ODLUKA
O OSNIVANJU SAVETA ZA RODNU RAVNOPRAVNOST

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 2/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom osniva se Savet za rodnu ravnopravnost (u daljem tekstu: Savet), u cilju sprovođenja mera predviđenih zakonom, ovom Odlukom i dokumentima javnih politika radi unapređenja rodne ravnopravnosti i uređuje izbor članova Saveta i način rada Saveta.

Član 2

Rodna ravnopravnost u smislu zakona, podrazumeva jednaka prava, odgovornosti i mogućnosti, ravnomerno učešće i uravnoteženu zastupljenost žena i muškarca u svim oblastima društvenog života, jednake mogućnosti za ostvarenje prava i sloboda, korišćenja ličnih znanja i sposobnosti za lični razvoj i razvoj društva, jednake mogućnosti i prava u pristupu robama i uslugama, kao i ostvarenja jednake koristi od rezultata rada, uz uvažavanje bioloških, društvenih i kulturoloških formiranih razloga između muškaraca i žena i različitih interesa, potreba i prioriteta žena i muškaraca prilikom donošenja javnih i drugih politika i odlučivanja o pravima, obavezama i na zakonu zasnovanim odredbama, kao i ustavnim odredbama.

Član 3

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1) rod označava društveno određene uloge, mogućnosti, ponašanja, aktivnosti i atribute koje određeno društvo smatra prikladnim za žene i muškarce uključujući i međusobne odnose muškaraca i žena i uloge u tim odnosima koje su društveno određene u zavisnosti od pola;

2) pol predstavlja biološku karakteristiku na osnovu koje se ljudi određuju kao žene ili muškarci;

3) jednake mogućnosti podrazumevaju jednako ostvarivanje prava i sloboda žena i muškaraca, njihov ravnopravni tretman i ravnopravno učešće u političkoj, ekonomskoj, kulturnoj i drugim oblastima društvenog života i u svim fazama planiranja, pripreme, donošenja i sprovođenja odluka i ravnopravno korišćenje njihovih rezultata, bez postojanja rodnih ograničenja i rodne diskriminacije;

4) rodna perspektiva odnosi se na uzimanje u obzir rodnih razlika, razlika po polu i različitih interesa, potreba i prioriteta žena i muškaraca i njihovo uključivanje u sve faze, planiranja, pripreme, donošenje i sprovođenje javnih politika, propisa, mera i aktivnosti;

5) rodna analiza predstavlja procenjivanje uticaja posledica svake planirane aktivnosti, uključujući zakonodavstvo, mere i aktivnosti, javne politike i programe, po žene i muškarce i rodnu ravnopravnost u svim oblastima i na svim nivoima;

6) uravnotežena zastupljenost polova postoji kada je zastupljenost jednog od polova između 40-50% u odnosu na drugi pol, a osetno neuravnotežena zastupljenost polova postoji kada je zastupljenost jednog pola niža od 40% u odnosu na drugi pol, osim ako iz posebnog zakona ne proizilazi drugačije;

7) rodno zasnovano nasilje je svaki oblik fizičkog, seksualnog, psihičkog, ekonomskog i socijalnog naselja koje se vrši prema licu ili grupama lica zbog pripadnosti određenom polu ili rodu kao i pretnje takvim delima, bez obzira na to da li se dešavaju u javnom ili privatnom životu, kao i svaki oblik nasilja koji u većoj meri pogađa lica koji pripadaju određenom polu;

8) nasilje prema ženama označava kršenje ljudskih prava i oblik diskriminacije prema ženama i sva dela rodno zasnovanog nasilja koja dovode ili mogu da dovedu do: fizičke, seksualne, psihičke, odnosno finansijske povrede ili patnje za žene, obuhvatajući i pretnje takvim delima, prinudu ili proizvoljno lišavanje slobode, bilo u javnom bilo u privatnom životu;

9) rodno osetljiv jezik jeste jezik kojim se promoviše ravnopravnost žena i muškarca i sredstvo kojim se utiče na svest onih koji se tim jezikom služe u pravcu ostvarivanja ravnopravnosti, uključujući promene mišljenja, stavova i ponašanja u okviru jezika kojima se služe u ličnom i profesionalnom životu;

10) neplaćeni kućni rad prestavlja poslove za čije obavljanje se ne ostvaruje novčana naknada, a podrazumevaju vođenje domaćinstva, staranje i briga o deci, o starijim i bolesnim članovima porodice, poslove na poljoprivrednom imanju, kao i druge slične neplaćene poslove;

11) organi javne vlasti jesu državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, kao i javna preduzeća, ustanove, javne agencije i druge organizacije i lica, kojima su zakonom poverena pojedina javna ovlašćenja, kao i pravno lice koje se osniva ili finansira u celini, odnosno u pretežnom delu Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave;

12) telo za rodnu ravnopravnost - Savet je povremeno telo organa Grada Požarevca koje se obrazuje u cilju sprovođenja mera predviđenih zakonom i dokumentima javnih politika radi unapređenja rodne ravnopravnosti. Termini koji se koriste u ovoj odluci, a koji imaju rodno značenje, izraženi u gramatičkom muškom rodu, podrazumevaju prirodni ženski i muški pol lica na koje se odnose.

II IZBOR I SASTAV SAVETA

Član 4

Savet ima predsednika, zamenika predsednika i četiri člana (u daljem tekstu članovi Saveta), koji se biraju iz reda imenovanih ili postavljenih lica u organima Grada Požarevca, predstavnika ustanova, organa i organizacija u oblasti značajnoj za rodnu ravnopravnost i sprečavanje i suzbijanje rodno zasnovanog nasilja. Sastav Saveta mora da održava uravnoteženu zastupljenost polova, tako da je zastupljenost jednog od polova 40% u odnosu na drugi pol.

Član 5

Članove Saveta bira Gradsko veće Grada Požarevca (u daljem tekstu Gradsko veće Grada Požarevca), na vreme od četiri godine. Članovima saveta prestaje mandat istekom vremena na koje su izabrani ili razrešenjem člana saveta.

III NADLEŽNOST I RAD SAVETA

Član 6

Savet je nadležan da:

1) razmatra i daje mišljenja o predlozima odluka i drugih opštih akata i strateških dokumenata iz nadležnosti Grada Požarevca sa stanovišta ostvarivanja rodne ravnopravnosti i jednakih mogućnosti;

2) prati primenu utvrđenih standarda o rodnoj ravnopravnosti;

3) razmatra pitanja iz nadležnosti Grada Požarevca koja se odnose na rodnu ravnopravnost, zauzima o njima stavove i daje predloge za njihovo rešavanje;

4) utvrđuje mišljenja i stavove o predlozima za izbor i imenovanja lica o kojima odlučuju organi grada, sa stanovišta ostvarivanja ravnopravne zastupljenosti polova u javnom i političkom životu (u oblasti obrazovanja kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečije zaštite, turizma i dr.), utvrđuje mišljenja i daje svoje predloge;

5) razmatra predloge i predstavke upućene organima grada sa stanovišta ostvarivanja rodne ravnopravnosti, predlaže organima grada preduzimanje mera za rešavanje pitanja pokrenutih u predstavkama i obaveštava podnosioce predstavke o preduzetim aktivnostima;

6) učestvuje u kreiranju posebnih mera na ostvarivanju rodne ravnopravnosti u postupku izrade strateških dokumenata i akcionih planova Grada Požarevca;

7) prati implementaciju standarda o rodnoj ravnopravnosti i inicira programe i predlaže mere za unapređenje ekonomskog položaja žena i podsticanja žena za učešće u javnom i političkom životu a naročito u oblasti obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture sporta, dečije zaštite turizma, rada i zapošljavanja, ljudskim pravima žena, nasilja nad ženama, nasilja u porodici i dr.;

8) ocenjuje učinke mera za postizanje rodne ravnopravnosti;

9) prati vođenje rodno osetljive statistike;

10) predlaže Gradskom veću Grada Požarevca formiranje radnog tela (anketni odbor, komisija) radi sagledavanja stanja u ostvarivanju rodne ravnopravnosti, kao i radi utvrđivanja činjenica o pojedinim pojavama ili događajima koji se odnose na rodnu ravnopravnost;

11) prati rad Prihvatilišta za žrtve porodičnog nasilja;

12) prati problematiku trafikinga, odnosno trgovine ljudima i sarađuje sa lokalnom mrežom za borbu protiv trgovine ljudima;

13) stara se o korišćenju rodno osetljivog jezika u svim dokumentima i materijalima;

14) Sarađuje sa Komisijom za rodnu ravnopravnost, kao stalnom Skupštinskom radnom telu, telima za rodnu ravnopravnost drugih jedinica lokalne samouprave, javnim ustanovama SOS telefonom, podstiče saradnju sa udruženjima građana na aktivnostima za unapređenje rodne ravnopravnosti;

15) sarađuje sa drugim radnim telima Skupštine Grada Požarevca i Gradskog veća u vezi pitanja iz njihove nadležnosti, a koje se odnose na rodnu ravnopravnost i po potrebi može održati zajedničku sednicu sa drugim radnim telima Skupštine Grada i Gradskog veća;

16) preduzima druge mere u skladu sa zakonom, ovom Odlukom i Poslovnikom Saveta.

U svom radu pored nadležnosti iz stava 1. ovog člana, Savet organizuje tribine i seminare sa ciljem jačanja rodne ravnopravnosti u Gradu Požarevcu, održava konferencije za medije i preduzima druge aktivnosti koje se odnose na podizanja svesti o rodnoj ravnopravnosti.

III EVIDENTIRANJE I IZVEŠTAVANJE O OSTVARIVANJU RODNE RAVNOPRAVNOSTI

Član 7

Savet za rodnu ravnopravnost Grada Požarevca u koordinaciji sa Komisijom za rodnu ravnopravnost Grada Požarevca koji prati ostvarivanje rodne ravnopravnosti na svojoj teritoriji, dostavlja izveštaj Gradskom veću Grada Požarevca.

IV NAČIN RADA I ODLUČIVANJE

Član 8

Savet može da radi i punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova. Odluke Saveta se donose većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta na sednici Saveta.

Član 9

Poslovnikom Saveta uređuje se sazivanje sednica Saveta, kao i način rada i odlučivanja Saveta i prava i dužnosti članova Saveta.

V SREDSTVA ZA RAD SAVETA

Član 10

Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se iz budžeta Grada Požarevca. Savet može obezbediti sredstva i iz namenskih donacija i projektnog finansiranja.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 11

Rešenje o izboru članova Saveta doneće se u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 12

Poslovnik Saveta doneće se u roku od 30 dana od stupanja na snagu Rešenja o izboru članova Saveta.

Član 13

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".

Član 14

Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o obrazovanju Saveta za ravnopravnost polova ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 5/05).

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako je objavljeno u "Sl. glasniku grada Požarevca", br. 2/2023.