ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLE BANAKA I POSEBNE REVIZIJE BANKE

("Sl. glasnik RS", br. 30/2015, 1/2020 i 77/2023)

Uvodne odredbe

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrole boniteta i zakonitosti poslovanja banaka (u daljem tekstu: kontrola banaka) u skladu sa Zakonom o bankama (u daljem tekstu: Zakon) i drugim zakonom po kome je Narodna banka Srbije nadležna za vršenje nadzora nad poslovanjem banaka, kao i bliži uslovi i način vršenja posebne revizije.

Kontrolom banaka Narodna banka Srbije ceni sigurnost i stabilnost poslovanja banke, odnosno adekvatnost tržišnog ponašanja banke, a naročito:

- finansijski položaj, poslovnu politiku i strategiju banke, odnosno uticaj promena u poslovnoj politici, strategiji ili obimu poslovanja banke na njen finansijski položaj i rizični profil;

- adekvatnost upravljanja bankom i organizacionu strukturu, kao i adekvatnost i pouzdanost sistema unutrašnjih kontrola banke;

- rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju, kao i obuhvatnost i pouzdanost uspostavljenog sistema upravljanja tim rizicima, a naročito adekvatnost i pouzdanost procesa interne procene adekvatnosti kapitala banke, njegovo dosledno sprovođenje i rezultate te procene;

- adekvatnost kapitala banke u odnosu na rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju i na uspostavljeni sistem upravljanja tim rizicima;

- adekvatnost i pouzdanost izveštaja koje banka dostavlja Narodnoj banci Srbije, kao i tačnost i adekvatnost podataka i informacija koje je banka dužna da javno objavljuje;

- da li banka posluje u skladu sa Zakonom i propisima Narodne banke Srbije donetim na osnovu Zakona, kao i sa standardima opreznog bankarskog poslovanja;

- da li banka posluje u skladu sa drugim zakonom po kome je Narodna banka Srbije nadležna za vršenje nadzora nad poslovanjem banaka i propisom donetim na osnovu tog zakona ili drugim propisom čiju primenu kod banaka nadzire Narodna banka Srbije;

- da li su ljudski, materijalni i drugi resursi, kao i sistem upravljanja rizicima banke, uspostavljeni tako da obezbeđuju pravilnu primenu propisa prilikom pružanja usluga korisnicima i postupanje prema korisnicima sa pažnjom dobrog stručnjaka, odnosno u skladu sa načelom savesnosti i poštenja i dobrim poslovnim običajima.

Način vršenja kontrole

2. Kontrolu banaka Narodna banka Srbije vrši posredno i neposredno.

Posrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši kontrolom izveštaja i druge dokumentacije koju banka, na osnovu propisa, odnosno na zahtev Narodne banke Srbije, dostavlja Narodnoj banci Srbije u skladu sa Zakonom, kao i drugih podataka o poslovanju banke kojima Narodna banka Srbije raspolaže.

Neposrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši u prostorijama banke - sedištu i svim organizacionim delovima banke (filijale, ekspoziture, prostor gde je smeštena određena oprema i sl.), odnosno lica koja su sa bankom kod koje se vrši kontrola povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima.

Neposredna kontrola vrši se uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju banke, odnosno njenih klijenata, kao i neposrednim ili posrednim uvidom u podatke iz informacionog sistema banke.

Podaci i dokumentacija iz stava 4. ove tačke mogu da se kopiraju.

Posredna i neposredna kontrola vrše se i obavljanjem razgovora s rukovodstvom i zaposlenima banke i/ili uzimanjem pismenih izjava tih lica.

Razgovori iz stava 6. ove tačke mogu da se tonski snimaju ako postoji prethodna saglasnost rukovodioca, odnosno zaposlenog banke s kojim se razgovor obavlja.

Ako rukovodilac, odnosno zaposleni iz stava 7. ove tačke bez opravdanog razloga odbije tonsko snimanje razgovora, Narodna banka Srbije to može uzeti u obzir prilikom procene postupanja banke u postupku kontrole u smislu tačke 15. ove odluke, kao i u okviru ocene kriterijuma iz člana 116. Zakona.

Narodna banka Srbije može izvršiti kontrolu nad bilo kojim članom bankarske grupe na način utvrđen u ovoj tački.

O nalazima izvršene kontrole banke, odnosno nepravilnostima u poslovanju banke utvrđenim u postupku kontrole, sačinjava se zapisnik.

Izuzetno od stava 10. ove tačke, ako je banka u postupku posredne kontrole obavestila Narodnu banku Srbije o nepravilnostima u svom poslovanju, Narodna banka Srbije ne sačinjava zapisnik iz tog stava, već prema banci može preduzeti mere iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Na postupak nakon sačinjavanja zapisnika o izvršenoj posrednoj kontroli banke shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na postupak neposredne kontrole banke.

3. Pod nepravilnostima u poslovanju banke (u daljem tekstu: nepravilnosti) smatra se postupanje banke suprotno odredbama Zakona, propisa Narodne banke Srbije ili drugog zakona i/ili propisa, standardima opreznog bankarskog poslovanja, odnosno na drugi način koji ugrožava njen bonitet, a kod mera iz člana 109. i čl. od 113. do 115. Zakona i kada je verovatno da će, između ostalog usled toga što se njeno finansijsko stanje brzo pogoršava, uključujući pogoršanje likvidnosti, sve veći nivo zaduženosti, nenaplativih kredita ili koncentracije izloženosti, banka uskoro postupiti suprotno odredbama Zakona, propisa Narodne banke Srbije ili drugog zakona i/ili propisa.

4. Neposrednu kontrolu banke vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje rešenjem za to odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.

U rešenju iz stava 1. ove tačke navode se banka, odnosno druga lica kod kojih se vrši neposredna kontrola i predmet te kontrole.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke, može se odrediti i drugo lice koje nije zaposleno u Narodnoj banci Srbije da učestvuje u postupku neposredne kontrole, ako zbog odgovarajućih stručnih znanja može pružiti podršku zaposlenima iz tog stava.

Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposredne kontrole banke.

Guverner ili lice koje on ovlasti može u toku neposredne kontrole banke dopuniti, odnosno izmeniti rešenje iz stava 1. ove tačke.

U postupku neposredne kontrole banke mogu učestvovati i ovlašćena lica stranog regulatornog tela koje kontroliše, odnosno nadzire poslovanje članova iste bankarske grupe u kojoj je i ta banka, u skladu sa sporazumom o saradnji zaključenim između Narodne banke Srbije i tog tela.

Zaposleni u Narodnoj banci Srbije iz stava 1. ove tačke, kao i ovlašćena lica iz st. 3. i 6. te tačke (u daljem tekstu: ovlašćena lica) dužni su da o nalazima izvršene neposredne kontrole banke sačine zapisnik.

Zapisnici, druga akta i njihovo dostavljanje

5. Zapisnik iz tačke 2. stav 10. ove odluke, Narodna banka Srbije dostavlja banci čije je poslovanje bilo predmet kontrole, na koje ona može staviti primedbe u roku od 15 radnih dana od dana od dana kad joj je zapisnik dostavljen.

Dostavljanjem banci rešenja, zapisnika, drugih akata i drugih pismena koji su u vezi sa vršenjem kontrole, smatra se da su oni dostavljeni članovima organa upravljanja banke i ne može se dokazivati suprotno.

Banka dostavlja Narodnoj banci Srbije primedbe na zapisnik iz stava 1. ove tačke koje su potpisali predsednici upravnog i izvršnog odbora banke.

Ako proverom navoda iznetih u primedbama iz stava 3. ove tačke utvrdi činjenično stanje bitno različito od onog navedenog u zapisniku, Narodna banka Srbije sačinjava dopunu zapisnika o kontroli koja se dostavlja banci u roku od 15 radnih dana od dana dostavljanja primedaba na taj zapisnik.

Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe banke na zapisnik o kontroli koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda za koji je izvršena kontrola (presečni datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mere iz ovog zakona.

Narodna banka Srbije će zaključkom obustaviti postupak kontrole ako u zapisniku o kontroli nisu utvrđene nepravilnosti, ili su utvrđenje manje značajne nepravilnosti, ili ako banka u zakonom propisanom roku svojim primedbama osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika ili deo tih nalaza, tako da preostale nepravilnosti predstavljaju manje značajne nepravilnosti.

Narodna banka Srbije može zaključkom obustaviti postupak kontrole ako banka u roku propisanom za dostavljanje primedaba na zapisnik dostavi dokaze da su utvrđene nepravilnosti otklonjene, tako da preostale nepravilnosti predstavljaju manje značajne nepravilnosti.

Rešenje o privremenoj meri

6. Ako Narodna banka Srbije donese rešenje o privremenoj meri u skladu s članom 109. Zakona - to rešenje ima dejstvo do izricanja mera iz člana 110. stav 1. ili člana 113. Zakona, ili do donošenja zaključka o obustavljanju postupka po tom rešenju, odnosno do obustavljanja postupka kontrole banke.

Rešenje o privremenoj meri može biti menjano i/ili dopunjavano ukoliko Narodna banka Srbije oceni da postoje opravdani razlozi ili nove činjenice koje su nastale nakon njegovog donošenja.

Pismena opomena

7. Pismena opomena iz člana 111. Zakona (u daljem tekstu: pismena opomena) upućuje se banci u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje nisu bitno ni neposredno uticale na njeno finansijsko stanje ali bi mogle imati takav uticaj ako se ne bi otklonile.

U slučaju kontrole zakonitosti poslovanja banke u skladu sa Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga i Zakonom o platnim uslugama, odnosno kontrole tržišnog ponašanja banke, smatra se da bi utvrđene nepravilnosti iz stava 1. ove tačke mogle na banku imati uticaj iz tog stava naročito ako je reč o nepravilnostima koje su sistemskog karaktera i kojima je obuhvaćen ili može biti obuhvaćen značajan broj korisnika i/ili koje mogu imati značajne materijalne efekte po korisnike, odnosno na drugi način ugrožavati njihova prava i interese.

Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti i rok u kome je banka dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Narodna banka Srbije kontroliše da li je banka otklonila utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 3. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nepravilnosti otklonjene.

Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke kojoj je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su, u roku predviđenom u pismenoj opomeni, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno može obustaviti ovaj postupak ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene ili u velikoj meri otklonjene, a ako nisu otklonjene, odnosno nisu u velikoj meri otklonjene - preduzeće prema toj banci novu meru iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. od 113. do 115. Zakona, u skladu sa kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Rešenje o nalozima i merama

8. Narodna banka Srbije donosi rešenje kojim izriče naloge i mere u skladu s članom 112. Zakona.

U slučaju kontrole zakonitosti poslovanja banke u skladu sa Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga i Zakonom o platnim uslugama, odnosno kontrole tržišnog ponašanja banke, smatra se da je reč o nepravilnostima koje bi mogle ugroziti finansijsko stanje banke, tj. o nepravilnostima za koje se donosi rešenje iz stava 1. ove tačke - naročito ako su utvrđene nepravilnosti koje su sistemskog karaktera, kojima je obuhvaćen značajan broj korisnika i/ili koje imaju značajne materijalne efekte po korisnike.

Banka je dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o izvršenju naloga i mera iz stava 1. ove tačke, na način i u rokovima utvrđenim rešenjem iz te tačke.

Narodna banka Srbije kontroliše sprovođenje naloga i mera iz rešenja iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo izvršenje, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nalozi izvršeni.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke može se utvrditi i organ upravljanja banke ili član ovog organa koji je odgovoran za sprovođenje naloga i mera iz tog rešenja.

Guverner ili lice koje on ovlasti može rešenjem ovlastiti pojedine zaposlene u Narodnoj banci Srbije da u banci dnevno proveravaju i prate izvršenje naloga i mera izrečenih rešenjem iz stava 1. ove tačke.

9. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da je banka izvršila sve naloge i mere iz rešenja iz tačke 8. stav 1. ove odluke ili da su nepravilnosti na osnovu kojih su izrečeni ti nalozi i te mere otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti - obustaviće postupak kontrole, a ako nisu otklonjene - preduzeće prema toj banci novu meru iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. od 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

10. Ako utvrdi da je banka kojoj je izrečena neka od mera iz člana 110. stav 1. tač. od 1) do 3) Zakona učinila novu nepravilnost ili joj se nakon presečnog datuma finansijsko stanje pogoršalo - Narodna banka Srbije može preduzeti prema toj banci novu meru iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Mere rane intervencije

11. Narodna banka Srbije nezavisno od preduzetih mera iz tač. 7. i 8. ove odluke donosi rešenje kojim nalaže banci jednu ili više mera iz člana 113. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima propisanim u članu 116. Zakona.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke, utvrđuje se rok u kojem je banka dužna da postupi u skladu s tim merama i da Narodnoj banci Srbije dostavi odgovarajući dokaz o tome.

Ako Narodna banka Srbije utvrdi da je banka blagovremeno postupila u skladu sa merama iz stava 1. ove tačke i da su nepravilnosti na osnovu kojih su izrečene te mere otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti - obustaviće postupak kontrole banke, a u suprotnom će toj banci izreći novu meru iz tog stava, odnosno neku od mera iz člana 110. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

U slučaju znatnog pogoršanja finansijskog stanja banke ili teže povrede zakona, propisa Narodne banke Srbije i drugih propisa ili statuta banke, kada oceni da mere iz člana 113. Zakona nisu dovoljne da poprave takvo stanje u banci, Narodna banka Srbije može rešenjem naložiti razrešenje svih ili pojedinih članova organa upravljanja banke, odnosno smenu drugih lica na rukovodećem položaju u banci, u skladu sa članom 114. Zakona.

Kada oceni da razrešenje svih ili pojedinih članova organa upravljanja banke, odnosno smena drugih lica na rukovodećem položaju u banci iz stava 4. ove tačke nije dovoljna da se popravi stanje u banci, Narodna banka Srbije rešenjem kojim imenuje jedno ili više lica za privremenog upravnika, uvodi u banci privremenu upravu, u skladu sa odlukom kojom se uređuju uslovi i način obavljanja privremene uprave u banci.

Novčana kazna

12. Radi izricanja novčane kazne banci, članu upravnog, odnosno izvršnog odbora banke u skladu s članom 117. stav 1. Zakona, banka je dužna da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o podeli ovlašćenja i odgovornosti za poslove iz delokruga upravnog, odnosno izvršnog odbora banke utvrđene statutom i unutrašnjim aktima banke, prihodu banke u prethodnoj poslovnoj godini, proseku zarada članova upravnog i izvršnog odbora banke za period koji je naveden u zahtevu Narodne banke Srbije, kao i druge odgovarajuće podatke.

13. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na račun Narodne banke Srbije novčanih kazni iz tačke 12. ove odluke najkasnije u roku određenom rešenjem o izricanju novčane kazne, odnosno u roku od osam dana od isteka tog roka ako banka plaća kaznu umesto članova upravnog odnosno izvršnog odbora banke, u skladu sa članom 117. stav 9. Zakona.

Ako banka ne uplati novčanu kaznu iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije će neposredno sprovesti prinudno izvršenje prenosom iznosa novčane kazne sa računa banke koji se vodi kod Narodne banke Srbije.

Oduzimanje dozvole za rad

14. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad banke u slučajevima propisanim članom 130. stav 1. Zakona, odnosno ovo rešenje može doneti u slučajevima iz stava 2. tog člana.

Postupanje banke u postupku kontrole

15. Smatra se da banka nije Narodnoj banci Srbije omogućila da izvrši kontrolu ako ne postupi u skladu s članom 104. Zakona, kao i u sledećim slučajevima:

- ako u određenom roku nije dostavila sve tražene podatke ni dokaze, a naročito podatke kojima je banka dužna da raspolaže prema zakonu, podzakonskim aktima ili standardima opreznog bankarskog poslovanja;

- ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni, odnosno nisu potpuni;

- ako ovlašćenim licima ne obezbedi uslove neophodne za vršenje kontrole banke, odnosno ne obezbedi da ih ne ometaju zaposleni u banci i druga lica;

- ako ne dostavi tri uzastopna izveštaja koje je dužna da periodično dostavlja u skladu sa Zakonom ili podzakonskim aktima i ako ni na ponovljeni zahtev Narodne banke Srbije u za to određenom roku ne dostavi tražene izveštaje ili podatke.

16. Narodna banka Srbije može, radi prikupljanja, obrade i analize potrebnih podataka, vršiti dijagnostičko ispitivanje poslovanja banke neposrednim uvidom u njene poslovne knjige i drugu dokumentaciju, u skladu sa članom 101a Zakona.

O izvršenom dijagnostičkom ispitivanju ovlašćena lica sačinjavaju izveštaj koji se ne dostavlja banci.

17. Odredbe ove odluke shodno se primenjuju i na kontrolu banke koju Narodna banka Srbije vrši na zahtev i za potrebe postupaka drugih ovlašćenih domaćih državnih organa i institucija, o čemu se sastavlja izveštaj koji se dostavlja tom organu/instituciji.

Bliži uslovi i način vršenja posebne revizije

18. Ako oceni da je za potrebe vršenja kontrole iz Zakona potrebno prikupiti, analizirati i obraditi određene podatke u vezi s poslovanjem banke koji nisu obuhvaćeni izveštajem o reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke - Narodna banka Srbije može banci naložiti angažovanje spoljnog revizora radi obavljanja posebne revizije finansijskih izveštaja banke i člana bankarske grupe ili njihovih pojedinih delova, kao i za druge vrste revizije, odnosno ispitivanja pojedinih poslovnih procesa i podataka u vezi s poslovanjem ovih lica (u daljem tekstu: posebna revizija).

Narodna banka Srbije utvrđuje predmet posebne revizije i u skladu s tim predmetom može utvrditi dodatne kriterijume koje revizor s liste iz člana 52. stav 3. Zakona mora da ispuni da bi ga banka mogla izabrati za vršenje posebne revizije, uključujući trošak njegovog angažovanja, kao i njegove operativne, tehničke i kadrovske kapacitete.

Ocenu ispunjenosti kriterijuma iz stava 2. ove tačke, Narodna banka Srbije može sprovesti sama ili može naložiti banci da angažuje spoljnog revizora primenom tih kriterijuma.

Prelazne i završne odredbe

19. Postupci kontrole banke započeti do dana primene ove odluke okončaće se prema odredbama zakona i odluke koji su važili na dan donošenja akta Narodne banke Srbije o izricanju mere banci.

20. Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole banaka ("Službeni glasnik RS", broj 43/11).

21. Ova odluka objavljuje se "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. aprila 2015. godine.

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole banaka i posebne revizije banke

("Sl. glasnik RS", br. 1/2020)

7. Postupci kontrole banke započeti do dana primene ove odluke okončaće se prema odredbama propisa koji su važili na dan donošenja akta Narodne banke Srbije o izricanju mere, odnosno novčane kazne banci.

8. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopuni
Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole banaka i posebne revizije banke

("Sl. glasnik RS", br. 77/2023)

3. Postupci kontrole banke započeti do dana stupanja na snagu ove odluke okončaće se prema odredbama propisa u skladu s kojima su započeti.

4. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".