PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU ZA GIMNAZIJU ZA UČENIKE SA POSEBNIM SPOSOBNOSTIMA ZA FIZIKU("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2018, 15/2019, 6/2021 - dr. pravilnik, 10/2022 - dr. pravilnik i 13/2023 - dr. pravilnik) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku.
Nastavni plan i program iz stava 1. ovog člana odštampan je u prilogu ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM
ZA GIMNAZIJU ZA UČENIKE SA POSEBNIM SPOSOBNOSTIMA ZA FIZIKU
CILJEVI OBRAZOVANJA I VASPITANJA ZA GIMNAZIJU ZA UČENIKE SA POSEBNIM SPOSOBNOSTIMA ZA FIZIKU
Cilj obrazovanja i vaspitanja za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku je da se putem sticanja funkcionalnih znanja, ovladavanja veštinama, formiranja stavova i vrednosti, u okviru predviđenih nastavnih predmeta, obezbedi:
- unapređivanje jezičke, matematičke, naučne, umetničke, kulturne, zdravstvene, ekološke, tehničke i informatičke pismenosti, koje su neophodne za nastavak obrazovanja, profesionalni razvoj i život u savremenom i složenom društvu;
- stvaranje raznovrsnih mogućnosti da se kroz različite sadržaje, oblike rada i međupredmetne kompetencije, primenom savremenih metodičkih i didaktičkih postupaka u nastavi, omogući pun intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni i fizički razvoj učenika u skladu sa njihovim sposobnostima, potrebama i interesovanjima;
- stvaranje uslova da obdareni učenici, sa ispoljenim interesovanjem za sadržaje fizičkih nauka, dobiju znanje adekvatno njihovim sposobnostima i mogućnost da kroz istraživački pristup naučnom obrazovanju razvijaju te sposobnosti i usmeravaju se za dalje školovanje;
- unapređivanje znanja i veština, formiranje stavova i sistema vrednosti koji osposobljavaju učenika da uspešno razvija sopstvenu ličnost i potencijale, poštuje druge osobe i njihov identitet, potrebe i interese, kao i da aktivno i odgovorno učestvuje u ekonomskom, društvenom i kulturnom životu i doprinosi demokratskom, ekonomskom i kulturnom razvoju društva;
- da primenom istraživačkog pristupa naučnom obrazovanju doprinosi podizanju nivoa tog obrazovanja.
Međupredmetne kompetencije su rezultat različitih aktivnosti koje se ostvaruju u svim nastavnim predmetima i tokom celokupnog gimnazijskog školovanja. Za njihov razvoj važni su ne samo sadržaji već i nastavne metode u kojima treba da dominiraju istraživačke i interaktivne metode, refleksija, kritičko mišljenje, kooperativno učenje i druge metode koje jačaju participaciju učenika u obrazovno-vaspitnom procesu.
Kompetencija komunikacije na srpskom (ili maternjem) jeziku
Učenik je u stanju da razume, koristi i kritički razmišlja o idejama, činjenicama, osećanjima i stavovima koje izražavaju drugi na srpskom (maternjem) jeziku u usmenom i pisanom obliku. U stanju je da izrazi i tumači sopstvene misli, stavove i osećanja u usmenom i pisanom obliku na srpskom (maternjem) jeziku. Učenik ume da samostalno koristi literaturu i druge izvore informacija. Učenik koristi srpski (maternji) jezik da bi učestvovao u različitim stručnim, društvenim i kulturnim događajima na primeren, konstruktivan i kreativan način.
Kompetencija komunikacije na stranom jeziku
Učenik je u stanju da razume, koristi i kritički razmišlja o idejama, činjenicama, osećanjima i stavovima koje izražavaju drugi na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku. U stanju je da izrazi i tumači sopstvene misli, stavove i osećanja u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Učenik ume da samostalno koristi stranu stručnu literaturu i druge izvore informacija. Učenik koristi strani jezik da bi učestvovao u različitim stručnim, društvenim i kulturnim događajima na primeren, konstruktivan i kreativan način.
Matematička kompetencija
Učenik je u stanju da koristi, opiše i objasni matematičke pojmove i procedure, da donosi matematički zasnovane odluke i rešava probleme u različitim situacijama. Učenik je sposoban da identifikuje i razume ulogu matematike pri formulisanju, analiziranju i rešavanju problema u fizici i drugim prirodnim naukama i da primeni odgovarajući matematički aparat. Poznavajući ulogu matematike u savremenom životu, aktivno, konstruktivno i kritički učestvuje u životu zajednice i doprinosi njenom razvoju.
Kompetencija za fiziku
Učenik je u stanju da razume i objasni fizičke pojave i procese, najbitnije pojmove i zakone, na osnovu fizičkih modela i teorija. Učenik ume da logički i apstraktno misli, blizak mu je način mišljenja i rasuđivanja u fizici i ima kritički stav u mišljenju. Poseduje sposobnost jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja matematičko-logičkog jezika. Učenik poznaje metode istraživanja u fizici i sposoban je da izvodi jednostavna istraživanja. Učenik koristi i primenjuje znanje iz fizike i naučne metode pri prepoznavanju i rešavanju problema i zadataka u fizici, u novim i nepoznatim situacijama, formuliše naučna objašnjenja pojava i izvodi na činjenicama zasnovane zaključke o naučno relevantnim pitanjima. Učenik razume pojave, procese i odnose u prirodi i svakodnevnom životu na osnovu poznavanja fizičkih zakona, modela i teorija. Učenik shvata značaj fizike za razvoj drugih prirodnih nauka i njenu primenu u tehnici.
Naučno-tehnološka kompetencija
Učenik ume da logički i apstraktno misli i razume pojave, procese i odnose u prirodi na osnovu poznavanja fizičkih, hemijskih i bioloških zakona, modela i teorija. Poseduje sposobnost jasnog i preciznog izražavanja. Učenik je u stanju da izvodi jednostavna istraživanja radi boljeg razumevanja pojava i procesa u prirodi i njihovog tumačenja na osnovu fizičkih zakona, modela i teorija. Učenik razume nauku kao najznačajniji oblik ljudskog saznanja i delatnosti koji doprinose razvoju društva, razume povezanost različitih naučnih disciplina, poseduje svest o načinu na koji nauka i tehnologija oblikuju život u savremenom društvu i razume koliko je važno imati odgovoran odnos prema upotrebi naučnih dostignuća za današnje i buduće generacije.
Kompetencija za rešavanje problema
Učenik je u stanju da prepozna, razume i reši problemske situacije u kojima rešenje nije vidljivo na prvi pogled, koristeći znanja i veštine stečene iz različitih predmeta. Za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema u fizici i drugim prirodnim naukama koristi način mišljenja i rasuđivanja karakterističan za tu nauku, kao i kritički stav u mišljenju. Rešavanje problema podrazumeva i spremnost učenika da se angažuje i konstruktivno doprinese rešavanju problema sa kojima se suočava zajednica kojoj pripada.
Informatička kompetencija
Učenik zna da koristi informaciono-komunikacione tehnologije i računare za rešavanje problema u matematici i prirodnim naukama, uključujući simulacije procesa i pojava. Učenik kompetentno i kritički koristi tehnologije informacionog sistema u raznovrsnim situacijama i aktivnostima da bi ostvario svoja interesovanja i konstruktivno učestvovao u razvoju društva.
Kompetencija za učenje
Oslanjajući se na prethodna znanja i iskustva, učenik je u stanju da organizuje učenje, samostalno ili u grupi, na efikasan način, koji doprinosi razumevanju i trajnom znanju, u skladu sa sopstvenim potrebama i interesovanjima. Učenik je svestan načina na koji uči i raspoloživih resursa za učenje (knjige, nastavna sredstva, internet, razmena iskustva sa drugima itd.), motivisan je da uči, može da upravlja procesom učenja i prevazilazi teškoće sa kojima se suočava tokom učenja.
Kompetencija za odgovoran odnos prema zdravlju
Učenik je svestan kratkoročnih i dugoročnih posledica ponašanja koje ugrožava fizičko i mentalno zdravlje osobe, ima izgrađene zdrave životne stilove i spreman je da se ponaša u skladu sa njima.
Kompetencija za upravljanje sopstvenim ponašanjem i spremnost za akciju
Učenik je u stanju da ideje pretoči u akciju. To podrazumeva kritičko mišljenje, kreativnost, inovativnost i preuzimanje rizika, kao i sposobnost planiranja i upravljanja aktivnošću - bilo samostalno ili u okviru tima - radi ostvarenja ciljeva. Učenik razume kontekst u kome se odvijaju aktivnosti, ume da se uskladi sa njim i iskoristi mogućnosti koje se nude.
Socijalna kompetencija (saradnja, timski rad)
Ova vrsta kompetencije omogućava učenicima da delotvorno i konstruktivno učestvuju u društvenom životu, ne ugrožavajući interese, potrebe, osećanja i prava drugih, čime se jača društvena kohezija. Učenik ume da sarađuje i timski radi na rešavanju različitih problema, koji su od značaja za njega i širu društvenu zajednicu.
Građanska kompetencija za život u demokratskom društvu
Učenik razume osnovne pojmove, institucije, procedure, principe i vrednosti demokratskog društva, svestan je mesta i uloge građanina za razvoj i održanje demokratskog društva, razume izazove sa kojima se suočava savremeno društvo i država i spreman je da aktivno i konstruktivno učestvuje u različitim sferama društvenog života.
Kulturna kompetencija
Učenik razume značaj koji kultura ima za razvoj i prosperitet pojedinca i društva, u stanju je da interpretira kulturna dela i poveže ih sa svojim ličnim iskustvom da bi ga osmislio i obogatio. Učenik razume značaj kreativnog izražavanja ideja, misli i osećanja u različitim medijima (muzika, izvođačke umetnosti, književnost i vizuelne umetnosti).
Kompetencija za održivi razvoj
Učenik ima svest da zadovoljenje potreba sadašnjice ne sme da ugrozi mogućnost budućih generacija da zadovolje svoje potrebe, svestan je važnosti očuvanja životne okoline i spreman je da se angažuje na konstruktivan i kreativan način u očuvanju životne okoline kroz samostalnu aktivnost i uključivanje u različite društvene akcije.
PLAN NASTAVE I UČENJA ZA GIMNAZIJU ZA UČENIKE SA POSEBNIM SPOSOBNOSTIMA ZA FIZIKU***
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||
ned. |
god. |
ned. |
god. |
ned. |
god. |
ned. |
god. |
|
||||||||||||
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
Σ |
||
I OBAVEZNI PREDMETI |
30 |
2 |
1080 |
104 |
30 |
2 |
1080 |
104 |
30 |
2 |
1080 |
104 |
30 |
2 |
974 |
82 |
4214 |
394 |
4608 |
|
1. |
Srpski jezik i književnost |
4 |
|
148 |
|
3 |
|
111 |
|
3 |
|
111 |
|
4 |
|
132 |
|
502 |
|
502 |
1.1. |
_________ jezik i književnost* |
4 |
|
148 |
|
3 |
|
111 |
|
3 |
|
111 |
|
4 |
|
132 |
|
502 |
|
502 |
2. |
Srpski kao nematernji jezik* |
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
2 |
|
66 |
|
288 |
|
288 |
3. |
Engleski jezik |
2 |
|
74 |
|
3 |
|
111 |
|
3 |
|
111 |
|
2 |
|
66 |
|
362 |
|
362 |
4. |
Filozofija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
66 |
|
66 |
5. |
Sociologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
66 |
|
66 |
6. |
Psihologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
74 |
|
74 |
7. |
Istorija |
|
|
|
|
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
148 |
|
148 |
8. |
Geografija |
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148 |
|
148 |
9. |
Latinski jezik |
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
74 |
10. |
Osnove astrofizike i astronomije |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
66 |
|
66 |
11. |
Hemija |
3 |
|
81 |
30 |
3 |
|
81 |
30 |
2 |
|
54 |
20 |
2 |
|
56 |
10 |
272 |
90 |
362 |
12. |
Biologija |
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
3 |
|
111 |
|
2 |
|
66 |
|
325 |
|
325 |
13. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
2 |
|
66 |
|
288 |
|
288 |
14. |
Matematika |
5 |
|
185 |
|
5 |
|
185 |
|
5 |
|
185 |
|
5 |
|
165 |
|
720 |
|
720 |
15. |
Osnove informatike i računarstva |
3 |
|
111 |
|
3 |
|
111 |
|
2 |
1 |
74 |
37 |
2 |
1 |
66 |
33 |
362 |
70 |
432 |
16. |
Osnove mehanike i termodinamike |
3 |
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
|
111 |
17. |
Elektromagnetizam i optika |
|
|
|
|
3 |
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
|
111 |
18. |
Računski praktikum |
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148 |
|
148 |
19. |
Laboratorijski praktikum |
|
2 |
|
74 |
|
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148 |
148 |
20. |
Mehanika sa teorijom relativnosti |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
74 |
|
|
|
|
|
74 |
|
74 |
21. |
Fizika atoma i molekula |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
64 |
10 |
|
|
|
|
64 |
10 |
74 |
22. |
Osnove fizike čvrstog stanja i fizička elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
74 |
37 |
|
|
|
|
74 |
37 |
111 |
23. |
Modelovanje u fizici |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
66 |
33 |
66 |
33 |
99 |
24. |
Fizika mikrosveta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
93 |
6 |
93 |
6 |
99 |
II: IZBORNI PROGRAMI |
1 |
|
37 |
|
1 |
|
37 |
|
1 |
|
37 |
|
1 |
|
33 |
|
144 |
|
144 |
|
1. |
Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
37 |
|
1 |
|
37 |
|
1 |
|
37 |
|
1 |
|
33 |
|
144 |
|
144 |
UKUPNO I+II |
33 |
1221 |
33 |
1221 |
33 |
1221 |
33 |
1089 |
4752 |
* Za učenike koji nastavu slušaju na maternjem jeziku nacionalne manjine
Oblici obrazovno-vaspitnog rada kojima se ostvaruju obavezni predmeti, izborni programi i aktivnosti |
|||||
OBLIK OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA |
PRVI RAZRED |
DRUGI RAZRED |
TREĆI RAZRED |
ČETVRTI RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
74 časa |
74 časa |
74 časa |
66 časova |
288 časova |
Dodatni rad * |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 120 časova |
Dopunski rad * |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 120 časova |
Pripremni rad * |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 120 časova |
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
OSTALI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA |
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
do 5 dana |
do 5 nastavnih dana |
do 5 nastavnih dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Slobodne aktivnosti (hor, orkestar, sekcije, tehničke, humanitarne, sportsko-rekreativne i druge vannastavne aktivnosti) |
30-60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
Ostvarivanje plana i programa nastave i učenja
1. Raspored radnih nedelja u toku godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
37 |
37 |
37 |
33 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
2 |
2 |
2 |
Maturski ispit |
|
|
|
4 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
39 |
39 |
39 |
2. Podela odeljenja na grupe učenika
Predmet |
I razred |
II razred |
III razred |
IV razred |
Broj učenika u grupi |
|
Broj časova vežbi |
Broj časova vežbi |
Broj časova vežbi |
Broj časova vežbi |
|||
1. |
Hemija |
30 |
30 |
20 |
10 |
8-12 |
2. |
Osnove informatike i računarstva |
|
|
37 |
33 |
8-12 |
3. |
Laboratorijski praktikum |
74 |
74 |
|
|
8-12 |
4. |
Fizika atoma i molekula |
|
|
10 |
|
8-12 |
5. |
Osnove fizike čvrstog stanja i fizička elektronika |
|
|
37 |
|
8-12 |
6. |
Modelovanje u fizici |
|
|
|
33 |
8-12 |
7. |
Fizika mikrosveta |
|
|
|
6 |
|
NAČIN I USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA
Ostvarivanje navedenih ciljeva i kompetencija omogućeno je inoviranjem nastavnih programa iz oblasti fizičkih nauka, matematičkog i informatičkog obrazovanja, kao i iz oblasti hemijskih, bioloških nauka i astrofizike, odnosno astronomije.
Sticanje potpunijih teorijskih i praktičnih saznanja iz ovih oblasti, potrebnih za nastavak školovanja, omogućeno je:
- nastavom fizike u ukupnom nedeljnom fondu od 5, odnosno 6 (u trećem razredu) časova i nastavom u bloku, 60 časova godišnje u prvom i drugom razredu i 30 časova u trećem i četvrtom;
- laboratorijskim praktikumom, u prvom i drugom razredu i laboratorijskim vežbama kao sastavnim delom programa za pojedine predmete, odnosno oblasti fizike u ostalim razredima, koje se realizuju u okviru blok nastave;
- nastavom matematike sa 5 časova nedeljno u sve četiri godine i programom koji omogućava realizaciju složenijih sadržaja fizike;
- nastavom informatike i računarstva sa 3 (prvi i drugi razred) i 2 (treći i četvrti) časa nedeljno i sa programom koji omogućava realizaciju predmeta modelovanje u fizici;
- nastavom astrofizike, odnosno astronomije sa 2 časa nedeljno u četvrtom razredu.
Ciljevi i zadaci pomenutih predmeta, kao i kompetencije koje bi trebalo učenici da poseduju na kraju obrazovanja, realizuju se kroz odabrane sadržaje programa i nastavni proces u čijoj realizaciji, pored srednjoškolskih nastavnika, učestvuju:
- nastavnici i saradnici Odseka za fiziku PMF-a, odnosno Fizičkog fakulteta;
- nastavnici i saradnici Odseka za matematiku PMF-a, odnosno Matematičkog fakulteta;
- po potrebi, stručnjaci sa drugih fakulteta;
- saradnici Društva fizičara;
- stručnjaci iz drugih obrazovnih institucija (instituti...).
Deo nastave i praktičnih vežbi iz fizike izvodi se u odgovarajućim laboratorijama na fakultetima i institutima.
Stručni timovi sa fakulteta i iz drugih naučnih institucija sarađuju sa predstavnicima škole, i lokalne zajednice, kako bi se u potpunosti realizovali definisani ciljevi i kompetencije obrazovanja i vaspitanja.
Ostvarivanje definisanih ciljeva i zadataka pojedinih predmeta izvodi se i uključivanjem učenika u različite oblike istraživačkog rada i njihovo pripremanje za učešće u projektima iz fizike i drugih prirodnih nauka.
Temeljno i stručno praćenje rezultata koje učenici postižu na takmičenjima, kao i rezultata u savladavanju svih ostalih programskih zadataka, koji se ostvaruju i kroz mentorski rad sa učenicima, pre svega kada su u pitanju različite oblasti fizike, omogućava individualni pristup i praćenje razvoja učenika i njihovih potreba i interesovanja.
Zajednički rad srednjoškolskih i univerzitetskih profesora u obrazovno-vaspitnom radu i uvođenje multidisciplinarnog obrazovanja i timskog rada, takođe, doprinose ostvarivanju ciljeva i kompetencija obrazovanja i vaspitanja.
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI OBAVEZNIH I IZBORNIH NASTAVNIH PREDMETA
Nastavni plan i program ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 5/90 i "Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/02, 5/03, 10/03, 11/04, 18/04, 24/04, 3/05, 11/05, 2/06, 6/06, 12/06, 17/06, 1/08, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09, 5/10, 7/11, 4/13, 14/13, 17/13, 18/13, 5/14, 4/15, 18/15, 11/16, 13/16, 10/17 - ispravka) za prirodno-matematički smer gimnazije, i to sa planom i programom predmeta:
1) srpski jezik i književnost;
2) srpski kao nematernji jezik;
3) latinski jezik;
4) psihologija;
5) filozofija;
6) fizičko vaspitanje;
7) građansko vaspitanje.
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04, 9/05 i 11/16).
3. Pravilnikom o nastavnom planu i programu za obdarene učenike u Matematičkoj gimnaziji ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 12/16 i 13/16 - ispravka), i to sa planom i programom predmeta:
1) istorija;
2) geografija;
3) sociologija sa pravima građana.
Ukoliko se nastavni plan i program ostvaruje na jeziku nacionalne manjine, program jezika i književnosti nacionalne manjine ostvaruje se u skladu sa Pravilnikom o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 5/90 i "Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/02, 5/03, 10/03, 11/04, 18/04, 24/04, 3/05, 11/05, 2/06, 6/06, 12/06, 17/06, 1/08, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09, 5/10, 7/11, 4/13, 14/13, 17/13, 18/13, 5/14, 4/15, 18/15, 11/16 i 13/16) za prirodno-matematički smer gimnazije.
Godišnji broj časova preuzetih programa iz Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju i Pravilnika o nastavnom planu i programu za obdarene učenike u Matematičkoj gimnaziji treba prilagoditi nastavnom planu za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku.
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
OSNOVE ASTROFIZIKE I ASTRONOMIJE
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
OBJAŠNJENJA SADRŽAJA PROGRAMA
(Posebne napomene o obradi programskih tema)
I razred**
(Prestalo da važi)
II razred**
(Prestalo da važi)
III razred***
(Prestalo da važi)
IV razred****
(Prestalo da važi)
OSNOVE INFORMATIKE I RAČUNARSTVA
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
I razred**
(Prestalo da važi)
II razred**
(Prestalo da važi)
III razred***
(Prestalo da važi)
IV razred
Pri realizaciji tematske celine Baze podataka (20+8) učenici treba da se upoznaju sa potrebom kreiranja baza podataka i sa primerima baza podataka koje viđaju svakodnevno. Definisati pojam relacione baze podataka i sistem za upravljanje bazama podataka.
Program realizovati kroz što više praktičnog rada i primera. Važno je da učenici vide primere iz života u kojima se radi sa velikim količinama podataka (npr. biblioteka, videoteka, prodavnica, banka, pošta, škola, sportski klub...), i da prođu sve od poslovnog zahteva do kreiranja konkretne baze podataka. U okviru podteme Projektovanje baza podataka i Relacione baze podataka potrebno je:
- Objasniti učenicima važnost faze projektovanja baze podataka čiji je rezultat model objekti-veze.
- Upoznati učenike za izabranom notacijom za opis modela podataka. Naglasiti kako se vodi računa o integritetu baze u fazi projektovanja.
- Definisati entitet (objekte) i atribute, i veze između entiteta. Objasniti kardinalnost i opcionalnost veze i različite tipove veza prema kardinalnosti (1:1, 1:M, M:M). Uvesti pojam primarnog identifikatora (kandidat za primarni ključ).
- Prikazati primere modela kojima se rešavaju potrebe za bazom podataka u raznim poslovanjima (npr. biblioteka, videoteka, prodavnica, banka, pošta, škola, sportski klub...).
- Objasniti normalizaciju i pravila prve, druge i treće normalne forme.
- Opisati relacioni model podataka od atributa, domena, relacijske šeme, relacije. Objasniti šta je integritet relacionog modela podataka. Definisati opšta pravila integriteta (pravila za primarni ključ, strani ključ).
- Prikazati kako se modeli podataka konvertuju u relacioni model, odnosno relacionu bazu podataka. Objasniti promenu terminologije (entitet - tabela, atribut - kolona, instanca - red, primarni identifikator - primarni ključ, veza - strani ključ).
- Pokazati mogućnosti koje u radu sa bazama podataka pruža određeni sistem za upravljanje bazom podataka - SUBPK: kreiranje formi, upita i izveštaja.
Tokom obrade ovih tema, predlaže se da se učenici podele u timove (2 do 4 člana) i da rade na projektnom zadatku. Potrebno je da izaberu neko poslovanje (npr. sportski klub, turistička agencija, rent-a-kar kompanija, servis računara, banka, prodavnica...) i da kreiraju model podataka sa pratećom dokumentacijom i prezentacijom.
U okviru podteme Upitni jezik SQL potrebno je:
- Upoznati učenike sa osnovama programiranja u jeziku SQL. Istaći važnost upita SELECT kojim pretražujemo baze podataka i kojim dobijamo tražene i korisne informacije. Opisati selekciju, projekciju i spajanje tabela.
- Vežbati sa učenicima zadatke kojima se traži da iz baze podataka dobiju informacije pomoću upita SELECT (projekcijom, selekcijom, spajanjem tabela). Prikazati i provežbati složene upite i podupite. Kroz primere prikazati i provežbati upotrebu raznih funkcija. Objasniti važnost kreiranja pogleda VIEW i dati primere.
- Upoznati učenike sa naredbama za kreiranje objekata. Posebnu pažnju posvetiti naredbi CREATE TABLE i različitim tipovima podataka. Objasniti pojam ograničenja (NOT NULL i UNIQUE KEY), kao i primarni i strani ključ. Upoznati učenike sa drugim objektima u bazi (sekvence, indeksi, procedure, funkcije).
- Objasniti i provežbati naredbe za manipulisanje podacima: unos u bazu, brisanje i izmenu (INSERT, DELETE i UPDATE).
- Istaći važnost administracije baze podataka: korisnici, dodeljivanje i oduzimanje prava korisnicima, role.
Tokom časova posvećenih ovim temama, važno je da učenici vežbaju zadatke koji se rešavaju u jeziku SQL. Najviše pažnje posvetiti upitu SELECT kojim se dobijaju informacije iz podataka koji se čuvaju u bazi. Potrebno je da učenici i kreiraju bar jednu bazu podataka naredbama CREATE TABLE.
Pri realizaciji tematske celine Povezivanje baze podataka i programa za kreiranje aplikacija (12+6) uputiti učenike u mogućnosti korišćenja podataka iz baze u samostalno kreiranim aplikacijama.
Predstaviti komponente za povezivanje kreirane aplikacije i baze podataka, za kretanje kroz bazu, pregled, pretraživanje i izmenu podataka baze iz aplikacije.
Izraditi interfejs za pristup i korišćenje baze podataka.
Upoznati učenike sa mogućnostima programiranja pristupa bazi podataka: otvaranje i zatvaranje tabele, navigacija kroz tabelu i pristup poljima tabele baze podataka radi obrade iz aplikacije.
Realizaciju teme Primena računara u procesu merenja, akvizicije i obrade rezultata merenja (20 + 10) započeti predstavljanjem osnovnih pojmova o sistemima za rad u realnom vremenu (vreme odziva, senzori, hardver i softver) Predstaviti okruženje LabVIEW (Laboratory Virtual Instrument Engineering), grafičko razvojno okruženje sa ugrađenom funkcionalnošću za simulaciju, akviziciju podataka, instrumentaciju, analizu merenja i prikaz podataka. Dati pregled interfejsa, kontrola, funkcija Za zadate probleme zadati učenicima da kreiraju zasebne aplikacije za merenje (provera Bojl-Mariotovog zakona....)
Na kraju školske godine planirana je izrada projektnog zadatka Primena informatike i fizike (6+6) koji će biti rezime svega do sada naučenog. U dogovoru sa nastavnikom učenici biraju temu koja će obrađivati mogućnost primene informatike i fizike. Potrebno je da učenici osmisle temu i namenu aplikacije. Primenom do sada stečenih znanja učenici projektuju i realizuju aplikaciju. Sastavni deo rada na projektu je evaluacija planiranih rezultata. Za projekat je potrebno napisati propratnu dokumentaciju i osmisliti način prezentovanje aplikacije.
U okviru teme Računarstvo i društvo (3) skrenuti pažnju učenicima na društvene promene koje je izazvala informaciona revolucija i na pozitivne promene koje su IKT donele u sve segmente ljudskog života.
Ukazati na lepo ponašanje na internetu (netiquette), pravilno pisanje i izražavanje i pravila lepog ponašanja u komunikaciji, kao i na etička i pravna pitanja pristupa sadržajima (autorska prava, licence). Objasniti pojam softverskih licenci i i informativno ih upoznati sa najčešće korišćenim tipovima licenci. Objasniti razliku između slobodnog softvera i softvera otvorenog koda i besplatnog softvera
Razviti kod učenika svest i o opasnostima i neophodnim merama zaštite zdravlja od preterane i nepravilne upotrebe računara kao i o pitanjima bezbednosti i privatnosti prilikom upotrebe uređaja, naročito u danas neizbežnom mrežnom okruženju.
Posebnu pažnju obratiti na problematiku poštovanja pravnih i etičkih normi pri korišćenju Interneta, kritičkom prihvatanju informacija sa veba, na problematiku autorskih prava i etičkih normi pri korišćenju tuđih zvučnih i video zapisa, kao i na poštovanje prava na privatnost osoba koje su bile akteri snimljenih materijala i traženje njihovih dozvola za objavljivanje. Prodiskutovati važna pitanja bezbednosti i privatnosti na internetu u kontekstu upotrebe društvenih mreža.
Takođe, u okviru ove tematske celine potrebno je sa učenicima otvoriti diskusiju o tzv. pametnim gradovima, tačnije o softverskim sistemima koji na pametan način upravljaju infrastrukturom u gradovima. Objasniti ulogu, značaj i društveni uticaj ovih softverskih sistema u sadašnjosti i budućnosti.
NAPOMENA: U ovom razredu su predviđene dve dvočasovne provere znanja, sa po jednim časom ispravke zadataka. Ocenjivanje učenika se vrši pismeno, usmeno, kroz rad na računaru, kratkim testovima i izradom projektnih zadataka. U obzir treba uzeti i zalaganje učenika, njegov odnos prema radu.
OSNOVE MEHANIKE I TERMODINAMIKE
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
OSNOVE FIZIKE ČVRSTOG STANJA I FIZIČKE ELEKTRONIKE
(Prestalo da važi)
Cilj i zadaci
Cilj nastave predmeta Modelovanje u fizici u gimnaziji jeste da učenici steknu osnovna znanja vezana za različite modele kojima se opisuju fizički procesi, i da se osposobe za prepoznavanje, izgradnju i primenu ovih modela. Učenici treba da steknu osnovu za nastavljanje obrazovanja na višim školama i fakultetima, na kojima su problemi modelovanja različitih (pre svega fizičkih) procesa važan deo izučavanja prirodno-naučnih i tehničko-tehnoloških disciplina.
Zadaci nastave Modelovanja u fizici su da učenici:
- upoznaju najbitnije pojmove iz modelovanja, najvažnije kategorije modela, kao i osnovne modele unutar njih;
- nauče da raspoznaju fizičke procese i da određuju kategoriju odgovarajućeg modela;
- upoznaju metode izgradnje modela fizičkih procesa;
- razumeju fizičke pojave u prirodi i svakodnevnoj praksi;
- razvijaju naučni način mišljenja, logičko zaključivanje i kritički prilaz rešavanju problema;
- osposobe se da rešavaju fizičke probleme;
- shvate značaj modelovanja fizičkih procesa i osposobe se za primenu stečenih veština u drugim prirodnim naukama i tehnici;
- šire svoju radoznalost i interesovanje za prirodne fenomene;
- osposobe se za samostalno korišćenje literature i drugih izvora informacija;
- steknu radne navike i praktična znanja.
(Prestalo da važi)
(Prestalo da važi)
SADRŽAJ I NAČIN POLAGANJA MATURSKOG ISPITA
Maturskim ispitom utvrđuje se zrelost i osposobljenost učenika za dalje školovanje.
Maturski ispit polažu učenici koji su uspešno završili četvrti razred gimnazije.
Maturski ispit se sastoji iz dva dela zajedničkog i izbornog.
U okviru zajedničkog dela svi učenici polažu:
- srpski jezik i književnost (pismeni),
- matematiku (pismeni i usmeni),
- jedan od predmeta: Osnove mehanike i termodinamike, Elektromagnetizam i optika, Mehanika sa teorijom relativnosti, Fizika atoma i molekula, Osnove fizike čvrstog stanja i fizička elektronika, Modelovanje u fizici, Fizika mikrosveta i Osnove astrofizike i astronomije
U okviru izbornog dela učenici rade i brane maturski rad.
Svi predmeti polažu se prema programu koji je učenik završio.
Zajednički deo
1. Srpski jezik i književnost
Srpski jezik i književnost polaže se pismeno.
Pri ocenjivanju pismenog zadatka ispitna komisija ima u vidu širinu obrade teme, izbor i interpretaciju građe, kompoziciju, stil i jezik.
2. Matematika
Ispit iz matematike polaže se pismeno i usmeno. Usmenog dela ispita oslobođeni su učenici koji na pismenom delu ispita dobiju odličnu ocenu.
Prilikom ocenjivanja pismenog zadatka, ispitna komisija ima u vidu doslednost u sprovođenju postupka u rešavanju zadataka.
Na usmenom ispitu učenik treba da pokaže u kojoj meri je usvojio znanje iz matematike i umenja neophodna za primenu u svakodnevnom životu i u praksi, koliko je osposobljen za uspešno nastavljanje obrazovanja i izučavanje drugih oblasti u kojima se matematika primenjuje.
3. Jedan od predmeta: Osnove mehanike i termodinamike, Elektromagnetizam i optika, Mehanika sa teorijom relativnosti, Fizika atoma i molekula, Osnove fizike čvrstog stanja i fizička elektronika, Modelovanje u fizici, Fizika mikrosveta i Osnove astrofizike i astronomije - polaže se pismeno i usmeno. Usmenog dela ispita oslobođeni su učenici koji na pismenom delu ispita dobiju odličnu ocenu.
Prilikom ocenjivanja pismenog zadatka, ispitna komisija ima u vidu kreativnost i sposobnost u sprovođenju postupka u rešavanju zadataka, kao i tačnost rešavanja.
Izborni deo
Izborni deo maturskog ispita sastoji se iz maturskog rada i odbrane maturskog rada.
Maturski rad
Maturski rad sa odbranom je samostalno obrađena tema koju učenik bira iz spiska odabranih tema u okviru jednog od sledećih predmeta:
- Osnove mehanike i termodinamike;
- Elektromagnetizam i optika;
- Mehanika sa teorijom relativnosti;
- Fizika atoma i molekula;
- Osnove fizike čvrstog stanja i fizička elektronika;
- Modelovanje u fizici;
- Fizika mikrosveta;
- Osnove astrofizike i astronomije;
- Laboratorijski praktikum;
- Osnove informatike i računarstva;
- Biologija;
- Hemija.
Teme za maturski rad utvrđuje nastavničko veće škole na predlog stručnog aktiva i posebne komisije veća Odseka za fiziku PMF-a. Spisak utvrđenih tema objavljuje se na oglasnoj tabli ili dostavlja učenicima na uvid na drugi pogodan način početkom drugog polugodišta za tekuću školsku godinu.
Svrha maturskog rada je da učenik pokaže koliko vlada materijom u vezi sa temom, u kojoj meri je usvojio metode i pristup obradi teme, kako se služi literaturom, da li je osposobljen da analizira, krtički razmišlja i da samostalno izrazi svoj lični stav u odnosu na temu koju obrađuje.
Učenik radi maturski rad u toku završnog razreda uz pomoć nastavnika - mentora.
U toku izrade maturskog rada obavezno je organizovanje najmanje četiri konsultacije na kojima je mentor dužan da prati rad svakog učenika i pruži potrebnu pomoć upućivanjem na potrebnu literaturu i izboru načina i strukturu obrade teme.
Odbrana maturskog rada
Na usmenoj odbrani maturskog rada učenik je dužan da izloži koncepciju svog rada, da navede literaturu i druge izvore znanja koje je koristio, da obrazloži posebne metode i postupke kojima se rukovodio u toku izrade maturskog rada.
U toku odbrane maturskog rada kandidat treba da pokaže znanje iz celokupnog sadržaja predmeta iz kojeg brani rad.
Posle odbrane maturskog rada ispitna komisija utvrđuje jednu ocenu koja se izvodi iz ocene vrednosti rada i odbrane maturskog rada sa aspekta sposobnosti kandidata da samostalno interpretira materiju i da koristi savremene metode i izvore informacija u procesu sticanja novog znanja.
ORGANIZACIJA I NAČIN POLAGANJA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit polaže se u dva redovna maturska ispitna roka: junskom i avgustovskom. Posle avgustovskog roka učenici polažu maturski ispit u rokovima koje utvrdi škola.
Za polaganje maturskog ispita učenik podnosi prijavu školi u roku koji odredi škola. U prijavi navodi jedan od predmeta koji želi da polaže i naziv teme za maturski rad, prilaže svedočanstvo o završenim razredima gimnazije i izvod iz matične knjige rođenih.
Učeniku, koji se prijavi za polaganje maturskog ispita i bude sprečen iz opravdanih razloga, da polaže ispit u celini ili pojedine delove ispita, ispitni odbor može da odobri polaganje van redovnih rokova.
Učenik može da odustane od polaganja ispita tri dana pre početka ispita o čemu obaveštava ispitni odbor.
Način polaganja pismenog ispita
Pismeni ispit iz istog predmeta polažu svi učenici istog dana, po pravilu, u istoj prostoriji, u prisustvu najmanje jednog dežurnog nastavnika.
Pismeni ispit iz pojedinog predmeta traje četiri školska časa.
Između dva pismena ispita učenik mora da ima slobodan dan.
Prilikom polaganja pismenog ispita nije dozvoljeno korišćenje pomoćne literature.
Teme i zadatke za pismeni ispit predlažu predmetni nastavnici, a ispitni odbor, na dan ispita, iz predloženih tema utvrđuje tri teme, odnosno grupe zadataka, od kojih učenik bira jednu.
Teme i zadatke za pismeni ispit učenici dobijaju neposredno pred početak pismenog ispita.
Istu temu za maturski rad može da radi samo jedan učenik u istom ispitnom roku.
Učenik predaje maturski rad u roku koji odredi ispitni odbor. Ukoliko ga ne preda u predviđenom roku, smatra se da je odustao od polaganja maturskog ispita.
Učenik ne sme da prekrši ispitna pravila koja utvrdi škola (na primer: ne sme da napusti prostoriju u kojoj se obavlja pismeni ispit bez odobrenja dežurnog nastavnika, ne sme da koristi nedozvoljena sredstva, da prepisuje od drugih, da ometa druge i sl.).
Pismenom delu ispita mogu da prisustvuju, osim dežurnog nastavnika, predsednik ispitnog odbora i stručnjaci koje delegira ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja.
Način polaganja usmenog ispita
Usmeni ispit polažu učenici koji su položili pismeni deo ispita.
Polaganje usmenog ispita počinje najranije dva dana posle položenog pismenog dela ispita.
Usmeni ispit polaže se izvlačenjem ispitnih listića na kojima su ispisana tri pitanja, odnosno zadatka.
Ukoliko učenik proceni da ne može da odgovori na pitanja, može listić da promeni, što može da utiče na ocenu.
Ispitni listić ne može dva puta biti upotrebljen istog dana.
Broj ispitnih listića veći je, za svaku ispitnu komisiju, za 10% od broja prijavljenih kandidata.
Spisak ispitnih pitanja pripremaju predmetni nastavnici u saradnji sa stručnim aktivom i blagovremeno daju učenicima da bi se pripremili za maturu.
Odgovori učenika na usmenom ispitu i odbrani maturskog rada traju do 30 minuta uključujući i vreme za pripremu učenika za davanje odgovora.
Usmenom ispitu mogu da prisustvuju pored članova ispitne komisije, članovi ispitnog odbora, nastavnici škole, stručnjaci koje delegira ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja i učenici.
Materijal koji sadrži spisak tema i zadataka, pitanja za pismeni ispit i ispitne listiće za usmeni ispit čuvaju se kao poslovna tajna do početka ispita. Materijal čuva direktor škole.
Ispitni odbor i ispitne komisije
Za sprovođenje maturskog ispita direktor škole, na predlog nastavničkog veća, formira ispitni odbor i ispitne komisije za svaki predmet koji se polaže na maturskom ispitu. Ako jedan predmet ili deo ispita polaže veliki broj učenika, može se imenovati veći broj ispitnih komisija za isti predmet. Škola može da angažuje kao članove ispitnih komisija i spoljne saradnike.
Ispitni odbor čine predsednik, njegov zamenik i članovi. Predsednik ispitnog odbora je po pravilu direktor škole. Svi članovi ispitne komisije su istovremeno članovi ispitnog odbora. Ispitnu komisiju čine tri člana: predsednik, predmetni ispitivač i stalni član. Dva člana moraju biti stručnjaci za predmet iz koga se polaže ispit.
Direktor škole, na predlog nastavničkog veća, određuje ko će biti predsednik ispitne komisije, ko ispitivač, a koji će članovi voditi zapisnik o radu ispitne komisije (sekretari komisija).
Ispitni odbor evidentira:
- teme za maturski rad;
- kandidate za maturski ispit sa podacima o jednom od izabranih predmeta i naziv teme za maturski rad;
- rokove i raspored polaganja pojedinih delova ispita;
- nastavnike koji će dežurati za vreme pismenih ispita;
- nastavnike mentore koje će učenici konsultovati u toku izrade maturskog rada;
- utvrđuje teme i zadatke za pismene ispite;
- utvrđuje opštu ocenu na maturskom ispitu;
- utvrđuje konačnu ocenu u slučaju nesaglasnosti članova ispitne komisije prilikom zaključivanja ocene za pojedine predmete.
Ispitni odbor usvaja odluke većinom glasova prisutnih članova, a može da odlučuje ako su prisutne dve trećine ukupnog broja članova.
Ispitne komisije predlažu ocene iz predmeta i maturskog rada.
Uspeh učenika iz predmeta koji se polažu pismeno i usmeno iskazuje se jednom ocenom koja se izvodi na osnovu ocena dobijenih na pismenom i usmenom delu ispita.
Uspeh učenika iz maturskog rada iskazuje se jednom ocenom koja se izvodi na osnovu ocena dobijenih iz maturskog rada i odbrane rada.
Opšti uspeh na maturskom ispitu iskazuje se jednom ocenom kao srednja aritmetička vrednost ocena dobijenih za pojedine predmete koji su polagani na maturskom ispitu i ocene iz maturskog rada.
Ocene iz pojedinih predmeta utvrđuje ispitna komisija na predlog predmetnog ispitivača, a ocenu opšteg uspeha ispitni odbor na osnovu izveštaja ispitnih komisija. Ako ispitna komisija ne može da utvrdi pojedinačne ocene jednoglasno, ako je jedan ocenjivač dao pozitivnu, drugi negativnu ili je razlika između pozitivnih ocena dva i više, ispitni odbor utvrđuje konačnu ocenu.
Učenik je položio maturski ispit ako je iz svih delova ispita dobio pozitivnu ocenu.
Učenik koji je na maturskom ispitu dobio jednu ili dve nedovoljne ocene polaže popravni ispit iz tih predmeta. Ukoliko ne položi popravni ispit, ponovo polaže maturski ispit u celini, u rokovima koje odredi škola.
Učenik može biti neocenjen ili ocenjen negativnom ocenom, bez polaganja ispita. Neocenjen ostaje učenik koji prekine pismeni ispit iz opravdanih razloga.
Negativnom ocenom ocenjuje se učenik koji prekine pismeni ispit bez opravdanih razloga, učenik koji nije predao pismeni zadatak, učenik koji je napustio prostoriju u kojoj se polaže ispit bez dozvole dežurnog nastavnika i učenik koji je zbog kršenja ispitnih pravila udaljen sa ispita. Negativnom ocenom ocenjuje se i učenik za koga se nedvosmisleno dokaže da je u toku ispita ili posle ispita koristio nedozvoljena sredstva ili da je rad prepisao.
O toku polaganja maturskog ispita vodi se zapisnik.
Zapisnik o polaganju maturskog ispita obuhvata podatke o učeniku, ispitnim predmetima, temama, zadacima i pitanjima za predmete, uspehu za svaki deo ispita, kao i podatke o članovima ispitne komisije.
Za vreme dežurstva na pismenom ispitu dežurni nastavnik unosi u zapisnik podatke o toku polaganja ispita, kao i napomenu ukoliko polaganje nije bilo u skladu sa utvrđenim pravilima o polaganju ispita.
O radu ispitnog odbora vodi se poseban zapisnik.
** Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2018 i 15/2019), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program za prvi i drugi razred, prestao je da važi 1. septembra 2021. godine, danom početka primene Pravilnika o izmeni i dopuni Pravilnika o planu i programu nastave i učenja gimnazije za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 6/2021).
*** Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2018, 15/2019 i 6/2021 - dr. pravilnik), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program za treći razred, prestao je da važi 1. septembra 2022. godine, danom početka primene Pravilnika o dopuni Pravilnika o planu i programu nastave i učenja gimnazije za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2022).
**** Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2018, 15/2019, 6/2021 - dr. pravilnik i 10/2022 - dr. pravilnik), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program za četvrti razred, prestao je da važi 1. septembra 2023. godine, danom početka primene Pravilnika o planu i programu nastave i učenja gimnazije za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/2023).