PRAVILNIK

O USLOVIMA I POSTUPKU POLAGANJA ISPITA ZA STICANJE ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR U JAVNOM SEKTORU

("Sl. glasnik RS", br. 9/2014 i 84/2023)

1. Osnovne odredbe

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi i postupak polaganja ispita za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, vođenje evidencije i druga pitanja u vezi sa polaganjem ispita za sticanje ovog zvanja.

Član 2

Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru je lice koje ima sertifikat ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru, izdat u skladu sa ovim pravilnikom.

2. Uslovi za polaganje ispita

Član 3

Ispit za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru može da polaže lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je zaposleno kod direktnog ili indirektnog korisnika budžetskih sredstava, organizacije obaveznog socijalnog osiguranja, javnog preduzeća osnovanog od strane Republike Srbije, odnosno autonomne pokrajine, opštine, grada i grada Beograda, pravnog lica osnovanog od strane tog javnog preduzeća, odnosno pravnog lica nad kojim Republika Srbija, odnosno lokalna vlast ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, kao i kod drugog pravnog lica u kome javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda (u daljem tekstu: korisnici javnih sredstava);

2) da ima visoku stručnu spremu;

3) da ima najmanje tri godine radnog iskustva sa visokom stručnom spremom na poslovima revizije, interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima;

4) da ima potvrdu Ministarstva finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo) da je pri tom ministarstvu završilo osnovnu obuku za interne revizore, osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu i obuku za praktičan rad na reviziji;

5) da nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje poslova interne revizije.

Prijavu za pohađanje obuke iz stava 1. tačka 4) ovog člana podnosi korisnik javnih sredstava za lice koje ispunjava uslove iz stava 1. tač. 1), 2), 3) i 5) ovog člana koje je zaposleno kod tog korisnika javnih sredstava.

Prijava za pohađanje obuke iz stava 2. ovog člana podnosi se Ministarstvu - Centralnoj jedinici za harmonizaciju (u daljem tekstu: CJH) u roku od šest meseci od dana raspoređivanja na radno mesto internog revizora.

Po okončanju obuke Ministarstvo izdaje potvrde o završenoj obuci, u smislu stava 1. tačka 4) ovog člana, za svaku obuku posebno.

3. Način i postupak polaganja ispita

Član 4

CJH organizuje obuku i polaganje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.

Obuku za pripremu za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: obuka) sprovodi CJH.

Obuka obuhvata teorijsku obuku i obuku za praktičan rad na internoj reviziji.

Ispit za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: ispit) sastoji se iz sledećih ispitnih oblasti, i to:

1) standardi, politike i okruženje interne revizije;

2) vršenje interne revizije;

3) veštine i tehnike interne revizije;

4) upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru.

Obuka i polaganje ispita obavljaju se prema Programu obuke i polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4a

Teorijska obuka obuhvata:

1) osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu;

2) osnovnu obuku za internu reviziju.

Teorijsku obuku sprovodi CJH na osnovu Programa obuke i polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Obuka za praktičan rad na internoj reviziji se sprovodi obavljanjem najmanje jedne interne revizije, i to na sledeći način:

1) kod korisnika javnih sredstava u kojem je kandidat zaposlen, uz stručnu pomoć mentora iz CJH,

2) kod korisnika javnih sredstava u kojem je kandidat zaposlen, uz stručnu pomoć ovlašćenog internog revizora koji je raspoređen na poslovima interne revizije kod tog korisnika ili

3) kod korisnika javnih sredstava u kojem je kandidat zaposlen, uz stručnu pomoć mentora za praktičan rad.

Obuka za praktičan rad na internoj reviziji sprovodi se nakon okončane teorijske obuke, po posebnom zahtevu podnosioca prijave. U roku od 30 dana od dana prijema ovog zahteva, CJH određuje mentora iz svog sastava radi pružanja stručne pomoći kandidatu koji obavlja internu reviziju u sklopu obuke za praktičan rad, odnosno obaveštava podnosioca prijave da je potrebno da se sprovede obuka na način iz stava 3. tač. 2) i 3) ovog člana.

Stručnu pomoć u sklopu obuke za praktičan rad iz stava 3. tač. 2) i 3) ovog člana pružaju ovlašćeni interni revizori koji su radili na poslovima interne revizije najmanje pet godina nakon sticanja sertifikata ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru.

Potvrdu o završenoj obuci za praktični rad na internoj reviziji u smislu člana 3. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika, izdaje Ministarstvo na osnovu dnevnika praktične obuke, koji dostavlja mentor, odnosno ovlašćeni interni revizor koji je pružao stručnu podršku kandidatu, i izveštaja o sprovedenoj internoj reviziji koji dostavlja korisnik javnih sredstava kod kojeg je obuka sprovedena.

Mentor, odnosno ovlašćeni interni revizor koji pruža stručnu pomoć u okviru obuke za praktičan rad može da prekine praktičnu obuku u svakom trenutku, u slučaju izostanka adekvatne posvećenosti kandidata ili nezadovoljavajuće saradnje sa njim ili korisnikom javnih sredstava u kojem se sprovodi praktičan rad, odnosno nemogućnosti sprovođenja interne revizije u skladu sa propisanim standardima i metodološkim uputstvima, o čemu, uz obrazloženje, obaveštava rukovodioca korisnika javnih sredstava i CJH. U ovom slučaju, podnosilac prijave može ponovo da podnese zahtev za sprovođenje obuke za praktičan rad na internoj reviziji, najranije 30 dana od dana prijema ovog obaveštenja.

Član 4b

Mentori za praktičan rad iz člana 4a stav 3. tačka 3) ovog pravilnika, mogu biti lica koja poseduju profesionalno zvanje ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, koja su provela najmanje pet godina na poslovima interne revizije nakon sticanja sertifikata ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru i odgovarajuća znanja i veštine potrebne da kandidatima omoguće usvajanje znanja radi ostvarivanja cilja obuke.

Javni poziv za prijavu za mentora iz stava 1. ovog člana se objavljuje na internet stranici Ministarstva finansija u trajanju od najmanje 30 dana od dana objavljivanja i naročito sadrži uslove i način provere znanja i veština lica i spisak dokumentacije koja se podnosi uz prijavu. Prijava na poziv sa priloženom dokumentacijom se podnosi na način određen pozivom.

Rukovodilac CJH obrazuje stručnu komisiju od tri člana iz reda zaposlenih u CJH radi sprovođenja provere uslova za mentore iz stava 1. ovog člana, kao i znanja i veština lica iz stava 2. ovog člana koja dostavlja rukovodiocu CJH svoj izveštaj sa ocenom da li podnosilac prijave ispunjava propisane uslove.

Rukovodilac CJH utvrđuje listu mentora iz člana 4a stav 3. tačka 3) ovog pravilnika, na osnovu izveštaja stručne komisije iz stava 3. ovog člana.

Pre sprovođenja prve praktične obuke, ovlašćeni interni revizor iz člana 4a stav 3. tač. 2) i 3) ovog pravilnika koji pruža stručnu pomoć u okviru obuke za praktičan rad na internoj reviziji mora uspešno da završi obuku za mentore po programu CJH.

CJH vrši nadzor nad radom ovlašćenih internih revizora koji pružaju stručnu podršku kandidatima u obuci za praktičan rad na internoj reviziji.

Rukovodilac CJH ažurira listu mentora koji pružaju stručnu pomoć u okviru obuke za praktičan rad na internoj reviziji najmanje jednom u periodu od dve godine na osnovu ocene kvaliteta njihovog rada.

Član 5

Polaganje ispita vrši se pred Komisijom za sprovođenje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija ima devet članova, od kojih je jedan predsednik Komisije.

Predsednika i članove Komisije i njihove zamenike, na period od pet godina, imenuje ministar finansija, na osnovu predloga CJH.

Rešenjem o imenovanju predsednika i članova Komisije imenuje se i sekretar Komisije, koji nije njen član.

Članovi Komisije i njihovi zamenici imenuju se iz reda zaposlenih u CJH, predstavnika strukovnih udruženja u oblasti revizije i rukovodilaca jedinica za internu reviziju kod korisnika javnih sredstava.

Članovi Komisije i njihovi zamenici, koji nisu iz redova zaposlenih u CJH, moraju imati visoku stručnu spremu i najmanje pet godina iskustva u reviziji.

Sekretar Komisije, koji vodi zapisnik o radu Komisije i obavlja administrativne poslove za potrebe Komisije, imenuje se iz reda zaposlenih u CJH.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, predsednika i članove Komisije zamenjuju njihovi zamenici.

Član 6

Prijavu za polaganje ispita podnosi korisnik javnih sredstava kod koga je kandidat zaposlen.

U prijavi za polaganje ispita, koja se podnosi Ministarstvu - CJH navode se podaci o kandidatu, i to:

1) ime, ime jednog od roditelja, prezime;

2) datum i mesto rođenja;

3) adresa stanovanja;

4) jedinstveni matični broj građana (JMBG);

5) stručna sprema;

6) podaci o radnom iskustvu sa visokom stručnom spremom, saglasno članu 3. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika;

7) podaci o ukupnom radnom stažu iz radne knjižice;

8) ispitni rok za koji se podnosi prijava.

Uz prijavu za polaganje ispita podnosi se:

1) diploma o stručnoj spremi;

2) uverenje da kandidat nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje poslova interne revizije, saglasno članu 3. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika;

3) potvrda poslodavca o radnom iskustvu sa visokom stručnom spremom, saglasno članu 3. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika;

4) potvrde o završenim obukama iz člana 3. stav 4. ovog pravilnika.

Dokazi uz prijavu iz stava 3. ovog člana podnose se u originalu ili overenoj kopiji, odnosno overenom prepisu.

Prijave za polaganje ispita se podnose tokom cele godine, a ispit se organizuje po pravilu dva puta godišnje i obuhvata prijave koje su primljene do 15 dana pre dana zakazanog za ispit.

Ukoliko podneta prijava za polaganje ispita sa potrebnom dokumentacijom, ima nedostatke, Ministarstvo - CJH će o tome obavestiti podnosioca prijave i pozvati ga da u roku od osam dana od dana obaveštenja iste otkloni.

CJH neće postupati po prijavi za polaganje ispita ako navedeni nedostaci u roku iz stava 6. ovog člana ne budu otklonjeni.

Član 7

CJH obaveštava podnosioca prijave za polaganje ispita o datumu, vremenu i mestu polaganja ispita najkasnije 15 dana pre početka ispita.

Član 8

Kandidat može odustati od polaganja ispita, o čemu obaveštava CJH, najmanje sedam dana pre datuma određenog za polaganje ispita.

Na osnovu pismenog zahteva kandidata uz koji su priloženi odgovarajući dokazi, CJH može odložiti polaganje ispita, ako je kandidat iz opravdanih razloga sprečen da polaže ispit (zbog bolesti ili iz drugih opravdanih razloga).

Član 9

Ispit se polaže pismeno u obliku zajedničkog testa za sve ispitne oblasti iz člana 4. stav 4. ovog pravilnika (u daljem tekstu: test) i traje tri sata bez prekida.

Svaka ispitna oblast zastupljena je sa 15 pitanja na koja se odgovara zaokruživanjem jednog ili više ponuđenih odgovora, tako da ispit ima ukupno 60 pitanja.

Član Komisije kojeg odredi predsednik Komisije sastavlja 60 pitanja za pojedinačnu ispitnu oblast na godišnjem nivou, od kojih preostali sastav Komisije izvlači 15 ispitnih pitanja za tu ispitnu oblast pred početak ispita.

Član 10

Ispitu prisustvuje najmanje tri člana Komisije.

Član 11

Kandidat je dužan da test preda najkasnije do isteka vremena određenog za izradu.

Ako kandidat ne preda test u datom roku, smatra se da nije položio ispit.

Kandidat je dužan da posle predaje testa napusti prostoriju u kojoj se ispit održava.

Član 12

Nakon sprovedenog ispita članovi Komisije koji su prisustvovali ispitu utvrđuju rezultat ispita svakog pojedinačnog kandidata. Konačnu odluku o uspehu kandidata donosi Komisija većinom glasova.

Član 13

Uspeh kandidata na ispitu po svakoj ispitnoj oblasti i uspeh na ispitu u celini, ocenjuje se opisno: "položio" ili "nije položio".

Kandidat je položio deo ispita za pojedinačnu ispitnu oblast ako ima najmanje 60% od ukupno mogućeg broja bodova određenih za tu ispitnu oblast.

Kandidat je položio ispit u celini ako je položio sve pojedinačne ispitne oblasti.

Kandidat koji nije položio deo ispita iz najviše dve pojedinačne ispitne oblasti, može u narednom ispitnom roku ponoviti ispit iz tih ispitnih oblasti.

Kandidat koji nije položio ispit iz tri pojedinačne ispitne oblasti smatra se da nije položio ispit u celini.

Član 14

O toku ispita vodi se zapisnik.

Zapisnik sadrži: ime predsednika i članova Komisije, ime i prezime kandidata, broj i datum obaveštenja o odobrenom polaganju, mesto, dan i čas polaganja ispita, zadatke sa ispita, ocene iz svake pojedinačne ispitne oblasti, opšti uspeh na ispitu, podatke o odustajanju od polaganja i druge podatke od značaja za polaganje ispita.

Zapisnik potpisuju predsednik i članovi Komisije i sekretar Komisije.

Zapisnik, kome se prilažu testovi kandidata, Komisija dostavlja CJH.

Član 15

CJH dostavlja kandidatu obaveštenje o postignutom uspehu na ispitu.

Kandidat ima pravo da u prostorijama CJH izvrši uvid u svoj test, u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o postignutom uspehu na ispitu.

Kandidat ima pravo prigovora na ocene postignute na ispitu.

Prigovor se podnosi Komisiji preko CJH, u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 1. ovog člana.

O prigovoru odlučuje Komisija i o tome sačinjava zapisnik.

CJH dostavlja kandidatu odluku Komisije donetu po prigovoru.

Član 16

Kandidat koji nije položio ispit može polagati ispit u narednom ispitnom roku.

Član 17

Ministar finansija izdaje kandidatu koji je položio ispit sertifikat o stečenom zvanju ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.

Sertifikat o sticanju zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru predstavlja uverenje o položenom ispitu i sadrži: ime, prezime, mesto i godinu rođenja kandidata, na kom je fakultetu i kada diplomirao, datum položenog ispita, broj, datum i mesto izdavanja uverenja - sertifikata, potpis ministra finansija i službeni pečat.

4. Evidencija

Član 18

Ispitna dokumentacija i evidencija o polaganju ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koju vodi CJH čuva se trajno.

Član 19

CJH vodi Registar ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru, u koji se upisuju lica kojima je izdat sertifikat o stečenom zvanju ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.

CJH vodi evidenciju mentora koji pružaju stručnu pomoć u okviru obuke za praktičan rad na internoj reviziji.

Uvid u registar iz stava 1. ovog člana i evidenciju iz stava 2. ovog člana, odnosno pretraga podataka, omogućava se korisnicima javnih sredstava po njihovom zahtevu.

Registar iz stava 1. ovog člana čuva se trajno.

5. Prelazne i završne odredbe

Član 20

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima, načinu i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 46/09 i 94/10).

Član 21

Komisija za sprovođenje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, čijeg je predsednika, članove i njihove zamenike i sekretara imenovao ministar finansija u skladu sa članom 5. Pravilnika o uslovima, načinu i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 46/09 i 94/10), nastavlja sa radom do isteka njihovog mandata.

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o uslovima i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru

("Sl. glasnik RS", br. 84/2023)

Član 12

Kandidati koji su započeli obuku pod uslovima koji su važili do dana stupanja na snagu ovog pravilnika, nastaviće obuku pod uslovima koji su propisani ovim pravilnikom, s tim da se priznaje obuka koja je prethodno sprovedena i koja ispunjava uslove iz ovog pravilnika.

Lica koja nemaju položen ispit za ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru, a ispunjavaju ostale uslove iz člana 2. ovog pravilnika, mogu obavljati poslove ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru, odnosno rukovodioca jedinice za internu reviziju, najduže godinu dana od dana završetka obuke koju organizuje Centralna jedinica za harmonizaciju Ministarstva finansija.

Član 13

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba člana 4b koje se primenjuju od 1. januara 2024. godine.

 

PROGRAM
OBUKE I POLAGANJA ISPITA ZA STICANJE ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR U JAVNOM SEKTORU

 

I PROGRAM OBUKE

Program obuke za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru obuhvata:

1. Teorijsku obuku za interne revizore;

2. Obuku za praktičan rad na internoj reviziji.

1. Teorijska obuka za interne revizore:

1) Osnovna obuka za internu reviziju:

(1) Standardi, politike i okruženje interne revizije:

A. Međunarodni standardi profesionalne prakse interne revizije:

- standardi karakteristika,

- standardi izvođenja;

B. Etički kodeks;

V. Povelja:

- svrha,

- ovlašćenja,

- odgovornosti;

G. Planiranje:

- strateški plan,

- godišnji plan,

- operativni plan;

D. Odabir kadrova, obuka i stručno usavršavanje;

Đ. Politika osiguranja kvaliteta;

E. Politika vezana za pronevere, nepravilnosti i nezakonitosti;

Ž. Propisi iz oblasti interne finansijske kontrole u javnom sektoru u Republici Srbiji:

- Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon i 138/22),

- Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03, 12/06 i 27/20),

- Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje i izveštavanje interne revizije u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 99/11 i 106/13),

- Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", broj 89/19);

(2) Vršenje interne revizije:

A. Osnovne vrste revizije:

- revizija sistema,

- suštinska revizija,

- revizija uspešnosti (performansi),

- finansijska revizija,

- revizija informacionih sistema,

- revizija ugovora;

B. Sprovođenje revizije sistema:

- priprema i planiranje zadataka revizije,

- utvrđivanje ciljeva kontrole i očekivanih kontrola,

- utvrđivanje i snimanje sistema,

- identifikovanje postojećih kontrola,

- ocena kontrola - pregled kontrola,

- testiranje kontrola - efektivnost,

- donošenje zaključaka,

- nadzor nad izvršenjem zadataka revizije,

- izveštavanje,

- praćenje primene preporuka interne revizije;

(3) Veštine i tehnike interne revizije:

A. Utvrđivanje i prikaz poslovnog procesa;

B. Osnovna dokumentacija i radni papiri;

V. Tehnike testiranja, uzorkovanja i analize;

G. Veštine i tehnike vođenja razgovora;

D. Svrha, struktura i izrada revizorskih izveštaja;

Đ. Svrha, struktura i izrada Plana izvršenja preporuka.

Osnovna obuka za internu reviziju traje najmanje četiri radna dana. Prisustvo obuci je obavezno. O prisustvu obuci CJH vodi evidenciju.

2) Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu:

(1) Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru:

A. Uvod u internu finansijsku kontrolu u javnom sektoru:

- interna finansijska kontrola u javnom sektoru,

- javna odgovornost i korporativno upravljanje,

- svrha važnost i ograničenja interne kontrole,

- uloga rukovodilaca, zaposlenih, internih revizora i CJH u organizaciji interne kontrole;

B. Integrisani okvir interne kontrole COSO model:

- kontrolno okruženje,

- procena rizika,

- kontrolne aktivnosti,

- informacije i komunikacija,

- nadzor (praćenje) kontrola;

V. Sistem upravljanja rizicima:

- uvod u upravljanje rizicima i SWOT analiza,

- identifikovanje rizika,

- procena rizika,

- rešavanje rizika,

- rezidualni rizik i planiranje za slučaj nepredviđenih situacija,

- praćenje rizika,

- strategija upravljanja rizikom;

G. Upravljački kontrolni sistem:

- upravljačke kontrole,

- kontrolno okruženje,

- kontrolni ciljevi,

- kontrolne aktivnosti,

- kontrolne procedure,

- testiranje kontrola,

- kontrole iz oblasti informisanja i komunikacija,

- nadzor kontrola.

Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu traje najmanje tri radna dana. Prisustvo obuci je obavezno. O prisustvu obuci CJH vodi evidenciju.

2. Obuka za praktičan rad na internoj reviziji

Praktična obuka vrši se obavljanjem najmanje jedne interne revizije kod korisnika javnih sredstava u kome je polaznik obuke zaposlen uz stručnu pomoć mentora iz CJH, mentora za praktičan rad sa utvrđene liste odnosno ovlašćenog internog revizora koji je zaposlen na poslovima interne revizije kod tog korisnika javnih sredstava.

Dnevnik praktične obuke (u papirnom i elektronskom obliku) sastavlja mentor iz CJH, angažovani mentor sa utvrđene liste, odnosno ovlašćeni interni revizor koji pruža stručnu pomoć u praktičnoj obuci, i dostavlja CJH.

Korisnik javnih sredstava kod kojeg je sprovedena interna revizija u sklopu praktične obuke kandidata, dostavlja izveštaj o toj internoj reviziji (u papirnom i elektronskom obliku) CJH.

II PROGRAM POLAGANJA ISPITA

Program polaganja ispita sastoji se iz četiri ispitne oblasti:

1) standardi, politike i okruženje interne revizije;

2) vršenje interne revizije;

3) veštine i tehnike interne revizije;

4) upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru.

Ispitne oblasti Standardi, politike i okruženje interne revizije, Vršenje interne revizije i Veštine i tehnike interne revizije obuhvataju materiju "Osnovna obuka za interne revizore", određenu u ovom programu obuke.

Ispitna oblast Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru obuhvata materiju "Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu", određenu u ovom programu obuke.

Za pripremu polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koriste se sledeći pravni izvori i literatura:

1. Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon i 138/22),

2. Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03, 12/06 i 27/20),

3. Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje i izveštavanje interne revizije u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 99/11 i 106/13),

4. Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", broj 89/19),

5. Materijal za obuku i Priručnik za internu reviziju koje polaznik obuke dobije u toku pohađanja osnovne obuke za interne revizore,

6. Materijal za obuku i Priručnik za finansijsko upravljanje i kontrolu koje polaznik obuke dobije u toku pohađanja osnovne obuke za finansijsko upravljanje i kontrolu.