PRAVILNIK
O KRITERIJUMIMA ZA PRIZNAVANJE PRAVA NA KORIŠĆENJE I UČEŠĆE KORISNIKA U CENI USLUGE POMOĆ U KUĆI

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 18/2023)

 

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se uslovi obezbeđivanja i pružanja usluge pomoć u kući za decu, mlade, odrasla i stara lica u sopstvenom domu ukoliko postoje zdravstvene i socijalne indikacije za to, a ukoliko u domaćinstvu nema radno sposobnih članova ili srodnika koji su dužni da ih izdržavaju a za to nisu u mogućnosti.

Ukoliko potencijalni korisnik usluge Pomoć u kući živi sa radno sposobnim članovima, usluga se može pružiti pod uslovom da porodica iz objektivnih razloga (zaposlenost) nije u mogućnosti da obezbedi takvu uslugu.

Član 2

Usluga Pomoć u kući pružaće se preko licenciranih pružaoca usluge u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i to:

• za odrasla i stara lica preko Javne ustanovi Centar za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite Vranje i

• za decu mlade i odrasle osobe sa invaliditetom preko Udruženja MNRO Vranje.

Član 3

Sredstva za pružanje usluge Pomoć u kući obezbeđuju se iz budžeta grada Vranja, putem namenskog transfera, učešćem korisnika, učešćem srodnika i dr.

Član 4

Korisnici usluga su lica koja žive na gradskom području grada Vranja, a usluge se mogu pružati i van gradskog područja ukoliko postoje objektivne mogućnosti za pružanje ove vrste usluga.

Član 5

Korisniku se u skladu sa individualnim potrebama pružaju sledeće usluge:

• pomoć u obezbeđivanju ishrane,

• pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana,

• pomoć u zagrevanju prostorija,

• pomoć u zadovoljavanju socijalnih i drugih potreba /plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl/,

• posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga,

• nabavku i nadgledanje uzimanja lekova i primenu saveta propisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka i odvođenje na lekarske preglede,

• saniranje i negu manjih povreda, po potrebi,

• kontrolu vitalnih funkcija (krvni pritisak, telesna temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.), po potrebi.

Član 6

Lice koje želi uslugu Pomoć u kući podnosi zahtev Centru za socijalni rad grada Vranja.

Korisnik usluge je dužan da uz zahtev podnese i sledeću dokumentaciju:

• dokaz o svom identitetu (fotokopiju lične karte sa upisanim JMBG i tačnom adresom prebivališta),

• medicinsku dokumentaciju koja ukazuje da je licu neophodno korišćenje usluge,

• dokaz o primanjima korisnika (potvrda o visini plate, penzije, dodatka za pomoć i negu drugog lica, osnovice za obračunavanje poreza i doprinosa ukoliko privatno obavlja delatnost) za prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome se podnosi zahtev.

Lica koja nemaju mesečna primanja, pored dokumentacije iz stava 2. ovog člana dostavljaju potvrdu nadležnog Fonda PIO i potvrde o primanjima srodnika (ukoliko imaju srodnike koji su po zakonu dužni da ih izdržavaju a žive u zajedničkom domaćinstvu).

Član 7

O rešavanju zahteva za pružanje usluge i odabiru korisnika odlučuje Stručni tim Centra i predlaže donošenje rešenja o pružanju usluge Pomoć u kući.

Po potrebi Stručni tim će koristiti usluge i stručnjaka drugih institucija.

Ukoliko je veći broj korisnika od broja angažovanih gerontodomaćica, korisnici koji ispunjavaju uslove ovog oblika usluge biće na listi čekanja dok se ne steknu uslovi za uključivanje u Uslugu.

Pružanje ove usluge može da traje dok ima zainteresovanih korisnika i dok su obezbeđena sredstva za ovu namenu.

Član 8

Kriterijumi za priznavanja prava usluge pomoć u kući, određuju se u odnosu na celokupno individualno funkcionisanje korisnika i to u odnosu na:

1. Sposobnost neposredne brige o sebi;

2. Učestvovanje u aktivnostima života u zajednici.

Član 9

Pravo na uslugu pomoć u kući ima lice kod koje je procenjena potreba za jednim od stepena podrške i to:

1. Podrška 1 stepena - znači da korisnik nije sposoban da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnosti društvenog života u zajednici zbog čega mu je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana pomoć drugog lica,

2. Podrška 2 stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici uz fizičko prisustvo i pomoć drugog lica,

3. Podrška 3 stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, ali mu je usled nedovoljno razvijenih znanja i veština potreban nadzor i podrška drugog lica,

Član 10

Na osnovu zaključka Stručnog tima, direktor Centra donosi rešenje o pružanju usluge Pomoć u kući.

Član 11

Rešenje o pružanju usluge Pomoć u kući podleže preispitivanju jednom godišnje, a najkasnije do 31. maja tekuće godine za sve korisnike koji su koristili uslugu u prethodnoj godini.

Za korisnike koji učestvuju u plaćanju troškova visina učešća će se ponovo preispitivati na način i po postupku za pružanje usluge.

Član 12

Usluga Pomoć u kući obezbeđuje se korisnicima u trajanju od dva radna sata dnevno odnosno najmanje 16, a najviše 24 sati mesečno sa mogućnošću preraspodele vremena u skladu sa potrebama korisnika.

Član 13

Merila i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika - obveznika izdržavanja u troškovima usluga Pomoći u kući utvrđuje se prema sledećoj tabeli:

CENZUSNA GRUPA PROSEČNI PRIHODI PO ČLANU DOMAĆINSTVA

% UČEŠĆA KORISNIKA

IZNOS UČEŠĆA (DIN/PO SATU)

I
DO IZNOSA NOVČANE SOCIJALNE POMOĆI ZA POJEDINCA (NSP)

0 %

 

II
OD IZNOSA NSP DO DVOSTRUKOG IZNOSA NSP

20 %

 

III
OD DVOSTRUKOG DO TROSTRUKOG IZNOSA NSP

30 %

 

IV
OD TROSTRUKOG DO ČETVOROSTRUKOG IZNOSA NSP

40 %

 

V
OD ČETVOROSTRUKOG DO PETOSTRUKOG IZNOSA NSP

50 %

 

VI
OD PETOSTRUKOG DO ŠESTOSTRUKOG IZNOSA NSP

60 %

 

VII
IZNAD ŠESTOSTRUKOG IZNOSA NSP

100 %

 

Član 14

U slučaju manjeg broja sati angažovanja gerontodomaćica, učešće korisnika se srazmerno umanjuje.

Član 15

Nominalni iznos novčane socijalne pomoći, za pojedinca i druge članove porodice utvrđuje Ministar rada, zapošljavanja i socijalne politike rešenjem koje se donosi dva puta godišnje i to od 1. oktobra i 1. aprila u godini, a primenjuje se nominalni iznos (NI) koji je poznat u trenutku ostvarivanja prava.

Član 16

Učešće korisnika ili njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluga Pomoć u određuje se prema merilima i kriterijumima iz člana 13. ovog Pravilnika.

Ukoliko korisnik usluge Pomoć u kući nema prihoda, a ima srodnike koji ne žive sa njim u porodici i koji su prema odredbama Porodičnog zakona dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju, njihovo učešće u troškovima utvrđuje se primenom merila i kriterijuma iz člana 13. ovog Pravilnika, a najviše do cenzusne grupe preko šestostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca.

Član 17

Pružalac usluge sa korisnikom usluge zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.

Obavezu učešća u troškovima korisnici izvršavaju uplatom na račun pružaoca usluge, na osnovu rešenja Centra za socijalni rad o učešću korisnika u troškovima, a po izdatom obračunu od strane pružaoca usluge.

Obračun od strane pružaoca usluge dostavlja se korisniku do 5 u mesecu, za prethodno mesec, uplata se vrši u roku od 8 dana od dana dostave obračuna.

Sredstva koja pružalac usluge ostvari pružanjem usluge pomoć u kući usmeriće se na sufinansiranje same usluge.

Član 18

Neposrednu uslugu Pomoć u kući pruža gerontodomaćica.

Za pružanje usluge pomoć u kući poslova gerontodomaćica predviđeni su sledeći uslovi:

• završena najmanje osnovna škola,

• stručna kvalifikacija stečena na određenom kursu organizovanom u okviru akreditovanog programa za pružanje pomoći u kući.

Pružalac usluge angažuje stručnog radnika i saradnika, kao lica odgovornih za procenu potreba korisnika i koordinaciju rada gerontodomaćica.

Član 19

Da bi gerontodomaćice mogle da pružaju usluge Pomoć u kući potrebno je da ispunjavaju sledeće uslove:

• da ispunjavaju opšte uslove utvrđene zakonom,

• da poseduju najmanje završenu osnovnu školu,

• da su obučeni za obavljanje poslova gerontodomaćice.

Član 20

Za svakog korisnika pružalac usluge otvara lični dosije koji sadrži:

• zahtev sa svim ličnim podacima (socijalna anamneza),

• podaci o vrsti i visini primanja korisnika i podaci o primanjima srodnika ukoliko korisnik nema primanja,

• list praćenja korisnika,

• rešenje o ostvarivanju prava,

• ugovor o pružanju usluga,

• evidencija pruženih usluga.

Član 21

Obaveze korisnika usluga:

• omogućavanje uvida u zdravstveno stanje korisnika i ostvarena primanja,

• korektno ponašanje prema izvršiocu posla,

• obezbeđivanje minimuma uslova za obavljanje posla.

Član 22

Obaveze gerontodomaćica:

• profesionalno i stručno pružanje usluga u skladu sa individualnim planom korisnika,

• profesionalan odnos prema korisniku i srodnicima,

• obaveštavanje korisnika usluga o sprečenosti zadužene gerontodomaćice za pružanje usluge.

Član 23

Obaveza stručnog radnika:

• vrši prijemnu procenu na osnovu procene Centra za socijalni rad,

• određuje stepen podrške korisniku na osnovu određenog stepena podrške Centra za socijalni rad,

• sačinjava individualni plan usluga,

• organizuje i Koordinira radom gerontodomaćica,

• prati realizaciju individualnog plana.

Član 24

Pružanje usluga pomoći u kući može prestati:

• otkazom korisnika usluga,

• otkazom pružaoca usluga,

• i u drugim slučajevima: preseljenje, smrt, i sl.

Otkazni rok iz razloga navedenih u prethodnom stavu je 15 dana.

Član 25

Pružalac usluge može otkazati dalje pružanje usluga:

• ako kod korisnika usluga ne postoji minimum higijensko-tehničkih uslova za pružanje usluga,

• ukoliko se utvrdi da način pružanja usluge nije u interesu korisnika i može štetiti zdravlju korisnika,

• ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika usluga ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cena,

• ukoliko se korisnik usluga ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla,

• ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju korisnika koje može negativno uticati na izvršioca posla,

• ukoliko se obaveza plaćanja za izvršene usluge ne vrši u skladu sa zaključenim ugovorom.

Član 26

Procenu i utvrđivanje nekih od navedenih razloga iz člana 25. ovog Pravilnika vrši Stručni tim po prijavi pružaoca usluge, a ukoliko se ne promene okolnosti pokreće se postupak za raskid ugovora.

Član 27

Cenovnik usluge Pomoć u kući, sastavni je deo ovog pravilnika i može se samostalno menjati, zbog potrebe periodičnog usaglašavanja cene koštanja usluge pomoć u kući.

Član 28

Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja", a primenjuje se od 01.11.2023. godine.

CENOVNIK USLUGE POMOĆ U KUĆI

CENZUSNA GRUPA PROSEČNI PRIHODI PO ČLANU DOMAĆINSTVA

% UČEŠĆA
KORISNIKA

IZNOS UČEŠĆA
(DIN/PO SATU)

I
DO IZNOSA NOVČANE SOCIJALNE POMOĆI ZA POJEDINCA (NSP)

0 %

0,00

II
OD IZNOSA NSP DO DVOSTRUKOG IZNOSA NSP

20 %

80,00

III
OD DVOSTRUKOG DO TROSTRUKOG IZNOSA NSP

30 %

110,00

IV
OD TROSTRUKOG DO ČETVOROSTRUKOG IZNOSA NSP

40 %

140,00

V
OD ČETVOROSTRUKOG DO PETOSTRUKOG IZNOSA NSP

50 %

175,00

VI
OD PETOSTRUKOG DO ŠESTOSTRUKOG IZNOSA NSP

60 %

210,00

VII
IZNAD ŠESTOSTRUKOG IZNOSA NSP

100 %

340,00