PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA, POSTUPKU I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA KORIŠĆENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE I MATERIJALNU PODRŠKU

("Sl. list grada Pančeva", br. 5/2016, 23/2018, 23/2021 i 25/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o bližim uslovima, postupku i načinu ostvarivanja prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku (u daljem tekstu: Pravilnik), utvrđuju se bliži uslovi, postupak i način ostvarivanja prava na usluge socijalne zaštite i materijalnu podršku propisanih Odlukom o socijalnoj zaštiti građana grada Pančevo (u daljem tekstu: Odluka).

Član 2

Prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku propisana Odlukom i ovim pravilnikom mogu da ostvare državljani Republike Srbije koji imaju prebivalište na teritoriji grada Pančeva (u daljem tekstu: Grad).

Izuzetno od stava 1. ovog člana usluge privremenog smeštaja u prihvatilištu mogu da ostvare i lica (deca, mladi i odrasla lica) sa teritorija drugih opština/gradova, s tim da se troškovi ovih usluga obezbeđuju od nadležnih opština/gradova.

Svi pojmovi u ovom pravilniku upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

II BLIŽI USLOVI, POSTUPAK I NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA NA KORIŠĆENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE

Član 3

Usluge socijalne zaštite za koje se ovim pravilnikom utvrđuju bliži uslovi, postupak i način ostvarivanja prava su:

1. Dnevne usluge u zajednici: a.) Pomoć u kući, b.) Dnevni boravak, v.) Klubovi za odrasla i starija lica i g.) Lični pratilac deteta;

2. Usluge podrške za samostalan život: a.) Stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu i b.) Stanovanje uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama, kao prevencija institucionalizacije i

3. Usluge smeštaja: a.) Urgentni porodični smeštaj, b.) Privremeni smeštaj u prihvatilištu i v.) Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima.

1. Dnevne usluge u zajednici

a.) Pomoć u kući

Član 4

Uslugom pomoć u kući za odrasla i starija lica obezbeđuje se podrška pojedincu i porodici u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u stambenom prostoru korisnika usluge, kako bi se unapredio kvalitet života korisnika, odnosno odraslih i starijih lica i sprečilo njihovo izdvajanje iz prirodnog okruženja, odnosno njihov odlazak u instituciju socijalne zaštite.

Korisnici usluge pomoć u kući mogu biti odrasla i starija lica koja usled starosti, teške hronične bolesti ili invaliditeta imaju ograničene fizičke i psihičke sposobnosti da zadovolje svakodnevne osnovne lične i životne potrebe, a žive sama i nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji usled starosti ili bolesti (invaliditeta) nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć, kao i druga odrasla i starija lica po stručnoj proceni Centra.

Član 5

Usluga pomoć u kući obuhvata sledeće aktivnosti:

- pomoć u obezbeđivanju ishrane (nabavku namirnica, dostavljanje gotovih obroka, pomoć pri hranjenju i dr.),

- pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana (kupanje, češljanje, brijanje korisnika, pomoć u oblačenju, održavanje higijene posteljine, odeće i obuće, održavanje čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu i dr.),

- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva,

- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući i pomoć pri kretanju unutar prostorija,

- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga (popravka vodovodnih, električnih instalacija, stolarija, uređaja za domaćinstvo i sl.),

- pomoć u nabavci lekova, zakazivanje i odvođenje na lekarske preglede i

- pružanje određenih zdravstvenih usluga iz oblasti primarne zdravstvene zaštite, od strane doktora medicine.

Član 6

Uslugu pomoć u kući pruža Ustanova za smeštaj i zbrinjavanje starih lica Gerontološki centar Pančevo (u daljem tekstu: Gerontološki centar), putem Službe klubova za stara i odrasla lica i pomoć u kući.

Uslugu pomoć u kući korisniku neposredno pruža gerontodomaćica, sa završenom obukom po akreditovanom programu za pružanje usluge pomoć u kući.

Aktivnosti usluge pomoć u kući sprovode se po individualnom planu i stepenu podrške za svakog korisnika, uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti korisnika i strogu zabranu bilo kog vida diskriminacije.

Pomoć u kući ostvaruje se u potrebnom broju sati svakog dana u mesecu osim nedelje, državnog i drugog praznika, u zavisnosti od procene stručnog radnika pružaoca usluga i utvrđenog stepena podrške za svakog korisnika.

Član 7

Postupak za korišćenje usluge pomoć u kući započinje podnošenjem zahteva korisnika, ili njegovog srodnika, ili drugih lica ili ustanova.

Zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje usluge pomoć u kući podnosi se Centru za socijalni rad "Solidarnost" Pančevo (u daljem tekstu: Centar), na propisanom obrascu, uz dostavljanje sledeće dokumentacije:

- fotokopija lične karte podnosioca zahteva (i drugog člana porodičnog domaćinstva ukoliko ne živi sam),

- uverenje o imovnom stanju podnosioca zahteva iz RGZ - Služba za katastar nepokretnosti,

- potvrde RFZO - Filijala Pančevo o isplaćenim penzijama za tri meseca koji prethode mesecu podnošenja zahteva podnosioca zahteva i drugog člana porodičnog domaćinstva, ili srodnika koji po zakonu ima obavezu izdržavanja,

- uverenje o porezu na imovinu za tekuću godinu Sekretarijata za poresku administraciju,

- fotokopiju rešenja o invalidnosti i telesnom oštećenju,

- lekarske nalaze ne starije od šest meseci za lica sa teškim ili hroničnim oboljenjima i

- druga dokumentacija po proceni Centra.

Kod utvrđivanja potrebe i celishodnosti za obezbeđivanje usluge pomoć u kući, Centar je dužan da na osnovu dokumentacije iz stava 2. ovog člana, kao i pribavljanjem dodatne dokumentacije i proverom na terenu, utvrdi da li lice kome je potreban ovaj oblik zaštite živi samo ili ima srodnike koji su u mogućnosti da mu ovu pomoć pruže, odnosno da utvrdi da li su srodnici podnosioca zahteva izdržavana lica ili osobe sa invaliditetom i iz objektivnih razloga njihova podrška nije podnosiocu zahteva dostupna ili je nedovoljna.

Član 8

Na osnovu zahteva, priložene dokumentacije, provere na terenu, a po izvršenoj stručnoj proceni, Centar donosi rešenje o ostvarivanju prava na korišćenje usluge pomoć u kući, koje sadrži: lične podatke korisnika, podatke o usluzi i pružaocu usluge, podatke o učešću korisnika u plaćanju usluge, kao i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.

Preispitivanje prava na korišćenje usluge pomoć u kući Centar vrši jednom godišnje.

Član 9

Pružalac usluge sa korisnikom zaključuje ugovor o korišćenju usluge kojim se definišu međusobna prava i obaveze.

Realizacija usluge započinje najkasnije u roku od sedam dana od dana zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, osim u slučaju popunjenosti kapaciteta pružaoca usluge, kada pružalac usluge evidentira i upisuje potencijalnog korisnika na listu čekanja.

Pružalac usluge ima obavezu da nakon zaključivanja ugovora sa korisnikom, Centru dostavi primerak ugovora i obaveštenje o započinjanju realizacije usluge.

Član 10

Korisnici usluge pomoć u kući učestvuju u plaćanju troškova usluge.

Kod utvrđivanja obaveze plaćanja troškova usluge pomoć u kući korisniku se obračunavaju svi prihodi koji se uzimaju u obzir za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć.

Obavezu plaćanja troškova usluge pomoć u kući, u smislu odredaba ovog pravilnika, korisnik izvršava uplatom Gerontološkom centru.

Član 11

Određena grupa korisnika usluge pomoć u kući, u zavisnosti od ukupnog prihoda u domaćinstvu, ima pravo na potpuno ili delimično regresiranje troškova usluge.

Potpuno regresiranje troškova pomoći u kući (besplatnu uslugu) ostvaruje:

korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć i korisnik čije domaćinstvo ima ukupna mesečna primanja do visine dvostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca.

Delimično regresiranje troškova usluge pomoć u kući ostvaruje:

korisnik čije domaćinstvo ima ukupna mesečna primanja do visine trostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca i

korisnik čije domaćinstvo ima ukupna mesečna primanja do visine četvorostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca.

Korisnik čije domaćinstvo ima ukupna mesečna primanja do visine trostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, ima pravo na regresiranje troškova usluge pomoć u kući u visini od 50% od cene usluge.

Korisnik čije domaćinstvo ima ukupna mesečna primanja do visine četvorostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, ima pravo na regresiranje troškova usluge pomoć u kući u visini od 25% od cene usluge.

Član 12

Korisnik čije domaćinstvo ima mesečna primanja preko visine četvorostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, plaća punu cenu usluge.

Korisnik koji ima zaključen ugovor o doživotnom izdržavanju, ili je dobročinim pravnim poslovima otuđio imovinu, bez obzira na prihode, plaća punu cenu usluge.

Član 13

Razlozi za prestanak pružanja usluge pomoć u kući su:

- nepoštovanje ugovornih obaveza, odnosno neizmirivanje obaveze plaćanja troškova usluge dužem od tri meseca u kontinuitetu ili četiri meseca u toku kalendarske godine,

- otkaz korisnika,

- smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite,

- grubo kršenje pravila ponašanja i kućnog reda i

- smrt korisnika.

b.) Dnevni boravak

Član 14

Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom kojima je potrebna dnevna nega, nadzor i podrška u održavanju i razvijanju potencijala. Svrha usluge dnevnog boravka je unapređenje kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini, kroz održavanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština kako bi se u što većoj meri osposobili za samostalan život, a članovima njihovih porodica obezbedilo slobodno vreme za bavljenje radnim i drugim aktivnostima.

Korisnici usluge dnevnog boravka su:

- deca uzrasta od 3 - 6 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju kao i sa različitim razvojnim poremećajima,

- mladi od 18 do 30 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju,

- odrasla lica starija od 30 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju i

- deca i mladi sa teškim telesnim oštećenjima (invaliditetom).

Član 15

Aktivnosti usluge dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom su:

• zbrinjavanje korisnika usluge, deset časova dnevno, radnim danom

• radioničarski rad u cilju razvijanja veština, kao i očuvanja postojećih sposobnosti

• rad i vežbanje u savladavanju aktivnosti samostalnog života

• pružanje zdravstvene preventive

• rehabilitacione i terapijske aktivnosti

• ishrana u toku dnevnog boravka (doručak, užina i ručak) i

• organizovanje prevoza sa adekvatnom medicinskom pratnjom.

Član 16

Uslugu dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom pruža Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Mara Mandić" Pančevo (u daljem tekstu: Škola), u organizacionoj jedinici Dnevni boravak "Neven" i Dom za odrasla lica sa intelektualnim teškoćama u mentalnom razvoju "Srce u jabuci" Jabuka (u daljem tekstu: Dom).

Uslugu dnevnog boravka korisnicima neposredno pružaju stručni radnici i stručni saradnici u skladu sa propisima.

Aktivnosti usluge dnevnog boravka sprovode se po individualnom planu i stepenu podrške za svakog korisnika, uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti korisnika i strogu zabranu bilo kog vida diskriminacije.

Usluga dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom obezbeđuje se svakog radnog dana u toku cele kalendarske godine.

Član 17

Zahtev za korišćenje usluge dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom podnosi roditelj/staratelj Centru, uz dostavljanje sledeće dokumentacije:

- izvod iz matične knjige rođenih

- uverenje o državljanstvu

- nalaz i mišljenje Interresorne komisije, odnosno rešenje o kategorizaciji za odrasla lica.

Potrebu i celishodnost korišćenja usluge dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom Centar utvrđuje na osnovu dostavljene dokumentacije, procene stručnog radnika Centra i plana usluge.

Član 18

Po pribavljanju stručne procene i plana usluge, Centar donosi rešenje o ostvarivanju prava na korišćenje usluge dnevnog boravka, koje sadrži: lične podatke korisnika, podatke o usluzi i pružaocu usluge i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.

Član 19

Pružalac usluge sa roditeljem/staraocem korisnika usluge zaključuje ugovor o korišćenju usluge kojim se definišu međusobna prava i obaveze.

Realizacija usluge započinje najkasnije u roku od sedam dana od dana zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, osim u slučaju popunjenosti kapaciteta pružaoca usluge, kada pružalac usluge evidentira i upisuje potencijalnog korisnika na listu čekanja.

Pružalac usluge ima obavezu da nakon zaključivanja ugovora sa korisnikom, Centru dostavi primerak ugovora i obaveštenje o započinjanju realizacije usluge.

Pružalac usluge svojim aktom bliže definiše procedure i aktivnosti koje se realizuju u dnevnom boravku.

Član 20

Korisnici dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom imaju pravo na potpuno regresiranje troškova boravka, odnosno na besplatan boravak.

v.) Klubovi za odrasla i starija lica

Član 21

Usluga klubova za odrasla i starija lica obuhvata niz aktivnosti kojima se korisniku obezbeđuju: uslovi za održavanje lične higijene (pranje i peglanje veša, kupanje i slično), socijalna integracija i rehabilitacija, razvijanje solidarnosti i samopomoći, organizovanje kulturno-zabavnih, rekreativnih i drugih aktivnosti koje imaju za cilj unapređenje kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini.

Usluga klubova za odrasla i starija lica obezbeđuje se 12 sati svakog dana u mesecu, osim nedelje, državnog i drugog praznika.

Član 22

Korisnici usluge klubova za odrasla i starija lica mogu biti odrasla i starija socijalno ugrožena lica, iznemogla i hronično obolela lica, invalidna lica i penzioneri, kojima porodična podrška nije dovoljna ili nije raspoloživa, odnosno žive sama i nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu podršku i pomoć, kao i druga odrasla i starija lica po stručnoj proceni Centra.

Član 23

Uslugu klubova za odrasla i starija lica pruža Gerontološki centar putem Službe klubova za stara i odrasla lica i pomoć u kući u tri objekta u Gradu, na sledećim adresama: u ulici Karađorđeva broj 20, u ulici Josifa Marinkovića 25 i u ulici Maksima Gorkog broj 145.

Pružalac usluge iz stava 1. ovog člana svojim aktom bliže definiše procedure i aktivnosti koje se realizuju u klubovima za odrasla i starija lica.

Član 24

Na postupak ostvarivanja prava na korišćenje usluge klubova za odrasla i starija lica, utvrđivanje obaveze plaćanja troškova usluge i prestanak prava korišćenja usluge shodno se primenjuju odredbe članova od 7. do 13. ovog pravilnika.

g.) Lični pratilac deteta

Član 24a

Usluga ličnog pratioca deteta obezbeđuje se detetu sa invaliditetom, odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba svakodnevnog života, pod uslovom da je uključeno u vaspitno obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole, a prema mišljenju Interresorne komisije grada Pančeva.

Usluga ličnog pratioca deteta obezbeđuje se u trajanju do 40 časova tokom radne nedelje, u skladu sa procenjenim potrebama deteta, odnosno stepenom podrške i porodičnim statusom deteta.

Član 24b

Aktivnosti ličnog pratioca deteta planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta radi njegovog uključivanja u redovno školovanje, aktivnosti u zajednici i uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti što uključuje:

- pomoć kod kuće u oblačenju, održavanju lične higijene (umivanje, češljanje, pranje zuba), pri hranjenju (priprema i serviranje lakših obroka, hranjenje ili pomoć u korišćenju pribora i sl.), pripremu knjiga za školu ili opreme za vrtić i drugo i

- pomoć u zajednici : pomoć u korišćenju gradskog prevoza, pomoć u kretanju (orijentacija u prostoru -ukoliko je dete sa oštećenjem vida, guranje kolica ili pomoć u korišćenju drugih pomagala), odlazak na mesta za provođenje slobodnog vremena, odlazak na igrališta (podrška u igri, podrška i posredovanje u komunikaciji i sl.), uključujući kulturne ili sportske aktivnosti i druge vrste servisa.

Član 24v

Uslugu neposredno pruža lični pratilac deteta kroz aktivnosti koje se planiraju i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta.

Pružalac usluge ličnog pratioca deteta mora da ima status ovlašćenog pružaoca usluge, odnosno mora biti organizacija socijalne zaštite ili drugo pravno lice licencirano za pružanje ove usluge.

Usluga se obezbeđuje u skladu sa zakonom i to putem javne nabavke, u obimu utvrđenim ugovorom o sprovedenoj javnoj nabavci, odnosno u skladu sa ugovorom koji zaključuje Grad sa pružaocem usluge.

Član 24g

Zahtev za korišćenje usluge ličnog pratioca deteta podnosi roditelj/staratelj Centru, uz dostavljanje sledeće dokumentacije:

- izvod iz matične knjige rođenih

- uverenje o državljanstvu

- nalaz i mišljenje Interresorne komisije grada Pančeva, odnosno rešenje o kategorizaciji za odrasla lica.

Potrebu i celishodnost korišćenja usluge ličnog pratioca deteta Centar utvrđuje na osnovu dostavljene dokumentacije, procene stručnog radnika Centra i plana usluge.

Po pribavljanju stručne procene i plana usluge, Centar donosi rešenje o ostvarivanju prava na korišćenje usluge ličnog pratioca deteta, koje sadrži: lične podatke korisnika, podatke o usluzi i pružaocu usluge i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.

2. Usluge podrške za samostalan život

a.) Stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu

Član 25

Uslugom stanovanja uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu obezbeđuje se korisniku, u ograničenom vremenskom trajanju odgovarajući smeštaj, stručna pomoć i podrška u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje, u cilju njihovog što potpunijeg uključivanja u zajednicu.

Korisnici usluge stanovanje uz podršku su mladi sa teritorije Grada, odnosno lica uzrasta od 15 do 26 godina, koja napuštaju dom za smeštaj (ustanovu socijalne zaštite) ili hraniteljsku porodicu, a ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu, niti su u mogućnosti da bez stručne podrške započnu samostalan život.

Izuzetno, ovu uslugu mogu koristiti i mladi sa teritorije druge opštine/grada ukoliko nisu popunjeni stambeni kapaciteti Grada i pod uslovom da nadležna opština/grad prihvata da snosi troškove smeštaja.

Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se korisnicima najduže dve godine.

Član 26

Za ostvarivanje usluge stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu Grad obezbeđuje stanove u skladu sa mogućnostima.

Stanovi iz stava 1. ovog člana su u javnoj svojini Grada, a pravo korišćenja i upravljanja ima Centar.

Sredstva za tekuće održavanje stanova i sredstva za troškove stanovanja uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu, a imaju prebivalište na teritoriji Grada, obezbeđuju se u budžetu Grada.

Sredstva za troškove stanovanja uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu, a imaju prebivalište na teritoriji druge opštine /grada obezbeđuju se u budžetu nadležne opštine/grada.

Cenu usluge stanovanja uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu, sa prebivalištem na teritoriji druge opštine /grada, utvrđuje gradonačelnik Grada, po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog veća Grada, a na predlog pružaoca usluge.

Član 27

Za ostvarivanje prava na korišćenje usluge stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu Centar pokreće postupak po službenoj dužnosti.

Kod utvrđivanja potrebe i celishodnosti za obezbeđivanje usluge iz stava 1. ovog člana Centar pribavlja i stručnu procenu nadležne ustanove socijalne zaštite u kojoj je korisnik bio na smeštaju, odnosno stručnu procenu voditelja slučaja mesno nadležnog centra za socijalni rad o stepenu podrške i planu usluge za svakog korisnika, a za korisnika usluga sa teritorije druge opštine/ grada i saglasnost nadležne opštine/grada o prihvatanju obaveze plaćanja troškova usluge.

Po pribavljanju stručne procene i plana usluge, Centar donosi rešenje o ostvarivanju prava na korišćenje usluge iz stava 1. ovog člana, koje sadrži: lične podatke korisnika, podatke o usluzi, o pružaocu stručne podrške i pomoći u realizaciji usluge i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.

Član 28

U realizaciji usluge stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu stručnu podršku i pomoć korisniku u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje i njegovo što potpunije uključivanja u zajednicu, pruža Dom za decu i omladinu bez roditeljskog staranja "Spomenak" Pančevo (u daljem tekstu: Spomenak).

Spomenak sa korisnikom usluge zaključuje ugovor, kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.

Spomenak vrši i nadzor nad korišćenjem stanova.

Ako se u vršenju nadzora iz prethodnog stava utvrdi da se stan ne koristi namenski, da se oštećuje ili ne održava u urednom stanju ili da se ometaju drugi korisnici stana, usluga privremenog stanovanja može prestati i pre isteka roka na koji je ugovorom-rešenjem određeno.

b.) Stanovanje uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama, kao prevencija institucionalizacije

Član 29

Usluga stanovanja uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama, kao prevencija institucionalizacije je dugotrajno dostupna usluga, čija je svrha podizanje stepena samostalnosti za život, ovladavanje životnim veštinama, uključivanje korisnika u zajednicu kao i prevencija institucionalizacije osoba sa intelektualnim teškoćama.

Ovom uslugom korisnicima se obezbeđuje odgovarajući vaninstitucionalni, kontinuirani, 24 časovni smeštaj, stručna pomoć i podrška u cilju njihovog što potpunijeg uključivanja u zajednicu.

Korisnici usluge su osobe sa intelektualnim teškoćama starije od 18 godina iz primarnih roditeljskih porodica, koje su prošle pripreme za stanovanje uz podršku.

Član 30

U okviru ove usluge sprovode se aktivnosti u skladu sa izvršenom procenom individualnih potreba i utvrđenim stepenom podrške za svakog korisnika, odnosno korisničke grupe:

- obezbeđivanje bezbednog okruženja i nadzor bezbednosti korisnika,

- stručna pomoć i podrška u zadovoljavanju svakodnevnih potreba: nabavka namirnica i priprema obroka, održavanje lične higijene i higijene stanovanja, vođenje domaćinstva, poznavanje i korišćenje resursa zajednice, obezbeđivanje raznovrsnih socijalnih, obrazovnih, zdravstvenih, kulturno zabavnih, sportskih i rekreativnih usluga,

- aktivnosti usmerene ka očuvanju i razvijanju potencijala korisnika, odnosno priprema korisnika za održiv nenavistan život i

- aktivnosti usmerene na podršku pri školovanju i zapošljavanju korisnika.

Član 31

Pružalac usluge stanovanja uz podršku za mlade i odrasle osoba sa intelektualnim teškoćama je organizacija- pravno lice licencirano za pružanje ove usluge, koje u skladu sa zakonom i drugim propisima, a naročito u skladu sa licencom raspolaže odgovarajućim stambenim prostorom, opremom i stručnim kadrom obučenim za pružanje ove usluge.

Uslugu stanovanja uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama Grad obezbeđuje u skladu sa zakonom i to putem javne nabavke ili putem javnog poziva - konkursa.

Finansiranje usluge iz stava 2. ovog člana vrši se od korisnika i iz budžeta Grada.

Finansiranje iz budžeta Grada vrši se u obimu utvrđenim ugovorom o sprovedenoj javnoj nabavci, odnosno u skladu sa ugovorom koji zaključuje Grad sa pružaocem usluge po sprovedenom konkursu.

3. Usluge smeštaja

a.) Urgentni porodični smeštaj

Član 32

Urgentni porodični smeštaj obezbeđuje se detetu koje se nađe u stanju potrebe hitnog zbrinjavanja, a nije starije od 7 godina.

Izuzetno, urgentni porodični smeštaj obezbeđuje se i detetu starijem od 7 godina ukoliko Centar, u konkretnom slučaju, utvrdi da je to adekvatniji oblik zaštite od privremenog smeštaja u prihvatilištu.

Urgentni porodični smeštaj iz stava 1. i 2. ovog člana traje dok se ne steknu uslovi za trajnije zbrinjavanje deteta, a najduže šest meseci.

Uslugu urgentnog porodičnog smeštaja pruža urgentna hraniteljska porodica.

Pod urgentnom hraniteljskom porodicom podrazumeva se porodica koja je posebno obučena za pružanje usluge iz stava 1. i 2. ovog člana.

Član 33

Za ostvarivanje prava na korišćenje usluge urgentni porodični smeštaj Centar pokreće postupak po službenoj dužnosti.

Kod utvrđivanja potrebe i celishodnosti za obezbeđivanje usluge iz stava 1. ovog člana Centar postupa u skladu sa propisima kojima se reguliše hraniteljstvo.

Dete koje se smešta u urgentnu hraniteljsku porodicu ima pravo na jednokratnu novčanu pomoć radi zadovoljavanja njegovih hitnih potreba prilikom smeštaja.

Visinu jednokratne novčane pomoći iz stava 3. ovog člana utvrđuje Centar, na osnovu stručne procene, a u skladu sa urgentnim potrebama deteta.

Urgentna hraniteljska porodica ima pravo na novčanu naknadu na ime troškova smeštaja deteta.

Visinu novčane naknade iz stava 5. ovog člana utvrđuje Centar, shodno rešenju o cenama usluga porodičnog smeštaja za decu koje donosi nadležni ministar.

Međusobni odnosi, prava i obaveze Centra i urgentne hraniteljske porodice regulišu se posebnim ugovorom.

b.) Privremeni smeštaj u prihvatilištu

b1.) Prihvatilište za žene i decu žrtve porodičnog nasilja - Sigurna kuća

Član 34

Usluga smeštaja u prihvatilištu za žene i decu žrtve porodičnog nasilja (u daljem tekstu: Sigurna kuća), obuhvata obezbeđivanje smeštaja u odgovarajućem vremenskom roku, ishranu, primenu zdravstveno-higijenskih mera, savetodavno-terapijski rad i psihosocijalnu podršku žrtvama porodičnog nasilja, kao i zadovoljavanje drugih potreba ovih lica.

Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se ženama sa decom žrtvama porodičnog nasilja, kao usluga koju pruža Centar putem Službe prihvatilišta za žene i decu žrtve porodičnog nasilja - Sigurna kuća.

Usluga smeštaja u Sigurnoj kući traje do šest meseci, a izuzetno u opravdanim slučajevima do godinu dana, na osnovu procene i ponovnog individualnog plana stručnog radnika prihvatilišta, uz saglasnost voditelja slučaja nadležnog centra za socijalni rad.

Član 35

Smeštaj korisnika u Sigurnu kuću vrši Centar po službenoj dužnosti:

na osnovu ličnog zahteva žrtve porodičnog nasilja, samoinicijativnim dolaskom žrtve nasilja u Sigurnu kuću ili dovođenjem od strane policijskih službenika.

Centar donosi rešenje o pravu na korišćenje usluge u Sigurnoj kući, koje sadrži pored ličnih podataka korisnika, podatke o usluzi, odnosno planu usluge i stepenu podrške, izvoru plaćanja usluge i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.

Kada se smeštaj u Sigurnoj kući realizuje kao mera neodložne intervencije, rešenje se donosi u najkraćem roku.

Za žrtve fizičkog nasilja, ukoliko imaju povrede, stručni radnik Centra odmah organizuje zdravstveno zbrinjavanje, odnosno organizuje neophodnu lekarsku pomoć u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, uz asistenciju policijskog službenika.

U svim drugim situacijama, lekarski pregled obezbeđuje stručni radnik Sigurne kuće odmah po prijemu.

Član 36

Žrtve nasilja imaju pravo na jednokratnu novčanu pomoć radi zadovoljavanja svojih hitnih potreba.

Visinu jednokratne novčane pomoći iz stava 1. ovog člana utvrđuje Centar, na osnovu stručne procene, a u skladu sa potrebama žrtava porodičnog nasilja i u skladu sa zakonom.

Žrtvama porodičnog nasilja, pored odgovarajućeg smeštaja i ishrane, stručni radnici Sigurne kuće obezbeđuju i savetodavno-terapijski rad i psihosocijalnu podršku.

Član 37

Sredstva za troškove usluge smeštaja u Sigurnoj kući i sredstva za jednokratne novčane pomoći žrtvama nasilja korisnika usluge sa teritorije grada Pančeva obezbeđuju se u budžetu Grada.

Sredstva za troškove usluge smeštaja u Sigurnoj kući i sredstva za jednokratne novčane pomoći žrtvama nasilja, korisnika usluge sa teritorije druge opštine/grada obezbeđuju se u budžetu nadležne opštine/grada.

Cenu usluga smeštaja u Sigurnoj kući za korisnike usluge iz stava 2. ovog člana utvrđuje gradonačelnik grada po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog veća Grada, a na predlog Centra.

b2.) Prihvatilište za decu i mlade

Član 38

Usluga smeštaja u prihvatilištu za decu i mlade obuhvata privremeno zbrinjavanje dece starosti od 7 do 18 godina i mladih od 18 do 26 godina i to: zlostavljane i zanemarivane dece i mladih, napuštene od roditelja, nađene u skitnji i prosjačenju, žrtve trgovine ljudima i druge dece i mladih kojima je hitno potrebno privremeno zbrinjavanje, do obezbeđivanja adekvatnog oblika zaštite.

Ova usluga obuhvata obezbeđivanje ishrane, primenu zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje njihovog identiteta i prebivališta, sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju, vaspitanje i obrazovanje, zadovoljavanje kulturno-zabavnih i drugih potreba, dok se za njih ne utvrdi odgovarajući plan usluga.

Prihvat i smeštaj dece i mladih iz stava 1. ovog člana može da traje najduže šest meseci, a izuzetno po proceni uputnog centra za socijalni rad duže od šest meseci.

Usluge privremenog smeštaja u prihvatilištu za decu i mlade pruža Spomenak tokom 24 sata, svih dana u godini.

Član 39

Postupak za korišćenje usluge smeštaja u prihvatilištu za decu i mlade pokreće Centar po službenoj dužnosti.

Centar donosi rešenje o pravu na korišćenje usluge iz stava 1., ovog člana, koje sadrži pored ličnih podataka korisnika, podatke o usluzi i pružaocu usluge, planu usluge i stepenu podrške, izvoru plaćanja usluge i druge podatke od značaja za korišćenje usluge.

Prijem u prihvatilištu za decu i mlade vrši se tokom cele kalendarske godine, svakog dana od 0 do 24 časa za korisnike kojima je neophodan urgentni smeštaj.

Član 40

Sredstva za troškove usluge smeštaja u prihvatilištu za decu i mlade, korisnika usluge sa teritorije grada Pančeva obezbeđuju se u budžetu Grada.

Sredstva za troškove usluge smeštaja iz stava 1. ovog člana za korisnika usluge sa teritorije druge opštine/grada obezbeđuju se u budžetu nadležne opštine/grada.

Cenu usluga smeštaja za korisnike usluge iz stava 2. ovog člana utvrđuje gradonačelnik grada po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog veća Grada, a na predlog Spomenka.

b3.) Privremeni smeštaj u prihvatilištu za odrasla i starija lica

Član 41

Usluga smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica obuhvata privremeno zbrinjavanje starijih i odraslih lica koja se nađu u skitnji i prosjačenju i drugim slučajevima kada im je neophodno organizovano zbrinjavanje, obezbeđivanje ishrane, zdravstvene zaštite, kulturno-zabavnih i drugih potreba dok se za njih ne utvrdi odgovarajući plan usluga.

Usluga smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica dostupna je 24 sata svih dana u godini.

Prihvat i smeštaj za odrasla i starija lica iz stava 1. ovog člana može da traje najduže šest meseci, a izuzetno u opravdanim slučajevima duže od šest meseci, na osnovu procene i ponovnog individualnog plana stručnog radnika prihvatilišta, uz saglasnost voditelja slučaja nadležnog centra za socijalni rad.

Pružalac usluge privremenog smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica može biti organizacija - pravno lice, licencirano za pružanje ove usluge.

Usluga se obezbeđuje u skladu sa zakonom i to putem javne nabavke ili putem javnog poziva - konkursa.

Član 42

Na postupak ostvarivanja prava na korišćenje usluge smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica shodno se primenjuju odredbe člana 39. ovog pravilnika.

v.) Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

Član 43

Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je usluga socijalne zaštite koja se obezbeđuje u namenskim stambenim objektima u javnoj svojini Grada, kojima upravlja Centar, radi smeštaja socijalno i zdravstveno ugroženih i stambeno neobezbeđenih lica.

Korisnici usluge iz stava 1. ovog člana su:

• socijalno ugrožena lica i porodice koje zbog fizičkih ili mentalnih bolesti, hronične bolesti ili invaliditeta člana porodice ne mogu da obezbede uslove za život,

• jednoroditeljske porodice sa decom mlađom od 18 godina ili studentima mlađim od 26 godina i

• starija lica (samci ili parovi), sposobna da žive samostalno, uz povremenu podršku.

Pojedincu ili porodici korisnicima usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima obezbeđuje se:

• stanovanje u stanovima namenjenim za ovaj oblik zaštite i

• posebna podrška i odgovarajući oblici pomoći u samostalnom življenju koji se realizuju kroz aktivnosti domaćina objekta.

Korisnici usluge socijalnog stanovanje u zaštićenim uslovima ne mogu steći pravo svojine na stanovima koje koriste.

Član 44

Objekti za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima imaju domaćina, koga određuje Centar.

Domaćin je radno sposobno lice koje je istovremeno i korisnik usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima.

Domaćin se stara o objektu, poštovanju kućnog reda, održavanju zajedničkih prostorija, očuvanju imovine u objektu i pruža podršku korisnicima usluge u vezi sa pravima i obavezama u vezi sa stanovanjem. Rad domaćina kontroliše Centar.

Domaćin ostvaruje pravo na naknadu za rad za obavljanje navedenih poslova.

Član 45

Postupak za korišćenje usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima pokreće Centar putem javnog poziva za upražnjene kapacitete, odnosno upražnjene stanove.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli Centra i sadrži informaciju o strukturi upražnjenih kapaciteta (stanova), grupi potencijalnih korisnika i potrebnoj dokumentaciji kojom potencijalni korisnici dokazuju svoj status.

Javni poziv za podnošenje potrebne dokumentacije potencijalnih korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima za upražnjene kapacitete, odnosno upražnjene stanove otvoren je 15 dana od dana objavljivanja.

Član 46

Direktor Centra svojim rešenjem imenuje tročlanu komisiju za odabir korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima iz redova zaposlenih u Centru.

Komisija iz stava 1. ovog člana odlučuje prema kriterijumima utvrđenim Odlukom o raspolaganju stanovima grada Pančeva.

Komisija iz stava 1. ovog člana objavljuje preliminarnu listu potencijalnih korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima na koju učesnici javnog poziva imaju pravo prigovora u roku od 8 dana od dana objavljivanja preliminarne liste na oglasnoj tabli Centra.

O prigovoru na preliminarnu listu odlučuje direktor Centra rešenjem, protiv kog učesnici javnog poziva mogu izjaviti žalbu u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja. O žalbi izjavljenoj protiv rešenja direktora odlučuje Gradsko veće grada Pančeva, nakon čega Komisija utvrđuje konačnu listu. Odluka Gradskog veća je konačna.

Konačna lista korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima objavljuje se na oglasnoj tabli Centra.

Član 47

Za učešće na javnom pozivu iz člana 45. stav 1. ovog pravilnika potencijalni korisnici podnose sledeću dokumentaciju:

• izjava o članovima domaćinstva data pred nadležnim organom Gradske uprave grada Pančeva ili u sudu

• fotokopije ličnih karata za sve članove domaćinstva starije od 16 godina

• fotokopije izvoda iz matične knjige rođenih za članove domaćinstva mlađe od 16 godina

• uverenje o prebivalištu PU Pančevo za podnosioca zahteva i sve članove domaćinstva kojim se dokazuje da više od godinu dana borave na teritoriji Grada

• potvrde o redovnom školovanju za svu decu

• fotokopija presude o poveravanju dece ukoliko supružnici ne žive zajedno

• fotokopija izvoda iz matične knjige umrlih za jednoroditeljsku porodicu, ukoliko je jedan od roditelja preminuo

• fotokopija rešenja Centra da porodica ostvaruje pravo na novčanu socijalnu pomoć

• fotokopija rešenja o invalidnosti, telesnom oštećenju člana porodice, odnosno fotokopija rešenja za dodatak za pomoć i negu drugog lica

• fotokopija nalaza i mišljenja Interresorne komisije za decu sa smetnjama u razvoju ili fotokopija rešenja o kategorizaciji lica sa smetnjama u razvoju, za odrasle osobe

• nalazi lekara specijaliste o bolesti za obolele članove porodice

Dokazi o prihodima i primanjima:

• uverenje o nezaposlenosti za sve nezaposlene članove domaćinstva iz NSZ - Filijala Pančevo starije od 15 godina

• rešenje o priznatoj naknadi za vreme nezaposlenosti za sve nezaposlene članove domaćinstva iz NSZ - Filijala Pančevo

• potvrda poslodavca o visini primanja u prethodna tri meseca koji prethode mesecu podnošenja zahteva

• uverenje Republičkog fonda za PIO - Filijala Pančevo o isplaćenim penzijama u prethodna tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva

• uverenje o poreskom zaduženju na imovinu iz Sekretarijata za poresku upravu grada Pančeva

• uverenje iz RGZ - Služba za katastar nepokretnosti podnosioca zahteva

• uverenje o porezu na prihod od delatnosti iz Uprave prihoda.

Član 48

Po utvrđivanju i objavljivanju konačne rang liste Centar zaključuje ugovor sa licima sa konačne rang liste kao korisnicima usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.

Član 49

Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, imaju obavezu plaćanja troškova komunalnih usluga za stambeni prostor koji koriste za stanovanje (troškovi utrošene električne energije, vode, grejanja i drugih komunalnih usluga).

Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima u zavisnosti od ukupnih prihoda domaćinstva mogu biti delimično ili potpuno oslobođeni plaćanja troškova iz stava 1. ovog člana.

Visinu učešća korisnika u plaćanju troškova stanovanja iz stava 1. ovog člana i visinu naknade za rad domaćina utvrđuje Centar rešenjem.

Korisnici čiji je ukupan prihod domaćinstva ispod iznosa osnovne novčane socijalne pomoći za pojedinca uvećan za 50% za datu porodicu, ne učestvuju u plaćanju troškova iz stava 1. ovog člana.

Korisnici čiji je ukupan prihod domaćinstva iznad iznosa utvrđenog u prethodnom stavu, a nije veći od dvostrukog iznosa osnovne novčane socijalne pomoći za datu porodicu učestvuju u plaćanju troškova iz stava 1. ovog člana sa 50%.

Korisnici čiji je ukupan prihod domaćinstva iznad dvostrukog iznosa osnovne novčane socijalne pomoći za datu porodicu učestvuju u plaćanju troškova sa 100%.

Usklađivanje učešća korisnika u plaćanju tekućih troškova komunalnih usluga vrši Centar dva puta godišnje, u skladu sa rešenjem nadležnog ministra kojim se utvrđuje nominalni iznos novčane socijalne pomoći.

Naknada za rad domaćina utvrđuje se u neto iznosu u visini četvorostrukog iznosa osnovne novčane socijalne pomoći za pojedinca.

Član 50

Sredstva za tekuće i investiciono održavanje objekata socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, sredstva za delimično ili potpuno oslobađanje u plaćanju troškova komunalnih usluga korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, kao i sredstva za naknadu za rad domaćina u ovim objektima obezbeđuju se u budžetu Grada.

Član 51

Korišćenje usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima prestaje iz sledećih razloga:

• nepoštovanja ugovornih obaveza (neizmirivanje obaveza plaćanja troškova komunalnih usluga duže od tri meseca u kontinuitetu, ili četiri meseca u toku godine, nenamensko korišćenje stambenog prostora i opreme- nameštaja, narušavanje kućnog reda i uznemiravanje drugih stanara)

• rešavanja stambenog pitanja na drugi način

• promene u porodičnom, radno pravnom i imovinsko pravnom statusu korisnika koja je od uticaja na utvrđeno prava na korišćenje usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima.

• smrti korisnika.

III BLIŽI USLOVI, POSTUPAK I NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA NA MATERIJALNU PODRŠKU

Član 52

Pravo na materijalnu podršku za koje se utvrđuju bliži uslovi, postupak i način ostvarivanja su:

1. Jednokratna pomoć

2. Oprema i troškovi prevoza korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

3. Troškovi sahrane

4. Narodna kuhinja.

Grad može obezbediti i druge oblike materijalne podrške u skladu sa zakonom i Odlukom.

1. Jednokratna pomoć

Član 53

Jednokratna pomoć je pomoć koja se obezbeđuje pojedincu ili porodici koja se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe.

Jednokratna pomoć obezbeđuje se korisniku kao:

- jednokratna novčana pomoć

- uvećana novčana pomoć

- novčana pomoć za školski pribor deci i učenicima iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći.

Član 54

Postupak za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć pokreće Centar po zahtevu korisnika ili po službenoj dužnosti.

Uz zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć korisnik podnosi sledeću dokumentaciju:

• izjavu o članovima domaćinstva

• fotokopiju lične karte za sve članove domaćinstva starije od 16 godina

• fotokopiju izvoda iz matične knjige rođenih za sve članove domaćinstva mlađe od 16 godina

• fotokopija rešenja o poveravanju dece ukoliko supružnici ne žive zajedno

• lekarska dokumentacija

• uverenje o nezaposlenosti za sve nezaposlene članove domaćinstva iz NSZ - Filijala Pančevo

• rešenje o isplati redovne novčane naknade nezaposlenim licima za sve nezaposlene članove domaćinstva iz NSZ - Filijala Pančevo

• potvrda poslodavca o visini primanja za tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva

• uverenje Republičkog fonda za PIO - Filijala Pančevo o isplaćenim penzijama za tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva

• uverenje o poreskom zaduženju na imovinu iz Sekretarijata za poresku upravu grada Pančeva

• uverenje iz RGZ - Služba za katastar nepokretnosti podnosioca zahteva

• uverenje o porezu na prihod od delatnosti iz Uprave prihoda i druga dokumentacija po proceni Centra.

Navedena dokumentacija ne može biti starija od šest meseci, osim uverenja o poreskom zaduženju na imovinu koje može biti staro godinu dana.

Ukoliko je podnosilac zahteva već u sistemu socijalne zaštite i o tome postoje dokazi u Centru, za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć koristiće se validna dokumentacija, a po proceni stručnog radnika Centra podnosilac zahteva dostavlja noviju dokumentaciju, naročito u slučaju kada se zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć odnosi na troškove lečenja, dijagnostike i nabavku medicinskih pomagala koji ne spadaju u obavezno zdravstveno osiguranje.

Član 55

Visinu jednokratne novčane pomoći utvrđuje Centar rešenjem u zavisnosti od potreba i stanja pojedinca ili porodice, nakon pribavljanja dokaza i stvarnog utvrđivanja činjenica, a u skladu sa nalazom i mišljenjem stručnog radnika.

Nalaz i mišljenje stručnog radnika se sačinjava na osnovu izjave podnosioca zahteva, na osnovu uvida u podnetu dokumentaciju, a izuzetno u nedostatku dokaza i na osnovu terenske posete. Nalaz sadrži utvrđeno činjenično stanje, a mišljenje stručnog radnika mora biti obrazloženo. Stručni radnik daje predlog mera za konkretni slučaj podnosioca zahteva, ali preduzima i druge aktivnosti i predlaže i druge mere iz nadležnosti Centra u zavisnosti od stanja i procene potrebe pojedinca i porodice.

Visina jednokratne novčane pomoći ne može biti veća od prosečne neto zarade po zaposlenom ostvarene u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Pojedinac ili porodica može koristiti pravo na jednokratnu novčanu pomoć i više puta u toku kalendarske godine, s tim da ukupna sredstva ostvarena po osnovu ovog prava ne prelaze iznos iz stava 3. ovog člana.

Sredstva za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć obezbeđuju se u budžetu Grada, a isplatu pomoći korisniku vrši Centar putem blagajne.

Član 56

Uvećana novčana pomoć se obezbeđuje pojedincu i porodici koja se nađe u stanju trenutne i izuzetno teške situacije i stambene ugroženosti, koju ne može samostalno da prevaziđe, izazvane požarom, poplavom ili drugom nepogodom u kojoj je potpuno ili znatno oštećen/uništen stambeni objekat koji koriste; teškim oboljenjem ili invalidnošću jednog ili više članova porodice i drugim situacijama prema proceni Centra za socijalni rad.

Zahtev za ostvarivanje prava iz stava 1. ovog člana pojedinac ili porodica podnosi lično nadležnom sekretarijatu Gradske uprave Grada za poslove socijalne zaštite ili podnosi Centar po službenoj dužnosti u ime pojedinca i porodice. Uz zahtev podnosilac obavezno dostavlja i adekvatnu dokumentaciju shodno situaciji koja je uzrokovala ugroženost.

Visinu uvećane novčane pomoći utvrđuje gradonačelnik Grada posebnim aktom u zavisnosti od potreba i stanja pojedinca, odnosno porodice, prema proceni stručnog tima Centra u svakom pojedinačnom slučaju, u iznosu koji ne može biti veći od tri prosečne zarade po zaposlenom ostvarene u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Član 57

Novčana pomoć za školski pribor deci i učenicima iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći obezbeđuje se na početku školske godine deci koja pohađaju obavezni pripremni predškolski program i redovnim učenicima koji pohađaju osnovne i srednje škole a potiču iz porodica korisnika prava na novčanu socijalnu pomoć.

Za ostvarivanje prava na novčanu pomoć za školski pribor deci i učenicima iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći korisnici ne podnose zahtev, već se pravo utvrđuje na osnovu evidencije Centra o ostvarenom pravu na novčanu socijalnu pomoć.

Visinu novčane pomoći iz stava 1. ovog člana utvrđuje gradonačelnik Grada posebnim aktom u skladu sa planiranim sredstvima u budžetu Grada i prema evidenciji Centra o broju dece odnosno učenika iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći.

2. Oprema i troškovi prevoza korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

Član 58

Licu koje se upućuje na korišćenje usluge domskog ili porodičnog smeštaja, a koje nema sredstva da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza obezbeđuje se jednokratna novčana pomoć, u skladu sa Zakonom i prema proceni Centra.

Postupak za priznavanje prava iz stava 1. ovog člana pokreće Centar po službenoj dužnosti. Stručni radnik Centra sačinjava nalaz koji sadrži obrazloženje potrebe za nabavku najnužnije opreme i stvarnih troškova prevoza do ustanove socijalne zaštite ili druge porodice, spisak najnužnijih stvari i predlog potrebnih finansijskih sredstava.

Oprema za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu obuhvata najnužniju odeću, obuću i troškove prevoza.

Visina sredstava za ostvarivanje prava na opremu i troškove prevoza korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu može se priznati u iznosu stvarnih troškova, a najviše do prosečne neto zarade po zaposlenom ostvarene u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

3. Troškovi sahrane

Član 59

Sredstva na ime nužnih troškova sahrane obezbeđuju se u budžetu Grada u slučaju smrti:

• lica koja su koristila pravo na novčanu socijalnu pomoć po propisima o socijalnoj zaštiti,

• lica koja su bila na smeštaju u ustanovi socijalne zaštite ili u drugoj porodici, a koja nemaju imovine niti srodnike koji su u mogućnosti i obavezi da snose ove troškove,

• lica bez ličnog identiteta ili bez prebivališta, a koja su se u trenutku smrti zatekla na teritoriji Grada,

• lica koja nemaju srodnike koji po zakonu imaju obavezu izdržavanja i

• lica koja imaju srodnike koji po zakonu imaju obavezu izdržavanja za koje je Centar utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove.

Postupak za ostvarivanje prava na troškove sahrane se pokreće po službenoj dužnosti, po zahtevu srodnika ili drugog lica koje sprovodi sahranu.

Ako se postupak pokreće po službenoj dužnosti Centar upućuje garantno pismo za sprovođenje postupka sahranjivanja nadležnom javnom komunalnom preduzeću za sahranjivanje.

Član 60

Naknada troškova sahrane uz priložene dokaze o nužnim troškovima može se priznati fizičkom licu koje ih je snosilo.

Naknada troškova sahrane uz priložene dokaze o nužnim troškovima može se priznati i pravnom licu koje ih je snosilo, a na osnovu saglasnosti Centra.

Srodnici koji su imali zakonsku obavezu izdržavanja pokojnika imaju pravo na naknadu nužnih troškova sahrane samo ukoliko su i sami korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć ili ukoliko Centar na osnovu nalaza stručnog radnika utvrdi da nisu u mogućnosti da snose troškove.

Postupak za priznavanje prava na troškove sahrane za lica - srodnike koji su snosili troškove sahrane pokreće se podnošenjem zahteva Centru uz dostavljanje sledeće dokumentacije:

1) dokazi o troškovima sahrane: izvod iz matične knjige umrlih, fiskalni račun o izvršenoj kupovini pogrebne opreme i račun o plaćenim troškovima sahrane;

2) dokazi o socio-ekonomskom statusu podnosioca zahteva: fotokopija lične karte podnosioca zahteva (i drugog člana porodičnog domaćinstva ukoliko ne živi sam), uverenje o imovnom stanju iz RGZ - Služba za katastar nepokretnosti, potvrde RFZO - Filijala Pančevo o isplaćenim penzijama za tri meseca koji prethode mesecu podnošenja zahteva kao i dokazi o prihodima drugog člana porodičnog domaćinstva u zavisnosti od njegovog radnog statusa, uverenje NSZ - Filijala Pančevo da se nalazi na evidenciji nezaposlenih, uverenje o porezu na imovinu za tekuću godinu Sekretarijata za poresku administraciju, fotokopiju rešenja o invalidnosti i telesnom oštećenju, lekarski nalazi ne stariji od šest meseci za lica sa teškim ili hroničnim oboljenjima i druga dokumentacija po proceni Centra.

Naknada troškova sahrane utvrđuje se u visini nužnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije opreme i izvršenih usluga sahranjivanja prema cenovniku javnog komunalnog preduzeća na čijoj teritoriji je izdata oprema ili izvršeno sahranjivanje.

Troškove sahrane čine nabavka najneophodnije opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom), prevoz pokojnika, sahranjivanje, grobno mesto i taksa za grobno mesto.

4. Narodna kuhinja

Član 61

Narodna kuhinja obuhvata obezbeđivanje besplatnih kuvanih obroka i/ili paketa hrane u Pančevu i naseljenim mestima Grada.

Korisnici Narodne kuhinje su:

- korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć - radno nesposobna lica,

- korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć - porodice sa pet i više članova,

- lica bez prihoda i elementarno rešenog stambenog pitanja ("beskućnici"),

- penzioneri sa ukupnim prihodom domaćinstva (uključujući i katastarski prihod u skladu sa zakonom) do visine dvostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca pod uslovom da nemaju zaključen ugovor o doživotnom izdržavanju i

- lica koja se trenutno nađu u stanju socijalne potrebe po proceni Centra u skladu sa zakonom (korisnici postpenalne zaštite, povratnici iz readmisije, hranioci porodice koji su ostali bez posla i druga lica po proceni Centra u skladu sa zakonom).

Korisnici prava iz stava 2. alineja 5. ovog člana imaju pravo na korišćenje Narodne kuhinje najduže 3 meseca u kontinuitetu.

Centar će licima koja ispunjavaju uslove za korišćenje Narodne kuhinje izdavati rešenja o priznatom pravu na korišćenje usluge Narodne kuhinje, na osnovu koje će se korisnik u Crvenom krstu Pančevo (u daljem tekstu: Crveni krst) identifikovati kao korisnik navedene usluge, dok će Crveni krst tokom trajanja prava na usluge Narodne kuhinje, pratiti realizaciju i ukazivati Centru na eventualne promene od uticaja na priznato pravo. Centar se obavezuje da Crvenom krstu dostavlja podatke o svim izmenama koje se odnose na broj korisnika Narodne kuhinje.

Član 62

Postupak za ostvarivanje prava na Narodnu kuhinju pokreće se po zahtevu podnosioca ili po službenoj dužnosti.

Pravo na Narodnu kuhinju utvrđuje rešenjem Centar, shodno tome kojoj grupi korisnika utvrđenih u članu 61. stav 2. pripada podnosilac zahteva, a na osnovu sledeće dokumentacije:

1) za korisnike iz alineje jedan, dva i tri - rešenja Centra o ostvarenom pravu na novčanu socijalnu pomoć i procene, odnosno nalaza i mišljenja stručnog radnika Centra;

2) za korisnike iz alineje četiri - fotokopije lične karte podnosioca zahteva (i drugog člana porodičnog domaćinstva ukoliko ne živi sam), uverenja o imovnom stanju iz RGZ - Službe za katastar nepokretnosti, potvrde RFZO - Filijale Pančevo o isplaćenim penzijama za tri meseca koji prethode mesecu podnošenja zahteva kao i za druge članove porodičnog domaćinstva;

3) za korisnike iz alineje pet - fotokopije lične karte ili pasoša, uverenja o izdržavanju zatvorske kazne, rešenja o readmisiji, uverenja NSZ - Filijale Pančevo da se nalazi na evidenciji nezaposlenih, kao i za sve nezaposlene članove domaćinstva, rešenja NSZ -Filijale Pančevo o isplati redovne novčane naknade nezaposlenim licima, uverenja o imovnom stanju iz RGZ - Službe za katastar nepokretnosti kao i druge dokumentacija po proceni Centra.

Član 63

Korisnicima Narodne kuhinje u Pančevu i naseljenim mestima Grada obezbeđuje se besplatni kuvani obrok svakog dana u mesecu, osim nedelje, državnog i drugog praznika.

Korisnicima Narodne kuhinje u Pančevu i naseljenim mestima Grada obezbeđuje se besplatni paket hrane po potrebi.

Obezbeđivanje besplatnih kuvanih obroka i/ili besplatnih paketa hrane vrši Crveni krst.

Pojedinačna vrednost kuvanih obroka iz stava 1. ovog člana i pojedinačna vrednost paketa hrane iz stava 2. ovog člana utvrđuje se aktom gradonačelnika Grada.

Član 64

Broj besplatnih kuvanih obroka i/ili besplatnih paketa hrane utvrđuje se na osnovu podataka o broju korisnika Narodne kuhinje koje Centar dostavlja Crvenom krstu, a prema broju odraslih osoba i broju maloletne dece koja žive u porodičnom domaćinstvu:

- jedna odrasla osoba i dete starije od 10 godina dobija po jedan obrok odnosno jedan paket hrane i

- dete mlađe od 10 godine dobija pola obroka odnosno pola paketa hrane.

Odlukom Komisije za socijalna pitanja Crvenog krsta Pančevo utvrđuje se sadržaj, nutritivne vrednosti i kvalitet kuvanog obroka kao i sadržaj paketa hrane.

IV POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 65

Postupak za ostvarivanje prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku iz ovog pravilnika sprovodi Centar na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.

Član 66

Postupak za ostvarivanje prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku iz ovog pravilnika vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i Odluke o socijalnoj zaštiti građana grada Pančeva.

Ako Centar proceni da postoji potreba za pružanjem usluge, odnosno za materijalnu podršku donosi korisniku rešenje o korišćenju usluge, odnosno rešenje o priznavanju prava na materijalnu podršku.

Rešenje iz stava 2. ovog člana sadrži razloge i osnov za utvrđivanje visine naknade, odnosno visine novčane pomoći.

Rešenjem iz stava 2. ovog člana Centar odlučuje i o učešću korisnika u troškovima usluga socijalne zaštite.

Protiv rešenja iz stava 2. ovog člana, može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.

O žalbi iz stava 5. ovog člana odlučuje Gradsko veće grada Pančeva u roku od 30 dana.

Član 67

Preispitivanje prava na korišćenje usluge socijalne zaštite kao i prava na Narodnu kuhinju, Centar vrši u skladu sa propisanim standardima za datu uslugu, na osnovu Odluke i ovog pravilnika.

Član 68

Centar je dužan da vodi evidencije o priznatim pravima na usluge socijalne zaštite i materijalnu podršku i da o tome mesečno izveštava nadležni sekretarijat Gradske uprave.

Pružaoci usluga (ustanove i druga pravna lica) su dužni da jednom mesečno, a najkasnije do 5. u mesecu za prethodni mesec, izveštavaju Centar o korišćenju usluga iz njihove nadležnosti, naročito o početku korišćenja usluga novih korisnika kao i prestanku korišćenja usluga starih korisnika.

Član 69

Sa korisnikom usluga ili njegovim zakonskim zastupnikom pružalac usluga zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u skladu sa podacima sadržanim u rešenju Centra ili drugom aktu nadležnog organa.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 70

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopuni
Pravilnika o bližim uslovima, postupku i načinu ostvarivanja prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku

("Sl. list grada Pančeva", br. 25/2023)

Član 6

Do početka primene ovog Pravilnika obezbeđivanje besplatnih kuvanih obroka vršiće Gerontološki centar u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima, postupku i načinu ostvarivanja prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku ("Službeni list grada Pančeva", broj 5/16, 23/18 i 23/21).

Član 7

Ovaj pravilnik će se objaviti u "Službenom listu grada Pančeva" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja, a primenjivaće se od 01. septembra 2023. godine.