PRAVILNIKO USLOVIMA OBEZBEĐIVANJA I PRUŽANJA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE("Sl. list grada Prokuplja", br. 35/2019, 28/2021 i 33/2023) |
Ovim Pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi za ostvarivanje prava, način obezbeđivanja i realizacije za svaku uslugu predviđenu Odlukom o socijalnoj zaštiti Grada Prokuplja.
Usluge za koje se utvrđuju bliži uslovi iz čl. 1. ovog Pravilnika su:
• dnevne usluge u zajednici:
- pomoć u kući,
- dnevni boravak,
- lični pratilac deteta,
- personalna asistencija.
Postupak za ostvarivanje prava
Obezbeđivanje licencirane organizacije socijalne zaštite koja će pružati uslugu vrši se u skladu sa zakonima i propisima Republike Srbije.
Licencirani pružalac usluge se obezbeđuje putem javne nabavke.
Organizacija socijalne zaštite je dužna da obezbedi usluge za ugovoreni broj korisnika sa teritorije grada Prokuplja.
Usluge na području grada Prokuplja pružaju se u skladu sa nacionalnom regulativom uz primenu svih elemenata propisanih Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i zaključenim ugovorom po sprovedenoj javnoj nabavci za navedenu uslugu.
Postupak za korišćenje usluga socijalne zaštite se sprovodi u Centru za socijalni rad, po službenoj dužnosti, ili na zahtev korisnika, a u skladu sa Zakonom o upravnom postupku.
Centar za socijalni rad upućuje korisnika ovlašćenom pružaocu usluge, a u roku od mesec dana od dana prijema zahteva.
Ako voditelj slučaja, odnosno stručni tim Centra za socijalni rad proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev za korišćenje tražene usluge socijalne zaštite odbiće se rešenjem, protiv koga se može izjaviti žalba Gradskom veću Grada Prokuplja u roku od 15 dana.
Odluka o žalbi iz stava 3. ovog člana donosi se u roku od 30 dana.
Centar izdaje rešenje o upućivanju za korišćenje usluge sa podacima koji se odnose na: korisnika, uslugu, pružaoca i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.
Centar pružaocu usluge, uz uput dostavlja individualni plan usluga za korisnika usluge i porodicu, kao i izveštaj o korisniku, uz prethodnu saglasnost korisnika (odnosno roditelja ili staratelja).
Pružalac usluge sklapa ugovor o pružanju usluge socijalne zaštite sa korisnikom usluge, kojim se detaljnije definišu prava i obaveze.
Ukoliko broj predatih zahteva prevazilazi broj korisnika za koje je Grad obezbedio uslugu javnom nabavkom, formira se rang lista koju sačinjava Komisija za izbor korisnika usluga socijalne zaštite koju imenuje gradonačelnik.
Komisija za izbor korisnika usluga socijalne zaštite sačinjava rang listu zahteva na osnovu bodovanja po sledećim kriterijumima:
Kriterijum |
Usluga na koju se odnosi |
Bodovi |
Korisnik ostvario pravo na uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica (shodno Zakonu o socijalnoj zaštiti, član 94) |
sve usluge |
30 |
Korisnik ostvario pravo na dodatak za tuđu negu i pomoć |
sve usluge |
20 |
Korisnici dečijeg dodatka/uvećanog dečijeg dodatka ili novčane socijalne pomoći |
sve usluge |
10 |
Datum predaje zahteva duži od godinu dana |
sve usluge |
30 |
Oba roditelja/staratelja ili partner zaposlen |
sve usluge |
30 |
Korisnik živi sam |
Personalni asistent/Pomoć u kući |
30 |
Jedan roditelj/staratelj nezaposlen |
Lični pratilac/ Dnevni boravak/ Personalni asistent |
20 |
Deca iz porodičnog domaćinstva sa više dece sa invaliditetom i smetnjama u razvoju |
Lični pratilac/ Dnevni boravak/ Personalni asistent |
30 |
Jednoroditeljska porodica |
Lični pratilac/ Dnevni boravak/ Personalni asistent |
20 |
Roditelji ratni vojni invalidi od I do IV kategorije, roditelji koji imaju I ili II stepen telesnog oštećenja, roditelji korisnici invalidske penzije i roditelji kojima je priznato pravo na uvećani dodatak za negu i tuđu pomoć |
Lični pratilac/ Dnevni boravak/ Personalni asistent |
20 |
Prilikom predaje zahteva za korišćenje usluge Centru za socijalni rad, podnosilac zahteva podnosi svu potrebnu dokumentaciju koja je relevantna za bodovanje.
U slučaju da dva zahteva imaju isti broj bodova, prednost ima onaj koji je ranije predat.
Korisnici koji su ostvarili pravo do dana stupanja na snagu ovog Pravilnika, ne podležu bodovanju, već im se priznaje pravo na korišćenje usluge.
Komisija podnosi Izveštaj o bodovanju zahteva na uvid Gradskom veću, i na dalje postupanje Centru za socijalni rad.
Ako ovlašćeni pružalac usluge odbije da korisniku pruži uslugu predviđenu rešenjem o priznavanju prava (rešenjem o upućivanju korisnika), dužan je da o tome odmah, pismenim putem, obavesti nadležnu službu Gradske uprave, Centar za socijalni rad i korisnika i da za to navede razloge.
Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana, korisnik u roku od osam dana od prijema obaveštenja, može uputiti pritužbu Centru za socijalni rad.
O odbijanju pružanja usluge Centar za socijalni rad odmah obaveštava nadležno odeljenje Gradske uprave, organ nadležan za izdavanje licence pružaocima usluga socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.
O realizovanim rešenjima o upućivanju, odnosno zaključenim ugovorima o pružanju usluge socijalne zaštite, Centar za socijalni rad izveštava nadležno odeljenje Gradske uprave.
Pružalac usluge je dužan da grad Prokuplje izveštava pisanim putem mesečno o pruženim uslugama, što će biti definisano Ugovorom.
Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starijih osoba, koje usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Usluga pomoć u kući sastoji se od aktivnosti podrške korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba, kako bi se unapredio ili održao kvalitet života.
Usluga pomoć u kući se pruža korisnicima u urbanom i ruralnom području grada Prokuplja.
Korisnici usluge pomoć u kući su:
• lica starija od 65 godina koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći i odrasla lica sa hroničnim oboljenjima, koja su teže ili teško pokretna bez obzira na starosnu granicu u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite;
• odrasla lica sa intelektualnim i mentalnim poteškoćama bez obzira na starosnu granicu;
• deca sa smetnjama u razvoju.
Aktivnosti usluge Pomoć u kući usmerene su ka održanju i unapređenju kvaliteta života korisnika.
Realizacijom aktivnosti usluge pomoć u kući obezbeđuje se odgovarajuća nega i pomoć koja, u skladu sa procenom potreba korisnika, može obuhvatati:
1. pomoć u obezbeđivanju ishrane, koja uključuje po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka, pomoć pri hranjenju;
2. pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;
3. pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih, i drugih potreba, uključujući: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakta i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u jedinici lokalne samouprave, staranje o plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl.;
4. nabavku i nadgledanje uzimanja lekova i primenu saveta propisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka i odvođenje na lekarske preglede;
5. saniranje i negu manjih povreda;
6. kontrolu vitalnih funkcija (krvni pritisak, telesna temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.).
Usluga Pomoć u kući pruža se 8 sati dnevno radnim danima.
Ukoliko korisnik podnosi zahtev za Pomoć u kući Centru za socijalni rad, Centar po službenoj dužnosti pribavlja sledeću dokumentaciju:
- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,
- uverenje o imovnom stanju za korisnika i srodnike obavezne na izdržavanje (Republički geodetski zavod i Poreska uprava) iz mesta rođenja i mesta prebivališta,
- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,
- potvrdu o nepostojanju ugovora o doživotnom izdržavanju.
Podnosilac zahteva je obavezan da prilikom podnošenja istog dostavi:
- fotokopije zdravstvenih knjižica svih članova domaćinstva, - nalaz i mišljenje lekara specijaliste,
- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev.
Na osnovu pribavljene dokumentacije Centar za socijalni rad donosi Rešenje o priznavanju prava.
Svrha usluge dnevnog boravka sastoji se u unapređenju kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini kroz održanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština, kako bi se u što većoj meri osposobili za samostalan život.
Kroz uslugu dnevnog boravka korisnici u organizovanom okruženju, i uz potreban nadzor, zadovoljavaju razvojne potrebe, stiču i razvijaju životne veštine, ličnu i društvenu odgovornost radi razvoja samostalnosti, socijalnih, saznajnih i drugih važnih funkcija.
Uslugom dnevnog boravka realizuje se pozitivno i konstruktivno iskustvo boravka izvan porodice, a članovima porodice slobodno vreme za bavljenje radnim i drugim aktivnostima. Usluga dnevnog boravka se realizuje kroz osmišljene programe.
Usluge dnevnog boravka dostupne su:
• deci i mladima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom, nadzorom i podrškom u održanju i razvijanju potencijala, na način koji ne ometa njihovo školovanje;
• odraslima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom i nadzorom, i podrškom u održanju i razvijanju njihovih potencijala;
Usluga Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju obuhvata:
- ishranu korisnika, brigu o higijeni, edukativni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti, sticanje osnovnih životnih navika i veština, kao i prevoz do i od dnevnog boravka;p
- organizaciju kulturno-zabavnih i sportsko-rekreativnih aktivnosti u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju korisnika;
- u dnevnom boravku pruža se podrška pojedincima i porodici u cilju poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanja se i ublažava rizik od nepovoljnih životnih okolnosti i stvara se mogućnost za samostalan životu društvu van porodice;
- u okviru ove usluge treba da se realizuje grupni i individualni rad u skladu sa individualnim planovima podrške.
Usluga Dnevni boravak pruža se 8 sati dnevno radnim danima od 08.00 do 16.00 časova korisnicima iz kategorije dece, mladih i odraslih licima sa smetnjama u razvoju, kontinuirano svakog radnog dana ili jednom ili više puta u toku nedelje, u obimu predviđenim individualnim planom podrške.
Ukoliko zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje usluge Dnevni boravak, podnosi roditelj, odnosno staratelj korisnika, Centru za socijalni rad, Centar će po službenoj dužnosti pribaviti sledeću dokumentaciju neophodnu za donošenje prvostepenog rešenja:
- izvod iz matične knjige rođenih za korisnika,
- rešenje o razvrstavanju korisnika ili mišljenje interresorne komisije o proceni potreba za pružanjem ovog oblika podrške korisniku,
- uverenje MUP-a o prebivalištu i fotokopije ličnih karata podnosioca zahteva i korisnika.
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Uslugu mogu koristiti osobe koje:
- pripadaju kategoriji dece sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, a koja imaju potrebu za podrškom u zadovoljavanju osnovnih potreba svakodnevnog života, pod uslovom da su uključena u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno, predškolsku ustanovu ili školu, i to do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole;
- imaju boravište na području grada Prokuplje,
- iskažu volju za korišćenjem usluga (u ime lica koje se nalazi pod starateljskom zaštitom, staratelj mora iskazati volju za korišćenjem usluga),
Jedan lični pratilac može biti angažovan za dva ili više deteta, ukoliko postoji mogućnost da se uskladi sa potrebama deteta.
Aktivnosti ličnog pratioca deteta, planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima što uključuje:
1. pomoć kod kuće u oblačenju, održavanju lične higijene (umivanje, češljanje, pranje zuba), pri hranjenju (priprema i serviranje lakših obroka, hranjenje ili pomoć u korišćenju pribora i slično), pripremu knjiga i opreme za vrtić, odnosno školu;
2. pomoć u zajednici, što uključuje:
- pomoć u korišćenju prevoza (ulazak i izlazak iz sredstava prevoza, kupovina karte i slično)
- pomoć u kretanju (orjentacija u prostoru ukoliko je dete sa oštećenjem vida, guranje kolica ili korišćenje drugih pomagala i slično), odlazak na igrališta odnosno mesta za provođenje slobodnog vremena (podrška u igri, podrška i posredovanje u komunikaciji i slično), uključujući kulturne ili sportske aktivnosti i druge servise podrške.
Usluga Lični pratilac pruža se 8 sati dnevno radnim danima.
Ukoliko zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje usluge Lični pratilac, podnosi roditelj, odnosno staratelj korisnika Centru za socijalni rad, Centar će po službenoj dužnosti pribaviti sledeću dokumentaciju neophodnu za donošenje prvostepenog rešenja:
- izvod iz matične knjige rođenih za korisnika,
- rešenje o razvrstavanju korisnika ili mišljenje interresorne komisije o proceni potreba za pružanjem ovog oblika podrške korisniku,
- uverenje MUP-a o prebivalištu i fotokopije ličnih karata podnosioca zahteva i korisnika.
Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Ovom uslugom se obezbeđuje odgovarajuća podrška osobi sa invaliditetom i unapređenje kvaliteta njenog života kroz zadovoljavanje potreba, koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremena lična i praktična. Usluga personalne asistencije korisnicima pruža mogućnost izbora aktivnosti koje bi im inače bile nedostupne. Ovo je individualno odgovarajuća usluga koja se pruža unutar i izvan kuće korisnika.
Usluga personalne asistencije dostupna je osobama koje zadovoljavaju sledeće kriterijume:
1. Punoletnim osobama sa invaliditetom, odnosno starijim od 18 godina,
2. Osobama sa invaliditetom sa procenjenim I ili II stepenom podrške:
- I stepen podrške - znači da osoba sa invaliditetom nije sposobna da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, zbog čega joj je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana fizička pomoć drugog lica,
- II stepen podrške - znači da osoba sa invaliditetom može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, ali uz podršku i fizičko prisustvo i pomoć drugog lica,
3.Osobama koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć,
4. imaju sposobnost za samostalno donošenje odluka, odnosno potencijal za usvajanje i primenjivanje u praksi modela samostalnog života i upravljanja uslugom,
5. radno su angažovane ili aktivno uključene u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno uključene su u redovni ili individualni obrazovni program.
Osoba koja ima pravo na uslugu personalne asistencije mora istovremeno ispuniti svih pet navedenih uslova. Dodatni kriterijum može biti i procena o porodičnoj situaciji. Pravo prvenstva treba dati osobama sa invaliditetom koje žive same, u sopstvenoj ili široj porodici čiji članovi nisu više u mogućnosti da im pomognu u aktivnostima svakodnevnog života (stari roditelji i/ili partneri, zaposleni roditelji i/ili partneri i sl.)
Aktivnosti usluge personalne asistencije usmerene su ka održavanju i unapređenju kvaliteta života korisnika, u zavisnosti od identifikovanih potreba i kapaciteta za samostalno obavljanje određenih aktivnosti, kao i kapaciteta porodice korisnika i dostupnih resursa i po potrebi uključuju:
1. pomoć u održavanju lične higijene i zadovoljavanju osnovnih ličnih potreba (pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, kupanju, pranju kose, itd.),
2. pomoć u održavanju higijene stana, obavljanju svakodnevnih aktivnosti i zadovoljavanju osnovnih životnih potreba (obezbeđivanju ishrane, nabavku namirnica, spremanje obroka, hranjenje, održavanju čistoće prostorija i itd.),
3. podizanje, premeštanje (transfer) i pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikove kuće, radnog mesta i mesta gde se odvijaju društvene i obrazovne aktivnosti, pomoć u korišćenju prevoza,
4. pomoć u korišćenju terapeutskih i zdravstvenih usluga i korišćenju i održavanju pomagala,
5. pomoć pri komunikaciji, socijalnim kontaktima i zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba,
6. pomoć pri obavljanju različitih radnih, obrazovnih i društvenih aktivnosti.
Usluga Personalna asistencija pruža se 8 sati dnevno radnim danima.
Da bi stekao pravo na uslugu personalne asistencije korisnik je dužan da dostavi sledeću dokumentaciju:
- kopiju lične karte,
- kopiju rešenja o ostvarivanju prava na pomoć i negu drugog lica,
- kopiju rešenja o ostvarivanju prava na uvećani dodatak na pomoć i negu drugog lica,
- potvrdu odgovarajuće organizacije o radnom ili društvenom angažovanju,
- stručni nalaz stručnog radnika/psihologa odgovarajuće institucije o sposobnosti samostalnog donošenja odluke i upravljanja uslugom.
Pravilnik se dostavlja Centru za socijalni rad, odabranom pružaocu usluge, Odeljenju za društvene delatnosti, Odeljenju za finansije i arhivi.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Prokuplja".
Samostalni član Pravilnika o izmeni i dopuni
Pravilnika o uslovima obezbeđivanja i pružanja usluga socijalne zaštite
("Sl. list grada Prokuplja", br. 28/2021)
Član 3
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o uslovima obezbeđivanja i pružanja usluga socijalne zaštite
("Sl. list grada Prokuplja", br. 32/2023)
Član 3
Ovaj Pravilnik stupa na snagu 8. dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".