POSLOVNIKPOKRAJINSKE IZBORNE KOMISIJE("Sl. list AP Vojvodine", br. 47/2023) |
Ovim poslovnikom uređuju se organizacija, način rada i odlučivanja Pokrajinske izborne komisije (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Sedište Komisije je u Novom Sadu, u zgradi Skupštine Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Skupština), ulica Vladike Platona 1.
Komisija u svom radu koristi tri pečata: dva velika pečata obeležena rednim brojem - rimskom cifrom I i II i jedan mali pečat i jedan štambilj, koji se izrađuju u skladu sa propisima kojima je uređena izrada pečata i štambilja.
O čuvanju i upotrebi pečata i štambilja staraju se sekretar Komisije i Služba Skupštine Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Služba).
U okviru svojih nadležnosti, Komisija ostvaruje saradnju sa domaćim, stranim, međunarodnim i međuregionalnim organima i organizacijama.
Komisija može da organizuje stručna savetovanja i druge oblike stručnog rada o pitanjima iz svoje nadležnosti.
II SASTAV I ORGANIZACIJA KOMISIJE
Komisija radi i odlučuje u stalnom i proširenom sastavu.
Komisiju u stalnom sastavu čine: predsednik Komisije, 14 članova Komisije i njihovi zamenici.
Članove Komisije u stalnom sastavu i njihove zamenike imenuje Skupština u skladu sa pokrajinskom skupštinskom odlukom kojom se uređuje izbor poslanika u Skupštinu (u daljem tekstu: Odluka).
Komisiju u proširenom sastavu čine i po jedan član i zamenik člana imenovani na predlog podnosilaca izbornih lista kandidata za poslanike, koje imenuje Komisija, u skladu sa Odlukom.
Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od narednog dana od dana imenovanja lica koja postaju članovi Komisije u proširenom sastavu dok ukupan izveštaj o rezultatima izbora ne postane konačan.
Član, odnosno zamenik člana Komisije u proširenom sastavu ima ista prava i dužnosti kao i član, odnosno zamenik člana Komisije u stalnom sastavu.
Zamenici članova Komisije imaju ista prava i dužnosti kao i članovi Komisije.
Učesnici u radu Komisije bez prava odlučivanja
Učesnici u radu Komisije bez prava odlučivanja su sekretar Komisije i njegov zamenik.
Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, usaglašavanja predloga akata koje za potrebe Komisije pripremaju zaposleni u Službi, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, Komisija može da obrazuje radne grupe iz reda svojih članova i učesnika u radu Komisije bez prava odlučivanja.
U sastav i rad radnih grupa mogu da budu uključeni predstavnici drugih organa i organizacija, radi pružanja stručne pomoći.
Odlukom o obrazovanju radnih grupa utvrđuju se zadaci i imenuju predsedavajući i članovi radnih grupa.
Radne grupe imaju sekretare koje određuje sekretar Komisije, iz reda zaposlenih u Službi.
Komisija može, po potrebi, da zaduži pojedine svoje članove da prouče pitanja koja se javljaju u sprovođenju izbornog postupka, u neposrednoj saradnji sa članovima izbornih organa i drugim učesnicima u postupku, kao i uvidom u odgovarajuće dokumente, i da upoznaju Komisiju sa utvrđenim stanjem i predlože joj odgovarajuća rešenja.
Predsednik Komisije:
- predstavlja Komisiju,
- saziva sednice Komisije i predsedava sednicama,
- potpisuje akte Komisije,
- odobrava službena putovanja u zemlji i inostranstvu,
- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno,
- stara se o primeni ovog poslovnika, i
- obavlja druge poslove utvrđene Odlukom i ovim poslovnikom.
Predsednik Komisije može da ovlasti sekretara Komisije da potpisuje akte Komisije koji se odnose na pitanja operativnog karaktera.
Zamenik predsednika Komisije obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije.
Članovi Komisije imaju pravo i obavezu:
- da predlažu sazivanje i dnevni red sednice Komisije, u skladu sa ovim poslovnikom.
- da redovno prisustvuju sednicama Komisije,
- da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici,
- da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.
Sekretar Komisije:
- priprema sednice Komisije,
- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,
- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,
- stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa Odlukom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.
Sekretar Komisije ima zamenika, koji mu pomaže u radu i zamenjuje ga u slučaju odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije.
Komisija radi i odlučuje na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova, odnosno zamenika članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
Sednice Komisije se, po pravilu, održavaju u sedištu Komisije.
Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije.
Saziv za sednicu Komisije, sa predlogom dnevnog reda, upućuje se članovima Komisije i njihovim zamenicima, putem elektronske pošte, najkasnije 48 časova pre vremena određenog za početak sednice.
Sednica Komisije može se sazvati i u kraćem roku od roka iz stava 2. ovog člana, ukoliko je održavanje sednice uslovljeno rokovima propisanim Odlukom ili razlozima koji nalažu hitnost u postupanju, pri čemu je predsednik Komisije dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.
Predsednik Komisije može da odloži čas, odnosno dan početka sednice Komisije, o čemu blagovremeno obaveštava članove Komisije, s tim da je dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.
Saziv za sednicu sadrži dan, vreme, mesto održavanja sednice Komisije i predlog dnevnog reda. Uz saziv za sednicu, članovima i zamenicima članova Komisije, dostavlja se i materijal pripremljen za tačke predloženog dnevnog reda, kao i zapisnik sa prethodne sednice Komisije, radi usvajanja.
Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije, osim u slučaju sazivanja sednice na zahtev najmanje trećine članova Komisije, kada se dnevni red predlaže u zahtevu za sazivanje sednice.
Sazivanje sednice Komisije na zahtev članova Komisije
Predsednik Komisije je dužan da sazove sednicu Komisije, kada sazivanje zatraži najmanje trećina članova Komisije, najkasnije dva dana od dana podnošenja zahteva za sazivanje sednice, tako da se sednica održi najkasnije u roku od sedam dana od dana njenog sazivanja.
Zahtev za sazivanje sednice mora da sadrži predlog dnevnog reda sednice, kao i predlog akta koji bi se razmatrao u okviru predloženog dnevnog reda. Predlog akta mora da bude sačinjen u formi u kojoj se donose akti Komisije.
Ako uz podneti zahtev nije dostavljen predlog akta u skladu sa stavom 2. ovog člana, predsednik Komisije obaveštava člana Komisije koji je prvi potpisan na zahtevu da zahtev mora da se uredi. Uređen zahtev potpisuju svi članovi Komisije koji su zahtevali sazivanje sednice.
Ako podneti zahtev ne bude uređen u skladu sa stavom 3. ovog člana, smatraće se da je povučen.
Predlaganje izmena i dopuna predloženog dnevnog reda
Svaki član Komisije može da podnese predlog za izmenu ili dopunu dnevnog reda predloženog u sazivu sednice Komisije.
Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pismenom obliku, preko Pisarnice najkasnije četiri časa pre vremena određenog za početak sednice.
Ako je sednica Komisije sazvana u roku kraćem od 48 časova pre vremena određenog za početak sednice, predlog iz stava 1. ovog člana može se podneti najkasnije dva časa pre vremena određenog za početak sednice.
Predlogom za dopunu dnevnog reda mora da bude formulisana tačka dnevnog reda koja se predlaže. Uz predlog za dopunu dnevnog reda dostavlja se i predlog akta koji bi se razmatrao u okviru predložene tačke dnevnog reda.
Predsednik Komisije može da, na samoj sednici, prilikom utvrđivanja dnevnog reda, predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda koji je predložio u sazivu sednice, pri čemu je dužan da obrazloži takav postupak.
Otvaranje sednice i učešće na sednici
Sednici predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.
Na početku sednice, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova i zamenika članova Komisije, kao i broj članova i zamenika članova Komisije sa pravom glasa.
U raspravi na sednici mogu da učestvuju predsednik Komisije, članovi Komisije, sekretar Komisije i njihovi zamenici.
Sednici, na poziv predsednika Komisije, mogu da prisustvuju i da učestvuju u raspravi i predstavnici pokrajinskih i drugih organa i organizacija, ukoliko se na sednici razmatraju pitanja iz njihovog delokruga, o čemu predsedavajući obaveštava članove Komisije na početku sednice.
Sednici mogu da prisustvuju i zaposleni u Službi.
Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodne sednice, ukoliko je sačinjen i blagovremeno dostavljen članovima Komisije.
Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.
O iznetim primedbama na zapisnik, Komisija odlučuje redom kojim su iznete u raspravi.
Nakon odlučivanja o primedbama na zapisnik, Komisija odlučuje o usvajanju zapisnika sa prihvaćenim primedbama.
Ukoliko nema primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje zapisnik u predloženom tekstu.
Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.
Pre odlučivanja o usvajanju dnevnog reda predloženog u sazivu sednice, pristupa se odlučivanju o predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda, ukoliko su podneti u skladu sa odredbama ovog poslovnika, bez obrazlaganja i rasprave, redom kojim su predloženi.
Ukoliko je predlog za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda podneo predsednik Komisije na samoj sednici, Komisija prvo odlučuje o predlogu predsednika, a nakon toga o ostalim podnetim predlozima, u skladu sa stavom 2. ovog člana.
Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o utvrđivanju dnevnog reda u celini.
Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.
Na predlog predsedavajućeg, Komisija može da odluči da se promeni redosled razmatranja tačaka dnevnog reda, kao i da se objedini rasprava o više tačaka dnevnog reda.
Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, o predmetu tačke dnevnog reda koju je predložio predsednik Komisije, Komisiju izveštava predsednik Komisije, član Komisije kojeg je odredio predsednik Komisije (izvestilac) ili sekretar Komisije.
O predmetu tačke dnevnog reda koja je na dnevnom redu na predlog člana, odnosno zamenika člana Komisije, Komisiju izveštava član, odnosno zamenik člana Komisije koji je predložio tačku dnevnog reda i koji predlaže način postupanja Komisije.
Na predlog predsedavajućeg ili člana Komisije, odnosno zamenika člana, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na pet minuta.
Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima i zamenicima članova Komisije prijavljenim za učešće u raspravi.
Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu.
Komisija odlučuje većinom glasova svih članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
U odlučivanju učestvuju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana kojeg zamenjuju.
Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.
Komisija uvek glasa o usvajanju predloga.
Ukoliko predlog o kojem se glasa ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je predlog odbijen.
Elektronsko izjašnjavanje o predlozima akata
Izuzetno, u hitnim i neodložnim slučajevima, ili kada za to, po oceni predsednika Komisije, postoje drugi posebni razlozi, pojedina akta se, članovima Komisije, mogu dostaviti i elektronskim putem, radi izjašnjavanja.
Akt se smatra donetim ako se za njega, elektronskim putem, izjasni sa "saglasan sam" većina od ukupnog broja članova, u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
Na prvoj narednoj sednici Komisija će razmatranjem Izveštaja o izjašnjavanju elektronskim putem, konstatovati rezultate glasanja obavljenog elektronskim putem.
O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik.
Zapisnik sadrži osnovne podatke o radu na sednici i to: mesto, dan i vreme održavanja sednice, podatke o prisutnim i odsutnim članovima i zamenicima članova Komisije, kao i o drugim prisutnim licima, o dnevnom redu, o predlozima o kojima se odlučivalo, sa imenima učesnika u raspravi, o odlukama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatima svih glasanja na sednici.
Predsednik Komisije može da odluči da li će se na sednici Komisije voditi stenografske beleške i vršiti tonsko snimanje toka sednice.
Usvojeni zapisnik potpisuju predsedavajući i sekretar, odnosno zamenik sekretara Komisije.
O sačinjavanju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije.
Usvojeni zapisnik se objavljuje na veb - prezentaciji Komisije.
Izvornici i prepisi akata komisije
Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Komisije, sačinjen u propisanom obliku, potpisan od predsedavajućeg i overen pečatom Komisije.
O sačinjavanju i čuvanju izvornika stara se sekretar Komisije.
Rad Komisije je javan.
Komisija obezbeđuje javnost rada:
- omogućavanjem zainteresovanim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatrači) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,
- objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine" (u daljem tekstu: Službeni list APV) i na veb - prezentaciji Komisije, u skladu sa odlukom i ovim poslovnikom.
- objavljivanjem Informatora o radu Komisije i omogućavanjem pristupa informacijama od javnog značaja kojima raspolaže Komisija, u skladu sa zakonom,
- objavljivanjem informacija o radu Komisije na veb prezentaciji Komisije,
- izdavanjem saopštenja za javnost, i
- održavanjem konferencija za medije i davanjem izjava za medije, u skladu sa ovim poslovnikom.
Akti Komisije objavljuju se na veb-prezentaciji Komisije, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 časa od završetka sednice na kojoj su akti doneti, u skladu sa odlukom.
Akti Komisije objavljuju se u "Službenom listu APV" kada je to predviđeno odlukom.
Komisija može da odluči da se u "Službenom listu APV" objavi i akt za koji nije propisano obavezno objavljivanje u "Službenom listu APV".
O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.
Ispravka akta objavljenog u "Službenom listu APV"
Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu APV" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije.
Ispravka iz stava 1. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.
Prečišćen tekst opšteg akta Komisije
Komisija može da ovlasti sekretara Komisije da utvrdi prečišćen tekst opšteg akta Komisije.
Ovlašćenje za utvrđivanje prečišćenog teksta opšteg akta može da bude sadržano u aktu kojim se menja opšti akt ili u posebnom zaključku koji donosi Komisija.
Prečišćen tekst opšteg akta objavljuje se u "Službenom listu APV" ako je i opšti akt objavljen u "Službenom listu APV".
Objavljivanje Informatora o radu Komisije i pristup informacijama od javnog značaja
Komisija objavljuje Informator o svom radu.
Lice ovlašćeno za postupanje po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja je sekretar Komisije.
Komisija ima svoju veb - prezentaciju na kojoj se objavljuju akti Komisije, rezultati izbora, informacije o održanim sednicama Komisije i saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.
O održavanju i ažuriranju veb - prezentacije Komisije stara se sekretar Komisije.
Saopštenje za javnost priprema Služba, po nalogu i uz saglasnost predsednika Komisije.
Konferencija za medije i izjave za medije
O radu Komisije javnost obaveštava predsednik Komisije ili član kojeg predsednik Komisije za to ovlasti, putem konferencija za medije i izjava za medije.
O danu, vremenu i mestu održavanja konferencije za medije iz stava 1. ovog člana sredstva javnog obaveštavanja se obaveštavaju preko Službe.
Sekretar Komisije je ovlašćen da daje izjave o tehničkim aspektima rada Komisije i sprovođenja izbora.
VI ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI
Članovi i zamenici članova Komisije i zaposleni u Službi dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.
VII OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE
Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora, obezbeđuju se u budžetu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Komisija podnosi Skupštini finansijski plan potrebnih sredstava za redovan rad i troškove sprovođenje izbora i izveštaj o utrošenim sredstvima za redovan rad i sprovođenje izbora.
Nalogodavac za isplatu sredstava iz stava 1. ovog člana koja se obezbeđuju za rad Komisije je sekretar Komisije.
Predsednik, članovi i sekretar Komisije i njihovi zamenici imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.
Naknada za rad u Komisiji, uređuje se posebnim aktom.
Služba obezbeđuje i pruža Komisiji neophodnu stručnu i tehničku pomoć.
Lica koja pružaju neophodnu stručnu i tehničku pomoć Komisiji imaju pravo na naknadu, koja se uređuje posebnim aktom.
VIII KANCELARIJSKO I ARHIVSKO POSLOVANJE
Na kancelarijsko i arhivsko poslovanje Komisije primenjuju se propisi kojima se uređuju kancelarijsko i arhivsko poslovanje.
Komisija utvrđuje listu kategorija arhivske građe i dokumentarnog materijala sa rokovima čuvanja, u skladu sa zakonom.
Pravo predlaganja izmena ili dopuna Poslovnika Komisije ima svaki član Komisije.
Predlog odluke za izmenu ili dopunu podnosi se u pismenom obliku.
Predlog odluke iz stava 2. ovog člana predsednik Komisije uvršćuje u predlog dnevnog reda sednice Komisije u što kraćem roku.
Pitanja od značaja za rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti odlukom ili zaključkom Komisije.
Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Pokrajinske izborne komisije ("Službeni list APV", broj:11/2020-prečišćen tekst).
Ovaj poslovnik se objavljuje u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine" i na veb - prezentaciji Komisije.
Ovaj poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".