POKRAJINSKA UREDBA
O GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU U JAVNOJ SVOJINI AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE

("Sl. list AP Vojvodine", br. 37/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Ovom pokrajinskom uredbom uređuju se uslovi, način i postupak raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Pokrajina), donošenje programa otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Pokrajine, davanje saglasnosti za ozakonjenje bespravno izgrađenih objekata, izgradnju, odnosno postavljanje objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Pokrajine i drugih potrebnih saglasnosti.

II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI POKRAJINE

1. Nadležnost i nadležni organi

Član 2

Građevinskim zemljištem raspolaže Pokrajina, u skladu sa zakonom koji uređuje oblast planiranja i izgradnje i u skladu sa ovom pokrajinskom uredbom.

Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove pokrajinske uredbe, smatra se:

1. otuđenje;

2. davanje u zakup;

3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

4. ulaganje u kapital;

5. ustanovljavanje prava stvarne službenosti;

6. zasnivanje hipoteke.

Pod otuđenjem građevinskog zemljišta smatra se i razmena.

Član 3

Pokrajinska vlada donosi akt o raspolaganju građevinskim zemljištem, kao i sva druga akta koja se donose na osnovu ove pokrajinske uredbe, ako ovom pokrajinskom uredbom nije drugačije određeno.

Ispunjenost uslova za pripremu predloga i donošenje akata iz stava 1. ovog člana, kao i opravdanost i celishodnost njihovog donošenja, ceni komisija za građevinsko zemljište, koju obrazuje Pokrajinska vlada (u daljem tekstu: Komisija).

Izuzetno od stava 2. ovog člana, Komisija neće ceniti opravdanost i celishodnost donošenja akta o otuđenju građevinskog zemljišta iz javne svojine Autonomne pokrajine Vojvodine, koje se otuđuje prema važećem programu otuđenja.

Komisija ima predsednika i tri člana; oni se imenuju iz reda izabranih ili postavljenih lica u organima pokrajinske uprave.

Stručne i administrativne poslove za potrebe Komisije obavlja Uprava za imovinu Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Uprava).

O pitanjima iz stava 2. ovog člana Komisija donosi zaključak koji mora biti obrazložen.

Zapisnik o radu Komisije i zaključke iz stava 6. ovog člana potpisuje predsednik Komisije.

Predloge akata iz stava 1. ovog člana za Pokrajinsku vladu priprema Uprava, u skladu sa zaključcima Komisije.

Član 4

Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu akta iz člana 3. stav 1. ove pokrajinske uredbe zaključuje predsednik Pokrajinske vlade, odnosno drugo lice - po ovlašćenju Pokrajinske vlade, osim ako ovom pokrajinskom uredbom nije drugačije određeno.

Član 5

Građevinsko zemljište se otuđuje i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom i ovom pokrajinskom uredbom.

Izuzetno, građevinsko zemljište može se otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade - u slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktom.

III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 6

Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda.

Građevinsko zemljište otuđuje se neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom i ovom pokrajinskom uredbom.

Član 7

Tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje utvrđuje se na osnovu akta nadležnog poreskog organa, licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa, kojim je izvršena procena tržišne vrednosti nepokretnosti.

Tržišna vrednost utvrđuje se po kvadratnom metru građevinskog zemljišta.

Tržišna vrednost utvrđena na način iz st. 1. i 2. ovog člana važi dve godine.

1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta

1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem pismenih ponuda

Član 8

Neizgrađeno građevinsko zemljište može se otuđiti radi izgradnje, u skladu s planskim dokumentom na osnovu kojeg se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.

Postojeće i planirane površine javne namene ne mogu se otuđiti iz javne svojine.

Početna cena jeste tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje, utvrđena na način propisan u čl. 5. i 7. ove pokrajinske uredbe.

Građevinsko zemljište u javnoj svojini otuđuje se licu koje ponudi najviši iznos za to zemljište.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, građevinsko zemljište može se otuđiti po ceni koja je niža od tržišne cene, ili se može otuđiti bez naknade, kada je reč o:

1. ispunjavanju ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona koji uređuje oblast planiranja i izgradnje, po osnovu ugovora u kojem je Republika Srbija jedna od ugovornih strana;

2. realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, čijom realizacijom se povećava broj zaposlenih u privredi i srazmerno uvećavaju javni prihodi;

3. međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.

Član 9

Zainteresovano pravno ili fizičko lice može podneti Upravi inicijativu za pokretanje postupka otuđenja građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.

Član 10

Pokrajinska vlada donosi akt kojim se pokreće postupak otuđenja građevinskog zemljišta, javnim oglašavanjem.

Akt iz stava 1. ovog člana mora da sadrži podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, vrstu, odnosno namenu objekta čija je izgradnja dozvoljena važećim planskim dokumentom, vrstu postupka, početnu cenu i iznos depozita za učešće u postupku.

Član 11

Javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema Uprava, a objavljuje Pokrajinska vlada.

Javni oglas iz stava 1. ovog člana objavljuje se u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i na internet stranici Uprave.

Javni oglas iz stava 1. ovog člana sadrži naročito:

1. podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje (katastarska parcela, katastarska opština, površina, adresa i - ako je potrebno - drugi detaljniji podaci);

2. vrstu, odnosno namenu objekta čija je izgradnja dozvoljena važećim planskim dokumentom;

3. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da s nadležnim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: električnu energiju, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo, kao i da za uvođenje u posed obezbedi ovlašćeno lice odgovarajuće struke, radi identifikacije katastarske parcele;

4. kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača;

5. početnu cenu za otuđenje, rok plaćanja i posledice propuštanja;

6. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;

7. podatke o visini, načinu i roku za uplatu depozita, kao i roku za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pisanih ponuda;

8. obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu odnosno ponudu;

9. rok za podnošenje prijava odnosno ponuda;

10. adresu za dostavljanje prijave, odnosno ponude;

11. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;

12. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene;

13. posledice u slučaju odustanka, odnosno stavljanja akta o otuđenju van snage.

Član 12

Radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno u postupku prikupljanja pisanih ponuda, podnosilac prijave odnosno ponude mora uplatiti depozit, s tim što visina depozita ne može biti manja od 10% iznosa početne cene.

Član 13

Rok za podnošenje prijava odnosno ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.

Prijave odnosno ponude dostavljaju se Upravi.

Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda, sprovodi komisija koju obrazuje Pokrajinska vlada (u daljem tekstu: Komisija za otuđenje).

Stručne i administrativne poslove za potrebe Komisije za otuđenje obavlja Uprava.

Član 14

Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja pisanih ponuda (u daljem tekstu: ponuda) dostavlja se u zatvorenoj koverti, s vidljivom naznakom na koje građevinsko zemljište se odnosi prijava odnosno ponuda i ko je podnosilac.

Prijava odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv, sedište i matični broj, ime i prezime lica ovlašćenog za zastupanje, broj telefona, kao i potpis ovlašćenog lica. Uz prijavu odnosno ponudu pravnog lica, prilaže se i originalni izvod iz registra privrednih subjekata, s podacima za to pravno lice, ne stariji od 30 dana.

Prijava odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu, broj telefona i mora biti potpisana.

Prijava odnosno ponuda preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište, broj telefona, kao i potpis ovlašćenog lica. Uz prijavu odnosno ponudu preduzetnika, prilaže se i originalni izvod iz registra nadležnog organa, ne stariji od 30 dana.

Uz prijavu odnosno ponudu, podnosi se i dokaz o uplati depozita.

Ponuda mora da sadrži ponuđenu cenu, koja treba da bude ista ili viša od početnog iznosa utvrđenog oglasom.

U slučaju da podnosioca prijave odnosno ponude zastupa punomoćnik, punomoćje za zastupanje mora biti specijalno i overeno od strane organa nadležnog za overu potpisa, rukopisa i prepisa.

Prijava odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave predviđene ovim članom, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.

Član 15

Prijavu odnosno ponudu ne može podneti predsednik, niti bilo koji član Komisije za otuđenje.

Član 16

Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda jeste javan.

Član 17

Predsednik Komisije za otuđenje otvara sednicu ove komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početnu cenu.

Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje koliko je prijava odnosno ponuda primljeno i - prema redosledu prispeća - javno otvara i čita ceo tekst prijave odnosno ponude.

Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu odnosno ponudu.

Komisija za otuđenje utvrđuje ko su podnosioci prijave odnosno ponude, ko od prisutnih podnosilaca prijava odnosno ponuda ima ovlašćenje da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno da prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave odnosno ponude neblagovremene ili nepotpune.

Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.

Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.

Komisija za otuđenje utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos.

Predsednik Komisije za otuđenje objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude.

Učesnik javnog nadmetanja dužan je da jasno i glasno kaže cenu koju nudi.

Predsednik Komisije za otuđenje pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.

Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu s naznakom visine iznosa.

Predsednik Komisije za otuđenje objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.

Komisija za otuđenje o postupku vodi zapisnik, koji - sa odgovarajućim predlogom - dostavlja Upravi odmah nakon završetka javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda.

Svi prisutni podnosioci prijava odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave odnosno ponude, neposredno nakon završetka javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda.

Član 18

Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju, smatraće se da je odustao od prijave.

Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja ispunjeni su i kada se prijavi samo jedan učesnik.

Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja pisanih ponuda javnim oglasom ispunjeni su i ukoliko pristigne jedna pisana ponuda.

Ukoliko javno nadmetanje, odnosno postupak prikupljanja pisanih ponuda javnim oglasom ne uspe, postupak oglašavanja može se ponoviti, o čemu odlučuje Pokrajinska vlada.

Ukoliko na javni oglas o prikupljanju ponuda dva učesnika ili više njih dostave ponude s jednakim iznosima, Komisija za otuđenje zatražiće da u novom roku, od tri dana, ponuđači dostave drugu ponudu s cenom koja mora biti veća od prethodne cene.

Član 19

Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najvišu cenu odustane pošto predsednik Komisije za otuđenje objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja akta o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najvišu cenu odustane pošto je Komisija za otuđenje utvrdila koji ponuđač je ponudio najvišu cenu, a pre donošenja akta o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Lice iz st. 1. i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita.

U slučajevima iz st. 1. i 2. ovog člana, akt o ponavljanju postupka javnog oglašavanja donosi Pokrajinska vlada.

1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom

Član 20

Građevinsko zemljište može se otuđiti neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u slučaju:

1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa Pokrajine i organa jedinice lokalne samouprave na teritoriji Pokrajine, kao i drugih objekata u javnoj svojini;

2. ispravke granica susednih katastarskih parcela, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;

3. formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;

4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu s propisima o eksproprijaciji;

5. razmene građevinskog zemljišta;

6. u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu s posebnim zakonom;

7. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

8. deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini pokrajine i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenja;

9. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona koji uređuje oblast planiranja i izgradnje, po osnovu ugovora kada je Republika Srbija jedna od ugovornih strana;

10. realizacije projekata za izgradnju objekata od posebnog značaja za realizaciju privrednog razvoja Republike Srbije, Pokrajine ili lokalnog ekonomskog razvoja, čijom realizacijom se povećava broj zaposlenih u privredi i srazmerno uvećavaju javni prihodi.

Član 21

Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom podnosi se Upravi koja pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta i obaveštava podnosioca zahteva o tržišnoj ceni.

Podnosilac zahteva dužan je da - u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta - dâ pisanu izjavu da je saglasan s cenom.

U slučaju da se podnosilac zahteva u roku iz stava 2. ovog člana ne izjasni ili da izjavi da ne prihvata cenu, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.

2. Cena i rok plaćanja

Član 22

Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje obavezno je da cenu plati u roku od osam dana od dana dostavljanja akta o otuđenju građevinskog zemljišta.

Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju akta o otuđenju prenosi se na odgovarajući račun budžeta Pokrajine.

Uplaćeni depozit učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima ono nije otuđeno, vraća se najkasnije u roku od 15 dana od dana održane sednice Komisije za otuđenje.

3. Akt o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 23

Akt o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: akt o otuđenju) sadrži naročito:

1. način otuđenja (javno oglašavanje, javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);

2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;

3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, adresa i - ako je potrebno - drugi detaljniji podaci);

4. cenu, rok plaćanja, instrukciju za plaćanje i posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja - iznos uplaćenog depozita;

5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;

6. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da - u roku od 30 dana od dana donošenja akta o otuđenju - zaključi ugovor o otuđenju, kao i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.

4. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 24

Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) zaključuje se s licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana donošenja akta o otuđenju.

Ugovor o otuđenju sadrži naročito:

1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, adresa i - ako je potrebno - drugi detaljniji podaci);

2. cenu;

3. iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;

4. vrstu, veličinu i namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;

5. rok za uvođenje u posed, kao i obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da za uvođenje u posed obezbedi ovlašćeno lice odgovarajuće struke, radi identifikacije katastarske parcele;

6. izjavu o dozvoli upisa u javnu knjigu o nepokretnostima i pravima na njima (clausula intabulandi);

7. način rešavanja sporova;

8. uslove, način i postupak za raskid ugovora;

9. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da s nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, električnu energiju, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;

10. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da snosi troškove u vezi sa zaključenjem i realizacijom ugovora;

11. druga prava i druge obaveze.

5. Stavljanje van snage akta o otuđenju

Član 25

Pokrajinska vlada donosi akt o stavljanju van snage akta o otuđenju, u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno:

1. ne plati cenu u roku utvrđenom aktom o otuđenju;

2. odustane od otuđenja nakon isplate, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;

3. nakon isplate ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana donošenja akta o otuđenju.

U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje akta o stavljanju van snage akta o otuđenju podnosi Uprava, odmah po proteku roka za isplatu.

U slučaju iz stava 1. t. 2. i 3. ovog člana, predlog za donošenja akta o stavljanju van snage akta o otuđenju podnosi Uprava, odnosno lice kome je građevinsko zemljište otuđeno.

Lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju pisanih ponuda.

Lice iz stava 1. t. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.

6. Program otuđenja

Član 26

Program otuđenja građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: program otuđenja) donosi Pokrajinska vlada, najkasnije do 31. decembra za narednu kalendarsku godinu.

Predlog programa otuđenja utvrđuje Komisija, na osnovu nacrta koji priprema Uprava u saradnji s pokrajinskim organom uprave nadležnim za poslove urbanizma.

Program otuđenja može se dopuniti odnosno izmeniti u toku kalendarske godine.

IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP

Član 27

Građevinsko zemljište daje se u zakup kao neizgrađeno ili izgrađeno.

Neizgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup radi:

1. izgradnje objekata za koje se izdaje privremena građevinska dozvola - u skladu sa zakonom;

2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju, Pokrajinu ili jedinicu lokalne samouprave;

3. davanja koncesije u skladu s posebnim zakonom;

4. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.

Član 28

Građevinsko zemljište daje se u zakup, polazeći od tržišne visine zakupnine, u skladu sa zakonom i ovom pokrajinskom uredbom.

Tržišna visina zakupnine po metru kvadratnom građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, na mesečnom nivou, utvrđuje se na osnovu opšteg akta jedinice lokalne samouprave kojima je regulisano utvrđivanje zakupnine na građevinskom zemljištu, a u slučaju da takav akt nije donet, procenu utvrđuje nadležni poreski organ, licencirani procenitelj, odnosno veštak, ako ovom pokrajinskom uredbom nije drugačije određeno (u daljem tekstu: Procena zakupnine).

1. Davanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola

Član 29

Građevinsko zemljište daje se u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola (u zavisnosti od vrste objekta, odnosno radova), koji se može produžiti, a ukupno najduže do pet godina.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište daje se u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima.

Zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup, koji se podnosi Upravi, mora da sadrži opis objekta koji se gradi, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji će se izdati privremena građevinska dozvola.

Uz zahtev iz stava 3. ovog člana, dostavlja se i Procena zakupnine.

2. Davanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima

Član 30

U slučaju davanja koncesije u skladu s posebnim zakonom, neizgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup na period predviđen ugovorom o koncesiji.

Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru, na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno može se unositi kao osnivački ulog u privredna društva, dok vlasnik neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini može s fizičkim ili s pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog objekta ili više objekata.

Kada je u pitanju realizacija projekata za izgradnju objekata značajnih za Republiku Srbiju, neizgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade.

3. Akt o davanju u zakup neizgrađenog građevinskog zemljišta

Član 31

Akt o davanju u zakup neizgrađenog građevinskog zemljišta sadrži naročito:

1. podatke o licu kome se neizgrađeno građevinsko zemljište daje u zakup;

2. podatke o katastarskoj parceli (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);

3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;

4. visinu i način plaćanja zakupnine;

5. rok trajanja zakupa;

6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok za izgradnju privremenog objekta;

7. obavezu lica kome se neizgrađeno građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana donošenja akta o davanju neizgrađenog građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.

4. Ugovor o zakupu neizgrađenog građevinskog zemljišta

Član 32

Ugovor o zakupu neizgrađenog građevinskog zemljišta sadrži naročito:

1. podatke o katastarskoj parceli (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);

2. opis i detaljne podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;

3. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine;

4. sredstvo obezbeđenja;

5. rok trajanja zakupa;

6. rok u kojem građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;

7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;

8. obavezu zakupca da s nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, električnu energiju, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo, kao i da za uvođenje u posed obezbedi ovlašćeno lice odgovarajuće struke, radi identifikacije katastarske parcele;

9. način rešavanja sporova;

10. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;

11. druga prava i druge obaveze.

5. Davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta

Član 33

Izgrađeno građevinsko zemljište, u okviru kompleksa ustanova i drugih pravnih lica čiji je osnivač Pokrajina, može se dati u zakup radi postavljanja manjih montažnih objekata privremenog karaktera, i to montažno-demontažnog tipa, kao što su kiosci do 10,5 m2, bašte ugostiteljskih objekata, tezge i drugi pokretni mobilijar, bilbordi i panoi, pozornice i bine, kao i balon-hale sportske namene (u daljem tekstu: montažni objekat), na određeno vreme, na period od najduže deset godina.

Izgrađeno građevinsko zemljište daje se u zakup po tržišnim uslovima, u skladu s članom 28. ove pokrajinske uredbe.

Zahtev za davanje u zakup iz stava 1. ovog člana podnosi nosilac prava korišćenja, odnosno korisnik objekta odnosno kompleksa.

Zahtev mora da sadrži opis montažnog objekta koji se postavlja, vrstu delatnosti koja bi se obavljala u objektu, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji se građevinsko zemljište daje u zakup.

Uz zahtev, obavezno se prilažu odluka nadležnog organa nosioca prava korišćenja, odnosno korisnika objekta odnosno kompleksa, kojom se inicira pokretanje postupka da se građevinsko zemljište dâ u zakup, kao i kopija plana katastarske parcele sa ucrtanom lokacijom objekta koji se postavlja, koju je izradilo ovlašćeno lice odnosno ovlašćena organizacija.

Član 34

Aktom Pokrajinske vlade daje se saglasnost da se izgrađeno građevinsko zemljište dâ u zakup radi postavljanja montažnog objekta.

Akt iz stava 1. sadrži:

1. namenu objekta za vreme trajanja zakupa;

2. početnu visinu zakupnine građevinskog zemljišta koje se daje u zakup;

3. rok davanja u zakup;

4. mesto postavljanja i površinu zauzeća montažnog objekta;

5. tip, veličinu ili vrstu montažnog objekta;

6. obavezu zakupca da po isteku roka zakupa ukloni montažni objekat i zemljište vrati u prvobitno stanje;

7. obavezu lica kome se izgrađeno građevinsko zemljište daje u zakup da u roku od 30 dana od dana donošenja akta o davanju u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta zaključi ugovor o zakupu.

Davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi komisija koju obrazuje nosilac prava korišćenja, odnosno korisnik objekta, odnosno kompleksa javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda.

Po sprovedenom postupku iz stava 3. ovog člana, nosilac prava korišćenja, odnosno korisnik objekta odnosno kompleksa dostavlja predlog o davanju u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta Pokrajinskoj vladi, putem Uprave.

O predlogu iz stava 4. odlučuje Pokrajinska vlada.

Član 35

Izuzetno, izgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup neposrednom pogodbom, kada se montažni objekat postavlja za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih manifestacija, a rok zakupa je kraći od 30 dana.

Član 36

Sredstva ostvarena davanjem u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta predstavljaju prihod Pokrajine.

Član 37

Ugovor o zakupu zaključen suprotno odredbama čl. 33-35. smatra se ništavim.

Ugovor o zakupu izgrađenog građevinskog zemljišta može se raskinuti i pre isteka roka na koji je zaključen:

1. ukoliko zakupac montažni objekat koji je postavljen koristi suprotno nameni;

2. u slučaju neispunjenja, odnosno neizvršenja ugovornih obaveza;

3. u slučaju da zakupac dâ u podzakup montažni objekat ili omogući drugim licima da taj objekat koriste za obavljanje delatnosti;

4. u slučaju da je Pokrajini ili nosiocu prava korišćenja, odnosno korisniku objekta odnosno kompleksa neophodno zemljište koje je predmet zakupa za obavljanje delatnosti, odnosno nadležnosti;

5. u drugim slučajevima u skladu s pozitivnim propisima.

Po prestanku važenja zakupa, zakupac je dužan da ukloni montažni objekat i zemljište vrati u prvobitno stanje.

Nosilac prava korišćenja, odnosno korisnik u obavezi je da Upravi dostavi podatke o sprovedenom postupku davanja u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta iz člana 33. ove pokrajinske uredbe, u roku od osam dana po okončanju postupka.

Na davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta, u skladu sa ovim članom, shodno se primenjuju odredbe ove pokrajinske uredbe koje su u vezi sa zakupninom (način i rok plaćanja, sredstva obezbeđenja), sadržajem akta i ugovora o zakupu građevinskog zemljišta.

V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI

Član 38

Pod međusobnim raspolaganjem vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini podrazumeva se prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu s jednog nosioca prava javne svojine na drugog.

Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, na osnovu procene nadležnog poreskog organa, drugog nadležnog organa ili licenciranog procenitelja.

U postupku međusobnog raspolaganja, građevinsko zemljište može se otuđiti bez naknade, odnosno po ceni koja je manja od tržišne cene, bez obaveze izrade elaborata o opravdanosti, na osnovu obrazloženog akta za predmetno raspolaganje, kao i mišljenja Pravobranilaštva.

VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL

Član 39

Neizgrađeno građevinsko zemljište može se uneti kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala, na način i u postupku propisanim zakonom koji uređuje oblast javne svojine, kao i posebnim zakonima kojima je uređena delatnost privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala, ukoliko je reč o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.

VII USTANOVLJAVANJE STVARNE SLUŽBENOSTI

Član 40

Akt o ustanovljavanju stvarne službenosti na građevinskom zemljištu, kao poslužnom dobru, može se doneti kada je - prema propisima kojima se uređuju planiranje i izgradnja, odnosno drugim propisima - ugovor o ustanovljavanju stvarne službenosti predviđen kao imovinskopravni osnov, na katastarskim parcelama građevinskog zemljišta na kojem je Pokrajina upisana kao vlasnik, osim na katastarskim parcelama na kojima je - u skladu sa odredbama drugih zakona - izričito predviđeno da ugovor o uspostavljanju stvarne službenosti zaključuje upravljač javnog dobra.

Akt o ustanovljavanju stvarne službenosti iz stava 1. ovog člana može se doneti i u drugim slučajevima kada je to, imajući u vidu okolnosti, neophodno.

Član 41

Zahtev za ustanovljavanje stvarne službenosti na građevinskom zemljištu investitor radova, odnosno vlasnik povlasnog dobra podnosi Upravi (u daljem tekstu: Korisnik).

Član 42

Uz zahtev za ustanovljavanje stvarne službenosti, podnosi se:

- izjašnjenje o roku trajanja prava stvarne službenosti;

- informacija o lokaciji ili lokacijski uslovi;

- idejno rešenje;

- situacioni plan trase voda;

- skica koju je izradila ovlašćena geodetska organizacija kojom se precizno određuje trasa službenosti, dužina i širina, kao i ukupna površina zauzeća;

- dokaz o pravnom interesu za ustanovljavanje stvarne službenosti;

- druga dokumentacija po zahtevu Uprave.

Član 43

Na ugovore o ustanovljavanju stvarne službenosti na katastarskim parcelama, na kojima je u skladu sa odredbama drugih zakona, izričito predviđeno da ugovor o ustanovljavanju stvarne službenosti zaključuje upravljač javnog dobra iz člana 40. stav 1. ove pokrajinske uredbe, kao i na visinu naknade, rok i način plaćanja naknade, trajanje ugovora i druge elemente ugovora, primenjuju se isključivo odredbe tih zakona.

Član 44

Stvarna službenost ustanovljava se trajno ili na određeno vreme, u zavisnosti od razloga zbog kojih se ta službenost ustanovljava, te predstavlja pravni osnov za upis stvarne službenosti u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.

Član 45

Za ustanovljavanje stvarne službenosti plaća se naknada.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, naknada se ne plaća ukoliko se stvarna službenost ustanovljava za potrebe organa ili organizacija, ustanova, javnih agencija ili drugih organizacija čiji je osnivač Pokrajina, odnosno javnih preduzeća ili drugih privrednih društava, odnosno organizacija čiji je vlasnik, odnosno većinski vlasnik Pokrajina.

Naknada za ustanovljavanje stvarne službenosti utvrđuje se u skladu s kriterijumima za utvrđivanje naknade za ustanovljavanje stvarne službenosti, utvrđenim opštim aktom jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi zemljište na kome se ustanovljava stvarna službenost.

Ako jedinica lokalne samouprave - na čijoj teritoriji se nalazi zemljište na kojem se ustanovljava stvarna službenost - nema razrađene kriterijume za utvrđivanje naknade, naknada se utvrđuje prema proceni nadležnog poreskog organa, licenciranog procenitelja, odnosno veštaka.

Procenu naknade iz stava 4. ovog člana, na zahtev Uprave, dostavlja podnosilac zahteva.

Član 46

Akt iz člana 40. ove pokrajinske uredbe sadrži:

1. podatke o korisniku;

2. podatke o katastarskoj parceli na kojoj se ustanovljava stvarne službenosti (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);

3. opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;

4. visinu naknade, rok i način plaćanja;

5. rok na koji se ustanovljava stvarne službenosti;

6. rok za zaključenje ugovora o ustanovljavanju prava službenosti.

Član 47

Ugovor o ustanovljavanju stvarne službenosti sadrži naročito:

1. podatke o katastarskoj parceli (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);

2. površinu zauzeća parcele;

3. opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;

4. visinu i način plaćanja naknade;

5. rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;

6. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;

7. način rešavanja sporova;

8. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;

9. druga prava i druge obaveze.

VIII RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 48

Izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini razmenjuje se neposrednom pogodbom, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom i u skladu sa ovom pokrajinskom uredbom, ukoliko je takva razmena u interesu Pokrajine.

Interes za razmenu, u smislu stava 1. ovog člana, Pokrajinska vlada utvrđuje u svakom konkretnom slučaju, na predlog Komisije.

Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Pokrajine, te se odredbe ove pokrajinske uredbe koje su u vezi s postupkom otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine pokrajine, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.

Na pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu pokrajine, u smislu stava 3. ovog člana, primenjuju se odredbe propisa kojima je uređena javna svojina.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje nadležni poreski organ, licencirani procenitelj ili drugi nadležni organ, koji sprovodi procenu tržišne vrednosti nepokretnosti.

IX DEOBA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 49

Građevinsko zemljište u susvojini Pokrajine i drugih nosilaca prava svojine deli se shodno odredbama zakona koji uređuje osnove svojinskopravnih odnosa i ove pokrajinske uredbe, po tržišnim uslovima, s ciljem razvrgnuća suvlasničke zajednice.

Deoba iz stava 1. ovog člana sprovodi se i nakon određivanja udela javne svojine Pokrajine u zajedničkoj svojini na građevinskom zemljištu.

Predmet deobe može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet deobe utvrđuje nadležni poreski organ, licencirani procenitelj ili drugi nadležni organ, kojim je izvršena procena tržišne vrednosti nepokretnosti.

Član 50

Radi razvrgnuća suvlasničke zajednice, Uprava pribavlja informaciju o lokaciji.

Ukoliko je - radi donošenja akta o deobi građevinskog zemljišta - potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac zahteva obezbeđuje izradu projekta i snosi troškove te izrade.

Član 51

Građevinsko zemljište u javnoj svojini može se otuđiti drugom suvlasniku, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa odredbama ove pokrajinske uredbe, kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta, u sledećim slučajevima:

1. ako postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve građevinske parcele ili više njih;

2. ako idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, ukoliko se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela, od kojih su neke od njih u javnoj svojini, a neke u privatnoj svojini, s tim što građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, pri čemu nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granice susednih katastarskih parcela, katastarske parcele u javnoj svojini koje čine deo građevinske parcele mogu se otuđiti javnim oglašavanjem radi izgradnje, u skladu sa odredbama ove pokrajinske uredbe, kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem, pod uslovom da inicijativu za takvo postupanje podnesu vlasnici preostalih katastarskih parcela koje čine građevinsku parcelu.

X SAGLASNOSTI

Član 52

Pokrajinska vlada, na predlog Komisije, daje saglasnost za ozakonjenje bespravno izgrađenog objekta, kada je takva saglasnost predviđena zakonom kojim je regulisano ozakonjenje bespravno izgrađenih objekata.

Član 53

Pokrajinska vlada donosi rešenje kojim daje saglasnost za izgradnju drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini Pokrajine i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov za pribavljanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, ako takva izgradnja nije u suprotnosti sa interesima Pokrajine.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže dokaz o tome da je data saglasnost i drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.

Član 54

Pokrajinska vlada donosi rešenje kojim daje saglasnost i u svim drugim slučajevima kada je davanje saglasnosti uslov za izdavanje odgovarajućih rešenja, odobrenja odnosno dozvola za izvođenje radova na građevinskom zemljištu.

Član 55

Javna preduzeća i druga pravna lica čiji je osnivač Pokrajina nemaju obavezu pribavljanja saglasnosti pokrajine radi izvođenja radova ili postavljanja objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Pokrajine, pod uslovom da je izgradnja planirana programom poslovanja preduzeća, odnosno da tom izgradnjom preduzeće ostvaruje registrovanu delatnost, u kom slučaju nadležni organ izdaje odgovarajuću dozvolu na pokrajinu, za potrebe preduzeća.

Mišljenje o ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana daje pokrajinski organ uprave nadležan za oblast kojoj pripada delatnost preduzeća.

Član 56

Građevinsko zemljište u javnoj svojini pokrajine može se koristiti za održavanje sportskih, kulturnih i drugih manifestacija, čije trajanje nije duže od pet dana, prilikom čega se ne postavljaju montažni objekti, a po zahtevu organizatora manifestacije.

Po zahtevu iz stava 1. ovog člana, odlučuje Pokrajinska vlada, na predlog Komisije.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 57

Stupanjem na snagu ove pokrajinske uredbe, prestaje da važi Pokrajinska uredba o građevinskom zemljištu u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list AP Vojvodine", broj 42/2018).

Član 58

Postupci započeti na osnovu Pokrajinske uredbe o građevinskom zemljištu u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list AP Vojvodine", broj 42/2018), okončaće se po odredbama ove pokrajinske uredbe.

Komisije obrazovane na osnovu odredaba Pokrajinske uredbe o građevinskom zemljištu u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list AP Vojvodine", broj 42/2018) nastavljaju s radom, u skladu sa odredbama ove pokrajinske uredbe.

Član 59

Ova pokrajinska uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu AP Vojvodine".