STATUT
REGULATORNOG TELA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE I POŠTANSKE USLUGE

("Sl. glasnik RS", br. 65/2023)

1. Uvodna odredba

Član 1

Ovim statutom uređuju se pitanja od značaja za poslovanje, organizaciju i rad Regulatornog tela za elektronske komunikacije i poštanske usluge, a naročito sedište, poslovi i način njihovog obavljanja, sredstva za rad i način finansiranja, upravljanje i delokrug rada organa, zastupanje, unutrašnja organizacija, postupak i način ostvarivanja saradnje sa drugim organima, javnost rada i druga pitanja.

2. Osnivanje i naziv

Član 2

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator), osnovano Zakonom o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon), je nezavisna regulatorna organizacija sa svojstvom pravnog lica, koja vrši javna ovlašćenja u cilju efikasnog sprovođenja utvrđene politike u oblasti elektronskih komunikacija, obezbeđivanja konkurencije, razvoja tržišta elektronskih komunikacija i zaštite interesa krajnjih korisnika elektronskih komunikacija, u skladu sa odredbama Zakona i propisa donetih na osnovu njega, kao i javna ovlašćenja u cilju regulisanja tržišta poštanskih usluga u skladu sa posebnim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge.

3. Sedište i status

Član 3

Sedište Regulatora je u Beogradu, Palmotićeva 2.

Član 4

Regulator ima svojstvo pravnog lica, koje stiče upisom u sudski registar.

4. Pečat i štambilj

Član 5

Regulator ima pečat i štambilj.

Član 6

Pečat Regulatora je okruglog oblika, prečnika 32 mm.

Na pečatu Regulatora nalazi se grb Republike Srbije i sledeći tekst: "Republika Srbija, Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge - Beograd".

Tekst pečata je napisan u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije.

Redni broj pečata je ispod grba Republike Srbije i napisan je rimskim brojevima.

Tekst pečata Regulatora je napisan na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 7

Štambilj Regulatora je pravougaonog oblika, dimenzija 60 x 30 mm.

Štambilj Regulatora sadrži sledeći tekst: "Republika Srbija - Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge - Beograd".

Naziv i sedište Regulatora ispisuju se vodoravno, a između njih se ostavlja prazan prostor za upisivanje broja akta i datuma njegovog evidentiranja.

Tekst štambilja Regulatora je napisan na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 8

Način korišćenja, broj pečata i štambilja, kao i čuvanje i uništavanje pečata i štambilja, utvrđuju se opštim aktom koji donosi Savet Regulatora.

5. Zaštitni znak

Član 9

Regulator ima zaštitni znak.

Sastavni deo zaštitnog znaka je i skraćeni naziv Regulatora: RATEL.

6. Pravni položaj

Član 10

Regulator je u obavljanju svojih poslova nezavisan od organa izvršne vlasti, drugih državnih organa i organizacija kao i od pravnih i fizičkih lica koja obavljaju delatnost elektronskih komunikacija i poštanskih usluga i samostalno raspolaže finansijskim sredstvima, u skladu sa odobrenim finansijskim planom.

Prava, obaveze i rad Regulatora uređuju se Zakonom i zakonom kojim se uređuje rad javnih agencija.

U pogledu zakonitosti rada Regulatora, stručnosti, političke neutralnosti nepristrasnosti, upotrebe službenog jezika i pisma, stručne spreme i osposobljenosti zaposlenih za obavljanje poverenih poslova, kao i kancelarijskog poslovanja, primenjuju se propisi vezani za državnu upravu.

Ministarstvo nadležno za poslove elektronskih komunikacija i poštanskih usluga vrši nadzor nad primenom Zakona i propisa donetih na osnovu njega.

Regulator može, u svrhu obavljanja pojedinih stručnih poslova iz svoje nadležnosti, angažovati domaće ili strano pravno i/ili fizičko lice.

Član 11

Regulator ima svoj račun otvoren kod poslovne banke.

7. Nadležnost Regulatora

Član 12

Regulator, u skladu sa zakonom:

1) donosi podzakonske akte;

2) odlučuje o pravima i obavezama privrednog subjekta i korisnika;

3) bliže propisuje način obavljanja delatnosti elektronskih komunikacija;

4) vrši procenu i prati stanje tržišta i konkurencije u vezi sa otvorenim pristupom internetu;

5) zahteva od privrednog subjekta i drugih lica podatke i informacije radi vršenja stručnog nadzora; 

6) donosi odluku u vezi sa sprovođenjem prethodne regulacije tržišta, uključujući određivanje obaveze međupovezivanja i pristupa;

7) određuje jednog ili više privrednih subjekata sa obavezom pružanja pojedinih ili svih usluga univerzalnog servisa, na delu ili celoj teritoriji Republike Srbije, vodeći računa da usluge univerzalnog servisa budu dostupne svim krajnjim korisnicima na teritoriji Republike Srbije, nezavisno od geografske lokacije; 

8) sprovodi postupak izrade geografskog pregleda rasprostranjenosti elektronskih komunikacionih mreža;

9) vrši obračun neto troška pružanja i definiše način nadoknade prekomernih troškova usluga univerzalnog servisa; 

10) bliže propisuje uslove korišćenja radiofrekvencijskog spektra i priprema Predlog plana namene radiofrekvencijskih opsega i donosi planove raspodele radio-frekvencija; 

11) upravlja radiofrekvencijskim spektrom i donosi odluke u vezi sa izdavanjem, izmenom, produženjem, prenosom, obnovom, ograničenjem i oduzimanjem pojedinačne dozvole za korišćenje radiofrekvencijskog spektra; 

12) priprema i sprovodi postupak javnog nadmetanja za izdavanje pojedinačnih dozvola za korišćenje radiofrekvencijskog spektra; 

13) koordinira korišćenje radiofrekvencijskog spektra; 

14) donosi odluku u vezi sa obavezom prenosa određenog medijskog sadržaja, na zahtev tela nadležnog za elektronske medije;

15) donosi Plan numeracije;

16) upravlja numeracijom i donosi odluke u vezi sa izdavanjem, produženjem, prenosom i oduzimanjem dozvole za korišćenje numeracije; 

17) propisuje uslove i način prenosa broja; 

18) sprovodi vansudsko rešavanje sporova između pružalaca usluga i krajnjih korisnika; 

19) formira i održava registre, evidencije i baze podataka propisane Zakonom i redovno objavljuje podatke iz oblasti elektronskih komunikacija; 

20) određuje tržišta podložna prethodnoj regulaciji, sprovodi postupak analize tržišta, i određuje privrednog subjekta sa značajnom tržišnom snagom, kome utvrđuje najmanje jednu regulatornu obavezu; 

21) rešava sporove između privrednih subjekata; 

22) rešava sporove u vezi sa međupovezivanjem, pristupom, kolokacijom i zajedničkim korišćenjem elemenata mreže i pripadajućih sredstava;

23) sarađuje sa organima i organizacijama nadležnim za oblast elektronskih medija, zaštite konkurencije, zaštite potrošača, zaštite podataka o ličnosti, zaštite životne sredine, prostornog planiranja, poslova katastra, odbrane i bezbednosti i drugim organima i organizacijama po pitanjima značajnim za oblast elektronskih komunikacija; 

24) sarađuje sa nadležnim regulatornim i stručnim telima država članica Evropske unije i drugih država i Telom evropskih regulatora za elektronske komunikacije (BEREC) radi usaglašavanja prakse primene propisa iz oblasti elektronskih komunikacija i podsticanja razvoja prekograničnih elektronskih komunikacionih mreža i usluga; 

25) učestvuje u radu međunarodnih organizacija i institucija u oblasti elektronskih komunikacija i poštanskih usluga u svojstvu nacionalnog regulatornog tela u oblasti elektronskih komunikacija i poštanskih usluga; 

26) reguliše cene usluga rominga, cene terminacije i druge elemente cena usluga rominga u javnim mobilnim komunikacionim mrežama i bliže propisuje uslove pružanja regulisanih usluga rominga, u skladu sa međunarodnim sporazumima; 

27) kontroliše individualne tarife i cene usluga u slučaju njihovog vezivanja, u slučaju da je privredni subjekt određen kao onaj sa značajnom tržišnom snagom, u skladu sa odredbama Zakona; 

28) inicira, prati preventivne aktivnosti i uređuje primenu mera za očuvanje bezbednosti i integriteta javnih elektronskih komunikacionih mreža i usluga, tajnosti komunikacija, kao i zaštite podataka o ličnosti, saobraćaju i lokaciji; 

29) obavlja poslove stručnog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija, u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu njega;

30) obavlja kontrolu radiofrekvencijskog spektra i poslove merenja, ispitivanja i utvrđivanja uzroka smetnji u radiofrekvencijskom spektru;

31) obavlja tehnički pregled;

32) obavlja regulatorne i druge poslove iz oblasti poštanskih usluga, u skladu sa posebnim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge; 

33) obavlja poslove iz oblasti informacione bezbednosti u skladu sa posebnim zakonom kojim se uređuje informaciona bezbednost;

34) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom.

Poslove iz stava 1. tač. 1)-3), 6)-13), 15)-21), 23), 24) i tač. 26)-29) ovog člana Regulator obavlja kao poverene poslove.

Član 13

Regulator može da zaključuje ugovore i obavlja i druge poslove u okviru nadležnosti iz člana 12. ovog statuta.

U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti Regulator istupa u pravnom prometu u svoje ime i za svoj račun.

8. Organi Regulatora

Član 14

Organi Regulatora su Savet Regulatora i direktor.

9. Savet Regulatora

Član 15

Savet Regulatora (u daljem tekstu: Savet) ima predsednika i četiri člana.

Predsednika i članove Saveta bira i razrešava Narodna skupština na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa Zakonom, vodeći računa o rodnoj ravnopravnosti.

Član Saveta imenuje se na pet godina i isto lice može biti imenovano najviše dva puta.

10. Delokrug Saveta

Član 16

Savet, u skladu sa zakonom:

1) donosi godišnji plan rada Regulatora, usklađen sa strateškim aktima i akcionim planovima iz oblasti elektronskih komunikacija, poštanskih usluga i informacione bezbednosti, najkasnije do 15. decembra tekuće godine za narednu godinu;

2) donosi Statut Regulatora;

3) donosi druga akta propisana Zakonom, odnosno posebnim zakonima kojima se uređuje oblast poštanskih usluga i informacione bezbednosti;

4) obavlja poslove utvrđene posebnim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge;

5) obavlja poslove utvrđene posebnim zakonom kojim se uređuje informaciona bezbednost;

6) obavlja druge poslove koji Zakonom, ili ovim statutom nisu stavljeni u nadležnost direktora.

11. Način rada Saveta

Član 17

Rad Saveta je javan.

Savet odlučuje na sednicama, koja se održavaju po potrebi.

Sednice Saveta saziva, njima predsedava i rukovodi predsednik Saveta, a u njegovom odsustvu zamenik predsednika Saveta.

Savet može odlučivati ako sednici prisustvuju najmanje tri člana Saveta.

Savet donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta, osim ako je Zakonom i ovim statutom drugačije određeno.

Sazivanje, način rada i donošenje odluka Saveta bliže se regulišu Poslovnikom o radu Saveta.

Poslovnikom o radu Saveta naročito se uređuje način rada Saveta, pripremanje i sazivanje sednice, vođenje sednice, tok rada na sednici, donošenje akata, održavanje reda, odlaganje, prekid i zaključivanje sednice i sadržina zapisnika sa sednice.

12. Objavljivanje opštih akata

Član 18

Savet donosi pravilnike, uputstva, odluke i druge akte kojima se na opšti način uređuju pitanja iz nadležnosti Regulatora.

Regulator je dužan da pre objavljivanja opštih akata pribavi od nadležnog ministarstva mišljenje o njihovoj ustavnosti i zakonitosti, a ministarstvo da Regulatoru dostavi obrazloženi predlog kako da opšti akt usaglasi sa Ustavom, zakonom, drugim propisom ili opštim aktom Narodne skupštine i Vlade, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava.

13. Naknada za rad u Savetu

Član 19

Članovi Saveta imaju pravo na neto mesečnu naknadu za rad u Savetu, koja ne može biti viša od prosečne zarade po zaposlenom bez poreza i doprinosa, uvećanu za projektovanu inflaciju u Republici Srbiji, odnosno u skladu sa odgovarajućom odlukom osnivača.

Naknada za rad predsednika Saveta ne može biti viša od iznosa iz stava 1. ovog člana, uvećanog za 20%.

Sredstva za naknade iz st. 1. i 2. ovog člana utvrđuju se finansijskim planom Regulatora.

14. Izbor i razrešenje članova Saveta

Član 20

Članovi Saveta biraju se i razrešavaju, odnosno prestaje im mandat na način, pod uslovima i po postupku propisanim Zakonom.

15. Direktor Regulatora

Član 21

Direktor Regulatora (u daljem tekstu: direktor) je odgovoran za zakonitost rada Regulatora, zastupa i predstavlja Regulatora, rukovodi radom i poslovanjem Regulatora, odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Regulatoru, priprema i sprovodi odluke Saveta, stara se o obezbeđivanju javnosti rada Regulatora i obavlja druge poslove propisane Zakonom i ovim statutom.

Direktora imenuje Savet na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa odredbama Zakona.

Direktor se imenuje na pet godina i isto lice može biti imenovano najviše dva puta, u skladu sa odredbama Zakona.

Direktor je za vreme trajanja mandata u radnom odnosu u Regulatoru, sa punim radnim vremenom.

Međusobna prava i obaveze direktora i Regulatora uređuju se ugovorom o radu, koji u ime Regulatora zaključuje Savet.

Direktor ima pravo da nakon isteka mandata iz stava 3. ovog člana, kao i u slučajevima razrešenja iz člana 22. stav 1. tač. 7) i 8) Zakona, ostane u radnom odnosu i bude premešten na druge odgovarajuće poslove u Regulatoru za koje ispunjava uslove.

Direktor za svoj rad odgovara Savetu, kome podnosi godišnji i periodične izveštaje o radu.

Direktor donosi opšti akt kojim se uređuje unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta u Regulatoru, uz saglasnost Saveta.

Direktor donosi opšte akte kojima se, u skladu sa opštim propisima o radu i odobrenim finansijskim planom Regulatora, detaljnije uređuju prava i obaveze zaposlenih u Regulatoru, ostala pitanja iz oblasti radnih odnosa i pitanja iz oblasti uređivanja procedura i tehničkih pravila za postupanje zaposlenih prilikom obavljanja specifičnih procesa rada u Regulatoru, uz saglasnost Saveta.

16. Uslovi za izbor direktora

Član 22

Za direktora se imenuje lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz oblasti elektrotehničkog inženjerstva, računarskog inženjerstva, saobraćajnog inženjerstva, ekonomskih nauka ili pravnih nauka na osnovnim akademskim studijama u trajanju od najmanje četiri godine i koje ima najmanje pet godina radnog iskustva u oblasti iz delokruga Regulatora.

17. Postupak izbora direktora

Član 23

Savet raspisuje javni konkurs za izbor direktora najmanje 180 dana pre isteka mandata direktora, odnosno neposredno po prestanku mandata u smislu člana 21. stav 1. tač. 2) i 3) Zakona.

Oglas o javnom konkursu objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na veb prezentaciji Regulatora.

Oglas o javnom konkursu sadrži uslove koje kandidat mora da ispunjava za imenovanje, dokaze koji se prilažu uz prijavu na javni konkurs, rok za podnošenje prijava, organ kome se prijave podnose, lično ime lica koje daje obaveštenja o javnom konkursu, podatke o stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere, kriterijume za rangiranje kandidata, rok u kome se kandidati obaveštavaju o tome kada počinje izborni postupak i druge podatke značajne za postupak imenovanja.

Prijava na konkurs podnosi se Regulatoru u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Savet, u roku od 30 dana od dana isteka roka iz stava 4. ovog člana, sprovodi izborni postupak među prijavljenim kandidatima, sastavlja spisak kandidata koji ispunjavaju uslove za izbor i imenuje direktora.

Rešenje o imenovanju direktora Savet dostavlja svim kandidatima koji su se prijavili na javni konkurs.

Ako nijedan kandidat ne ispunjava uslove konkursa, postupak za izbor direktora se ponavlja.

18. Prestanak mandata direktora

Član 24

Mandat direktora prestaje:

1) istekom vremena na koje je imenovan;

2) otkazom ugovora o radu, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

3) razrešenjem iz razloga predviđenih Zakonom.

Ako direktoru, saglasno stavu 1. tač. 2) i 3) ovog člana, dužnost prestane pre vremena na koje je imenovan, Savet bez javnog konkursa, imenuje vršioca dužnosti direktora do imenovanja direktora na javnom konkursu u skladu sa ovim zakonom.

Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove propisane za imenovanje direktora, a javni konkurs za imenovanje direktora raspisuje se u roku od 30 dana od dana imenovanja vršioca dužnosti.

19. Razrešenje direktora pre isteka mandata

Član 25

Savet može razrešiti direktora pre isteka mandata ako:

1) se utvrdi da je u prijavi za konkurs kandidat o sebi izneo neistinite podatke ili je propustio da iznese podatke o okolnostima bitnim za izbor;

2) se utvrdi da je u toku trajanja mandata povredio pravila o sukobu interesa i nespojivosti funkcija predviđena zakonom kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;

3) ne raspolaže sredstvima Regulatora u skladu sa donetim finansijskim planom;

4) nesavesnim ili nepravilnim radom onemogući ispunjenje ciljeva i zadataka utvrđenih godišnjim planom rada Regulatora, prouzrokuje veću štetu Regulatoru, postupa protivno zakonu i propisima donetim na osnovu njega ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da nastanu ili mogu nastati veće smetnje u radu Regulatora;

5) mu je oduzeta poslovna sposobnost;

6) je pravnosnažno osuđen na kaznu zatvora u trajanju dužem od šest meseci ili ako je osuđen za krivična dela protiv službene dužnosti, prevare, krađe, falsifikovanja isprave ili drugo slično krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje funkcije;

7) zbog bolesti ili drugog razloga duže od šest meseci neprekidno nije sposoban za obavljanje dužnosti utvrđene Zakonom;

8) direktor podnese zahtev za razrešenje.

Odluka o razrešenju donosi se na osnovu obrazloženog predloga i nakon sprovedenog postupka u kome su utvrđeni razlozi za razrešenje i u kome je direktoru omogućeno da se izjasni o svim okolnostima.

Savet može, do donošenja odluke o razrešenju, udaljiti sa dužnosti direktora protiv koga je pokrenut postupak za razrešenje, a njegova ovlašćenja preuzima predsednik Saveta.

Odluka Saveta o razrešenju direktora objavljuje se na veb prezentaciji Regulatora.

Odluka iz stava 2. ovog člana je konačna i protiv nje se može pokrenuti upravni spor.

Član 26

U pravnom prometu Regulatora zastupa i predstavlja direktor.

Član 27

Direktor može, posebnim punomoćjem u skladu sa zakonom, određene poslove iz svoje nadležnosti, preneti na druge zaposlene u Regulatoru.

Posebnim punomoćjem iz stava 1. ovog člana, direktor utvrđuje sadržaj, obim i vreme važenja prenetih ovlašćenja.

20. Odlučivanje Regulatora i pravna sredstva

Član 28

Regulator, u skladu sa Zakonom, odnosno posebnim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge, na zahtev zainteresovane strane ili po službenoj dužnosti, odlučuje rešenjem o pravima i obavezama privrednih subjekata i korisnika iz Zakona, odnosno poštanskih operatora iz posebnog zakona kojim se uređuju poštanske usluge, i odlučuje o pravima i obavezama u okviru obavljanja poslova iz oblasti informacione bezbednosti, saglasno posebnom zakonu kojim se uređuje ta oblast.

Na postupak odlučivanja o pravima i obavezama iz stava 1. ovog člana primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, odredbe Zakona, odnosno posebnog zakona kojim se uređuju poštanske usluge, posebnog zakona kojim se uređuje informaciona bezbednost, kao i odgovarajuća opšta akta. 

Rešenje iz stava 1. ovog člana je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor. 

21. Javnost rada Regulatora

Član 29

Rad Regulatora je javan.

Pored obaveze objavljivanja donetih akata u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava, Regulator je dužan da, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti, zaštita tajnosti podataka i poštujući poslovnu tajnu, na svojoj veb prezentaciji, bez naknade i bez odlaganja, učini javno dostupnim donete akte, kao i druge potpune i ažurne podatke i informacije iz svog delokruga, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava, a naročito:

1) propise za primenu Zakona, odnosno zakona kojim se uređuje oblast poštanskih usluga i informacione bezbednosti, kao i druge opšte akte;

2) zapisnike sa sednica i odluke Saveta;

3) registre, evidencije i baze podataka;

4) uporedne preglede kvaliteta i cena javno ponuđenih usluga i druge podatke od interesa za zaštitu i unapređenje interesa potrošača, odnosno krajnjih korisnika;

5) stručna mišljenja, studije i analize naručene za potrebe Regulatora;

6) statističke podatke i druge pokazatelje razvoja tržišta elektronskih komunikacija i tržišta poštanskih usluga;

7) godišnji izveštaj o obračunu prekomernih neto troškova pružanja usluga univerzalnog servisa uključujući doprinose svih operatora univerzalnog servisa i sve tržišne pogodnosti koje su operatori mogli da ostvare na osnovu utvrđenih obaveza pružanja usluga univerzalnog servisa;

8) druge podatke i informacije u vezi sa radom Regulatora, u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu njega.

Podatke iz stava 2. tačka 6) ovog člana, Regulator ažurira i objavljuje u rokovima i na način uređen Zakonom.

Član 30

Javnost rada Regulatora se postiže i javnim konsultacijama koje sprovodi u postupku donošenja akata iz svoje nadležnosti, radi pribavljanja mišljenja stručne i šire javnosti o uticaju predloženih mera na tržište elektronskih komunikacija, tržišta poštanskih usluga i informacione bezbednosti.

Član 31

Regulator je ovlašćen da, u skladu sa Zakonom, traži od privrednih subjekata odnosno drugih pravnih lica koja posluju u oblasti elektronskih komunikacija ili u blisko povezanim delatnostima, podatke i informacije koji su mu potrebni radi obavljanja poslova iz njegove nadležnosti.

Regulator podatke iz stava 1. ovog člana čuva kao poslovnu tajnu, u skladu sa Zakonom, odnosno posebnim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge, posebnim zakonom kojim se uređuje informaciona bezbednost, kao i drugim propisima, koji uređuju ovu oblast.

22. Sredstva za rad Regulatora

Član 32

Sredstva za rad Regulatora obezbeđuju se iz prihoda koje Regulator ostvari od:

1) obavljanja poslova upravljanja numeracijom;

2) obavljanja poslova upravljanja radiofrekvencijskim spektrom;

3) takse za pružanje usluga iz svoje nadležnosti, koja se plaća u skladu sa ovim zakonom;

4) sredstava koje privredni subjekti plaćaju Regulatoru u iznosu koji ne može biti veći od 0,5% od ukupnog prihoda ostvarenog od obavljanja delatnosti elektronskih komunikacija u prethodnoj kalendarskoj godini i kojima se pokrivaju samo administrativni troškovi nastali prilikom upravljanja, kontrole i sprovođenja režima opšteg ovlašćenja;

5) sredstava utvrđenih u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast poštanskih usluga.

Obračun, visina kao i pripadnost prihoda iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana utvrđuje se zakonom kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara.

Visinu i način plaćanja takse iz stava 1. tačka 3) ovog člana Regulator utvrđuje prema vrsti usluge koju pruža, u skladu sa Zakonom, uz pribavljanje saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove finansija.

Visinu i način plaćanja sredstava iz stava 1. tačka 4) ovog člana Regulator utvrđuje, u skladu sa Zakonom, uz pribavljanje saglasnosti Vlade.

Regulator vrši godišnju analizu administrativnih troškova iz stava 1. tačka 4) ovog člana i po potrebi vrši prilagođavanje visine sredstava utvrđene u skladu sa stavom 4. ovog člana, pri čemu nadoknada ne može preći vrednost iz stava 1. tačka 4) ovog člana.

Utvrđivanje iznosa sredstva iz stava 1. ovog člana vrši se na objektivan, transparentan i srazmeran način.

Utvrđivanje iznosa sredstva iz stava 1. ovog člana zasniva se na principu utvrđivanja stvarnih troškova nastalih za pruženu javnu uslugu, u skladu sa nadležnostima Regulatora utvrđenim Zakonom.

23. Finansijski plan Regulatora

Član 33

Finansiranje Regulatora vrši se u skladu sa finansijskim planom.

Finansijskim planom utvrđuju se ukupni prihodi i rashodi Regulatora, uključujući izdvajanja za sredstva rezervi, kao i elementi za određivanje troškova zarada.

Ukupni rashodi Regulatora obuhvaćeni finansijskim planom ne mogu biti veći od troškova potrebnih za uspešno ostvarivanje nadležnosti Regulatora, dok nepredviđeni izdaci ne mogu biti veći od 2% planiranih rashoda.

Finansijski plan donosi Savet, najkasnije do 15. novembra tekuće godine za narednu godinu.

Na finansijski plan saglasnost daje Vlada.

Finansijski plan objavljuje se na veb prezentaciji Regulatora.

Ako Vlada ne da saglasnost na finansijski plan Regulatora pre početka godine za koju se donosi, rashodi Regulatora za svako naredno tromesečje, do davanja saglasnosti iz stava 5. ovog člana, neće premašiti jednu četvrtinu iznosa ukupno korišćenih sredstava prema finansijskom planu iz prethodne godine.

24. Unutrašnja organizacija i sistematizacija

Član 34

Poslovi i zadaci iz delokruga rada Regulatora obavljaju se u okviru organizacionih jedinica.

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta bliže se uređuju unutrašnje organizacione jedinice, njihov delokrug i međusobni odnos; rukovođenje unutrašnjim jedinicama (način rukovođenja i funkcionalna povezanost organizacionih delova i odgovornost za izvršavanje poslova); ovlašćenja i odgovornosti rukovodilaca unutrašnjih jedinica; sistematizacija radnih mesta, vrsta i opis poslova radnih mesta, vrsta i stepen stručne spreme, odnosno nivo obrazovanja i drugi posebni uslovi za zaposlenje i rad na tim radnim mestima; poslovi pri čijem vršenju zaposleni ima posebna ovlašćenja i odgovornosti i druga pitanja od značaja za organizaciju i rad Regulatora.

Pravilnik iz stava 2. ovog člana donosi direktor, uz saglasnost Saveta.

Član 35

Poslovi Regulatora mogu se obavljati i van registrovanog sedišta preko područnih jedinica čiji se delokrug rada bliže uređuje pravilnikom iz člana 34. ovog statuta.

25. Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih

Član 36

Na prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u Regulatoru, primenjuju se opšti propisi o radu i odredbe opštih akata Regulatora.

26. Zasnivanje radnog odnosa

Član 37

Radni odnos u Regulatoru zasniva se po sprovedenom postupku na osnovu objavljenog javnog konkursa u skladu sa Zakonom i opštim aktom Regulatora.

27. Ostvarivanje saradnje

Član 38

Regulator sarađuje sa organima i organizacijama nadležnim za oblast elektronskih medija, zaštite konkurencije, zaštite potrošača, zaštite podataka o ličnosti, zaštite životne sredine, prostornog planiranja, poslova katastra, odbrane i bezbednosti i drugim organima i organizacijama po pitanjima značajnim za oblast elektronskih komunikacija.

Regulator sarađuje sa nadležnim regulatornim i stručnim telima država članica Evropske unije i drugih država i Telom evropskih regulatora za elektronske komunikacije (BEREC) radi usaglašavanja prakse primene propisa iz oblasti elektronskih komunikacija i podsticanja razvoja prekograničnih elektronskih komunikacionih mreža i usluga.

Regulator učestvuje u radu međunarodnih organizacija i institucija u oblasti elektronskih komunikacija i poštanskih usluga u svojstvu nacionalnog regulatornog tela u oblasti elektronskih komunikacija i poštanskih usluga.

28. Izmene statuta i opštih akata

Član 39

Izmene i dopune ovog statuta i drugih opštih akata vrše se po postupku i na način koji je propisan za njihovo donošenje.

Autentično tumačenje ovog statuta, u celosti ili pojedinih njegovih odredaba, daje Savet.

29. Poslovna tajna

Član 40

Poslovnom tajnom smatraju se oni dokumenti i informacije vezani za poslovanje Regulatora i obavljanje poslova u Regulatoru, za koje propisima kojima se uređuje poslovanje Regulatora nije predviđeno da se javno objavljuju, nezavisno od izvora i načina saznanja, i koji su u skladu sa tim opštim aktom označeni poverljivim.

Poslovnom tajnom smatraju se:

1) dokumenti koje organi Regulatora proglase poslovnom tajnom, kao i ostale isprave i podaci čije bi saopštavanje neovlašćenim licima zbog njihove prirode, značaja i karaktera bilo protivno interesima Regulatora, a koje kao takve utvrdi i označi direktor;

2) dokumenti i informacije koje Regulatoru kao poverljive saopšti nadležni organ, odnosno lice drugog državnog organa ili organizacije, privrednog društva, ustanove i dr., pod uslovom daje to lice upozorilo Regulatora o tajnosti datih podataka, a posebno oni podaci koje su operatori ili druga lica, na zahtev Regulatora i u skladu sa Zakonom, dostavili Regulatoru uz označavanje tih podataka poslovnom tajnom;

3) dokumenti i informacije do kojih je zaposleni u Regulatoru došao u obavljanju poslova u okviru nadležnosti Regulatora, ako su isti označeni kao poslovna tajna ili davaoci tih podataka iste proglasili poslovnom tajnom, pod uslovom da su na to izričito upozorili Regulatora, odnosno zaposlenog u Regulatoru istovremeno kad su te podatke dali;

4) svi pojedinačni podaci operatora koji se koriste prilikom analize tržišta i izrade odgovarajućih pregleda;

5) informacije o zaradama, naknadama zarada i drugim primanjima zaposlenih u Regulatoru;

6) bitni elementi ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji;

7) sadržina zaključenih ugovora po građansko-pravnom odnosu sa poslovnim partnerima;

8) ostali dokumenti, informacije i podaci utvrđeni aktima Regulatora kao poslovna tajna.

Savet i direktor mogu u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti da odrede kao poslovnu tajnu podatke, informacije i dokumente koji opštim aktom nisu određeni kao poslovna tajna, ako ocene da bi njihovo saopštavanje moglo da šteti ekonomskim ili drugim interesima Regulatora, ili licima na koje se isti odnose.

30. Zaštita životne sredine

Član 41

Regulator obavlja svoju delatnost na način na koji se ne ugrožava životna sredina.

Mere i sredstva neophodna za zaštitu životne sredine utvrđuju se opštim aktom Regulatora.

31. Prelazne i završne odredbe

Član 42

Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge nastavlja sa radom kao Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge u skladu sa odredbama Zakona i ovim statutom.

Direktor i članovi Upravnog odbora Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge nastavljaju da obavljaju svoje dužnosti kao direktor i članovi Saveta Regulatora, do isteka mandata na koji su izabrani.

Zaposleni u Regulatornoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge nastavljaju sa radom kao zaposleni u Regulatornom telu za elektronske komunikacije i poštanske usluge, u skladu sa ugovorima o radu važećim na dan stupanja na snagu Zakona.

Član 43

Regulator nastavlja da koristi isti zaštitni znak koji je koristila Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge sa sledećim tekstom: "Republika Srbija - RATEL - Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge".

Savet će Poslovnik o radu Saveta doneti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog statuta.

Do donošenja Poslovnika o radu Saveta Regulatornog tela za elektronske komunikacije i poštanske usluge, primenjuje se Poslovnik o radu Upravnog odbora Regulatore agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge.

Član 44

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge ("Službeni glasnik RS", br. 125/14 i 30/16).

Član 45

Ovaj statut se po prethodno pribavljenom mišljenju Vlade, a uz saglasnost Narodne skupštine Republike Srbije, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije", i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.