POKRAJINSKA SKUPŠTINSKA ODLUKA
O PROGRAMU PODRŠKE POLJOPRIVREDNIM STRUČNIM I SAVETODAVNIM SLUŽBAMA U OBAVLJANJU SAVETODAVNIH I PROGNOZNO IZVEŠTAJNIH POSLOVA U ZAŠTITI BILJA U AP VOJVODINI ZA 2023. GODINU

("Sl. list AP Vojvodine", br. 54/2022 i 35/2023)

Član 1

Ovom pokrajinskom skupštinskom odlukom utvrđuje se Program podrške poljoprivrednim stručnim i savetodavnim službama u obavljanju savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u AP Vojvodini za 2023. godinu

Član 2

Program iz člana 1. čini sastavni deo ove pokrajinske skupštinske odluke.

Član 3

Ova pokrajinska skupštinska odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine", a primenjivaće se od 1. januara 2023. godine.

 

Samostalni član Pokrajinske skupštinske odluke o izmenama i dopuni
Pokrajinske skupštinske odluke o Programu podrške poljoprivrednim stručnim i savetodavnim službama u obavljanju savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u AP Vojvodini za 2023. godinu

("Sl. list AP Vojvodine", br. 35/2023)

Član 2

Ova pokrajinska skupštinska odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".

 

PROGRAM
PODRŠKE POLJOPRIVREDNIM STRUČNIM I SAVETODAVNIM SLUŽBAMA U OBAVLJANJU SAVETODAVNIH I PROGNOZNO IZVEŠTAJNIH POSLOVA U ZAŠTITI BILJA U AP VOJVODINI ZA 2023. GODINU

1.

Godišnjim programom za 2023. godinu AP Vojvodine utvrđuju se savetodavni poslovi u poljoprivredi i prognozno izveštajni poslovi u zaštiti bilja pomoću kojih se poljoprivrednim proizvođačima omogućuje da na osnovu različitih informacija i saveta donesu pravilne odluke na osnovu kojih će ostvariti bolje prinose u poljoprivrednoj proizvodnji i bolje upravljati svojim gazdinstvom, što treba da doprinese podizanju opšteg nivoa znanja poljoprivrednih proizvođača, povećanju kvaliteta proizvodnje i visini prinosa, smanjenju negativih efekata prouzrokovanih klimatskim promenama, a samim tim i povećanju konkurentnosti i modernizaciji poljoprivredne proizvodnje.

Proizvodnjom treba da se obezbedi zdravstveno bezbedni poljoprivredni proizvodi kroz implementiranje integralnog koncepta zaštite useva i održive poljoprivrede uz očuvanje životne sredine i prirodnih resursa, na osnovu čega se stvaraju bolji uslovi za život i rad na selu i podstiče ruralni razvoj.

2.

Sredstava za realizaciju Godišnjeg programa podrške poljoprivrednim stručnim i poljoprivrednim savetodavnim i stručnim službama u obavljanju savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u AP Vojvodini za 2023. godinu (u daljem tekstu: Godišnji program za 2023. godinu AP Vojvodine) u ukupnom iznosu od 187.807.000,00 predviđena su merom 305. "Podrška pružanju saveta i informacija poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima, zadrugama i drugim pravnim licima u poljoprivredi" Programa podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja za teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine u 2023. godini u iznosu od 100.000.000,00 dinara i Programskom aktivnošću 1001: Podrška zaštiti poljoprivrednog zemljišta 1.2. "Sistematsko praćenje bolesti i štetočina, prevencija kontaminacije poljoprivrednog zemljišta i vode u meliorativnim kanalima" Programa zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine u 2023. godini u iznosu od 87.807.000,00 dinara.

Godišnji program za 2023. godinu u AP Vojvodini se realizuje od 1.januara 2023. godine do 31. decembra 2023. godine.

3.

PSS APV čine savetodavni sektori 9 poljoprivrednih stručnih službi (U daljem tekstu: PSS) i 2 poljoprivredne savetodavne i stručne službe (u daljem tekstu: PSSS), Institut Tamiš iz Pančeva i Enološke stanice iz Vršca, a PIS AP Vojvodine funkcioniše u okviru 11 PSS i 1 PSSS sa područja AP Vojvodine, koje na svom području delovanja sprovode savetodavne i prognozno izveštajne poslove u zaštiti bilja (u daljem tekstu: pravna lica).

PSS APV i PIS APV kao dva kompatibilna sistema funkcionišu zajedno u skladu sa Zakonom o obavljanju savetodavnih i stručnih poslova u oblasti poljoprivrede ("Službeni glasnik RS ", broj 30/10) (u daljem tekstu: Zakon) i pružaju podršku: poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima, zadrugama i drugim subjektima koji se bave poljoprivredom na području Vojvodine u implementiranju integralnog koncepta zaštite useva i održive poljoprivrede.

4.

Godišnjim programom za 2023. godinu za AP Vojvodinu, propisuju se poslovi i daju smernice za obavljanje:

a) savetodavnih poslova i

b) prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja.

5.

Pokrajinski sekretar za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo objavljuje javni poziv na osnovu kojeg su regulisani uslovi za učešće, kriterijumi, sistem bodovanja i druga pitanja od značaja za realizaciju ove mere. Takođe, pokrajinski sekretar obrazuje Komisiju koja je zadužena za razmatranje pristiglih

prijava, formiranje bodovne liste i sačinjavanje zapisnika sa predlogom odluke o dodeli sredstava. Odluku o dodeli sredstava donosi pokrajinski sekretar za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo.

A) SAVETODAVNI POSLOVI

6.

Savetodavne poslove realizuju zaposleni savetodavci sa važećim licencama različitih profila (poljoprivrednih i drugih struka). Svaka PSS i PSSS za sprovođenje savetodavnih poslova može prijaviti za učešće u realizaciji Godišnjeg programa za 2023. godinu za AP Vojvodinu za obavljanje savetodavnih poslova od 1 do 9 savetodavaca (po mogućnosti različitih profila).

Enološka stanica iz Vršca u sistemu savetodavstva učestvuje kao podrška kapacitetom svojih laboratorija ili aktivnim učešćem specijalizovanog savetodavca za oblast prerade voća i grožđa i proizvodnju alkoholnih pića.

Sistem laboratorija sa kojima PSS, PSSS i Enološka stanica iz Vršca raspolažu omogućava da savetodavci pružaju savete na osnovu konkretnih činjenica i rezultata laboratoriskih ispitivanja, čime se doprinosi očuvanju: zemljišta, zdravlja bilja, životinja i ljudi jer se teži proizvodnji zdravstveno bezbednih proizvoda.

7.

Godišnjim programom za 2023. godinu za AP Vojvodinu utvrđuju se aktivnosti pravnih lica učesnicima u programu, koje se odnose na obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi u okviru:

1. Osnovnog programa savetodavnih poslova čije aktivnosti i sprovedene mere su namenjene za podršku poljoprivrednim proizvođačima i drugim subjektima koji se bave poljoprivredom;

2. Posebnih programa savetodavnih poslova, kojima se doprinosi unapređenju savetodavnog rada (kroz poboljšanje kvaliteta savetodavnog rada putem edukacija savetodavaca i drugih učesnika u savetodavnim poslovima), poboljšanju uslova rada (kroz nabavku opreme neophodne za rad), promoviše savetodavni rad i uspostavlja bolja komunikacija sa proizvođačima i drugim zaintresovanim subjektima sa područja AP Vojvodine (putem medija portala savetodavne službe) i izrade brošura i drugih materijala, vezanih za Pravno lice, njihove rezultate rada, tehnologiju proizvodnje i preporuke za rešavanje nekog konkretnog problema ili otehnoligije proizvodnje koje će koristiti poljoprivrednim proizvođačima.

8.

Tabela 1. Pregled Korisnika učestnika u savetodavnim poslovima sa područjima delovanja

Redni broj

Naziv PSS/PSSS

Području delovanja - opštine

1.

"PSS Poljoprivredna stanica" d.o.o. Novi Sad

Novi Sad, Žabalj, Bač, Sremski Karlovci, Temerin, Beočin, Titel, Bačka Palanka, Bački Petrovac

2.

"PSS Agrozavod" d.o.o. Vršac

Vršac, Plandište, Bela Crkva, Kovin

3.

"PSS Bačka Topola" d.o.o. Bačka Topola

Bačka Topola, Mali Iđoš

4.

"PSS Ruma" d.o.o. Ruma

Ruma, Irig, Inđija

5.

"PSS Sombor" d.o.o. Sombor

Sombor, Apatin, Odžaci

6.

"PSS Institut Tamiš" (u skorije vreme "Istraživačko razvojni institut Tamiš " d.o.o. Pančevo)

Pančevo, Alibunar, Kovačica, Opovo

7.

"PSS Senta" d.o.o. Senta

Senta, Ada, Kanjiža, Čoka

8.

"PSSS Subotica" a.d. Subotica

Subotica

9.

"PSS Vrbas" d.o.o. Vrbas

Vrbas, Kula, Srbobran, Bečej

10.

"PSS Zrenjanin" d.o.o. Zrenjanin

Zrenjanin, Žitište, Sečanj, Nova Crnja, Novi Bečej

11.

"PSS Kikinda" d.o.o. Kikinda

Kikinda, Novi Kneževac

12.

"PSS Sremska Mitrovica" d.o.o. Sremska Mitrovica

Sremska Mitrovica, Šid, Stara Pazova i Pećinci

13.

"Enološka stanica" d.o.o. Vršac

Vršac i druge opštine sa područja Vojvodine (po potrebi)

UKUPNO

45 opština

9.

Savetodavni poslovi se realizuju putem individualnih, grupnih i masovnih metoda rada.

Individualne metode podrazumevaju davanje saveta ili preporuka u direktnom kontaktu savetodavca sa poljoprivrednim proizvođačem, na terenu (parceli, gazdinstvu) ili u prostorijama pravnih lica, kao i telekomunikacionim vidovima.

Grupne metode se koriste kod organizovanja predavanja, radionica i tribina sa poljoprivrednim proizvođačima, kada se vrši prenos informacija i znanja većem broju poljoprivrednih proizvođača.

Masovne metode rada podrazumevaju korišćenje masovnih medija kao što su novine, Portal, radio i televizija društvene mreže, posebni kanali i platforme, koje savetodavci koriste kada treba da prenesu određene informacije široj javnosti, odnosno velikom broju poljoprivrednih proizvođača.

Savetodavci i ostali učesnici u realizaciji Godišnjeg programa za 2023. godinu AP Vojvodine sve svoje aktivnosti evidentiraju u okviru softverske aplikacije za praćenje savetodavnog rada (u daljem tekstu: softver).

10.

U Tabeli, dat je prikaz finansijskih sredstava i planiranih mera za unapređenje savetodavnih poslova:

SAVETODAVNI POSLOVI

 

1. OSNOVNI PROGRAM SAVETODAVNIH POSLOVA

Iznos sredstava

1. Osnovni program savetodavnih poslova
Korisnici sredstava: Pravna lica učesnici u programu sa područja AP Vojvodine

108.680.000,00

2. POSEBNI PROGRAMI SAVETODAVNIH POSLOVA

2.1. Program rada Centra za usavršavanje
Korisnik sredstava: Ovlašćena organizacija

10.500.000,00

2.2. Program edukacija i usavršavanje savetodavaca
Korisnik sredstava: Ovlašćena organizacija

2.700.000,00

2.3. unapređenje i održavanje Portala PSS APV i održavanje softvera za praćenje parcela
Korisnik sredstava: Ovlašćena organizacija

120.000,00

2.4. Jačanje kapaciteta
Korisnici sredstava: Pravna lica učesnici u programu sa područja AP Vojvodine

13.000.000,00

UKUPNO 2. POSEBNI PROGRAMI

26.320.000,00

UKUPNO (1+2)

135.000.000,00

11.

1. Osnovni program savetodavnog rada

Osnovni program savetodavnog rada predstavlja program putem koga savetodavci koristeći različite metode savetodavnog rada pomažu poljoprivrednim proizvođačima, članovima udruženja, asocijacija i zadruga i svim zaintresovanim licima da ostvare i unaprede svoju proizvodnju u oblasti poljoprivrede i doprinesu ruralnom razvoju.

U okviru Osnovnog programa savetodavnog rada savetodavci su u obavezi da:

• Ostvare intenzivniju saradnju sa određenim brojem partnerskih (odabranih gazdinstava) gde će proizvođači - partnerska gazdinstva imati mogućnost da dobiju savete i pomoć vezano za svoju proizvodnju. U okviru saradnje sa parnerskim gazdinstvima Kod 3 partnerska gazdinstava koja imaju proizvodnju pšenice će se pratiti parametri potrebni za tehnološku kartu proizvodnje pšenice radi izrade bruto marži i izrade i publikovanja Uputstva za tehnologiju proizvodnje pšenice. Osim pšenice, pratiće se parametri za tehnološku kartu još tri značajne ratarske biljne vrste - kukuruz, suncokret, soju (ukoliko gazdinstvo nema zasnovanu proizvodnju sve tri biljne vrste potrebno je uraditi za one koje se nalaze u toj godini na gazdinstvu). Isto će se realizovati i kod proizvodnje paprike na otvorenom polju (prikupljaće se podaci za izradu tehnološke karte i kalkulacije proizvodnje). Kod 6 partnerskih gazdinstava će se đubrenje vršiti na osnovu rezultata analize zemljišta, gde će proizvođači biti informisani i obučeni o značaju sledljivosti proizvodnje i podsticaće se da da vode evidenciju kroz knjigu polja svoje proizvodnje gde će dobijati savete i preporuke vezano za zaštitu svojih useva od štetnih organizama, koji mogu da ugroze njihovu proizvodnju i gde će proizvođači pratiti instrukcije dobijene od savetodavaca Savetodavne službe APV za tehnologiju proizvodnje i zaštitu useva, a imaće i mogućnost da prate i instrukcije vezane za pojavu i kretanje štetnih organizama i od Prognozno izveštajne službe u zaštiti bilja (u daljem tekstu: PIS-a APV). Partnerska gazdinstva će biti usmeravana u proizvodnji racionalno primenjuju pesticide u zaštiti useva i hranljive materije(đubriva), kako bi proizvodi koje proizvedu bili bez ostataka pesticida (zdravstveno bezbedni) i da bi se doprinelo očuvanju prirodnih resursa i životne sredine. Ovi proizvođači će biti detaljno informisani i obučeni za bezbednu primenu pesticida i postupanje sa ambalažom nakon završenih prskanja useva(ambalažni otpad od pesticida) i drugim merama i informacijama koje im budu potrebne i za koje ovi proizvođači iskažu interes ili potrebu.

• Saradnja sa ostalim gazdinstvima odnosi se na rešavanje pojedinačnih problema ili potreba proizvođača koji se obrate sporadično za pomoć i podršku bilo da je to vezano za tehnologiju proizvodnje, dobijanje subvencija ili utvrđivanje činjeničnog stanja kod gazdinstava koja su konkurisala za nacionalne subvencije ili subvencije koje dodeljuje EU.

• Agroekonomisti i savetodavci drugih profila će proizvođačima i drugim subjektima po potrebi pomagati pri: popunjavanju formulara za subvencije, prijavljivanju na konkurse za podsticaje, tumačenju zakona, uredbi, pravilnika i drugo. Agroekonomisti će učestvovati u praćenju računovodstvenih podataka na minimum 10 gazdinstava i u izradi određenih analiza u dogovoru sa Sekretarijatom i Centom za usavršavanje.

• Svi savetodavci će aktivno učestvovati u poslovima koji su od posebnog značaja za Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede(u daljem tekstu: Ministarstvo) i Sekretarijata, kao što su:

1. Prikupljanje računovodstvenih podataka sa određenog broja poljoprivrednih gazdinstava sa kojima je uspostavljena saradnja. Prikupljanje računovodstvenih podataka se radi na način i po planu i rokovima koji definiše Ministarstvo i nacionalna koordinaciona grupa zadužena za prikupljanje računovodstvenih podataka. Ove poslove obavljaju savetodavci ili obučeni stručnjaci koji imaju sertifikat, a koja su zaposlena kod pravnih lica koja učestvuju u programu.

2. Od poslova koji su takođe veoma važni je i prikupljanje cena poljoprivrednih proizvoda i poljoprivrednih inputa-u okviru uspostavljenog sistema tržišnih informacija - STIPS-a. Cene poljoprivrednih proizvoda i imputa se prate tokom cele godine i u ovom praćenju učestvuje određeni broj savetodavaca ili stručnjaka koje je odredilo Ministarstvo na početku uspostavljanja ovog sistema, koji ove prikupljene podatke unose u softver STIPS-a u rokovima koje odredi Ministarstvo.

3. Pravna lica koja učestvuju u realizaciji Programa savetodavnih poslova za 2023. godinu učestvovaće i u praćenju radova u poljoprivredi (EUROSTAT)i davanju procene prinosa ratarskih, povrtarskih i voćarskih kultura u periodu od 1.marta do 30. novembra; na način i u rokovima kao je propisao Republički Zavod za statistiku Republike Srbije.

4. Tokom realizacije programa u cilju što bolje implementacije podsticaja koje dodeljuje Sekretarijat i Ministarstvo sva pravna lica koja su se prijavila da učestvuju u programu će Korisnicima koji su aplicirali za dobijanje podsticajnih sredstva Sekretarijata vršiti utvrđivanje činjeničnog stanja za predmet traženih subvencija, ali im i davati savete (po potrebi) da unaprede svoju proizvodnju, kako bi sredstva koja dobiju mogli iskoristiti na najbolji način.

• Savetodavci pružaju savete i podršku i poljoprivrednim proizvođačima koji se bave organskom i integralnom proizvodnjom.

• Pružaju pomoć i podršku kod organizovanja žena i mladih bilo da je u pitanju organizovanje poljoprivredne proizvodnje kulturnih manifestacija, takmičenja, sajmova i slično i pomažu im da se uključe u agrobioturizam.

• Podstiču poljoprivredne proizvođače da se organizuju u udruženja, asocijacije ili zadruge i pomažu im kod osnivanja istih u izradi potrebne dokumentacije. U 2023. godini savetodavci će sa zemljoradničkim zadrugama, udruženjima i asocijacijama poljoprivrednih proizvođača aktivno učestvovati na obaveštavanju svih članova o mogućim načinima zbrinjavanja ambalaže od pesticida i povezivanju udruženja, zadruga i asocijacija sa operaterima koji preuzimaju i transportuju ambalažu pesticida do krajnjeg odredišta.

• Daju savete za preradu poljoprivrednih proizvoda i ostvarenje dopunskih delatnosti na gazdinstvu i razvoj ruralnog turizma u cilju očuvanju tradicije i kulturnog nasleđa.

• Edukuju poljoprivredne proizvođače i prenose važne informacije putem organizovanih predavanja i radionica u zimskom periodu ili tokom godine, kada to poljoprivrednicima odgovara. Edukacije se vrše iz različitih oblasti kao što su: bezbedna primena pesticida, značaj sledljivosti proizvodnje i vođenje evidencije o svim koracima biljne proizvodnje, značaju očuvanja plodnosti zemljišta dobroj proizvođačkoj praksi i značaju održavanja ekološke ravnoteže u životnoj sredini i značaju plodoreda, značaju kvalitetnog upravljanje rezistentnošću korova na herbicide i drugim temama za koje proizvođači iskažu interes ili potrebu.

• Učestvuju u sprovođenju obuke u trajanju od 50 sati za sve poljoprivredne proizvođače korisnike IPARD mera po metodologiji koje je propisalo Ministarstvo.

• Učestvuju u primenjenim istraživanjima (kroz sistem ogleda) u cilju praćenja ili utvrđivanja određenih činjenica ili rešavanja konkretnih problema u: biljnoj i stočarskoj proizvodnji, primeni agrotehničkih mera, suzbijanju štetnih organizama. Na oglednom parcelama PSS i PSSS organizuju se 1 do 2 puta godišnje okupljanje većeg broja poljoprivrednika na: "DANIMA POLJA" u okviru kojih se prezentuju poljoprivrednim proizvođačima rezultati: sortnih, hemijskih, agrotehničkih i drugih ogleda koji se realizuju tokom godine.

• Savetodavci stočari prate kod određenog broja svojih gazdinstava ambijentalne uslove gajenja stoke, i sagledavanjem postojećeg stanja i higijene daju preporuke farmerima za poboljšanje istih. Kod 10 svojih (partnerskih i ostalih) gazdinstava prikupljaće podatke neophodne za izradu kalkulacije za proizvodnju mleka.

• Savetodavci voćari i vinogradari će osim redovnih aktivnosti vezanih za voćarsku proizvodnju kod gazdinstava sa kojima sarađuju, a koja imaju proizvodnju lešnika prikupljati podatke vezane za tehnološku kartu proizvodnje lešnika.

• Svi savetodavci koji učestvuju u savetodavnim poslovima su u obavezi da tokom godine daju i pisane preporuke i saopštenja putem raspoloživih sredstava javnog informisanja: novina, radio i televizije, portala ili na drugi način kako bi što veći broj proizvođača imao mogućnost da koristi ove informacije. Takođe su u obavezi da pripremaju i određeni broj tekstova za emisiju" Zelena prognoza" koja se emituje na RTV Vojvodini.

• Pojedini savetodavci prate uslova za preradu poljoprivrednih proizvoda i daju preporuke poljoprivrednim proizvođačima za moguće dopunske delatnosti u poljoprivredi.

• Učestvuju u stručnim edukacijama za savetodavce u skladu sa Programom edukacija planiranog za 2023. godinu usvojenog od strane Sekretarijata i edukacijama organizovanim od strane Ministarstva.

• Po potrebi učestvuju u prikupljanju uzoraka za laboratorijsko ispitivanje pojedinih parametara od značaja za kvalitet i bezbednost poljoprivrednih proizvoda i proizvoda dobijenih preradom.

• Po potrebi obavljaju ostale aktivnosti po nalogu Sekretarijata i Ministarstva u skladu sa zakonom.

12.

Instrukcije o načinu rada, programskim aktivnostima i normativima koje treba ispuniti tokom realizacije Godišnjeg programa za 2023. godinu u APV vezano za Osnovni program savetodavnih poslova kao i o izveštavanju o sprovedenim aktivnostima biće definisan putem Uputstva za realizaciju Godišnjeg programa za 2023. godinu (u daljem tekstu: Uputstvo), koje propiše Sekretarijat i putem ugovora.

13.

Sredstva namenjena za realizaciju Osnovnog programa savetodavnih poslova iznose 108.680.000,00 dinara.

Prihvatljivi troškovi za osnovni program savetodavnog rada za 2023. godinu odnose se: na troškove rada zaposlenih angažovanih savetodavaca i troškove koje pravno lice napravi u procesu obavljanja savetodavnih poslova (troškove goriva, troškove registracije, osiguranja i servisa automobila, servisa računara koje koriste savetodavci, troškove interneta, mobilnih telefona, režijskih troškova za struju, grejanje, kancelarijski materijal (obračunati srazmerno broju savetodavaca u odnosu na iznos ukupnog računa PSS ili PSSS u kojoj su savetodavci zaposleni) i troškove funkcionisanja savetodavaca (nabavka semena i repro materijal za izvođenje ogleda, štampanje brošura, snimanja video materijala i postavljanje na posebne kanale, a prihvataju se i troškovi plaćenog PDV-a), kao i troškovi Enološke stanica iz Vršca učestvuje podrškom svojih laboratorijski kapaciteta, prihvatljivi troškovi su: troškovi laboratoriskih analiza za ugovoreni broj uzoraka biljnih proizvoda, vina, rakije i proizvoda dobijenih preradom.

Prihvatljivi troškovi su i nabavka nove opreme koja omogućava obavljanje savetodavnog rada.

14.

Monitoring i evaluaciju savetodavnog rada sprovodi Sekretarijat.

Za potrebe izvođenje edukacija savetodavaca i praćenje savetodavnog rada Sekretarijat angažuje Ovlašćenu organizaciju - Centar za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača (u daljem tekstu: Centar za usavršavanje). Poslovi i zadaci Centra za usavršavanje definisani su Rešenjem Sekretarijata broj:104-401-5321/2020-01 od 5.07.2020. godine.

2. Posebni programi savetodavnih poslova

15.

Posebni programi savetodavnih poslova odnose se na podršku za unapređenje rada savetodavnog sistema, bilo da se odnose na unapređenje kvaliteta rada, promovisanju tog rada ili stvaranja uslova za bolje funkcionisanje sistema savetodavstva ili doprinesu boljoj komunikaciji i većoj saradnji Poljoprivredne savetodavne službe sa poljoprivrednim proizvođačima.

2.1. Program rada Centra za usavršavanje

16.

Ovlašćena organizacija Centar za usavršavanje, uz prijavu za učešće u Posebnim programima savetodavnih poslova dostavlja i godišnji: " Program rada Centra za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca za 2023. godinu za AP Vojvodinu" (u daljem tekstu: Program rada Centra za usavršavanje) sa definisanim aktivnostima i troškovima.

Centar za usavršavanje takođe aktivno učestvuje u pripremi, organizaciji i realizaciji svih edukativnih modula i Seminara savetodavaca Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine i vrši monitoring i evoluaciju rada održanih treninga i kurseva za savetodavce. Priprema i realizuje poslove i aktivnosti vezane za licenciranje savetodavaca u skladu sa Zakonom i pravilnicima koji uređuju ove oblasti. Po potrebi Centar za usavršavanje u saglasnosti sa Sekretarijatom može da: predlaže, priprema i organizuje stručne ekskurzije, studijske posete za savetodavce i poljoprivredne proizvođače, učestvuje u organizaciji nastupa Savetodavne službe na poljoprivredno-prehrambenim sajmovima i sličnim manifestacijama u zemlji i inostranstvu ukoliko postoji interes, potreba i sredstva.

Centar za usavršavanje učestvuje u validaciji prikupljenih računovodstvenih (FADN) podataka zajedno sa Sekretarijatom, prati realizaciju savetodavnih aktivnosti i vrši pregled izveštaja koje dostavljaju savetodavci u skladu sa instrukcijama dobijenim od Sekretarijata; administrira, održava i radi na unapređenju Portala PSS APV.

Centar za usavršavanje učestvuje u korekturi i pripremi tekstova savetodavaca za emitovanje u emisiji: "Zelena prognoza", koja se emituje na RTV Vojvodini i vrši druge poslove po potrebi i nalogu Sekretarijata i Ministarstva.

17.

Sredstva namenjena za realizaciju posebnog programa: 2.1. Program rada Centra za usavršavanje za 2023. godinu iznose 10.500.000,00 dinara.

Sredstva su namenjena za troškove: rada zaposlenih i angažovanih lica i troškove funkcionisanja rada Centra za usavršavanje.

Troškovi funkcionisanja mogu se odnositi na: gorivo, registraciju i osiguranje vozila, održavanje i servis kompjutera, troškove interneta i mobilnih telefona koje koristi Centar za usavršavanje, kancelarijskog materijala, režijske, troškove (struja, grejanje) i drugo što Centar navede da je neophodno, a za čega Sekretarijat da pismenu saglasnost. U prihvatljive troškove spadaju i troškovi plaćenog PDV-a.

Prava i obaveze korisnika i davaoca sredstava definišu se ugovorom.

2.2. Program edukacija i usavršavanje savetodavaca

18.

Savetodavci u obavezi da u toku godine učestvuju u obukama koje se organizuju u okviru planiranih edukacija definisanih u okviru: "Programa edukacija poljoprivrednih savetodavaca sa područja AP Vojvodine za 2023. godinu " (u daljem tekstu: Program edukacija za 2023. godinu za APV), koje izrađuje Centar za usavršavanje, a koji se realizuje u okviru godišnjeg programa vezanog za savetodavne poslove. U okviru ovog programa se definišu vrsta i broj edukacija planiranih za 2023. godinu i neophodni troškovi potrebni za realizaciju programa edukacija. Edukacije se sastoje od edukativnih modula iz različitih oblasti poljoprivredne proizvodnje i metoda savetodavnog rada i Godišnjeg seminara savetodavaca u kome učestvuju savetodavci Savetodavne službe APV.

Program edukacija Centar za usavršavanje, dostavlja uz prijavu za navedeni posebni program savetodavnih poslova. U koliko se organizuje zajednički seminar svih PSS I PSSS Republike Srbije Centar za usavršavanje predlaže teme i predava- če u skladu sa svojim programom.

Prava i obaveze korisnika i davaoca sredstava definišu se ugovorom.

19.

Sredstva namenjena za realizaciju posebnog programa: 2.2. Program edukacija i usavršavanje savetodavaca iznose 2.700.000,00 dinara.

Sredstva su namenjena za troškove: organizovanja i realizacije Seminara savetodavaca Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine i troškove organizovanja i realizacije edukativnih modula za savetodavce koji su predviđeni Programom edukacija za . Godinu. Prihvatljivi troškovi mogu da budu: troškovi smeštaja i ishrane učesnika, troškovi predavača, troškovi svečane večere, troškovi osveženja za vreme pauza, troškovi štampanja edukativnih materijala pozivnica i programa, troškovi prevođenja i korišćenja oprema za simultano prevođenje (ukoliko ima stranih predavača), troškovi propagandnog materijala, troškovi organizovanja stručne posete savetodavaca pojedinim institucijama udruženju ili drugim gazdinstvima u zemlji i inostranstvu. Za troškove edukativnih modula prihvatljivi troškovi su: troškovi predavača, keteringa (hrana, piće i propratna ambalaža i pribor za posluženje) i štampanja propratnog materijala i CD-a. Prihvatljivi troškovi su i troškovi plaćenog PDV-a.

Prava i obaveze korisnika i davaoca sredstava definišu se ugovorom.

20.

2.3. Unapređenje i održavanje Portala PSS APV

Portal PSS APV je zajednički portal svih PSS, PSSS u okviru koga se poljoprivrednim proizvođačima i drugim zaintresovanim licima koja prate poljoprivredu prosleđuju informacije vezano za savete u poljoprivredi, subvencije, mere agrarne politike, aktivnosti savetodavne službe, preporuke, predlozi, odgovori na pitanja i slično. Za održavanje Portala PSS APV i postavljanje tekstova savetodavaca na portal zadužen je Centar za usavršavanje. Za dizajniranje i uvođenje novih sadržaja na portalu (unapređenje Portala) po potrebi Centar za usavršavanje može angažovati druge subjekte specijalizovane za ove namene.

Prava i obaveze korisnika i davaoca sredstava definišu se ugovorom.

21.

Sredstva namenjena za realizaciju posebnog programa: 2.3. Unapređenje i održavanje Portala PSS APV iznose 120.000,00 dinara. Sredstva su namenjena za troškove: godišnje pretplate za zakup internet prostora i za osposobljavanje i unapređenje rada Portala PSS APV, a prihvatljivi su i troškovi plaćenog PDV-a.

Prava i obaveze korisnika i davaoca sredstava definišu se ugovorom.

21а)

2.4. Jačanje kapaciteta

Radi razvoja i unapređenja kvaliteta rada PSS/PSSS, Istraživačko-razvojnog instituta Tamiš iz Pančeva i Enološke stanice iz Vršca, vrši se jačanje kapaciteta savetodavnog sistema, kroz podršku poboljšanja uslova rada. U tom smislu, izdvajaju se sredstva za obeležavanje službenih prostorija i automobila, postavljanjem oznaka prepoznatih za rad PSS/PSSS sa područja AP Vojvodine, tekuće popravke, održavanje i uređivanje poslovnog prostora, kao i za nabavku automobila, računarske opreme, pokretnih aparata i opreme za različite laboratorijske i druge analize u poljoprivredi, dronova, softvera, promotivnih i edukativnih filmova ili drugih oznaka s ciljem vizuelnog brendiranja PSS/PSSS, IRI Tamiša i Enološke stanice; a u cilju informisanja šire javnosti o poslovima akcijama ili edukativnom radu, koje ove službe sprovode u cilju stvaranja uslova za lakše, brže i kvalitetnije prenošenje informacija i znanja značajnih za poljoprivredne proizvođače i unapređenja poljoprivredne proizvodnje na području AP Vojvodine."

21b)

Sredstva namenjena za realizaciju posebnog programa: 2.4. Jačanje kapaciteta iznose 13.000.000,00 dinara. Sredstva su namenjena za troškove Jačanje kapaciteta svih učesnika u savetodavnim poslovima, a ispatiće se jednokratno za namenu definisanu ugovorom kojim se regulišu prava i obaveze u vezi sa izvršavanjem poslova određenih Programom, a u skladu sa tačkom 22 Programa. Prihvatljivi su i troškovi plaćenog PDV-a, u koliko se za ugovorenu stavku obračunava i plaća PDV.

B) PROGNOZNO IZVEŠTAJNI POSLOVI

22.

U realizaciji Programa prognozno izveštajni poslovi Autonomne pokrajine Vojvodine za 2023. godinu (u daljem tekstu: Program PIS-a APV za 2023. godinu) učestvuje 12 regionalnih centara i Pokrajinski centar PIS-a, koji koordinira rad regionalnih centara. U prognozno izveštajnim poslovima učestvuju 33 stručnjaka za zaštitu bilja, koji su zaposleni ili angažovani u okviru 10 PSS i 2 PSSS (u daljem tekstu: regionalni centri) sa područja APV čiji rad koordinira i organizuje Pokrajinski centar PIS-a, kao poseban sektor u okviru PSS Poljoprivredne stanice d.o.o. Novi Sad sa 8 stručnjaka što ukupno čini 41 lice. Svaki regionalni centar za dodatni rad na terenu i praćenje brojnosti štetnih organizama na određenim punktovima angažuje određeni broj osmatrača.

Cilj rada PIS APV je uspostavljanje sistemske podrške poljoprivrednim proizvođačima sa područja Vojvodine vezano za zaštitu ekonomski značajnih gajenih useva i voćnih zasada od ekonomski značajnih štetnih organizama, u cilju racionalne upotrebe pesticida i ekonomskih ušteda.

Svakodnevnim prisustvom na terenu i proverom biološke ispravnosti i opravdanosti preduzimanja hemijskih mera zaštite PIS Vojvodine doprinosi zaštiti životne sredine od zagađenja i proizvodnji zdravstveno bezbednih poljoprivrednih proizvoda.

Tabela 3. Pregled Korisnika i njihovih područja delovanja i broj angažovanih stručnjaka za zaštitu bilja, koji su učesnici u PIS APV u 2023. godini

Redni broj

Poljoprivredna stručna služba

Područje delovanja

Koordinator

Izvršilac

Mlađi izvršilac

Ukupno učesnika u PIS-u

1.

"PSS Poljoprivredna stanica" d.o.o. Novi Sad

Novi Sad, Žabalj, Titel, Bač, Sr. Karlovci, Temerin, Beočin, Bačka Palanka, Bački Petrovac

1

1

1

3

2.

"PSS Agrozavod" d.o.o. Vršac

Vršac, Plandište, Bela Crkva, Kovin

1

1

1

3

3.

"PSS Bačka Topola" d.o.o. Bačka Topola

Bačka Topola, Mali Iđoš

1

1

 

2

4.

"PSS Ruma" d.o.o. Ruma

Ruma, Irig, Inđija

1

1

1

3

5.

"PSS Sombor" d.o.o. Sombor

Sombor, Apatin, Odžaci

1

1

1

3

6.

"PSS Institut Tamiš"u narednom periodu "Istraživačko razvojni institut Tamiš" d.o.o. Pančevo

Pančevo, Alibunar, Kovačica, Opovo

1

1

1

3

7.

"PSS Senta" d.o.o. Senta

Senta, Ada, Kanjiža, Čoka

1

1

1

3

8.

"PSSS Subotica" ad Subotica

Subotica

1

1

 

2

9.

"PSS Vrbas" d.o.o. Vrbas

Vrbas, Kula, Srbobran, Bečej

1

1

1

3

10.

"PSS Zrenjanin" d.o.o. Zrenjanin

Zrenjanin, Žitište, Sečanj, Nova Crnja, Novi Bečej

1

1

1

3

11.

"PSS Kikinda" d.o.o. Kikinda

Kikinda, Novi Kneževac

1

1

 

2

12.

"PSS Sremska Mitrovica" d.o.o. Sremska Mitrovica

Sremska Mitrovica, Šid, Stara Pazova i Pećinci

1

1

1

3

UKUPNO ANGAŽOVANIH STRUČNJAKA

12

12

9

33

POKRAJINSKI CENTAR PIS-a

 

Poljoprivredna stručna služba

Područje delovanja

rukovodilac

Stručni saradnik

Saradnik za laboratorijska ispitivanja

Ukupno

13.

"PSS Poljoprivredna stanica" d.o.o. Novi Sad

svi regioni APV

1

5

3

8

UKUPAN BROJ ANGAŽOVANIH UČESNIKA U PIS APV (1-13) u 2023.GODINI

41

Broj učesnika u okviru regionalnih centara PIS APV, se tokom godine može menjati u situacijama kada za to postoje opravdani razlozi (bolest, porodiljsko odsustvo, prestanak radnog odnosa i slično) uz saglasnost Pokrajinskog centra PIS-a i Sekretarijata. Ukoliko dođe do promena u broju učesnika u radu ili određenih zamena u Pokrajinskom centru PIS -a iz nekog od navedenih razloga, potrebno je o tome obavestiti Sekretarijat pismenim putem.

23.

Prognozno izveštajni poslovi podrazumevaju praćenje (monitoring) najznačajnijih biljnih proizvodnji i štetnih organizama na njima kao i monitoring meteoroloških uslova u kojima se poljoprivredna proizvodnja odvija i štetni organizmi razvijaju. Povezivanjem podataka dobijenih iz navedenih monitoringa, obradom i analizom, kreiraju se preporuke o merama zaštite biljaka u najznačajnijim usevima i zasadima na području AP Vojvodine.

24.

Monitoring štetnih organizama na terenu sprovodiće se pomoću sledećih alata:

1. Feromonskih klopki (pomoću koji će se pratiti 30 štetočine na oko 120 lokacija na području AP Vojvodine -očitavanja i praćenja se vrše svakodnevno u periodu od 1. aprila do 30. septembra 2023. godine).

2. Svetlosnih lovnih lampi (postaviće se na 24 lokacije na području AP Vojvodine gde će se vršiti svakodnevni monitoring 12 štetnih insekata u periodu od 1. aprila do 30. septembra 2023. godine).

3. Vizuelnih pregleda patogena (monitorinzi će se realizovati u zavisnosti od patogena prouzrokovača bolesti, a dinamika pregleda zavisiće od značaja i intenziteta prisustva patogena, od jednom dnevno do jednom nedeljno).

4. Vizuelnih pregleda štetočina (monitorinzi će se realizovati u zavisnosti od vrste štetočine i njenog ciklusa razvića, a dinamika pregleda zavisiće od značaja i intenziteta prisustva štetočine (od jednom dnevno do jednom nedeljno).

5. Poljskih ogleda (sprovode se u cilju provere bioloških činjenica i proveru ranije kreiranih modela zaštite useva i zasada i kreiranja novih modela zaštite. Putem ogleda definisaće se biološke mere borbe u zaštiti bilja).

6. Laboratorijskih analiza (koristiće se za determinaciju pojedinih patogena i štetočina i za utvrđivanje prisustva i vrste mikotoksina u zrnu pšenice i kukuruza - primenom seroloških metoda).

25.

Tabelarni prikaz planiranih mera za podršku poljoprivrednim stručnim službama i poljoprivrednim savetodavnim i stručnim službama u sprovođenju prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u AP Vojvodini za 2023. godinu i finansijskih sredstava:

PROGNOZNO IZVEŠTAJNI POSLOVI

Iznos sredstava

1.1. Obavljanje prognozno izveštajnih poslova u okviru 12 regionalnih centara PIS-a
Korisnici sredstava: 12 regionalnih centara sa područja AP Vojvodine

67.324.746,00

1.2. Obavljanje poslova koordinacije i organizacije rada PIS-a koje sprovodi -Pokrajinski centar PIS-a
Korisnik sredstava: PSS Poljoprivredna stanica DOO Novi Sad - Pokrajinski centar PIS-a

20.482.254,00

UKUPNO ZA OBAVLJANJE PROGNOZNO IZVEŠTAJNIH POSLOVA U 2023.G.U APV

87.807.000,00

1.1. Obavljanje prognozno izveštajnih poslova u okviru 12 regionalnih centara PIS-a

26.

Regionalni centri PIS-a su u obavezi da: izrade plan rada regionalnog (područnog) centra i na kraju godine dostave izveštaj o realizovanim aktivnostima (koji se dostavlja Pokrajinskom centru PIS-a i Sekretarijatu).

U obavezi su da: prikupljaju, prate i vrše determinaciju štetnih organizama, analiziraju dobijene podatke sa osmatračkih punktova, utvrđuju biološke parametre razvoja štetnih organizama vezanih za izradu fenološkog modela, unose podatke u jedinstvenu bazu podataka i dostavljaju rezultate o stanju i kretanju štetnih organizama sa svog terena Pokrajinskom centru PIS-a. Korišćenjem dobijenih rezultata kroz sistem realizovanih ogleda na terenu kreiraju sisteme zaštite i sprovođenje mera zaštite. U obavezi su da izrade izveštaje o radu shodno instrukcijama i na način kako rukovodilac Pokrajinskog centra PIS-a i Sekretarijat propišu. Po potrebi pripremaju prezentacije i učestvuju u prezentovanju rezultata rada sistema na javnim skupovima u zemlji i inostranstvu u dogovoru i koordinaciji sa Pokrajinskim centrom PIS-a radi informisanja, poljoprivrednih proizvođača, savetodavaca i šire javnosti o aktuelnim trendovima u zaštiti bilja, kretanju štetnih organizama i ostvarenim rezultatima u radu sistema PIS-a. Za potrebe realizacije ogleda vrše nabavku potrebnih alata i hemikalija za oglede i praćenje štetnih organizama. U obavezi su da se edukuju i učestvuju u edukacijama koje organizuje Pokrajinski centar PIS-a.

Pišu i daju saopštenja i preporuke i informišu javnost na lokalnom nivou putem sredstava javnog informisanja (novine, radio, TV, brošure, SMS poruke i Portal PIS APV).

Drže po potrebi predavanja poljoprivrednim proizvođačima sa svog područja delovanja vezano za kretanje štetnih organizama, momentima i načinima suzbijanja ekonomski značajnih štetnih organizama, koji se javljaju kod ekonomski značajnih gajenih kultura i voćnih zasada na području AP Vojvodine.

27.

Sredstva namenjena za realizaciju 1.1. Obavljanje prognozno izveštajnih poslova u okviru 12 regionalnih centara PIS-a iznose 67.324.746,00 dinara.

Sredstva su namenjena za troškove: rada zaposlenih i angažovanih stručnjaka koji učestvuju u prognozno izveštajnim poslovima u zaštiti bilja (koordinatori, izvršioci i mlađi izvršioci), za troškove angažovanih osmatrača i troškove funkcionisanja regionalnih centara PIS-a APV.

Za troškove funkcionisanja regionalnih centara prihvatljivi troškovi su: troškovi goriva, održavanja vozila, registracije i osiguranja vozila koja se koriste u PIS-u, troškovi nabavke feromona i feromonskih klopki za praćenje brojnosti štetnih organizama, troškove održavanja Automatskih meteoroloških stanica (AMS), kompjutera i druge opreme koja se koristi u PIS-u, troškovi kartica za obezbeđenje veze sa AMS, troškovi nabavke softvera za prognoziranje i praćenje patogena prouzrokovača bolesti, troškove za potreban repromaterijal za izvođenje ogleda, troškovi interneta, električne energije, grejanja i kancelarijskog materijala. Režijski troškovi i troškovi kancelarijskog materijala obračunavaju se srazmerno broju učesnika u PIS-u u odnosu na ukupne račune koje regionalni centar ima za određene stavke. Prihvatljivi troškovi su i troškovi plaćenog PDV-a. U troškove funkcionisanja mogu se svrstati ukoliko bude potrebe i drugi troškovi koji proisteknu iz obavljanja programskih zadataka ukoliko ih odobri Pokrajinski centar PIS-a i Sekretarijat, a uklapaju se u postojeći budžet.

1.2. Obavljanje poslova koordinacije i organizacije rada PIS-a koje sprovodi -Pokrajinski centar PIS-a

28.

Pokrajinski centar PIS-a u okviru svoga rada izrađuje godišnji plan rada sa predlogom budžeta i izrađuje godišnji objedinjen narativni izveštaj o realizovanim poslovima sistema PIS u AP Vojvodini.

Koordinira rad svih regionalnih (područnih) centara sa područja AP Vojvodine i utvrđuje potrebne alate za sve regionalne centre, neophodne za funkcionisanje PIS APV. Utvrđuje broj učesnika u okviru uspostavljenog sistema PIS APV: koordinatora, izvršilaca, mlađih izvršilaca i osmatrača za određeno područje (u dogovoru sa koordinatorima pojedinih regionalnih centara PIS-a). Priprema jedinstvene metodologije za: praćenje, prognoziranje i izveštavanje o kretanju štetnih organizama za sve regionalne centre, sa područja AP Vojvodine. Formira bazu meteoroloških parametara i omogućava unos podataka u jedinstvenu bazu terenskih rezultata i održava i čuva iste. Obrađuje registrovane podatke sa terena, utvrđuje biološke događaje i njihovu povezanost sa agro-ekološkim uslovima sredine. Predlaže, organizuje i realizuje obuke za učesnike sistema PIS APV i po potrebi za savetodavce. Izrađuje plan i metodologije za izvođenje i očitavanje ogleda, koji će se sprovoditi po regionima i koordinira i nadgleda realizaciju istih. Analizira rezultate ogleda i proverava postojeće i kreira nove modele zaštite useva. Informiše javnost o pojavi, kretanju i potrebi preduzimanja mera zaštite putem sredstava javnog informisanja: RTV Vojvodina-emisija "Zelena prognoza", portal Prognozno-izveštajne službe zaštite bilja AP Vojvodine. Organizuje predavanja i radionice za poljoprivredne proizvođače i sve učesnike u sistemu PIS-a. Svakodnevno ažurira podatke o kretanju štetnih organizama i preporuke dobijenih od strane koordinatora iz 12 regionalnih centara. Kreira sistem zaštite gajenih useva na osnovu dobijenih rezultata dosadašnjeg praćenja ekonomski značajnih štetnih organizama na osnovu uspostavljenih standarda i ukrštanja bioloških parametara gajenih biljaka, štetnih organizama i novonastalih klimatskih uslova. Utvrđuje potrebne hemikalije neophodne za laboratorijske analize i nabavlja iste i razrađuje i standardizuje laboratorijske metode u cilju detekcije i determinacije štetnih agenasa. Pregleda i analizira uzorke biljaka sa terena u laboratoriji u cilju utvrđivanja prisutnosti i identifikacije štetnih organizama uz pomoć savremenih metoda detekcije i izrađuje obrasce i uputstva za dostavu izveštaja o radu regionalnih centara. Pregleda, analizira i daje Mišljenja na rad regionalnih centara i utroška sredstava i potrebu promene namene korišćenih sredstava.

Organizuje po potrebi nastupe i učešća Prognozno-izveštajne službe na Međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu i drugim javnim skupovima na kojima je potrebno prezentovati rezultate rada PIS APV-a.

Radom na definisanju modela za detekciju bolesti u pšenici i šećernoj repi korišćenjem daljinske detekcije i agronomske terenske validacije modela, daju se detaljnije preporuke poljoprivrednim proizvođačima vezano za tehniku i tehnologiju primene pesticida za različite agroklimatske rejone Srbije.

29.

Sredstva namenjena za realizaciju 1.2. Obavljanje poslova koordinacije i organizacije rada PIS-a koje sprovodi -Pokrajinski centar PIS-a iznose 20.482.254,00 dinara.

Sredstva su namenjena za troškove: rada zaposlenih i angažovanih stručnjaka koji učestvuju u radu Pokrajinskog centra PIS (ukupno 8 lica) i ostale troškove.

Prihvatljivi ostali troškovi su: troškovi goriva, održavanje kompjutera i druge opreme, održavanje vozila, registraciju i osiguranje vozila koja se koriste za potrebe Pokrajinskog centra PIS-a, troškovi interneta, kancelarijskog materijala, električne energije, grejanja (režijski troškovi i troškovi kancelarijskog materijala obračunavaju se srazmerno broju zaposlenih u Pokrajinskom centru PIS-a u odnosu na ukupne račune poljoprivredne stručne službe za određene stavke), troškove godišnje pretplate internet konekcije za server koji koristi PIS, troškovi mobilne mreže za 12 meseci za sve učesnike PIS-a (iz svih regionalnih centara i Pokrajinskog centra PIS-a), troškove grafičko štamparskih usluga za izradu izveštaja i štampanje edukativnih materijala za proizvođače savetodavce i učesnike u sistemu PIS-a. Takođe troškovi podizanja kapaciteta sistema PIS-a, edukaciju svih učesnika Sistema (godišnji seminar PIS APV), nabavku EPPO standarda za praćenje štetnih organizama neophodnih za izradu jednoobrazne metodologije, troškove nabavke hemikalija neophodnih za rad laboratorije i analizu uzoraka i detekciju štetnih organizama i repromaterijal za izvođenje ogleda, troškove molekularne identifikacije štetnih organizama i obnove licenci za softvere, troškove izrade i nadogradnje novog Portala i nadogradnje postojeće baze podataka, troškove izrade i nadogradnje aplikacija prilagođenih za prikaz na mobilnim platformama. Prihvatljivi troškovi su i troškovi plaćenog PDV-a i drugi troškovi koji nisu trenutno navedeni, a odnose se na unapređenje rada Sistema PIS-a; a postoje sredstva u okviru opredeljenog iznosa predviđenog za Pokrajinski centar PIS-a.

30.

Kontrolu rada prognozno izveštajnih poslova 12 regionalnih centara PIS-a vrši Pokrajinski centar PIS-a, koji Sekretarijatu na kraju godine daje Mišljenje o radu i ostvarenim rezultatima za svaki regionalni centar.

Pokrajinski centar PIS-a za svoj rad je odgovoran Sekretarijatu. Sekretarijat vrši nadzor nad funkcionisanjem sistema PIS-a APV.

31.

Raspored sredstava za obavljanje prognozno izveštajnih poslova se vrši na osnovu Odluke Komisije imenovane od strane Sekretarijata, a na osnovu podnetih zahteva i planiranih troškova potrebnih za realizaciju svih aktivnosti koje realizuju 12 regionalnih centara i Pokrajinski centar PIS-a, koji su definisani u okviru Programa rada PIS APV za 2023. godinu.

Sredstva se isplaćuju u skladu sa potpisanim ugovorom i u skladu sa prilivom sredstava u Budžet APV.

32.

Nakon realizacije poslova svi učesnici u obavljanju prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja su u obavezi da dostave narativni izveštaj o svom radu sa finansijskom dokumentacijom o zakonskom i namenskom utrošku sredstava. Sredstva se pravdaju u skladu za Zakonom o PDV-u.