AKCIONI PLANZA SPROVOĐENJE NACIONALNE STRATEGIJE ZA OSTVARIVANJE PRAVA ŽRTAVA I SVEDOKA KRIVIČNIH DELA U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD 2020-2025. GODINE, U PERIODU 2023-2025. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 65/2023) |
Republika Srbija je 28. jula 2014. godine zvanično primila Izveštaj o skriningu za Pregovaračko poglavlje 23: Pravosuđe i osnovna prava.1 Taj dokument predstavljao je završni korak skrininga, odnosno analitičkog pregleda usklađenosti zakonodavstva Republike Srbije sa pravnim tekovinama i standardima Evropske unije (u daljem tekstu: EU), sprovedenog u periodu koji je prethodio pripremi Izveštaja. Po proceni koju je Evropska komisija (u daljem tekstu: EK) iznela u Izveštaju o skriningu2, Republika Srbija je trebalo da sprovede mere neophodne radi uspostavljanja minimalnih standarda o pravima, podršci i zaštiti žrtava i svedoka krivičnog dela u skladu sa Direktivom 2012/29 EU. Radi ispunjenja zadataka koje je EK postavila pred Republiku Srbiju, Akcionim planom za Poglavlje 233 koji je Vlada Republike Srbije usvojila aprila 2016. godine, predviđen je čitav niz aktivnosti koje bi se, načelno, mogle podeliti u dve velike grupe:
Najpre, Akcionim planom je predviđen set aktivnosti koje za svrhu imaju unapređenje položaja žrtava uopšte, bez obzira na vrstu krivičnog dela. Pored toga, Akcioni plan u različitim segmentima predviđa različite aktivnosti koje imaju za cilj unapređenje položaja pojedinih, posebno osetljivih kategorija žrtava.
Definišući prelazna merila kroz čiju ispunjenost će ocenjivati napredak koji je Republika Srbija napravila u ovoj oblasti, EU je pozdravila nameru Republike Srbije da oceni stepen usklađenosti svog zakonodavstva sa pravnim tekovinama EU u pogledu prava žrtve i da nakon toga izvrši usklađivanje svog zakonodavstva, kao i da uspostavi mrežu usluga širom zemlje za pružanje podrške žrtvama, svedocima i oštećenima u svim fazama krivičnog postupka. Pored toga, EU je naglasila da Republika Srbija treba da obezbedi pristup osnovnom nivou usluga podrške i da olakša upućivanje na organizacije za pružanje pomoći žrtvama od strane policije. EU je pozvala Republiku Srbiju da aktivno podstiče i prati primenu ovih prava, kao i da organizuje dovoljan broj obuka u vezi sa tim.4
Kada je reč o stepenu realizacije aktivnosti planiranih za prvu fazu, bitno je napomenuti da je Ministarstvo pravde uz podršku MDTF-JSS projekta, kao i Misije OEBS-a u Republici Srbiji, sprovelo sveobuhvatnu analizu usklađenosti krivičnog zakonodavstva sa Direktivom 2012/029/EU, ali i komparativnu analizu različitih modela organizacije službi podrške žrtvama u Evropi.
Na bazi ovih analiza5, kao i pilot projekta ranije sprovedenog od strane Misije OEBS-a u Republici Srbiji i Republičkog javnog tužilaštva, u junu 2018. godine započeo je rad radne grupe za izradu Nacionalne strategije za unapređenje položaja žrtava i svedoka krivičnih dela u Republici Srbiji. Radna grupa je uključila predstavnike svih relevantnih institucija, akademske zajednice i civilnog društva, a njen rad je bio podržan od strane IPA 2016 Projekta "Podrška žrtvama i svedocima u Republici Srbiji" koji sprovodi Misija OEBS-a u Republici Srbiji.6 Nakon dve godine rada Radne grupe i nekoliko krugova konsultativnog procesa i javne rasprave, Vlada Republike Srbije je na sednici održanoj 30. jula 2020. godine usvojila Nacionalnu strategiju za ostvarivanje prava žrtava i svedoka krivičnih dela u Republici Srbiji za period od 2020-2025. godine, sa pratećim Akcionim planom za period 2020-2022. godine (u daljem tekstu: Strategija za prava žrtava).
Članom 18. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 30/18) i Uredbom o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizi efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika ("Službeni glasnik RS", broj 8/19), predviđa se obaveza donosioca javne politike da u slučaju da je akcioni plan usvojen na kraći period od perioda važenja strategije za potrebe čijeg sprovođenja je donet, a koji ne može biti kraći od godinu dana, da blagovremeno usvoji akcioni plan za naredni period primene te strategije. U skladu sa ovom obavezom, Ministarstvo pravde je sprovelo procene uticaja sprovođenja Akcionog plana za period 2020-2022. godine, kao prethodni korak u izradi Akcionog plana za period od 2023. do 2025. godine i prepoznalo potrebu da se obezbedi kontinuitet reformi, ali i unapređena dinamika i efikasnost praćenja i ocenjivanja efekata njihovog sprovođenja.
______________
1
Izveštaj o skriningu za Poglavlje 23, dostupno na:
http://seio.gov.rs/upload/documents/eu_dokumenta/Skrining/Screening%20Report%2023_SR.pdf,
pristupljeno 2. maja 2016. godine;
2 Izveštaj
o skriningu za Poglavlje 23, dostupno na:
http://seio.gov.rs/upload/documents/eu_dokumenta/Skrining/Screening%20Report%2023_SR.pdf,
pristupljeno 2. maja 2016. godine;
3 Akcioni
plan za Poglavlje 23, dostupno na:
http://www.mpravde.gov.rs/files/Akcioni%20plan%20PG%2023.pdf,
pristupljeno 1. juna 2016. godine
4 European
Union Common Negotiation Position for Chapter 23, available on:
http://mpravde.gov.rs/files/Ch23%20EU%20Common%20Position.pdf, last
accessed on October 30th 2016.
5 Sve
navedene analize dostupne su na:
https://www.podrskazrtvama.rs/lat/dokumenti/izvestaji-i-analize.php,
pristupljeno 31.3.2021. godine
6 Vidi više na: https://www.podrskazrtvama.rs/o-projektu.php, pristupljeno 31.3.2021. godine
II METODOLOGIJA IZRADE AKCIONOG PLANA I KONSULTATIVNI PROCES
Rešenjem Ministra pravde od 2022. godine, formirana je radna grupa čiji je mandat izrada radnog teksta Akcionog plana za primenu Strategije za žrtve u periodu 2023-2025. godine. Članstvom u radnoj grupi obuhvaćeni su svi državni organi koji igraju ključnu ulogu u reformskim procesima u ovoj oblasti (Ministarstvo pravde, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Visoki savet sudstva, Visoki savet tužilaštva, Vrhovni sud, Vrhovno javno tužilaštvo, Pravosudna akademija, Savet za praćenje i unapređenje rada organa krivičnog postupka i izvršenja krivičnih sankcija prema maloletnicima, Služba za pomoć i podršku svedocima i oštećenima pri Višem sudu u Beogradu7), Advokatska komora Srbije, naučna zajednica (Institut za kriminološka i sociološka istraživanja) i organizacije civilnog društva izabrane posredstvom javnog poziva Ministarstva za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog (ASTRA, JUKOM, Centar za nestalu i zlostavljanu decu i Udruženje "Da se zna") kao i ekspert Misije OEBS-a u Republici Srbiji. Radna grupa je održala tri sastanka (29. novembra 2022. godine u Beogradu i 16. i 17. januara 2023. godine u Vršcu) pri čemu su analizirani rezultati sprovođenja, Akcionog plana za period od 2020. do 2022. godine, analizirana obimna dopunska građa (izveštaji, analize, procene uticaja, itd.) i definisane nove aktivnosti, rokovi i pokazatelji za period 2023-2025. godine.
Konkretizacijom svih planiranih mera i aktivnosti sadržanih u Akcionom planu koje će biti preduzete u periodu od 2023. do 2025. godine, unapređuje se delovanje nadležnih institucija ka ostvarenju postavljenih ciljeva i omogućava praćenje postignutih rezultata, kao i kvalitetno izveštavanje i blagovremena revizija ciljeva i identifikovanih mera.
Akcioni plan je strukturno podeljen tako da sadrži jedan opšti i 3 posebna cilja:
- Opšti cilj: Unapređenje položaja žrtava i svedoka u krivičnopravnom sistemu Republike Srbije u skladu sa standardima EU sadržanim u Direktivi (2012)029.
- Posebni cilj 1: Uspostavljanje Nacionalne mreže službi podrške,
- Posebni cilj 2: Unapređenje zaštite žrtava i svedoka i
- Posebni cilj 3: Podizanje svesti žrtava i svedoka krivičnih dela o pravima koja im pripadaju u pravnom sistemu Republike Srbije, kao i kontinuirano informisanje opšte javnosti u ovoj oblasti.
U okviru svakog od posebnih ciljeva se nalaze mere i aktivnosti koje doprinose dostizanju postavljenih ciljeva.
Usvajanju Akcionog plana prethodio je proces sprovođenja javne rasprave u skladu sa članom 36. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije. Javna rasprava o Predlogu akcionog održana je u periodu od 20. februara do 5. marta 2023. godine, shodno Zaključku Odbora za pravni sistem i državne organe, 05 broj 011-1234/2023 od 10. februara 2023. godine.
Po okončanju postupka javne rasprave, Ministarstvo pravde je analiziralo primedbe, predloge i sugestije učesnika u javnoj raspravi i sačinilo izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi.
_____________
7 Nazivi
organa (Vrhovni sud, Visoki savet tužilaštva i Vrhovno javno
tužilaštvo) izmenjeni su s obzirom na činjenicu da su Zakon o sudijama
("Sl. glasnik RS", broj 10/23), Zakon o uređenju sudova ("Sl. glasnik
RS", broj 10/23), Zakon o javnom tužilaštvu ("Sl. glasnik RS", broj
10/23), Zakon o Visokom savetu sudstva ("Sl. glasnik RS", broj 10/23) i
Zakon o Visokom savetu tužilaštva ("Sl. glasnik RS", broj 10/23), koji
su usvojeni 9. februara 2023. godine, a koji propisuju nove nazive
organa, počeli da se primenjuju dana 10. maja 2023. godine.
III PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA
Akcionim planom predviđeno je da se opšti cilj realizuje kroz tri navedena posebna cilja, čija implementacija će se ostvarivati kroz veći broj mera koje sadrže pojedinačne aktivnosti, a u periodu od 2023. do 2025. godine.
Procena finansijskih sredstava neophodnih za realizaciju posebnih ciljeva, mera i aktivnosti vršena je od strane, predlagača Akcionog plana (Ministarstvo pravde) i nosilaca pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana, a u skladu sa plansko-budžetskim procedurama. U tom smislu, nosioci pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana izvršili su okvirnu procenu troškova angažovanja ljudskih i drugih resursa i potreba za realizaciju planiranih aktivnosti, u skladu sa usvojenim Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 138/22). Ovi podaci su uneti u propisane PFE obrasce o finansijskim efektima iskazanih procenjenih okvirnih troškova na budžet u skladu sa Pravilnikom o načinu iskazivanja i izveštavanja o procenjenim finansijskim efektima zakona, drugog propisa ili drugog akta na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje ("Službeni glasnik RS", broj 32/15).
Procena neophodnih sredstava vršena je po izvorima sredstava, najpre iz budžeta Republike Srbije, kao i izvora iz donatorskih ili drugih sredstava za pružanje finansijske pomoći iz sredstava EU.
Ukupno obezbeđena sredstva po navedenim programima obuhvataju i sredstva za realizaciju pojedinačnih aktivnosti iz ovog akcionog plana, iskazana po određenim pojedinačnim aktivnostima, koje su grupisane u okviru pojedinih vrsta mera, a po razdelima iz Zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu, a struktura programskih elemenata u okviru obezbeđenih i planiranih sredstava za nosioce aktivnosti je sledeća:
1. Razdeo 23 - Ministarstvo pravde, Program 1602 - Uređenje i upravljanje u sistemu pravosuđa, Programska aktivnost 0010 - Administracija i upravljanje u iznosu od 1.044.000,00 dinara u 2023. godini i projekcijom planiranih sredstava od po 6.268.000,00 dinara u 2024. i 2025. godini;
2. Razdeo 6.6. Viši sudovi, Program 1603 - Rad sudova, Programska aktivnost 0014 - Administrativna podrška sprovođenju sudskih postupaka Viših sudova, sa projekcijama planiranih sredstava, počev od 2024. godine i to: u iznosu od 3.560.000,00 dinara u 2024. godini i 22.548.000,00 dinara u 2025. godini;
3. Razdeo 6.1 - Vrhovni sud, prema iskazanim oznakama u PFE obrascu, koje ukazuju da ovom nosiocu aktivnosti nisu potrebna finansijska sredstva za sprovođenje ovog dokumenta;
4. Razdeo 8.2 Javno tužilaštvo za ratne zločine, Program 1604 - Rad tužilaštva, Programska aktivnost 0006 - Administrativna podrška radu Tužilaštva za ratne zločine, sa projekcijama planiranih sredstava, počev od 2024. godine i to: u iznosu od 1.553.000,00 dinara u 2024. godini i 3.106.000,00 dinara u 2025. godini;
5. Razdeo 23.3. Pravosudna akademija, Program 1602 - Uređenje i upravljanje u sistemu pravosuđa, programska aktivnost 0009 - Stručno usavršavanje za buduće i postojeće nosioce pravosudne funkcije, prema iskazanim oznakama u PFE obrascu, koje ukazuju da ovom nosiocu aktivnosti nisu potrebna finansijska sredstva za sprovođenje ovog dokumenta;
6. Razdeo 15 - Ministarstvo unutrašnjih poslova, prema iskazanim oznakama u PFE obrascu, koje ukazuju da ovom nosiocu aktivnosti nisu potrebna finansijska sredstva za sprovođenje ovog dokumenta, i
7. Razdeo 30 - Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja prema iskazanim oznakama u PFE obrascu, koje ukazuju da ovom nosiocu aktivnosti nisu potrebna finansijska sredstva za sprovođenje ovog dokumenta.
Partneri u realizaciji aktivnosti iz Akcionog plana su: Visoki savet sudstva, Vrhovno javno tužilaštvo, Ministarstvo prosvete, Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju, Kriminalističko-policijski univerzitet, Republički zavod za socijalnu zaštitu, Pokrajinski zavod za socijalnu zaštitu, naučno istraživačke organizacije, Rem, Savet za štampu i medijska udruženja.
Osim navedenog, u realizaciji ovog akcionog plana učestvuju i sledeći donatori i realizatori aktivnosti:
Projekat "Podrška jačanju vladavine prava u Republici Srbiji" (EU ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE I ZA OSNOVNA PRAVA), zajednički finansiran od strane EU, nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) i Austrijske razvojne agencije (ADA), implementiran od strane Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) i Austrijske razvojne agencije (ADA), (eng. Project "Facility Supporting Strengthening Rule of Law in Serbia" (EU FOR FIGHT AGAINST CORRUPTION AND FOR FUNDAMENTAL RIGHTS), co-financed by the European Union, the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ) and the Austrian Development Cooperation (ADC), implemented by Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH and the Austrian Development Agency (ADA), koji se u tabelarnom delu Akcionog plana označava skraćenicama Podrška jačanju vladavine prava u Republici Srbiji, implementira ADA ili Podrška jačanju vladavine prava u Republici Srbiji, implementira GIZ, u zavisnosti od toga koja organizacija implementira aktivnost.
OEBS - Projekat "Podrška žrtvama i svedocima krivičnih dela u Srbiji" (OSCE Project "Support for Victims and Witnesses of Crime in Serbia"), SAVET EVROPE - Projekat "Podrška sprovođenju reforme pravosuđa u Srbiji" (Council of Europe Project "Support to the implementation of judicial reform in Serbia") i UNICEF - Projekat "Promocija pristupa pravdi za decu u Srbiji" (UNICEF "Promoting Children’s Access to Justice in the Republic of Serbia").
U 2023. godini sredstva za realizaciju mera i aktivnosti iz AP obezbeđena su Zakonom o budžetu RS ("Službeni glasnik RS", broj 138/22), dok će se u narednim godinama planirati u okviru limita koje određuje MF za sve budžetske korisnike u postupku pripreme i donošenja zakona o budžetu.
Procenjena sredstva za realizaciju planiranih mera i pojedinačnih aktivnosti u okviru tih mera iskazana su u poglavlju VI. Tabela Akcionog plana.
IV ZNAČENJE IZRAZA I SKRAĆENICA SADRŽANIH U AKCIONOM PLANU:
Skraćenice za oznake programskog budžeta su:
- PG |
Budžetski program |
- PA |
Programska aktivnost |
- Ek. klasif. |
Ekonomska klasifikacija |
- 01 - Opšti prihodi i primanja budžeta |
Izvor finansiranja |
Mere u Akcionom planu podeljene su na:
- Regulatorne (R)
- Podsticajne (PO)
- Informativno-edukativne (IE)
- Mere institucionalno-upravljačko-organizacione (IUO)
- Mere obezbeđenja dobara i pružanja usluga (ODU)
U Akcionom planu mere su označene s obzirom na aktivnosti koje pretežno upućuju na konkretnu vrstu mere.
Tabelu Akcionog plana možete pogledati OVDE
Ovaj akcioni plan objaviti na internet stranici Vlade, internet stranici Ministarstva pravde i Portalu e-Uprave u roku od sedam radnih dana od dana usvajanja.
Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".