PRAVILNIK
O NAČINU IZRADE PLANSKIH DOKUMENATA, KAO I STUDIJE OPRAVDANOSTI ZA PROGLAŠENJE TURISTIČKOG PROSTORA

("Sl. glasnik RS", br. 58/2011 i 82/2023 - dr. pravilnik)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se sadržina i način izrade planskih dokumenata: Strategije razvoja turizma, Strategijskog master plana, Programa razvoja turističkih proizvoda, Programa razvoja turizma, kao i Studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora.

Član 2

Strategija razvoja turizma Republike Srbije (u daljem tekstu: Strategija) sadrži: osnovnu studiju strategije razvoja turizma Republike Srbije, plan konkurentnosti turizma Republike Srbije, osnove strateškog marketing plana turizma Republike Srbije i plan investicija.

Član 3

Osnovna studija strategije razvoja turizma Republike Srbije naročito sadrži: analizu postojećeg stanja i dosadašnjeg stepena razvoja turizma, uporednu analizu turizma konkurentskih zemalja, analizu prednosti i nedostataka turizma, ciljeve razvoja turizma, viziju razvoja turizma, izbor prioritetnih turističkih proizvoda, predlog prioritetnih turističkih destinacija, analizu uticaja na kulturno nasleđe i prirodna dobra i predlog politike razvoja turizma.

Član 4

Plan konkurentnosti turizma Republike Srbije naročito sadrži: polazne osnove konkurentnosti destinacije, analizu konkurentskih nedostataka turističkog sektora i sektora povezanih sa turizmom, plan konkurentnosti turističkog sektora i sektora povezanih sa turizmom i plan konkurentnosti turističkih proizvoda.

Član 5

Osnove strateškog marketing plana turizma Republike Srbije naročito sadrže: viziju razvoja turizma, analizu marketing sistema, konkurentne marketing strategije, ciljeve marketing plana, pozicioniranje turističkog sistema po odabranim klasterima, marketing plan turističkih proizvoda, marketing plan klastera, marketing programe turizma i misiju i organizaciju marketing sistema turizma Republike Srbije.

Član 6

Plan investicija naročito sadrži: pregled ključnih investicija u turističku infrastrukturu i turističku suprastrukturu, dinamiku i operativni plan realizacije investicija, ukupne troškove investicija, strukturu finansiranja projekata, finansijsko vrednovanje i nacionalno ekonomsko vrednovanje investicija.

Član 7

Strategija sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Grafički prikaz Strategije izrađuje se u obliku sintezne karte, koja naročito sadrži tekstom i simbolima prikazane ključne turističke resurse i atrakcije, objekte turističke infrastrukture i suprastrukture, predlog prioritetnih turističkih destinacija i predlog turističkih klastera.

Član 8

Strategijski master plan sadrži: studiju tehničke ocene područja turističke destinacije, studiju razvoja turističke destinacije, master plan i poslovni master plan.

Studija tehničke ocene područja turističke destinacije naročito sadrži: tehničku ocenu posmatranog područja, zemljišnih osnova, analizu resursne i atrakcijske osnove i ukupnu procenu kapaciteta turističkih lokacija u okviru turističke destinacije.

Studija razvoja turističke destinacije naročito sadrži: koncept razvoja (predlog) u pogledu razmeštaja i moguće lokacije turističkih infrastrukturnih i suprastrukturnih objekata, kao i procenu mogućnosti resursne i atrakcijske osnove za razvoj turizma.

Master plan naročito sadrži: sveobuhvatnu analizu tržišta, tehničke elemente turističke infrastrukture, turističke suprastrukture i saobraćajne mreže.

Poslovni master plan naročito sadrži: (na nivou predinvesticione studije) ekonomsku evaluaciju turističke infrastrukture, turističke suprastrukture, saobraćajne mreže i komunalne infrastrukture, procenu ekonomske opravdanosti ukupnih investicija, akcioni plan realizacije projekata i terminski plan realizacije projekata.

Član 9

Strategijski master plan sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Grafički prikaz Strategijskog master plana je sintezna karta, koja sadrži tekstom i simbolima prikazane ključne turističke resurse i atrakcije, predlog prioritetnih turističkih lokacija i projekata turističke destinacije.

Grafički prikaz Strategijskog master plana kojim se prikazuje planirani razvoj skijališta i drugih većih turističkih infrastrukturnih objekata izrađuje se na karti u razmeri od najmanje 1:10000.

Grafički prikaz Strategijskog master plana kojim se prikazuje planirani razvoj mesta za odmor (rizort) izrađuje se na karti u razmeri od najmanje 1:5000.

Član 10

Program razvoja turističkog proizvoda naročito sadrži: analizu resursne osnove za razvoj turističkog proizvoda, analizu potencijala turističkog proizvoda, analizu tržišta turističkog proizvoda, ciljeve razvoja turističkog proizvoda, prioritetne aktivnosti na razvoju turističkog proizvoda, analizu konkurentskih nedostataka turističkog proizvoda, konkurentsku strategiju razvoja turističkog proizvoda, razvojni model i projekciju razvoja turističkog proizvoda, predlog prioritetnih projekata, odnosno programa i plan aktivnosti razvoja turističkog proizvoda.

Program razvoja turističkog proizvoda sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Član 11

Program razvoja turizma naročito sadrži: opis položaja i osnovnih karakteristika planskog područja, viziju razvoja turizma, misiju programa razvoja turizma, strateške pravce i faze razvoja turizma, osnovne probleme održivog razvoja turizma planskog područja i predloge za njihovo rešavanje, analizu postojećeg stanja (perspektive i ograničenja), analizu resursne osnove planskog područja, SWOT analizu, akcioni plan realizacije programa sa terminskim planom, način praćenja realizacije programa razvoja turizma i program promotivnih aktivnosti.

Program razvoja turizma sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Član 12

Studija opravdanosti za proglašenje turističkog prostora naročito sadrži: naziv i opis turističkog prostora, površinu, opis i grafički prikaz granica turističkog prostora, analizu postojećeg stanja razvoja turizma, ciljeve proglašenja, podatke o vlasništvu i popis katastarskih parcela, podatke o socio-ekonomskim karakteristikama, stanju zaštite životne sredine i kulturnih dobara, pregled postojeće planske i razvojne dokumentacije od značaja za razvoj turizma, analizu resursne osnove, identifikaciju i procenu vrednosti turističkih atrakcija, identifikaciju i procenu ključnih turističkih proizvoda, obaveze u pogledu razvoja turizma i drugih oblika korišćenja prostora, podatke o infrastrukturnom potencijalu turističkog područja i ekonomsku ocenu opravdanosti proglašenja turističkog prostora.

Studija opravdanosti za proglašenje turističkog prostora sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Član 13

Planska dokumenata naročito sadrže objašnjenje postupaka i metodologiju izrade dokumenta, kao i spisak relevantnih izvora korišćenih u izradi dokumenta.

Član 14

Planska dokumenta i studija opravdanosti za proglašenje turističkog prostora podležu stručnoj kontroli.

Stručna kontrola obuhvata:

1) proveru usklađenosti dokumenta i njegovih rešenja sa Zakonom o turizmu;

2) proveru opravdanosti predloženih planskih rešenja sa stanovišta racionalnog korišćenja i zaštite turističkih resursa i atrakcija.

Član 15

Stručnu kontrolu obavlja komisija.

Komisija o svom radu i izvršenoj stručnoj kontroli dokumenta sačinjava izveštaj.

Član 16

Planska dokumenta i studiju opravdanosti za proglašenje turističkog prostora nadležni organi utvrđuju u formi predloga, a na osnovu pozitivnog izveštaja komisije.

Član 17

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o sadržini i načinu izrade planskih dokumenata kao i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora ("Službeni glasnik RS", broj 20/10).

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Danom stupanja na snagu Pravilnika o sadržini i načinu izrade programa razvoja turističkog proizvoda i sadržini i načinu podnošenja predloga za donošenje programa razvoja turističkog proizvoda ("Sl. glasnik RS", br. 82/2023), odnosno 4. oktobra 2023. godine, prestaje da važi Pravilnik o načinu izrade planskih dokumenata, kao i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora ("Sl. glasnik RS", br. 58/2011), u delu koji se odnosi na Program razvoja turističkog proizvoda.