ODLUKA
O OSNIVANJU SLUŽBE INTERNE REVIZIJE GRADA PIROTA

("Sl. list grada Niša", br. 91/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom u okviru prava i dužnosti jedinice lokalne samouprave, a na osnovu pozitivnih propisa koji regulišu ovu oblast, osniva se Službe interne revizije Grada Pirota (u daljem tekstu: Služba), utvrđuju se njena organizacija, nadležnost i delokrug rada, kao i druga pitanja od značaja za rad Službe.

Član 2

Služba se osniva radi uspostavljanja interne revizije u Gradu Pirotu (u daljem tekstu: Grad).

Interna revizija je aktivnost koja pruža nezavisno objektivno uveravanje i savetodavna aktivnost, sa svrhom da doprinese unapređenju poslovanja Grada, pomaže Gradu da ostvari svoje ciljeve, tako što sistematično i disciplinovano procenjuje i vrednuje upravljanje rizikom, kontrole i upravljanja subjektom revizije.

Član 3

Služba ima svoj pečat.

Pečat Službe je okruglog oblika i sadrži grb Republike Srbije i sledeći tekst: "Republika Srbija, Grad Pirot, Služba interne revizije", ispisan na srpskom jeziku ćiriličnim pismom.

II POLOŽAJ I NAČIN ORGANIZOVANJA SLUŽBE INTERNE REVIZIJE

Član 4

Služba se uspostavlja kao organizaciono i funkcionalno nezavisna organizaciona jedinica za internu reviziju.

Služba je organizaciono nezavisna od delatnosti koju revidira, nije deo ni jednog poslovnog procesa odnosno organizacionog dela organa Grada, a u svom radu je neposredno odgovorna Gradonačelniku grada Pirota (u daljem tekstu: Gradonačelnik).

Funkcionalna nezavisnost Službe se obezbeđuje samostalnim odlučivanjem o području revizije na osnovu procene rizika, načinu obavljanja revizije i izveštavanju o obavljanju revizije.

Gradonačelnik grada Pirota je odgovoran za uspostavljanje i obezbeđenje uslova za adekvatno funkcionisanje interne revizije.

Član 5

Zaposleni u Službi dužni su da svoje poslove obavljaju savesno i nepristrasno, pri čemu se ne mogu rukovoditi svojim političkim i ideološkim ubeđenjem.

Član 6

Internu reviziju obavljaju interni revizori.

Služba ima najmanje tri interna revizora od kojih je jedan rukovodilac Službe interne revizije.

Pravilnik o sistematizaciji radnih mesta Službe interne revizije usvaja Gradsko veće.

Član 7

Radom Službe rukovodi rukovodilac interne revizije.

Rukovodilac interne revizije za svoj rad i rad Službe odgovara Gradonačelniku.

Interni revizori za svoj rad odgovaraju rukovodiocu interne revizije i Gradonačelniku.

Član 8

Rukovodilac interne revizije rukovodi i organizuje rad Službe, koordinira najsloženije aktivnosti iz delokruga rada interne revizije, rukovodi revizorskim timom i obezbeđuje najviši profesionalni nivo obavljanja interne revizije kao bitnog elementa upravljačke strukture.

Rukovodilac interne revizije daje uputstva za obavljanje revizija; priprema i podnosi na odobravanje Gradonačelniku nacrt povelje, strateškog i godišnjeg plana interne revizije; nadgleda sprovođenje godišnjeg plana interne revizije i primenu metodologije interne revizije; vrši raspodelu radnih zadataka internim revizorima i odobrava planove obavljanja pojedinačne revizije; omogućava stalnu obuku i prati rad internih revizora; vrši obuku, usmerava i vrši nadzor nad radom internih revizora; obezbeđuje primenu organizacionih i profesionalnih etičkih standarda; priprema izveštaje iz delokruga rada Službe; obavlja i druge najsloženije zadatke u oblasti interne revizije po nalogu Gradonačelnika; samostalan je i kreativan u radu, sa sposobnošću samostalnog procenjivanja i odlučivanja.

Rukovodilac interne revizije pored uslova propisanih zakonom i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta, mora da ima najmanje sedam godina iskustva na poslovima revizije, interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima i položen ispit za ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru.

Rukovodilac interne revizije ne može biti lice koje je bilo zaposleno na radnom mestu sa rukovodećim ovlašćenjima u oblasti finansijskog upravljanja kod korisnika javnih sredstava u poslednje tri godine.

Član 9

Viši interni revizor rukovodi revizorskim timom i koordinira najsloženije aktivnosti iz delokruga rada interne revizije.

Viši interni revizor učestvuje u izradi strateškog i godišnjeg plana revizije; vrši obuku, usmerava i vrši nadzor nad radom internih revizora; primenjuje profesionalne i etičke standarde; sačinjava periodične i godišnje izveštaje za poslove koje realizuje u izveštajnom periodu, obavlja i druge poslove po nalogu rukovodioca interne revizije; samostalan je i kreativan u radu, sa sposobnošću samostalnog procenjivanja i odlučivanja.

Viši interni revizor pored uslova propisanih zakonom i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta, mora da ima najmanje pet godina iskustva na poslovima revizije, interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima i položen ispit za ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru.

Viši interni revizor je za svoj rad i rad revizorskog tima odgovoran rukovodiocu interne revizije i Gradonačelniku.

Član 10

Interni revizor obavlja poslove revizije i koordinira najsloženije aktivnosti iz delokruga rada interne revizije; učestvuje u izradi nacrta godišnjeg plana revizije; pridržava se profesionalnih i etičkih standarda; sačinjava periodične i godišnje izveštaje za poslove koje realizuje u izveštajnom periodu, obavlja i druge poslove po nalogu rukovodioca interne revizije.

Interni revizor pored uslova propisanih zakonom i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta, mora da ima najmanje tri godine iskustva na poslovima revizije, interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima i položen ispit za ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru.

Interni revizor je za svoj rad odgovoran rukovodiocu interne revizije i Gradonačelniku.

Član 11

U pogledu prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Službi, primenjuju se odredbe zakona i podzakonskih akata koji se odnose na zaposlene u lokalnoj samoupravi, kao i drugih zakonskih i podzakonskih akata koji regulišu oblast interne revizije.

Član 12

Sredstva za finansiranje poslova Službe obezbeđuju se u budžetu Grada.

Gradonačelnik se stara o zakonitom korišćenju sredstava za plate i naknade zaposlenih u Službi, materijalne troškove, nabavku i održavanje opreme potrebnih za adekvatno funkcionisanje Službe.

Administrativne i tehničke poslove za potrebe Službe obavljaju nadležne organizacione jedinice u Gradskoj upravi Pirot.

III NADLEŽNOST I DELOKRUG RADA

Član 13

Služba obavlja poslove interne revizije kod: direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Grada Pirota; javnih preduzeća čiji je osnivač Grad; pravnih lica čiji su osnivači javna preduzeća, odnosno pravnih lica nad kojima Grad ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u organu upravljanja pravnog lica, drugih pravnih lica u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda, kao i kod drugih korisnika javnih sredstava Grada (u daljem tekstu: subjekti revizije).

Služba obavlja poslove interne revizije kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Grada u skladu sa sopstvenim planom rada.

Služba obavlja poslove interne revizije kod javnih preduzeća čiji je osnivač Grad na osnovu sporazuma kojim su definisana organizaciona, kadrovska i finansijska pitanja u vezi uspostavljanja interne revizije, uz prethodnu saglasnost Centralne jedinice za harmonizaciju Ministarstva finansija, i u skladu sa sopstvenim planom rada. Sporazum o obavljanju interne revizije kod javnog preduzeća čiji je Grad osnivač zaključuje Gradonačelnik sa direktorom javnog preduzeća.

Služba obavlja interne revizije kod pravnih lica čiji su osnivači javna preduzeća, odnosno pravnih lica nad kojima Grad ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u organu upravljanja pravnog lica, drugih pravnih lica u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda, kao i kod drugih korisnika javnih sredstava Grada, isključivo na osnovu pisanog naloga Gradonačelnika.

Služba interne revizije može obavljati poslove interne revizije u zajedničkoj jedinici za internu reviziju organizovanu od strane više korisnika javnih sredstava, na osnovu sporazuma kojim su definisana organizaciona, kadrovska i finansijska pitanja u vezi uspostavljanja interne revizije, uz prethodnu saglasnost Centralne jedinice za harmonizaciju Ministarstva finansija. Sporazum o organizovanju zajedničke jedinice za internu reviziju sa drugim korisnicima javnih sredstava zaključuje Gradonačelnik sa ovlašćenim licima drugih korisnika javnih sredstava.

Član 14

Služba na osnovu objektivnog pregleda dokaza obezbeđuje uveravanje o adekvatnosti i funkcionisanju postojećih procesa upravljanja rizikom, kontrole i upravljanja subjekta revizije da li ovi procesi funkcionišu na predviđen način i omogućuju ostvarenje ciljeva organizacije.

Služba pruža savetodavne usluge koje se sastoje od saveta, smernica, obuke, pomoći ili drugih usluga u cilju povećanja vrednosti i poboljšanja procesa upravljanja subjekta revizije, upravljanja rizicima i kontrole pri čemu interni revizori ne preuzimaju rukovodeću odgovornost.

Član 15

Usluge uveravanja pružaju se na osnovu obavljanja revizije sistema, revizije usaglašenosti, finansijske revizije, revizije informacionih tehnologija i revizije uspešnosti ili kombinacije navedenih tipova revizija.

Revizorski procesi pružanja savetodavnih usluga obavljaju se u oblasti upravljanja rizicima, kontrole i procesa rukovođenja, a sadržaj revizorskih programa i način izveštavanja unapred se utvrđuju sa rukovodiocem subjekta revizije.

Član 16

Služba pomaže subjektima revizije u postizanju njihovih ciljeva primenjujući sistematičan i disciplinovan pristup u ocenjivanju sistema finansijskog upravljanja i kontrole u odnosu na:

- identifikovanje rizika, procenu rizika i upravljanje rizikom od strane rukovodioca svih nivoa kod subjekta revizije;

- usklađenost poslovanja sa zakonima, internim aktima i ugovorima;

- pouzdanost i potpunost finansijskih i drugih informacija;

- efikasnost, efektivnost i ekonomičnost poslovanja;

- zaštitu sredstava i podataka (informacija);

- izvršenje zadataka i postizanje ciljeva.

Član 17

Interna revizija obavlja se prema: strateškom planu za trogodišnji period, godišnjem planu i planu pojedinačne revizije.

Član 18

Služba obavlja poslove iz svog delokruga u skladu sa Ustavom, zakonima i podzakonskim atkima koji regulišu obavljanje poslova interne revizije u javnom sektoru u Republici Srbiji i Međunarodnim standardima profesionalne prakse interne revizije Instituta internih revizora.

IV PRAVA, DUŽNOSTI I ODGOVORNOSTI RUKOVOIDOCA INTERNE REVIZIJE I INTERNIH REVIZORA

Član 19

Rukovodilac interne revizije i interni revizori imaju pravo na neograničen pristup rukovodiocima, zaposlenima i sredstvima subjekata revizije koji su u vezi sa sprovođenjem revizije.

Rukovodilac interne revizije i interni revizori imaju pravo pristupa svim informacijama, uključujući i poverljive, poštujući njihov odobreni nivo poverljivosti, kao i pristup svim raspoloživim dokumentima i evidencijama subjekta revizije.

Rukovodilac interne revizije i interni revizori imaju pravo da zahtevaju od odgovornih lica sve neophodne podatke, preglede, mišljenja, dokumente ili neku drugu informaciju u vezi revizije.

Član 20

Rukovodilac interne revizije i interni revizori dužni su da čuvaju tajnost podataka i informacija koje su im stavljene na raspolaganje u postupku revizije, osim ako zakonom nije drukčije propisano.

Rukovodilac interne revizije i interni revizori dužni su da u svom radu primenjuju principe objektivnosti, stručnosti, poverljivosti i integriteta.

Objektivnost je narušena ukoliko rukovodilac interne revizije ili interni revizor pružaju usluge uveravanja za aktivnosti za koje su bili odgovorni u toku prethodne godine.

Član 21

Rukovodilac interne revizije je odgovoran za aktivnosti Službe, uključujući:

1) pripremu i podnošenje na odobravanje Gradonačelniku nacrta povelje interne revizije, strateški i godišnji plan interne revizije;

2) organizovanje, koordinaciju i raspodelu radnih zadataka internim revizorima u saglasnosti sa njihovim znanjem i veštinama;

3) odobravanje planova obavljanja pojedinačne revizije;

4) nadgledanje sprovođenja godišnjeg plana interne revizije i primenu metodologije interne revizije u javnom sektoru od strane jedinice kojom upravlja;

5) pripremu i podnošenje na odobrenje Gradonačelniku plana za profesionalnu obuku i profesionalni razvoj internih revizora;

6) razvoj posebne metodologije gde je to potrebno za aktivnosti Službe interne revizije;

7) procenu sistema za finansijsko upravljanje i kontrolnih sistema.

Član 22

Rukovodilac interne revizije obavezan je da Gradonačelniku dostavi:

1) godišnji izveštaj o radu interne revizije;

2) izveštaj o rezultatima svake pojedinačne revizije i svim važnim nalazima, datim preporukama i preduzetim radnjama za poboljšanje poslovanja subjekta revizije;

3) periodični izveštaj o napretku u sprovođenju godišnjeg plana interne revizije;

4) izveštaj o adekvatnosti resursa za obavljanje interne revizije;

5) izveštaje o svim slučajevima u kojima su aktivnosti rukovodioca interne revizije i internih revizora naišle na ograničenja.

Rukovodilac interne revizije obavezan je da sarađuje i koordinira rad sa eksternom revizijom.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Ovom Odlukom predviđena radna mesta u Službi će se sistematizovati i popunjavati u skladu sa odredbama Zakona o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave i Zakona o budžetskom sistemu.

Član 24

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Službe interne revizije grada Pirota II Broj: 06/51-17 od 26. decembra 2017. godine ("Službeni list grada Niša", broj 4/2018).

Član 25

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".