UPUTSTVO
O RADU TREZORA GRADA KRALJEVA

("Sl. list grada Kraljeva", br. 25/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Uputstvom o radu trezora grada Kraljeva (u daljem tekstu: Uputstvo) bliže se reguliše način i postupak izvršenja budžeta, budžetsko računovodstvo i izveštavanje, funkcionisanje trezora, vođenje glavne knjige trezora i sadržina i forma obrazaca koje dostavljaju direktni, indirektni i ostali korisnici budžetskih sredstava.

Član 2

Pojedine definicije koje se upotrebljavaju u ovom uputstvu imaju sledeće značenje:

- Konsolidovani račun trezora je objedinjen račun sredstava pripadajućih korisnika budžeta grada Kraljeva, koji je otvoren i koji se vodi u Upravi za trezor;

- Glavna knjiga trezora je glavna knjiga dvojnog knjigovodstva u kojoj se evidentiraju sve promene na računima, transakcije i poslovni događaji, uključujući prihode i primanja, rashode i izdatke, stanje i promene na imovini, obavezama i izvorima finansiranja, a u skladu sa kontnim planom i na nivoima budžetske klasifikacije propisane zakonom, direktnih, indirektnih i ostalih korisnika budžetskih sredstava, koju vodi Odeljenje za privredu i finansije - Odsek za trezor;

- Aproprijacija predstavlja ovlašćenje koje je Skupština grada Kraljeva dala nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti za trošenje javnih sredstava do određenog iznosa i za određene namene, za tekuću budžetsku godinu;

- Podračun je račun dinarskih i deviznih sredstava korisnika javnih sredstava, preko koga se vrši promet sredstava, izvršavaju platne transakcije u okviru konsolidovanog računa trezora, a vodi se u Upravi za trezor;

- Direktni korisnici javnih sredstava su organi i službe grada Kraljeva, utvrđeni Odlukom o budžetu grada Kraljeva, u skladu sa zakonom;

- Indirektni korisnici budžetskih sredstava su: mesne zajednice i ustanove osnovane od strane grada, nad kojima osnivač preko direktnih korisnika budžetskih sredstava vrši zakonom ili odlukom utvrđena prava u pogledu upravljanja i finansiranja;

- Finansijski plan je akt direktnog, odnosno indirektnog korisnika budžetskih sredstava koji sadrži procenu obima prihoda i primanja, rashoda i izdataka za period od jedne ili 3 godine;

- Sistem izvršenja budžeta, kao deo sistema upravljanja javnim finansijama, obuhvata proces i postupke koji se sprovode elektronskom komunikacijom sa Upravom za trezor, a kojima se izvršavaju rashodi i izdaci korisnika sredstava budžeta grada Kraljeva utvrđeni Odlukom o budžetu grada.

Član 3

Za izvršenje budžeta grada Kraljeva, odgovoran je gradonačelnik grada Kraljeva, kao naredbodavac za izvršenje budžeta u skladu sa zakonom.

Član 4

Budžetski izvršioci konsolidovanog računa trezora u Odeljenju za privredu i finansije Gradske uprave grada Kraljeva su:

- Načelnik Odeljenja za privredu i finansije,

- Šefovi Odseka za budžet i trezor, i

- lice koje vrši kontrolu i odobrava plaćanja sa računa izvršenja budžeta.

Budžetski izvršioci direktnog i indirektnog korisnika budžetskih sredstava su:

- Rukovodilac direktnog, odnosno indirektnog korisnika budžetskih sredstava koji daje nalog za plaćanje iz sredstava budžeta i odgovoran je za preuzimanje obaveza i njihovu verifikaciju, može preneti pojedina ovlašćenja na druga lica,

- Lice u finansijskoj službi direktnog odnosno indirektnog korisnika koje na osnovu računovodstvene isprave priprema zahtev za plaćanje, i

- Lice koje po sistematizaciji vrši kontrolu tačnosti knjigovodstvenih isprava i overava zahtev za plaćanje.

Član 5

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava mogu stvarati obaveze i koristiti budžetske aproprijacije do iznosa utvrđenih za pojedinu namenu Odlukom o budžetu za tekuću budžetsku godinu.

Ukoliko se naknadno utvrdi da za izvršenje određenog plaćanja ne postoji pravni osnov, korisnik budžetskih sredstava obavezan je da izvrši povraćaj sredstava u budžet.

Član 6

Odsek za trezor, kao budžetski izvršilac u obavezi je da Odluku o budžetu, kao i Izmene i dopune odluke unese kroz aproprijacije u Informacioni sistem uprave za trezor (u daljem tekstu ISIB).

Bilo koja izmena aproprijacije (angažovanje tekuće rezerve, promena aproprijacije, otvaranje aproprijacije dobijenim transferom od drugog nivoa vlasti, donacije,....i sl.) Odsek za trezor unosi u ISIB kao i u program knjiženja glavne knjige trezora.

Zahtev za promenu aproprijacija direktnog i indirektnog korisnika se podnosi na posebnom obrascu tako što se indirektni korisnik prvo obraća direktnom korisniku koji je nadležan za odobravanje zahteva.

Osnovanost zahteva za promene u aproprijacijama utvrđuje Odeljenje za privredu i finansije, Odsek za budžet i trezor, time što svojim potpisom overava i odobrava zahtev.

II IZVRŠENJE BUDŽETA

Član 7

Prihodi i primanja budžeta grada Kraljeva prikupljaju se i naplaćuju u skladu sa zakonom i drugim propisima preko uplatnih računa javnih prihoda po principu gotovinske osnove.

Direktni korisnici budžetskih sredstava koji su odgovorni za indirektne korisnike vrše raspodelu sredstava indirektnih korisnika u roku od 30 dana od usvajanja Odluke o budžetu, u okviru odobrenih aproprijacija, i o tome obaveštavaju svakog indirektnog korisnika.

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava dužni su da svoje finansijske planove usklade sa odobrenim aproprijacijama u budžetu.

Ostali korisnici javnih sredstava dužni su da dobiju saglasnost na finansijski plan od strane svog direktnog korisnika i ukoliko nisu, plaćanja sa konsolidovanog računa trezora se neće vršiti.

Član 8

Odeljenje za privredu i finansije planira likvidnost budžeta procenjujući prihode i primanja kroz kvartalne periode i u obavezi je da u roku od 15 dana pre početka kvartala obavesti korisnike budžetskih sredstava o visini kvote kao i mere za nepoštovanje istih.

Korisnici budžetskih sredstava su dužni da se pridržavaju planiranih aproprijacija koje su im odobrene za tekuću budžetsku godinu i svoje kvartalne planove dostave na propisanom obrascu PPI - Predlog plana izvršenja.

PPI obrasci se dostavljaju u ostavljenom roku i odnose se na rashode i izdatke izvora 01 - prihodi iz budžeta. Ukoliko postoje odstupanja u planu potrebno ih je tekstualno obrazložiti i priključiti uz priloženi obrazac.

PPI obrasci se dostavljaju u 2 primerka tako da se po potpisanom odobrenju od strane Odeljenja za privredu i finansije jedan primerak vraća podnosiocu a drugi zadržava u Odeljenju radi kontrole.

Plan izvršenja i kvote imaju za cilj održavanje likvidnosti budžeta rezervisanjem sredstava za plaćanje kupovine dobara i usluga i pre dospeća računa.

Član 9

Rashod i izdatak iz budžeta zasniva se na računovodstvenoj dokumentaciji a preuzete obaveze moraju biti u skladu sa zakonom. Zahtev za plaćanje dostavlja se u pisanoj formi na propisanom obrascu.

Ugovori o nabavci dobara, finansijske imovine, pružanju usluga i izvođenju građevinskih radova, koje zaključuju direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava moraju biti zaključeni u skladu sa propisima koji regulišu javne nabavke. Kao dokaz o sprovedenoj javnoj nabavci dostavlja se :

- Odluka o raspisivanju javne nabavke sa definisanim izvorima sredstava,

- Zapisnik komisije i odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača,

- Ugovor zaključen između naručioca i dobavljača,

- Ispostavljena situacija, račun, profaktura.

U slučajevima kada je ugovorom definisano plaćanje avansa iz budžeta obaveza je da grad obezbedi bankarsku garanciju za povraćaj avansnog plaćanja.

Član 10

Rashodi i izdaci za direktne budžetske korisnike plaćaju se putem podnošenja propisanog zahteva za plaćanje sa preuzetom obavezom na osnovu originalne dokumentacije (fakture, računi, rešenja, ugovori, privremene situacije i drugo).

Obradu, pripremu i overu zahteva za plaćanje preuzete obaveze vrši Odsek za budžetsko računovodstvo, a odobrenje zahteva za plaćanje daje šef Odseka za budžet. Odsek za trezor nakon provere odobrava zahtev za plaćanje i prosleđuje trezoru na realizaciju.

Obrazac ZP-1 za isplatu plata za direktne budžetske korisnike na osnovu obračuna popunjava Odsek za budžetsko računovodstvo i dostavlja odgovornom licu direktnog budžetskog korisnika na potpisivanje. Odobravanje zahteva za isplatu plata za odgovorno lice u trezoru svojim potpisom potvrđuje rukovodilac Odeljenja za privredu i finansije ili lice koje on ovlasti.

Član 11

Za realizaciju rashoda i izdataka indirektnih korisnika nadležno Odeljenje za društvene delatnosti podnosi Odseku za trezor zahtev za transfer sredstava na propisanom obrascu. Dokumentacija koja se prilaže uz zahtev za transfer sredstava je zahtev indirektnog korisnika uz prateću kopiju računovodstvene dokumentacije (fakture, računi, rešenja, ugovori, privremene situacije i drugo).

Priprema i odobravanje zahteva za transfer sredstava se sačinjava u Odeljenju za društvene delatnosti i dostavlja Odseku za trezor (Odeljenje za privredu i finansije) koji vrši kontrolu i odobrava svojim potpisom transfer sredstava sa računa izvršenja budžeta na račun indirektnog ili ostalog korisnika javnih sredstava.

Zahtev za transfer sredstava za Mesne zajednice kao indirektne korisnike sačinjava se u Odeljenju za zajedničke poslove i prosleđuje Odseku za trezor na realizaciju.

Član 12

U postupku izvršenja budžeta po zahtevima direktnih i indirektnih korisnika na propisanim obrascima za preuzimanje obaveza, transfer sredstava, predloga plana izvršenja budžeta, ispravke knjiženja, popunjeni podaci moraju odgovarati budžetskoj aproprijaciji sa koje se trebuju sredstva po organizacionoj, funkcionalnoj, programskoj, ekonomskoj klasifikaciji i klasifikaciji po izvorima finansiranja. Obaveza je i unosa šifre direktnog ili indirektnog korisnika budžetskih sredstava propisana Spiskom korisnika javnih sredstava koji se vodi kod Uprave za trezor.

Svi zahtevi za plaćanje i transfer sredstava podnose se u dva primerka tako da se po odobrenju zahteva za plaćanje jedan primerak vraća podnosiocu zahteva, a ukoliko se zahtev ne odobri on se vraća podnosiocu zahteva u roku od tri dana od dana prijema sa obrazloženjem.

Član13

Dostavljanje zahteva za preuzimanje obaveze, transfer sredstava i zahteva za isplatu plate moraju biti u skladu sa usvojenim finansijskim planom i opredeljenim kvotama u momentu trebovanja čime se održava likvidnost budžeta, odnosno gotovinski tok budžeta na osnovu prihoda i primanja.

Korisnik budžetskih sredstava, koji određen rashod i izdatak izvršava iz sredstava budžeta i iz drugih prihoda, obavezan je da izmirenje tog rashoda i izdatka vrši prvo iz prihoda iz tih drugih izvora.

Član 14

U slučaju da za izvršenje određenog plaćanja nije postojao pravni osnov u skladu sa zakonom, direktni, odnosno indirektni korisnik obavezan je da odmah zatraži povraćaj sredstava u budžet.

Ako se sredstva vrate u istoj fiskalnoj godini u kojoj je plaćanje izvršeno, za iznos vraćenih sredstava umanjuje se realizacija odgovarajuće aproprijacije ekonomske klasifikacije korisnika budžetskih sredstava kome je povraćaj izvršen, a ako se sredstva vrate u narednoj fiskalnoj godini uvećava se opšti prihod budžeta.

Do isteka fiskalne godine, direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava vratiće u budžet sredstva koja su im preneta u skladu sa aktom o budžetu, a nisu utrošena.

III BUDŽETSKO RAČUNOVODSTVO I IZVEŠTAVANJE

Član 15

Odsek za budžet sačinjava jednom mesečno izveštaj o prihodima i primanjima, rashodima i izdacima sa računa izvršenja budžeta i dostavlja ga rukovodiocu Odeljenja za privredu i finansije Gradske uprave grada Kraljeva.

Član 16

Indirektni korisnik budžetskih sredstava odgovoran je za računovodstvo sopstvenih transakcija.

Direktni budžetski korisnik odgovoran je za računovodstvo sopstvenih transakcija i za računovodstvo transakcija indirektnih budžetskih korisnika koji spadaju u njegovu nadležnost.

Član 17

Odeljenje za privredu i finansije (Odsek za trezor) obavezno je da redovno prati izvršenje budžeta i najmanje dva puta godišnje priprema izveštaje o izvršenju budžeta u skladu sa budžetskim klasifikacijama koje dostavlja Gradskom veću grada Kraljeva radi informisanja, a obavezno u roku od 15 dana po isteku šestomesečnog, odnosno devetomesečnog perioda.

Izveštaji se objavljuju na internet stranici grada Kraljeva najkasnije 15 dana od dana podnošenja izveštaja.

Član 18

Odeljenje za privredu i finansije (Odsek za trezor) priprema nacrt odluke o završnom računu sa obrazloženjem za prethodnu budžetsku godinu i dostavlja Gradskom veću grada Kraljeva do 30. aprila tekuće godine.

Završni račun budžeta sadrži:

- godišnji finansijski izveštaj o izvršenju budžeta koji sadrži izveštaj o učinku programa, uključujući i učinak na unapređenju rodne ravnopravnosti, sa dodatnim napomenama, objašnjenjima i obrazloženjima;

- izveštaj eksterne revizije.

IV GLAVNA KNJIGA TREZORA

Član 19

Glavna knjiga trezora vodi se u Odeljenju za privredu i finansije (Odsek za trezor).

U glavnoj knjizi trezora vodi se posebna evidencija za svakog direktnog i indirektnog korisnika budžetskih sredstava u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Član 20

Usaglašavanje knjiženja u glavnoj knjizi trezora vrši se u cilju ispravke stanja računovodstvenih podataka koje ne utiču na stanje sredstava na konsolidovanom računu trezora.

Zahtev za ispravku knjiženja podnosi direktni budžetski korisnik na obrascu IK u 2 primerka, i to najkasnije 5 dana pre isteka tromesečnog izveštaja o izvršenju budžeta.

Po izvršenom usaglašavanju odobrava se zahtev i ispravka knjiženja unosi u ISIB.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 21

Ukoliko direktni i indirektni korisnik budžetskih sredstava ne dostavi izveštaje i akte propisane ovim uputstvom, Odeljenju za privredu i finansije, mogu mu se privremeno obustaviti plaćanja i prenos sredstava iz budžeta, do momenta dostavljanja traženih izveštaja i akata.

Član 22

Propisani obrasci : Zahtev za preuzimanje obaveza (Obrazac ZP), Zahtev za transfer sredstava (Obrazac ZT), Zahtev za isplatu zarada, dodataka i naknada zaposlenih (Obrazac ZP 1), Predlog plana izvršenja budžeta (Obrazac PPI), Zahtev za promenu aproprijacija (Obrazac ZA), Zahtev za ispravku knjiženja (Obrazac IK), dati su u prilogu uputstva i sastavni deo su ovog uputstva.

Član 23

Danom stupanja na snagu ovog uputstva prestaje da važi Uputstvo o radu trezora grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj12/08).

Član 24

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".

 

Obrasce, koji su sastavni deo ovog uputstva, objavljene u "Sl. listu grada Kraljeva", br. 25/2023, možete pogledati OVDE