanja, kao i izdat Akt o priključenju, priključenje kupca-proizvođača na distributivni sistem od strane ODS-a i upis u Registar kupaca-proizvođača.

V PRAĆENJE REALIZACIJE AKTIVNOSTI

Član 25

Komisija iz člana 9. ovog pravilnika, obezbeđuje aktivnu komunikaciju sa JIP i odgovara na zahteve u smislu obezbeđivanja primene standarda Međunarodne banke za obnovu i razvoj u ispunjavanju obaveza jedinice lokalne samouprave definisanih u sledećim dokumentima:

1) "Pravilnik o radu na projektu";

2) "Plan angažovanja zainteresovanih strana";

3) "Plan preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP)";

4) "Okvir za upravljanje zaštitom životne sredine i socijalnim uticajima projekta (ESMF)" i

5) "Kontrolna lista plana za upravljanje životnom sredinom i socijalnim pitanjima (ESMP)".

Sva dokumenta su dostupna na internet stranici Ministarstva: (https://www.mre.gov.rs).

JIP će obezbediti predstavnicima Komisije adekvatan transfer znanja kroz stručnu i tehničku podršku tokom realizacije aktivnosti.

VI IZVEŠTAVANJE

Član 26

Komisija priprema Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije i podnosi ga Gradskom veću.

Javnost se informiše o realizaciji mera energetske sanacije putem medija, oglasne table i internet stranice Gradske uprave.

Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije, koji posebno sadrži informacije o sprovedenim aktivnostima i utrošenim finansijskim sredstvima, uočene nedostatke u implementaciji aktivnosti i njihove uzroke, podatke o uštedi energije i smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte, podnosi se Gradskom veću i objavljuje na internet stranici.

Direktni korisnici sredstava koji izvode radove na energetskoj sanaciji dužni su da Komisiji, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Čuvanje dokumentacije

Član 27

Gradska uprava ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja mera energetske sanacije u skladu sa važećim propisima.

Član 28

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada" i biće objavljen na internet stranici Gradske uprave.