PRAVILNIK
O SUFINANSIRANJU MERA ENERGETSKE SANACIJE PORODIČNIH KUĆA I STANOVA NA TERITORIJI GRADA SUBOTICE U OKVIRU PROJEKTA "ČISTA ENERGIJA I ENERGETSKA EFIKASNOST ZA GRAĐANE U SRBIJI"

("Sl. list grada Subotice", br. 28/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se: cilj sprovođenja mera; mere koje se sufinansiraju, način raspodele sredstava podsticaja, uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici u realizaciji mera, način njihovog učešća i uloge; način i uslovi prijave na javni konkurs i kriterijumi za selekciju privrednih subjekata; način i uslovi prijave na javni konkurs i kriterijumi za izbor domaćinstava; praćenje realizacije i izveštavanje.

Član 2

Cilj sprovođenja mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova je unapređenje energetske efikasnosti u stambenom sektoru i povećano korišćenje obnovljivih izvora energije u domaćinstvima na teritoriji Grada Subotice.

Mere energetske sanacije predviđene ovim pravilnikom sprovode se u saradnji sa privrednim subjektima koji se bave proizvodnjom i/ili uslugama i radovima na energetskoj sanaciji stambenih objekata, a krajnji korisnici usluga i radova su domaćinstva na teritoriji Grada Subotice.

Finansijska sredstva

Član 3

Sredstava za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova opredeljuju se Odlukom o budžetu Grada Subotice i putem ugovora između Grada Subotice (daljem tekstu: Grad) i Ministarstva rudarstva i energetike.

Član 4

Maksimalna visina sredstva za sufinansiranje pojedinačnih mera i paketa mera iz člana 6. ovog pravilnika, kao i udeo u odnosu na ukupnu vrednost investicije odrediće se u javnom pozivu za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova.

Član 5

Odluku o dodeli sredstava donosi Gradsko veće Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradsko veće) na predlog Komisije za realizaciju mera energetske sanacije na teritoriji Grada Subotice u okviru projekta "Čista energija i energetska efikasnosti za građane u Srbiji" (u daljem tekstu Komisija), upućen putem sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za energetiku.

Član 6

Mere energetske efikasnosti:

1) unapređenje termičkog omotača putem:

- zamene spoljnih prozora i vrata i drugih transparentnih elemenata termičkog omotača. Ova mera obuhvata i prateću opremu za prozore/vrata, kao što su okapnice, prozorske daske, roletne, kapci i dr., kao i prateće građevinske radove na demontaži i pravilnoj montaži prozora/vrata, kao što je demontaža starih prozora/vrata i odvoz na deponiju, pravilna montaža prozora, obrada oko prozora/vrata gips-karton pločama, gletovanje, obrada ivica i krečenje oko prozora/vrata sa unutrašnje strane zida,

- postavljanja termičke izolacije zidova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova, podova na tlu i ostalih delova termičkog omotača prema negrejanom prostoru,

- postavljanja termičke izolacije ispod krovnog pokrivača. Ova mera može obuhvatiti, u slučaju da je oštećen krovni pokrivač i hidroizolacioni krovni sistem, građevinske radove na zameni hidroizolacije i drugih slojeva krovnog pokrivača, kao i limarske radove, ali ne i radove na zameni konstruktivnih elemenata krova;

2) unapređenje termotehničkih sistema zgrade putem zamene sistema ili dela sistema efikasnijim sistemom putem:

- zamene postojećeg grejača prostora (kotao ili peć) efikasnijim,

- zamene postojeće ili ugradnja nove cevne mreže, ugradnje elektronski regulisanih cirkulacionih pumpi, grejnih tela - radijatora i pratećeg pribora,

- ugradnje toplotnih pumpi koje koriste energiju vazduha, vode i zemlje (grejač prostora ili kombinovani grejač),

- opremanjem sistema grejanja sa uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu (kalorimetri, delitelji toplote, balans ventili),

3) ugradnja solarnih kolektora u instalaciju za centralnu pripremu potrošne tople vode,

4) ugradnja solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe, ugradnja dvosmernog mernog uređaja za merenje predate i primljene električne energije i izrada neophodne tehničke dokumentacije i izveštaja izvođača radova na ugradnji solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije koji su u skladu sa zakonom neophodni prilikom priključenja na distributivni sistem,

5) i druge mere/paketi mera u skladu sa javnim pozivom.

Kriterijumi energetske efikasnosti i drugi uslovi za dodelu sredstava podsticaja se određuju javnim pozivom za direktne korisnike i javnim pozivom za krajnje korisnike.

II KORISNICI SREDSTAVA

Član 7

Direktni korisnici sredstava za realizaciju mera energetske sanacije su privredni subjekti.

- Direktni korisnici su dužni da krajnjim korisnicima isporuče materijale, opremu i uređaje (u daljem tekstu: dobra) odgovarajućeg kvaliteta i izvrše usluge i radove u skladu sa odredbama ugovora i u dogovorenim rokovima.

Član 8

Krajnji korisnici dobara, usluga i radova su domaćinstva.

III IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE

Član 9

Gradsko veće donosi Rešenje o obrazovanju Komisije.

Javne konkurse za sufinansiranje mera energetske sanacije u ime Grada sprovodi Komisija, koja se formira Rešenjem iz stava 1. ovog člana.

Rešenjem iz stava 1. ovog člana se utvrđuje: neparan broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije (ime i prezime, zanimanje), osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Grad je dužan da, na zahtev Ministarstva rudarstva i energetike, kao člana Komisije uključi lice koje imenuje Ministarstvo rudarstva i energetike.

Članovi Komisije za svoj rad imaju pravo na naknadu.

Član 10

Osnovni zadaci Komisije naročito obuhvataju:

- priprema konkursne dokumentacije za direktne i krajnje korisnike (javni poziv, obrazac prijave, i drugo);

- oglašavanje javnih konkursa i prateće dokumentacije na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici Grada;

- prijem i kontrola prispelih prijava;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor prijavljenih privrednih subjekata na javnom pozivu za direktne korisnike;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava krajnjim korisnicima;

- objavljivanje liste direktnih korisnika i odluke o dodeli sredstava krajnjim korisnicima na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici Grada;

- obaveze na polju životne sredine i socijalnih pitanja u skladu sa Planom preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP), objavljenim na internet stranici Ministarstva rudarstva i energetike (https://www.mre.gov.rs);

- razmatranje i odlučivanje o podnetim prigovorima na rešenja o ispunjenosti uslova za direktne korisnike i rešenja o dodeli sredstava za krajnje korisnike u prvom stepenu;

- izrada predloga ugovora o sprovođenju mera energetske sanacije.

Komisija je nezavisna u svom radu.

Komisija je dužna da Gradskom veću dostavi izveštaj o radu sa zapisnicima.

Terenski rad Komisije obuhvata sprovođenje najmanje dva najavljena obilaska, i to:

- pre radova prilikom evaluacije prijave domaćinstava radi ocene početnog stanja objekta i verodostojnosti podataka iz podnete prijave, kao i opravdanost predloženih mera energetske sanacije;

- nakon sprovedenih radova radi utvrđivanja činjeničnog stanja po prijavi završetka radova.

Prilikom svakog terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih prijava, uz obavezno prisustvo podnosioca prijave, sačinjava se zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.

Zapisnik sačinjen prilikom terenskog obilaska nakon sprovedenih radova sadrži i tehnički izveštaj o postojećem stanju objekta nakon realizovanih mera.

Komisija je dužna da prilikom posete utvrdi da li postoje indicije o nezakonitim radnjama ili grubom kršenju ugovornih obaveza zatraži postupanje u skladu sa odredbama ugovora i zakonskim okvirom.

Komisija prati realizaciju mera i vrši kontrolu njihove realizacije.

Praćenje realizacije mera obuhvata:

- Obavezu direktnog/krajnjeg korisnika sredstava da obaveštava Komisiju o realizaciji mera, u rokovima određenim ugovorom i da omogući Komisiji da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije aktivnosti;

- Prikupljanje informacija od direktnog/krajnjeg korisnika sredstava;

- Druge aktivnosti predviđene ugovorom;

- Pripremu izveštaja o napretku i obaveštavanje nadležnih organa i javnosti.

IV POSTUPAK DODELE SREDSTAVA

Član 11

Sredstva iz člana 3. ovog pravilnika dodeljuju se u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana obuhvata raspisivanje javnog poziva za direktne korisnike, kontrolu formalne ispravnosti, kompletnosti prijave, ispunjenosti uslova za izbor direktnih korisnika i formiranje liste direktnih korisnika, kao i raspisivanje javnog poziva za krajnje korisnike, kontrolu formalne ispravnosti, kompletnosti prijave, ispunjenosti uslova, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.

Javni poziv za direktne korisnike

Član 12

Odluku o raspisivanju javnog poziva za izbor direktnih korisnika donosi Gradsko veće.

Javni poziv se raspisuje za mere iz člana 6. ovog pravilnika.

Javni poziv za izbor direktnih korisnika sprovodi Komisija.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na internet stranici Grada, a najava javnog poziva i u lokalnim medijima.

Član 13

Na javnom konkursu mogu učestvovati privredni subjekti koji vrše isporuku i radove na ugradnji dobara i ispunjavaju naročito sledeće uslove:

- da su upisani u registar APR-a, a registrovani su kao privredna društva i preduzetnici najmanje dve godine od dana podnošenja prijave,

- da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije,

- da imaju ateste za dobra,

- i druge uslove u skladu sa javnim pozivom.

Sadržaj javnog poziva za direktne korisnike

Član 14

Javni poziv iz člana 12. ovog pravilnika naročito sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva,

2) predmet i kriterijume energetske efikasnosti,

3) uslove za učešće na konkursu,

4) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

5) ispunjenost uslova iz javnog poziva,

6) način i rok podnošenja prijave,

7) način objavljivanja liste iz člana 17. stav 7. ovog pravilnika.

Prijava na javni poziv za direktne korisnike

Član 15

Prijava koju na javni poziv podnosi privredni subjekt sadrži naročito:

1) opšte podatke o privrednom subjektu;

2) cenovni pregled dobara, usluga i radova;

3) drugu dokumentaciju u skladu sa javnim pozivom.

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava

Član 16

Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za izbor direktnog korisnika za sprovođenje mera energetske sanacije na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 15.

Utvrđivanje liste direktnih korisnika

Član 17

Komisija rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova i obaveštava podnosioca prijave.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za izbor direktnog korisnika za sprovođenje mera energetske sanacije, podnosilac prijave ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana podnosilac prijave ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 3. ovog člana i o tome obavesti Jedinicu za implementaciju Projekta "Čista energija i energetska efikasnosti za građane u Srbiji" obrazovanu od strane Ministarstva rudarstva i energetike (u daljem tekstu JIP).

Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Odluka Gradskog veća je konačna.

Komisija formira listu direktnih korisnika koji su na osnovu rešenja iz stava 1. ispunili uslove iz Javnog poziva i objavljuje je bez odlaganja (ili u roku od jednog dana) na internet stranici Grada.

Izmena i dopuna liste iz stava 7. ovog člana se vrši po potrebi na svakih 15 dana.

Lista iz stava 7. ovog člana će važiti do završetka projekta "Čista energija i energetska efikasnost za građane u Srbiji", o čemu će Komisija blagovremeno obavestiti direktne korisnike.

Domaćinstva koja ostvare pravo na sufinansiranje mogu nabaviti dobra i usluge isključivo od direktnih korisnika navedenih u listi iz stava 7. ovog člana.

Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima

Član 18

Odluku o raspisivanju javnog poziva za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima za energetsku sanaciju porodičnih kuća i stanova donosi Gradsko veće.

Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima sprovodi Komisija.

Domaćinstva -učesnici konkursa podnose prijavu Komisiji.

Prijava podrazumeva podnošenje konkursne dokumentacije u roku koji je utvrđen javnim pozivom.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na oglasnoj tabli Grada i zvaničnoj internet stranici Grada, a najava javnog poziva i u svim lokalnim medijima.

Konkursna dokumentacija naročito sadrži:

1) javni poziv

2) prijavni obrazac sa listom potrebnih dokumenata

Član 19

Pravo učešća na konkursu imaju domaćinstva koja stanuju u porodičnim kućama i stanovima, a koja ispunjavaju uslove u skladu sa javnim pozivom.

Javnim pozivom iz člana 18. ovog pravilnika se može odobriti viši iznos bespovratnih sredstava za socijalno ugrožene kategorije.

Sadržaj Javnog poziva za krajnje korisnike

Član 20

Javni poziv iz člana 18. ovog pravilnika naročito sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva,

2) predmet sufinansiranja,

3) korisnici usluga i radova,

4) visina bespovratnih sredstava,

5) uslove za učešće na konkursu,

6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

7) način i rok podnošenja prijave,

8) postupak odobravanja sredstava,

9) način objavljivanja odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva krajnjim korisnicima za sprovođenje mera energetske sanacije po javnom pozivu.

Prijava na javni poziv za krajnje korisnike

Član 21

Prijava koju na javni poziv podnosi domaćinstvo sadrži naročito:

1) Prijavni obrazac za sufinasiranje mera energetske efikasnosti sa popunjenim podacima o meri/paketu mera za koju se konkuriše i o stanju građevinskih(fasadnih) elemenata i grejnog sistema objekta;

2) fotokopije ličnih karata ili očitane lične karte za sva fizička lica koja žive na adresi porodične kuće odnosno stana za koju se podnosi prijava. Za maloletne lica dostaviti fotokopije zdravstvenih knjižica;

3) predmer i predračun/profaktura za opremu sa ugradnjom;

4) druga dokumentacija u skladu sa javnim pozivom.

Član 22

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava

Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu bespovratnih sredstava na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 21. ovog pravilnika i najavljenog terenskog obilaska pre radova.

Odobravanje bespovratnih sredstava za finansiranje projekata energetske sanacije

Član 23

Komisija rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu sredstava i obaveštava podnosioca prijave.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, podnosilac prijave ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 3. ovog člana podnosilac prijave ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 3. ovog člana i o tome obavesti JIP.

Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Odluka Gradskog veća je konačna.

Odluku o dodeli sredstava krajnjim korisnicima na osnovu rešenja iz stava 1. ovog člana donosi Gradsko veće i biće objavljena na internet stranici Grada i oglasnoj tabli Grada.

Gradonačelnik Grada Subotice zaključuje ugovore sa krajnjim korisnicima kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana i Odlukom o dodeli sredstava iz stava 7. ovog člana odobrena sredstva i direktnim korisnikom koji će izvoditi radove.

Isplata sredstava

Član 24

Grad će vršiti prenos sredstava isključivo direktnom korisniku, nakon što pojedinačni krajnji korisnik izvrši uplatu direktnom korisniku svoje celokupne obaveze i nakon završetka realizacije mere.

Grad će izvršiti prenos sredstava direktnom korisniku u skladu sa zaključenim ugovorom o sprovođenju mera energetske sanacije.

V PRAĆENJE REALIZACIJE AKTIVNOSTI

Član 25

Komisija obezbeđuje aktivnu komunikaciju sa JIP i odgovara na zahteve u smislu obezbeđivanja primene standarda Međunarodne banke za obnovu i razvoj u ispunjavanju obaveza jedinice lokalne samouprave definisanih u sledećim dokumentima:

1) "Pravilnik o radu na projektu";

2) "Plan angažovanja zainteresovanih strana";

3) "Plan preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP)";

4) "Okvir za upravljanje zaštitom životne sredine i socijalnim uticajima projekta (ESMF)" i

5) "Kontrolna lista plana za upravljanje životnom sredinom i socijalnim pitanjima (ESMP)".

Sva dokumenta su dostupna na internet stranici Ministarstva: (https://www.mre.gov.rs).

JIP će obezbediti članovima Komisije adekvatan transfer znanja kroz stručnu i tehničku podršku tokom realizacije aktivnosti.

VI IZVEŠTAVANJE

Član 26

Komisija priprema Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije i podnosi ga Gradskom veću, putem sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za energetiku.

Gradsko veće zaključkom odlučuje o Završnom izveštaju o sprovedenim merama energetske sanacije iz stava 1. ovog člana.

Javnost se informiše o realizaciji mera energetske sanacije preko lokalnih medija i internet stranice Grada.

Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije iz stava 1. ovog člana, koji posebno sadrži informacije o sprovedenim aktivnostima i utrošenim finansijskim sredstvima, uočene nedostatke u implementaciji aktivnosti i njihove uzroke, podatke o uštedi energije i smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte, se objavljuje na internet stranici.

Direktni korisnici sredstava koji izvode radove na energetskoj sanaciji dužni su da Komisiji, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Objavljivanje

Član 27

Podaci i akti koje Komisija objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada moraju se objaviti i na oglasnoj tabli Grada.

Čuvanje dokumentacije

Član 28

Gradska uprava Grada Subotice ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja mera energetske sanacije u skladu sa važećim propisima.

Član 29

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".