PRAVILNIK

O SADRŽINI I NAČINU IZRADE PROGRAMA RAZVOJA TURISTIČKOG PROIZVODA I SADRŽINI I NAČINU PODNOŠENJA PREDLOGA ZA DONOŠENJE PROGRAMA RAZVOJA TURISTIČKOG PROIZVODA

("Sl. glasnik RS", br. 82/2023)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se sadržina i način izrade programa razvoja turističkog proizvoda, kao i sadržina i način podnošenja predloga za donošenje programa razvoja turističkog proizvoda.

Član 2

Program razvoja turističkog proizvoda (u daljem tekstu: Program) je planski dokument koji donosi Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove turizma (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom.

Program sadrži konkretne predloge i smernice za razvoj i unapređenje konkurentnosti i atraktivnosti turističkog proizvoda na teritoriji Republike Srbije namenjene akterima turističke privrede.

Član 3

Program sadrži:

1) sadržaj Programa;

2) uvod;

3) metodologija rada;

4) planski osnov za izradu Programa;

5) opšte informacije o uslovima za razvoj turističkog proizvoda;

6) SWOT analiza - prednosti i nedostaci razvoja turističkog proizvoda;

7) vizija i misija razvoja turističkog proizvoda;

8) analiza ključnih turističkih tržišta i tržišnih segmenata od značaja za razvoj turističkog proizvoda;

9) prioritetne aktivnosti na razvoju turističkog proizvoda sa atrakcijama i svim elementima kao njegovim sastavnim delovima;

10) razvojni model upravljanja, ciljevi i projekcije održivog razvoja turističkog proizvoda;

11) predlog prioritetnih investicionih projekata, od značaja za razvoj turističkog proizvoda;

12) marketinške strategije za razvoj turističkog proizvoda;

13) akcioni plan;

14) model evaluacije i monitoringa;

15) zaključna razmatranja;

16) popis tabela, grafikona i slika;

17) korišćena literatura i izvori podataka;

18) objavljivanje i stupanje na snagu.

Član 4

Metodologija rada je deo Programa koji sadrži informacije o primenjenim metodama i tehnikama istraživanja, načinu obrade podataka i stručnom timu za izradu Programa.

Član 5

Planski osnov za izradu Programa sadrži pravni i planski osnov izrade uz navođenje odredaba Zakona o turizmu, Strategije razvoja turizma Republike Srbije i drugih propisa, kao i akata donetih od strane autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, a koja su od značaja za razvoj turističkog proizvoda.

Član 6

Opšte informacije o uslovima za razvoj turističkog proizvoda sadrže analizu postojećeg stanja, resursne osnove i potencijala za razvoj turističkog proizvoda sa sledećim sadržajem:

1) geografske karakteristike destinacije (položaj, reljef, hidrografija, klima, biljni i životinjski svet);

2) prirodno nasleđe;

3) kulturno-istorijsko nasleđe;

4) saobraćajna, komunalna i telekomunikaciona infrastruktura;

5) turistička infrastruktura i suprastruktura;

6) ključni pokazatelji turističkog prometa u poslednjih pet godina;

7) analiza ljudskih resursa u oblasti turizma i ugostiteljstva.

Član 7

SWOT analiza za potrebe izrade Programa sadrži: definisanje snaga, slabosti, mogućnosti i opasnosti u definisanju trenutne pozicije turističkog proizvoda na turističkom tržištu radi ostvarivanja planiranih razvojnih ciljeva.

Elementi SWOT analize za svaki njen sastavni deo su: ljudski resursi, infrastruktura i saobraćaj (komunalna i turistička infrastruktura i suprastruktura), turističke atrakcije zasnovane na prirodnom, materijalnom i nematerijalnom kulturnom nasleđu, usklađenost sa drugim delatnostima, marketing i distribucija.

Član 8

Vizija određuje kako će izgledati turistički proizvod u budućnosti (tri do četiri godine), a misija definiše način na koji će se to postići.

Član 9

Analiza ključnih turističkih tržišta i tržišnih segmenata od značaja za razvoj turističkog proizvoda zasniva se na empirijskom istraživanju svih zainteresovanih strana na lokalnom i nacionalnom nivou u cilju određivanja profila turiste.

Član 10

Prioritetne aktivnosti na razvoju turističkog proizvoda sa atrakcijama i svim elementima kao njegovim sastavnim delovima, koje ga profilišu kao finalni proizvod, obuhvataju analizu atrakcija i potencijala, interaktivnih sadržaja i turističko-ugostiteljskih kapaciteta i usluga kao ključnih elemenata turističkog proizvoda.

Pored analiza iz stava 1. ovog člana, u svrhu analize dodatnih vrednosti za turiste i posetioce, analizira se i pristupačnost destinacije u odnosu na emitivna tržišta, aktivnosti na razvoju i kreiranju turističkih atraktivnosti i interaktivnih sadržaja.

Član 11

Razvojni model upravljanja, ciljevi i projekcije održivog razvoja turističkog proizvoda se usklađuju sa ciljevima održivog razvoja turizma.

Član 12

Predlog prioritetnih investicionih projekata od značaja za razvoj turističkog proizvoda, sadrži informacije o stepenu usklađenosti projekata sa svim strateškim i planskim dokumentima na lokalnom i nacionalnom nivou, procenjenu vrednost predloženih projekata, imovinsko-pravni status, nosioce realizacije, načine i izvore finansiranja projekata, rokove za njihovu realizaciju i očekivane efekte.

Predlog ključnih investicionih projekata se predstavlja opisnim i tabelarnim prikazom.

Član 13

Marketinške strategije za razvoj turističkog proizvoda obuhvataju način i instrumente za ostvarivanje postavljenih ciljeva razvoja turističkog proizvoda.

Član 14

Akcioni plan sadrži ciljeve, predložene mere i aktivnosti - investicione i druge projekte za njihovo ostvarivanje, rokove za realizaciju, nosioce aktivnosti, način finansiranja i očekivane indikatore.

Akcioni plan se prikazuje tabelarno.

Član 15

Program sadrži priloge, i to: tabele, grafikone i slike, a može da sadrži i upitnike.

Naslovi tabela, grafikona i slika odražavaju prikazani sadržaj i numerišu se redosledom kako slede u tekstu.

Ispod svake tabele, grafikona i slike navode se korišćena literatura i izvori podataka.

Korišćena literatura i izvori podataka navode se unutar teksta, tako što se elementi (autor, godina izdanja, broj strane na kojoj se nalazi citirani deo i/ili elektronski izvor/link) navode u zagradama i odvajaju zapetom.

Lista korišćene literature i izvora navode se alfabetskim redosledom (autor, godište izdanja, naslov, grad, izdavač) na referentnoj strani, koja se nalazi na kraju dokumenta i sadrži sve podatke o korišćenim izvorima prilikom pisanja programa razvoja turizma.

Grafički prikazi u vidu tabela, grafikona i slika izrađuju se u analognom i digitalnom obliku.

Član 16

Predlog programa može da pripremi i udruženje osnovano sa ciljem razvoja i unapređenja onog turističkog proizvoda na koji se predlog odnosi.

Član 17

Pre izrade Predloga programa udruženje sprovodi konsultacije sa Ministarstvom, radi ocene celishodnosti potrebe izrade Predloga programa.

Član 18

Predlog programa sadrži tekstualni i grafički deo u skladu sa čl. 3-17. ovog pravilnika.

Predlog programa udruženje dostavlja Ministarstvu.

Pored Predloga programa udruženje dostavlja osnivački akt, odnosno statut, iz koga proističu razlozi i ciljevi njegovog osnivanja.

U slučaju da su osnivački akt, odnosno statut iz stava 3. ovog člana objavljeni na zvaničnom sajtu APR-a, Ministarstvo po službenoj dužnosti pribavlja tražene podatke, odnosno postupa na način propisan zakonom kojim se uređuje upravni postupak.

Član 19

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu izrade planskih dokumenata, kao i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora ("Službeni glasnik RS", broj 58/11), u delu koji se odnosi na Program razvoja turističkog proizvoda.

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".