PRAVILNIKO KRITERIJUMIMA ZA PRIZNAVANJE PRAVA NA KORIŠĆENJE I UČEŠĆE KORISNIKA U CENI USLUGE POMOĆ U KUĆI("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 18/2023) |
Ovim Pravilnikom utvrđuju se uslovi obezbeđivanja i pružanja usluge pomoć u kući za decu, mlade, odrasla i stara lica u sopstvenom domu ukoliko postoje zdravstvene i socijalne indikacije za to, a ukoliko u domaćinstvu nema radno sposobnih članova ili srodnika koji su dužni da ih izdržavaju a za to nisu u mogućnosti.
Ukoliko potencijalni korisnik usluge Pomoć u kući živi sa radno sposobnim članovima, usluga se može pružiti pod uslovom da porodica iz objektivnih razloga (zaposlenost) nije u mogućnosti da obezbedi takvu uslugu.
Usluga Pomoć u kući pružaće se preko licenciranih pružaoca usluge u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i to:
• za odrasla i stara lica preko Javne ustanovi Centar za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite Vranje i
• za decu mlade i odrasle osobe sa invaliditetom preko Udruženja MNRO Vranje.
Sredstva za pružanje usluge Pomoć u kući obezbeđuju se iz budžeta grada Vranja, putem namenskog transfera, učešćem korisnika, učešćem srodnika i dr.
Korisnici usluga su lica koja žive na gradskom području grada Vranja, a usluge se mogu pružati i van gradskog područja ukoliko postoje objektivne mogućnosti za pružanje ove vrste usluga.
Korisniku se u skladu sa individualnim potrebama pružaju sledeće usluge:
• pomoć u obezbeđivanju ishrane,
• pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana,
• pomoć u zagrevanju prostorija,
• pomoć u zadovoljavanju socijalnih i drugih potreba /plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl/,
• posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga,
• nabavku i nadgledanje uzimanja lekova i primenu saveta propisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka i odvođenje na lekarske preglede,
• saniranje i negu manjih povreda, po potrebi,
• kontrolu vitalnih funkcija (krvni pritisak, telesna temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.), po potrebi.
Lice koje želi uslugu Pomoć u kući podnosi zahtev Centru za socijalni rad grada Vranja.
Korisnik usluge je dužan da uz zahtev podnese i sledeću dokumentaciju:
• dokaz o svom identitetu (fotokopiju lične karte sa upisanim JMBG i tačnom adresom prebivališta),
• medicinsku dokumentaciju koja ukazuje da je licu neophodno korišćenje usluge,
• dokaz o primanjima korisnika (potvrda o visini plate, penzije, dodatka za pomoć i negu drugog lica, osnovice za obračunavanje poreza i doprinosa ukoliko privatno obavlja delatnost) za prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome se podnosi zahtev.
Lica koja nemaju mesečna primanja, pored dokumentacije iz stava 2. ovog člana dostavljaju potvrdu nadležnog Fonda PIO i potvrde o primanjima srodnika (ukoliko imaju srodnike koji su po zakonu dužni da ih izdržavaju a žive u zajedničkom domaćinstvu).
O rešavanju zahteva za pružanje usluge i odabiru korisnika odlučuje Stručni tim Centra i predlaže donošenje rešenja o pružanju usluge Pomoć u kući.
Po potrebi Stručni tim će koristiti usluge i stručnjaka drugih institucija.
Ukoliko je veći broj korisnika od broja angažovanih gerontodomaćica, korisnici koji ispunjavaju uslove ovog oblika usluge biće na listi čekanja dok se ne steknu uslovi za uključivanje u Uslugu.
Pružanje ove usluge može da traje dok ima zainteresovanih korisnika i dok su obezbeđena sredstva za ovu namenu.
Kriterijumi za priznavanja prava usluge pomoć u kući, određuju se u odnosu na celokupno individualno funkcionisanje korisnika i to u odnosu na:
1. Sposobnost neposredne brige o sebi;
2. Učestvovanje u aktivnostima života u zajednici.
Pravo na uslugu pomoć u kući ima lice kod koje je procenjena potreba za jednim od stepena podrške i to:
1. Podrška 1 stepena - znači da korisnik nije sposoban da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnosti društvenog života u zajednici zbog čega mu je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana pomoć drugog lica,
2. Podrška 2 stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici uz fizičko prisustvo i pomoć drugog lica,
3. Podrška 3 stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, ali mu je usled nedovoljno razvijenih znanja i veština potreban nadzor i podrška drugog lica,
Na osnovu zaključka Stručnog tima, direktor Centra donosi rešenje o pružanju usluge Pomoć u kući.
Rešenje o pružanju usluge Pomoć u kući podleže preispitivanju jednom godišnje, a najkasnije do 31. maja tekuće godine za sve korisnike koji su koristili uslugu u prethodnoj godini.
Za korisnike koji učestvuju u plaćanju troškova visina učešća će se ponovo preispitivati na način i po postupku za pružanje usluge.
Usluga Pomoć u kući obezbeđuje se korisnicima u trajanju od dva radna sata dnevno odnosno najmanje 16, a najviše 24 sati mesečno sa mogućnošću preraspodele vremena u skladu sa potrebama korisnika.
Merila i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika - obveznika izdržavanja u troškovima usluga Pomoći u kući utvrđuje se prema sledećoj tabeli:
CENZUSNA GRUPA PROSEČNI PRIHODI PO ČLANU DOMAĆINSTVA |
% UČEŠĆA KORISNIKA |
IZNOS UČEŠĆA (DIN/PO SATU) |
I |
0 % |
|
II |
20 % |
|
III |
30 % |
|
IV |
40 % |
|
V |
50 % |
|
VI |
60 % |
|
VII |
100 % |
|
U slučaju manjeg broja sati angažovanja gerontodomaćica, učešće korisnika se srazmerno umanjuje.
Nominalni iznos novčane socijalne pomoći, za pojedinca i druge članove porodice utvrđuje Ministar rada, zapošljavanja i socijalne politike rešenjem koje se donosi dva puta godišnje i to od 1. oktobra i 1. aprila u godini, a primenjuje se nominalni iznos (NI) koji je poznat u trenutku ostvarivanja prava.
Učešće korisnika ili njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluga Pomoć u određuje se prema merilima i kriterijumima iz člana 13. ovog Pravilnika.
Ukoliko korisnik usluge Pomoć u kući nema prihoda, a ima srodnike koji ne žive sa njim u porodici i koji su prema odredbama Porodičnog zakona dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju, njihovo učešće u troškovima utvrđuje se primenom merila i kriterijuma iz člana 13. ovog Pravilnika, a najviše do cenzusne grupe preko šestostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca.
Pružalac usluge sa korisnikom usluge zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Obavezu učešća u troškovima korisnici izvršavaju uplatom na račun pružaoca usluge, na osnovu rešenja Centra za socijalni rad o učešću korisnika u troškovima, a po izdatom obračunu od strane pružaoca usluge.
Obračun od strane pružaoca usluge dostavlja se korisniku do 5 u mesecu, za prethodno mesec, uplata se vrši u roku od 8 dana od dana dostave obračuna.
Sredstva koja pružalac usluge ostvari pružanjem usluge pomoć u kući usmeriće se na sufinansiranje same usluge.
Neposrednu uslugu Pomoć u kući pruža gerontodomaćica.
Za pružanje usluge pomoć u kući poslova gerontodomaćica predviđeni su sledeći uslovi:
• završena najmanje osnovna škola,
• stručna kvalifikacija stečena na određenom kursu organizovanom u okviru akreditovanog programa za pružanje pomoći u kući.
Pružalac usluge angažuje stručnog radnika i saradnika, kao lica odgovornih za procenu potreba korisnika i koordinaciju rada gerontodomaćica.
Da bi gerontodomaćice mogle da pružaju usluge Pomoć u kući potrebno je da ispunjavaju sledeće uslove:
• da ispunjavaju opšte uslove utvrđene zakonom,
• da poseduju najmanje završenu osnovnu školu,
• da su obučeni za obavljanje poslova gerontodomaćice.
Za svakog korisnika pružalac usluge otvara lični dosije koji sadrži:
• zahtev sa svim ličnim podacima (socijalna anamneza),
• podaci o vrsti i visini primanja korisnika i podaci o primanjima srodnika ukoliko korisnik nema primanja,
• list praćenja korisnika,
• rešenje o ostvarivanju prava,
• ugovor o pružanju usluga,
• evidencija pruženih usluga.
Obaveze korisnika usluga:
• omogućavanje uvida u zdravstveno stanje korisnika i ostvarena primanja,
• korektno ponašanje prema izvršiocu posla,
• obezbeđivanje minimuma uslova za obavljanje posla.
Obaveze gerontodomaćica:
• profesionalno i stručno pružanje usluga u skladu sa individualnim planom korisnika,
• profesionalan odnos prema korisniku i srodnicima,
• obaveštavanje korisnika usluga o sprečenosti zadužene gerontodomaćice za pružanje usluge.
Obaveza stručnog radnika:
• vrši prijemnu procenu na osnovu procene Centra za socijalni rad,
• određuje stepen podrške korisniku na osnovu određenog stepena podrške Centra za socijalni rad,
• sačinjava individualni plan usluga,
• organizuje i Koordinira radom gerontodomaćica,
• prati realizaciju individualnog plana.
Pružanje usluga pomoći u kući može prestati:
• otkazom korisnika usluga,
• otkazom pružaoca usluga,
• i u drugim slučajevima: preseljenje, smrt, i sl.
Otkazni rok iz razloga navedenih u prethodnom stavu je 15 dana.
Pružalac usluge može otkazati dalje pružanje usluga:
• ako kod korisnika usluga ne postoji minimum higijensko-tehničkih uslova za pružanje usluga,
• ukoliko se utvrdi da način pružanja usluge nije u interesu korisnika i može štetiti zdravlju korisnika,
• ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika usluga ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cena,
• ukoliko se korisnik usluga ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla,
• ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju korisnika koje može negativno uticati na izvršioca posla,
• ukoliko se obaveza plaćanja za izvršene usluge ne vrši u skladu sa zaključenim ugovorom.
Procenu i utvrđivanje nekih od navedenih razloga iz člana 25. ovog Pravilnika vrši Stručni tim po prijavi pružaoca usluge, a ukoliko se ne promene okolnosti pokreće se postupak za raskid ugovora.
Cenovnik usluge Pomoć u kući, sastavni je deo ovog pravilnika i može se samostalno menjati, zbog potrebe periodičnog usaglašavanja cene koštanja usluge pomoć u kući.
Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja", a primenjuje se od 01.11.2023. godine.
CENOVNIK USLUGE POMOĆ U KUĆI
CENZUSNA GRUPA PROSEČNI PRIHODI PO ČLANU DOMAĆINSTVA |
% UČEŠĆA |
IZNOS UČEŠĆA |
I |
0 % |
0,00 |
II |
20 % |
80,00 |
III |
30 % |
110,00 |
IV |
40 % |
140,00 |
V |
50 % |
175,00 |
VI |
60 % |
210,00 |
VII |
100 % |
340,00 |