PRAVILNIKO SERTIFIKACIJI VOZILA KOJA OBAVLJAJU JAVNI PREVOZ PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA("Sl. list grada Beograda", br. 80/2023) |
Ovim obavezujućim pravilnikom bliže se definiše proces sertifikacije. Cilj pravilnika je da opiše obaveze, odgovornosti i procese u funkcionisanju Sistema za upravljanje vozilima javnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, utvrdi procedure obaveštavanja prilikom nesprovođenja definisanih aktivnosti, ali i bliže opiše odgovornosti i obaveze privatnog partnera zaduženog za implementaciju hardverskog i softverskog rešenja za praćenje i upravljanje sistemom javnog prevoza (u daljem tekstu: Privatni partner), kao i kaznene mere za neadekvatno i nepravovremeno reagovanje u odnosu na definisane obaveze.
Institut procesa sertifikacije proizlazi iz potrebe da se kontinuirano tokom trajanja ugovora o javno-privatnom partnerstvu vrši provera pridržavanja usvojenih procedura prilikom obavljanja javnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, te funkcionalnosti svih elemenata koji su sastavni deo sistema upravljanja javnim prevozom.
Proces sertifikacije obuhvata:
1) upoređivanje evidencije Sekretarijata za javni prevoz sa stanjem na terenu i korekciju eventualnih neslaganja (upoređivanje evidencionih lista sa identifikacionim brojevima istaknutim na vozilima prevoznika, provera saobraćajnih nalepnica i drugih tehničkih podataka o vozilima prevoznika),
2) utvrđivanje postojanja opreme na vozilu neophodne za funkcionisanje sistema za upravljanje javnim prevozom, koja je sastavni deo sistema upravljanja javnim prevozom na teritoriji grada Beograda, proveru funkcionalnosti softvera na vozačkoj konzoli u prisustvu sertifikacione komisije, potvrdu ispravnosti (ili otklanjanje nedostataka na licu mesta) i verifikaciju uređaja i opreme metodom plombiranja,
3) formulisanje procedure koje vozač mora da se pridržava prilikom obavljanja javnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda i isticanje u vidokrugu vozača autobusa (sa navedenim kaznenim merama za neprimenjivanje procedure ili neprijavljivanje tehničke neispravnosti),
4) upoznavanje prevoznika sa obaveznim procedurama koje je potrebno da sprovede vozač prilikom uključivanja vozila u sistem javnog prevoza na teritoriji grada Beograda, kao i upoznavanje sa procedurom obaveštavanja Operativno-kontrolnog centra Sekretarijata za javni prevoz u slučaju da postoje tehnički problemi u definisanom procesu.
Sertifikaciju vozila obavlja mešovita komisija koju formira sekretar Sekretarijata za javni prevoz, koju čine:
1) ovlašćeni predstavnik Sekretarijata,
2) predstavnik Privatnog partnera,
3) predstavnik prevoznika (konzorcijuma) čija vozila se sertifikuju.
Sertifikaciona komisija odgovorna je za tačnost podataka koje prikuplja, kao i za kompletan proces sertifikacije.
ELEMENTI PROCESA SERTIFIKACIJE
Sertifikaciona komisija vrši pregled vozila i utvrđuje da li poseduje svu opremu neophodnu za funkcionisanje sistema za upravljanje javnim prevozom i da li je ona ispravna, i to:
1) zvučnici za obaveštavanje putnika,
2) propisani broj kamera,
3) wi-fi ruter sa propisanim karakteristikama i protokom interneta,
4) klima-uređaj,
5) sistem za grejanje vozila,
6) uređaj za naplatu karata,
7) vozačka konzola sa pripadajućom opremom.
Sertifikaciona komisija posebno vrši proveru ispravnosti, kao i plombiranje vozačke konzole i sledeće pripadajuće opreme:
1) GPS (FMB) uređaj,
2) GPS konektor,
3) uređaj napajanja,
4) konektor napajanja.
Komisija vrši proveru da li je vozilo vidljivo na aplikaciji za praćenje vozila u Operativno-konrolnom centru (OKC-u), kao i na aplikaciji za informisanje putnika.
POSTUPAK SERTIFIKACIJE VOZILA U SISTEMU JAVNOG PREVOZA PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA
Postupak sertifikacije vozila u sistemu javnog prevoza podrazumeva:
1. Utvrđivanje stanja voznog parka prevoznika
Komisija, na osnovu raspoložive dokumentacije Sekretarijata za javni prevoz i konsultacija sa prevoznikom (konzorcijumom), izrađuje plan sprovođenja sertifikacije. Na osnovu usaglašenog plana, Komisija zvanično najavljuje pregled i kontrolu voznog parka prevoznika.
Prevoznik je dužan da Komisiji obezbedi uslove za neometan rad, da pripremi vozila za pregled, obezbedi stručno lice za asistenciju prilikom pregleda, kao i da obezbedi svu dokumentaciju o vozilima na uvid, i to:
1) Saglasnost Sekretarijata za javni prevoz za rad vozila u sistemu javnog prevoza,
2) tehničku dokumentaciju o vozilu.
Prilikom dolaska u auto-bazu prevoznika Komisija kod sebe mora da poseduje ovlašćenje Sekretarijata za javni prevoz za vršenje sertifikacije, Pravilnik o sertifikaciji sa kojim upoznaje predstavnika prevoznika i svu drugu potrebnu dokumentaciju za vršenje sertifikacije predviđenu ovim pravilnikom.
Sertifikaciona komisija pregleda vozila, upoređuje zatečeno stanje sa evidencijom Sekretarijata za javni prevoz i sačinjava Zapisnik o stanju pregledanih vozila koji je prilog ovog dokumenta.
Nakon pregleda i utvrđivanja stanja voznog parka prevoznika Komisija pristupa sertifikaciji vozila.
Komisija vrši pregled - da li vozilo poseduje opremu navedenu u članu 4. ovog pravilnika, i to na sledeći način:
1) da li vozilo poseduje unutrašnje displeje za informisanje putnika, njihov broj, kao i pozicije u vozilu,
2) da li vozilo poseduje zvučnike, kao i koja je njihova pozicija u vozilu,
3) da li vozilo poseduje propisani broj unutrašnjih kamera,
4) da li vozilo poseduje wi-fi ruter sa propisanim karakteristikama i protokom interneta. Stručno lice, koje je prevoznik obezbedio, dužno je da Komisiji omogući uvid gde se wi-fi uređaj nalazi u vozilu,
5) da li vozilo poseduje uređaj za naplatu karata - Komisija konstatuje da li uređaj postoji,
6) stručno lice koje je prevoznik obezbedio dužno je da uključi klima-uređaj u vozilu kako bi se izvršila provera njegove ispravnosti i funkcionalnosti,
7) stručno lice koje je prevoznik obezbedio dužno je da uključi sistem za grejanje vozila kako bi se izvršila provera njegove ispravnosti i funkcionalnosti,
8) provera ispravnosti vozačke konzole sa pripadajućom opremom na sledeći način:
8.1) vrši se provera ispravnosti vozačke konzole tako što Komisija uključuje vozačku konzolu, prijavljuje se na nju, vrši izbor polaska, nakon čega se utvrđuje da li se signal vozila detektuje u sistemu za praćenje u Operativno-kontrolnom centru, kao i u aplikaciji za informisanje putnika. Takođe, vrši se provera da li je vozačka konzola postavljena propisno i na odgovarajućem mestu u vozilu.
2. Postavljanje sigurnosnih nalepnica
Ukoliko su svi navedeni uslovi ispunjeni, Komisija vrši postavljanje šest sigurnosnih nalepnica na sledeći način:
1) na mestu kontakta kabla za napajanje sa postoljem vozačke konzole vrši se postavljanje sigurnosne nalepnice tako što ona obuhvata postolje vozačke konzole sa konektorom kabla za napajanje i ima funkciju da spreči neovlašćeno pomeranje vozačke konzole ili, ukoliko dođe do njenog oštećenja, ukazuje na moguću zloupotrebu,
2) sa desne strane uređaja, na mestu koje spaja postolje vozačke konzole sa uređajem i ima funkciju da signalizira ukoliko se dogodi neovlašćeno odvajanje uređaja od postolja,
3) GPS (FMB) uređaj - na bočnoj strani GPS (FMB) uređaja i ima funkciju da spreči moguću zloupotrebu,
4) uređaj napajanja - na bočnoj strani uređaja napajanja i ima funkciju da spreči moguću zloupotrebu,
5) GPS (FMB) konektor - na spoju kabla za napajanje sa uređajem kako bi se sprečila moguća zloupotreba,
6) konektor napajanja - na spoju kabla za napajanje uređaja kako bi se sprečila moguća zloupotreba.
Nalepnica je bele boje, dimenzija 50 x 15 mm, sadrži grb grada Beograda, bar kod i serijski broj. U slučaju bilo kakvog pokušaja odlepljivanja, ona se oštećuje. Zamenu navedenih nalepnica vrše isključivo lica koja su ovlastili Sekretarijat za javni prevoz, kao i predstavnici Privatnog partnera.
Postavljene sigurnosne nalepnice obezbeđuju da vozačkom konzolom i svem pratećom opremom može, u slučaju ukazane potrebe, rukovati isključivo lice koje su ovlastili Sekretarijat za javni prevoz, kao i predstavnici Privatnog partnera.
Nalepnica se ne sme skidati bez prethodne saglasnosti Sekretarijata za javni prevoz.
U slučaju da prevoznik uoči da je bilo koja od navedenih nalepnica oštećena, dužan je da obavesti Sekretarijat za javni prevoz kako bi se izvršila provera i zamena oštećene nalepnice.
OBAVEZE PREVOZNIKA U PROCESU SERTIFIKACIJE
Prevoznik je dužan da saobraćajno osoblje pre upućivanja na rad praktično obuči i upozna sa svim procedurama procesa sertifikacije.
Prevoznik je dužan da nakon obuke vrši kontrolu postupanja saobraćajnog osoblja u svim elementima procesa sertifikacije.
Prevoznik je dužan da nepravilnosti koje narušavaju bilo koji element procesa sertifikacije prijavi Sekretarijatu za javni prevoz.
OBAVEZE VOZAČA PRILIKOM PRIJAVE U SISTEM ZA PRAĆENJE VOZILA
Vozač je dužan da pre prijavljivanja na rad u sistemu izvrši kontrolu ispravnosti vozačke konzole, kao i kontrolu sigurnosnih nalepnica na vozačkoj konzoli.
Ukoliko primeti bilo kakvu nepravilnost ili oštećenje vozačke konzole, kao i oštećenje sigurnosnih nalepnica koje se na njoj nalaze, vozač je dužan da nepravilnost prijavi prevozniku, koji prijavu prosleđuje Operativno-kontrolnom centru (OKC) bez odlaganja.
Vozač je dužan da na rad dođe sa vozačkom karticom koju je zadužio kod prevoznika. Ukoliko vozač nije zadužio vozačku karticu na ime ili mu već izdata kartica nije dostupna, prevoznik je dužan da mu obezbedi zamensku karticu.
Vozač ne sme koristiti karticu koja glasi na ime drugog vozača. Vozač može koristiti zamensku karticu ukoliko nije zadužio vozačku na ime ili ukoliko mu već izdata kartica nije dostupna.
Vozač otpočinje vožnju prislanjanjem vozačke kartice na vozačku konzolu, ako je neophodno, unosi šifru, vrši potvrdu unetih podataka i prijavu u sistem.
U automatskom režimu rada vozač je dužan da na vozačkoj konzoli izvrši proveru ponuđene linije, turaže i polaska. Ako su ovi podaci iz sistema u saglasnosti sa planiranim rasporedom za tog vozača, vozač može da započne vožnju.
Ukoliko je komisija ustanovila da su ispunjeni svi propisani uslovi za sertifikaciju, izuzev postojanja uređaja za naplatu karata, vozilo dobija status sertifikovanog i pristupa se njegovom obeležavanju.
Obeležavanje se vrši tako što se na zadnju stranu vozila postavlja PVC nalepnica A4 formata, crvene boje, koja je zaštićena od eventualne zloupotrebe i na njoj se nalazi grb Grada i natpis: "Sertifikovano vozilo".
Vozilima koja su sertifikovana navedeni status važi do 1. oktobra 2024. godine.
U slučaju da vozilo delimično ispunjava propisane uslove za sertifikaciju, na vozilo se na istoj poziciji postavlja PVC nalepnica plave boje, koja označava da je vozilo u procesu sertifikacije, a prevoznik dobija rok da sprovede neispunjene elemente do 1. novembra 2023. godine.
KAZNENA POLITIKA U SLUČAJU NEPRIDRŽAVANJA PROCESA SERTIFIKACIJE
U slučaju da se kontrolom ustanovi da se vozač nije pridržavao procedure prijavljivanja u sistem, prevozniku će biti izrečena kazna u iznosu od 250.000,00 dinara jednokratno.
U slučaju da Operativno-kontrolni centar identifikuje tehničku grešku u sistemu za praćenje vozila, te ustanovi da je prevoznik nije prijavio, prevozniku se izriče kazna u iznosu od 250.000,00 dinara jednokratno.
Ukoliko se kontrolom ustanovi da je bilo koja od sigurnosnih sertifikacionih nalepnica oštećena, a da prevoznik nije prethodno prijavio oštećenje, prevozniku se izriče kazna u iznosu od 500.000,00 dinara jednokratno.
ODGOVORNOSTI I OBAVEZE PRIVATNOG PARTNERA KOJI VRŠI IMPLEMENTACIJU I ODRŽAVANJE OPREME SISTEMA ZA PRAĆENJE VOZILA
Prevoznik primedbe na rad hardverskih i softverskih elemenata sistema za praćenje vozila upućuje, u zavisnosti od vrste uočenog problema, na sledeće imejl-adrese:
- hardverpodrskasjp@beograd.gov.rs,
- softverpodrskasjp@beograd.gov.rs.
Privatni partner je dužan da izradi softversko rešenje u kom će voditi evidenciju o svim prijavljenim nepravilnostima u radu sistema koje su prijavili prevoznici (vreme prijave i vrste nepravilnosti) i vremenu kada je navedena nepravilnost otklonjena ili je utvrđeno da je njena prijava neosnovana.
Ukoliko je u postupku sertifikacije utvrđeno da je vozačka konzola sa pripadajućom opremom ispravna, vozilo je bilo vidljivo u aplikaciji za praćenje rada vozila u sistemu i u aplikaciji za informisanje putnika, a kontrolom bude utvrđeno da vozilo nije vidljivo u sistemu za praćenje ili aplikaciji za informiranje putnika, te da je vozač postupio u skladu sa svim propisanim procedurama za rad na vozačkoj konzoli, smatraće se da je nepravilnost nastala zbog propusta u radu Privatnog partnera.
U navedenom slučaju Privatnom partneru biće naplaćena novčana kazna u iznosu od 300.000,00 dinara jednokratno.
Privatni partner je dužan da po prijavi prevoznika o neispravnosti vozačke konzole ili pripadajuće opreme neispravnost otkloni ili uređaj zameni u roku od 24 sata.
Ukoliko Privatni partner ne postupi u skladu sa prethodnim stavom, biće kažnjen novčano sa 10.000,00 dinara za svaki sat zakašnjenja.
Ukoliko prevoznik dva puta prijavi da je vozačka konzola neispravna, Privatni partner dužan je da navedeni uređaj zameni novim.
Ukoliko Privatni partner ne postupi u skladu sa prethodnim stavom, biće mu naplaćena novčana kazna u iznosu od 150.000,00 dinara jednokratno.
IZGLED I SADRŽAJ DOKUMENTACIJE KOJA SE KORISTI U POSTUPKU SERTIFIKACIJE
U postupku sertifikacije Komisija koristi sledeće obrasce:
1) Zapisnik o sertifikaciji vozila - SF-1,
2) Zapisnik o stanju voznog-parka - SF-2,
3) šest sigurnosnih nalepnica,
4) nalepnicu za sertifikovano vozilo,
5) nalepnicu za vozilo u procesu sertifikacije.
Sve navedeno nalazi se u prilogu ovog dokumenta.
Pravilnik se donosi u skladu sa Zaključkom broj 34-968/23-GV, koji je donelo Gradsko veće Grada Beograda 29. septembra 2023. godine, kojim je usvojena Informacija o potrebi regulisanja odgovornosti svih učesnika u sistemu javnog prevoza, kao i propisivanje sankcija u slučaju njihovog nepoštovanja donošenjem brojnih propisa iz delokruga Sekretarijata za javni prevoz i u skladu sa tim zadužilo je Sekretarijat za javni prevoz da kao javno telo preduzme sve radnje i aktivnosti predviđene zakonom i u skladu sa Odlukom o gradskoj upravi.
Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".