PRAVILNIKO SADRŽINI I NAČINU IZRADE PROGRAMA RAZVOJA TURISTIČKOG PROIZVODA I SADRŽINI I NAČINU PODNOŠENJA PREDLOGA ZA DONOŠENJE PROGRAMA RAZVOJA TURISTIČKOG PROIZVODA("Sl. glasnik RS", br. 82/2023) |
Ovim pravilnikom propisuju se sadržina i način izrade programa razvoja turističkog proizvoda, kao i sadržina i način podnošenja predloga za donošenje programa razvoja turističkog proizvoda.
Program razvoja turističkog proizvoda (u daljem tekstu: Program) je planski dokument koji donosi Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove turizma (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom.
Program sadrži konkretne predloge i smernice za razvoj i unapređenje konkurentnosti i atraktivnosti turističkog proizvoda na teritoriji Republike Srbije namenjene akterima turističke privrede.
Program sadrži:
1) sadržaj Programa;
2) uvod;
3) metodologija rada;
4) planski osnov za izradu Programa;
5) opšte informacije o uslovima za razvoj turističkog proizvoda;
6) SWOT analiza - prednosti i nedostaci razvoja turističkog proizvoda;
7) vizija i misija razvoja turističkog proizvoda;
8) analiza ključnih turističkih tržišta i tržišnih segmenata od značaja za razvoj turističkog proizvoda;
9) prioritetne aktivnosti na razvoju turističkog proizvoda sa atrakcijama i svim elementima kao njegovim sastavnim delovima;
10) razvojni model upravljanja, ciljevi i projekcije održivog razvoja turističkog proizvoda;
11) predlog prioritetnih investicionih projekata, od značaja za razvoj turističkog proizvoda;
12) marketinške strategije za razvoj turističkog proizvoda;
13) akcioni plan;
14) model evaluacije i monitoringa;
15) zaključna razmatranja;
16) popis tabela, grafikona i slika;
17) korišćena literatura i izvori podataka;
18) objavljivanje i stupanje na snagu.
Metodologija rada je deo Programa koji sadrži informacije o primenjenim metodama i tehnikama istraživanja, načinu obrade podataka i stručnom timu za izradu Programa.
Planski osnov za izradu Programa sadrži pravni i planski osnov izrade uz navođenje odredaba Zakona o turizmu, Strategije razvoja turizma Republike Srbije i drugih propisa, kao i akata donetih od strane autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, a koja su od značaja za razvoj turističkog proizvoda.
Opšte informacije o uslovima za razvoj turističkog proizvoda sadrže analizu postojećeg stanja, resursne osnove i potencijala za razvoj turističkog proizvoda sa sledećim sadržajem:
1) geografske karakteristike destinacije (položaj, reljef, hidrografija, klima, biljni i životinjski svet);
2) prirodno nasleđe;
3) kulturno-istorijsko nasleđe;
4) saobraćajna, komunalna i telekomunikaciona infrastruktura;
5) turistička infrastruktura i suprastruktura;
6) ključni pokazatelji turističkog prometa u poslednjih pet godina;
7) analiza ljudskih resursa u oblasti turizma i ugostiteljstva.
SWOT analiza za potrebe izrade Programa sadrži: definisanje snaga, slabosti, mogućnosti i opasnosti u definisanju trenutne pozicije turističkog proizvoda na turističkom tržištu radi ostvarivanja planiranih razvojnih ciljeva.
Elementi SWOT analize za svaki njen sastavni deo su: ljudski resursi, infrastruktura i saobraćaj (komunalna i turistička infrastruktura i suprastruktura), turističke atrakcije zasnovane na prirodnom, materijalnom i nematerijalnom kulturnom nasleđu, usklađenost sa drugim delatnostima, marketing i distribucija.
Vizija određuje kako će izgledati turistički proizvod u budućnosti (tri do četiri godine), a misija definiše način na koji će se to postići.
Analiza ključnih turističkih tržišta i tržišnih segmenata od značaja za razvoj turističkog proizvoda zasniva se na empirijskom istraživanju svih zainteresovanih strana na lokalnom i nacionalnom nivou u cilju određivanja profila turiste.
Prioritetne aktivnosti na razvoju turističkog proizvoda sa atrakcijama i svim elementima kao njegovim sastavnim delovima, koje ga profilišu kao finalni proizvod, obuhvataju analizu atrakcija i potencijala, interaktivnih sadržaja i turističko-ugostiteljskih kapaciteta i usluga kao ključnih elemenata turističkog proizvoda.
Pored analiza iz stava 1. ovog člana, u svrhu analize dodatnih vrednosti za turiste i posetioce, analizira se i pristupačnost destinacije u odnosu na emitivna tržišta, aktivnosti na razvoju i kreiranju turističkih atraktivnosti i interaktivnih sadržaja.
Razvojni model upravljanja, ciljevi i projekcije održivog razvoja turističkog proizvoda se usklađuju sa ciljevima održivog razvoja turizma.
Predlog prioritetnih investicionih projekata od značaja za razvoj turističkog proizvoda, sadrži informacije o stepenu usklađenosti projekata sa svim strateškim i planskim dokumentima na lokalnom i nacionalnom nivou, procenjenu vrednost predloženih projekata, imovinsko-pravni status, nosioce realizacije, načine i izvore finansiranja projekata, rokove za njihovu realizaciju i očekivane efekte.
Predlog ključnih investicionih projekata se predstavlja opisnim i tabelarnim prikazom.
Marketinške strategije za razvoj turističkog proizvoda obuhvataju način i instrumente za ostvarivanje postavljenih ciljeva razvoja turističkog proizvoda.
Akcioni plan sadrži ciljeve, predložene mere i aktivnosti - investicione i druge projekte za njihovo ostvarivanje, rokove za realizaciju, nosioce aktivnosti, način finansiranja i očekivane indikatore.
Akcioni plan se prikazuje tabelarno.
Program sadrži priloge, i to: tabele, grafikone i slike, a može da sadrži i upitnike.
Naslovi tabela, grafikona i slika odražavaju prikazani sadržaj i numerišu se redosledom kako slede u tekstu.
Ispod svake tabele, grafikona i slike navode se korišćena literatura i izvori podataka.
Korišćena literatura i izvori podataka navode se unutar teksta, tako što se elementi (autor, godina izdanja, broj strane na kojoj se nalazi citirani deo i/ili elektronski izvor/link) navode u zagradama i odvajaju zapetom.
Lista korišćene literature i izvora navode se alfabetskim redosledom (autor, godište izdanja, naslov, grad, izdavač) na referentnoj strani, koja se nalazi na kraju dokumenta i sadrži sve podatke o korišćenim izvorima prilikom pisanja programa razvoja turizma.
Grafički prikazi u vidu tabela, grafikona i slika izrađuju se u analognom i digitalnom obliku.
Predlog programa može da pripremi i udruženje osnovano sa ciljem razvoja i unapređenja onog turističkog proizvoda na koji se predlog odnosi.
Pre izrade Predloga programa udruženje sprovodi konsultacije sa Ministarstvom, radi ocene celishodnosti potrebe izrade Predloga programa.
Predlog programa sadrži tekstualni i grafički deo u skladu sa čl. 3-17. ovog pravilnika.
Predlog programa udruženje dostavlja Ministarstvu.
Pored Predloga programa udruženje dostavlja osnivački akt, odnosno statut, iz koga proističu razlozi i ciljevi njegovog osnivanja.
U slučaju da su osnivački akt, odnosno statut iz stava 3. ovog člana objavljeni na zvaničnom sajtu APR-a, Ministarstvo po službenoj dužnosti pribavlja tražene podatke, odnosno postupa na način propisan zakonom kojim se uređuje upravni postupak.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu izrade planskih dokumenata, kao i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora ("Službeni glasnik RS", broj 58/11), u delu koji se odnosi na Program razvoja turističkog proizvoda.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".