ETIČKI KODEKSPONAŠANJA FUNKCIONERA GRADA JAGODINE("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 18/2023) |
Etičkim kodeksom ponašanja funkcionera grada Jagodine (u daljem tekstu: Kodeks) definiše se 12 osnovnih etičkih načela ponašanja na koja se obavezuju funkcioneri grada Jagodine i koja poštuju i primenjuju u obavljanju svoje funkcije.
Načela sadržana u Etičkom kodeksu predstavljaju etičke standarde ponašanja kojih su dužni da se pridržavaju svi funkcioneri grada Jagodine u obavljanju svojih funkcija a građani imaju pravo da od funkcionera očekuju takvo ponašanje.
Funkcioner grada Jagodine, u smislu ovog Kodeksa, je svako izabrano, postavljeno i imenovano lice u organ Grada, javnog preduzeća, ustanove i drugog pravnog lica čiji je osnivač ili član grad Jagodina, u organ privrednog društva u kojem udeo ili akcije ima pravno lice čiji je osnivač ili član lokalna samouprava, kao i na članove tela koja osnivaju organi lokalne samouprave (u daljem tekstu: funkcioner).
Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
1. Vladavina prava i zakonitost
Funkcioner uvek i na svakom mestu poštuje vladavinu prava i pridržava se Ustava, zakona i ostalih propisa.
Funkcioner se u svom radu zalaže za puno sprovođenje Ustava, zakona i ostalih propisa i suprotstavlja se njihovom kršenju, zaobilaženju i izigravanju.
Funkcioner je za svoje postupanje i ponašanje odgovoran pred zakonom i pred građanima.
Funkcioner voljno prihvata da njegovo obavljanje javne službe može biti predmet nadzora i kontrole građana, pravosuđa, nadzornih organa, nezavisnih tela, javnosti i javnih glasila.
3. Otvorenost, pristupačnost i transparentnost
Funkcioner postupa tako da je njegovo delovanje uvek otvoreno uvidu i sudu javnosti.
Funkcioner se stara da građani budu upućeni u rad lokalne samouprave a naročito u razloge za donošenje odluka, kao i o dejstvu i posledicama koje iz njih proizilaze.
Funkcioner javnosti blagovremeno pruža tačne i potpune podatke i objašnjenja od značaja za odlučivanje i praćenje primene odluka, pružajući joj priliku da ih proverava i preispituje.
Funkcioner u javnom delovanju i istupanju uvek štiti podatke o ličnosti.
Funkcioner se stara da građani budu što više konsultovani o odlukama od značaja za zajednicu i uključeni u donošenje tih odluka, korišćenjem i unapređivanjem različitih načina građanskog učešća.
Funkcioner se stara da lokalna samouprava odgovara potrebama i interesima svih kategorija njenog stanovništva i svih njenih područja i naselja.
Funkcioner radi na uspostavljanju što šire saglasnosti građanstva o ključnim odlukama lokalne samouprave.
5. Poštovanje izborne volje i ukazanog poverenja
Funkcioner poštuje volju birača, pridržavajući se programa za čije je sprovođenje izabran.
Funkcioner se stara da njegovo delovanje i ponašanje nikada ne dovede u pitanje poverenje koje mu je ukazano.
6. Uzornost odnosno održavanje poverenja
Funkcioner gradi i održava poverenje građana savesnim i odgovornim obavljanjem javne funkcije i stara se da ne naruši ugled javne funkcije svojim ponašanjem u javnom i privatnom životu.
Funkcioner uvek i na svakom mestu štiti ugled lokalne samouprave i građana koje predstavlja a u javnom istupanju vodi računa da taj ugled ne bude narušen.
Funkcioner uvek i na svakom mestu postupa i ponaša se tako da bude primer za ugled.
Funkcioner neprestano izgrađuje svoju stručnost i kompetentnost za obavljanje javne funkcije a u svom radu uvek se pridržava standarda stručnosti.
Funkcioner uvažava stručnost zaposlenih u upravi i redovno se sa njima savetuje prilikom donošenja odluka, podržavajući razvoj njihovih stručnih kapaciteta.
Funkcioner se stara da pri odlučivanju o zapošljavanju kao i raspoređivanju, premeštanju ili napredovanju zaposlenih, to bude rađeno na osnovu kvalifikacija i objektivno ocenjenog radnog učinka i radnih sposobnosti.
8. Pravičnost, objektivnost i nepristrasnost
Funkcioner pravično i nepristrasno vrši svoju dužnost, vođen opštim dobrom i pretežnim javnim interesom a starajući se da nikome ne nanese štetu.
Funkcioner nastoji da nikakve lične predrasude ili neprimereni posebni interesi ne utiču na njegovo postupanje i odlučivanje, kao i da ono bude zasnovano na tačnim, potpunim i blagovremenim podacima.
9. Savesno i domaćinsko upravljanje
Funkcioner sa pažnjom dobrog i savesnog domaćina raspolaže poverenim sredstvima i njihovom raspodelom.
Funkcioner se stara da upotreba i raspodela javnih sredstava bude zakonita, dobro isplanirana, pravična, svrsishodna i uvek u skladu sa ostvarivanjem opšteg dobra i pretežnog javnog interesa.
Funkcioner se u svom radu suprotstavlja nesvrsishodnom i koruptivnom raspolaganju i korišćenju javnih sredstava.
Funkcioner se stara da upotreba i raspodela javnih sredstava bude takva da na najbolji i najpravičniji mogući način zadovoljava prava, potrebe i interese svih kategorija stanovništva, ne diskriminišući ni jednu.
Funkcioner odbacuje delovanje pod pritiskom i korupciju a javno ukazuje na takvo ponašanje ako ga primeti kod drugih funkcionera.
Funkcioner se angažuje na prevenciji korupcije ukazivanjem na njenu štetnost, uzroke i načine sprečavanja, kao i podržavanjem i učešćem u uspostavljanju i sprovođenju antikorupcijskih mehanizama.
Funkcioner nikada ne daje prednosti privatnom interesu nad javnim, ne prihvata se dužnosti i poslova koji ga mogu dovesti u sukob interesa i izbegava svaki oblik ponašanja koji bi mogao da dovede do stvaranja utiska da postoji sukob interesa.
11. Ravnopravnost i nediskriminacija
Funkcioner poštuje različitosti i nikoga ne diskriminiše prema bilo kom stvarnom ili pretpostavljenom ličnom svojstvu, ni urođenom ni stečenom.
Funkcioner se stara da usled različitosti ničija prava i slobode ne budu uskraćena, povređena ili ograničena.
Funkcioner prepoznaje prava i potrebe različitih kategorija stanovništva i stara se da usluge lokalne samouprave svima budu dostupne i pružene na odgovarajući način.
Funkcioner poštuje ravnopravnost žena i muškaraca, podržavajući i podstičući mere za puno ostvarivanje rodne ravnopravnosti.
Funkcioner se zalaže za očuvanje i razvoj kulturnih posebnosti, običaja, jezika i identiteta svih građana lokalne samouprave.
Funkcioner ukazuje poštovanje građanima, korisnicima usluga lokalne samouprave, zaposlenima u njoj, drugim funkcionerima i svima drugima sa kojima se ophodi, čineći to na učtiv i dostojanstven način.
Funkcioner svima sa kojima se ophodi posvećuje odgovarajuću pažnju i vreme, pružajući im blagovremene, tačne i potpune podatke, na učtiv i dostojanstven način.
III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prestanak važenja drugih propisa
Stupanjem na snagu ovog Kodeksa prestaje da važi Etički kodeks ponašanja funkcionera lokalne samouprave ("Opštinski službeni glasnik opštine Jagodina", br. 9/2005).
Praćenje primene Kodeksa vrši Savet za praćenje primene Etičkog Kodeksa (u daljem tekstu: Savet) koga obrazuje Skupština Grada.
Aktom o obrazovanju Saveta bliže se određuju poslovi i zadaci Saveta, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta, način rada i druga pitanja od značaja za rad Saveta, sadržana u članu 79. Poslovnika Skupštine grada Jagodine ("Službeni glasnik grada Jagodine", br. 3/2019, 20/2020 i 26/2020).
Stupanje na snagu i objavljivanje Kodeksa
Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".
Etički kodeks objavljuje se na internet prezentaciji grada Jagodine.