ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ŠAPCA("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 17/2023) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Šapca, vrste zaštite, mere civilne zaštite, dužnost organa grada u zaštiti i spasavanju, obrazovanje štaba za vanredne situacije, imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje dobrovoljnog vatrogasnog društva na teritoriji Grada Šapca, u skladu sa članom 80. stav 3. i 4. Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS", br. 87/2018), formiranje specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje (u daljem tekstu: jedinice civilne zaštite), određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi jedinice lokalne samouprave, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.
Vrsta i minimum sredstava i oprema za sprovođenje lične, uzajamne i kolektivne zaštite utvrđena je Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 3/11 i 37/15).
U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Šapca pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:
1) uzbunjivanje;
2) evakuacija;
3) sklanjanje;
4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;
5) radiološka, hemijska i biološka zaštita;
6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;
7) zaštita i spasavanje iz ruševina;
8) zaštita i spasavanja od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;
9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;
10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;
11) zaštita od EOR;
12) prva i medicinska pomoć;
13) asanacija terena;
14) sprovode i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika od katastrofa.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Šapca
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Šapca su:
1) Skupština grada,
2) Gradonačelnik,
3) Gradsko veće,
4) Gradska uprava,
5) Subjekti od posebnog značajna za zaštitu i spasavanje,
6) građani, udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Šapca, Skupština grada Šapca u skladu sa odredbama Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon) vrši sledeće poslove:
1) donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Šapca i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;
2) planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mara civilne zaštite na teritoriji grada Šapca;
3) obrazuje Štab za vanredne situacije grada Šapca;
4) razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije;
5) razmatra izveštaj gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i drugo.
U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Šapca i odredbi zakona, Gradsko veće grada Šapca vrši sledeće poslove:
1) usvaja Procenu ugroženosti od katastrofa na teritoriji grada Šapca;
2) usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
3) usvaja Plan smanjenja rizika od katastrofa;
4) donosi Odluku o formacijskoj strukturi, opremanju i materijalnoj popunjenosti jedinice civilne zaštite grada Šapca;
5) određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
6) obrazuje komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
7) donosi odluke o saniranju štete nastale od elementarnih nepogoda;
8) prati realizaciju preventivnih mera zaštite;
9) predlaže akta koja donosi Skupština grada Šapca.
Gradonačelnik u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
1) stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
2) obavlja funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Šapca i rukovodi njegovim radom;
3) u saradnji sa nadležnom službom Gradske uprave grada Šapca, predlaže imenovanje ostalih članova Štaba za vanredne situacije grada Šapca;
4) na predlog Štaba za vanredne situacije grada Šapca donosi odluku o proglašenju vanredne situacije u gradu Šapcu, rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;
5) usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je grad Šabac osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
6) predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na usvajanje;
7) naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite;
8) Ostvaruje saradnju sa Okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
9) naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
10) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju angažovanja istih na aktivnostima zaštite i spasavanja;
11) Odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara grada Šapca;
12) odlučuje o uvođenju dežurstva u organima grada i drugim pravim licima u vanrednim situacijama;
13) predlaže Gradskom veću odluku o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
14) stara se o saradnji sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja u vanrednim situacijama;
15) izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednim situacijama;
16) razmatra i odlučuje i o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.
Gradska uprava u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
1) prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje;
2) učestvuje u izradi ili izrađuje u potpunosti Procenu rizika od katastrofa na teritoriji grada Šapca;
3) učestvuje u izradi ili izrađuje u potpunosti Plan smanjenja rizika od katastrofa;
4) učestvuje u izradi ili izrađuje u potpunosti Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
5) formira, oprema i rukovodi Situacionim centrom;
6) učestvuje u pripremama i izvođenju evakuacije stanovništva;
7) učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
8) stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije grada Šapca;
9) vrši poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
10) nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji;
11) učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave;
12) stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
13) organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu:
14) učestvuje u finansiranju opremanja i obučavanja dobrovoljnog vatrogasnog društva na teritoriji Grada Šapca;
15) ostvaruje saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije;
16) obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja.
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Šabac vršiće stručna služba za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća Gradske uprave grada Šapca(u daljem tekstu stručna služba za zaštitu i spasavanje).
Stručna služba za zaštitu i spasavanje vrši sledeće poslove:
1) obavlja stručno administrativne i tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije grada Šapca;
2) nosilac je aktivnosti na prijemu informacija i izradi izveštaja o radu Situacionog centra;
3) nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa grada Šapca;
4) nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;
5) nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
6) nosilac je aktivnosti na izradi Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Šapca;
7) nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite;
8) prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
9) predlaže nabavku i učestvuje u održavanju sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji lokalne samouprave;
10) ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije;
11) izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite;
12) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Štab za vanredne situacije grada Šapca
Štab za vanredne situacije grada Šapca obavlja sledeće poslove:
1) rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;
2) rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;
3) razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje;
4) prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje;
5) naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;
6) stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;
7) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije;
8) naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
9) sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije;
10) angažuje subjekte od posebnog značaja;
11) učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija;
12) izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja nadležnom organu na usvajanje;
13) obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja.
Objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad Šabac i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Šapca, sprovodi Štab za vanredne situacije grada Šapca.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab za vanredne situacije grada Šapca u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere i zadatke:
1) mobilizaciju jedinica civilne zaštite, građana i materijalnih dobara;
2) angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
3) uvođenje dežurstva u pravnim licima;
4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
5) posebne mere i postupke higijensko-profalističkog karaktera;
6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na lokalnim putevima;
7) evakuaciju stanovništva;
8) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
9) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanje usluga (vode, grejanja, snabdevanje električnom energijom, drumski prevoz i dr.);
10) privremenu zabranu pristupa i kretanja u ugroženim područjima;
11) privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
12) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštitu i spasavanju;
13) korisnicima odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih objekata da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
14) preduzima i druge mere.
Radi vršenja zadataka civilne zaštite u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama, privrednim društvima i drugim pravnim licima i organima državne uprave, imenuju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.
Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite imenuje i razrešava:
1) u organu državne uprave - rukovodilac organa državne uprave;
2) u privrednom društvu i drugom pravnom licu - direktor, odnosno drugi nadležni organ određen opštim aktom;
3) u naselju, odnosno delu naselja - Štab za vanredne situacije grada Šapca.
Poverenik, odnosno zamenik poverenika civilne zaštite može biti punoletno lice, koje nije osuđivano na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci, kao i protiv koga se ne vodi krivični postupak za krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.
Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici su dužni da se odazovu na poziv Štaba za vanredne situacije grada Šapca ili drugog organa koji ih je postavio.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite učestvuju u pripremama građana i zaposlenih za ličnu i uzajamnu zaštitu, obaveštavaju građane i zaposlene o pravovremenom preduzimanju mera civilne zaštite, obaveštavaju građane i zaposlene o opštoj mobilizaciji radi učešća u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, vrše koordinaciju i sprovođenje evakuacije, zbrinjavanja, sklanjanja i druge mere civilne zaštite i vrše proveru postavljanja obaveštenja o znacima za uzbunjivanje građana u zgradama u zoni svoje odgovornosti.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.
Na teritoriji grada Šapca obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite, tri dobrovoljna vatrogasna društva i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.
Dobrovoljna vatrogasna društva namenjena su za učestvovanje u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju i ojačavanje zaštitnih nasipa i crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.
U gradu Šapcu formiraće se tri dobrovoljna vatrogasna društva i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje jačine odeljenja.
Raspoređivanje vojnih obveznika u jedinice civilne zaštite vrši Centar Ministarstva odbrane za lokalnu samoupravu Šabac, u skladu sa iskazanim potrebama za popunom navedenih jedinica i odobrenim planovima popune.
Finansiranje popune, opremanja i obuke dobrovoljnih vatrogasnih društava na teritoriji Grada Šapca vršiće Grad Šabac, Ministarstvo unutrašnjih poslova - Sektor za vanredne situacije i Vatrogasni savez Srbije.
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje
Za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko- tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Šapca, Gradsko veće grada Šapca određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje.
Gradsko veće subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova po tržišnim cenama za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.
Saradnja sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama
U skladu sa nadležnostima lokalne samouprave u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama ukazuje se potreba za saradnju između susednih gradova i opština i prekogranične saradnje, a u cilju smanjivanja zajedničkih rizika i brzog oporavka nakon elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Međusobnom saradnjom sa susednim gradovima i opštinama u smislu ove odluke smatra se naročito:
1) Pripremanje i sprovođenje međusobnih sporazuma i projekata iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
2) Formiranje zajedničkih stručnih timova za koordinaciju aktivnosti;
3) Razmena podataka i informacija relevantnih za oblast smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama sa nadležnim organima susednih opština i gradova;
4) Saradnja u oblasti prevencije, edukacije i reagovanja u vanrednim situacijama;
5) Aktivnosti u vezi sa ranom najavom elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
6) Preduzimanje preventivnih mera i drugih aktivnosti u cilju sprečavanja elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
7) Unapređenje reagovanja u vanrednim situacijama;
8) Otklanjanje posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Iz budžeta grada Šapca finansiraće se sledeće aktivnosti:
1) Organizovanje, opremanje i obuku štaba za vanredne situacije;
2) Organizovanje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
3) Troškove angažovanja subjekata od posebnog značaja u skladu sa stvarnim troškovima njihovog angažovanja;
4) Izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
5) Nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje opreme jedinice civilne zaštite;
6) Izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
7) Obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje Grad u saradnji sa nadležnim organom;
8) Saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
9) Troškove razvoja sistema civilne zaštite i udruženja građana koja doprinose razvoju (DVD, istraživača, izviđača, gorana, planinara, ribolovaca, invalida i druga);
10) I druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja uređene propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade uručivaće se na Dan grada Šapca ili na svetski dan civilne zaštite 1. marta.
Gradsko veće, doneće akt kojim će urediti vrste nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Šapca broj: 020-00-55/2021-14 od 25.03.2021. godine.