POSLOVNIKGRADSKE IZBORNE KOMISIJE("Sl. list grada Beograda", br. 86/2023) |
Ovim poslovnikom uređuju se pitanja organizacije, načina rada i odlučivanja Gradske izborne komisije (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Sedište Komisije je u Beogradu, u zgradi Gradske uprave Grada Beograda, Ulica kraljice Marije broj 1.
Komisija u svom radu koristi četiri pečata i dva štambilja.
Pečati su prečnika 32 mm, obeleženi rimskim brojevima I, II, III i IV.
Pečati su okruglog oblika, u sredini pečata je grb Republike Srbije.
Po spoljnom obodu pečata upisan je tekst: "Republika Srbija". U sledećem unutrašnjem krugu upisan je tekst: "Grad Beograd" * BEOGRAD *, u sledećem unutrašnjem krugu: "Gradska izborna komisija".
Štambilji su pravougaonog oblika i sadrže tekst - na sredini prvog reda je: Grb Republike Srbije, u drugom redu upisan je tekst: "Republika Srbija", u trećem redu: "Grad Beograd", u četvrtom redu: "Gradska izborna komisija", u petom redu: reč "Broj" i prostor za broj predmeta, u šestom redu: prostor za datum i čas, a u sedmom redu reč: "Beograd".
Tekst pečata i štambilja je ispisan ćiriličkim pismom.
Sekretar Komisije posebnom odlukom određuje dva službenika stručne službe iz reda zaposlenih u Sekretarijatu za upravu Gradske uprave Grada Beograda za rukovanje i čuvanje pečata i štambilja Komisije.
II SASTAV I ORGANIZACIJA KOMISIJE
Komisiju čine predsednik, zamenik predsednika, članovi i zamenici članova u stalnom i proširenom sastavu.
Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik, 12 članova, zamenik predsednika i 12 zamenika članova, koje imenuje Skupština Grada Beograda.
Komisiju u proširenom sastavu čini stalni sastav Komisije i po jedan član i zamenik člana koji su predstavnici podnosioca proglašene izborne liste.
Komisija rešenjem odlučuje o predlogu za imenovanje člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu u roku od 24 časa od prijema predloga.
Rešenje o imenovanju člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu primenjuje se od narednog dana od dana kada je doneto.
Član, odnosno zamenik člana Komisije u proširenom sastavu koji je razrešen, odnosno kojem je funkcija prestala po sili zakona može se promeniti na zahtev podnosioca proglašene izborne liste na čiji predlog je imenovan samo dok Komisija radi u proširenom sastavu.
Komisija radi u proširenom sastavu dok ukupan izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan.
Članovi Komisije imaju ista prava i dužnosti.
Članovi Komisije svoja prava i dužnosti ostvaruju aktivnim učešćem u pripremanju, raspravi, odlučivanju i sprovođenju odluka i zaključaka Komisije.
Zamenik člana Komisije ima ista prava i dužnosti kao i član kojeg zamenjuje.
Zamenik člana Komisije ima pravo glasa samo kada je član kojeg zamenjuje odsutan.
Za predsednika i zamenika predsednika Komisije imenuje se lice koje ima visoko obrazovanje u oblasti pravnih nauka.
Stalni sastav Komisije objavljuje se u "Službenom listu Grada Beograda".
Sekretar i zamenik sekretara komisije
Učesnici u radu Komisije bez prava odlučivanja su sekretar i zamenik sekretara Komisije, koje imenuje Skupština Grada Beograda.
Za sekretara i zamenika sekretara Komisije imenuje se lice koje je ima visoko obrazovanje u oblasti pravnih nauka.
Radne grupe i posebne komisije
Radi obavljanja pojedinih poslova Komisije, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, na predlog predsednika Komisije, Komisija može obrazovati radne grupe i posebne komisije iz reda svojih članova, kojima pomoć pruža Stručna služba.
Stručne, administrativne i druge poslove za Komisiju, u skladu sa Aktom o organizaciji Gradske uprave Grada Beograda, obavlja Sekretarijat za upravu.
Po potrebi, neophodnu stručnu, administrativnu i tehničku pomoć pri obavljanju zadataka Komisije, obezbeđuju i pružaju, pored lica iz stava 1. ovog člana, zaposleni iz drugih organizacionih jedinica Gradske uprave Grada Beograda, kao i lica koja nisu zaposlena u Gradskoj upravi Grada Beograda (u daljem tekstu: Stručna služba).
Predsednik Komisije:
1) organizuje rad Komisije u cilju obavljanja poslova i zadataka iz nadležnosti Komisije,
2) saziva sednice Komisije i predsedava sednicama,
3) stara se o primeni poslovnika Komisije,
4) stara se o sprovođenju odluka i zaključaka Komisije,
5) stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja blagovremeno i u skladu sa propisima,
6) predstavlja i zastupa Komisiju pred nadležnim sudovima i drugim domaćim i međunarodnim organima i organizacijama, medijima i sl,
7) potpisuje akta koja Komisija donosi,
8) daje nalog i saglasnost Stručnoj službi za pripremanje saopštenja za javnost,
9) obavlja i druge dužnosti i poslove koji su utvrđeni zakonom i poslovnikom Komisije.
Predsednik Komisije može da ovlasti sekretara Komisije da potpisuje akte Komisije koja se odnose na pitanja operativnog karaktera.
O radu Komisije javnost obaveštava predsednik Komisije ili član kojeg predsednik za to ovlasti, putem konferencija za medije i izjava za medije.
Zamenik predsednika Komisije pomaže predsedniku u organizaciji rada Komisije i obavlja sve dužnosti i poslove predsednika Komisije kada je on odsutan ili sprečen da obavlja svoju dužnost, kao i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.
Članovi Komisije imaju prava i obaveze:
1) da redovno prisustvuju sednicama Komisije,
2) da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici,
3) da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.
Sekretar Komisije:
1) priprema sednice Komisije,
2) koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,
3) pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,
4) stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.
Komisija, u okviru nadležnosti utvrđenih Zakonom o lokalnim izborima, Zakonom o izboru narodnih poslanika, Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti, Zakonom o jedinstvenom biračkom spisku i primenom drugih akata Gradske izborne komisije:
1) stara se o zakonitom sprovođenju lokalnih izbora,
2) organizuje tehničku pripremu za izbore za odbornike Skupštine Grada Beograda (u daljem tekstu: izbori),
3) objavljuje rokovnik za vršenje izbornih radnji,
4) propisuje obrasce za sprovođenje izbornih radnji,
5) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije člana i zamenika člana organa za sprovođenje izbora,
6) donosi rešenje kojim proglašava, odbacuje ili odbija da proglasi izbornu listu, kao i zaključak kojim nalaže podnosiocu izborne liste da otkloni nedostatke izborne liste,
7) donosi rešenje kojim konstatuje da je povučena proglašena izborna lista,
8) donosi rešenje kojim konstatuje da mesto kandidata za odbornika na izbornoj listi ostaje prazno,
9) određuje biračka mesta,
10) obezbeđuje izborni materijal za sprovođenje izbora,
11) utvrđuje oblik, izgled i boju glasačkih listića i kontrolnog lista za proveru ispravnosti glasačke kutije,
12) utvrđuje broj glasačkih listića koji se štampa, kao i broj rezervnih glasačkih listića,
13) odobrava štampanje glasačkih listića i vrši nadzor nad njihovim štampanjem,
14) uređuje način primopredaje izbornog materijala pre i posle glasanja,
15) daje informacije biračima o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da su glasali na izborima,
16) dostavlja podatke organima nadležnim za prikupljanje i obradu statističkih podataka,
17) odlučuje o prigovorima,
18) utvrđuje na sednici preliminarne rezultate izbora za sva biračka mesta koja su obrađena u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta,
19) utvrđuje rezultate izbora, donosi i objavljuje ukupan izveštaj o rezultatima izbora,
20) podnosi Skupštini Grada Beograda izveštaj o sprovedenim izborima,
21) dostavlja neposredno po završetku izbora ministarstvu koje je nadležno za lokalnu samoupravu ukupan izveštaj o rezultatima izbora,
22) obavlja i druge poslove predviđene propisima.
Obrasce koji su potrebni za podnošenje izborne liste Komisija propisuje u roku od tri dana od dana kada je odluka o raspisivanju izbora stupila na snagu.
Komisija donosi svoj poslovnik i objavljuje ga na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije (u daljem tekstu: veb-prezentacija).
U svom radu Komisija shodno primenjuje uputstva i druge akte Republičke izborne komisije koji se odnose na izbor narodnih poslanika.
Kada odluka o raspisivanju izbora stupi na snagu, tada je izborna komisija nadležna da razreši člana i zamenika člana Komisije u stalnom sastavu i da istom utvrdi prestanak funkcije po sili zakona.
Na predlog ovlašćenog predlagača Komisija imenuje novog člana, odnosno zamenika člana iz stava 1. ovog člana.
Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.
Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.
Komisija radi u sednicama.
Sednice Komisije se održavaju u njenom sedištu, a u izuzetnim slučajevima i u ostalim objektima Gradske uprave Grada Beograda i objektima državnih i drugih organa.
Izuzetno, kada u opravdanim slučajevima Komisija nije u mogućnosti da se sastane radi održavanja sednice, sednica Komisije može da se održi elektronskim putem (u daljem tekstu: elektronska sednica).
U pozivu za elektronsku sednicu obavezno se navodi razlog održavanja elektronske sednice.
Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, na svoju inicijativu ili, u najkraćem mogućem roku, kad to predloži najmanje trećina članova Komisije.
U radu Komisije učestvuju predsednik, članovi i sekretar Komisije i njihovi zamenici.
Poziv za sednicu Komisije sa predlogom dnevnog reda predsednika Komisije sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i dostavlja se članovima Komisije i njihovim zamenicima elektronskim putem na elektronske adrese koju članovi Komisije prijavljuju sekretaru Komisije kao svoju zvaničnu adresu za prijem elektronske pošte, najkasnije 24 časa pre vremena određenog za održavanje sednice. O pozivu za sednicu Komisije članovi Komisije se obaveštavaju i telefonskim putem.
Poziv za sednicu Komisije sa predlogom dnevnog reda može se dostaviti i u kraćem roku, pri čemu je predsednik Komisije dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.
Uz poziv za sednicu Komisije dostavlja se materijal za sednicu članovima i njihovim zamenicima elektronskim putem. Izuzetno, materijal za sednicu može se dostaviti elektronskim putem i na samoj sednici, pri čemu je predsednik Komisije na početku sednice dužan da obrazloži takav postupak.
Sednici Komisije, po pozivu predsednika, prisustvuju i predstavnici Gradske uprave Grada Beograda i drugih organa i organizacija, čije prisustvo može biti od značaja za rad Komisije.
Po pozivu predsednika Komisije, sednici mogu prisustvovati i druga lica.
Navedena lica učestvuju u radu Komisije bez prava odlučivanja.
Radu Komisije ne može da prisustvuje kandidat za odbornika.
Svaki član Komisije može da podnese predlog za izmenu ili dopunu dnevnog reda predloženog u pozivu za sednicu Komisije.
Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pismenom obliku, preko pisarnice Gradske uprave Grada Beograda ili elektronskim putem na zvaničnu adresu za prijem elektronske pošte Komisije kao skenirani dokument, najkasnije dva časa pre vremena određenog za početak sednice.
Ako je sednica Komisije sazvana u roku kraćem od 24 časa pre vremena određenog za početak sednice, predlog iz stava 1. ovog člana može se podneti najkasnije jedan čas pre vremena određenog za početak sednice.
Predlogom za dopunu dnevnog reda mora da bude formulisana tačka dnevnog reda koja se predlaže. Uz predlog za dopunu dnevnog reda dostavlja se i predlog akta koji bi se razmatrao u okviru predložene tačke dnevnog reda.
Predsednik Komisije može da, na samoj sednici, prilikom utvrđivanja dnevnog reda, predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda koji je predložio u pozivu za sednicu, pri čemu je dužan da obrazloži takav postupak.
Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.
Komisija, na predlog predsednika, može odlučiti da se vreme trajanja diskusije ograniči ili da se ograniči broj javljanja za diskusiju po istoj tački dnevnog reda.
Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.
Na predlog predsedavajućeg, Komisija može da odluči da se promeni redosled razmatranja tačaka dnevnog reda, kao i da se objedini rasprava o više tačaka dnevnog reda.
Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, o predmetu tačke dnevnog reda, koju je predložio predsednik Komisije, Komisiju izveštava predsednik Komisije, član Komisije kojeg je odredio predsednik Komisije (izvestilac) ili sekretar Komisije.
O predmetu tačke dnevnog reda koja je na dnevnom redu na predlog člana Komisije, Komisiju izveštava član Komisije koji je predložio tačku dnevnog reda i koji predlaže način postupanja Komisije.
Na predlog predsedavajućeg ili člana Komisije, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči.
Komisija donosi odluke većinom glasova svih članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
U odlučivanju učestvuju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana kojeg zamenjuju.
Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.
Komisija uvek glasa o usvajanju predloga.
Ukoliko za usvajanje predloga ne glasa većina od ukupnog broja članova i zamenika članova Komisije, smatraće se da je predlog odbijen.
Ako su u toku rasprave izneti predlozi za brisanje pojedinih odredbi, odnosno izmene predloženog akta, predsedavajući na glasanje prvo stavlja te predloge.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, odlučivanje se obavlja prema redosledu po kom su izneti predlozi za brisanje, odnosno izmenu, pri čemu predsedavajući na glasanje stavlja prvo predlog za brisanje, a potom predlog za izmenu.
Ako Komisija usvoji predlog za brisanje neke odredbe, o iznetom predlogu za izmenu te odredbe se ne glasa.
Nakon glasanja o svim predlozima, predsedavajući stavlja na glasanje usvajanje predloga akta u celini.
Ako u toku rasprave nisu izneti predlozi za brisanje pojedinih odredbi, odnosno izmene predloženog akta, predsedavajući na glasanje stavlja usvajanje predloga akta u predloženom tekstu.
O prigovoru odlučuje Komisija.
Ako Komisija usvoji prigovor, poništava odluku donetu u sprovođenju izbora, odnosno radnju preduzetu u sprovođenju izbora.
Kada nađe da odluku protiv koje je podnet prigovor treba poništiti, Komisija može doneti drugu odluku umesto poništene.
Komisija je dužna da u roku od 72 časa od prijema prigovora donese i objavi rešenje o prigovoru.
Prigovor i rešenje o prigovoru Komisija objavljuje na veb-prezentaciji.
Na odlučivanje o prigovoru shodno se primenjuju odredbe kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Kad je protiv rešenja Komisije donetog o prigovoru podneta žalba, Komisija dostavlja žalbu i sve spise tog predmeta Višem sudu u Beogradu u roku od 24 časa od prijema žalbe.
Rad Komisije je javan.
Javnost rada Komisija obezbeđuje:
1) putem svoje internet-stranice na zvaničnoj veb-prezentaciji Grada Beograda i preko Sekretarijata za informisanje Gradske uprave Grada Beograda,
2) omogućavanjem ovlašćenim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatrači) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,
3) omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prisustvuju sednicama Komisije,
4) objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu Grada Beograda",
5) davanjem saopštenja i održavanjem konferencija za štampu predsednika ili člana Komisije kojeg predsednik za to ovlasti.
VII OBJAVLJIVANJE ODLUKA KOMISIJE
Odluke Komisije objavljuju se na sajtu Grada Beograda, u "Službenom listu Grada Beograda" i na veb-prezentaciji.
Opšti akti Komisije objavljuju se u "Službenom listu Grada Beograda".
Komisija može da odluči da se pojedinačni akt objavi u "Službenom listu Grada Beograda".
O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.
Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu Grada Beograda" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije.
Ispravka iz stava 5. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.
Objavljivanje odluka Komisije na veb-prezentaciji vrši se bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 časa od završetka sednice na kojoj su odluke donete.
VIII OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE
Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora, obezbeđena su budžetom Grada Beograda, na razdelu Sekretarijata za upravu.
Nalogodavac za plaćanje troškova za sprovođenje izbora je sekretar Sekretarijata za upravu.
Predsednik, članovi Komisije i sekretar, kao i njihovi zamenici imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.
Zaposleni i druga lica iz člana 9. ovog poslovnika imaju pravo na naknadu za rad za obavljanje stručnih, administrativnih i tehničkih poslova za potrebe Komisije.
Visinu naknade za rad Komisije i Stručne službe, Komisija određuje posebnom odlukom.
IX DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE
Na sednici Komisije vode se beleške u digitalnom obliku i zapisnik o radu Komisije.
Zapisnik sadrži podatke o prisutnosti na sednici, kao i glavne podatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, o odlukama, zaključcima i drugim aktima koji su doneti na sednici, kao i o rezultatu glasanja o pojedinim pitanjima.
O vođenju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije.
Zapisnik se čuva trajno.
Zapisnik potpisuju predsednik i sekretar Komisije.
Komisija obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa propisima.
U Komisiji se vrši evidencija putem sredstava za automatsku obradu podataka i skraćenog delovodnika, arhivira i čuva dokumentarni materijal u skladu sa propisima.
Pitanja od značaja za rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti posebnom odlukom Komisije, u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom.
Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi poslovnik Gradske izborne komisije ("Službeni list Grada Beograda", broj 15/22).
Ovaj poslovnik se objavljuje u "Službenom listu Grada Beograda" i na veb-prezentaciji.
Ovaj poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".